Sabtu, 18 Mei 2013

PADAHNYA KITA TERIMA BERSAMA...NI KESAN TIDAK PERCAYA JANJI DAN PERUBAHAN...YANG MANA RAKYAT AKAN DAPAT FAEDAH

Kenyataan Saifuddin sahkan BN tidak demokratik

Abdul Aziz Mustafa, 18 Mei 2013
KUALA LUMPU: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Khalid Abdul Samad menyifatkan kenyataan Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Saifuddin Abdullah bahawa Barisan Nasional (BN) kalah di kawasan pengundi yang mengutamakan demokrasi mengesahkan bahawa parti tersebut tidak demokratik.

Dalam forum yang dianjurkan oleh Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) Rabu lalu, Saifuddin berkata, BN kalah di kawasan-kawasan di mana para pengundinya lebih mengutamakan demokrasi termasuk penyelesaian isu-isu yang berkaitan dengan ketelusan, rasuah serta pilihan raya yang bersih dan adil.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada Saifuddin kerana kenyataannya yang mengesahkan kepada semua rakyat bahawa BN tidak demokratik," kata Khalid.

Malah, katanya, sejak zaman Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri lagi BN tidak bersifat demokratik dengan berdalihkan alasan "demokrasi ala-Malaysia".

Sependapat dengan Saifuddin, Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, kemenangan Pakatan Rakyat lebih didorong oleh isu di mana rakyat yang mengundi Pakatan bertekad mahu memulihkan demokrasi.

"Mereka juga mahu kerajaan yang komited untuk mewujudkan negara berkebajikan, bersifat telus, mengamalkan tadbir urus yang baik (good governance) dan lain-lain amalan yang pro-rakyat," katanya.

Khalid bagaimanapun tidak sependapat dengan pandangan bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi itu yang menyatakan BN menang di tempat-tempat di mana pengundi mahukan pembangunan seperti jalan dan sekolah baru.

"Umno sebenarnya menang kerana kejayaannya mengapi-apikan perkauman.

"Orang-orang Melayu terutamanya yang tidak mendapat maklumat yang sebenarnya mengundi BN kerana takut orang-orang Cina akan memerintah Malaysia jika tidak mengundi BN," katanya.

Dengan kejayaan kempen perkauman Umno menakut-nakutkan mereka, kata beliau, pengundi-pengundi yang mendapat maklumat berat sebelah itu lebih sanggup mengundi BN "yang zalim".

"Ia sekaligus membuktikan hanya isu perkauman sahaja yang menjadi tempat Umno berpaut dan hanya perkauman sahajalah yang parti itu boleh gunakan untuk survivalnya," kata Khalid.

Bagaimanapun, di tempat-tempat di mana pengundi-pengundinya lebih bermaklumat dan peka terhadap perlunya negara yang lebih demokratik, mereka memberikan kepercayaan kepada Pakatan.

"Contohnya apa yang berlaku di Shah Alam di mana 70 peratus pengundi adalah orang-orang Melayu. Ia membuktikan kematangan pengundinya dan menolak kempen perkauman Umno serta lebih berminat kepada isu yang lebih besar dan penting.

"Mereka tolak calon yang dengan sengaja memakai imej pelampau Melayu untuk kepentingan dirinya," kata Khalid sambil mengucapkan terima kasih kepada semua pengundi Pakatan.

Sedia terus berlawan dan Zahid yang sombong

Ahmad Lutfi Othman, 18 Mei 2013

Semasa berkunjung ke Kelantan Selasa lalu, saya dapat mengesan riak kekhuatiran bahawa era pemerintahan PAS sejak 23 tahun lalu bakal berdepan cabaran besar, khususnya selepas pengunduran Tok Guru Nik Abd Aziz Nik Mat.

Bagi saya, kebimbangan kecil itu boleh membawa kepada natijah positif jika ia diurus dengan baik. Ia jauh lebih baik daripada sikap terlalu yakin dapat mengekalkan kuasa, sehingga berlaku pengabaian ketara, terutama untuk mengawasi strategi licik musuh dan menutup ruang kelemahan sendiri.

Ketika majlis jamuan meraikan petugas PRU13 Kelantan di Kota Bharu, yang turut dihadiri Menteri Besar Ustaz Ahmad Yaakob, dua penggerak utama pilihan raya negeri, Wan Nik Wan Yusof dan Zulkifli Mamat menekankan keperluan gerak kerja mendekati rakyat harus bermula dari sekarang.

Semasa Pakatan Rakyat dilihat mendapat sokongan lebih meluas di Selangor dan Pulau Pinang, tentunya Kelantan mahu bergerak seiring. Ya, bukan saja memperkukuhkan kekuatan sedia ada, malah mampu menyuntik semangat dan inspirasi, khususnya kepada penyokong PAS di seluruh negara.

Ketua Penerangan PAS Negeri, Dr Mohd Fadzli Hassan, yang juga anggota Exco Kerajaan Negeri, ketika ditemui di pejabanya di Kota Darulnaim, mengakui cabaran tersebut. "Dari segi asas kekuatan, pengaruh PAS dan Umno di Kelantan, hampir seimbang, masing-masing sekitar 35 peratus. Kemenangan terletak kepada 30 peratus pemilih atas pagar dan pengundi luar," tambahnya.

Berbicara soal keputusan PRU13, kami agak bersepakat bahawa faktor rasuah politik dan "proses pembodohan" umat, terutama di kawasan luar bandar, membabitkan majoriti pengundi Melayu  masih berkesan untuk mempertahankan survival Umno.

"Oleh itu, cabaran besar kita sepanjang lima tahun ini adalah untuk melahirkan masyarakat berilmu dan bermaklumat. Dengan itu tidak mudah lagi mereka diugut atau dirasuah, atau aktiviti beli undi lainnya," tambah Dr Fadzli, sambil menjamu kami makan tengahari nasi paprik di pejabatnya.

Saya agak kaget apabila Dr Fadzli mendedahkan beberapa pendekatan membeli undi, termasuk sindiket membabitkan kertas undi pos. Dalam PRU13, hampir 250,000 pemilih mengundi secara pos.

Lebih dahsyat, menurutnya, kertas undi pos itu cuba "dijual" kepada calon-calon yang bertanding, sehingga RM300 seorang. Malah, kegiatan ini dilakukan oleh broker tertentu, yang mengutip "komisyen" sehingga lebih 60 peratus. Ada kes di mana pemilik kertas undi mendapat RM100, manakala broker membolot RM200!

Di sebuah negeri di utara tanahair, diceritakan bagaimana para petugas BN, termasuk seorang bekas menteri besar, di malam hari mengundi, mengetuk pintu dari rumah ke rumah, seterusnya menyogok sejumlah wang, selepas memetrai "perjanjian" dan keesokan harinya ramai pengundi tidak keluar mengundi.

Malang sekali. Rupanya politik rimba, politik lama, politik kuno masih mengakar dalam amalan pilihan raya kita. Retorik politik baru, transformasi dan pelbagai istilah yang mahu menggambarkan pembaharuan dicipta untuk mengangkat pemerintahan Najib Razak, ternyata palsu.

Sebenarnya kita tidak memerlukan bukti-bukti terkini untuk mengesahkan bahawa sistem dan proses pilihan raya di Malaysia dipenuhi pelbagai ketempangan dan penipuan. Badan yang dipertanggungjawabkan khusus untuk menjalankan pilihan raya yang adil dan bersih, SPR secara jelas mengkhianati "kepercayaan awam" apabila bertindak seperti parti komponen BN yang ke-15!

Dalam perkembangan berkaitan, tulisan Dr Zahid Hamidi, Naib Presiden Umno, yang baru dilantik Menteri Dalam Negeri, disiarkan Utusan Malaysia (akhbar mana lagi?), mendapat reaksi panas.

Zahid dan Hishammuddin Husein, masing-masing rapat dengan Najib Razak, bertukar posisi di kementerian kanan, Pertahanan dan Dalam Negeri, walaupun pretasi kerja kedua-duanya buruk, seperti dibuktikan dalam kes pencerobohan di Lahad Datu dan peningkatan kadar jenayah.

Zahid mencabar golongan yang mengkritik sistem First-Past-The-Post (FPTP) serta mereka yang menimbulkan undi popular yang memihak Pakatan: "Jika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka."

Cabaran kepada "pengkritik" supaya berhijrah ke negara luar atau dicabut terus kerakyatan, selain ditahan tanpa bicara semasa ISA masih mengamuk dulu,  hanya menunjukkan kebebalan, kedunguan dan keangkuhan yang tiada batas.

Daripada pencacai Umno di kampung, atau bertaraf ketua bahagian, juga pemimpin KeADILan yang dibeli -- termasuk yang pernah memegang jawatan Timbalan Ketua Menteri atau ahli Parlimen melompat parti -- sehinggalah Menteri Dalam Negeri berkelulusan doktor falsafah, semuanya menunjukkan kecenderungan yang sama, mungkin disebabkan diternak dalam "kandang" yang serupa.

Adam Adli ditahan, ini kata ayahnya…

http://www.ekeleh.com, 18 Mei 2013
AdamAdli
Pelajar berani Adam Adli hari ini ditahan polis di bawah seksyen 124 Akta Hasutan. Adam Adli ditahan  di Bangsar Utama dan  dibawa ke Balai Polis Jinjang.

Adam Adli ditahan, namun begitu doa dan kata-kata ayahnya boleh menjadi peransang untuk Adam Adli menjadi lebih tabah. Kata-kata semangat dari seorang ayah yang dipetik dari FB Halim Hamid.

as’salam ..!…!..
Terima kasih semua, ruang untuk ayah balas komen2, kata semangat dan ucap selamat dari kalian tak semua dapat ayah balas .. ruang terhad ..
Doakan Adam Adli makin kuat dan tabah atas ujian ini ..
Doakan juga Rakan-Rakan Seperjuangan Beliau yang sedang dihadapan Balai Polis Jinjang sekarang ini tabah dan kuat .. Mereka sedang minta Adam dibebaskan ..
saat ini ayah masih belum kebah dari demam sejak dua hari lalu .. tapi dgn doa kalian buat ayah & Mama tambah kuat dan bersemangat ..
Insaallah .. jika ada sisa kekuatan dan izin Yang Maha Kuasa, esuk jumpa ayah di KL .. ayah sedang usaha kesana … wallahhualam ..!…!..

Perjuangan Adam Adli memdapat sokongan penuh ayah dan keluarganya.

Respons Dr Mohamad Agus Yusoff kepada Zahid menarik sekali: "Mengapa DS Zahid boleh mengeluarkan kenyataan sebegini? Apakah salah jika rakyat mempersoalkan pelaksanaan sistem pilihan raya yang ada? Apakah Perlembagaan  menghalangnya? Setahu saya, Perkara 10 Perlembagaan menjamin hak rakyat untuk bebas mengeluarkan pendapat, berhimpun dan berpersatuan.

"Tidak ada satu klausa pun dalam Perlembagaan yang membenarkan menteri untuk memberitahu rakyatnya supaya berhijrah ke negara lain hanya kerana berbeza pendapat dalam politik. Jika kita akui negara kita adalah negara demokrasi, maka berdemokrasilah secara jujur.

"Sebagai menteri, DS Zahid sepatutnya membangkitkan kasih sayang dan semangat patriotik rakyat kepada negara, bukannya mengeluarkan kenyataan sebegini. Sebagai menteri DS Zahid sepatutnya menggunakan masa untuk merancang mengatasi masalah keselamatan, jenayah, social ills dalam negara, daripada menyerang rakyat yang mempunyai perbedaan politik dengan parti kerajaan."

Saya tidak pasti apakah Zahid berhasrat mahu menghalau lebih 52 peratus penduduk negara ini (berdasarkan undi popular yang diperolehi Pakatan Rakyat dalam PRU13) keluar daripada Malaysia hanya kerana mereka mungkin tidak bersetuju dengan sistem pilihan raya yang penuh ketempangan dan penipuan itu?

Sambil menyifatkan tulisan Zahid itu sebagai kenyataan sombong yang menghina rakyat, Ketua Umum KeADILan, Anwar Ibrahim, semasa berpidato di perhimpunan Suara Rakyat Suara Keramat edisi Negeri Sembilan, Jumaat lalu, beliau mempersoalkan: "Kamu (Zahid) ingat negara ini bapa kamu punya?"




Sebenarnya, apa jua sistem pilihan raya yang dipilih, termasuk FPTP, mempunyai kelemahan dan juga kekuatan tersendiri. Kebanyakan negara yang baru memilih sistem demokrasi dilihat lebih cenderung kepada bentuk-bentuk sistem pilihan raya alternatif, khususnya "yang menilai dan mengambil kira" setiap undi yang dibuang, iaitu sistem proporsional atau yang menggabungkan antara FPTP dan proporsional.

Bukan niat saya untuk menilai sistem mana lebih mewakili suara rakyat.  Yang hendak ditekankan, mengapa seorang menteri kanan (Dalam Negeri pula itu), memberi reaksi yang sebegitu kasar dan tidak bertamadun, hanya kepada golongan yang mengkritik, hatta membantah sistem pilihan raya yang berjalan sekarang?

Apakah partisipasi politik menurut Zahidi bermakna hanya turun mengundi setiap lima tahun sekali, seterusnya memberikan "cek kosong" kepada pemerintah, dan kemudiannya sekadar menjadi pemerhati pasif, walaupun menyedari bermacam-macam penyelewengan dan salahlaku berleluasa?

Malah, sistem FPTP di Malaysia, diperalatkan semahunya oleh elit pemerintah terutama semasa proses persempadanan semula kawasan pilihan raya. Lakaran persempadanan baru itu dibuat oleh pegawai-pegawai Umno sendiri, dan SPR hanya menurut saja.

Itulah yang berlaku selepas Umno dikejutkan dengan undi protes orang Melayu pada 1999. Pengundi Melayu di Kelantan, Kedah dan Terengganu "dihukum" SPR apabila tiada penambahan kerusi Parlimen diperuntukkan. Di Kedah, tokoh-tokoh utama PAS, misalnya Mohamad Sabu dan Mahfuz Omar dikalahkan  melalui taktik gerrymandering persempadanan semula itu, membabitkan sekurang-kurangnya kerusi Kuala Kedah, Baling, Pokok Sena dan Yan.

Jelas, sistem FPTP telah dimanipulasi berdekad lamanya, menyebabkan setiap kali persempadanan semula dibuat, prestasi pembangkang dalam pilihan raya berikutnya akan merosot teruk. Contoh ketara ialah pada 2004, selepas Barisan Alternatif menerima sokongan membanggakan, terutama daripada pengundi Melayu pada 1999.

Sistem FPTP yang dilaksanakan sekarang juga memperlihatkan perbedaan ketara jumlah pengundi, misalnya di antara kerusi Parlimen Putrajaya (15,791) dengan Kapar (144,159), malah pengundi di Baling yang jauh tersorok lebih ramai berbanding kerusi Parlimen di Kuala Lumpur.

Ketika persempadanan semula itu dibuat, ia berasaskan keyakinan PM ketika itu, Dr Mahathir Mohamad, bahawa orang Melayu akan mengundi pembangkang dan masyarakat Tionghua menjadi penyelamat BN. Maka banyaklah kawasan Parlimen pengundi campuran yang dibentuk, dan tiada tambahan kerusi di tiga negeri Melayu.


"Ibarat main bolasepak, padang permainan condong ke sebelah Pakatan, pihak lawan tak perlu sumbat gol pun, bola boleh meleret sendiri ke gawang kita," rakan saya, Zainal Abidin Hussin, orang kuat Pusat Kajian Strategik Kelantan, memberi contoh kepincangan sistem demokrasi di Malaysia, semasa kami minum air kelapa muda, di sebuah gerai di Pengkalan Chepa, sementara menunggu pesawat bertolak balik ke Kuala Lumpur. Kami sama-sama ketawa, walaupun menyedari hakikat itu cukup pedih untuk diterima.

Cuaca buruk pada petang Rabu itu menyebabkan AirAsia terlewat. Namun saya lebih memikirkan, bagaimana kaedah terbaik untuk memanfatkan mood semasa, terutama melalui himpunan "Black505" bagi memperolehi sistem pilihan raya yang bersih, bebas dan adil, termasuk merombak FPTP. Meskipun belum berkesempatan turun bersama-sama memeriahkannya, saya memberikan sokongan sepenuhnya kepada sebarang usaha melakukan reformasi menyeluruh ke atas sistem dan proses pilihan raya negara kita.

Di atas pesawat, saya teringat penutup tulisan Hishamuddin Rais:  "Tidak ada sesiapa dalam dunia ini akan mengagihkan Kuasa dan Kebebasan. Kuasa dan Kebebasan hanya dapat dirampas dengan Perlawanan."

Drama air mata di wad ICU...

http://sanusisetpol.blogspot.com/, 18 Mei 2013

Saturday, May 18, 2013

Berkasih Sayang Kerana Allah...

Catatan sebelum ini mengundang banyak persepsi, barangkali juga kali ini. Catatan ini ringkas, namun penuh makna bagi pemilik hati yang masih punya nilai keinsanan, apatah lagi nurani yang memahami tasawwur 'amal Islami, menghayati konsep, sistem, rukun dan adab berjemaah dalam sebuah Harakah Islamiyyah.
Pagi tadi, Dr Syamsuri, Setiausaha Politik Presiden PAS menghubungi aku memaklumkan Presiden akan datang menziarahi Ustaz Azizan petang nanti, jam 3.30.  Hati dan perasaan segera lega dan gembira. Presiden PAS yang dikasihi itu, dalam waktunya yang sangat terbatas, akan meluangkan masa sekali lagi, membuat perjalanan jauh, menziarahi sahabat seperjuangan yang sedang mengalami saat-saat sukar dalam hidupnya.
Aku menyambut TGHH di kereta dan membawanya ke wad. Dia segak berjubah hitam berbutang hingga ke bawah, berserban seperti selalu. Wajahnya berseri walaupun nampak penat dengan kesibukannya. Pak Cop dan beberapa kepimpinan PAS Kedah menanti di pintu wad ICU. Dia memberi salam kepada beberapa pengunjung di koridor, terus melangkah laju terus ke bilik Ustaz Azizan.
Assalamualaikum! Suaranya bergetar. Ustaz Azizan dimaklumkan oleh anaknya Solehah, "Ayah! Ustaz Hadi mai..." Wajah Ustaz Azizan nampak berseri, bola matanya meliar mencari suara sahabat dan pimpinannya itu. Ustaz tidak mampu berkata-kata dan bersuara, tiub oksigen dan saluran paip masih menyekat suara dan mulutnya, dia cuba juga mengerakkan bibirnya untuk menjawab salam sahabatnya itu. Kedua belah tanggan terangkat ke paras dada, seolah menyatakan syukur di atas kedatangan itu.
"Bersabarlah, bersabarlah .... Banyakkan zikir dan doa. Hadis menyatakan orang yang bersabar menghadapi sakit akan diberi pahala yang banyak..." Kata TGHH sambil menggenggam tangan Ustaz Azizan. Wajah dan bola mata mereka bertentangan. Suara TGHH bergetar menahan sebak. " Ana datang nak bagitahu, keputusan yang besar bagi anta ini diambil untuk menyelamatkan nyawa anta, nyawa lebih penting dari anggota tubuh (kaki), atas kewajipan itu, kami semua sahabat dan keluarga membuat keputusan membenarkan pembedahan itu" kata TGHH. Ustaz Azizan mengangguk dan mengangkat tangannya sekali lagi seperti mahu kami juga berdoa untuknya. Mulutnya bergerak, namun tiada suara yang keluar.
TGHH memalingkan wajahnya ke belakang, matanya merah, air mata meleleh disebalik kaca matanya. Kami yang berada di situ tiada daya menahan pilu teramat sangat, dada berombak, nafas tersekat dan air mata menitis laju. Keakraban dan kasih sayang antara mereka terserlah memancar dalam pertemuan itu, tiada ayat untuk menzahirkannya. Aku berpaling ke sisi, Pak Cop, Dr Syamsuri, Helmi Khalid,  Doktor dan jururawat turut menangis menekupkan mulut dengan tangan.
TGHH memegang dahi Ustaz Azizan yang saat itu memandangnya. Sambil mengusap kepala sahabatnya, TGHH mengeluarkan kalimat ini... "Bersabarlah... kerja keras anta selama lima tahun pasti Allah akan terima ..... Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi khalifah selama dua tahun setengah sahaja, dia diracun dan mati. Anta sempat juga 5 tahun, lebih lama daripada Umar Abdul Aziz, bersyukurlah dan teruskan bersabar!" Kata-kata TGHH ini diucap dalam tangisan, tersekat-sekat dan perlahan. Kami di belakang bagai tertimpa 'segunung rasa hiba'...menjuraikan air jernih tak terkawal lagi.
"Ana akan ke Turkey esok, InsyaAllah ana akan sampaikan salam anta kepada sahabat-sahabat di sana." Kata TGHH perlahan. Ustaz Azizan mengangguk, matanya memandang wajah TGHH, ada aitrmata bertakung di kelopaknya. Aku segera terbayang pertemuan Ustaz dengan sahabatnya Sheikh Yusoff Karocha, penterjemah kitab dan guru kepada Tayeb Erdogan di Turkey. Mereka bertemu penuh keakraban pada Januari lalu.
Ustaz Azizan mengangkat kedua tangannya dalam kepayahan, TGHH membaca doa ringkas dalam bahasa arab, kami mengaminkannya. Pak Cop dan aku mengambil tempat di sisi katilnya, sementara TGHH mendapat penjelasan ringkas Doktor tentang kondisi terkini Ustaz Azizan. " Ustaz berehatlah, kami semua akan terus berdoa untuk Ustaz." Kata Pak Cop dalam esakan tangisnya.
"Ana minta diri dulu, anta teruslah berehat dan banyakkan sabar". Ustaz Azizan cuba menghulurkan tangganya yang masih bertambat beberapa paip dan wayar bersambung ke mesin. TGHH menyambut dan memegangnya. Dia menjengketkan kakinya, membongkok dan mencium dahi sahabatnya yang terbaring itu, agak lama. "Moga anta lekas sembuh!" Katanya dalam esakan.
TGHH menghala keluar. "Terima kasih semua!." Katanya sambil mengangkat tangan kepada Doktor dan jururawat yang sedang teresak kesayuan dalam bilik itu. Dia berhenti seketika, menanggalkan cermin mata dan mengesat air matanya di depan pintu. Aku lihat ramai juga yang menyaksikan pertemuan itu dari depan cermin pintu, turut menangis.
Demikianlah kasih sayang diantara dua tokoh pimpinan PAS yang terbina kerana  Allah, subur dan terus segar untuk mengharungi perjuangan suci ini. Ikatan tulus dari hati yang tersimpul kukuh sejak puluhan tahun lalu itu tidak terlerai, tidak mampu dirungkai oleh apapun, dengan sebab apapun, kerana simpulan itu benar dan ikhlas atas jalan Allah, bukan palsu bukan lakonan. Mereka berdua telah sebalut dalam perjuangan ini.... Air mata masih berjurai saat aku menitikkan nokhtah kepada catatan ini.

Hadiah untuk rakyat: BN menang, GST pun dilaksanakan!

http://greenboc.blogspot.com, 18 Mei 2013

Nasibmulah rakyat! BN menang PRU13 walaupun dengan cara yang paling tidak bermaruah.

Namun yang lebih mengecewakan, GST dikenakan setelah ditangguhkan sebelum pilihanraya diadakan semata-mata untuk mengelak rakyat daripada melahirkan undi protes. Dan kini ia dilaksanakan sebaik saja pilihanraya selesai. Begitu mudah rakyat tertipu dan ditipu.

Kata Idris Jala, perlaksanaan GST akan meningkatkan pendapatan negara. Namun ditutupnya fakta bahawa GST akan menurunkan pendapatan rakyat!

Beliau berkata cukai perkhidmatan sebanyak tujuh peratus juga dilaksanakan di negara jiran, Singapura. Tetapi beliau mengabaikan fakta bagaimana Singapura menaikkan pendapatan rakyatnya sehingga pendapatan perkapita rakyatnya USD60,500.



# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily. 


Mahadi Hj Isa and El Danish Ilham shared We are Malaysians, therefore we Boycott Utusan, Sinchew, TV3 and RTM.'s photo.
Now it makes no difference to eat out or eat at home. Thanks Najib!
 
 

Tiada ulasan: