Selasa, 21 Mei 2013

BILA KETIDAK BETULNYA BEGITU JELAS...BUKTI KUKUH SERTA JELAS....PAYAH NAK DINAFIKAN...MAKA PADAHNYA PATUT DITERIMA DENGAN HATI TERBUKA IAITU REDA...JANGAN PANDAI CAKAP SURUH ORANG REDA SEDANGKAN DIRI SENDIRI SAMA AJE

Kelantan tuan rumah Tilawah al-Quran Kebangsaan

Zamani Mohd Zain, 21 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Negeri Kelantan dipilih menjadi tuan rumah kepada musabaqah Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan kali ke-56 tahun ini.

Majlis tersebut akan diadakan pada 10 hingga 14 Jun ini bertempat di Kompleks Balai Islam, Lundang.

Pemilihan negeri itu merupakan pertama kali sejak 23 tahun ianya ditadbir oleh PAS.

Seramai 30 qari dan qariah dari seluruh negara akan mengambil bahagian pada tilawah berkenaan.

Kelantan juga telah membenarkan qariah mengambil bahagian sejak dua tahun lepas.

Tilawah al-Quran kali ini pada mulanya dijadualkan diadakan 2 hingga 6 Mei lalu, namun ditangguh ekoran pilihan raya umum ke-13.

Perasmian penutup akan disempurnakan Sultan Muhammad V, manakala pembukaan dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Dalam perkembangan sama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini berkunjung ke Kelantan bagi meninjau persiapan untuk majlis itu.

Beliau berkunjung ke Kota Darulnaim bertemu Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob di pejabatnya.

Sementara itu, Menteri Besar selepas pertemuan itu berkata, kerajaan negeri menyambut baik Kelantan dipilih sebagai lokasi penganjuran tilawah al-Quran kali ini.

“Insya-Allah kita akan berusaha melaksanakan program berkenaan yang julung kali diadakan di sini dengan sebaik mungkin.

“Saya seperti juga Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini sentiasa bersikap terbuka dalam menjalin kerjasama hubungan antara kerajaan negeri dan pusat demi kebaikan rakyat,” katanya.

Hadir sama pada pertemuan itu Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serantau, Dato’ Mohd Nasuruddin Daud dan pegawai kanan kerajaan pusat serta negeri.

Jamil Khir berkata, tilawah al-Quran tahun ini turut menawarkan hadiah kereta Proton Preve kepada johan qari dan qariah.

Selain itu katanya, hadiah wang tunai RM15,000, piala pusingan, piala iringan, pakej menunaikan haji dan sijil penyertaan.

"Semua negeri akan menghantar peserta qari dan qariah termasuk Kelantan," katanya.

Bantah penyelewengan tolak keganasan

Nasrudin Hassan, 21 Mei 2013

1. Penipuan dan penyelewengan wajar dan mesti ditentang habisan. Dewan Pemuda PAS Malaysia tidak akan berkompromi dengan sebarang penipuan dan kepincangan dalam pengendalian serta pengurusan pilihanraya negara kita. Kebangkitan rakyat yang sedar dan insaf menolak penipuan dan penyelewengan adalah satu rahmat Allah swt buat negara ini agar satu masa kelak, tiada lagi rakyat yang hanya bungkam dan bisu bila berdepan penipuan dan penyelewengan terutama disaat sistem demokrasi yang semakin tercemar.

2. Bantahan dan penentangan yang sedang diterjemahkan oleh rakyat hari ini selayaknya diberikan hak oleh pihak kerajaan menepati peruntukan perlembagaan yang membenarkan rakyat bersuara dan berhimpun secara aman. Sewajarnya pihak PDRM bersama rakyat menolak penipuan dan penyelewengan yang kian meruntuhkan segala sendi demokrasi dan peradaban negara ini dengan membantu kawalan keamanan, keselamatan rakyat dan provokasi yang mencetus huru hara.

3. Telah terbukti pada setiap perhimpunan yang dianjur dan disertai oleh rakyat amnya dan Pakatan Rakyat khasnya adalah aman dan terkawal jika tiada sebarang provokasi termasuklah tindakan keras menyuraikan himpunan oleh pihak polis dalam beberapa insiden sebelum ini. Rakyat sebenarnya bukan anti kerajaan, bukan juga anti polis dan bukan pula anti keamanan, tetapi mereka anti korupsi, anti penipuan dalam pilihanraya dan penyelewengan dalam pengurusan sistem demokrasi.

4. Kami tegas menolak keganasan. Menolak huru hara dan kacau bilau kerana kami juga sayangkan negara dan seluruh rakyat yang bernaung dalam negara ini, justeru itu kami berjuang untuk masa depan agama, negara dan rakyat. Kami tidak akan turun ke jalanraya untuk mencetus keganasan dan keresahan rakyat serta mengganggu keamanan masyarakat sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Al Fadhil Yb. Ustaz Nik Mohd Abduh Nik Abdul Aziz, Timbalan Ketua DPP Malaysia kelmarin. Namun kami turun bersama rakyat secara aman untuk bersuara dan menyatakan pendirian kami disamping mendesak kerajaan supaya benar-benar memperbaiki sistem demokrasi negara.

5. Kerajaan yang didokong oleh UMNO dan BN mesti menginsafi perkara ini. Jika 53% dari jumlah keseluruhan pengundi tidak bersama UMNO dan BN, justeru ia adalah signal yang sangat jelas bahawa banyak perkara yang dilakukan oleh kerajaan UMNO dan BN tidak disenangi oleh rakyat terbanyak termasuk penipuan dalam pilihanraya dan penyelewengan dalam sistem demokrasi.

6. Apabila anak muda melepaskan isihati mereka untuk turun ke jalanraya, penyelesaiannya bukan menangkap Adam Adli kerana selepas ini akan lahir beribu lagi Adam Adli jika masaalah pokok tidak diatasi segera iaitu penipuan dalam pilihanraya dan penyelewengan sistem demokrasi negara kita. Adam Adli mesti dibebaskan. Jika kita tidak mahu dan tidak bersetuju anak - anak muda ini turun ke jalanraya, penyelesaiannya ialah kerajaan mesti luruskan pilihanraya sehingga tiada lagi manipulasi.

7. Dewan Pemuda PAS Malaysia komited menentang manipulasi dan penipuan dalam pilihanraya. Dewan Pemuda PAS Malaysia juga tidak berpeluk tubuh dan berdiam diri dengan dakwaan-dakwaan penyelewangan serta salahlaku pilihanraya baru-baru ini. Kita mengambil langkah menggunakan saluran undang-undang. JUHAM adalah agensi utama dibawah Dewan Pemuda PAS Malaysia yang bekerja keras mengumpul bukti penipuan dan penyelewengan untuk failkan petisyen pilihanraya di beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri dan juga Parlimen.

Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia

Himpunan Black505 Kedah malam ini

Harakahdaily, 21 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohamad Sabu serta Lim Guan Eng antara pimpinan utama Pakatan Rakyat yang akan menggegarkan pentas ceramah Himpunan Black505 di Kedah malam ini.

Himpunan yang akan berlangsung di Kompleks PAS Kedah, Batu 9, Kota Sarang Semut itu juga turut akan dihadiri pengerusi himpunan Datuk Johari Abdul, Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Mahfuz Omar serta Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution.

Menurut Mahfuz, program malam ini akan bermula dengan solat Maghrib berjamaah dan kemudian solat hajat bagi memohon kesejahteraan dan keamanan negara yang muktahir ini cenderung dengan isu perkauman.

"Ia juga bagi memohon kesejahteraan bagi bekas Menteri Besar Kedah, Ustaz Azizan Razak yang kini masih di Unit Rawatan Rapi, Hospital Pulau Pinang," tegas Naib Presiden PAS itu.

Sejurus solat hajat, kata Mahfuz tepat jam 9 malam, kesemua adun dan ahli parlimen Kedah akan berucap pada malam itu, sebelum ucapan utama pimpinan utama Pakatan Rakyat.

Pada himpunan malam ini juga katanya, untuk persoal tindakan SPR yang gagal menjadikan PRU13 sebagai pilihan raya yang bersih dan adil.

Berita yang disembunyikan: BN hilang deposit di 2 kerusi

http://mutaligat.blogspot.com, 21 Mei 2013
Media perdana menyembunyikan berita bahawa BN hilang deposit di 2 kerusi di Pulau Pinang. Lihat bukti di bawah ini.

N.27 Pengkalan Kota, Pulau Pinang.
KEPUTUSAN PILIHAN RAYA UMUM
DEWAN UNDANGAN NEGERI
NEGERI : PULAU PINANG

BAHAGIAN PILIHAN RAYA : N.27 - PENGKALAN KOTA
NAMA PENUH PARTI BILANGAN UNDI KEPUTUSAN
1. LOKE CHEANG GIN @ LOKE POH CHYE BN 1,803 HILANG DEPOSIT
2. LAU KENG EE DAP 15,403 MENANG

JUMLAH PEMILIH BERDAFTAR : 19,980

JUMLAH KERTAS UNDI DITOLAK : 243

JUMLAH KERTAS UNDI DALAM PETI UNDI : 17,449

JUMLAH KERTAS UNDI DIKELUARKAN : 17,468

JUMLAH KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN : 19

PERATUS PENGUNDIAN : 87.40%

MAJORITI : 13,600


N.13 Berapit
NEGERI : PULAU PINANG

BAHAGIAN PILIHAN RAYA : N.13 - BERAPIT
NAMA PENUH PARTI BILANGAN UNDI KEPUTUSAN
1. LAU CHIEK TUAN BN 2,230 HILANG DEPOSIT
2. ONG KOK FOOI DAP 16,995 MENANG

JUMLAH PEMILIH BERDAFTAR : 22,394

JUMLAH KERTAS UNDI DITOLAK : 165

JUMLAH KERTAS UNDI DALAM PETI UNDI : 19,390

JUMLAH KERTAS UNDI DIKELUARKAN : 19,422

JUMLAH KERTAS UNDI TIDAK DIKEMBALIKAN : 32

PERATUS PENGUNDIAN : 86.70%

MAJORITI : 14,765

Malangnya media perdana cuba menutup berita ini. Tak lama BN akan pupus ........mungkin tak pernah berlaku BN hilang deposit sebelum ini.

SPR berselindung di sebalik undang-undang - Asmuni

Harakahdaily, 21 Mei 2013
KUALA LUMPUR: PAS sedang mengumpul bukti secara terperinci berhubung dakwaan terdapatnya penipuan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) pada Pilihan Raya Umum (PRU13),  Mei lalu.

Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi berkata, bukti itu perlu bagi mengemukakan petisyen untuk kerusi Parlimen dan Dun yang dikesan wujudnya penipuan.

"Kebanyakan kes menunjukkan mahkamah tidak bersedia untuk mengubah peraturan yang ada," katanya kepada Harakah.

Pindaan terhadap Seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Pindaan 2002), ujarnya, menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dibawa ke mahkamah oleh mana-­mana pihak.

Ujarnya, pada 2002 hakim pernah membatalkan keputusan Pilihan Raya Kecil Dun Likas (Sabah) dengan alasan daftar pengundi SPR didapati penuh dengan penipuan dan daftar pemilih tersebut tidak bersih dengan dicampur aduk orang yang tidak sepatutnya mengundi.

"Apa yang berlaku selepas itu, SPR mengambil iktibar daripada keputusan mahkamah, undang­undang dipinda dengan Seksyen 9A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (Pindaan 2002) yang menyebabkan daftar pemilih yang digazetkan tidak boleh dicabar di mahkamah," jelasnya.

Beliau berkata, kes yang sama berlaku pada Pilihan Raya Kecil Dun Pengkalan Pasir apabila mahkamah menolak petisyen PAS walaupun dengan bukti kukuh.

Katanya, beberapa kes ini membuktikan SPR sendiri tidak suka menerima teguran dan kritikan serta berselindung di sebalik undang-­undang sedia ada.

Asmuni menegaskan, dalam seksyen yang sama walaupun dibuktikan berlakunya kesilapan, tapi sekiranya keputusan penyelewengan itu tidak boleh menjejaskan keputusan pilihan raya, maka penyelewengan itu dikatakan tetap sah dan tidak boleh dibatalkan.

"Inilah dilema pihak Pakatan, walaupun penipuan dan penyelewengan wujud tetapi amat sukar untuk mengemukakan bukti sepenuhnya kerana tidak semua individu terbabit sanggup menjadi saksi," katanya.

Zahid perlu tunjuk berani berdebat – Guan Eng

Harakahdaily, 21 Mei 2013
KUALA LUMPUR: “Adakah Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membuktikan keberanian beliau untuk menyahut cabaran usul celaan pemimpin DAP merangkap Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang dengan mengadakan perdebatan parlimen sehari penuh?” tanya Lim Guan Eng.
Katanya, Lim Kit Siang telah mengumumkan akan mengemukakan usul celaan terhadap Ahmad Zahid kecuali sekiranya Menteri Dalam Negeri itu meminta maaf kerana meminta rakyat Malaysia yang tidak mahu menerima sistem pilihan raya sedia ada di Malaysia dan mahukan sistem yang lain untuk berhijrah ke negara lain.

Setiausaha Agung DAP itu berkata, tidak ada makna bagi Ahmad Zahid menyatakan dia berani berdepan dengan DAP dan Pakatan Rakyat di Parlimen sekiranya masa yang diberi tidak mencukupi.

Baginya, Ahmad Zahid hanyalah bongkak dan berani di depan media BN dan kamera TV apabila mengugut wartawan Malaysiakini.

“Adakah beliau berani untuk berdebat secara terbuka dengan saya atau Lim Kit Siang atau pemimpin Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menunjukkan sama ada kenyataannya yang ekstremis dan memecahbelah itu bersifat demokratik dan sebahagian daripada rekonsiliasi nasional selepas pilihan raya umum? ” tanya beliau dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, rakyat Malaysia mencatatkan jumlah keluar mengundi bersejarah sebanyak 80% dalam PRU13 demi melawan dan mengalahkan politik wang, ketakutan dan pembohongan.

Jelasnya, walaupun Pakatan Rakyat berjaya meningkatkan undi popular sebanyak hampir 4% sehingga mencapai 51% berbanding hanya 47% di pihak BN tetapi BN masih menjadi kerajaan.

Menurutnya, margin kemenangan malah lebih besar di Semenanjung Malaysia dengan 53% mengundi Pakatan Rakyat berbanding 45% untuk BN.

“Pakatan Rakyat menang 55% undi popular di Perak, tetapi tetap tidak memenangi kerajaan,” ujarnya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Katanya, Malaysia mempunyai kerajaan minoriti BN di Putrajaya, Perdana Menteri minoriti BN dan Menteri Besar minoriti BN di Perak.

Justeru, ujarnya rakyat ada hak untuk menyoal demokrasi jenis apa yang ada di Malaysia yang membenarkan kekuasaan minoriti ke atas majoriti.

Adam Adli cetus perpaduan kaum tahap tertinggi

http://wasukalu.blogspot.com, 21 Mei 2013

Adam Adli cetus perpaduan kaum tahap tertinggi - berita bergambar

Ada apa dengan nama Adam Adli...sehingga beribu-ribu rakyat Malaysia membantah penahanannya oleh Polis DiRaja Malaysia. Berbagai kaum dari segenap lapisan masyarakat sedang berhimpun bagi menuntut supaya Adam Adli dibebaskan daripada tuduhan menghasut.

Dari rakyat biasa sehinggalah pemimpin masyarakat yang bergelar ahli parlimen turut hadir memberi sokongan kepada para hadirin. Tembok perkauman berjaya diruntuhkan oleh Adam Adli. Melayu,Cina dan India bersama-sama mengadakan demonstrasi aman bagi membebaskan Adam Adli.

Dalam ucapannya, Ambiga menegaskan bahawa barisan peguam sedang berusaha untuk membebaskan Adam Adli.

Pastinya Adam seorang pelajar yang matang dan tahu akan setiap perkataan yang dituturkannya. Entah di mana silapnya sehingga dia didakwa menghasut dalam satu ceramahnya tentang peristiwa 13 Mei. Video ceramah beliau yang didakwa mengandungi hasutan ada di sini.






Cik Murnie Hidayah Anuar

Nurul Izzah Anwar
Ambiga dan Halim Hamid (ayah Adam Adli)

Zunar
Aunti Bersih

Tiada ulasan: