Sabtu, 25 Mei 2013

JANGAN KITA BENCI...DENGKI...IRIHATI...SUKA ORANG TERIMA MUSIBAH DLL TAHAP GABAN...MUNGKIN KITA JUGA MENERIMA MUSIBAH SAMA DILAIN KALI....TU JAM AMBIK KAU DAN PADAN MUKA...DENGKI BOLEH ROSAK IMAN...KITA CUBA PERTIKAI KUASA ALLAH...KENAPA ALLAH BAGI DIA...KENAPA BUKAN AKU...BOLEHKE PERTIKAI KERJA ALLAH...INI AKIBAT ILMU AGAMA TAK ABIS TUNTUT...DAN HAIRAN KAN DIRI@UJUB

Kongres Tahunan 'Hitam' PKR bermula

Salmiyah Harun, 25 Mei 2013


PETALING JAYA: Kongres Tahunan 'Hitam' Parti Keadilan Rakyat (PKR) ke 9 bermula hari ini dengan semua perwakilan dan pimpinan PKR berpakaian serba hitam.

Ia sebagai tanda bantahan terhadap perjalanan pilihan raya ke 13, 5 Mei lalu yang didakwa mereka penuh dengan penipuan dan kecacatan.

Yang paling ketara adalah penggunaan dakwat kekal yang sebenarnya tidak kekal menyebabkan ia terdedah kepada penipuan terancang.


"Penggunaan dakwat hitam kekal yang kononnya mampu bertahan pada jari pengundi selama lima hari ternyata satu pembohongan," kata Presiden PKR, Dr Wan Azizah dalam ucapan perasmiannya di kongres ini.

Katanya, banyak laporan yang diterima bahawa dakwat hitam tersebut tidak berkesan dan ada pengundi yang mendakwa dakwat tersebut hilang sebaik saja dibasuh beberapa minit selepas mengundi!

Menurut beliau, pada 5 Mei yang lalu, rakyat sudah membuat keputusan yang jelas.

"Keputusan yang disaksikan seluruh dunia – bahawa 51% rakyat Malaysia telah memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat," tegasnya.

Mandat ini, katanya, semestinya mewakili suara dan aspirasi rakyat yang menaruh harapan dan impian untuk melihat Malaysia yang lebih baik, lebih adil dan lebih berdaya saing.

Walaupun rakyat berdepan dengan proses pilihan raya yang tempang, akses media yang berat sebelah ditambah pula dengan liputan berunsur fitnah dan propaganda jahat serta penyalahgunaan jentera dan agensi‐agensi kerajaan oleh Barisan Nasional, namun rakyat tetap bangkit melawan dan membuat perubahan di peti undi.

Hasilnya, kata beliau, Barisan Nasional telah dihukum dan hanya meraih sokongan dari 47% rakyat, menjadikan mereka sebuah kerajaan minoriti yang mana keabsahan (legitimacy) mereka boleh dipertikai dan dipersoalkan.

Rentetan dari perkembangan ini, integriti dan kewibawaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga sewajarnya dipersoalkan!, tambah beliau lagi.

"Sesungguhnya mandat yang telah diberikan kepada Pakatan Rakyat dalam PRU baru‐baru ini telah dinafikan dan ‘dirampas’ oleh Barisan Nasional lantaran kecurangan SPR yang mengkhianati proses pilihan raya," tegasnya.

Libatkan ahli parti dalam GLC - Iskandar

Harakahdaily, 25 Mei 2013
SHAH ALAM: Adun PAS bersetuju agar ahli-ahli parti Pakatan Rakyat dilibatkan di dalam anak syarikat kerajaan negeri (GLC) negeri Selangor mulai penggal ini.

Adun Chempaka, Iskandar Samad (gambar) berkata, beliau bersetuju dengan pandangan Ketua Penerangan PKR Selangor, Shuhaimi Shafie, sebelum ini yang mencadangkan agar ahli-ahli parti Pakatan Rakyat dilibatkan dalam GLC>

"Di Selangor kita telah masuk penggal kedua, ramai ahli-ahli parti telah terdedah kepada perjalanan dan pentadbiran kerajaan negeri maka telah tiba masanya mereka diberi peluang terlibat di dalam GLC," kata Iskandar yang sebelum ini adalah Exco Selangor.

Pada penggal pertama, terdapat GLC-GLC yang tidak mempunyai ahli parti kecuali Menteri Besar, kata Iskandar.

Mungkin keadaan sedemikian sesuai pada penggal pertama tetapi untuk penggal kedua satu 'tajdid' atau pembaharuan perlu dilakukan, tambahnya.

Dengan penglibatan ahli-ahli parti, halatuju atau perjalanan sebuah GLC dapat dipastikan selari dengan tujuan dan aspirasi Pakatan Rakyat.

"Tidak mungkin satu 'tajdid' dapat dilakukan tanpa penglibatan ahli-ahli parti," katanya yang juga Yang Dipertua PAS kawasan Pandan.

Penglibatan mereka juga dapat mengelakkan mana-mana GLC telah tersasar dari tujuannya atau dituduh tidak membantu kerajaan negeri mencapai matlamat-matlamatnya.

Bagi beliau, pada penggal kedua ini, harapan rakyat sudah tentu lebih besar maka peranan GLC-GLC adalah begitu penting.

Walau bagaimanapun mereka yang dilantik mestilah mempunyai kelayakan dan pengalaman yang berkaitan, tegasnya.

Memandangkan jumlah kerusi Dewan Negeri parti-parti Pakatan Rakyat adalah hampir sama maka bilangan ahli-ahli parti di GLC-GLC mestilah adil, cadang beliau.

PAS Selangor seru semua ahli sertai himpunan 505

Harakahdaily, 25 Mei 2013
SHAH ALAM: PAS Selangor menolak dakwaan sebuah stesen TV, Astro Awani kononnya menghalang ahlinya menyertai perhimpunan aman Himpunan Suara Rakyat 505 di Petaling Jaya malam ini.

Bahkan, kata Timbalan Pesuruhjayanya, Khalid Samad, PAS Selangor menyeru semua ahlinya menyertai himpunan itu.

"Saya diberitahu, Astro Awani ada menyiarkan berita kononnya PAS Selangor menghalang ahlinya menyertai himpunan di padang Amcorp Mall malam ini.

"Saya ingin beritahu, ia tidak benar bahkan kita menyeru semua ahli dan penyokong menyertainya malam ini," kata Khalid (gambar kanan) ketika menghubungi Harakahdaily.

Sebelum ini,  PAS Pusat mengumumkan akan bersama rakyat menyertai perhimpunan aman “Suara Rakyat 505” anjuran gabungan NGO di Petaling itu.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, ianya sebagai menifestasi membantah segala penipuan yang berlaku dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu.

“PAS akan diwakili Timbalan Presiden Mohamad Sabu dan Naib Presiden Datuk Mahfuz Omar,” katanya kepada Harakahdaily.

Himpunan anjuran gabungan labih 50 NGO itu dijadul berlangsung di Padang Timur (Amcorp Mall) bermula jam 5 petang sehingga ke sebelah malam hari ini.

Difahamkan himpunan itu juga bakal menampilkan individu-individu yang mengalami sendiri penipuan pada PRU13 lalu untuk menceritakan pengalaman masing-masing.

Zahid bertindak samseng

Harakah, 25 Mei 2013


(Orang ramai khasnya anak muda berebut-rebut untuk bersalam dengan Haji Mohamad Sabu dalam himpunan Black 505 di Kuala Terengganu)

KUALA LUMPUR: Pemimpin Umno-BN makin terdesak apabila bertindak “samseng” menangkap dan membuat pendakwaan terpilih bagi mengekang kebangkitan rakyat dan menakut-nakutkan orang ramai menghadiri apa jua himpunan anjuran Pakatan.

Penahanan Adam Adli, Tamrin Ghafar, Tian Chua dan Haris Ibrahim jelas membuktikan BN double standard dengan melepaskan pemimpin Umno yang menghamburkan kata-kata rasis selama ini.

(Tiga mangsa tangkapan terbaru [dari kiri Tamrin, Tian Chua dan Haris Ibrahim] dibebaskan oleh mahkamah tanpa reman selepas tiada siasatan dan bukti awal untuk ditahan)

Zahid pula cuba berlindung di sebalik polis dengan segala tindakan yang dilakukannya termasuk merampas Harakah.


Ikuti laporan penuh Harakah mengenainya dalam keluarannya esok.

Bingkisan tarbiyah Syeikh al-Bahi al-Khauly

Abdul Mu’izz bin Muhammad, 22 Mei 2013
Syeikh Sa’id Hawwa di dalam bukunya ‘Jundullah Thaqafatan wa-Akhlaqan’ telah menyebutkan tanggungjawab yang dipikul oleh setiap individu Muslim;

1. Membina individu yang beridentiti Islam.
2. Menegakkan hukum Islam di seluruh pelusuk benua.
3. Menyatukan kuasa politik bagi umat Islam.
4. Mengembalikan sistem khilafah bagi umat Islam.
5. Memastikan syariat Allah dilestarikan di seluruh dunia.

Itulah tugas yang maha berat bagi pendakwah. Namun terkadang wujud kekeliruan istilah antara pendakwah dan penceramah. Seorang tokoh tarbiyyah Ikhwan Muslimin, Syeikh al-Bahi al-Khauly telah menegaskan tentang perbezaan dua gelaran tersebut di awal karya beliau yang berjudul – Tazkirah ad Du’at:

“Sesungguhnya pendakwah tidak sama seperti penceramah. Jika penceramah, tugasnya hanya berceramah. Manakala pendakwah, individu yang optimis dengan pemikirannya. Tugasnya menyampaikan risalah dakwah dengan penulisan, ucapan, perbualan biasa, segala kerja yang dibuat serta segala apa medium yang dirasakan bermanfaat untuk dakwah.”

Penceramah hanya akan beraksi apabila diberi peluang di pentas ceramah. Populariti dan pengikut merupakan bonus baginya. Yang disebut belum tentu menggambarkan hakikat keadaannya yang sebenar.

Sebaliknya aksi pendakwah tidak terhad. Mana-mana peluang yang sempat dicapai akan digunakan dengan sebaiknya untuk menyampaikan risalah Islam. Mereka sangat takut dengan sanjungan, bimbang populariti tersebut akan memesongkan misi dakwahnya. Apa yang disebut, itulah yang terbit dari hatinya. Kesungguhan dan kejujuran pendakwah tiada tandingan. Kesungguhan tersebut pernah ditatah dari kisah Imam Hasan al Banna berdakwah sambil bersosial di kedai kopi. Usaha tersebut berterusan sehingga melewati pintu arena panggung.

Banyak lagi sifat bagi pendakwah yang disebutkan oleh Syeikh al-Bahi al-Khauly. Jika diamati kriteria yang telah tersenarai di dalam buku tersebut, sehingga membuatkan penulis amat malu untuk mengaku bahawa diri ini sebagai pendakwah.

Kerap kali kita mencari idea bombastik dan rumit yang mengujakan untuk disampaikan kepada sasaran dakwah. Moga-moga dengan isi dan gaya penyampaian yang mengujakan itu mampu memukau pendengar-pendengar. Kesungguhan tersebut jika tidak dikawal boleh mengakibatkan kita terlupa bahawa kita belum pun melaksanakan apa yang diucapkan. Terkadang kita menganggap bahawa dakwah seperti menyediakan pentas persembahan yang membenarkan kita melakonkan pelbagai gaya tanpa pantauan amanah terhadap agama dan diri sendiri.

Itulah beza antara pendakwah dan penceramah. Penceramah bebas mengucapkan 1001 mutiara kata walaupun amalan dirinya jauh menyimpang dari apa yang diucapnya. Manakala bagi pendakwah, mereka perlu memastikan dirinya benar-benar layak untuk menyampaikan sesuatu mesej Islami merujuk kepada tanggungjawab dirinya sebagai hamba Allah. Firman Allah Taala:

“Mengapa kamu menyuruh orang lain mengerjakan kebaikan sedang kamu melupakan diri kamu sendiri padahal kamu membaca al Kitab. Tidakkah kamu berakal.”  (Surah al-Baqarah : ayat 44)

“Amat besar kemurkaan Allah apabila kamu berkata perkara yang kamu tidak buat.”  (Surah as- Saff : ayat 3)


Mesej dakwah yang membekas adalah apabila ia keluar daripada individu yang bercakap melalui hatinya. Hanya hati yang jujur dengan misi dakwah, layak mengetuk hati orang lain. Itulah resepi kejayaan tokoh-tokoh pendidik umat mengetuk hati-hati manusia agar menerima kebenaran.

Syeikh al-Bahi al-Khauly turut menegaskan, “Apa yang penting hubungan antara jurudakwah dan sasaran dakwah adalah dengan roh mereka. Bukan dengan seni bicara dan kelancaran tutur kata.”

Bagi pendakwah, cukuplah jika diberi peluang berkata dari lubuk hatinya tentang kebenaran. Walaupun isinya versi ulangan atau tidak dilihat begitu ‘akademik’, ia dirasakan mencukupi sesedap rasa dengan apa yang perlu diterima oleh sasaran dakwah.

Oleh itu, Syeikh al-Bahi berterus-terang mengungkapkan, “Saya tidak kesal jika karya ini tidak disajikan dengan tutur kata yang indah berseni. Bahkan saya sangat redha dengan cara tersebut. Bukanlah karya ini ditujukan kepada penceramah-penceramah atau mereka yang ingin belajar seni pidato. Sebaliknya karya ini dedikasi kepada para pendakwah yang jujur menyeru manusia kembali kepada Allah.”

Justeru, tidak hairanlah sejarah Para Sahabat terdahulu hanya membaca beberapa potong ayat al-Quran dan tidak akan menyambung bacaannya melainkan mesej di dalam ayat tersebut telah dilaksanakan. Mereka sangat memelihara akhlak ‘cakap serupa bikin’. Sehingga ada riwayat yang dinaqalkan daripada Ibnu Umar bahawa ayahnya, Umar al-Khattab RA mendalami dan mengamalkan Surah al-Baqarah selama 12 tahun.

Berikutan itu, Umar kerap bertanya kepada Rasulullah SAW, “Wahai RasulAllah, adakah kehidupanku telah mencerminkan surah al-Baqarah, jika belum maka aku tidak akan melanjutkan ke surah berikutnya”.
Begitu jugalah yang berlaku kepada Ibn Umar, beliau turut berusaha menjadi seorang yang faqih (faham) setiap petikan ayat di dalam Surah al-Baqarah selama 8 tahun.

Terdapat hadis riwayat Imam Bukhari yang menceritakan perihal penceramah yang ‘cakap tidak serupa bikin’, mafhumnya, “Dicampak seseorang ke dalam api neraka pada hari kiamat. Maka dia diikat seperti ikatan keldai. Dia berpusing-pusing seperti keldai mengikut arah ikatan tersebut. Lantas ahli neraka yang lain mengerumuninya lalu bertanya: Mengapa kamu jadi begini? Bukankah dahulu kamu yang menyeru kami perkara kebaikan dan melarang kami dari perkara kemungkaran? Lalu dijawab: Memang aku yang menyeru kalian agar berbuat perkara kebaikan tapi aku tidak melaksanakannya, dan aku melarang kalian dari melakukan perkara kemungkaran tapi aku yang melaksanakannya.”

Berdasarkan pengamatan penulis tentang buku - Tazkirah ad Du’at - penulis boleh menyimpulkan bahawa Syeikh al-Bahi sedikit kecewa dengan keghairahan sesetengah golongan yang bersungguh ingin menjadi penceramah sehingga lupa matlamat asal, iaitu tanggungjawab menyeru ke jalan Allah. Mereka yang menggalas tanggungjawab sebagai penceramah hendaklah benar-benar memfokuskan penglibatannya sebagai peluang untuknya menyeru kepada Islam, bukannya menagih populariti agar ia tidak dilihat sebagai pencemaran terhadap kemuliaan dakwah Islamiyyah.

Yang ingin disampaikan di sini adalah agar kita semua menjadi pendakwah yang terarah meneruskan perjuangan Baginda Nabi SAW. Jalan dakwah Baginda bukanlah jalan yang mudah, jalan yang dihemburkan dengan bunga-bunga pujian, jalan yang dibentangkan dengan permaidani merah, tetapi jalan Baginda penuh dengan liku dan tarbiyah dari Allah Taala.

http://www.tarbawi.my

Cadangan boikot Air Asia, bagus juga...

Syed Abdullah Jamalullail, Ampangan,
Berbagai pihak termasuk akhbar Utusan Malaysia dan pertubuhan PERKASA minta supaya rakyat Malaysia memboikot Air Asia dan mengambil MAS atau Fire Fly sebagai alternatif bagi penerbangan sama ada keluar negara atau pun domestik kerana sikap Pegawai Air Asia yang tidak profesional dimata mereka serta tidak menghormati pelanggan.

Pada saya lainlah untuk memboikot Utusan begitu enteng sekali kerana ada akhbar yang lagi murah daripada harga Utusan itu sendiri dengan berita yang lebih profesional penyampaiannya lebih jauh tepat dan padat.

Ada kebenarannya dan saya yang kerap juga menggunakan perkhidmatan tambang murah ini sama ada bagi penerbangan domestik atau keluar negara begitu teruja sekali menaiki penerbangan Air Asia walaupun kurang selesa dari segi tempat duduknya dan layanan bukanlah saperti MAS sediakan itu.

Tetapi disebabkan tambang yang begitu murah yang kadangkala tidak pun sampai mencecah RM100 untuk pergi dan balik kedestinasi tertentu apabila ditawarkan pada hari-hari tertentu itu memanglah tidak mampu untuk kita menolaknya malahan seluruh keluarga pula boleh dibawa bersama untuk makan angin lebih-lebih lagi semasa cuti persekolahan.

Ingin saya bertanya mereka yang mencadangkan supaya memboikotkan Air Asia ini, pertamanya bolehkah MAS atau Fire Fly memberikan tambang semurah Air Asia tawarkan? kedua bolehkah pihak MAS mengadakan pakej tambang murah termasuk penginapannya sekali dengan harga yang semua rakyat Malaysia mampu merasakan pakej sedemikian? dan persoalan ketiga apa untungnya memboikot Air Asia ini sedangkan kami yang berpendapatan hanya layak untuk menaiki keenderaan awam saperti bas awam dan LRT atau Komuter untuk berjalan kesana sini didalam negara itu sendiri?

Diharap sangatlah supaya pihak Utusan yang begitu rapat dengan pemerintah ini mengesa syarikat MAS yang sahamnya itu serta segala pentadbirannya juga diawasi oleh Kerajaan agar menurunkan harga tiket penerbangannya sebagaimana Air Asia lakukan.

Biarlah tiada nasi lemak istimewa percuma atau burger percuma asalkan tambangnya murah mendadak dan untuk itu berdiri didalam kapal terbang pun kami sanggup kerana kami terbiasa berdiri didalam bas dan Komuter berjam-jam lamanya.Apa yang kami mahu janji murah dan termampu untuk terbang.

Oleh yang demikian diharap mana-mana kakitangan atau ahli-ahli apa juga syarikat dan NGO yang mewar-warkan pemboikotan begitu bersemangat begitu sekali itu benar-benar mengotakan kata-kata mereka yang tidak akan menaiki pesawat Air Asia.Kami akan sentiasa memerhatikan anda.

Saya bukanlah menyokong kepada mana-mana pihak tetapi apa yang logik dan ianya memudahkan serta menguntungkan kami sebagai rakyat berpendapatan rendah saperti kami ini dan itulah yang kami pilih.Mungkin itulah sebabnya syarikat MAS terlalu perlahan dan ketinggalan jauh dibelakang kerana semuanya mahal.Dalam pada itu minta sedikit komen daripada Menteri yang bertanggungjawab serta juga mohon komen Tan Sri Rafidah Aziz sebagai salah seorang Pegawai Eksekutif Kanan dan juga sebagai Penasihat Air Asia itu sendiri.

Dalam pada itu sebagai semangat 1Malaysia juga dicadangkan supaya menggesa TV swasta berbayar Astro dapat menurunkan harga pakejnya sekurang-kurangnya separuh apa yang terpaksa dibayar terutama sekali apabila disabitkan dengan siaran langsung bola sepak diperingkat antarabangsa kerana apabila kita ingin melanggan saluran sukan dimana kita terpaksa mengambil atau menambahkan lain-lain rancangan saluran yang lain yang kami tidak meminatinya langsung itu terpaksa membayar kadangkala mencecah ratusan ringgit juga.

Tidakkah boleh diberikan lesen lagi untuk menyaingi syarikat Astro ini kerana apabila hanya ada satu sahaja lesen untuk mengendalikan TV berbayar ini maka terjadilah apa yang dikatakan sebagai memonopolikan harga sesuka hati mereka sahaja.Kalaulah dikeluarkan khas lagi satu syarikat untuk lesen bagi saluran sukan sahaja alangkah baiknya.
Isteri kesal Azizan dipersenda
ROSLINDA HASHIM
25 Mei 2013
AZIZAN
AZIZAN
ALOR SETAR - Isteri kepada bekas Menteri Besar Kedah, Datin Seri Faekah Sheikh Hamzah kesal terhadap beberapa laporan blog dan laman sosial persenda keadaan fizikal Datuk Seri Azizan Abdul Razak, selepas beliau selamat jalani pembedahan memotong kedua-dua kakinya 7 Mei lalu.

Faekah yang setia menemani Azizan di Hospital Pulau Pinang, turut terkilan apabila Azizan dijadikan bahan gurauan pihak tertentu.

“Saya termasuk anak-anak sangat sedih membaca laporan tidak berasas seperti itu. Ada yang menyindir kaki Azizan dipotong kerana khianat kepada perjuangan parti, ada sifatkan otak Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sama macam kaki Azizan, saya anggap ini keterlaluan,” katanya.

Menurutnya, dalam keadaan Azizan yang terlantar sakit, masih ada pihak tergamak mengkritik malah menyebar berita palsu mengenai bekas Pesuruhjaya Pas Kedah itu.

“Mereka langsung tidak hormat beliau sebagai seorang pemimpin dalam parti yang juga bekas menteri besar, Azizan tidak wajar dikecam sebaik sahaja Kedah gagal dipertahan, kerana kejatuhan Kedah bukan berpunca daripada beliau semata-mata,” katanya.

Faekah meminta pihak luar, termasuk ‘musuh dalam selimut’ hentikan segera perbuatan tidak berfaedah itu.

“Kami terguris dengan laporan itu, termasuk cerita yang boleh aibkan orang lain, sedangkan ini semua adalah takdir ALLAH. Namun saya juga bersyukur kerana masih ada pihak anjurkan solat Hajat dan bacaan Yasin untuk kesejahteraan Azizan,” katanya.

Faekah tidak menolak kemungkinan pemilik blog itu berdendam terhadap Azizan kerana serang peribadi beliau, selain punyai agenda jatuhkan Azizan ketika masih sandang jawatan menteri besar.

“Memang ramai dan ada usaha jatuhkan Azizan sejak beliau ambil alih kerajaan negeri. Musuh bukan sahaja dari luar, termasuk dalam parti. Saya percaya selagi Azizan bernafas, selagi itu musuhnya tidak akan berdiam diri untuk lihat Azizan tersungkur, bagaikan kutukan seperti zikir harian mereka,” katanya.

Beberapa blog tempatan dilaporkan menjadikan keadaan Azizan yang kini hilang kedua belah kakinya, sebagai bahan gurauan selain mengkritik kepimpinan beliau. Kecaman terhadap Azizan dilihat berterusan sejak Kedah jatuh ke BN pada PRU13.

Walaupun Azizan kini tidak lagi menerajui Kedah mahupun Pas Kedah, namun beliau tetap disanjung kawan mahupun lawan. Apa yang mendekatkan beliau dengan rakyat kini hanya statusnya sebagai Adun Sungai Limau.

Ketika Azizan terlantar terima rawatan, pemimpin pelbagai latar belakang politik hadir menziarahi beliau, termasuk Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah; Tunku Bendahara Kedah, Tan Sri Tunku Annuar Sultan Badlishah; Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak; bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali.

Selain itu, turut meluangkan masa melawat adalah pimpinan Pas termasuk Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Dalam lawatan Mahathir, tindakan Siti Hasmah memeluk erat Faekah sambil menangis menunjukkan hubungan mereka tetap mesra.

Sementara itu, menurut sumber, banyak pihak persoal lantikan Datuk Mahfuz Omar sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah menggantikan Azizan, kerana sewajarnya dilantik pemangku pesuruhjaya sehingga muktamar diadakan.

Mengulas mengenai kesihatan terkini Azizan, Faekah berkata, Azizan mempunyai semangat yang kuat untuk pulih, malah cuba berkomunikasi dengan pelawat.

Tiada ulasan: