Sabtu, 20 Disember 2014

SAPE SOMBONG...SAPE TIPU...SAPE KAKI KELENTONG...YANG TAHU SEBENAR2NYA IALAH ALLAH SWT...MANUSIA NI KAKI ANGGAP DIRI BETUL SELALU DAN KAKI NAFI/KATA IA TAK BUAT...DIAKHIRAT TAHULAH NASIB MASING2

jika ini benar...alhamdulillah
Alhamdulillah , Islam makin berkembang di England !
katakanlah " ALLAHUAKBAR "
ALLAHUAKBAR !!
-PM-
Terbaik Dari SULTAN PERAK ...!!!
SULTAN NAZRIN Beratur Sendiri Di Kaunter Untuk Membayar Buku Yang Dibelinya...Walaupun Sebenarnya Baginda SULTAN Boleh je xnak Beratur. Satu Contoh Tauladan Terbaik Dari Baginda SULTAN.
ALLAHUAKBAR..!!!! Moga Allah Pelihara Sultan-sultan yang Zuhud Sifatnya..Aamiin....
SULTAN PERAK & SULTAN KELANTAN TERBAIK..!!!!
Like · ·
abah budak ppuan ni dah tinggalkan wasiat,harap anak2 dia boleh dengar.kalau bukan anak abah ni,xpa,xyah dengar la.biasa la orang2 tua,nyanyuk la tu

Bekas Pengerusi SPR tahu ‘benda’ yang Zahid sebut?

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman harus membantu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sekiranya mempunyai maklumat dalaman mengenai rasuah peringkat tertinggi Umno.
Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang berkata Abdul Rashid pasti mempunyai maklumat tersebut, berikutan reaksi Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepadanya bahawa ‘ada benda bekas Pengerusi SPR tidak dapat’, lapor Roketkini.
Abdul Rashid sebelum ini menggesa Datuk Seri Najib Razak berhenti berbohong kepada rakyat tentang keadaan sebenar kedudukan negara dan berlaku jujur kepada pemimpin Melayu.
Dalam kenyataannya minggu lalu Abdul Rashid menolak kepimpinan Najib yang disifatkannya sebagai ‘rasuah’ dan menegaskan bahawa Umno BN berada di ‘ambang kematian’.
Malah dia turut mencadangkan Perkasa untuk ‘mengukuhkan usaha untuk menjadi sebuah badan politik yang akan memerintah negara ini’.
Zahid dalam reaksi kemudiannya menempelak Rashid, bahawa bekas Pengerusi SPR itu seharusnya membangkitkan pandangannya ketika masih berkhidmat dan bukannya selepas bersara daripada perkhidmatannya.
Namun tidak ada susulan penjelasan sama ada dari Rashid atau Zahid mengenai perkara yang dimaksudkan.
Lim berkata melihatkan ‘serangan’ terhadap Perdana Menteri, Abdul Rashid seolah-olah menunjukkan bahawa dia tahu mengenai rasuah peringkat tinggi kepimpinan Umno.
Justeru itu katanya, bekas Pengerusi SPR itu harus membantu SPRM dengan maklumat dalaman yang diketahuinya mengenai rasuah dalam kepimpinan tertinggi Umno, agar Malaysia boleh menyertai China dan Indonesia menangkap ‘harimau’ dan ‘buaya’ dalam perang melawan rasuah.
6:11PM - 19 Dec 2014

SPR enggan bersua, BERSIH kata 'angkuh'


Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) menganggap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersikap  “angkuh” kerana tetap enggan bertemu gabungan NGO itu berhubung isu persempadanan semula pilihan raya.

BERSIH merujuk kepada kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam yang menegaskan bahawa suruhanjaya itu akan meneruskan proses persempadanan semula tanpa berunding dengan mana-mana NGO.

Abdul Aziz juga berkata, SPR hanya akan bertemu dengan wakil yang dilantik oleh kerajaan negeri atau pihak berkuasa tempatan.

Mengulas kenyataan itu, BERSIH berkata SPR tidak akan berjaya meraih keyakinan dari masyarakat awam dalam menjalankan tugas mereka, sekiranya tetap berkeras untuk tidak menemui mereka.

"Perkara 114 (2) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan pentingnya 'keyakinan awam' dalam tugas SPR, malah ia menjadi satu-satunya kriteria yang jelas dalam pelantikan mereka oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Keyakinan ini hanya boleh diperolehi melalui penglibatan berterusan dengan masyarakat sivil," kenyataan oleh  Jawatankuasa Pemandu BERSIH itu dipetik.

Gabungan menuntut reformasi pilihan raya itu juga menyelar sikap SPR yang hanya melibatkan parti politik tertentu secara terpilih.
 5:29PM - 19 Dec 2014

DBKL akan gempur Petaling Street


Datuk Bandar Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata pasukannya akan bertindak terhadap gerai haram yang diusahakan oleh pendatang asing di Jalan Petaling.

Tindakan akan dikenakan ke atas peniaga tempatan yang menjual atau menyewakan gerai tersebut, katanya.

“Mereka dengan senangnya sewa kepada peniaga asing, contohnya sewa kepada warga Bangladesh dengan harga antara RM5,000 hingga RM8,000.

“Saya difahamkan dari kajian sulit kita yang dibuat melalui kamera poket (tersembunyi), memang lebih daripada 100 unit gerai telahpun disewa dan dioperasi oleh (warga) Bangladesh dan Nepal.

“Maka kami akan ambil tindakan secepat mungkin,” tegasnya ketika bercakap kepada pemberita selepas satu pertemuan dengan sembilan MP Pakatan Rakyat di Kuala Lumpur.

Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dalam kenyataan awal bulan ini berkata tindakan “rakus” pemilik lesen perniagaan terbabit menyebabkan warga tempatan tidak dapat berniaga di situ.

"Saya sedih ada juga anak muda Cina nak berniaga, tapi sewa terlalu tinggi, kerana mereka (pemilik lesen) suka sewakan kepada bangsa asing," katanya seperti dilaporkan Bernama.

Beliau mendakwa, peniaga haram di Petaling Street juga cekap menyembunyikan diri dan juga barangan jualan “berjenama” di kawasan tumpuan pelancong itu.








7 Orang yang Tidak Bisa Mencium Bau Surga

Api neraka © ilustrasi scenicreflections.com
Api neraka © ilustrasi scenicreflections.com
Surga adalah kenikmatan yang luar biasa. Baunya saja bisa tercium dari jarak 70 tahun perjalanan. Namun, ada orang-orang yang jangankan masuk surga, mencium bau surga saja tidak bisa. Siapakah mereka? Inilah hadits-hadits yang menerangkannya:

1. Orang yang sombong

Orang yang sombong, ia tidak bisa masuk surga. Juga tidak bisa mencium bau surga. Bahkan, sekalipun kesombongannya sangat kecil, sebesar biji dzarrah.
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ مَا مِنْ رَجُلٍ يَمُوتُ حِينَ يَمُوتُ وَفِى قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ كِبْرٍ تَحِلُّ لَهُ الْجَنَّةُ أَنْ يَرِيحَ رِيحَهَا وَلاَ يَرَاهَا. فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ قُرَيْشٍ يُقَالُ لَهُ أَبُو رَيْحَانَةَ وَاللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّى لأُحِبُّ الْجَمَالَ وَأَشْتَهِيهِ حَتَّى إِنِّى لأَحِبُّهُ فِى عَلاَقَةِ سَوْطِى وَفِى شِرَاكِ نَعْلِى قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- لَيْسَ ذَاكَ الْكِبَرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَلَكِنَّ الْكِبْرَ مَنْ سَفِهَ الْحَقَّ وَغَمَصَ النَّاسَ بِعَينَيْهِ
Dari Uqbah bin Amir, bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tidaklah seorang laki-laki meninggal dunia, dan ketika ia meninggal di dalam hatinya terdapat sebiji sawi dari sifat sombong, akan halal baginya mencium bau surga atau melihatnya.” Lalu seorang laki-laki dari suku Quraisy yang bernama Abu Raihanah berkata, “Demi Allah wahai Rasulullah, saya benar-benar menyukai keelokan dan menggemarinya hingga pada gantungan cemetiku dan juga pada tali sandalku!” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Itu tidaklah termasuk kesombongan, sesungguhnya Allah ‘azza wajalla itu Indah dan menyukai keindahan. Akan tetapi sombong itu adalah siapa yang menolak kebenaran dan meremehkan manusia dengan kedua matanya.” (HR. Ahmad)

2. Orang yang mencari ilmu akhirat untuk tujuan duniawi

Islam memerintahkan umatnya untuk menuntut ilmu, terutama ilmu akhirat. Menuntut ilmu akhirat ini dalam salah satu hadits juga disebut fi sabilillah. Namun, jika ilmu akhirat dicari dengan tujuan duniawi, maka orang tersebut terancam tidak bisa mencium bau surga.
مَنْ تَعَلَّمَ عِلْمًا مِمَّا يُبْتَغَى بِهِ وَجْهُ اللَّهِ لَا يَتَعَلَّمُهُ إِلَّا لِيُصِيبَ بِهِ عَرَضًا مِنْ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ عَرْفَ الْجَنَّةِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَعْنِي رِيحَهَا
“Barangsiapa menuntut ilmu yang seharusnya untuk Allah, namun ia tidak menuntutnya kecuali untuk mencari dunia, maka pada hari kiamat ia tidak akan mendapatkan bau surga.” (HR. Ibnu Majah, Abu Daud dan Ahmad; shahih)

3. Menisbatkan nasab bukan kepada ayahnya

Nasab merupakan salah satu hal yang dijaga oleh Islam. Orang yang mengaku sebagai anak orang lain yang bukan ayahnya, ia juga mendapat ancaman tidak bisa mencium bau surga. Karenanya Islam melarang umatnya menisbatkan nama kepada nama orang tua angkat.
مَنْ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ لَمْ يَرَحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ قَدْرِ سَبْعِينَ عَامًا أَوْ مَسِيرَةِ سَبْعِينَ عَامًا قَالَ وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ
“Barangsiapa mengaku keturunan dari orang lain yang bukan ayahnya sendiri tidak akan mendapatkan bau surga. Padahal bau surga telah tercium pada jarak tujuh puluh tahun, atau tujuh puluh tahun perjalanan.” (HR. Ahmad; shahih)

4. Wanita yang berpakaian tapi telanjang

Jika orang yang sombong dan orang yang menisbatkan nasabnya kepada selain ayah pernah dijumpai di zaman Rasulullah, kelompok wanita yang berpakaian tapi telanjang ini tidak pernah dijumpai beliau. Namun, mereka pasti akan ada sebagai kelompok yang tidak bisa mencium bau surga. Dan kini, sabda beliau terbukti. Banyak wanita yang model demikian di zaman sekarang.
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
“Dua golongan penghuni neraka yang belum pernah aku lihat; kaum membawa cambuk seperti ekor sapi, dengannya ia memukuli orang dan wanita-wanita yang berpakaian (tapi) telanjang, mereka berlenggak-lenggok dan condong (dari ketaatan), rambut mereka seperti punuk unta yang miring, mereka tidak masuk surga dan tidak akan mencium baunya, padahal sesungguhnya bau surga itu tercium dari perjalanan sejauh ini dan ini.” (HR. Muslim)

5. Orang yang menyemir rambutnya, khususnya dengan warna hitam

Kelompok orang yang tidak bisa mencium bau surga ini juga akan ada di masa-masa setelah Rasulullah. Dan ternyata kini benar-benar ada. Menyemir rambut dengan warna hitam dianggap sebagai hal biasa, padahal itu membuat pelakunya tidak bisa mencium bau surga.
يَكُونُ قَوْمٌ يَخْضِبُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ بِالسَّوَادِ كَحَوَاصِلِ الْحَمَامِ لَا يَرِيحُونَ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ
“Pada akhir zaman nanti akan ada orang-orang yang mengecat rambutnya dengan warna hitam seperti warna mayoritas dada merpati, mereka tidak akan mendapat bau surga.” (HR. Abu Daud; shahih)

6. Wanita yang minta cerai tanpa alasan

Dalam Islam, perceraian adalah perkara halal yang paling dibenci Allah. Boleh dilakukan untuk menyelamatkan keluarga -baik suami, istri maupun anak- dari kemudharatan yang lebih besar. Namun jika ada wanita yang minta cerai tanpa suatu alasan, maka ancamannya adalah tidak bisa mencium bau surga.
أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا الطَّلَاقَ مِنْ غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّةِ
“Siapa pun wanita yang meminta talak pada suaminya tanpa alasan maka bau surga haram baginya.” (HR. Tirmidzi, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad; shahih)

7. Orang yang membunuh kafir mu’ahad

Islam sangat menjunjung kesetiaan dan perdamaian. Islam melindungi hak-hak manusia sebagaimana diatur dalam syariat. Maka seorang muslim tidak boleh membunuh orang kafir yang terikat perjanjian dengan pemerintah Islam (kafir mu’ahad). Jika seorang muslim membunuh kafir mu’ahad, ia terancam tidak bisa mencium bau surga.
مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرَحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ
“Barangsiapa membunuh orang kafir mu’ahad, maka dia tidak akan mencium bau wangi surga” (HR. Bukhari)
Demikian 7 orang yang tidak bisa mencium bau surga, semoga kita dan istri kita dijauhkan dari golongan yang demikian. [Keluargacinta.com]

BILA KURANG MENGENAL ALLAH SWT....KADANG2 KITA BERKATA MACAM KITA BERADA DIPENTAS NON MUSLIM

1:13PM - 19 Dec 2014

Fathul: Tiba masa bentang undang-undang hudud

Ekoran ancaman kumpulan militan Negara Islam (IS) sehingga tercetusnya Islamophobia, Exco Pemuda Umno Fathul Bari Mat Jahya berpandangan bahawa sekarang masa yang sesuai untuk undang-undang hudud dibentangkan dan dibahaskan di Parlimen.

Beliau berkata dengan pembentangan dan perbahasan undang-undang jenayah syariah itu sekaligus menjadi platform bagi memberikan penjelasan tentang Islam, laporan Berita Harian hari ini.

"Kita sebenarnya takut dengan agama kita sendiri, kenapa perlu lari daripada memberikan penjelasan mengenai Islam.

"Pada pandangan saya, situasi ketika ini adalah paling sesuai untuk bentangkan undang-undang hudud sebagai penjelasan kepada orang bukan Islam ketika dunia berdepan dengan ancaman kumpulan militan IS," katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Dalam laporan itu juga menyebut, penasihat eksekutif Pertubuhan Ilmuan Malaysia (ILMU) berkata, umat Islam bertanggungjawab memberikan penjelasan mengenai hukum hudud termasuk dari segi konsep dan pelaksanaannya.

Akhbar itu memetik Fathul sebagai berkata sama ada undang-undang itu diluluskan atau tidak oleh Dewan Rakyat, ia menjadi soal kedua.

Ini kerana, katanya, apa yang menjadi keutamaan kini ialah untuk melihat hukum hudud tidak sekadar menjadi polemik atau agenda politik pihak berkepentingan.

Sementara itu, akhbar Sinar Harian hari ini melaporkan Exco Hal Ehwal Agama Islam Selangor Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi menggesa supaya  DAP dan PKR memahami terlebih dahulu perundangan hudud sebelum membantah pelaksanaannya.

Hudud: S'gor belum sedia

Dalam laporan akhbar itu, ADUN PAS Sijangkang itu berkata hudud memerlukan pemahaman mendalam dan bukan sekadar berlandaskan persepsi politik bahawa orang bukan Islam juga akan kena hukuman hudud.

"Sekarang ini mainan persepsi seolah-olah memecah belahkan rakyat dan kepimpinan.

"Bagaimanapun, akibat kurang kefahaman, ia menggambarkan hudud lebih kepada bentuk hukuman. Sebaliknya, al-Quran menggariskan perundangan Islam ini berbentuk pengajaran.

"Pendidikan dan kefahaman penting sebelum hudud dilaksanakan. Sebab itu saya katakan Selangor belum bersedia laksanakan hudud seerti di Kelantan," katanya seperti dilapor akhbar itu.

Dalam laporan yang lain, Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Irmohizam Ibrahim pula menyambut baik jika PAS duduk bersama untuk berbincang tentang pelaksanaan hudud.

Ini kerana, beliau yang juga MP Kuala Selangor berpendapat bahawa soal hudud adalah milik semua oang Islam dan bukannya milik mana-mana parti.

"Saya menyambut baik sekiranya perbincangan untuk memperkukuhkan agama Islam dan Institusi Melayu itu, dibuat oleh sama ada Umno atau PAS kerana ia perlu dibuktikan bahawa persempadanan politik tidak boleh membataskan isu agama kerana agama Islam adalah anutan kita.

"Paling penting PAS harus tunjukkan keikhlasan dalam apa jua yang ingin dibincangkan. Mereka harus telus dan menunjukkan kepada Umno apa topik-topik yang harus diberi penekanan bersama dalam soal agama Islam ini," kata seperti dilapor Sinar Harian.

Kalaulah Khairy Jamaluddin bukan menantu PM

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin (KJ) menyifatkan Syed Rosli Jamalulail yang menggesa agar Perdana Menteri meletakkan jawatan demi menyelamatkan masa depan Umno hanyalah mewakili suara paling rendah dalam parti itu.
Beliau turut mempertikaikan beberapa portal yang menyiarkan gesaan Syed Rosli itu sedangkan individu tersebut tidak mempunyai jawatan penting dalam Umno.
Kata KJ lagi, laporan seumpama itu seharusnya memetik daripada seseorang yang mempunyai kewibawaan.
Berikutan tulisan di laman sosial Facebooknya yang menggesa Najib berundur sebagai suatu pengorbanan dan memudahkan BN memenangi pilihan raya umum akan datang, beberapa portal berita telah menjadikan gesaan itu sebagai berita utama dan kemudian turut menjadi perbualan umum.
"Walaupun Syed Rosli hanyalah pemimpin di peringkat cawangan (suara paling rendah menurut KJ), sebenarnya gesaan terhadap Najib ini bukanlah suara yang baru kedengaran dalam Umno," tulis Shahbudin Husin dalam blognya semalam.
Baginya, pandangan yang diutarakan Syed Rosli hakikatnya adalah relevan untuk masa depan dan untuk menyelamatkan Umno dan BN daripada tumbang, tak kira siapa pun dirinya.
"Bukankah Umno parti rakyat bawahan dan sesiapa pun berhak memberikan pandangan?" tanya beliau.
Menurutnya, soal kenapa portal berita memetik gesaannya, ia tentulah kerana ada nilai berita yang diutarakannya.
Tambahnya, tetapi membaca kenyataan KJ mengenai Syed Rosli, sesiapa pun tidak dapat mengelak daripada beranggapan bahawa Ketua Pemuda Umno itu seorang pemimpin paling sombong dan angkuh yang pernah dilahirkan oleh Umno sejak 1946.
Ternyata KJ semakin lupa asal usul dirinya dan bagaimana beliau naik dalam Umno.
"Bukankah orang bawahan yang menaikkannya? Dalam pilihan raya pula, kalau tanpa golongan paling bawah dalam Umno bekerja keras, bolehkah beliau menang?" tanya Shahbudin lagi.
Beliau menambah, KJ juga bukan golongan berdarah bangsawan sejak lahir yang mana darah elit dan bangsawan daripada keluarga Perdana Menteri hanya mengalir di luaran tubuhnya setelah berkahwin dengan anak Pak Lah saja.
"KJ sendiri pun sebenarnya, jika bukan kerana pernah menjadi menantu Perdana Menteri, beliau juga bukanlah sesiapa dalam Umno dan mungkin masih berada di peringkat paling rendah juga waktu ini," tulisnya lagi. - HARAKAHDAILY 19/12/20144:11PM - 19 Dec 2014

'KJ, kalau tak tahu duduk diam-diam'

Naib Ketua Umno bahagian Batu Kawan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan membidas Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin supaya "duduk diam-diam" jika beliau tidak mengetahui mengenai prosedur undang-undang.

Ia ekoran laporan polis beliau berhubung isu ketelusan pengurusan kewangan bagi firman pelaburan 1MDB, yang dianggap oleh Khairy lemah dan tidak disokong dengan fakta untuk membuktikan dakwaannya adalah betul.

Khairuddin sebaliknya menempelak ketua Pemuda Umno itu dengan menyatakan beliau akan mendedahkan fakta berkaitan dakwaannya itu jika diminta berbuat demikian sewaktu memberi keterangan kepada polis.

"Kalau dia (Khairy) tak tahu apa-apa mengenai prosedur undang-undang, lebih baik duduk diam-diam.

"Tidak ada orang yang mendedahkan fakta secara terbuka. Fakta didedahkan apabila memberi kenyataan kepada pihak polis. Saya tidak akan dedahkan kepada umum. Saya akan menyerahkannya kepada pihak polis.

"Kalau dia buat laporan polis, adakah dia nak dedah fakta kepada umum? Mana boleh. Itu rahsia," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Beliau mengulas maklum balas Khairy semalam yang menyatakan bahawa kenyataan Khairuddin berhubung isu syarikat pelaburan itu lemah dan tidak disokong dengan fakta untuk membuktikan dakwaannya adalah betul.

Temui Ku Nan 3 kali

Dalam tempoh seminggu selepas membuat laporan polis, Khairuddin berkata beliau telah menemui Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor sebanyak tiga kali, walaupun sebelum ini dilapor dengan nada tegas mengarahkan beliau menarik balik laporan polis itu.

Beliau turut menjelaskan salah faham umum mengenai teguran Tengku Adnan "yang agak keras" terhadapnya selepas beliau membuat laporan polis itu, dengan menyifatkan teguran "abang sulung kepada adik bongsu".

"Selepas saya membuat laporan polis, tiga kali saya menemuinya. Saya menghormati Tengku Adnan. Beliau ada guru politik saya dan hubungan saya dengan beliau akrab. Kami berhubung setiap minggu," katanya.

Khairuddin berkata pertemuan itu "ada berkaitan dengan 1MDB" tetapi beliau enggan mendedahkan butiran pertemuan dengan lebih terperinci sebaliknya hanya akan menjelaskannya dalam satu sidang media kelak.

Diminta mengulas kenyataan ketua bahagiannya bahawa tindakan beliau itu tidak wakili pendirian bahagian, Khairuddin mengakuinya dan laporan itu dibuat atas kapasiti peribadinya serta tidak melibatkan kepimpinan Umno bahagian, dan tidak mewakili Umno Pulau Pinang.

"Saya sayang kepimpinan Umno Batu Kawan. Apa yang disebut oleh ketua bahagian adalah tepat. Saya buat atas kapasiti peribadi dan tidak ada kena mengena dengan Umno Batu Kawan dan Umno Penang serta Umno Pusat," katanya.

Menurutnya lagi, tindakan beliau membuat laporan polis itu sebagai memintas pembangkang membesar-besarkan isu ini sekaligus menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat isu ini.
10:33PM - 18 Dec 2014

26 laluan ditutup di K'tan

Sebanyak 26 laluan di lapan jajahan di Kelantan masih ditutup akibat banjir.

Menurut portal banjir kerajaan negeri, 16 laluan ditutup kepada semua kenderaan manakala 12 laluan hanya ditutup kepada kenderaan ringan.

Laluan yang ditutup kepada semua kenderaan membabitkan empat laluan di Kuala Krai melibatkan Km4 Jalan Sungai Durian dan Km2 Jalan Bukit Sireh dan tiga laluan di Machang iaitu di Km8 Jalan Machang-Pangkal Meleret, Km7 Jalan Kampung Pek-Paloh Rawa dan Km6 Jalan Kubor China-Temangan.

Di Pasir Mas, membabitkan lapan laluan iaitu Km12 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu, Km7.5 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu, Km3 Jalan Pengkalan Rakit, Km11 Jalan Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram, Km12 Jalan Lubok Jong-Tanah Merah (Jegor), Km23 Jalan Banggol Kulim, Km25 Jalan Pasir Mas-Rantau Panjang dan KM10 Jalan Pohon Tanjung-Meranti.

Di Pasir Puteh pula di Km45 Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu.

Sementara itu, 12 laluan yang ditutup kepada kenderaan ringan iaitu Jalan Jeli-Dabong di Kampung Reka, Km10 Jalan Pangkal Gong-Kemubu, Machang dan Km3 Jalan Pohon Tanjung-Pasir Pekan di Tumpat.

Di Kota Bharu membabitkan Km6 Jalan Kubang Kerian-Bachok dan Km4 Jalan Kota Bharu-Pantai Cahaya Bulan.

Di Pasir Puteh, tiga laluan terlibat iaitu di Km75 Jalan Pasir Puteh-Gong Kelih, Km3.5 Jalan Pasir Puteh-Semerak dan Km29 Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu.

Di Pasir Mas juga melibatkan tiga laluan di Km5 Jalan Tendong-Bunut Susu-Gelang Mas, Jalan Tendong-Bunut Susu-Gelang Mas di Kampung Manan, dan Km4 Jalan Pasir Mas-Meranti manakala di Tanah Merah di Km1.5 Jalan Tanah Merah-Kusial-Kampung Ipoh.

- Bernama

6:32PM - 19 Dec 2014

Marina harap K'tan tak laksana hudud


Aktivis sosial Datuk Marina Mahathir berkata, beliau berharap agar undang-undang hudud tidak akan dilaksanakan di Kelantan.

Katanya, beliau tidak mengetahui kaedah yang digunakan untuk meluluskan undang-undang tersebut, namun beliau tetap berpandangan bahawa ia bukan masa yang sesuai untuk melaksanakan undang-undang tersebut.

"Saya tak tahu mengenai cara undang-undang di Parlimen, saya tak berapa faham. Tetapi saya harap ini (undang-undang hudud) tidak akan lulus.

"Ini bukan masanya untuk laksana undang-undang hudud macam ini. Lebih-lebih lagi dalam masyarakat yang pelbagai bangsa dan agama,” katanya.

Beliau berpendapat bahawa pelaksanaan undang-undang itu akan menyebabkan masyarakat berpecah-belah kerana penguatkuasaan undang-undang berbeza.

"Walaupun cakap (akan dilaksana) hanya untuk Muslim sahaja, tetapi kita semua bercampur kaum dan bangsa.

"Saya rasa warga Malaysia yang bukan Muslim tentu tak sampai hati untuk tengok orang Islam dikenakan hudud. Ini akan memecah-belahkan masyarakat kita," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita elepas majlis menamakan ruang VIP sempena nama ibunya - Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali - di Wisma Institut Pengurusan Wanita (WIM), hari ini.

Kerajaan Kelantan akan mengadakan satu sidang khas Dewan Undangan Negeri (DUN) pada 29 Disember ini. 
Ia antaranya bertujuan untuk mengemukakan satu pindaan Rang Undang-undang Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2014). 
Pada 30 November lalu, bernama melaporkan Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah sebagai berkata, Jawatankuasa Teknikal Pusat mengenai hudud akan bermesyuarat untuk merumuskan dan mencadangkan kepada kerajaan negeri serta pusat bagi memastikan ia dapat direalisasikan tahun depan. 
Bagaimanapun, pelaksanaan undang-undang itu mendapat tentangan antaranya daripada DAP.

Di majlis berkenaan, Dr Siti Hasmah memperlihat bakatnya bermain biola bersama cucunya dengan mendendangkan tiga buah lagu antaranya lagu Getaran Jiwa. 
Sebelum itu, Dr Siti Hasmah turut memberitahu hadirin bahawa beliau sudah lebih daripada 40 tahun tidak bermain biola. 
Bagaimanapun, sejak tahun 2012, beliau mula berjinak kembali bermain alat muzik berkenaan.

Lima tahun buang rumpai miang mexico
  • Kieu Chai menunjukkan rumpai miang mexico yang ditemui di Taman Saujana, Rompin Kieu Chai menunjukkan rumpai miang mexico yang ditemui di Taman Saujana, Rompin
1 / 1
JEMPOL - Rumpai miang mexico kini dikesan di Taman Saujana dekat Rompin di sini, selepas rumpai itu dijumpai oleh Pemangku Ketua Kampung Tanah Panjis.

Rumpai berkenaan sebelum ini dikesan di Kampung Baru Saga, Rantau dan Kuala Pilah,  ia boleh mendatangkan kesan buruk kepada ekosistem semula jadi, sektor pertanian serta ternakan selain kesihatan manusia.

Pemangku ketua kampung berkenaan, Tea Kieu Chai berkata, sekitar jam 8 pagi dia berjalan di kawasan itu dan ternampak beberapa pokok yang agak unik dan cantik.

Menurutnya, dia melihat pokok berkenaan dan percaya ia menyerupai rumpai miang mexico seperti yang dilihatnya dalam akhbar baru-baru ini.

“Kemudian saya menghubungi Pejabat Pusat Khidmat Dun Jeram Padang di sini dan memaklumkan perkara itu.

“Tidak lama kemudian beberapa wakil dari Pejabat Pertanian Jempol datang ke lokasi dan mengesahkan tumbuhan tersebut memang rumpai miang mexico,” katanya ketika ditemui.

Sinar Harian difahamkan,  rumpai akan dihapuskan dalam masa terdekat memandangkan ia boleh memudaratkan kesihatan  sekiranya tersentuh.

Pada masa yang sama, Kieu Chai turut dimaklumkan terdapat beberapa pekebun menjumpai rumpai itu di kawasan kebun mereka.

“Bagaimanapun, mereka bertindak memusnahkan sendiri kerana menganggap ia adalah tumbuhan biasa.

“Atas nasihat pihak pertanian, penduduk memandang serius mengenai kewujudan rumpai itu . Mereka di larang mengambil tindakan sendiri menghapuskan rumpai sebaliknya mereka diminta untuk memaklumkan kepada pihak pertanian sekiranya menemui rumpai tersebut,” katanya.

Kisah pencuri telur dan polis hati mulia

Alabama: Kisah seorang ibu dan nenek berusia 47 yang terpaksa mencuri lima biji telur di sebuah pasar raya di Tarrant, di sini, tetapi tidak ditahan, sebaliknya dibantu seorang pegawai polis sehingga menjadi viral sepanjang minggu ini berikutan mencuit emosi masyarakat seluruh dunia terus menjadi bualan.
Terbaru, pegawai polis terbabit, William Stacy diberi penghargaan oleh Majlis Perbandaran Tarrant, Alabama, Amerika Syarikat, manakala wanita itu, Helen Johnson semakin mendapat perhatian selepas tidak putus-putus menerima bantuan bukan saja daripada penduduk Amerika Syarikat, malah penduduk Australia turut menghulurkan pelbagai sumbangan.
Pada 6 Disember lalu, Helen yang tinggal bersama dua anak, seorang anak saudara dan dua cucu berusia 1 dan 3 tahun menyembunyikan lima biji telur dalam poketnya, tetapi telur berkenaan pecah.
Sebaik tiba di pintu keluar, dia ditahan oleh William dan diminta untuk menunggu namun diberitahu pengurusan tidak akan membuat laporan ke atasnya.
Helen memberitahu William bahawa di rumah tiada makanan dan dia tidak mampu untuk membayar harga telur berkenaan.
Pegawai polis itu kemudian membelikan telur dengan syarat wanita itu berjanji untuk tidak mencuri lagi.
Klip video mereka sedang berpelukan menjadi viral selepas itu dan William diberi penghargaan oleh Datuk Bandar Tarrant, Loxcil Tuck yang turut memuji usaha Jabatan Polis Tarrant menganjurkan program bantuan untuk Helen dan individu lain yang memerlukan.
Minggu lalu, William serta beberapa pegawai polis lain membawa dua lori barang makanan untuk diberikan kepada Helen. - Al.com
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 18 Disember 2014 @ 1:59 PM
Kisah William dan Helen mencuit emosi sehingga William menerima penghargaan (gambar kecil) FOTO AP/Al.com

 


MUHASABAH...YANG BETUL DAN BENAR ITU DISISI ALLAH BUKAN PADA KITA/MANUSIA...WALA UTAMA PADA ALLAH BUKAN PADA MANUSIA...MANUSIA TAK TERLEPAS GODAAN IBLIS...EGO DAN MAKAN BODEK....SYOK SENDIRI...NAFSU DUNIA...PANGKAT ...HARTA DAN WANITA


Hujan berhenti, mangsa meningkat



Sebahagian daripada kereta penduduk yang bertindih setelah dihanyutkan arus banjir di Rantau Panjang semalam.



KOTA BHARU – Walaupun hujan di sesetengah kawasan di negeri ini telah berhenti, namun jumlah keseluruhan mangsa banjir meningkat kepada 14,388 orang berbanding 8,556 orang kelmarin.
Menurut portal rasmi banjir negeri Kelantan, sebanyak 77 pusat pemindahan telah dibuka di tujuh buah daerah iaitu Kota Bharu, Pasir Mas, Tanah Merah, Tumpat, Kuala Krai, Pasir Puteh dan Machang.
Jumlah paling ramai ialah di Pasir Puteh iaitu kira-kira 7,308 orang.
Sehingga pukul 8 malam semalam, dua sungai utama di negeri ini melepasi paras bahaya iaitu Sungai Golok di Rantau Panjang pada paras 10.39 meter (m) dan Sungai Kelantan di Jambatan Guillemard, Tanah Merah (16.60m).
Sungai Lebir di Gua Musang pula melepasi paras amaran iaitu 32.64m.
Dalam pada itu, lebih 3,500 penduduk dari 13 mukim di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor dipindahkan selepas rumah mereka ditenggelami banjir ekoran limpahan air Sungai Golok.



























Pemuda Prihatin Malaysia added 3 new photos.
Rayuan sumbangan derma banjir di Kelantan
TABUNG RAKYAT PRIHATIN
564025400414 MAYBANK
JABATAN AMAL KELANTAN
03018010118457 BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD


Sukan Star TV added 17 new photos — with Erin Chan and 2 others.
16 hrs ·

Keadaan terkini di rantau panjang...air sudah semakin surut...



8:26PM - 19 Dec 2014

 

 

 



 

 

 

 

Nenek, cucu tunggu 5 jam dalam air


Seorang nenek dan cucunya berhadapan detik mencemaskan apabila rumah mereka berdekatan pekan Rantau Panjang dinaiki air banjir secara mendadak sehingga paras dada, dan terpaksa berdiri lima jam menunggu untuk dipindahkan.

Menceritakan kejadian pada Rabu lepas itu, Asiah Deraman, 53, berkata beliau juga terpaksa mendukung cucunya Mohd Arfan Tuan Nuh, 8, sementara menunggu ketibaan anggota bomba dan penyelamat.

"Masa itu pukul 12 malam, saya sedang mengemas barang-barang dalam rumah. Tiba-tiba air naik hingga ke paras dada saya dan saya hanya mampu berserah kerana tidak boleh keluar dari rumah.

"Saya kemudiannya meminta jiran supaya memaklumkan kepada pihak berkuasa yang kami dua beranak masih berada di dalam rumah. Alhamdulillah anggota bomba datang pukul 6 pagi," katanya kepada Bernama di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi, Rantau Panjang di sini, hari ini.

Mohd Arfan tinggal bersama neneknya kerana ibu bapanya berkerja di luar Kelantan.

Asiah berkata ketika anggota bomba tiba di rumahnya, beliau sudah tidak mampu bergerak kerana terlalu lama berada di dalam air.

"Saya dah tak boleh bergerak dan mereka (bomba) yang angkat dan bawa saya ke pusat pemindahan. Cucu saya sampai demam sebab berada dalam air terlalu lama.

"Ini pengalaman pertama dalam hidup saya, sebelum ini air naik tidak tinggi sampai macam tu sekali. Banjir kali ini memang teruk, air juga sangat deras," katanya.
  
Asiah berkata kelengkapan rumahnya seperti peti sejuk, televisyen dan kusyen rosak kerana tidak dapat diselamatkan kerana air naik secara mendadak.

"Memang tak ada benda yang boleh diselamatkan, air naik cepat," katanya.

- Bernama
10:33PM - 18 Dec 2014

26 laluan ditutup di K'tan


Sebanyak 26 laluan di lapan jajahan di Kelantan masih ditutup akibat banjir.

Menurut portal banjir kerajaan negeri, 16 laluan ditutup kepada semua kenderaan manakala 12 laluan hanya ditutup kepada kenderaan ringan.

Laluan yang ditutup kepada semua kenderaan membabitkan empat laluan di Kuala Krai melibatkan Km4 Jalan Sungai Durian dan Km2 Jalan Bukit Sireh dan tiga laluan di Machang iaitu di Km8 Jalan Machang-Pangkal Meleret, Km7 Jalan Kampung Pek-Paloh Rawa dan Km6 Jalan Kubor China-Temangan.

Di Pasir Mas, membabitkan lapan laluan iaitu Km12 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu, Km7.5 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu, Km3 Jalan Pengkalan Rakit, Km11 Jalan Rantau Panjang (Jalan Lama) Kampung Siram, Km12 Jalan Lubok Jong-Tanah Merah (Jegor), Km23 Jalan Banggol Kulim, Km25 Jalan Pasir Mas-Rantau Panjang dan KM10 Jalan Pohon Tanjung-Meranti.

Di Pasir Puteh pula di Km45 Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu.

Sementara itu, 12 laluan yang ditutup kepada kenderaan ringan iaitu Jalan Jeli-Dabong di Kampung Reka, Km10 Jalan Pangkal Gong-Kemubu, Machang dan Km3 Jalan Pohon Tanjung-Pasir Pekan di Tumpat.

Di Kota Bharu membabitkan Km6 Jalan Kubang Kerian-Bachok dan Km4 Jalan Kota Bharu-Pantai Cahaya Bulan.

Di Pasir Puteh, tiga laluan terlibat iaitu di Km75 Jalan Pasir Puteh-Gong Kelih, Km3.5 Jalan Pasir Puteh-Semerak dan Km29 Jalan Kota Bharu-Kuala Terengganu.

Di Pasir Mas juga melibatkan tiga laluan di Km5 Jalan Tendong-Bunut Susu-Gelang Mas, Jalan Tendong-Bunut Susu-Gelang Mas di Kampung Manan, dan Km4 Jalan Pasir Mas-Meranti manakala di Tanah Merah di Km1.5 Jalan Tanah Merah-Kusial-Kampung Ipoh.

- Bernama

Banjir Terengganu makin buruk
  • Anggota bomba turut membantu penduduk Kampung Balik Bukit, Setiu berpindah ke pusat pemindahan. Anggota bomba turut membantu penduduk Kampung Balik Bukit, Setiu berpindah ke pusat pemindahan.
1 / 1
KUALA TERENGGANU - Keadaan hujan lebat di beberapa kawasan di negeri ini menyebabkan banjir semakin buruk, dengan jumlah mangsa terlibat dengan pemindahan mencecah 7,906 orang.

Daerah yang terjejas akibat banjir adalah Dungun, Kemaman, Hulu Terengganu, Setiu dan Besut.

Berdasarkan aplikasi Info Banjir oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat, daerah yang paling teruk terjejas ialah Hulu Terengganu yang melibatkan 2,685 orang berpindah, iaitu dari 829 keluarga yang mana kesemua mereka kini ditempatkan di 34 pusat pemindahan.

Turut terjejas teruk adalah daerah Besut dengan 22 pusat pemindahan dibuka yang menempatkan 2,155 orang dari 565 keluarga.

Selain itu, Setiu juga terjejas apabila jumlah mangsa meningkat kepada 1,709 orang daripada 455 keluarga. Mereka kini ditempatkan di 16 pusat pemindahan di daerah berkenaan.

Di Dungun pula, sebanyak 14 pusat pemindahan dibuka yang menempatkan 173 keluarga, melibatkan 583 orang. Manakala di Kemaman, seramai 775 orang dari 231 keluarga kini ditempatkan di 17 pusat pemindahan.

Sementara itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu melaporkan, kebanyakan stesen di hampir semua daerah terutama di daerah pendalaman Besut dan Hulu Terengganu mencatatkan kadar hujan sangat lebat iaitu melebihi 60 milimeter (mm), sehingga 245 mm sejak jam 12 tengah malam kelmarin.

Beberapa sungai di negeri ini, turut melepasi paras bahaya iaitu Sungai (Sg) Besut di Jambatan Keruak, 36.34 meter (bahaya: 35.00 m); Sg Besut di Kampung (Kg) La:, 22.35 m (bahaya:19.20 m); Sg Besut di Jambatan Jerteh: 9.46 m, (bahaya: 8.90 m); Sg Setiu di Jambatan Permaisuri: 9.30 m (bahaya 8.80 m).

Sungai lain yang turut melepasi paras bahaya adalah Sg Nerus di Kg Langkap: 22.85 m (bahaya: 21.50 m); Sg Telemong di Kuala Ping : 21.40 m (bahaya: 20.00 m); Sg Berang di Kg Menerong:25.59 m (bahaya: 24.50); Sg Dungun di Jambatan Jerangau: 13.04m (bahaya: 12.90 m) dan Sg Dungun di Kuala Jengai: 23.85 m (bahaya: 21.00 m)

Jabatan Meteorologi turut mengeluarkan amaran hujan lebat (peringkat jingga) di beberapa daerah iaitu di Besut, Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun dan Kemaman dan dijangka akan berterusan sehingga esok.
Artikel Berkaitan



Banjir terburuk Rantau Panjang sejak 10 tahun
  • Kelihatan beberapa kenderaan yang tersadai selepas dibawa arus deras selepas ditenggelami banjir ketika tinjauan fotoBernama di Rantau Panjang, hari ini. - Foto Bernama Kelihatan beberapa kenderaan yang tersadai selepas dibawa arus deras selepas ditenggelami banjir ketika tinjauan fotoBernama di Rantau Panjang, hari ini. - Foto Bernama
1 / 1
PASIR MAS - Rata-rata penduduk di Rantau Panjang menyifatkan banjir yang melanda kawasan berkenaan adalah yang terburuk sejak 10 tahun lepas.

Tinjauan Bernama mendapati Rantau Panjang dinaiki air antara 1 hingga 3 meter akibat limpahan air Sungai Golok.

Banyak premis perniagaan di sekitar pekan Rantau Panjang yang merupakan kawasan membeli-belah Zon Bebas Cukai ditenggelami air sejak dua hari lepas.

Berpuluh kenderaan turut ditenggelami air berikutan pemiliknya tidak sempat memindahkannya berikutan air naik begitu mendadak dan mereka tidak menjangka banjir akan berlaku seteruk itu.

Bercakap kepada Bernama, Mohd Noor Jaafar, 57, berkata air mula naik mendadak pada pukul 10 malam Rabu lepas dan dalam tempoh tiga jam, paras air sudah mencecah kira-kira 1.5 meter.

"Rata-rata penduduk tidak menyangka banjir kali ini teruk sebab itu mereka tidak sempat untuk memindahkan kenderaan masing-masing.

"Peralatan dalam rumah termasuk peti sejuk, mesen basuh, televisyen dan perabot habis ditenggelami air," katanya sambil memberitahu sebuah kereta dan dua buah motosikal miliknya turut ditenggelami air.

Mohd Zin Abdullah, 61, berkata banjir melumpuhkan pekan Rantau Panjang yang turut memutuskan bekalan elektrik.

"Rumah saya dua tingkat. Air mula memenuhi tingkat bawah hanya dalam beberapa jam sahaja. Sekarang kami duduk di tingkat atas dan tidak boleh ke mana-mana sebab sekitar rumah masih di tenggelami banjir," katanya yang tinggal di Taman Rantau Mas.

Mohd Zin yang rumahnya berhampiran Masjid Jubli Perak Sultan Ismail Petra atau Masjid Beijing berkata beliau dapat menyaksikan banyak kereta dan motosikal yang dipakir di perkarangan masjid berkenaan ditenggelami air.

Hasmah Ramli, 40, berkata banjir kali ini adalah yang paling teruk kerana hampir keseluruhan kawasan pekan Rantau Panjang dinaiki air.

"Memang seingat saya banjir pada tahun 2004 dan 2007 sebelum ini tidak seteruk kali ini, ini sampai habis rumah saya tenggelam, hanya nampak atap sahaja.

"Kalau banjir sebelum ini air hanya naik pada paras betis dan masih boleh diduduki tetapi kali ini memang air naik terus ke dalam rumah," katanya ketika ditemui di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi di sini, hari ini.

Hasmah berkata sebelum dipindahkan ke pusat pemindahan, bekalan elektrik di kawasan rumahnya juga terputus.

"Ini kali pertama saya melihat kereta ditenggelami air. Banyak kereta yang tidak dapat diselamatkan kerana air bergerak terlalu cepat," katanya.

Nurihah Mat Daud, 48, berkata beliau juga terkejut apabila melihat beberapa kenderaan ditenggelami air.

"Memang tak sangka air naik cepat. Rumah saya sendiri kalau sebelum ini air naik di tangga sahaja, tetapi kali ini air masuk hingga ke dalam rumah.

"Saya puji tindakan pantas pihak berkuasa yang peka dengan keadaan masyarakat dengan segera menghulurkan bantuan," katanya.

Che Rahimah Ibrahim, 60, berkata kawasan rumahnya juga turut dinaiki air sehingga paras pinggang.

"Kalau sebelum ini hanya naik sehingga paras betis, tapi banjir kali ini sungguh luar biasa. Memang amat teruk," katanya. - Bernama
Artikel Berkaitan



Berteduh di kandang kambing

Oleh Rosli Ilham

am@hmetro.com.my

Dungun: Gara-gara banjir, seorang lelaki bersama dua anaknya mengambil keputusan berpindah ke kandang kambing selepas rumah mereka di Kampung Kuala Jengai, dekat sini, ditenggelami air, semalam.
Mohd Nazhar Abdul Hamed, 59, berkata, dia sekeluarga berbuat demikian selepas rumahnya dinaiki air mencecah ke paras bumbung rumah sedalam tujuh meter.
Katanya, hujan sejak pagi kelmarin menyebabkan air melimpah masuk sehingga dia bersama isteri, Kamariah Abdul Wahab, 57, dan dua anak, Adam Izuan, 25, serta Mohd Irwan, 21, memindahkan barang ke kandang kambingnya.
"Kandang kambing terletak berhampiran rumah, tetapi dibina di kawasan agak tinggi. Bagaimanapun, kami hanya dapat memindahkan sebahagian barang manakala yang lain habis rosak," katanya ketika ditemui di kandang kambing terbabit, di sini, semalam.
Menurutnya, dia mengambil keputusan itu bukan disebabkan tidak mahu berpindah ke pusat pemindahan disediakanpihak berkuasa, tetapi bimbang jika air semakin naik dan menghanyutkan barangan berharga disimpan di kandang kambing itu.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 20 Disember 2014 @ 5:12 AM

MOHD Nazhar menyimpan barangan di kandang kambing selepas rumahnya ditenggelami air di Kampung Kuala Jengal,Hulu Dungun.
2:53PM - 19 Dec 2014

NGO sasar 10,000 turun ke Dataran


Satu gabungan 15 NGO mensasarkan untuk menghimpunkan 10,000 orang pada malam sambutan ambang tahun baru 2015 bagi menuntut harga minyak diturunkan ke tahap RM1.90 seliter.

Pengerusi NGO Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN), Azan Safar berkata demikian selepas pelancaran risalah #Tuntut Harga Minyak RM1.90 di Masjid Negara petang ini.

Katanya, TURUN yang mengetuai gerakan itu juga akan meneruskan jelajah khususnya di Lembah Klang bagi menarik sokongan rakyat untuk turun bersama mereka untuk perhimpunan jam 9 malam itu.

"Di peringkat negeri, kita serahkan kepada (jawatankuasa peringkat) negeri. Kita sasarkan 10,000 rakyat akan turun pada malam tersebut," katanya.

Beliau berucap sewaktu mengumumkan pelancaran risalah itu di perkarangan Masjid Negara sejurus solat Jumaat petang ini.

Selain TURUN, kempen itu juga digerakkan oleh Pemuda PAS, sayap pemuda PKR, AMK, Gamis dan juga PROTES.


Turut serta di pelancaran itu ialah Naib Ketua AMK Fahmi Fadzil, Ketua Koordinator Jingga 13 Fariz Musa dan juga wakil mahasiswa.


Sementara itu, Fahmi dalam ucapannya berkata kerajaan sepatutnya menurunkan harga minyak dengan segera, memandangkan situasi harga minyak dunia semasa yang kini jatuh mendadak.


"Tak perlu tunggu enam bulan lagi baru nak turun.


"Kita sudah buat perkiraan, paling realistik boleh turun sampai RM1.90," katanya.


Fariz pula dalam ucapannya menyifatkan kenaikan harga minyak sebagai "ibu segala kenaikan" yang akan memeberi kesan kepada harga barangan keperluan yang lain.
Beliau merujuk kepada tindakan kerajaan menaikkan harga petrol RON95 dua kali sepanjang tahun ini sehingga menyebabkan kenaikan sebanyak 40 sen.
"Mereka umum naik 40 sen, tetapi hanya turun 4 sen," katanya merujuk kepada penurunan terbaru bermula 1 Disember lalu selepas kerajaan menetapkan harga RON95 secara apungan terkawal.










 

Biarlah laut bergelora

Oleh Khairulmizan Yahya

am@hmetro.com.my
Kuantan: Kebiasaannya setiap kali musim tengkujuh, kebanyakan nelayan pesisir pantai di negeri ini akan ‘bercuti panjang’, namun ada juga segelintir golongan terbabit sanggup meredah ombak besar semata-mata mahu mencari rezeki.
Ini kerana, mereka tidak mempunyai sumber pendapatan lain selain menangkap ikan dan pada masa sama perlu menyara keluarga.
Perkara itu diakui Sidek Abdullah, 51, yang menjadi nelayan di Kampung Pantai Beserah, di sini, sejak lebih 30 tahun lalu dan mendakwa ramai rakan seangkatannya terpaksa bertindak demikian kerana keadaan terdesak, selain tiada pilihan lain.
Katanya, mereka menyedari risiko bakal dihadapi setiap kali keluar menangkap ikan dalam keadaan laut bergelora dan angin kencang, namun terpaksa menghadapinya demi sesuap nasi untuk keluarga.
“Walaupun begitu, kami tetap mengutamakan langkah keselamatan bagi mengelak sebarang kejadian buruk seperti keluar secara berkumpulan, menyediakan peralatan keselamatan secukupnya serta memaklumkan kepada keluarga dan rakan mengenai destinasi yang dituju.
“Ada juga yang mengambil pendekatan dengan hanya keluar menangkap ikan pada jarak dekat dengan pantai bagi memudahkan mereka menyelamatkan diri dan segera pulang ke darat jika keadaan laut dan cuaca tiba-tiba bertukar ganas,” katanya ketika ditemui, di sini, semalam.
Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 20 Disember 2014 @ 5:18 AM

MUHAMMAD melihat bot gentian kaca milik Zahar yang diletakkan di tempat lebih tinggi bagi mengelak dipukul ombak kuat jika tengkujuh melanda.

7 jam terperangkap


Jertih: Empat sekeluarga terperangkap hampir tujuh jam dalam kejadian banjir di jalan Padang Tapong ke Lata Tembakah sebelum diselamatkan pasukan penyelamat jam 3.30 pagi, semalam.
Mangsa, Mohd Zain Ismail, 45, kakitangan Syarikat Air Terengganu (SATU) bersama isteri, Noraini Ishak, 40, dan dua anaknya berusia 12 dan 13 tahun terperangkap apabila jalan utama ke Hulu Besut terputus akibat ditenggelami air.
Mohd Zain berkata, sebelum kejadian mereka sekeluarga dari bandar Jertih sebelum melalui jalan berkenaan untuk pulang ke rumahnya di Kampung Padang Bual, dekat sini.
“Saya memilih jalan ini kerana jalan utama Jertih ke rumah saya melalui Alor Keladi dinaiki air di Kampung Jerbun. Malangnya, selepas lapan kilometer, Proton Waja dinaiki kami tidak boleh melalui jalan itu kerana banjir.
“Saya mengambil keputusan berpatah balik ke arah Padang Luas, tetapi jalan yang boleh dilalui sebelum ini ditenggelami air menyebabkan kami tidak boleh ke mana-mana,” katanya yang bertugas di Loji Rawatan Bukit Bunga berhampiran kediamannya.
Menurutnya, dia cuba meredah air yang menenggelami jalan berkenaan, bagaimanapun enjin keretanya tiba-tiba terhenti menyebabkan mereka berempat menolak kereta ke tempat lebih tinggi.
Bagaimanapun, katanya, pada jam 3.30 pagi, dia sekeluarga terdengar enjin bot dan berasa bersyukur apabila menyedari tiga anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) datang untuk menyelamatkan mereka ke pusat pemindahan di Kampung Padang Tapong.




8:42PM - 19 Dec 2014

Harga minyak mungkin turun bawah RM2


Harga runcit RON95 dan diesel dijangka turun di bawah paras RM2 seliter mulai 1 Jan ini, sekiranya harga minyak dunia kekal mengalami penurunan.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata harga runcit berkenaan boleh dicapai kerana bagi 18 hari pertama bulan ini, harga purata minyak RON95 dan diesel jatuh di bawah paras RM2 seliter.

"Sekiranya harga minyak dunia terus mengalami penurunan selama tempoh 10 hari akan datang ini, saya yakin harga runcit RON95 dan diesel boleh ditetapkan pada harga di bawah RM2 seliter," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan taklimat pada Majlis Penerangan dan Dialog Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP) peringkat Parlimen Rembau di Pedas hari ini.

Turut hadir Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Speaker Dewan Undangan Negeri Sembilan Datuk Awaludin Said.

- Bernama
MB Pahang bersumpah tidak terima rasuah
  •  Adnan Yaakob Adnan Yaakob
1 / 1
KUANTAN - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob bersumpah dalam sidang Dun Pahang hari ini bahawa beliau tidak pernah menerima rasuah daripada pekebun sayur di Cameron Highlands.

"Demi ALLAH, demi Rasul, di dalam dewan yang mulia ini saya bersumpah, saya dan Exco tidak pernah menerima apa-apa rasuah daripada pekebun sayur di Cameron Highlands.

"Tetapi jangan pula apabila saya bersumpah begini ada yang mengata saya ada terima daripada sumber yang lain pula," katanya pada sesi penggulungan sidang Dun.

Menurutnya, kerajaan negeri Pahang telah lama menghentikan pengeluaran kelulusan lesen menduduki sementara (TOL) di Cameron Highlands iaitu sejak tahun 2000 dalam usaha memelihara tanah tinggi itu daripada penerokaan tidak terkawal.

Malah katanya, bermula 2007 setiap pembaharuan lesen TOL juga perlu dibawa dalam mesyuarat kerajaan negeri untuk keluluasan dan bukannya menerusi pejabat daerah lagi.

Adnan berkata, langkah itu dilakukan bertujuan untuk mengelakkan rasuah dalam kalangan pentadbir di peringkat daerah itu.

"Tetapi apabila saya lakukan tindakan itu ramai pula menyangka saya dan Exco, nak makan duit rasuah sayur," katanya. - Bernama8:35PM - 19 Dec 2014

Lubang besar, laluan terputus di Kemaman


Jalan Air Putih di Kampung Seberang Tayor di Kemaman ditutup sejak 12 tengah malam semalam kepada semua kenderaan apabila jalan tersebut terputus dua, menurut Jabatan Kerja Raya (JKR) Kemaman.

Jurutera Daerah JKR Kemaman, Ir Hasmi Ahmad berkata jalan tersebut terputus akibat air banjir yang terperangkap dalam satu lubang besar berkedalaman 100 meter yang terbentuk di lombong bijih besi Machang Setahun tidak sampai 10 meter dari jalan itu.

"Air yang memenuhi lubang besar tersebut menyebabkan berlaku tekanan tinggi dan akhirnya tebing jalan itu mula terhakis sebelum jalan terputus dua," katanya ketika ditemui pemberita.

Hasmi berkata pihaknya akan memasang jambatan mudah alih pasang siap iaitu Jambatan Bailey di laluan itu sebagai jambatan sementara untuk kemudahan penduduk sebaik sahaja air surut.

"Kita juga telah memgambil tindakan segera dengan memasang 'barricade' (alat penghalang) serta papan tanda amaran di laluan berkenaan," katanya.

Hasmi berkata, berikutan laluan itu terputus, penduduk kampung sekitar perlu menggunakan Jalan Mak Lagam dan  Jalan Padang Kubu untuk ke bandar Cukai.

Jalan yang terputus itu merupakan jalan utama untuk ke bandar Cukai bagi penduduk di beberapa kampung seperti Kampung Seberang Tayor, Kampung Felda Seberang Tayor, Kampung Batu 14, Kampung Dadong, Kampung Tebak, Kampung Air Putih dan Kampung Teladas.

- Bernama











Remaja maut motosikal masuk tali air

Oleh Hadzlihady Hassan

hadzlihady@hmetro.com.my

Nibong Tebal: Dua remaja maut apabila motosikal ditunggangi mereka terjatuh dalam tali air di Jalan Paboi, di sini, hari ini.
Dalam kejadian 7.30 pagi itu mangsa Lim Sheng Ming, 15, dan rakannya Tan Gin Wei, 14, maut akibat kecederaan di badan serta kepala.
Menurut sumber, mereka yang masih bersekolah itu dikatakan keluar sejak jam 8 malam tadi namun tidak pulang.
"Mayat mereka ditemui pengguna jalan raya pagi ini dan kedua-dua mangsa dikatakan menunggang motosikal dengan laju sebelum terbabas dan melanggar tiang lampu.
"Mereka kemudian tercampak ke dalam tali air namun ia tidak disedari kerana keadaan gelap ketika itu," katanya.
Mayat kedua-dua mangsa dihantar ke Hospital Sungai Bakap untuk bedah siasat.
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 19 Disember 2014 @ 1:22 PM

Dua ejen insurans maut
  • Mastura dan Ahmad Azlan meninggal dunia di tempat kejadian dipercayai akibat cedera parah di kepala. Mastura dan Ahmad Azlan meninggal dunia di tempat kejadian dipercayai akibat cedera parah di kepala.
1 / 1
SEREMBAN – Dua ejen insurans maut dalam kemalangan membabitkan lima kenderaan di Kilometer 250, Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), arah utara, berdekatan Senawang, di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira 6.45 pagi itu, mangsa, Mastura Abd Karim, 35, dan Ahmad Azlan Zakaria, 25, meninggal dunia di tempat kejadian dipercayai akibat cedera parah di kepala.

Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Muhamad Zaki Harun berkata, kedua-dua mangsa bersama dua rakan mereka menaiki Perodua Alza dalam perjalanan ke Bangi untuk berjumpa pelanggan.

“Siasatan awal polis mendapati kereta dinaiki mangsa cuba mengelak melanggar sebuah kereta Proton Saga FLX yang terdahulu terbabit kemalangan dengan sebuah treler.

“Proton Saga FLX itu terbalik di lorong kanan menyebabkan pemandu Perodua Alza yang berada di belakang mengelak ke kiri, sebelum melanggar belakang sebuah treler lain,” katanya.

Sejurus kejadian, katanya, sebuah kereta Nissan Almera yang dipandu seorang lelaki cuba mengelak lalu terbalik di tengah jalan.

“Akibat pelanggaran itu, Mastura yang merupakan penumpang hadapan dan Azlan penumpang belakang maut serta-merta di tempat kejadian," katanya.

Manakala, dua rakan mereka, Mohd Khaire Fazlie Shah, 25, yang memandu kereta dan penumpang belakang, Amran Azmi, 22, hanya cedera ringan.

Muhamad Zaki berkata, penumpang Proton Saga FLX, Mohd Yusof Abu, 38, yang merupakan seorang tentera berpangkat Mejar cedera parah di kepala, manakala pemandu, Zaini Yaakub mengalami cedera ringan.

“Pemandu Nissan Almera dikenali sebagai Lim Ken Huat berusia 33 tahun mengalami cedera ringan, manakala dua pemandu treler itu tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Semua mereka yang cedera kini dirawat di Hospital Tuanku Ja'afar dan dilaporkan stabil,” katanya.

Menurutnya, punca sebenar kemalangan masih dalam siasatan.