Isnin, 28 Julai 2014

ENTAHLAH....LANTAKLAH KOME....AKHIRAT SAPE SALAH TANGGUNG AZAB DARI ALLAH SWT

Monday, July 28, 2014

Kantoi - MH17 yang ditembak jatuh adalah MH370 , mayat yang ditemui sudah mati beberapa hari sebelum nahas

Doktor Belanda yang berada di kawawan kemalangan mengeluarkan kenyataan bahawa mayat-mayat yang ditemui telah reput kerana telah mati beberapa hari sebelum nahas MH17 berlaku.

Kenyataan itu selari dengan Komander tentera pemisah pro Russia yang menyatakan bahawa sebahagian besar daripada mayat yang ditemui tidak berdarah menunjukkan mereka mati beberapa hari sebelum nahas. Terdapat juga kesan penderaan pada sesetengah mayat.

Mayat siapakah yang ditemui itu? Adakah mungkin mereka adalah penumpang MH370 yang dibunuh kejam untuk menyembunyikan peri hal sebenar?

Petunjuk daripada worldtruth.tv seperti di bawah akan menunjukkan kepada anda bahawa mayat-mayat yang ditemui di Donesk adalah penumpang MH370

1. The alleged MH17 was the same plane model as MH-370



The aircraft allegedly shot down over Shaktarsk is a Boeing 777-200, ID number M9-MRD.

The missing MH370 was the same model, 777-200, but with a different ID number M9-MRO.

Recent, “near conclusive” evidence reports that MH-370 (M9-MRO) was actually hijacked before it disappeared. This means that the hijackers could have safely landed the plane somewhere else.

The US military base Diego Garcia is conveniently located within flying distance of the spot where MH-370 disappeared from the radar.

One of the passengers on board MH-370, Phillip Wood, allegedly managed to send a photo from his iPhone, tracing back to the previously mentioned military base.

If the US secret services got possession of the MH-370 jet, then it was a child’s play for them to set it up for a false flag operation suiting their needs. After the story of a passenger jet having been shot down by pro-Russian separatists broke loose, Russia lost a lot of credibility and support due to the US propaganda machine.

2. The crashed plane had a different configuration of windows than MH17

Unfortunately for those who staged the false flag event, the MH17 plane had an extra window (bellow) next to the second right-side door, which MH370 did not — and neither did the wreckage of the airplane!

mh17 is mh370
Jim Stone brings more photographic evidence supporting the connection between the wreckage and flight MH-370:

mh370 - flag - mh17
According to independent journalist Jim Stone, “It is important to note that MH370 [bellow] was new, and therefore never repainted. This is the way the flag ALWAYS looked on Flight 370, and it forever pegs the shoot down plane as flight 370.”

MH370 photo
“Next is flight MH17. Notice the flag position, and ALSO, that MH17 has an extra window on this side of the aircraft, TOTALLY BUSTING THE OFFICIAL STORY.” [1]

mh17 windows configuration doesn't match crashed plane
So, what does it all mean?

The plane wreckage shown in the propaganda pictures doesn’t have the window configuration of MH17, whilst it matches the one of MH370.

The conclusion is obvious: the wreckage belongs to the ‘lost’ flight MH370.

3. Rebel leader describes the MH17 victims: rotten corpses, drained of blood

“A top pro-Russia rebel commander in eastern Ukraine has given a bizarre version of events surrounding the Malaysian jetliner crash — suggesting many of the victims may have died days before the plane took off. (…) [People at the crash site]: ‘A significant number of the bodies weren’t fresh,’ adding that he was told they were drained of blood and reeked of decomposition.” [2]

According to independent journalist Jim Stone:

“It is being said that a Dutch doctor who was at the scene within a day has released testimony that the bodies on the plane were rotten and dead days before the crash, which would corroborate what the military commander said and that evidence is there that they were also tortured before the crash. However, the translation from Dutch is very poor and I am working on secondary confirmation.”

This means that the bodies found at the crash site in Ukraine are probably the passengers of MH370.

4. ALL the videos were created before MH17 was allegedly shot down

“A look at the time stamps for the nine versions of the video that allegedly shows a conversation between Ukrainian anti-fascists and the Russian military and uploaded to what is said to be the Ukrainian Security Service (SSU) youtube account, indicating that all the videos were created before MH17 wrecked in the afternoon 2014-07-1.” [3]

Remarkable unit with timestamps confirmed by the date stamp for when the videos were uploaded to a local server contained herein.

5. MH-17 propaganda picture doesn’t match the facts

According to the Daily Mail, Flight MH-17 was photographed by one of the passengers just before boarding, but the identification number doesn’t macth! MH-17′s ID number is 9M-MRD (Wikipedia):

MH-17 9M-MRD - Wikipedia

The ID of the plane in the propaganda picture is 9M-MRC (Daily Mail):

MH17 wrong tale identification number

6. Flight MH17 was cancelled, according to flight radar screen

Flight Radar-24 screen capture on the day following the crash (7/18) shows MH-17, (9M-MRD) as “canceled” on the date of the crash (7/17): [4]


7. Invalid and pristine passports at the crash site

All the passports appearing in the propaganda video are in mint condition. They want us to believe that ALL passports have escaped undamaged after an airplane filled with fuel was shot down by a SAM missile — not to mention the 33,000 feet drop.

And that’s not all! Many of presented passports are clearly invalid: some have been ‘hole-punched’ in the upper left-hand corner, while others have been ‘clipped’ (triangular cut-out from right-hand center front cover) – making it impossible that any of these decommissioned passports could be used to travel internationally at the flight’s port of Departure in Amsterdam. [5]

8. U.S. State Department Deputy admits: MH17 ‘evidence’ is based on YT clips & social media posts

In a testy exchange between AP reporter Matt Lee and U.S. State Department Deputy Spokesperson Marie Harf, Lee virtually corners Harf into admitting that the “evidence” presented by the U.S. to blame Russian-backed rebels for the shoot down of Malaysia Airlines Flight 17 [now exposed as MH370] amounts to nothing more than YouTube videos and social media posts. [6]

9. Award-winning reporter blows whistle:U.S. satellite images show Ukrainian troops shooting down the plane that was presented to us as MH17

Award winning former Associated Press reporter Robert Parry has been told by an intelligence source that the United States is in possession of satellite imagery which shows that Ukrainian troops were responsible for the shoot down of Malaysian Airlines Flight 17 [now exposed as MH370].
“What I’ve been told by one source, who has provided accurate information on similar matters in the past, is that U.S. intelligence agencies do have detailed satellite images of the likely missile battery that launched the fateful missile, but the battery appears to have been under the control of Ukrainian government troops dressed in what look like Ukrainian uniforms.” [7]
Source:

MESTI BACA!!! peluru perpandu hamas mampu letupkan seluruh israel jika mengenai sebuah fasiliti nuklear di israel


jika perluru tersebut mengenai salah satu fasiliti nuklear israel maka hancurlah negara jahanam tersebut dari bumi. Marilah kita doakan agar israel lenyap dari bumi ini.

beberapa berita yg dapat dari sumber

Usamah Hamdan, kepala bidang luar negeri HAMAS, dalam acara buka bersama di Beirut, Lebanon, membantah kabar bahwa konon Iran yang membantu persenjataan mereka. HAMAS menyebut senjata mereka 100% buatan Gaza dan sedikit suku cadang dari Libya. 

Berikut beberapa nernyataan Usamah dalam acara tersebut: 

1. Semua roket yang sudah dilesatkan ke Zionis Israel, dalam hitungan jam, kita buat lagi yang baru. Kami punya kesiapan untuk perang yang lama, berbulan-bulan bahkan. Kami juga punya kejutan-kejutan yang lain. 

2. Ide kami tentang perang yang akan datang adalah bukan pada soal membuat roket yang lebih dahsyat dari yang sekarang. Akan tetapi, kami berpikir bagaimana cara memulai membebaskan tanah yang dijajah lalu kami gabungkan ke wilayah-wilayah yang sudah dibebaskan, kemudian kami yang akan menyerang (zionis Israel). 

3. Mediasi Mesir dibuat dengan konsep generasi Arab yang dulu tak berdaya menghadapi Israel. Kini, konsep itu tidak relevan bagi generasi yang rindu pada kemerdekaan dan menolak kehinaan.

4. Seluruh dunia mulai ikut campur tangan untuk menyelamatkan Israel dan untuk menghentikan perang. Kami ingin katakan kepada dunia: “Kami tidak akan berhenti (dari perang) selain dengan syarat-syarat yang kami buat. Kamilah yang sekarang menentukan syarat-syarat itu. Maka pihak musuh (zionis Israel) harus siap menanggung serangan balik dari kami…” 

5. Generasi kami (anak-anak muda) di Gaza adalah generasi yang haus (mengorbankan demi) kemerdekaan. Hasil tes ujian sekolah menengah atas, menunjukkan bahwa para juara kelas adalah para syahid. Mereka mendengar pengumuman kelulusan di saat mereka di medan pertempuran. 

6. Secara pribadi, ketika zionis Israel menyerang Lebanon, saya bermimpi suatu saat nanti kami bisa membalas serangan itu dan mengancam kota-kota Israel. Dan hari ini, mimpi saya itu terwujud bersama Izzudin Al-Qassam. 

7. Ada seorang pemuda bertanya kepada Usamah Hamdan,”Berapa harga satu roket?” Sambil tersenyum, Hamdan menjawab;”Lebih murah dibandingkan dengan harga roket yang dibeli oleh negara-negara Arab dari Amerika. Namun, roket al-Qassam lebih bernyali di lapangan…” 

8. Saat Israel mengumumkan gencatan senjata, reaksi kami adalah melepaskan 47 roket menghantam kota di bagian barat Jerusalem, Elat dan Tel Aviv. Hari ini, kami lah yang mengendalikan pertempuran dan menentukan syarat-syarat itu. 

9. Kami sebagai bangsa yang tertindas dan dengan keterbatasan yang kami miliki, mampu membuat pesawat yang sangat sederhana. Tentu, negara-negara Arab, dengan dana besar yang mereka miliki, sangat mampu membuat pesawat yang lebih canggih dari kami. Tunggu kejutan-kejutan dari kami selanjutnya. 

10. Menjawab pertanyaan, apakah roket-roket itu buatan atau kiriman dari Iran, Hamdan menjawab dengan mengatakan; “Itu asli buatan Gaza, seratus persen. Kami tidak menggunakan satupun roket buatan luar negeri, selain roket jenis Grad asal Libia. 11. Seorang Yahudi tentu tidak akan bertahan hidup selama 2 jam di bunker-bunker bawah tanah, sementara rakyat Gaza sudah biasa hidup dengan suara-suara mesiu dan meriam
2 hrs · Edited ·
DAP Mempertikaikan tindakkan Haji Hadi kerana mengeluarkan kenyataan awal bagi menyokong Tan Seri Khalid secara terbuka sebelum perkara tersebut dibawa ke dalam mesyuarat tertinggi parti PAS bagi mendapatkan sokongan dari majlis tertinggi kepimpinan PAS PUSAT.
Mengapa tidak tunggu hingga 10 Ogos utk dibahaskan dalam mesyuarat pimpinan PR?
Kemudian baru keluarkan kenyataan bersama pucuk pimpinan ke tiga-tiga parti?
Apakah Haji Hadi mempunyai kuasa Veto dgn melangar segala syarat yg telah dipersetujui bersama?
DAP sendiri tetap mematuhi apa yg telah disepakati bersama pada mesyuarat yg lalu agar segala keputusan hendaklah dibawa ke dalam mesyuarat tertinggi parti masing-masing dan akan dibahaskan ke peringkat pucuk pimpinan Pakatan Rakyat sebelum cadangan melantik Wan Azizah sebagai MB Selangor dipersetuji atau tidak.
Persoalannya mengapa Presiden PAS mengeluarkan tersebut dengan melanggar apa yg telah dijanjikan dalam mesyuarat sebelum ini?
Note :
Malunya aku, bangsa cina kafir boleh patuh dgn perjanjian yang dibuat tapi orang islam main langgar jer..
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
LikeLike · ·

Ahli politik Johor bantah pelaksanaan kadar tol baru di Tambak Johor


Pengumuman Putrajaya menaikkan kadar tol di Kompleks Kastam Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar, Johor sehingga lebih 400% berkuatkuasa 1 Ogos ini mendapat tentangan hebat daripada ahli politik Johor termasuk daripada Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).
Ahli Parlimen Pulai dari BN Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata tindakan kerajaan menaikkan kadar tol itu bakal memberi kesan kepada penduduk Johor yang bekerja di Singapura.
“Saya sendiri tidak faham dengan alasan kenaikan kadar tol berkenaan yang jelas akan membebankan rakyat Johor yang bekerja di Singapura sedangkan, mereka masih terpaksa melalui kesesakan lalu lintas yang teruk setiap hari," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau berkata, ‎pelaksanaan kenaikan kadar tol itu juga berlaku dikala kerajaan baru sahaja mengenakan bayaran Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) yang juga masih tidak dapat diterima sepenuhnya rakyat Malaysia bekerja di Singapura.
“Tiba-tiba, diumumkan pula kenaikan kadar tol di Tambak Johor dan dengan kemudahan infratstruktur di pintu masuk serta keluar CIQ dan Bangunan Sultan Iskandar, BIS yang masih belum mencapai tahap memuaskan, ia tidak memberikan sebarang justifikasi terhadap kenaikan kadar tol berkenaan,” katanya.
Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) itu berkata alasan kenaikan kadar tol disebabkan terpaksa menanggung kes pembinaan Lebuh Raya Penyuaraian Timur (EDL) adalah sangat tidak masuk akal.
"EDL adalah projek penswastaan yang sepatutnya memberikan manfaat kepada rakyat bukannya dibebankan dengan kenaikan kadar tol,” ‎katanya.
Nur ‎Jazlan mengulas kenyataan Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Datuk Ismail Md Salleh yang berkata kenaikan tol itu melibatkan kenderaan Kelas 1 hingga Kelas 5 dari kedua-dua arah keluar dan masuk kompleks itu.
Menurut Ismail kenaikan kadar tol di kawasan itu adalah bersesuaian dengan perkhidmatan dan kemudahan yang dinikmati pengguna.
Jazlan mempersoalkan alasan LLM dengan berkata pengguna yang tidak melalui kawasan di tambak Johor itu tidak akan terjejas.
“Ia bermakna pengguna lalu lintas yang menggunakan EDL tetapi tidak masuk ke Singapura dikecualikan daripada bayaran tol.
"Tapi mereka yang menggunakan lebuh raya itu, terpaksa membayar tol dan secara langsung terpaksa menanggung kos pembinaan, jadi di mana keadilan di situ?" katanya.
Kadar tol baru arah masuk Malaysia, kenderaan yang dibahagikan antara lima kelas iaitu kereta persendirian, teksi, bas dan sebagainya ialah RM9.70; RM14.70; RM19.70, RM4.80 dan RM7.80.
Manakala kadar tol arah keluar pula mengikut kelas masing-masing adalah RM6.80; RM10.20; RM13.60; RM3.40 dan RM5.50.
Kadar lama sejak Januari 2011 bagi arah masuk dan keluar adalah bagi kenderaan ialah RM2.90; RM4.50, RM6.10, RM1.40 dan RM2.30.
Sementara itu Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor dari DAP juga turut bersependapat dengan Nur Jazlan sambil menggesa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tampil memberi penjelasan berkenaan terma dan perjanjian konsesi Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang berlaku ketika zaman pentadbiran beliau.
Katanya meskipun sudah lebih 20 tahun PLUS mengutip tol di CIQ namun tiada khidmat membina lebuh raya yang dilakukan.
Katanya kutipan PLUS selama lebih 20 tahun di Tambak Johor dijangka sejumlah antara kira-kira RM 867 juta dan 1.5 bilion dimana ia cukup untuk menanggung kos membina EDL yang menelan kos RM 1.4 bilion.
"Tol di kutip oleh PLUS selama ini adalah sepatutnya untuk tujuan membekalkan khidmat lebuh raya antara KIK Johor Bahru dan kemasukan (PLUS) di Pandan seperti dibekalkan oleh EDL buat masa ini.
"Oleh itu kerajaan persekutuan sewajarnya mengumumkan terma dan syarat perjanjian konsesi di antara kerajaan dan PLUS untuk mengutip tol di KIK Johor Bahru sama ada termasuk syarat syarikat konsesi itu sepatutnya menyiapkan lebuh raya menggabung KIK Johor Bahru dan Lebuh Raya Utara-Selatan, " katanya.
Beliau berkata berdasarkan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohd Yaacob menyatakan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada September 2012 kerajaan akan menyerap kos membina EDL dengan membayar Malaysian Resources Corporation Bhd (MRCB) iaitu syarikat konsesi yang akan bertanggungjawab membina lebuh raya itu.
"Kerajaan tidak sepatutnya menggunakan wang bendahara kerajaan atau wang simpanan rakyat termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja KWSP dan Tabung Haji untuk menampung kos pembinaan EDL.
"Oleh itu, saya menyeru supaya kerajaan persekutan mengelakkan kutipan tol bertindih di CIQ Iskandar Johor Baru yang akan membebankan rakyat serta melaksanakan pelan lebih telus demi memperlindungi kepentingan rakyat," katanya. – 27 Julai, 2014. 

Khalid Boleh Kekal MB Selangor Dengan Syarat - Anwar
Posted on Monday, July 28 @ 05:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Rundingan sulit diantara pegawai-pegawai mewakili Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang dijalankan untuk menentukan masa depan kepimpinan negeri itu mengikut sumber mStar


Setiausaha Politik Khalid, Azman Abidin yang bertindak sebagai perantara, memberitahu The Star Online bahawa Khalid tidak perlu melepaskan kedudukannya jika dia memenuhi syarat-syarat tertentu yang ditetapkan pucuk pimpinan PKR.

“Kami masih dalam proses rundingan. Terdapat beberapa syarat yang Anwar mahu Khalid penuhi. Jika beliau bersetuju, Khalid mungkin kekal sehingga penggalnya tamat,” katanya ketika dihubungi.
Namun, Azman enggan mendedahkan secara terperinci syarat-syarat tersebut kerana ia ‘sulit dan persendirian’ tetapi menegaskan ia tiada kaitan dengan projek di negeri itu.

Beliau juga mengakui terdapat beberapa syarat yang sukar dipenuhi oleh Khalid.

“Ia rundingan yang sukar tetapi ia bergantung kepada Khalid untuk bersetuju atau tidak,” katanya.
Bukan masalah Anwar Ibrahim PKR ada kuasa veto atau tidak tetapi memang telah dipersetujui secara bersama dalam PR bahawa PKR telah diberi STATUS QUO menjadi MB Selangor Dan PKR telah mengemukakan calonnya iaitu Wan Azizah sebagai MB Selangor yang baru MAKA terpulanglah pada PAS dan DAP utk menerima atau menolaknya dalam mesyuarat tertinggi parti masing2 jika bersetuju boleh beri sokongan jika tidak bersetuju boleh suruh PKR cari calon dari kalangan pemimpin PKR yg lainnya.
Susah sangat ker nak faham bahasa melayu aku ni?
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
‪#‎Gaza‬: RIBUAN penunjuk perasaan pro-Palestin berarak sambil membawa kain rentang dengan mesej Boikot Israel ketika mengadakan bantahan terhadap kempen ketenteraan rejim zionis itu di Paris, hari ini. - Foto AFP
Ikuti berita dan foto Gaza di www.bharian.com.my/khas/gaza
Hanya agama mampu kawal manusia
YB TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ NIK MAT | 27 Julai 2014.
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar..
KETIKA kita berada di penghujung Ramadan kebiasaannya anak-anak kecil yang paling seronok. Mereka seronok untuk merayakan Hari Raya dengan berpakaian baru, dapat duit raya dan macam-macam lagi.
Mereka suka dan gembira sesuai dengan keadaan mereka yang masih kecil. Namun malangnya ada juga kalangan orang yang sudah akil baligh pun berperangai serupa juga.
Keseronokan bagi mereka kerana tidak perlu berlapar lagi dan tak perlu acap kali berulang alik ke masjid. Lebih malang lagi kalau ada juga orang tua yang berumur turut berfikir macam itu.
Sebaliknya berbeza dengan orang berumur yang menghayati agama, mereka akan risau dan dukacita berada di detik-detik akhir Ramadan kerana peluang untuk menambah pahala akan berakhir.
Apabila berakhir Ramadan habislah peluang menambah pahala berkali ganda yang ditawarkan Allah SWT. Ketika di atas dunia sekarang kita hendak duit untuk membeli segala keperluan hidup. Duit pun tidak sama antara satu negara dengan negara lain.
Begitu juga dengan negeri akhirat, duit berlainan digunakan yang dipanggil pahala. Pahala akan berguna apabila manusia masuk ke dalam lubang kubur sehinggalah kebangkitan semula di Padang Mahsyar kelak.
Di Padang Mahsyar anak, isteri, suami, pangkat dan darjat kebesaran tidak berguna satu sen pun. Apa yang manusia harapkan ialah syafaat daripada Nabi Muhammad saw.
Persoalannya sekarang adakah Nabi Muhammad kenal siapa kita. Ini kerana ketika itu berbilion manusia dibangkitkan sejak zaman Nabi Adam as sehingga Nabi Muhammad saw. Manusia terlalu ramai.
Jadi ketika kita masih bernafas lagi sekarang hendaklah menggunakan sepenuhnya kehadiran Ramadan untuk menggandakan pahala. Intisari kita berpuasa hanya Allah SWT sahaja yang tahu.
Berbeza berbanding dengan amalan solat, orang boleh nampak. Begitu juga memberi zakat, orang lain juga nampak apa yang kita lakukan.
Puasa orang lain tidak tahu. Puasa merupakan amalan yang tidak dapat dilihat sesiapa pun kecuali Allah SWT.
Ramadan melatih diri kita biar pun letih dan lapar, kita tidak akan makan kerana berpuasa.
Inilah yang dimaksudkan falsafah penyertaaan Allah dalam kehidupan kita sebagai hamba-Nya. Tiada sistem atau ideologi yang mampu mengawal manusia kecuali Islam.
Sekian. Wasalam.
Salam Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin
YB Tuan Guru Datuk Nik Aziz Abdul Aziz Nik Mat

BUKAN LAGU YANG MENYENGAT...TAPI IBADAH2 DIBULAN RAMADAN DAPAT MENYUNTIK SEMANGAT TERUS BERIBADAH SERTA BERTAQWA KEPADA ALLAH SWT BUKAN HANYA MENJAGA IBADAH2 DIBULAN PUASA SAJA









LLL

KELEBIHAN MENUNTUT ILMU

Number of View: 7643
يَرۡفَعِٱللَّهُٱلَّذِينَءَامَنُواْمِنكُمۡوَٱلَّذِينَأُوتُواْٱلۡعِلۡمَدَرَجَـٰتٍ۬‌ۚوَٱللَّهُبِمَاتَعۡمَلُونَخَبِيرٌ۬
Firman Allah dalam surah Al-Mujadalah ayat 11; Allah mengangkat darjat orang-orang yang beriman dikalangan kamu dan juga yang menuntut ilmu, dan sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.
Daripada Abu Darda’, bawahasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda:
“Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada di dalam air. Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barang siapa yang menuntut ilmu itu, maka sesungguhnya dia telah mendapat bahagian yang paling banyak.”
(Hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)
Kepada mereka yang selalu ke majlis ilmu, semestinya selalu mendengar hadith dan ayat Quran di atas. Setiap kali penceramah dan muzakkir ingin memulakan kuliah dan tazkirah mereka, mereka selalu diingatkan betapa pentingnya menuntut ilmu. Begitulah lumrahnya, orang yang berilmu sentiasa berada di dalam kehidupan yang baik, jika ilmu yang dipelajarinya itu benar, dan diamalkan apa yang dipelajari.
Majlis ilmu tidak terhad sahaja kepada majlis-majlis tazkirah, kuliah-kuliah di masjid, ceramah-ceramah agama, forum hal ehwal islam. Skop menuntut ilmu sangat luas. Walaupun seorang yang berada di dihadapan computer ingin mencari ilmu pun dikira sebagai menuntut ilmu. Oleh itu, tidak dapat untuk kita menuntut ilmu dimana-mana, dan untuk mendapatkan ganjaran-ganjaran daripada Allah S.W.T.
Rasulullah juga pernah bersabda; ilmu itu adalah khazanah bagi orang-orang islam, maka jadilah antara 4 golongan majlis ilmu yang mendapatkan keredhaan dari Allah, dan 4 golongan tersebut ialah:
1) Orang yang bertanya;
2) Orang yang mengajar;
3) Orang yang mendengar; dan
4) Orang yang suka pada orang yang berada dalam majlis ilmu.
Maka jelaslah, betapa mudahnya kita untuk mendapat ganjaran dari majlis ilmu. Dengan hanya menyukai orang-orang yang pergi ke majlis ilmu, kita dengan mudahnya telah tergolong dalam 4 golongan yang diredhai Allah.
Dalam konteks manusia, ilmu yang dipelajari hendaklah seimbang dunia dan akhirat. Di dalam kesibukan kita mempelajari ilmu-ilmu dunia, ilmu akhirat juga penting untuk menjadi pelengkap kehidupan manusia. Usrah-usrah dan kuliah-kuliah adalah peluang yang baik untuk kita seimbangkan ilmu dunia dan di akhirat. Disinilah keberkatan ilmu dapat disemai dan yang menjadi penyuluh manusia di dunia. Wallahua’lam.
Oleh Raihanah Abd. Razak, Bahagian Penyelidikan

Kelebihan orang yang menuntut ilmu.

Memang tersangat banyak kelebihan yang telah Allah janjikan kepada mereka yang bergelar penuntut ilmu. Marilah kita menghayati hadis-hadis yang menceritakan perihal ini.

1- Allah permudahkan bagi penuntut ilmu jalan ke syurgaNya
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ سَلَكَ طَرِيقًا يَلْتَمِسُ فِيهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ بِهِ طَرِيقًا إِلىَ الجَنَّةِ))
أخرجه مسلم

Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu berkata: Rasulullah i bersabda: (( Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga.))
{HR Muslim}

2- Malaikat meletakkan sayap menaungi penuntut ilmu dan makhluk-makluk Allah memohon ampun baginya.
عَنْ أَبِي الدَّرْدَاء رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: (سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليْه وسلَّمَ يَقُولُ: مَن سَلَكَ طَرِيْقًا يَبْتَغِي فِيْهِ عِلْمَاً سَهَّلَ اللهُ لهُ طَرِيْقَاً إلى الجَنَّة وإنَّ المَلائِكَةَ لَتَضَعُ أجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ العِلْمِ رِضَاً بِما يَصْنَعُ وَ إنَّ العَالِمَ لَيَسْتَغفِرُ لهُ مَن في السَّمواتِ ومَن في الأرضِ حَتَّى الحِيْتَانُ في المَاءِ وفَضْلُ العَالِمِ عَلى العَابِدِ كَفَضلِ القَمَرِ على سَائِرِ الكَوَاكِبِ وإنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِيْاءِ وإنَّ الأنبِيْاءَ لمْ يُوَرِّثُوا دِيْناراً ولا دِرْهَمَاً وَ إنَّما وَرَّثُوا العِلْمَ فَمَنْ أَخَذَهُ أخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ).
َأَخْرَجَه أَبُو دَاوُد وَالتِّرْمِذِي

Maksudnya:
Daripada Abu Darda’ radiallahuanhu berkata: Aku mendengar Rasulullah i bersabda: (( Barangsiapa yang menyusuri jalan untuk menuntut ilmu, maka Allah akan permudahkan baginya jalan untuk ke syurga. Sesungguhnya Malaikat meletakkan sayapnya untuk menaungi penuntut ilmu kerana redha atas apa yang dilakukannya. Sesungguhnya seorang alim itu akan diminta ampun baginya makhluk yang di langit dan di bumi hinggakan ikan-ikan di laut. Kelebihan seorang alim berbanding seorang abid ialah ibarat rembulan kepada bintang-bintang yang lain, Sesungguhnya para ulama ialah pewaris nabi-nabi, dan sesungguhnya nabi tidak mewariskan dinar atau dirham, tetapi mereka mewariskan ilmu, barangsiapa yang mendapatkannya maka dia telah mendapat satu keuntungan yang besar.))
{HR Abu Daud dan At-TIrmizi}

3- Allah menginginkan kebaikan bagi diri penuntut ilmu.
عَنْ مُعَاوِيَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّيْنِ ))
أَخْرَجَه البُخَارِي وَ مُسْلِم

Maksudnya:
Daripada Muawiyah radiallahuanhu berkata: Rasulullah i bersabda: (( Barangsiapa yang dikehendaki Allah kebaikan baginya, maka Allah akan menjadikan dia faham dalam bidang agama.))
{HR Bukhari dan Muslim}

4- Ilmu menjadi amalan yang dapat dijadikan aset di akhirat nanti.

وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ: صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ ))
رواه مسلم

Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu berkata: Rasulullah i bersabda: (( Apabila matinya seorang anak Adam itu, maka akan terputuslah amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan dengannya (oleh orang lain), atau anak soleh yang mendoakannya.))
{HR Muslim}

5- Menuntut ilmu dikira antara ibadah dan jihad.

قَالَ مُعَاذُ بْن جَبَل رَضِيَ اللهُ عَنْهُ: "تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ فَإِنَّ تَعَلُّمَهُ لِلَّهِ خَشْيَةٌ، وَطَلَبَهُ عِبَادَةٌ، وَمدَارَسَتَهُ تَسْبِيحٌ، وَالْبَحْثُ عَنْهُ جِهَادٌ، وَتَعْلِيمَهُ لِمَنْ لاَ يَعْلَمُهُ صَدَقَةٌ، وَبَذْلَهُ لأَهْلِهِ قُرْبةٌ، وَهُوَ الأَنِيْسُ فِي الوَحْدَةِ، وَالصَّاحِبُ فِي الخَلْوَةِ".
‏‏ Maksudnya:
Berkata Muaz bin Jabal: “Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntutnya kerana Allah adalah satu bentuk ketakwaan, mencarinya adalah ibadah, mengulangkajinya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah, menyampaikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan diri kepada Allah. Dia adalah teman kala keseorangan dan sahabat ketika bersendirian.”

6- Penuntut ilmu tergolong antara mereka yang bebas dari laknat Allah di muka bumi ini.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ‏:‏ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ‏:‏ ((‏الدُّنْيَا مَلْعُونَةٌ ومَلْعُونٌ مَا فِيهَا إِلاَّ ذِكْرَ اللهِ تَعَالَى، وَمَا وَالاَهُ، وَعَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا‏"‏
‏رواه الترمذي وقال‏:‏ حديث حسن‏

Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah radiallahuanhu berkata: Aku mendengar Rasulullah i bersabda: (( Dunia ini adalah dilaknat. Dilaknat apa yang didalamnya kecuali berzikir kepada Allah Taala dan apa yang menurut kehendakNya, dan orang yang alim atau orang yang belajar.))
{HR At-Tirmizi}


7- Penuntut ilmu dianggap sebagai pejuang di jalan Allah.
عَنْ أَنَسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ‏:‏ قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏: ((‏مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ، فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللهِ حَتَّى يَرْجِع))‏
رواه الترمذي وقال‏:‏ حديث حسن‏

Maksudnya:
Daripada Anas radiallahuanhu berkata: Rasulullah i bersabda: (( Barangsiapa yang keluar untuk menuntut ilmu, maka dia di dalam sabilillah sehinggalah dia pulang.))
{HR At-Tirmizi}


Begitulah betapa banyaknya kelebihan yang telah Allah sediakan bagi penuntut ilmu. Tidak kiralah apa-apa ilmu pun, asalkan ilmu itu bermanfaat dan bukanlah ilmu yang haram seperti belajar mencuri, belajar melakukan perbuatan-perbuatan maksiat dan sebagainya. Justeru, sebagai penuntut ilmu, kita haruslah sentiasa bersemangat tinggi dalam menuntut ilmu. Jadikanlah hadis-hadis ini sebagai peransang dan motivasi kepada diri sendiri agar kita sentiasa istiqamah di atas landasanNya, InsyaAllah.


Kelebihan Mencari Ilmu



Sabda Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam maksudnya: "Siapa yang menjurusi satu jalan untuk mencari ilmu padanya nescaya Allah akan mudahkan padanya jalan ke syurga." (HR Muslim)

“Sesiapa sahaja yang melalui satu jalan demi menuntut ilmu , maka Allah nanti akan melalukan ( mempermudahkan laluan orang itu ) ke syurga . Dan sesungguhnya para malaikat rh sentiasa membuka sayap-sayap mereka kerana mengharapkan keredhaan ( Allah ) kepada para penuntut ilmu . Dan sesungguhnya orang ‘alim itu , sentiasa akan diminta ampun untuknya oleh setiap makhluk yang berada di langit dan di bumi , hinggakan ikan-ikan di dalam air . Dan sesungguhnya kelebihan orang ‘alim di atas seorang ‘abid ( orang yang suka beramal – ibadat ) adalah seumpama kelebihan ( kedudukan ) bulan di atas segala planet . Sesungguhnya para ulama’ itu adalah para pewaris Para Nabi ( a.s ) . ( Dan ) sesungguhnya Para Nabi ( a.s ) tidak pernah mewariskan ( meninggalkan ) sebarang dinar ( duit emas ) ataupun dirham ( duit perak ) melainkan mereka semua hanya meninggal ilmu semata-mata . Maka sesiapa sahaja yang mengambil warisan ( daripada Para Nabi a.s itu ) , maka sesungguhnya dia benar-benar telah mengambil keuntungan yang terlalu besar". (HR Al-Imam at-Tirmizi)

”Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim.” (HR Ibnu Majah)

Kelebihan menuntut ilmu

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sesiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan mempermudahkanya jalan ke syurga. Sesungguhnya para malaikat akan menghamparkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana reda apa yang mereka lakukan. (HR Abu Daud)







Terdapat beberapa hadith yang menyatakan kelebihan menuntut ilmu. Semua manusia adalah sama sahaja. Perbezaan antara manusia adalah dari ilmunya. Di sisi Allah pula, semua manusia sama kecuali yang takwa.


Nabi bersabda:
Dunia ini dilaknat melainkan ingat kepada Allah, ketaatan, orang yang alim ataupun yang belajar.(HR Tirmizi)


Nabi bersabda:
Sesiapa yang pergi mencari ilmu maka Allah akan membuka pintu syrga untuknya, dan malaikat akan menghamparkan sayapnya untuknya, dan para malaikat serta ikan2 di lautan mendoakan utknya. (HR Abu Daud)


Nabi bersabda:
Sesiapa yang menuju ke masjid semata2 untuk menuntut ilmu yang baik atau mengajarnya maka dia mendapat pahala seumpama orang yang menunaikan haji yang sempurna hajinya.(HR Tabrani)

Oleh itu marilah kita sama-sama menuntut ilmu. Terutamanya ilmu yang di wajibkan secara fardu ain.


Ilmu tersebut adalah seperti berikut:

1. Ilmu fekah: Segala perkara yg kita nak buat wajib kita tahu hukumnya samada yang berkaitan dengan ibadat(taharah, wuduk, solat, tayamum,  puasa dll) kita, muamalat kita (jual beli, sewa, urusan bank,dsbgainya), urusan pernikahan(bagi yang nak menikah), hubungan laki perempuan, pakaian dan perhiasan, dan pengurusan jenazah.

2. Ilmu tauhid: Secara ringkas dia kena mengetahui tentang ketuhanan, rasul, rukun Islam,rukun iman dan perkara-perkara yang ghaib.

3. Ilmu Tasawuf: Ummi suka katakan ilmu Pemurniaan Hati, Kena tahu penyakit-penyakit hati seumpama riya’, ujub dsbgainya dan cara nak merawatinya. Ia perlu dilakukan secara berterusan dibawah pengawasan guru yang baik.


Ketiga-tiga ilmu ini perlu kita cari secara berterusan kerana ianya diperlukan selagi mana kita bernafas, ianya lebih penting dari makanan dan minuman. Tanpa makanan kita akan teseksa sekejap dan akan mati, tapi jika tanpa ilmu ini akan menyebabkan mati hati dan ruh kita dan boleh menyebabkan suul kahtimah dan berkekalan di neraka.


Sekian tazkirah pendek buat ingatan dan renungan bersama kepada pembaca budiman yang rajin membaca tulisan ummi. Mohon maaf dipinta jika ada kekurangan dan kelemahan ummi di dalam mengarap minda dicanai pada laman ini.


Aku hidup dalam kenangan,
Imbauan rindu sering bertandang,
Sumber kekuatan diakan datang.

Kelebihan Menuntut Ilmu

Dari Anas r.a: Rasulullah s.a.w bersabda: “Tuntutlah ilmu walaupun sehingga ke negeri China, kerana menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap orang Islam. Dan sesungguhnya para malaikat menghamparkan sayapnya bagi penuntut ilmu kerana gembira (suka) dengan apa yang mereka tuntut”. (Riwayat Al Bara)
Maksud “tuntutlah ilmu walaupun sehingga ke negeri china” ialah : Belajarlah sekalipun sehingga ke satu tempat yang jauh.
Negeri China yang dimaksudkan pula ialah China Yunan (bukan China sekarang) yang mempunyai ketamadunan yang tinggi pada masa itu. Orang Arab pada masa itu mempelajari ilmu asronomi, falsafah dari mereka. Para sahabat nabi juga pernah ke sana dan terdapat maqam (kubur) mereka di sana.
Pada zaman Rasulullah s.a.w. ilmu keagamaan boleh didapati oleh para sahabat secara terus daripada Baginda s.a.w, sebaliknya ilmu yang dimaksudkan dalam hadis ini ialah ilmu keduniaan di Yunan, kerana Yunan pada masa itu sangat bertamadun.
Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap orang Islam, lelaki dan perempuan dan ilmu yang paling utama ialah ilmu aqidah kerana aqidahlah yang menentukan masa depan akhirat kita.
Dalam kebanyakan hadis, orang yang mengajar dengan orang yang belajar adalah sama kelebihannya kecuali : Malaikat melebarkan sayapnya ke atas orang yang belajar ilmu agama yang ikhlas kerana Allah. Orang yang belajar hendaklah mengamalkan apa yang telah dipelajarinya (amal lah apa yang betul, dan tinggalkan apa yang tidak betul iaitu yang dibuat semata-mata kerana ikut-ikutan).
Sesiapa yg pergi mencari ilmu, maka Allah akan membuka pintu syurga untuknya, dan malaikat akan menghamparkan sayapnya untuknya, dan para malaikat serta ikan-ikan di lautan mendoakan untuknya (Riwayat Abu Daud). Sesungguhnya Allah, para malaikat, isi langit dan bumi, hinggakan semut di dalam lubang dan ikan dalam laut, semuanya mendoakan kepada orang yang mengajar manusia (Riwayat At-Turmizi).
Orang yang mengajar kebaikan, segala sesuatu (segalah-galanya), sehingga ikan-ikan yang ada di dalam laut akan memintakan keampunan baginya (Riwayat Jabir).
Kebaikan yang dimaksudkan ialah ilmu agama yang betul (perkara-perkara yang dibolehkan atau yang tidak dobolehkan, halal, haram) kerana tiada ilmu yang lebih baik selain daripada agama. Segala sesuatu misalnya pokok, batu dan sebagainya mendoakan keampuan bagi orang yang mengajar, begitu juga orang yang belajar , juga diampunkan dosa mereka.
Sesungguhnya orang yang berilmu tidak sama dengan orang yang tidak berilmu. Orang yang berilmu lebih tinggi makamnya (kedudukannya) di sisi Allah. Allah memberi pahala yang lebih kepada amalan orang yang berilmu berbanding mereka yang tidak berilmu.

Az-Zumar [9] : (Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah lagi (kepadanya): adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
Al-Mujaadilah [11] : Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan. (11)

 

 

 

SEMUA HENDAK JAWATAN....NI JAWATAN PARTI BUKAN JAWATAN PERKHIDMATAN AWAM...SAMA2 DEGIL...TAK MAHU CERMIN DIRI...APA BERALAH ITU MENJADI KITA MATI KE...ATAU MASING2 NAK JAGA MUKA....ATAU MASING2 ADA KEPENTINGAN

Isu MB: Khalid Beri Bayangan Bubar DUN
Posted on Monday, July 28 @ 01:33:14 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



MB_DUN
PETALING: Peralihan kuasa di Selangor dilihat bakal berdepan situasi sukar apabila Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membayangkan bahawa kedudukannya sebagai Menteri Besar Selangor perlu ditentukan oleh rakyat menerusi proses pilihan raya.

Menyedari ditolak partinya, beliau menegaskan, perubahan jawatan Menteri Besar negeri itu seperti yang dirancang Parti Keadilan Rakyat (PKR) perlu dibuat dengan mengambil kira kepentingan rakyat di negeri itu.
Bagaimanapun, Abdul Khalid tidak menyebut mengenai kemungkinan beliau akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi membolehkan pilihan raya negeri (DUN) diadakan sebagai salah satu cara mempertahankan kedudukannya.
“Dalam bidang politik pentadbiran, pemimpin sentiasa bersilih ganti manakala kerajaan yang memerintah kerap bertukar corak dan gaya.
khalid-ibrahim-sultan-selangor
“Bagaimanapun, peralihan pemimpin dan kerajaan terbukti lebih lancar dan menguntungkan rakyat serta negara sekiranya ditentukan oleh majoriti rakyat melalui pilihan raya umum,” katanya melalui perutusan sambutan Hari Raya Aidilfitri 2014 pada Ahad.
Sebelum ini banyak pihak meramalkan bahawa Abdul Khalid berkemungkinan mengambil langkah untuk membubarkan DUN jika beliau dipaksa melepaskan jawatan.
Baru-baru ini, Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pelantikan isterinya sendiri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon bagi menggantikan Abdul Khalid.
Pencalonan Dr Wan Azizah dibuat dengan alasan ia bakal menyelesaikan banyak perkara khususnya di Selangor.
Mengulas lanjut Abdul Khalid mengingatkan semua pihak supaya menghormati institusi diraja sebagai pemerintah negeri.
“Sebagai peneraju kerajaan negeri yang terkaya dan termaju, saya wajar mengingatkan diri saya dan rakyat supaya kita menghormati institusi raja berperlembagaan sebagai pemerintah negeri ini dan terhadap barisan pemimpin yang menerajui kerajaan negeri sekarang,” katanya.

 Peralihan jawatan MB Selangor dari kesinambungan Langkah Kajang - Anwar
Posted on Monday, July 28 @ 02:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



KUALA LUMPUR: Peralihan jawatan Menteri Besar Selangor adalah kesinambungan Langkah Kajang yang diputuskan secara muktamad oleh pimpinan KEADILAN sejak 15 Januari lepas.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu kenyataan berkata, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul  Khalid Ibrahim sendiri telah dimaklumkan semenjak Mac 2014 dan nama Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah dikemukakan secara rasmi kepada Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR) pada minggu lalu.

Jelasnya, semangat muafakat dalam PR akan terus dikekalkan dan seterusnya mendukung perubahan dengan menjana pertumbuhan ekonomi mampan yang lebih prihatin akan permasalahan rakyat.

Sebelum ini, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat secara terbuka menyatakan sokongannya terhadap kenyataan Presiden partinya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang bertegas mahukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai Menteri Besar Selangor.

Nik Abdul Aziz berkata, beliau hairan kenapa Abdul Khalid mahu digugurkan sedangkan Menteri Besar Selangor itu menunjukkan prestasi yang baik sebelum ini.

Pada Jumaat, pengumuman Anwar yang menamakan Wan Azizah sebagai calon menteri besar Selangor yang baharu menggantikan Abdul Khalid tidak mendapat galakan daripada komponen PR lain iaitu PAS dan DAP.

Ia disifatkan keputusan pasca mesyuarat Majlis Presiden PR yang bermesyuarat pada Khamis sekadar menghormati pengumuman PKR dan pada masa sama masing-masing mengambil keputusan membincangkan hal tersebut di peringkat parti.

.......
ASTRO AWANI

 Datuk Tuan Ibrahim Bidas PKR, Nafi Setuju dengan Penukaran MB Selangor
Posted on Sunday, July 27 @ 17:44:13 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



PAS sekali lagi menafikan sekeras-kerasnya ia memberi persetujuan kepada cadangan PKR untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai yang didakwa oleh ketua umum parti itu Datuk Seri Anwar Ibrahim Rabu lalu.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS dan DAP hanya bersetuju untuk merujuk cadangan Anwar itu kepada pucuk pimpinan parti masing-masing dan tidak lebih daripada itu.

Komponen Pakatan Rakyat sepakat dan mencapai keputusan rasmi dalam mesyuarat Majlis Pimpinan perikatan pada Rabu lalu dalam polemik pertukaran Menteri Besar Selangor seperti mana didakwa PKR.

Sebaliknya Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan PKR hanya menyatakan hasrat atau cadangan rasmi mengenai pertukaran Menteri Besar Selangor dalam mesyuarat itu.

” Kita menerima laporan dan hasrat PKR sahaja. Hasrat itu disampaikan dalam mesyuarat Pakatan dan parti (PAS) akan bawa hasrat itu ke majlis pimpinan,  bukan (kita) terima  dan tukar (Khalid).

“Kita terima keputusan mesyuarat PKR, mereka maklumkan (kepada kita) sebab PKR tak pernah maklumkan secara rasmi kepada Pakatan Rakyat,” kata beliau kepada antarapos.

“Jadi itu makluman rasmi dan semua parti kena bawa dalam mesyuarat pimpinan masing-masing,” tambah Tuan Ibrahim yang menghadiri mesyuarat itu dengan lima lagi pemimpin kanan PAS termasuk timbalan presiden Mohamad Sabu.

Selepas mesyuarat tiga jam itu, Anwar mengeluarkan kenyataan yang mendakwa PAS dan DAP menghormati jawatan MB Selangor adalah hak PKR.”

Kenyataan Anwar itu ditafsirkan sebagai kedua-dua parti itu bersetuju akur kepada hak PKR untuk mencalonkan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menggantikan Khalid sebagai MB Selangor. 

 Projek Cantas TSKI Berpunca Drpd Sikap TSKI Yang Amanah Dengan Duit Rakyat? (Gambar)
Posted on Sunday, July 27 @ 17:35:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah




Eloklah isi borang UMNO secepat mungkin...Sebab UMNO mmg pakar perabis duit rakyat...



2 comments:
Anonymous said... program parti guna duit parti la PKR bodoh.. PAS perintah negeri pun xpernah guna duit negeri untuk program parti..bodoh ke ape PKR ni..isi borang umno la
July 27, 2014 at 12:53 AM
Anonymous said... Betul!!!!
Ya Allah, selamatkan dan bantulah permudahkan urusan TSKI...

Tahniah TSKI...
Beliau telah menambahkan celik rakyat pada kenyataan ssebenar...
July 27, 2014 at 2:07 AM  
 Dato Seri Anwar Ibrahim - Jom kita beraya esok!!!
Posted on Sunday, July 27 @ 17:24:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Tinggal beberapa jam sahaja lagi Ramadhan AlMubarak akan meninggalkan kita ....
Bila berlakunya PRK secara suka-suka iaitu di Kajang, aku dari awai lagi dah setuju,,, hangpa boleh pi semak balik entry-entry aku waktu tersebut....

Aku dah malas nak korek balik asal usul bagaimana manusia bernama Anwar ni bermain politik,, menggunakan platform Pas, kemudian melompat masuk ke kancah tong taik umno...

Dia memang manusia hebat...kerana kehebatannya negeri Perak yang sebelum ini diperintah PR dapat dirampas oleh umno,,, pada tahun 2009, yang jadi mangsa DS Nizar  sehingga kena sembah derhaka...

Malas aku nak masuk campor hal ehwal krisis negeri Selangor, namun bila duk selidik balik sebelum ni, rasanya macam banyak yang tak kena...

Lihat sendiri fakta-fakta...







Malah orang yang bakal dilantik pun sebelum ini ?.....

Rupa-rupanya ada cerita lain kut....
Dan baca pulak apa pandangan blogger otai Mat Samankati mengenai TSKI... 
Namun, alhamdulillah.... cadangan mereka tidak mendapat persetujuan Pas...

Keseluruhan dari krisis ni, pimpinan Pas dah mula kalut.... Timbalan Presiden keluar kenyataan lain, Presiden pula macam lain,,
Kemudian turut diikuti oleh pimpinan Pas yang lain...


Anwar punya kepentingan peribadi,, yang kononya atas nama nak ke Putrajaya,,, pimpinan Pas habis celaru...

Cukup-cukuplah macai PKR yang kalut....


Jangan nanti semua pengundi menganggap PKR ....


Kesian,,, apa pun jom kita beraya dulu....

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin...
Oleh http://manjongmari.blogspot.com
 Ketegasan Presiden Pas Menjadi Contoh Kepada Seluruh Pemimpin Dan Ahli Pas Dalam Menangani Isu Mb Selangor
Posted on Sunday, July 27 @ 17:04:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Parti Politik hakikatnya adalah kuli kepada rakyat. Kita semua perlu bekerja untuk kepentingan rakyat. Bahkan kita sendiri adalah rakyat Malaysia. Sehebat mana pun kita mendakwa diri kita, rakyat jualah yang akan menentukan jatuh bangun kita di pentas pilihanraya.

Tan Sri Khalid Ibrahim bukanlah menteri besar yang lengkap dan sempurna, namun jika dibandingkan prestasi yang ditunjukkan oleh Pakatan Rakyat Selangor, beliau berjaya mengemudi Negeri Selangor sehingga mencatatkan keputusan yang sangat cemerlang dalam pilihanraya yang lalu. Ini sudah cukup membuktikan bahawa beliau layak untuk meneruskan khidmat cemerlang beliau sebagai Menteri Besar.

Persoalan kewajaran beliau perlu digugurkan masih belum mampu dijawab dengan baik oleh rakan dari PKR. Justeru tindakan Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, mencadangkan agar Tan Sri Khalid Ibrahim dikekalkan sebagai Menteri Besar adalah memenuhi kehendak rakyat, dan itulah yang terbaik pada pandangan semua pihak.


Ada yang mengaitkan krisis kepimpinan di Selangor dengan kesudahan yang berlaku di Kedah. Bagi saya, kedua-dua situasi adalah berbeza dan kitalah sebenarnya yang bertanggungjawab untuk memastikan perkara tersebut tidak berlaku di Selangor. Kita perlu memikul tanggungjawab ini bersama, seorang Menteri Besar tidak akan mampu membawa apa-apa perubahan jika tiada sokongan daripada kita semua, apalagi jika kawan sendiri pun enggan membantu.


Walaupun PAS tidak pernah diajak berbincang ketika Langkah Kajang dimulakan, dan PAS sendiri menerima tekanan yang hebat daripada akar umbi dalam usaha membantu PKR menghadapi PRK Kajang yang disengajakan, namun Tuan Guru Presiden serta PAS seluruhnya masih memberikan sepenuh kerjasama bagi memastikan kelangsungan perjuangan menegakkan keadilan dan kebajikan di Malaysia dan di Selangor khususnya.


Inilah sikap yang sewajarnya dicontohi oleh pimpinan dalam Pakatan Rakyat, berlapang dada dalam perbezaan dan meraikan pandangan orang lain. Seterusnya meletakkan kepentingan rakyat dan misi perjuangan sebagai fokus utama dalam segala tindakan yang diambil. Inilah sikap sebenar Tuan Guru Presiden yang perlu difahami dan dicontohi.


Saya mengajak seluruh penyokong, pendokong dan pimpinan Pakatan Rakyat untuk kembali mencermati sikap dan pendirian Tuan Guru Presiden, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, dan mengambil pesanan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebagai pedoman dalam membuat keputusan yang terbaik untuk melepasi halangan kecil ini sebelum sampai ke destinasi yang dicitakan.



Ustaz Hj Muhammad Ismi B Mat Taib

Bendahari Badan Perhubungan PAS Perak
merangkap AJK Dewan Ulamak PAS Pusat 
 Situasi Di Selangor Serupa Di Syria
Posted on Sunday, July 27 @ 17:02:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



"Ramai rakyat Malaysia( yang Islam) begitu tekun mengikuti pergolakan dan perkembangan di Syria . Dan ramai yang boleh mengulas apa yangberlaku disana.

Ringkas cerita kronologi pergolakan di Syria dibangkitkan oleh kebangkitan rakyat dinegara2 Arab terhadap pemerintahan yang diwarisi oleh ahli keluarga yang menyalahgunakan kedudukan untuk mengumpul kekayaan dan sangat kejam dan zalim.

Rakyat Syria bangkit menentang Bahsar Assad . Mulanya secara aman kemudian bertukar kepada peperangan. Ada dua kumpulan terbesar melawan Bashar iaitu FSA dan Al Nushra. FSA dan Nushra jelas , lawan Bahsar. Tiba2 muncul ISIS .Sepatutnya atas nama mujahiddin  kumpulan ini hendaknya bersama membantu FSA dan Al Nushra. Ini akan menguatkan lagi pasukan penentang Bahshar. Ini tidak. ISIS tak semena-mena menyukarkan  FSA dan Al- Nushra menghadapi tentera Bahshar. Sebabnya kumpulan ISIS tumpang semangkuk membedal dan melanyak pejuang FSA dan Al Nushra. Akibatnya FSA dan Al Nushra terpaksa menghadapi penentangan dari dua penjuru iaitu tentera Bahshar dan kumpulan ISIS.
Senario ini juga berlaku di Selangor.
Sepatutnya kepimpinan PAS( Presidennya) bersama dengan rakan mereka PKR dan DAP dalam menhadapi kemelut yang ditimbulkan oleh Khalid Ibrahim. PAS adalh sebahagian daripada kerajan Selangor. Kesukaran dan kerenah Khalid IBrahim bukan saja dihadapi oleh pemimpin2 di semua peringkat  baik PKR dan DAP . Malah PAS pun rimas melayan MB yang syok sendiri ini. Malah pemimpin PAS peringkat bawah telah menyuarakan rasa tidak puas hati mereka terhadap Khalid Ibrahim.
Yang anehnya TGHH sendiri memberi peringatan kepada pemimpin2 dan ahli2 agar tidak membuat apa2 kenyataan mengenai kedudkan MB Selangor. Malangnya dia yang melanggar larangan dan dia tidak patuh pada arahannya sendiri.
Ini kalau zaman pengumpulan Hadis2 Nabi , kalau riwayat darinya sudah tentu DI TOLAK. Tak diterima. Kerana ianya bersangkutan dengan akhlak. malah kalau dilihat seseorang itu pernah naik ke masjid dengan kaki kiri ,maka riwayat dari orang itu di tolak.
Sekarang semakin kembang dan besar lubang hidung Khalid ibrahim. Kalau hujah TGHH sokong Khalid kerana amanah , itu bari satu bahagian dari keperluan menjadi ketua atau pemimpin. Bagaimana dengan yang lain-lain ? Adakah TGHH ada senarai check list si Khalid ini ?
Sikap si Khalid satu yang  diluar jangkaan DAN pendirian TGHH juga sesuatu yang tidak dijangka.
Ya, dengan situasi ini , jawabnya hampir pasti Selangor akan ber MB kan Noh Omar setelah PRU14 nanti.

"


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
Iqbal
Posted on Sunday, July 27 @ 17:02:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur
 Isu MB: PR Salah Tafsir, Kata Iskandar
Posted on Sunday, July 27 @ 12:36:48 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



SHAH ALAM - Pas Selangor menzahirkan rasa lega dan bersyukur dengan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang yang mahu Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai Menteri Besar Selangor dan sudah menjelaskan beberapa kekeliruan.
Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata, pimpinan Pakatan Rakyat (PR) sudah tersalah tafsir dengan kenyataan dalam Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 23 Julai lalu.


“Ayat tersebut telah disalahtafsirkan sebagai PR telah meluluskan cadangan PKR untuk menggantikan Abdul Khalid dengan Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.
“Walhal seperti yang disebut oleh kenyataan itu hanya bermaksud menerima cadangan dan akan membawa perkara itu ke dalam mesyuarat peringkat tertinggi parti masing-masing dan akan membuat keputusan dalam masa terdekat,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Kelmarin, Abdul Hadi mempertahankan Abdul Khalid supaya kekal sebagai Menteri Besar Selangor berikutan beliau tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.
Beliau berkata, kecemerlangan perkhidmatan Abdul Khalid dalam menerajui Selangor hingga ke tahap yang lebih baik termasuk mempertahankan Selangor pada pilihan raya umum ke-13 tidak boleh dinafikan meskipun terdapat kecelaruan yang ditimbulkan dalam Pakatan Rakyat.
Katanya, alasan pihak yang mahu menukar menteri besar itu adalah tidak kukuh dan beliau secara peribadi tidak setuju kerana melihat Abdul Khalid tidak terlibat masalah besar.
Baru-baru ini, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang bermesyuarat pada Rabu lepas menerima cadangan PKR untuk menggantikan Abdul Khalid dan mencalonkan presidennya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk mengisi jawatan itu.
“Menerima itu bukan bermaksud Pas sudah bersetuju, malah tidak membuat sebarang keputusan pun lagi,” tegas Iskandar.
Menurutnya, kenyataan presiden itu juga telah menjawab semua persoalan-persoalan tersebut dan pihaknya mengucapkan terima kasih kerana Abdul Hadi mengambil kira pandangan pimpinan dan ahli Pas Selangor.
Bagaimanapun katanya, pimpinan Pas Selangor akan sentiasa mematuhi apa saja keputusan presiden dan pimpinan tertinggi Pas bagi membabitkan isu Menteri Besar Selangor itu.
................
Sinar Harian

Syawal bulan fitrah...bulan kembali normal...
Ingat sahabat-sahabat PR terutama ahli pas semua... umno bila mula berbaik dengan kita maknanya mereka sedang mengasah jarum...kita kena berbaik dgn semua namun kena berhati-hati...
Kalulah PKR/DAP campurtangan dalam pemilihan MB Kelantan,cam mana perasan PAS...
Pakatan tidak akan ke Putrajaya selagi Hadi presiden PAS...
Tindakan Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyokong secara terbuka Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kekal sebagai menteri besar Selangor membuktikan beliau tidak peduli dan tidak kisah dengan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat (PR).
Mesyuarat Majlis Pimpinan PR yang membuat keputusan bersetuju agar Khalid digantikan PKR dihadiri pemimpin kanan parti Islam itu seperti timbalan presiden PAS Mohamad Sabu, setiausaha agung Datuk Mustafa Ali, naib presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Datuk Husam Musa, ketua Pemuda Suhaizan Kaiyat, serta ahli jawatankuasa (AJK) Pusat Dr Hatta Ramli.
Dalam satu kenyataan yang dikirimkan kepada media pada 23 Julai lalu, Majlis Pimpinan PR menyatakan mereka sudah sebulat suara bersetuju, “menerima cadangan daripada PKR untuk membuat pertukaran menteri besar di Selangor seterusnya mencalonkan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.”
Isyarat yang diberikan presiden PAS itu kepada umum adalah beliau tidak peduli dengan keputusan PR dan timbalan presiden, naib presiden, setiausaha agung, ketua pemuda dan AJK parti itu tidak layak mewakili pandangan partinya.
"Saya sudah dengar semua hujah, kumpulkan sebelum akhirnya saya dapati majoriti kalangan akar umbi PAS bersetuju Khalid dikekalkan atas konsep amanah yang ditunaikannya," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas kuliah Jumaat di rumahnya di Rusila di Terengganu, pada Jumaat.
Kenyataan Hadi juga merupakan satu tamparan hebat kepada ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana PR sudah bersetuju kerusi menteri besar Selangor merupakan milik PKR.
Apabila PR bersetuju kerusi menteri Selangor itu milik PKR, PAS tidak seharusnya campurtangan siapa pun calon yang bakal diletakkan di negeri terkaya itu.
Bayangkanlah jika PKR dan DAP campurtangan dalam pemilihan kerusi menteri besar di Kelantan atau di Kedah dahulu, bagaimana perasaan PAS?
Sebagai respon balas setiausaha agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail membandingkan isu Selangor dengan pergolakan jawatan menteri besar Kedah dipegang Tan Sri Azizan Abdul Razak sebelum pilihan raya umum (PRU) ke-13 lalu sehingga menyebabkan kejatuhan kerajaan negeri itu di tangan Barisan Nasional (BN) selepas sepenggal diperintah PR.
"PKR mengambil pendirian menghormati sepenuhnya prinsip pencalonan jawatan menteri besar Kedah adalah daripada PAS walaupun ada pelbagai permintaan dari parti Pakatan Rakyat yang lain supaya PKR menyatakan pendirian sama ada menteri besar ditukar atau tidak," katanya.
Sebelum PRU13 lalu, kerajaan negeri Kedah bergolak apabila timbulnya pergaduhan di antara kem Azizan dan orang nombor dua PAS Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi.
Pergeseran yang terjadi itu menyusul beberapa bulan selepas pelan damai PAS Pusat terhadap PAS Kedah ekoran Phahrolrazi dan rakannya Dr Ismail Salleh menolak perlantikan semula sebagai exco kerajaan negeri.
Kedua-dua mereka membantah corak kepimpinan Azizan sebagai menteri besar Kedah.
Akan tetapi Hadi tidak mempedulikan bantahan akar umbi dan terus mempertahankan Azizan sebagai calon menteri besar Kedah sehingga menyebabkan Kedah jatuh ke tangan BN pada PRU13 sepertimana Terengganu pada 2004.
PAS akan bermesyuarat pada 10 Ogos ini mengenai isu pertukaran menteri besar di Selangor dan sudah pasti keputusan majoriti akan memihak kepada Hadi kerana konsep “wala” atau taat yang diamalkan parti Islam itu.
Ini bukan kali pertama Hadi “mensabotaj” PR.
Sebelum PRU13 lalu pada ketika PR bersetuju Anwar sebagai calon perdana menteri, sekumpulan pemimpin PAS yang rapat dengan Hadi bertemu dengan pemimpin veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah untuk menawarkan jawatan itu kepadanya.
Ini dilakukan pada ketika Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyokong penuh Anwar sebagai calon perdana menteri PR.
Hadi juga secara peribadinya memberi kebenaran kepada Ridzuan Ismail untuk bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Damansara pada PRU13 lalu walaupun PR sudah bersetuju kerusi tersebut dipertahankan presiden PSM Dr Nasir Hashim yang bertanding di atas tiket PKR kerana partinya bukan anggota PR.
Kedua-duanya Nasir dan Ridzuan akhirnya tewas kepada BN.
Jika Hadi terus menerajui PAS, Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak perlu risau lagi.
Datuk Seri Najib Razak akan terus kekal sebagai perdana menteri dan BN akan terus berkuasa selagi Hadi menjadi presiden PAS. Cita PR untuk menawan Putrajaya hanya menjadi angan-angan.
Jika diimbau kembali sejarah, Hadi juga merupakan punca mengapa Barisan Alternatif (BA) yang ditubuhkan pada 1999 berpecah. – tmi

 Bersabarlah Azmin walau tak jadi MB- Azwan
Posted on Sunday, July 27 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu





Pengacara sensasi, Azwan Ali menganggap abangnya, Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali sudah lama lama terkeluar carta untuk memegang jawatan sebagai Menteri Besar Selangor.

Menurutnya, ini kerana ramai ahli di dalam PKR yang tidak menyukai Azmin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Antarabangsa itu.

“Saya tahu dia hebat dan saya pernah cakap dia memang layak jadi Menteri Besar. Tapi ramai yang tidak berkenaan dengan dia. Tak dapat jadi Menteri Besar, jagalah sahaja kawasan DUN.

“Sebenarnya banyak hanky panky dalam PKR. Kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, orang dah naik menyampah baca cerita PKR,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Baru-baru ini, Anwar mengumumkan isterinya, Datin Seri Wan Azizah Wan Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Pengumuman itu menamatkan spekulasi nama Azmin yang sebelum ini turut dikaitkan dengan jawatan itu.

Mengulas lanjut, Azwan menasihati ahli-ahli PKR agar sentiasa bersatu dan bukannya mengata antara satu sama lain.

“Kepada ahli PKR bersatulah. Ini tidak, asyik mengatakan satu sama lain. Kau mengata aku, aku mengata aku. Last-last habuk pun tak ada. Saya pun malas nak layan PKR ini tapi Azmin memang sudah keluar carta nak jadi Menteri Besar. Jadi bersabarlah Azmin,” kata Azwan lagi.-MalaysiaGazette