Rabu, 29 Mei 2013

PERNIAGA SERTA PEMIMPIN YANG ADIL MASUK SYURGA JIKA SEBALIKNYA TENTULAH MASUK NERAKA...SEBAB KEDUA2 FIKIR UNTUNG UNTUKNYA...ORANG LAIN BIAR RUGI TAK PE...NI JENIS MEMENTING DIRI SENDIRI DAN MENINDAS ORANG LAIN

SPR Disaran Letak Gambar Dalam Daftar Pemilih
Posted on Wednesday, May 29 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Bernama

KOTA KINABALU, 28 Mei (Bernama) -- Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) disaran meletakkan gambar dalam daftar pemilih bagi mengelak salah guna kad pengenalan oleh individu tidak bertanggungjawab pada hari mengundi.

Bagaimanapun, Setiausaha Pendaftaran Pemilih SPR Yusniati Ishak memaklumkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai masalah pendatang tanpa izin di Sabah, saranan itu memerlukan kajian bagi memastikan ia bermanfaat kepada SPR.

Disoal pegawai pengendali Manoj Kurup mengapa langkah itu tidak dilaksana sebelum ini, beliau berkata SPR tidak pernah meminta gambar sebagai satu daripada syarat untuk mendaftar sebagai pemilih.

Pada prosiding di depan panel lima anggota yang diketuai bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong, Yusniati berkata jumlah pemilih meningkat secara mendadak sejak 1982.

Bagaimanapun, beliau tidak pasti jika SPR ada membuat kajian berhubung peningkatan itu.

Berdasarkan data SPR pada 1982, terdapat 350,609 pemilih berdaftar di Sabah, iaitu meningkat 149,748 sejak 1978, yang merekodkan 208,861 pemilih berdaftar, katanya.

Yusniati juga berkata jumlah pemilih berdaftar di Sabah meningkat kepada sejumlah 959,669 pada Ogos tahun lepas.

Sementara itu, Pengarah Imigresen Sarawak Datuk Robert Lian memaklumkan RCI bahawa pegawai imigresen di semua 31 pintu masuk ke Sabah melaksanakan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab dan beliau tidak pernah menerima laporan berhubung kemasukan tidak sah.

"Selalunya, mereka (individu yang keluar atau masuk Sarawak) tampil di depan pegawai imigresen. Ini adalah undang-undang," katanya.

Panel RCI turut dianggotai bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah Profesor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas timbalan ketua menteri dan bekas Peguam Besar Sabah Tan Sri Herman J.Luping.

-- BERNAMA 


 Integriti Pakatan dan masa depannya
Posted on Wednesday, May 29 @ 15:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Abdul Syukur Harun

Pilihan raya umum yang lalu menyerlahkan kehadiran pengundi muda, sekitar 40%, di mana mereka kelihatan mereka hampir mendominasi aliran pengundian, terutama di kawasan bandar dan separuh bandar. Ini sudah banyak kali diperkatakan oleh penganalisis.

Kebanyakan tempat mengundi di saluran 6 dan 7 (pengundi muda)  di bandar dan semi bandar itu kelihatan berbaris panjang, ada yang berbaris lebih dua jam untuk mengundi, termasuk cucu saya yang pertama kali mengundi.

Saya mendapat SMS dan telefon dari ramai sahabat pada hari mengundi, mengatakan begitu ramai anak muda balik mengundi. Di Kelantan saja, kata mereka, ribuan anak muda pulang mengundi, demikian juga di negeri lain.
Sementara itu, ratusan ribu warga Malaysia yang bekerja d Singapura pulang mengundi menyebabkan kesesakan di Tambak Johor dan Link-Kedua di Gelang Patah dua hari lamanya kerana pengundi yang pulang, bukan saja untuk mengundi di sekitar negeri Johor, bahkan ke negeri lain.
Apakah mesej semuanya ini?
Jika kita menilai] secara objektif, tentu sekali mesejnya ialah kebangkitan pengundi muda dalam PRU kali ini yang aliran pengundian mereka membantu kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU yang lalu. Oleh itu, apa yang penting, malah amat penting, difikirkan oleh pendukung PAS, PKR dan DAP ialah menerima hakikat bahawa golongan muda menjadi faktor amat penting dalam warna dan watak politik masa depan negara.
Sebarang pemikiran yang menafikan peranan penting golongan muda ini akan menyebabkan semua parti politik dalam Pakatan akan menghadapi masalah besar dan mengalami jalan sukar untuk menghadapi PRU akan datang.
Oleh itu kepimpinan Pakatan Rakyat yang lama dan baru mestilah mengambil kira sentuhan golongan muda ini, justeru golongan muda adalah masa depan politik Malaysia.
Dalam hal ini, betapapun teguh dan murninya konsep dan falsafah perjuangan sesebuah parti dalam Pakatan dan betapapun lama usianya, tetapi ia banyak bergantung kepada suasana persekitaran dan mood rakyat. Jika semua parti dalam Pakatan menyedari hakikat suasana terkini dalam masyarakat, maka hayat Pakatan Rakyat akan panjang dan mampu memenangi hati nurani rakyat.
Antara lain, tentunya Pakatan Rakyat perlu dilihat bersama aspirasi golongan muda. Jika Pakatan Rakyat dilihat terpisah dengan masyarakat masa kini, khususnya golongan muda, betapapun luhur perjuangannya, nescaya golongan muda akan menjauhi mereka dan ini sangat bahaya kepada nasib masa depan Pakatan.
Oleh itu, pemimpin Pakatan – baik PAS, PKR dan DAP, yang seda ada sekarang dan akan dipilih dalam pemilihan parti masing-masing akan datang  amat perlu menghayati perkembangan ini, bahawa mereka perlu diterima oleh golongan muda. Di samping itu, ia mestilah dilihat mempunyai integriti dan keupayaan memimpin negara.
Kini, pemimpin Pakatan tidak boleh lagi sekedar berfikir sekitar lingkungan parti masing-masing saja, betapapun unggulnya sesebuah parti itu dengan perjuangannya, tetapi ia mesti berfikir secara kolektif sebagai pemimpin dan anggota Pakatan Rakyat. Sikap ini tidak semestinya mengurangkan ‘nilai kesayangan’ pendukung untuk mempertahankan parti masing-masing.
Semuanya mesti mempunyai sikap di mana susah dan senang bersama Pakatan, mendaki dan menurun bukit bersama Pakatan, bertanding dalam PRU akan datang dengan sikap melaksanakan tahalluf-siasasi yang sebenar-benarnya.
Sementara itu, dengan kejayaan Pakatan Selangor yang menang majoriti dua pertiga, di mana PAS menjadi peneraju utamanya telah tampil menjadi role model politik Malaysia. Ini kerana demografi negeri itu demikan rupa, negeri pelbagai kaum dan agama terbesar di Malaysia, terkaya dan ternama pula.
Namun dengan kepimpinannya yang dilihat releven dan berintegriti, ditambah dengan gerak kerja yang padu, strategi yang tepat, calon yang  berwibawa, menyebabkan keajayaan PAS Selangor sangat mengejutkan semua pihak.
Bagaimanapun prestasi PAS Terengganu yang mendapat kejayaan dalam PRU kali ini, di mana hanya kekurangan dua kerusi untuk memerintah negeri, menunjukkan kejayaannya mempunyai erti yang besar. Ia masih mampu untuk bangun kembali setelah kalah dalam dua PRU yang lalu.
Tentunya ini menampakkan keazaman dan gerak kerja serta istiqamah pendukungnya kepada perjuangan PAS. Allah telah mengurniakan kemenangan ini. Semoga dalam PRU akan datang, PAS/Pakatan Rakyat akan dapat menawan kembali negeri Terengganu.
Ini pengajaran yang baik bagi negeri atau kawasan yang kalah, di mana kekalahan bukan end-road kepada perjuangan ini. PAS/Pakatan Kedah yang kalah teruk kali ini, Insya-Allah boleh bangun kembali dengan melakukan pembaikan dan mengatur strategi yang tepat, memahami kedudukan dan kekuatan musuh untuk mengatur kekuatan mengalahkan mereka dalam PRU akan datang. Dunia belum lagi kiamat.
Sementara itu, seperti saya sebutkan di atas, bahawa sokongan generasi muda kepada PAS/Pakatan amat penting. Oleh itu, tentu sangat wajar pihak PAS semua peringkat mengkaji kedudukan kemasukan ahli baru PAS.
Memang sangat dialu-alukan kemasukan ramai para tokoh ternama pelbagai lapangan hidup – bekas pegawai tentera, pegawai awam kerajaan, ahli korporat, ahli sukan, malah para artis dan lain-lain.
Tetapi dalam masa yang sama juga PAS mestilah berusaha  mendapatkan ahli baru, khususnya golongan muda. Kekuatan masa depan PAS sangat bergantung kepada generasi muda ini, justeru mereka adalah masa depan politik negara ini. Mereka boleh berganding bahu dengan generasi lama dalam PAS yang amat setia, untuk melaksanakan gerak kerja bagi mencapai kemenangan di masa depan.

 Apakah Evangelis Kristian Benar-benar Jujur Hendak Guna Kalimah Allah?
Posted on Wednesday, May 29 @ 14:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh A. Karim Omar

Puak-puak evangelis Kristian masih ingin menegakkan benang yang basah. Mereka masih berkeras menyatakan bahawa penggunaan kalimah Allah untuk terjemahan istilah God adalah satu keperluan. (Saya telah ulaskan bahawa terjemahan tersebut adalah tersasar dari segi kaedah peristilahan di sini: klik untuk baca).

Niat sebenar puak-puak evangelis berbohong untuk mengguna kalimah Allah bagi terjemahan kepada istilah “God” telahpun didedahkan sendiri oleh majalah mereka Christianity Today yang berpusat di Chicago, Amerika Syarikat. Mereka dengan jelas mengatakan bahawa penggunaan kalimah Allah adalah suatu usaha strategik untuk menipu umat Islam agar terkeliru untuk membaca bahan-bahan bacaan Kristian. (baca di sini: Kenapa Evangelis Kristian Risau Apabila Lagu Agnes Monica Diharamkan?).
Untuk kiriman ini saya ingin dedahkan pula apakah puak-puak evangelis ini benar-benar jujur hendak mengguna nama suci Allah itu. Apakah mereka benar-benar percaya bahawa nama yang sepatutnya untuk Tuhan mereka adalah Allah? Apakah mereka akan benarkan pula penganut Islam yang telah tertipu oleh mereka itu berterusan mengguna nama suci Allah apabila telah murtad dan mengamal agama Kristian?
Majalah Christianity Today keluaran Januari-Februari 2013 telah mendedahkan sepasang suami isteri Islam telah ditipu dan berjaya dimurtadkan serta percaya bahawa Tuhan dalam agama Kristian juga bernama Allah. Laporan majalah tersebut menyebut bahawa akhirnya mereka berterusan mengguna nama suci Allah (seperti dalam ucapan Alhamdulillah dan Insha Allah) apabila telah murtad dan masuk agama Kristian.
Maka pada suatu hari, mereka bertemu kembali dengan paderi yang telah memperdayakan mereka untuk murtad. Maka paderi itu bertanya khabar kepada mereka.

One day the pastor came to me and said, “How are you?” I answered, “Alhamdulillah!” (“Praise be to God!”). The pastor was very angry. He said, “No, brother! No more Alhamdulillah. Your God is changed from Allah to God [using the tribal name]. You have to express your thanksgiving to God as a Christian …
Allah-changedTerjemahannya:
Suatu hari paderi tersebut datang berjumpa saya dan berkata, “Awak apa khabar?” Saya menjawab, “Alhamdulillah!” (“Segala puji kepada Allah!”). Paderi tersebut sangat marah. Dia mengatakan, “Tidak, saudara! Tidak lagi Alhamdulillah. Tuhan awak sudah bertukar dari Allah ke Tuhan [dengan mengguna nama Tuhan dalam istilah bahasa tempatan]. Awak perlu menyatakan kesyukuran awak kepada Tuhan sebagai seorang Kristian …
Dengan JELAS dan TERANG, sememangnya paderi tersebut menipu. Dan ini membuktikan bahawa sememangnya puak-puak evangelis ini MENIPU hanya untuk memperdayakan umat Islam dalam tuntutan mereka untuk mengguna nama suci Allah itu.
PENIPUAN dan KEJAHATAN puak-puak evangelis ini semakin ketara apabila majalah mereka sendiri mendedahkan bahawa sebenarnya mereka tidak mahu guna nama suci Allah untuk tujuan nama Tuhan mereka. Malah majalah tersebut mendedahkan lagi bahawa mereka AMAT BENCI dengan nama Allah itu.
Ini yang disebut lagi dalam perenggan yang sama:

He asked me to not use the term Allah because Allah is evil, Allah is the Devil, Allah is the black stone, Allah is an idol.
Allah-is blackstone
Terjemahannya:
Dia (paderi itu) melarang saya guna kalimah Allah kerana Allah jahat, Allah adalah Syaitan, Allah adalah batu hitam (Kaabah), Allah itu adalah berhala.
KEBENCIAN puak-puak evangelis ini terhadap nama suci Allah ini sungguh jelas sekali apabila mereka menghina Allah.
PERSOALAN POKOK, jika mereka sungguh bencikan nama suci Allah ini mengapa mereka menuntut hendak gunanya?
BUKTI dari bahan Kristian sendiri mendedahkan kebencian dan kesumat mereka terhadap nama suci Allah. Tetapi kerana tujuan untuk MENIPU dan memperdayakan umat Islam mereka tuntut penggunaan kalimah Allah. Dan fenomena ini nampak jelas bukan sahaja berlaku di Malaysia.
Inilah asas penyebaran kepalsuan ajaran Kristian yang berlandaskan menipu orang untuk masuk agama mereka dan terjerumus sama dalam api neraka selama-lamanya. نعوذ بالله من ذلك

**********
Baca seterusnya:


 Rayuan Sekolah Daripada PIBG
Posted on Wednesday, May 29 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Ahmad Zul


Klik untuk besar

Disuruh tukar untuk persekolah percuma tidak mahu. Last2 mak ayah juga kena. elaaun/ gaji pak menteri naik juga.


Peruntukan kementerian mungkin sudah tiada (belum hujung tahun) . PIBG/Sekolah mungkin takut hendak rayu masa sebelum PRU
sebab politik. Last2 mak ayah lah kena bantu kementerian.
Ahmad Zul 

 AMK Jangan Sombong
Posted on Wednesday, May 29 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Syarhan Humaizi Abdul Halim

Merujuk kepada laporan media Malaysian Insider yang bertajuk "AMK Selar Presiden PAS kerana mencerca calon PKR semasa kempen PRU13", kami menyelar sikap Ketua AMK Shamsul Iskandar Mat Akin memburuk-burukkan Presiden PAS di hadapan media.

Jika seminggu dua lalu Timbalan Presiden PKR mengkritik Presiden PAS rentetan ketidakpuasan hati prestasi PKR Selangor yang ada kena mengena dengan jawatan MB Selangor, hari ini Ketua AMKnya pula mencontohi sikap tersebut.

Kami tidak kisah untuk AMK mengkritik mana-mana pimpinan PAS, tapi kita ada saluran dalaman yang menjadi amalan kita selama ini. Jika tidak, media Umno/BN akan melaga-lagakannya.

Jika ia datang dari macai dan media Umno/BN, kami langsung tidak hiraukan namun kali ini AMK pula menjadi penyambung lidah macai Umno/BN yang menghentam Presiden PAS secara terbuka.

Sahabat Pemuda AMK!
AMK patut mencelikkan mata untuk membuat penilain terhadap sebahagian calon-calon pilihanraya dan YB-YB PKR supaya tragedi Perak tidak berulang lagi.

Inilah perkara yang ditegaskan oleh Tuan Guru Presiden PAS kepada semua rakan-rakan PR sepanjang perundingan kerusi PRU. Namun, PKR sambil lewa sahaja mengambil nasihat ini di beberapa kerusi. Presiden PAS tidak mencerca secara spesifik mana-mana calon walapun mempunyai maklumat.

Sebagai ingatan, mungkin AMK lupa, sejarah telah menyaksikan sebahagian YB-YB PKR yang diambil secara serkap jarang semata-mata untuk menghadapi pilihanraya sehingga menyebabkan kejatuhan kerajaan PR Perak pada 2008.


 

Dewan Pemuda Pas Melaka shared Ραкαтαη яαкүαт εlεcтισηs ηεωs's photo.
KETUA MENTERI SARAWAK GAJI RM39 RIBU HENGGET ....

TAPI MASIH ADA LAGI SEBAHAGIAN DARI SARAWAK YANG TAK ADA JALANRAYA??

TANIAH RAKYAT SARAWAK SEBAB MENANGKAN BN LAGI........ TOLONGLAH JANGAN MENGELUH...TERIMALAH DENGAN REDHA .... JOM KITA LAUNGKAN "BIAR KAMI MISKIN ASALKAN BN MENANG" ..... JANJI AMAN .....

Teringat kata arwah nenek.... BIAR MISKIN JANGAN BODOH.... tapi kalau dah miskin bodoh pulak macamana ek?...

# Post Ini Untuk Tok2 BN Sahaja

via Blackout 505. Suara Rakyat Suara Keramat
KETUA MENTERI SARAWAK GAJI RM39 RIBU HENGGET ....

TAPI MASIH ADA LAGI SEBAHAGIAN DARI SARAWAK YANG TAK ADA JALANRAYA??

TANIAH RAKYAT SARAWAK SEBAB MENANGKAN BN LAGI........ TOLONGLAH JANGAN MENGELUH...TERIMALAH DENGAN REDHA .... JOM KITA LAUNGKAN "BIAR KAMI MISKIN ASALKAN BN MENANG" ..... JANJI AMAN .....

Teringat kata arwah nenek.... BIAR MISKIN JANGAN BODOH.... tapi kalau dah miskin bodoh pulak macamana ek?...

# Post Ini Untuk Tok2 BN Sahaja

via Blackout 505. Suara Rakyat Suara Keramat

Belang Khairy Mula Menyeleweng
Posted on Wednesday, May 29 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Rakyat Terkilan

Baru jadi menteri Khairy dah mula menyeleweng apabila Festival Belia 2013 berlangsung dari 23 hingga 26 Mei 2013.

Kontraktor pembersihan dan kutipan sampah seluruh Putrajaya dilaksanakan oleh Alam Flora Sdn. Bhd.  Tapi Khairy menolak dan melantik syarikat kroni sendiri yang tidak mempunyai sebarang pengalaman telah menimbulkan banyak masalah apabila sampah festival tidak dikutip menyebabkan sampah bertimbun dan menyebabkab bau busuk.  Selain tidak cukup pekerja, kelengkapan dan tong sampah juga jumlahnya tidak cukup untuk menampung jumlah pengunjung yang ramai dan sampah yang bertimbun.

SPRM perlu menyiasat kerana mungkin selepas acara festival ini berakhir Khairy dan KBS nungkin akan mengarahkan Perbadanan Putrajaya untuk menggunakan kontrak Alam Flora supaya membuat pembersihan dan mengutip sampah.  Ini bermakna wang rakyat akan dibazirkan sebanyak 2 kali iaitu melantik kontraktor khas bagi festival belia ini tetapi tidak menjalankan tugas mereka sebaliknya lantikan dan bayaran telah dibuat.  Selepas itu wang rakyat dibazirkan lagi apabila Alam Flora diarah membuat kutipan sampah yang sama.

Cakap tak serupa bikin.  Inilah contoh penyelewengan berterusan yang akan dibuat oleh BN apabila diberikan kuasa untuk terus memerintah.

Rakyat Terkilan


Bukan itu sahaja, malah sejak PRU 2008 PR dimalukan dengan insiden-insiden YB-YB PKR keluar parti seperti spt di Parlimen Bayan Baru, Parlimen Nibong Tebal, Parlimen Wangsa Maju, Parlimen Bagan Serai dan Parlimen Kulim-Bandar Baru.

Ini bukan sahaja pengkhianatan kepada rakan-rakan Pakatan Rakyat, malah pengkhianatan besar terhadap mandat rakyat.

Perkara ini disentuh dan ditegur oleh pimpinan PAS dalam pertemuan tertutup tanpa melibatkan media seperti yang dilakukan oleh Ketua AMK kali ini.

Puncanya tidak lain tidak bukan kerana PKR mengambil sebahagian calon tangkap muat dan berpotensi untuk lompat parti jika menang PRU dengan hanya diumpan dengan wang ringgit. Inilah pengkhianatan yang teramat besar iaitu mereka gagal memilih dan menapis calon yang berwibawa dan berkredibliti untuk berkhidmat sebagai wakil rakyat.

Inilah yang PAS dan DAP tidak mahu, kemenangan yang separuh jalan sebagaimana berlaku di Perak tempohhari.

Tidak cukup dengan itu, PKR bermain kayu tiga membuat rundingan dengan PSM yang tidak pernah menjadi rakan sekutu PR dan perkara ini didedahkan sendiri oleh Setiausaha Agung PSM S Arutchelvan yg juga calon PSM di Semenyih.

Ini satu lagi bentuk pengkhianatan yang tidak boleh dimaafkan oleh rakyat.

Sahabat Pemuda AMK!
AMK sepatutnya sedar dan insaf tentang kekangan serta ketandusan petugas pilihanraya mereka. Ini bukan kata-kata angkuh tetapi sekadar peringatan bersama serta realiti yang berlaku.

Buktinya, lihatlah di mana-mana sebahagian besar kawasan pilihanraya, petugas-petugas AMK dan PKR hanya pandai bercakap dan tidak cukup untuk menghadapi pilihanraya dan akhirnya ia dibantu oleh jentera Pemuda PAS. Ini suatu hakikat.

Ia dilihat oleh rakyat, yang akhirnya menyaksikan ada beberapa calon PKR ditolak di peringkat parlimen sedangkan calon PAS di peringkat DUN menang besar.

PAS berusaha melahirkan jentera dan petugas yang istiqamah,namun kami bukan macai calon-calon PKR yang hanya nampak muka sehari dua dalam keadaan tiada petugas sendiri.

Buat sahabat AMK dan ketuanya, jika ada sebarang ketidakpuasan hati, eloklah dibawa ke perbincangan dalaman PR bukan di media.

Jika di media, tambahan pula menghentam Presiden kami maka kami selaku Pemuda Pas sukar menerima kenyataan tersebut dan tidak akan berdiam diri.

Sedang kami Pemuda Pas boleh menghormati DSAI selaku Ketua PKR sekalipun ada banyak perkara yg mungkin kami tidak bersetuju, jadi molek kiranya AMK pun belajar beradab sebelum kemungkinan ada pula pimpinan yang lain mencerca DSAI di khalayak ramai disebabkan perbuatan tidak beradab itu.

Sahabat Pemuda AMK!
Ini adalah teguran dan peringatan pada semua sebagai pemuda PR yang ada akhlak dan adabnya.

Syarhan Humaizi Abdul Halim,
Ketua Pemuda PAS Gombak.



-------------------------------------------------

Disediakan oleh,



RIDHUAN HUSIN,
Pegawai Media Dewan Pemuda PAS Gombak,
Pusat Bandar Sri Gombak, 68 100, Gombak, Selangor
HP                  : +6013-222 9803
Tel/Faks          : 03-6185 5545
Email              : pemudagombak.com@gmail.com
Website           : www.pemudagombak.com/v1
Facebook        : https://www.facebook.com/PemudaGombak
Twitter           : https://twitter.com/PemudaGombak
YouTube         : http://www.youtube.com/user/dppgtv


 Pendirian Syura Parti Perlu Dihormati
Posted on Wednesday, May 29 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Syarhan Humaizi Abdul Halim

Pimpinan-pimpinan Pakatan Rakyat sudah mengeluarkan kenyataan bahawa PR tidak akan terlibat dengan sebarang usaha menggulingkan kerajaan secara demonstrasi jalanan.

PAS bersama dalam hal ini.

Namun, ada sesetengah pihak yang memperlekehkan PAS mengatakan PAS penakut dan tidak berani.

Tuduhan yang sungguh tidak berasas kerana dalam sejarah politik negara, sudah ramai pejuang-pejuang PAS yang ditangkap, di ISA, dipenjara, dibelasah malah ada yang dibunuh.

Lihat tragedi Memali, peristiwa berdarah Lubuk Merbau, dan tragedi Samad Gul menyaksikan para ulama PAS dan para pejuangnya dibunuh dengan kejam tanpa pembelaan.

Lihat pula era millenium, siapa yang menjadi benteng hadapan siri-siri demonstrasi BERSIH, kalau bukan petugas-petugas pemuda PAS daripada Unit AMAL yang siap sedia dibelasah, dibelantan dan dipukul FRU.

Sesungguhnya kami para pemuda PAS sudah sebati dengan seruan jihad yang menjadi jalan perjuangan kami dan syahid sebagai cita-cita tertinggi kami.

Kami para pemuda PAS tidak mudah melatah dengan sebarang provokasi murahan.

Kami juga tidak tahan melihat segala penipuan yang berlaku. Kami juga sukar untuk menerima kekalahan disebabkan tipu daya SPR. Kami juga marah dengan putar belit Pengerusi SPR yang menjadi anjing suruhan BN. Kami juga tidak rela melihat calon-calon kami kalah dengan cara pembohongan.

Darah muda kami membuak-buak untuk protes di jalan raya. Unit AMAL kami senantiasa bersiap sedia untuk turun berdemonstrasi. Para pemuda jihad kami pun sudah bersiap siaga untuk syahid!

Namun kami ada ulama yang berpandukan Quran dan Sunnah untuk membimbing perjuangan ini.

Andai hari ini Majlis Syura Ulama PAS memutuskan untuk berjuang secara revolusi di jalan raya dan tiupan semboyan jihad dibunyikan, nescaya ratusan ribu ahli PAS akan turun dan kami akan berada di saff paling hadapan sebagai benteng pertahanan!

AllahuAkbar!

Syarhan Humaizi Abdul Halim,
Ketua Pemuda PAS Gombak


-------------------------------------------------

Disediakan oleh,



RIDHUAN HUSIN,
Pegawai Media Dewan Pemuda PAS Gombak,
Pusat Bandar Sri Gombak, 68 100, Gombak, Selangor
HP                  : +6013-222 9803
Tel/Faks          : 03-6185 5545
Email              : pemudagombak.com@gmail.com
Website           : www.pemudagombak.com/v1
Facebook        : https://www.facebook.com/PemudaGombak
Twitter              : https://twitter.com/PemudaGombak
YouTube         : http://www.youtube.com/user/dppgtv



Kisah Nabi Syuaib

KISAH NABI SYU`AIB ALAIHISSALAM

Assalamualikum …

Nabi Syu`aib Alaihissalam di utuskan oleh Allah di sebuah negeri yang bernama Ma`an di dalamnya terdapat sebuah kampung yang bernama Madyan.penduduknya masih musyrik dan mereka menyembah Aikah iaitu tanah yang subur di tengah padang pasir yang ditumbuhi oleh kayu-kayan dan tanam-tanaman.Mereka juga selalu mengurangkan sukatan dan timbangan serta tidak mahu memberi hak manusia dengan sempurna.Demikianlah perilaku seluruh penduduk negeri itu

.Melihat keadaan itu Allah Taala mengutus Nabi Syu`aib Alaihissalam bagi membetulkan keadaan. Nabi Syu`aib diberikan kelebihan oleh Allah ,berkemampuan bercakap yang baik dan lemah lembut dalam memberi peringatan,serta menyampaikan kata-kata dengan penuh hikmah.Baginda menyeru mereka supaya meninggalkan penyembahan berhala,jangan menipu dalam jual beli,jangan mengurangkan sukatan dan timbangan.

Firman Allah dalam surah Hud ayat 84 yang bermaksud...


Yang bermaksud :Dan kepada penduduk Madyan kami utus saudar mereka,Syu`aib.

Pengajarannya setiap kelompok masyarakat memerlukan pimpinan yang bijaksana serta petah berkata-kata dengan penuh hikmah dalam memberi peringatan dan teguran kepada masyarakat supaya mereka dapat menerima dengan lapang dada seperti mana yang dilakukan oleh nabi Syu`aib pada umatnya.

Bagaimanapun ,penduduk negeri Madyan tidak menerima seruan baginda,bahkan mereka mempermain-mainkan dan memperolok-olokan Nabi Syu`aib.Mereka berkata “wahai Syu`aib …! Adakah kamu menyuruh kami meninggalkan apa-apa yang sudah kami sembah dan meninggalkan pekerjaan yang kami gemari.”
Bagaimanapun Nabi Syu1aib tidak menghiraukan kata-kata ejekan mereka itu.Baginda tetap berusaha mengajak mereka dengan lemah lembut.tetapi setelah baginda perhatikan selama bertahun-tahun baginda melaksanakan tugas kerasulan,baginda sedar segala usaha yang dilakukan tidak membawa faedah sedikit pun .Hal ini membuatkan baginda terpaksa berfikir mencari pendekatan yang lain pula.Nabi Syu`aib menukar cara dakwah untuk menghadapi kaumnya dengan memberi khabar ketakutan dan ancaman azab daripada Allah.Setiap kali baginda berdakwah ,baginda sentiasa menunjukan bukti atas kebenaran dakwahnya.Tetapi semuanya itu menambahkan lagi kederhakaan dan kesesatan mereka.Apabila nabi Syu`aib mengalahkan mereka dalam berhujah,mereka terus mencaci ,menghina dan mengancam baginda dengan kata-kata yang menyakitkan hati.
“Sekiranya kami ini bukan kaummu dan ahli keluargamu,nescaya kami akan menyakiti dan menyeksa engkau…!”kata mereka pada Nabi Syu`aib.

Firman Allah dalam surah Hud ayat 84 yang :bermaksud...

Yang bermaksud :Sesungguhnya aku melihat kamu dalam keadaan yang baik dan sesungguhnya aku khuatir terhadapmu akan datang azab yang sangat membinasakan.

Pengajarannya ,umat manusia tetap ada yang ingkar dank eras kepala serta berhati batu dengan seruan agama .Mereka tetap melakukan maksiat dan kerosakan di muka bumi Allah ini,walupun segala bukti ancaman dari Allah saban hari berlaku,contoh peristiwa banjir yang berlaku di selatan tanahair kita .Peristiwa gempa bumi .Namun mereka tetap degil.seperti mana umat nabi Syu`aib.

Berkat kesabaran dan kesungguhan Nabi Syu`aib menyeru kaumnya,maka sebahagian penduduk Madyan beriman kepada baginda,tetapi sebahgian yang lain bukan sahaja tidak beriman malahan berusaha menghalangi dakwah baginda.Lalu mereka mengadakan perjanjian siapa yang beriman dengan Nabi Syu`aib akan diusir dari kampung halaman.Akhirnya ,orang-orang kafir itu mengatakan bahawa Nabi Syu`aib adalah tukang sihir dan mereka berusaha untuk menentang baginda dengan sihir.
“Wahai Syu`aib …! Kalau benar tuhanmu itu lebih berkuasa daripada kami,mintalah kepada tuhanmu supaya dijatuhkan kepada kami api dari langit atau diturunkan azab kepada kami…!ujar mereka mencabar Nabi Syu`aib.
Lalu baginda pun berdoa kepada Allah “Ya Allah …! Bukakanlah hijab antara aku dengan kaum aku kerana engkau sebaik-baik pembuka …!
Doa Nabi Syu`aib diterima Allah,lalu Allah mendatangkan musim kemarau yang panjang,bukit-bukau,gunung-ganang kekeringan,sehingga mereka tidak ada tempat untuk berlindung dari kepanasan cahaya matahari.Lalu mereka lari mrnin ggalkan kampung halaman,dalam perjalanan mereka melihat awan tebal,lantas mereka bernaung di bawahnya.Mereka menyangka akan mendapat ketenangan,tiba-tiba awan tersebut pecah menjadi bunga api yang menyambar mereka ,akhirnya semua hancur binasa dan mayat mereka bergelimpangan di sana sini.

Seperti mana firman Allah dalam surah Hud ayat 94 yang bermaksud...


Yang bermaksud :Dan orang –orang yang zalim dibinasakan oleh satu suara yang kuat,lalu jadilah mereka mati bergelimpangan.

Pengajarannya walau sehebat mana teknologi sekalipun pada masa ini kuasa Allah melebihi segalanya.Justeru itu sebagai muslim kita hendaklah bersyukur akan segala nikmat dari yang diberikan.Jangan cuba melawan Qudrat dan Iradat Allah.

Setelah Nabi Syu`aib melihat kejdian yang menimpa kaumnya,baginda pun menjauhkan diri dari tempat tersebut,lalu baginda pun berdoa kepada Allah untuk dirinya dan orang-orang yang beriman,maka baginda berkata kepada mereka “Demi sesungguhnya telah aku sampaikan risalah tuhanku kepada kamu dan telah aku nasihatkan kamu,tetapi kenapa kamu masih mengikuti orang-orang yang ingkar itu.”
Dengan demikian hilanglah kedukaan baginda dan berakhirlah kehidupan penduduk madyan yang selalu mendustakan,menipu dan memperolok-olokan Nabi Syu`aib.

Firman Allah dalam surah Hud ayat 95 yang bermaksud...


Yang bermaksud :Seolah-olah mereka belum pernah tinggal di tempat itu.Ingatlah kebinasaan bagi penduduk Madyan sebagaimana kaum Tsamud telah binasa.

Pengajarannya setiap kesusahan pasti ada kesenangan,begitu juga sebagai pelajar setiap usaha yang bersungguh-sungguh pasti mendapat pertolongan dari Allah,bersusah dahulu bersenang kemudian.

Sekian sahaja Wassalamualikum.

 

Tiada ulasan: