Selasa, 3 Mac 2015

IKHTILAT

Apa itu IKHTILAT ?

Bahasa
Dari segi bahasa, ikhtilat bererti: meramukan, menggaul sesuatu dengan sesuatu yang lain yakni mencampurkannya.
Istilah Syariat
Yang dimaksudkan dalam perbahasan ini ialah: Percampuran wanita dengan lelaki iaitu perkumpulan mereka pada satu tempat, sama ada dalam bentuk kumpulan atau bersendirian. Percampuran di satu tempat selalunya menyebabkan mereka bertemu antara satu sama lain, berpandangan, berkomunikasi dan bertegur sapa. Apa hukum ikhtilat dalam konteks yang seperti ini?
Adakah percampuran wanita dengan lelaki sama dengan percampuran lelaki dengan lelaki, tanpa ada perbezaan?
Jawapannya ialahTidak , secara pastinya tidak.
Tidak ada seorang pun yang mengatakan bahawa pergaulan wanita dengan lelaki sama dengan pergaulan lelaki dengan lelaki. Kerana asasnya pergaulan lelaki sesama lelaki adalah HARUS, tetapi pergaulan lelaki dengan wanita asalnya adalah HARAM.
 ikhtilat
HARAM ? Macam mana nak berkerja, nak belajar, nak berjual beli ?
Dalam hal ini, Ahli Sunnah Wal Jamaah, mengambil pendapat yang pertengahan (mutawasit). Iaitu, berserderhana dalam percampuran lelaki dan wanita, tidak mengharamkan secara mutlak dan tidak juga menghalalkan secara mutlak.
Ulama juga mengariskan beberapa keadaan yang membolehkan menjadikan percampuran antara lelaki dan wanita yang HARAM pada asalnya kepada suatu perkara yang diHARUSkan, antaranya ialah:
1-      Dalam keadaan terpaksa (Dharurah)
    • Menyelamatkan dari keburukan yang lebih besar seperti, kehilangan nyawa dalam kemalangan atau keadaan bahaya, kehilangan maruah dan lain-lain.
2-      Dalam keadaan keperluan (Hajat)
    • Dalam gerak kerja (mesyuarat, perbincangan & program)
    • Dalam pembelajaran (Kelas)
    • Jual beli
    • Kerja kehakiman
    • Saksi
    • Amar maaruf nahi mungkar
    • Melayan tetamu
    • Dalam kenderaan awam
    • Percampuran yang menjadi kebiasaan dalam keluarga
p/s:   Keadaan diatas menyebabkan ikhtilat menjadi HARUS dengan syarat keadaan percampuran diatas mengelak perkara yang dilarang dalam ikhtilatmenepati syarat-syarat Ikhtilat
 Perkara yang dilarang dalam ikhtilat
1-      Pandangan yang berlebihan
    • Pandangan yang berlebihan adalah ditegah dalam Islam,
    • “Katakanlah kepada laki-laki yang beriman supaya menahan pengelihatan dan menjaga kehormatan….. dan katakanlah kepada wanita-wanita yang beriman supaya menahan pengelihatan dan menjaga kehormatan” Surah An-Nur : 30-31
    • Dan sabda rasulullah “…. janganlah engkau menuruti pandangan pertama kamu dengan pandangan kedua, sesunguhnya pandangan pertama adalah bagi kamu dan yang kedua adalah dosa ke atasmu”
2-      Bersentuhan
    • Sentuhan juga adalah perkara yang dilarang, sabda rasulullah, “Sekiranya kamu ditusuk kepala kamu dengan besi, adalah lebih baik daripada memegang-megang lelaki/perempuan yang tidak halal untuk kamu”
    • Sentuhan yang dimaksudkan di sini, termasuklah sentukan kulit dan kulit atau berlapik, dan antara analogi mudah yang boleh diberikan, adalah adakah kita boleh membiarkan alat sulit kita disentuh oleh sesiapa sahaja walaupun ianya berlapik?
3-      Bercakap lembut
    • Suara/percakapan juga adalah elemen terpenting yang perlu dijaga, percakapan yang tidak perlu, berbunga dan bermanja perlu dielakkan.
    • Perbualan yang ringkas, padat dan mencapai maksud adalah lebih baik daripada perbualan yang lain.
4-      Khalwat(berdua-duaan)
    • DILARANG bagi seorang lelaki dan seorang wanita dalam keadaan berdua-duaan, melaikan bersama mahram.
    • Tempat sunyi tidak menjadi syarat kepada khalwat.
    • Mahram yang dimaksudkan disini adalah ahli keluarga atau sesiapa sahaja yangmemahami hukum islam dan mampu menegur jika berlakunya pemesongan daripada landasan islam/maksiat
5-      Tidak menutup aurat
    • Aurat wanita kepada lelaki yang bukan mahram adalah seluruh tubuh kecuali muka dan kedua tapak tangan
    • Aurat lelaki kepada wanita yang bukan mahram adalah pusat hingga lutut
Syarat-syarat Ikhtilat
1-      Niat

    • Kerana Allah
2-      Matlamat
    • Perkara yang memaksa dan keperluan sahaja
3-      Tidak bersentuhan
    • Tidak berlaku sentuhan samada kulit dan kulit atau berlapik
4-      Menutup & menjaga aurat
    • Perlu sentiasa terjaga
5-      Menjaga adab bercakap
    • Ringkas, pada dan difahami, tidak meleret dan berlebihan
6-      Mengasingkan tempat
    • Diasingkan dengan pengasingan yang jelas, samaada kiri dan kanan, depan dan belakang
7-      Dibawah kawalan orang yang dipercayai
  • Bawah pantauan orang yang dipercayai dan memahami hukum islam dan mampu menegur jika berlakunya pemesongan daripada landasan islam/maksiat
  • Keadaan (Wakie’) mahasiswa Malaysia di Mesir menjadikan pasangan berkahwin (Mutazauwij) adalah orang yang dipercayai
Salah Faham berkaitan Ikhtilat
  1. Jumlah lelaki dan wanita dalam satu percampuran tidak mengubah hukum dan adab-adab ikhtilat.
    • Terdapat sebilangan masyarakat yang menyalah ertikan Ikhtilat dan Khalwat
    • Ikhtilat adalah percampuran lelaki wanita, tidak kira bilangan
    • Khalwat adalah keadaan dimana lelaki dan wanita berdua-duaan tanpa mahram (orang yang dipercayai, memahami hukum islam & mampu menegur)
  2. Fizikal tubuh (jisim) tidak menjadi syarat berlakunya ikhtilat
    • Ikhtilat boleh berlaku samada melalui telefon, “chatting” dan lain-lain lagi cara komunikasi yang membolehkan perhubungan/interaksi antara lelaki dan wanita.
    • Dalam ikhtilat moden ini, perkara yang dilarang dan syarat-syarat ikhtilat juga perlu dipatuhi bagi mengelakkan ikhtilat yagn diHARAMkan
  3. Kenal atau tidak, warna kulit, bahasa pengantara, bangsa dan kaum yang berbeza tidak menjadi perkara yang membolehkan ikhtilat
    • Antara yang sering berlaku apabila ada istilah adik angkat, abang angkat dan kakak angkat, kerana dikatakan perhubungan seperti adik beradik dan tiada nafsu antara mereka, perhubungan seperti ini tidak terlepas dengan Hukum & Adab-adab Ikhtilat
    • Perhubungan lelaki dan wanita, berlainan negara, bangsa dan warna kulit juga perlu mematuhi Hukum & Adab-Adab Ikhtilat

“Wallahua’lam”

Rujukan:
Kutaib Wanita Musafir & Ikhtilat, karangan Ustaz Syaiful Azlan bin Che Daud,

Monday, 30 June 2014

Apabila pelajar agama berikhtilat?



Bismillah. Saya rasa, saya perlu kongsi perkara ini. Tentang, bagaimana syaitan perangkap “golongan-golongan agamawan”, ataupun senang cakap, orang-orang yang berlatar-belakangkan pelajar agama, dengan perangkap legend mereka iaitu:
“IKHTILAT…”
Sebelum ini, saya ada hurai isu ikhtilat, hukum hakamnya dan kekeliruan yang berlaku tentang isu ikhtilat ini secara terperinci di SINI. Boleh rujuk, baca sampai habis, ketepikan nafsu, dan amalkan.
Saya akan tulis, step by step, macamana seseorang tu boleh hancur dengan isu ikhtilat ni. Bukan apa, saya jumpa, sangat ramai pelajar agama, tak kisah samada budak sekolah agama, atau pelajar university jurusan agama, yang hancur lebur di sebabkan ikhtilat ini.
Orang ikhtilat ni, dakwah dia akan terbantut, potensi diri dia akan jatuh menjunam, self estim dia akan hilang, dan yang sama waktu dengannya. Tetapi, ada juga yang tak jatuh. Dia still steady, namun, DAKWAH TERBANTUT tu, komfem. Mungkin dia rasa, dakwah dia mekar subur. Tapi, ukuran “mekar subur” yang dia rasa, sebenarnya amat bertentangan dengan ukuran yang telah di gariskan oleh para-para ulama FIQH DAKWAH. Mereka ingat, dakwah mereka berjaya. Namun rupa-rupanya, menjadi fitnah untuk agama.
Tanpa, membuang masa, jom baca step-step ini. Saya tulis berdasarkan pengalaman saya menghandle isu ini di peringkat sekolah dan kawan-kawan university. Baca, check diri, dan, akurlah!
****
1)Kau konon-kononnya mulakan persembangan atas urusan penting di ruangan chat samada dia twitter, FB, whats app, we chat dan yang sama waktu dengannya. Tanya kerja rumah la(Bajet. Sesama jantina kau tak nak tanya), urusan dakwah kononnya, dan lain-lain.
2)Kemudian, kau mula start memutar belitkan urusan yang konon-kononnya penting tu dengan smiley, dan saling mendoakan.
3)Mulalah kononnya saling nasihat menasihati, dan saling berbalas terima kasih dan doa yang di akhiri dengan smiley.
4)Jiwa kau makin seronok. Dan kau mulalah guna alasan "dakwah" untuk teruskan mesej-mesej yang kononnya islamik. Contoh:
"Moga awak cemerlang pelajaran. Seorang muslim tu perlu cemerlang. Buat terbaik!!"
"Jangan lupa qiam. Qiam ni satu benda yang sangat penting!!"
"Moga ukhwah fillah ini berkekalan insyallah. Doakan saya...."
5)Sepanjang step 1 hingga 4 ni, kalau kau check diri kau balik, kau akan ada rasa "Seronok", "syok", rasa lain macam dan yang sama waktu dengannya. Tak payah nak tipu. Mengaku je.
6)Lalu, kau terus menerus melakukan perkara yang sama. Mulalah saling berkongsi masalah, dan saling nasihat-menasihati tentang bagaimana nak atasi masalah tersebut, sedangkan kau tak perasan, ikhtilat yang kau buat tu lah kesalahan yang besar gila.
7)Attitude kau, perangai kau, akan start berubah. Kau yang dulu galak dan suka bersembang dengan kawan-kawan sejantina kau, kini, kau lebih banyak berdiam diri. Tak banyak cakap, dan seakan-akan hati kau terganggu. Mungkin kau tak sabar nak mesej dengannya lagi. Bukan mungkin, bahkan memang pun.
8)Kau mula hidup di alam percintaan. Kau mula angau dan gila bayang. Kau akan rasa berat dan malas untuk solat, qiamullail, quran dan zikir, lantaran kegilaan bayangan yang kau hadapi. Masa kau, banyak habis di depan henset, tersenyum sorang-sorang. Hampir tiap masa kau tak boleh lepas dari henset kau. Kejap-kejap tengok henset, kejap-kejap tengok henset. Kredit banyak habis. Hati kau rasa gelisah. 
9)Sepanjang step 6 sampai 8 ni, mudah cerita, kehidupan kau berubah. Dan ya, kau masih lagi tak selitkan mesej-mesej yang berbaur “aku cintakan awak”. Sepanjang ni, kau masih lagi dalam mood berhati-hati, dengan menggunakan alasan agama, ukhwah fillah dan dakwah untuk membenarkan dosa yang kau buat.
10)Kau mula bad mood dan panas baran. Cepat marah dan tak selesa duduk dengan orang ramai. Bila orang tanya kenapa, kau tak jawab. Padahal, semua orang boleh tahu, attitude kau dah berubah. Kau dah mula susah nak terima teguran, kau mula benci orang yang menegur kau, kau mula menyampah dengan orang-orang yang sering memberi peringatan tentang “bahaya ikhtilat”. Dan segala apa yang berkaitan dengan apa yang kau tengah buat, kau akan rasa marah. Kalaupun tak marah dengan mulut, mata kau akan berkerut, hati kau mula merungut dan rasa something wrong.
11)Ketika ini, hati kau akan rasa pedih dan sempit bilamana kau mula berjauhan dengan henset kesayangan kau. Kalau kau pelajar sekolah, kau mula rasa tak selesa dan benci pada sekolah, kerana di sekolah, kau tak boleh bawak henset. Asrama apatah lagi. Maka, akan berlaku penyakit “malas”, takde mood nak belajar, rasa kurang senang dan terpaksa dengan asrama, dan hanya fikir nak cuti.
Kalau kau pelajar university, mungkin  tak kena penyakit benci sekolah. Tapi, focus kau untuk belajar melencong jauh.
12)Kau mula beranikan diri, start mesej-mesej yang berbaur:
“Awak ada suka sape-sape tak?”
Tetapi, masih di cover dengan ayat:
“Bukan apa, tapi, jagalah hati tu. Saya nasihatkan bla bla bla….”
13)Sampai satu tahap, dua-dua mulalah meluahkan cinta. Oh, cinta kerana Allah kononnya. Sekali lagi guna alas an agama untuk kepentingan nafsu serakah! Ayat biasa yang cukup selalu di gunakan:
“Yang penting, awak kena letak cinta Allah dan rasul di atas. Insyallah, cinta manusia akan datang..”
“Saya tak nak, kerana cinta ini, kita lalai dari Allah. Awak banyakkanlah baca quran, zikir dan solat. Moga dengan percintaan ini, Allah redha kita dan membuatkan kita lebih dekat dengannya…..”
“Awak tegur-tegurlah saya bila saya buat salah…”
14)Mula lah start plan nak kahwin. And then, kononnya kata:
“Cinta yang suci berakhir dengan perkahwinan”.
Dari satu sudut, baguslah kahwin.Tetapi, perjalanan menuju perkahwinan yang suci tu, kau telah cemarkan dengan najis-najis dosa dan maksiat. Lebih bertambah busuk, kau saluti najis tu dengan “wangi-wangian dan minyak atar agama”, supaya najis tu kelihatan wangi dan berseri. Namun, kau tak boleh lari. Najis itu tetap busuk walaupun kau letak segala wangian.

Khadijah lamar nabi pun guna orang tengah.
15)Maka, tup tap tup tap, kau kahwin.
16)Malangnya, kau rasa, “jalan suci” (Ini sarkastik) yang kau gunakan sepanjang menuju perkahwinan tu adalah perkara yang BENAR dan HAQ, sedangkan ianya cukup batil. Tapi, lantaran kau tertipu dengan syaitan, maka, kau menyarankan kepada adik-adik dan kawan-kawan yang sebaya atau lagi muda dari kau untuk melakukan perkara yang sama seperti mana yang kau lakukan.
Apabila mereka meminta nasihat dari kau tentang urusan cinta dan ikhtilat, kau memberi hukum dan penerangan yang  bertentangan dengan syarak, dan kau hiasinya dengan dalil-dalil agama yang tak kena tempat dan lari dari disiplin ilmu, semata-mata untuk kau menghalalkan benda yang haram.
17)Lalu, muncullah hukum “ikhtilat itu harus selagi tak lebih-lebih”, sedangkan hukum asal ikhtilat adalah “haram, boleh jadi harus jika berlaku beberapa keadaan”.
18)Akhirnya, muncullah generasi-generasi muda yang menganggap ikhtilat ni benda biasa. Selagi tak pegang tangan, maka mereka rasa ia tak haram. Sekadar mesej, tiada masalah. Mereka anggap, selagi tak mesej dan sembang perkara yang menaikkan syahwat seperti isu seks dan sebagainya, maka selagi itu halal. Entah dalil apa yang mereka pakai.
Seperti mana ustaz yang merokok, apabila di tanya kepadanya tentang hukum merokok, maka dia akan pusing-pusing dalil sehingga keluar dalil darinya yang mengatakan rokok itu tak haram, begitu juga bila ustaz-ustaz yang ikhtilat, apabila di tanya tentang hukum ikhtilat, dia akan memberi hukum yang membenarkan ikhtilat.
Lahirlah golongan yang meringan-ringankan agama,dan menganggap orang yang berpegang-teguh keapda agama sebagai golongan yang syadid, keras dan ekstrimis. Sedang mereka tak perasan, merekalah yang dah terpesong jauh akibat terlalu longgarkan agama mengikut kepentingan nafsu.
***

NASIHAT BAGI GOLONGAN AGAMA
Saya bukan apa, saya amat kecewa bila orang yang mengambil jurusan agama sendiri yang menjadi fitnah pada agama. Saya pernah tengok depan mata berkali-kali, budak tahfiz merokok, budak tahfiz yang couple dan ikhtilat, budak yang belajar jurusan syariah yang bercintan-cintun, galak dengan berlainan jantina, budak agama yang tak jaga amal agama seperti solat Jemaah, qiamullail, quran dan lain-lain, serta menghabiskan masa dengan movie, drama demi drama, anime demi anime, game dota fifa dan yang sama waktu dengannya.
Bahkan, ketika saya di mesir, di sebuah cyber café, kelihatan beberapa perempuan melayu berpurdah dan berjubah, beramai-ramai berkumpul di satu PC, menangis beramai-ramai melihat video “Warkah Cinta”. Belum cerita yang tengok drama korea jepun bagai. Malas nak tegur. Saya dah tulis teguran ini secara panjang lebar. Baca di sini dan sini.
Jadi, saya merayu keapda golongan yang belajar agama:
1)Kau kena sedar yang kau adalah harapan ummat! Kalau kau, orang yang belajar agama, kalau kau sendiri yang menghancurkan agama, apa lagi yang kita boleh harapkan kepada orang lain? Kes zina berleluasa, buang anak, hiburan melampau, pelacur sini sana, kes rogol yang makin hari makin kritikal, dan lain-lain. Apakah kau langsung tak rasa apa-apa? Apakah kau langsung tak rasa bersalah dengan dosa yang kau buat??!
2)Kalau pelajar agamapun tengok drama, tak mustahil umat kat luar sana hancur dengan video-video lucah. Kalau kau sebagai pelajar agama, berikhtilat(walaupun tak bersentuhan), maka, umat kat luar sana tak mustahil akan berzina.
Maka, tepuk dada Tanya iman.
Allah dah bagi kau nikmat KESEDARAN untuk mendalami agama, janganlah kau kufuri dengan kau cemarkan agama. Malu lah dengan Allah. Malulah, bertaubatlah padanya. Akhirnya, kita sebagai orang yang belajar agama, kita lah yang akan menjadi TONGGAK untuk kebangkitan islam. Sepatutnya!
Tapi, adakah realitinya pada hari ini menunjukkan sebegitu?
Maka, tepuk dada, tanyalah imanmu, wahai diri!

Maaf andai saya menggunakan perkataan yang agak kasar. Tulisan ini khusus untuk diri saya, dan umum kepada semua. Moga kita semua dapat berubah!
Wallahua'lam.

-Adnin Roslan-

Video: Kucing Mati Selepas Dicat Warna Merah Jambu


Obses dengan warna merah jambu, seekor kucing mati akibat mengalami keracunan toksid daripada pewarna yang diwarnakan oleh pemilimya.

Lena Leninan yang juga seorang penulis telah mewarnakan kucing itu dengan warna merah jambu bagi mengikut tema dalam satu parti yang dianjurkannya iaitu parti merah jambu, dengan semua tetamu diwajibkan memakai baju berwarna merah jambu.

Setelah parti tamat, Lena membiarkan kucing tersebut kerana sudah hilang minat dan kucing itu kemudiannya jatuh sakit dan mati.



Menurut pemeriksaan oleh doktor mendapati kematiannya kucing berkenaan akibat toksid yang dikeluarkan pewarna berkenaan selepas kucing itu menjilat bulunya.

Sebelum itu Lena juga dikritik hebat akan berbuatannya itu namun dia mempertahankan diri dengan mengatakan bahawa tindakan itu mendapat kebenaran doktor haiwan kerana ia memberi manfaat kepada kucing tersebut.

“Warna merah jambu itu dipilih kerana ia dapat memperkuatkan bulunya,’’ kata Lena.
Orang ramai bagaimanapun telah melancarkan petisyen secara dalam talian bagi meminta polis menyiasat perbuatan kejam ke atas haiwan tersebut. ─ Siakapkeli.com.my




Remaja dirogol di bilik kosong pasar raya
  • pdrm
1 / 1
KOTA BHARU - Seorang remaja perempuan menjadi mangsa kerakusan lelaki hidung belang dalam kejadian rogol di sebuah pasar raya Rabu lalu.
Dalam kejadian itu, mangsa berusia 14 tahun yang baru berkenalan dengan teman lelakinya sejak dua bulan lalu melalui aplikasi Wechat dirogol di sebuah bilik kosong di pasar raya terbabit.

Ketua Polis Daerah Kota Bharu Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa mengesahkan menerima laporan kejadian.

Menurutnya, remaja berkenaan bersetuju untuk bertemu teman lelakinya di sebuah pasar raya selepas waktu sekolah.

“Remaja perempuan itu pada mulanya ditemani dua rakan perempuan namun mereka meninggalkan dia bersama teman lelakinya itu.

"Suspek kemudian bertindak menarik mangsa dalam bilik kosong pasar raya terbabit dan menyebabkan mangsa tidak dapat lawan memandangkan teman lelakinya itu mengunci pintu,” katanya.
Akibat kejadian itu mangsa bergaduh dengan teman lelakinya pada Jumaat lalu dan lelaki itu mengugut untuk menyebarkan gambar mangsa yang tidak berpakaian.
“Takut dengan tindakan lelaki itu, mangsa terus menceritakan hal itu kepada ibu saudaranya dan cerita itu disampaikan kepada ibu dan ayah mangsa.

“Dalam kes ini, kita berjaya menahan suspek pada Jumaat lalu dan dia menjalani tahanan reman sehingga 5 Februari ini," katanya.

Tinggalkan Pas, tubuh parti baharu!
  • Razman Zakaria Razman Zakaria
1 / 1
IPOH - Pas Perak menggesa mana-mana ahli Pas supaya meninggalkan parti dan menubuhkan parti baharu sekiranya tidak mampu untuk wala’ (taat) kepada ketetapan yang telah diputuskan oleh pimpinan tertinggi.

Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria berkata, tindakan tersebut disifatkan lebih berprinsip sekali gus mampu meredakan konflik dalaman yang dihadapi Pas pada ketika ini.

“Kalau tak setuju dengan apa yang diputuskan, sila adukan pada saluran yang berkenaan dan sekiranya keputusannya tetap sama, maka adalah lebih baik kita keluar dan buat parti baharu.

“Tindakan itu lebih baik daripada terus duduk dalam jemaah (Pas) tetapi pada masa sama  cuba memecahbelahkannya secara terancang,” katanya.

Menurutnya, penubuhan parti baharu juga bukan suatu perkara luar biasa memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen.

“Tiada masalah tentang perkara itu, sesiapa sahaja berkelayakan, bebas untuk tubuhkan parti baharu dan kami dari Pas sendiri pun tidak akan halang perkara berkenaan

“Sebagai contoh, satu ketika dahulu bekas pimpinan PKR, Datuk Zaid Ibrahim yang tidak sehaluan dengan parti itu keluar dan menubuhkan parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita),” katanya.

Ditanya tentang kenyataan AJK Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz  yang mendakwa wujud golongan tertentu cuba memecah-belahkan Pas, Razman bagaimanapun enggan mengulas.

“Wallahualam, tapi yang pasti dan kena ingat, bukan semua orang suka pada kita dan begitulah yang berlaku pada ketika ini (dalam Pas),” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin pula berkata, beliau tidak boleh memberikan sebarang komen tentang perkara itu kerana belum membaca kenyataan yang diluahkan Nik Abduh.

“Maaf, tak dapat komen sebab belum baca lagi kenyataan Nik Abduh itu,” katanya.
Wawa Zainal bakal berundur dari bidang seni?
  • Wawa Zainal Wawa Zainal - Foto oleh KMK & AZWAN ANNUAR
1 / 1
BAGI sesetengah selebriti wanita, dunia glamor tidak lagi menjadi keutamaan tatkala sudah berumah tangga, lebih-lebih lagi sudah bergelar ibu. Begitulah yang dirasai oleh aktres cantik, Wawa Zainal ini.

Biarpun namanya suatu ketika dahulu menjadi perhatian dek lakonannya, namun kini bagi Wawa setinggi mana pun cintanya terhadap bidang seni, ia tidak mungkin lagi menjadi satu keutamaan.

Apatah lagi kini ujar wanita berusia 23 tahun ini, dia sudah menjadi isteri dan ibu. Kedua-dua tugas itu memerlukan dia meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga.

Justeru bagi membantu menambah pendapatan buat keluarganya, Wawa kini mula menceburkan diri dalam bidang perniagaan secara atas talian.

“Fokus saya kini lebih kepada rumah tangga, perniagaan baju secara atas talian dan akan datang saya akan keluarkan produk kecantikan sendiri.

"Bagaimanapun produk kecantikan masih lagi dalam proses perbincangan termasuk jenama. Namun perniagaan baju kini Alhamdulillah mendapat sambutan.

"Jadi saya rasa buat apa saya penat berlakon jika pendapatan berniaga menyamai pendapatan saya ketika berlakon sebulan," katanya yang ditemui pada majlis pelantikannya sebagai duta produk Blinq Beauty Drink.

Berbicara lanjut mengenai perniagaannya, Wawa atau nama sebenarnya, Nur Hawa Zainal Abidin, 23, berkata, dia kini sudah mempunyai label pakaian sendiri yang menggunakan gandingan pangkal namanya bersama nama suaminya, aktor Aeril Zafrel, 27, sebagai jenama produk perniagaannya iaitu WA.

Tambah Wawa, dia menjual rekaan-rekaan busana Muslimah termasuk jubah wanita, dress dan skirt, di samping turut memasarkan jubah lelaki dan kanak-kanak.

Biarpun menyedari saingan sengit daripada rakan-rakan selebriti lain yang turut berniaga pakaian Muslimah, Wawa berkata, dia percaya pada ketentuan rezeki.

"Saya akui saingan agak sengit, tapi saya percaya masing-masing. Sudah dua bulan saya usahakan dengan bantuan pekerja," katanya yang ingin belajar selok-belok mengenai perniagaan sebelum membuka butik sendiri kelak.

Meskipun sibuk memberi fokus terhadap bidang perniagaan, Wawa berkata, dia tidak akan sesekali meninggalkan bidang seni yang selama ini menjadi minatnya.

"Dari segi kerjaya lakonan saya tidak akan sesekali berhenti tetapi hanya perlahankan sahaja. Lagipun bila berlakon masa banyak habis di lokasi dan masa bersama anak cukup terhad.

"Bagaimanapun dari segi watak, saya tidaklah selektif dalam memilih tawaran. Saya tidak letakkan sebarang syarat, malah jika diberi watak antagonis pun saya sedia menjayakannya.

"Dari segi babak bersentuhan pula, saya rasa pengarah sekarang sudah arif sedia maklum saya sudah bertudung, jadi takkanlah mereka mahu saya menjayakan babak bersentuhan dengan bukan mahram pula," katanya yang juga tidak meletakkan sebarang syarat buat Aeril berlakon bersama pelakon wanita lain.

Sementara itu, menyentuh pelantikannya sebagai duta Blinq Beauty Drink, Wawa berkata, dia bersetuju untuk menjadi duta produk berkenaan setelah mencubanya selama tiga bulan.

"Sebagai pelakon dan ibu, memang banyak kerja yang perlu saya lakukan. Bila penggambaran berlangsung lama sikit, saya jadi cepat penat.

"Jadi bila saya mengamalkan Blinq Beauty Drink, saya rasa lebih bertenaga dan sebab itu saya bersetuju untuk menjadi dutanya sejak Ogos tahun lalu," ujarnya.

Attar jadi keutamaan

Dalam pada itu, menyentuh mengenai anak sulungnya, Ahmad Fakharuddin Attar yang kini berusia hampir dua tahun, Wawa berkata, dia kini bergilir-gilir menjaga Attar bersama Aeril.

Ujar Wawa, hanya pada masa tertentu, ibunya, Mariam Hashim akan datang dari Sabah untuk membantu menjaga Attar.

"Attar kini sudah pandai berjalan dan menyebut beberapa abjad dan nombor serta cukup pandai bermain dengan telefon bimbit. Tahu saja dia di mana fail game, video, gambar dan lagu.

"Cuma apabila dia menangis, baru dengar dia memanggil saya mama, kalau tidak dia hanya buat hal dia sahaja," ujarnya membuka cerita mengenai anaknya itu.

Wawa berkata, dia pernah membawa Attar ke lokasi penggambaran dan anaknya itu cukup suka berada di sana kerana dapat berjumpa dengan ramai orang.

"Dia jenis tak takut dengan orang dan semua dia tegur. Malah kini memang nampak dia mempunyai minat terhadap bidang serupa apabila suka melihat videonya sendiri.

"Saya tidak ada masalah jika dia mahu menjadi pelakon, tapi Aeril lebih suka jika dia tidak menceburi bidang seni. Malah sebelum ini ada tawaran untuk menjadikan dia sebagai model iklan tapi Aeril tidak benarkan.

"Apa pun saya tidak membantah sebarang keputusan Aeril kerana ada kalanya apa yang diperkatakan Aeril ada benarnya. Mungkin tunggu dia besar sikit sekiranya dia mahu aktif di dalam bidang seni," jelas Wawa.






Rosniza hembus nafas terakhir


rosniza
ALOR SETAR
– Rosniza Fadzil, 30, wanita yang parah setelah terjun dari kereta bekas suaminya sebelum dilanggar lari dalam kejadian 26 Februari lalu, meninggal dunia hari ini.
Rosniza menghembuskan nafas terakhir ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini.
Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd. Jan berkata, mangsa meninggal dunia pada pukul 4.06 petang tadi.
Sehubungan itu beliau berkata, kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu melibatkan kesalahan membunuh, lapor Utusan.

Isnin, 2 Mac 2015

ISLAM KIAN BANGKIT...ISLAM KIAN BERKEMBANG...KITA TAK PERLU APA2..YANG PERLU ISLAM PESAT KEMBANG...MAKA AKHIRNYA DUNIA MILIK ISLAM


RAJA SALMAN SOKONG BERSIHKAN NEGARA DARI PENGARUH AMERIKA

Written By canang on Ahad, 1 Mac 2015 | 3/01/2015 08:33:00 PTG


RAJA SALMAN SOKONG BERSIHKAN NEGARA DARI PENGARUH AMERIKA Salman bin Abdulaziz Al Saud menjadi Raja Arab Saudi yang baru. Dia menggantikan King Abdullah bin Abdulaziz yang meninggal pada Jumat 23 Januari 2015, dalam usia 90 tahun.

Dia merupakan putra mahkota ketiga tahta Kerajaan Saudi. Salman ditetapkan sebagai putra mahkota pada bulan Juni 2012, setelah dua kakak lelakinya wafat pada akhir 2011 dan pertengahan 2012.

Karir pemerintahan terakhir sebelum menjadi Raja baru Arab Saudi, Salman pernah menjadi Menteri Pertahanan pada tahun 2011 dan pada tahun 2012 ditunjuk menjadi putra mahkota Kerajaan Saudi, tak lama setelah kematian saudaranya, Pangeran Nayef bin Abdulaziz.

Dia juga ditunjuk sebagai Wakil Perdana Menteri Saudi. Pada 27 Agustus 2012, Pengadilan Kerajaan Saudi mengumumkan Salman bertanggung jawab atas urusan negara sejak Raja Abdullah berada di luar negeri karena liburan pribadi.

Kini setelah Salman jadi Raja,banyak kebijakannya banyak dibincangkan, diantaranya ia dikabarkan mendekati Ikhwanul Muslimin (IM), sebagaimana analisis Hashmi Bachtiar, alumni Universitas Al-Azhar dan mahasiswa postgraduate Hubungan Internasional di Lille-Perancis yang diterima redaksi Arrahmah.com, Ahad (1/2/2015).

Rasyid Al-Ghanusy adalah tokoh Ikhwanul Muslimin yang turut hadir dalam prosesi pemakaman Abdullah bersama Erdogan. Ini tentu tanda bahwa Raja Salman membuka pintu pembicaraan dengan kelompok tersebut, namun banyak kalangan memperkirakan sebenarnya mereka sudah memiliki hubungan dekat.

Raja Salman bin Abdul Aziz sebagai nakhoda baru kerajaan Saudi Arabia terus melanjutkan ‘kudeta’ di tubuh kerajaan lumbung minyak tersebut. Sebelumnya, pasca dibai’at menjadi raja menggantikan saudara tirinya Abdullah bin Abdul Aziz, Raja Salman langsung bergerak cepat dengan memilih Muhammad bin Nayef sebagai wakil putra mahkota dan memecat Khalid Al-Tuwaijri yang menjabat kepala dewan kerajaan.

Baru-baru ini Raja Salman kembali mengambil kebijakan yang membuat dirinya semakin menjadi sorotan. Raja Salman mengganti Gubernur Makkah dan melakukan perombakan besar-besaran dalam kaninet kerajaan, mungkin ini perombakan terbesar yang pernah terjadi di kerajaan Saudi Arabia. Setidaknya Raja Salman mengeluarkan 34 keputusan raja yang salah satunya pergantian kabinet.

Perombakan kabinet tersebut sangat jelas tujuannya yaitu membersihkan loyalis Raja Abdullah dan menggantinya dengan sosok yang dipercaya oleh Raja Salman. Sebut saja menteri pertahanan yang baru, sekarang dijabat oleh Muhammad bin Salman yang merupakan anaknya sendiri. Kemudian menteri dalam negeri, dijabat oleh Muhammad bin Nayef bin Abdul Aziz, yang sebelumnya dipilih menjadi wakil putra mahkota.

Keputusan lainnya adalah memberi ampunan kepada tahanan politik, yang merupakan pantangan dalam kerajaan. Selama ini Saudi Arabia selalu menempatkan oposisi kerajaan sebagai musuh berbahaya, tetapi Raja Salman malah memberi ampunan, semakin membuat penasaran kemana arah politik raja baru tersebut.

Dalam hal kebijakan terhadap rakyatnya, Raja Salman bin Abdulaziz memerintahkan pengeluaran anggaran sebesar $ 293 miliar dollar (110 miliar riyal Saudi), bagi kepentingan rakyatnya, berupa berbagai subsidi, termasuk ‘bonus mewah’ dalam bentuk dua bulan bagi seluruh pegawai Kerajaan Arab Saudi, Kamis, 28/1/2015.

Mantan pegawai pemerintah akan menerima dua bulan bonus pensiun, sedangkan pelajar, yang terdiri siswa dan mahasiswa, orang-orang penyandang cacad, bagi mereka yang memiliki kebutuhan khusus, dan orang-orang yang menerima kesejahteraan juga akan mendapat keuntungan pembayaran bonus setara dengan dua bulan dari pendapatan tahunan mereka.

Raja memposting pernyataan di Twitter di mana ia berbicara kepada rakyatnya : “Kamu lebih pantas dan apapun yang saya lakukan tidak akan pernah berharap balasan anda. Saya meminta Allah untuk membantu saya dan Anda untuk membala agama (Islam) dan bangsa. Jangan lupakan aku dalam doa-doa Anda”, ujarnya.

Salman juga memerintahkan mengeluarkan anggaran sebesar $ 53 miliar dollar (20 miliar riyal) berjanji subsidi untuk listrik, air, dan perumahan. Ini sungguh sangat luar biasa dari awal pemerintahannya. Kekayaan Arab Saudi dari penjualan minyak nilai sudah mencapai ribuan triliun dollar, selama ini hanya digunakan membantu Amerika Serikat memerangi Muslim.

Dengan kiprahnya yang terlihat berbeda dengan Raja sebelumnya,semoga Raja Arab Saudi yang baru ini mampu menjadi tokoh pemersatu umat Islam di dunia yang kini sedang terpecah – belah, Aamiin. Oleh Hasmi bachtiar dari jakarta merupakan lepasan universiti al azhar

TERKINI | Punca Ibu Kandung Di Ro gol Anak Sendiri

KUALA LUMPUR: Polis menahan seorang remaja lelaki berusia 15 tahun selepas dipercayai merogol ibunya pada Rabu.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kejadian itu berlaku di rumah mangsa di Cheras di sini.

Menurutnya, dalam kejadian itu, ibu mangsa yang bekerja sebagai pelayan di sebuah pusat hiburan pulang dalam keadaan mabuk sebelum tertidur di bilik anaknya.


"Wanita itu mendakwa tersalah tidur di dalam bilik anaknya selepas pulang kerja dalam keadaan mabuk

"Selepas beberapa jam tertidur, dia menyedari anak lelakinya dalam keadaan bogel diatasnya," katanya kepada pemberita di sini pada Rabu.

Khairi memberitahu, terkejut dengan tindakan anaknya, mangsa bertindak memukul remaja terbabit sebelum membuat laporan polis.

"Siasatan awal polis mendapati, sebelum merogol ibunya, suspek telah melayan beberapa bahan lucah menerusi telefon bimbit.

"Suspek telah ditahan selepas laporan polis dibuat , manakala mangsa dihantar ke Pusat Perbuatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk pemeriksaan lanjut.Kes disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan. - UTUSAN ONLINE


 Gambar Hiasan
Sumber: borneosensasi


7 Ciri Vagina Sihat

Written By canang on Isnin, 2 Mac 2015 | 3/02/2015 12:21:00 PG


Memiliki vagina yang sehat sudah pasti akan terhidar dari maslah kesehatan terutama penyakit kelamin yang bisa saja menyerang vagina . Bagi kebanyak wanita biasa  belum tahu mengenai ciri ciri vagina yang sehat. Nah berikut ini ada beberapa ciri vagina yang sehat menurut dr dr Muharam seperti dikutip dari detik.com.

1.Berfungsi sebagai alat reproduksi dengan baik
Vagina merupakan salah satu organ kewanitaan yang penting untuk melakukan reproduksi, yaitu berhubungan seks dan sebagai jalan keluarnya bayi saat melahirkan.

2.Tidak ada infeksi
Banyak orang tak menyadari bahwa di dalam organ kewanitaan terkandung berbagai jenis bakteri yang melimpah. Jika jumlahnya didominasi oleh satu jenis bakteri saja, dapat menyebabkan infeksi.

Infeksi juga dapat disebabkan oleh jamur yang terlalu banyak tumbuh dalam vagina. Pemicunya ada banyak, mulai dari keringat, kehamilan, hubungan seksual, atau mengenakan pakaian dalam yang basah.

3.Tidak terkena penyakit menular seksual
Ada berbagai macam penyakit menular seksual yang bisa menyerang vagina seperti klamidia, gonore, trikomoniasis sampai HIV/AIDS dan Hepatitits. Penyebabnya bisa mikroba ataupun virus.

4.Tidak ada luka
Luka pada vagina dapat terjadi karena hubungan seks ataupun benturan yang menyebabkan kulit ataupun bagian terluar vagina lecet. Jika sudah demikian, bakteri ataupun virus dapat dengan mudah masuk dan menyebabkan infeksi.

5.Tidak mengalami keputihan
Keputihan sebenarnya adalah cairan vagina yang bertambah secara abnormal. Cairan vagina berfungsi membersihkan dan melindungi vagina dan biasanya tak berbau dan bening. Namun pada keputihan, biasanya disertai bau busuk, berwarna kekuningan, lebih kental dan dapat disertai gatal.

Penyebabnya bisa disebabkan oleh infeksi, baik oleh bakteri, jamur, virus dan parasit. Ada pula yang diakibatkan oleh alergi atau dipicu benda asing, misalnya pada pengguna IUD atau KB spiral.

6.Aman dari kanker serviks
Cairan vagina yang encer dan bau busuk dapat merupakan gejala dari kanker serviks. Pada kebanyakan kasus, penyebabnya adalah infeksi Human Papiloma Virus (HPV). Gejalanya biasanya berupa nyeri panggul disertai pendarahan. Menjaga kebersihan organ kewanitaan dapat menurunkan risiko terserang virus ini.

7.Tidak ada kista atau benjolan
Benjolan yang timbul pada vagina bisa disebabkan oleh virus atau bakteri penyebab penyakit kelamin ataupun tumor yang bisa berkembang menjadi kanker.

Nah itulah beberapa ciri vagina yang sehat yang harus kamu ketahui.

Made in Japan
‪#‎hybrid‬
Like ·

 “Rusia Bakal Jadi Milik Islam” – Paderi

 Besar Katholik Ortodok Rusia

 


Rusia Bakal Jadi Milik Islam-Paderi Besar Katholik Ortodok Rusia


Ini adalah satu berita yang mengejutkan dunia. Berita yang tidak pernah berlaku sebelum ini di Rusia.

Seorang Paderi Besar Katholik Ortodoks, Dmitri Smirnov, menyampaikan satu khutbah gereja yang menggemparkan di depan ratusan jemaahnya.

Dia mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik orang Islam. 

Berikut ini isi ceramah kepada jemaahnya sebagaimana Muslimin beritakan:

Lihatlah, ketika umat Islam merayakan hari besar keagamaannya, tidak satu pun orang yang berani melalui mereka, kerana di seluruh dunia di masjid-masjid dan jalan-jalan kota dipadati jutaan ribu umat Islam yang sedang bersujud kepada Tuhannya.

Lihatlah, barisan jutaan umat manusia yang beribadah dengan sangat teratur dan mengikuti saf mereka masing-masing, dan hal itu tidak perlu diajarkan. Mereka berbaris dengan tertib tanpa harus di suruh.

Dimana kamu boleh melihat pemeluk Kristian seluruh dunia, boleh beribadah bersama? Dan hal itu tidak ada dalam Kristian, kamu tidak akan pernah melihatnya.
Lihatlah mereka, orang Muslim kerap membantu dengan sukarela tanpa berharap ganjaran, tapi pemeluk Kristian malah sebaliknya.

Kamu tanyakan pada wanita tua itu (sambil menunjuk wanita yang lumpuh yang berada di gerejanya). Menurut wanita tua itu, seorang pemandu Muslim sering menyediakan kenderaannya untuk menghantarnya ke gereja di Moskow.

Dan setiap wanita tua itu ingin memberinya upah, tapi pemandu Muslim selalu menolaknya dengan alasan bahwa Islam melarang mengambil upah pada wanita lanjut usia, orang miskin, dan anak-anak yatim.

Dengarlah pengakuannya, padahal wanita tua itu bukan ibu atau kerabatnya, tapi pemandu Muslim mengatakan dalam Islam wajib menghormati orang yang lebih tua, apatah lagi orang tua yang lemah dan tak berdaya tersebut.

Keikhlasan peribadi pemandu Muslim tersebut tidak ada ditemui dalam pemeluk Kristian yang mengajarkan kasih, tapi pemandu Kristian dengan tanpa belas kasihan meminta upah atas tugas menghantar wanita tua itu. Dia mengatakan layak mendapat upah kerana kerjanya adalah sebagai pemandu.

Seorang Muslim itu lebih dekat dengan wanita tua itu, tetapi orang Kristian hanya inginkan duit. Apakah anda tidak merasakan ini?

Bagaimana dalam proses penebusan dosa, semua orang perlu membayar kepada pendetamu, entah orang itu miskin atau warga tua, wajib membayarnya sebagai ritual pengampunan dosa.

Lihatlah juga, seorang Muslim tidak tertarik untuk mengambil upah pada orang-orang tua. Mereka begitu ikhlas dengan sukarela membawakan barang-barang serta belanja wanita tua itu. Sampaikan si wanita tua itu hendak berdoa ke gereja, si pemandu Muslim itu setia menghantar dan menjemputnya.

Inilah kenapa saya mengatakan masa depan Rusia akan menjadi milik majoriti pemeluk Islam dan negara ini akan menjadi milik Islam. Hadirin lihat peribadi yang berbudi luhur dan santun, mampu membuat dunia tercengang, ternyata akhlak Muslim lebih mulia daripada jemaah Kristian.

Anda mendengar bahawa Islam dituduhkan sebagai agama pengganas, tapi itu hanya isu belaka yang pada kenyataannya umat Islam lebih mengutamakan adab serta kesopanan.

Walau mereka difitnah sebagai pengganas, tetapi populasi jumlah mualaf di Eropah dan Rusia makin ramai berkunjung ke tempat ibadah orang Muslim untuk memeluk Islam, kerana para mualaf tahu betul bahawa Islam tidak sekejam yang dunia tuduhkan.

Sekarang dan selamanya, masa depan Rusia akan menjadi milik umat Islam. Di masa depan adalah kembalinya kejayaan Islam. Lihat populasi Muslim di Rusia, telah berjumlah 23 juta dan pemeluk Kristian mengalami penurunan menjadi 18 juta, dan selebihnya adalah komunis.

Ini sebuah fakta bahawa Islam sekarang menjadi agama terbesar di Rusia. Di utara bekas pecahan negara Soviet Union majoriti Muslim iaitu Republic of Chechnya, Pakistan, Kazakhstan, Uzbekistan and Dagestan. Lalu umat Islam telah merebak di kota-kota besar Rusia termasuk Moskow.

Imam Besar mengakhiri khutbahnya dan turun ke mimbarnya dengan mata yang berair, sementara itu para jemaahnya masih terpaku dan haru, tidak menyangka seorang Imam Besar Katolik juga mengagungkan orang Muslim.

Sebahagian jemaah ada yang menangis melihat cara ajaran Islam, ternyata berbudi luhur dan tidak layak di sebut “pengganas”.



Isteri sukarelawan polis maut dikelar
  • Isteri sukarelawan polis maut dikelar Yashmin dipercayai dikelar penjenayah dalam bilik tidur ini.
1 / 1
GUA MUSANG - Rasa tidak sedap hati seorang anggota sukarelawan polis terhadap keselamatan isteri dan tiga anak di rumah ibarat petanda kejadian menimpa keluarganya apabila isterinya maut dikelar dalam kejadian samun, awal pagi semalam.

Mohd Azrul Isahak, 30, menemui isterinya, Yashmin Fauzi, 26, berlumuran darah dengan kesan kelar di leher dan terbaring di jalan hadapan rumah mereka di Kampung Batu Papan, di sini kira-kira jam 2.50 pagi.

Mohd Azrul yang melihat kejadian itu terus memanggil bapanya, Isahak Deris, 52, untuk membawa mangsa ke Hospital Gua Musang (HGM), namun mangsa meninggal dunia jam 6.40 pagi selepas empat jam menerima rawatan.

Menurut Mohd Azrul, dia baru memulakan tugas jam 1 pagi dan rasa tidak sedap hati dengan keselamatan isterinya di rumah menyebabkan beliau bergegas pulang dan terkejut dengan apa yang berlaku.

Katanya, isterinya sedang tidur dalam bilik ketika dia keluar bekerja, sebelum penjenayah yang dipercayai lebih daripada seorang itu menceroboh masuk menerusi pintu dapur.

Bagaimanapun, beliau berkata, ketiga-tiga anak lelakinya berumur lima bulan, lima dan enam tahun yang berada dalam bilik sama tidak dicederakan.

“Isteri saya ditinggalkan di tengah jalan hanya 100 meter dari rumah.

“Saya mengesyaki isteri saya itu dikelar dalam bilik tidur sebelum diheret keluar dan ditinggalkan di tengah jalan,” katanya.

Mohd Azrul berkata, dia dan isteri tidak pernah bermusuh dengan sesiapa dan tidak menyangka penjenayah itu sanggup berlaku kejam ke atas isterinya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu dan siasatan lanjut sedang dijalankan.
·

KENA TAHU ISU POKOK DAN ISU KHILAFIAH

https://www.facebook.com/video.php?v=386631531517611&set=vb.250082641839168&type=2&theater



Post by Promediatajdid.



Post by Suziey Ibrahim.


8 hrs ·
agama baru yg tiru Islam. ya Allah cry emoticon wajib baca Agama baru kristian ortodok dr syria n lebanon.. Gereja spt masjid.. Bila dgr bacaan tu mcm alunan ayat quran.. Takut rasa utk anak2 kita generasi akan dtg kalau kurang tauhid INNALILLAHI WA INNA ILAIHI RAJI'UN... Musibah Besar Mengintai Umat Islam. Ada agama baru yg masuk di Indonesia dari Syiria & Libanon, Agama Kristen yg menyerupai Islam. Namanya Kristen Ortodoks Syiria (KOS) Mereka sholat, puasa, zakat, Gerejanya berbentuk Masjid, dll. http://m.facebook.com/note.php…. Demi Islam & Kaum Muslimin, buka segera & sebarkan ke yang lain, sebelum di BLOCK. Wajib di sebarkan. Video Ini pulak maybe agama baru KOS (Kristen Ortodoks Syria) Now sedang berleluasa di Indonesia.. Yg dibaca tu bukan Quran but injil dlm bahasa arab. KOS ni semua bende dia tiru islam... bacaan2 dll... KOS ni kat luar sebijik mcm islam tapi masih pegang tuhan 3. Ade org islam , beli Al-Quran cetakan terbaru, ada 4 surah palsu ciptaan kafir laknatullah. Surah tersebut : 1. AL-IMAN 2. AL-WASAYA 3. AL-TASAJUD 4. AL-MUSLIIN. Sebarkan informasi ini ke umat nabi Muhammad Saw. jangan takut, kerana Allah akan mnggantinya brlipat ganda, tapi jika brhenti di tngan anda, brarti anda tdak peduli dgn islam. Yang muslim, teruskan copy/share. ‪#‎copypaste‬
Like ·
·




Umat Islam dimomokkan dengan Wahabi
Umat Islam dimomokkan dengan Wahabi
RATA-RATA masyarakat Islam sedunia dimomokkan, dipermainkan dan ditipu dengan istilah Wahabi.

Sesiapa mengajak kepada al-Quran dan sunnah mengikut pemahaman sahabat Nabi Muhammad SAW, mengajak kepada akidah mentauhidkan ALLAH dan menjauhi syirik dan khurafat, beramal mengikut sunnah dan meninggalkan amalan bidaah yang meresap dalam masyarakat, mereka ini tidak akan terlepas daripada digelar Wahabi.

Perkataan Wahabi itu mereka sandarkan kepada Al-Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab Al-Tamimi rahimahullah. Siapakah Syaikh Muhammad ini dan apakah sejarah beliau?

Ringkasnya, beliau boleh dikatakan bapa kemerdekaan Saudi di mana hasil kerjasama beliau dengan Su’ud berjaya membentuk negara Saudi dengan menjadikan Mazhab Hanbali sebagai mazhab utama dalam negara tersebut. Mazhab Hanbali ialah sandaran kepada Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah, murid kepada Imam Al-Syafi’i.

Syaikh Muhammad banyak menulis dan hampir kesemuanya berkaitan akidah, anti-syirik, anti-sihir, anti-tangkal.
Perkara yang mencacatkan akidah adalah paling banyak ditulis beliau. Antara tulisannya yang terkenal dan luas tersebar adalah Kitab Al-Tauhid dan Usul Al-Tsalatsah (Tiga Dasar Agama) yang ditulis berdasarkan hadis daripada Abdullah ibn Mas’ud RA, “Barang siapa yang reda ALLAH sebagai Tuhannya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi, maka layaklah baginya syurga.” (Riwayat Muslim)

Daripada hadis itu beliau mengarang kitab Usul Al-Tsalatsah yang membahas bagaimana mengenal ALLAH, mengenal Rasul, dan mengenal Islam.

Beliau juga menulis kitab berjudul Kasyfu Al-Syubuhat (Pembongkaran Syubhat-syubhat) yang membongkar kristianisasi dan triniti, hak wanita, dan turut memfokus pada isu dalaman akidah dan seumpamanya. Oleh kerana ini, beliau dimusuhi golongan anti-tauhid.

Ikon perpaduan Arab Saudi

Syaikh Muhammad memiliki ramai musuh kerana apabila terbentuknya negara Saudi, sudah pasti berlaku banyak pertembungan dan peperangan, termasuk juga peperangan di antara ahli mazhab. Beliau bermazhab Hanbali manakala ada yang lain bermazhab Syafii, Hanafi dan Maliki.

Dahulu di empat penjuru Kaabah, umat Islam berpecah kepada empat jemaah solat mengikut mazhab masing-masing. Syaikh Muhammad melihat semua jemaah ini perlu disatukan, maka beliau menetapkan Mazhab Hanbali sebagai mazhab rasmi negara.

Antara perjuangan utama beliau ialah merobohkan dan meratakan kubur yang dibina melebihi tinggi asas binaan yang dibenar dalam syariat Islam. Beliau bukan membongkar kubur sebagaimana ditohmah golongan membenci dakwah dan seruan tauhid.

Bahkan apa yang dilakukannya adalah berdasarkan hadis Nabi SAW yang mengatakan tinggi kubur hanya sejengkal dari tanah dan diletakkan pada kepala kubur itu seketul batu sahaja sebagai tanda.

Nabi SAW mengutus Ali bin Abi Thalib RA dan Ali pula mengutus Abul Hayyaj Al-Asadi untuk merobohkan mana-mana kubur yang tingginya melebihi sejengkal. Namun pada zaman Syeikh Muhammad, kubur dibina dengan tinggi dan dihias, malah disembah dan dijadikan tempat ibadah seperti iktikaf, solat, tawaf, zikir dan berdoa.

Dakwah dan usaha beliau ini menyebabkan berlaku pertembungan yang serius dengan golongan Sufi, penyembah kubur dan pemuja kubur. Walhal beliau melaksanakan seperti apa yang diperintahkan Nabi SAW dalam hadis sahih.

Selain isu akidah, beliau turut menyeru supaya mentaati pemerintah Islam yang sah, kerana itu beliau mempertahankan kerajaan Su’ud. Dakwah ini bertepatan dengan hadis Nabi SAW yang memerintahkan supaya umat Islam bersatu dengan mentaati pemimpin Islam.

Disebabkan isu politik juga mereka menghentam dan mengeluarkan kata-kata dusta terhadap Syaikh Muhammad.

Di Malaysia beberapa tahun dahulu, Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) pernah merobohkan kubur di Pulau Besar. Adakah Jaim Wahabi kerana merobohkan kubur? Apabila Jais dan umat Islam Malaysia memerangi Syiah, adakah mereka ini semua Wahabi?

Gerakan Syaikh Muhammad, juga kerajaan Saudi yang dikatakan Wahabi pada hari ini adalah gerakan yang melawan Syiah habis-habisan.

Oleh itu Arab Saudi dikatakan sebagai negara Wahabi. Ini hanya momokan musuh kalangan kafir Barat dan juga Syiah yang cukup benci kepada Arab Saudi kerana ia satu-satunya negara yang menegakkan al-Quran dan al-sunnah serta benar-benar memberi perhatian dalam mempertahankan kesucian tauhid di atas muka bumi ini.

Kini tiada lagi kubur ditinggikan, atau kesyirikan tersebar di Arab Saudi kesan daripada dakwah Syeikh Muhammad 200 tahun dahulu.

Alhamdulillah, pemerintah Arab Saudi prihatin dalam memelihara agama ALLAH, walau tidak dinafikan di mana-mana pemerintahan pasti ada kekurangan. Namun ia terlalu kecil jika hendak dibandingkan dengan sumbangan mereka dalam mempertahankan kesucian agama ALLAH.

Ini menyebabkan musuh Islam cukup benci dengan Arab Saudi dan cuba memburuk-burukkannya.

Fikirkanlah, masihkah ada negara Islam mana yang menegakkan al-Quran dan Sunnah lebih baik dari Arab Saudi? Sudah tentu hal ini sangat dicemburui musuh yang tidak mahu melihat tauhid ditegakkan.
Tidak hairanlah Arab Saudi dan siapa saja mengajak tauhid ini dikatakan Wahabi.

Padahal tidak ada satu orang pun yang menamakan dirinya Wahabi. Tidak ada pertubuhan atau gerakan yang menggelar gerakan mereka sebagai Wahabi. Ia hanya label yang diberikan pihak lain semata-mata bertujuan memburukkan ahli sunnah, sekali gus menjauhkan umat Islam daripada ajaran Islam sebenar.

Bahkan Syaikh Al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah, guru kepada Imam Ibnul Qayyim dan Imam Ibnu Kathir rahimahumullah, adalah tokoh yang paling banyak menulis kritikan terhadap Syiah. Tulisan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berjudul Minhaju Al-Sunnah Al-Nabawiyah adalah rujukan utama yang dipakai sepanjang zaman.

Ini adalah kitab yang menjadi rujukan paling kuat untuk menentang Syiah. Bahkan orang yang tidak suka Ibnu Taimiyah pun akan merujuk kitab Ibnu Taimiyah apabila hendak menentang Syiah.
Maka sudah tentu Ibnu Taimiyyah juga dikatakan sebagai tokoh besar Wahabi.

Sedangkan Ibnu Taimiyyah yang hidup sekitar tahun 661H – 728H itu telah pun wafat jauh sebelum lahirnya Syaikh Muhammad pada tahun 1115H. Bagaimana mungkin dia dikatakan tokoh Wahabi?

Ternyata siapa saja yang mengkritik Syiah, yang melawan ajaran sesat akan dituduh Wahabi. Ini kerana dakwah tauhid dan menghapuskan syirik adalah modus operandi yang dilakukan Syaikh Muhammad ketika melakukan dakwah tauhid di Saudi dahulu. Sehingga hari ini, kesan dakwahnya terus subur ke seluruh pelosok dunia walau pelbagai tohmahan telah dilemparkan.

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sentiasa akan ada sekelompok dari kalangan umatku yang akan terzahir membela kebenaran. Tidak memudaratkan mereka orang-orang yang menghinanya sehinggalah datang keputusan ALLAH (Kiamat) dan mereka masih tetap dalam keadaan seperti itu” (Riwayat Bukhari & Muslim)

Perselisihan mazhab

Selain fiqah, fokus dakwah Syaikh Muhammad adalah pada akidah. Adapun masalah fikah, hanya khilaf yang berlaku antara mazhab, seperti Maliki, Hanbali, Syafii dan Hanafi.

Keempat-empat imam mazhab tidak menyuruh pengikutnya taksub kepada mereka sehingga menyesatkan orang yang mengikuti mazhab lain.

Perselisihan mazhab ini masalah kecil jika dibandingkan dengan masalah akidah.

Contohnya, imam mazhab selain Imam Al-Syafii tidak membaca qunut Subuh, mereka tidak membacanya bukan kerana suka-suka, tapi mereka berhujah dan berdalilkan al-Quran dan hadis. Sahabat Nabi SAW juga tidak membacanya.

Adakah mereka ini Wahabi? Adakah dikatakan solat Imam Ahmad, Imam Malik yang merupakan guru kepada Imam Al-Syafii, Imam Abu Hanifah ini tidak sah kerana tidak membaca qunut Subuh, atau adakah mereka ini sesat? Sudah tentu tidak.

Oleh itu janganlah kita mudah memberi label apabila menghadapi perselisihan seperti ini. Bagaimanapun berdepan dengannya, kita hendaklah luruskan perselisihan tersebut agar tidak membawa kepada perpecahan yang menjadi suatu yang dibenci dan dilarang dalam syariat.

Cara meluruskan perselisihan dalam agama adalah dengan kembali kepada al-Quran dan al-sunnah sejajar pemahaman Salaf Al-Soleh.
Suatu hari di tepi sungai Dajlah, Hasan al-Basri melihat seorang pemuda duduk berdua-duaan dengan seorang perempuan. Di sisi mereka terletak sebotol arak.
Kemudian Hasan berbisik dalam hati,
"Alangkah buruk akhlak orang itu dan baiknya kalau dia seperti aku!".

Tiba-tiba Hasan melihat sebuah perahu di tepi sungai yang sedang tenggelam. Lelaki yang duduk di tepi sungai tadi segera terjun untuk menolong penumpang perahu yang hampir lemas karena karam.
Enam dari tujuh penumpang itu berhasil diselamatkan.
Kemudian dia berpaling ke arah Hasan al-Basri dan berkata,
"Jika engkau memang lebih mulia daripada saya, maka dengan nama Allah, selamatkan seorang lagi yang belum sempat saya tolong. Engkau diminta untuk menyelamatkan satu orang saja, sedang saya telah menyelamatkan enam orang".
Bagaimanapun Hasan al-Basri gagal menyelamatkan yang seorang itu. Maka lelaki itu berkata padanya,
"Tuan, sebenarnya perempuan yang duduk di samping saya ini adalah ibu saya sendiri, sedangkan botol itu hanya berisi air biasa, bukan anggur atau arak".
Hasan al-Basri terpegun lalu berkata,
"Kalau begitu, sebagaimana engkau telah menyelamatkan enam orang tadi dari bahaya tenggelam ke dalam sungai, maka selamatkanlah saya dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan".
Lelaki itu menjawab,
"Mudah-mudahan Allah mengabulkan permohonan tuan".
Semenjak itu, Hasan al-Basri semakin dan selalu merendahkan hati bahkan ia menganggap dirinya sebagai makhluk yang tidak lebih daripada orang lain.
Jika Allah membukakan pintu solat tahajud untuk kita, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang sedang tertidur nyenyak.
Jika Allah membukakan pintu puasa sunat, janganlah lantas kita memandang rendah saudara seiman yang tidak ikut berpuasa sunat.
Boleh jadi orang yang gemar tidur dan jarang melakukan puasa sunat itu lebih dekat dengan Allah, daripada diri kita. Ilmu Allah sangat amatlah luas...
Jangan pernah ujub & sombong pada amalanmu.
saudaraku molek cerita ni boleh jadi Pengubat jiwa agar kita terhindar dri sifat mazmumah walau sehebat manusia.
moga kita terhindar dr sikap bangga diri,sombong,ujub dgn amalan kita sendiri. sekali2 jgn prnah brkata
"Aku lebih baik drpd kau
Firman ALLAH: “Maka sekiranya kamu berselisih dalam suatu urusan, maka hendaklah kamu kembalikan kepada ALLAH dan RasulNya (yakni al-Quran dan al-sunnah).” (Surah Al-Nisa: 59)


Golongan Diharamkan Syurga

*

Golongan yang diharamkan Syurga jika tidak sempat bertaubat :
1. Penagih arak
2. Orang yg memutuskan silaturrahim
3. Orang yang mengunakan sihir. 
4. Pemakan riba.
5. Pemakan harta anak yatim tanpa hak.
6. Orang yang derhaka kepada ibu bapa.
7. Lelaki yang dayus (membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya).
8. Orang yang mengungkit-ungkit pemberiannya.
9. Pemimpin rakyat yang tidak jujur.
10. Perempuan yang menyerupai lelaki.
11. Orang yang sombong.

”Tiga orang yg tidak akan masuk syurga ialah penagih arak, orang yg memutuskan silaturrahim dan orang yang mengunakan sihir. Sesiapa mati dalam keadaan minum arak, maka kelak akan diberi minum oleh Allah air sungai ghauthah. Ketika Rasulullah ditanya tentang sungai tersebut, baginda menjawab, iaitu sungai yg mengalir dari kemaluan para perempuan penzina, yang berbau busuk dan mengganggu para penghuni neraka.” (HR. Ibnu Hibban)

"Empat orang yangg berhak bagi Allah untuk tidak memasukkannya ke syurga dan tidak akan dirasai nikmatnya iaitu penagih arak, pemakan riba, pemakan harta anak yatim tanpa hak dan orang yang derhaka kepada ibu bapanya.” (HR. Hakim)

"Tiga golongan yang Allah haramkan baginya Syurga, orang yang ketagih arak, anak yang derhaka kepada ibu bapa dan orang yang dayus (membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya)." (HR. Ahmad )

“Tiga orang yang tidak akan masuk syurga, anak yang derhaka kepada ibu atau bapanya, orang yang terus-menerus minum arak dan orang yang mengungkit-ungkit pemberiannya.” (HR Baihaqi)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, "Sesiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian dia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga." (HR. Bukhari)

"Tiga manusia tidak akan masuk Syurga, iaitu orang yang menderhakai kedua-dua ibu bapanya, lelaki yang dayus dan perempuan yang menyerupai lelaki". (HR. Nasa’i, Bazzar dan al-Hakim)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Tidak masuk syurga orang yang dalam hatinya terdapat perasaan sombong walaupun sebesar biji sawi.” (HR. Muslim)

Wallahu a'lam.



Allahumma inni 'a'u zubika min fitnatil masi khid dajjal - Ya ALLAH, aku pohon perlindungan MU daripada fitnah Dajjal..

Tidak Dapat Mencium Bau Syurga

*

Golongan yang tidak akan dapat mencium bau Syurga jika tidak sempat bertaubat :
1. Wanita yang meminta talak dari suaminya tanpa alasan (syar’ie).
2. Orang yg memutuskan silaturrahim.
3. Perempuan yang berpakaian tapi telanjang, cenderung kepada kemaksiatan dan membuat orang lain juga cenderung kepada kemaksiatan.
4. Sesiapa yang mengubah nama ayah atau keturunannya dan mendakwa selain ayahnya yang sebenar.
5. Orang yang mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam.
6. Orang yang derhaka kepada ibu bapa.
7. Orang yang Allah memberikannya kuasa pemerintahan, kemudian dia tidak memberikan nasihat (kepada rakyatnya).
8. Orang yang membunuh putera mahkota yang telah ditabalkan.
9. Orang yang membunuh kafir zimmi.


“Sesiapa membunuh kafir zimmi maka tidak akan mencium bauan syurga. Sesungguhnya bauan syurga itu boleh didapati sejauh perjalanan 40 tahun”. (HR Ahmad)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Sesiapa membunuh putera mahkota yang telah ditabalkan, tidak akan mencium bau syurga. Sesungguhnnya bauan syurga itu boleh dicium sejauh perjalanan 40 tahun.” (HR Bukhari)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, "Tiada seorang manusia yang Allah memberikannya kuasa pemerintahan, kemudian dia tidak memberikan nasihat (kepada rakyatnya), dia tidak akan dapat mencium bau syurga" (HR Bukhari dan Muslim )

“Akan ada satu kaum yang mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam seperti hitam yang ada pada kebiasaan dada burung merpati (kerana menutup warna uban), mereka tidak akan mencium bau syurga.“ (HR Abu Daud)

“Sesiapa yang mengubah nama ayah atau keturunannya dan mendakwa selain ayahnya yang sebenar, tidak akan mencium bau syurga. Sesungguhnya bauan syurga itu boleh dicium sejauh perjalanan 500 tahun” (HR Ibnu Majah)

Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda, “Perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang, cenderung kepada kemaksiatan dan membuat orang lain juga cenderung kepada kemaksiatan, perempuan tersebut tidak akan masuk syurga, bahkan tidak akan mendapat mencium baunya, Sesungguhnya bau syurga itu boleh dibaui dari jarak sejauh perjalanan 500 tahun”. (HR Muslim)

“Mana-mana wanita yang meminta talak dari suaminya tanpa alasan (syar’ie) maka haram atasnya bauan syurga.” (HR Abu Daud)

“Bauan syurga dapat dihidu sejauh perjalanan 1000 tahun . Demi Allah, tidak akan merasainya, orang yang menderhaka kepada ibu bapa dan orang yang memutuskan silaturrahim.” (HR Tabrani)



Wallahu a'lam.


Perkataan kibir mengikut istilah bahasa Melayu, ertinya ialah sombong atau angkuh. Pengertian dalam bahasa moden ialah ego. Mengikut syariat Islam, erti kibir ialah membesarkan diri kerana merasakan diri mempunyai kelebihan dan keistimewaan sehingga lupa kepada Allah dan menderhakainya. Pengertian mengikut istilah syariat inilah yang akan dihuraikan di sini.
Sifat kibir atau sombong atau angkuh atau ego bermakna membesarkan diri kerana hati merasakan diri mempunyai kelebihan, keistimewaan dan kehebatan. Ia merupakan sifat batin (mazmumah) yang paling keji. Bahkan ia adalah sifat batin yang sangat jahat.
Dosa dan kesalahan pertama yang dilakukan oleh makhluk Allah terhadap Allah ialah sifat sombong. Iblis enggan sujud kepada Nabi Adam a.s. sewaktu Allah memerintahkannya. Dia membesarkan diri lantaran merasakan dirinya lebih utama dan lebih mulia daripada Nabi Adam a.s. Kejadiannya daripada api sedangkan Nabi Adam a.s. daripada tanah. Itu saja penyebab yang dia rasa dirinya lebih hebat dan istimewa.
Peristiwa kesombongan iblis ini Allah ceritakan dalam Al Quran, firman-Nya: “Dan (ingatlah) ketika Kami memerintahkan kepada malaikat: ‘Sujudlah kepada Ada.’ Dia (Iblis) enggan dan membesarkan dirinya. Maka sesungguhnya dia adalah dari golongan musyrik.” (Al Baqarah: 34)
Di sini Allah menceritakan bagaimana keengganan iblis untuk tunduk dan taat dengan arahan Allah. Bahkan ia membesarkan diri kerana merasa dirinya lebih hebat dan mulia daripada Nabi Adam a.s. Maka dia menjadi kafir dan menerima kutukan Allah dunia Akhirat. Allah keluarkan dia dari Syurga yang penuh nikmat dan menukar wajahnya menjadi seburuk-buruk rupa. Di sinilah bermula dendamnya kepada Nabi Adam a.s. dan anak cucu cicitnya yang tidak pernah padam sesaat pun. Jelas, daripada penyakit sombong ini akan lahirlah penyakitpenyakit batin yang lain seperti pemarah, pendendam dan hasad dengki.
Dari sini lahirlah buahnya di dalam tindakan lahir seperti kasar, keras, mengangkat-angkat diri, mengumpat dan menghina orang, menganiaya, penindasan, diskriminasi, penzaliman dan pembunuhan. Sebab itu sombong sangat dimurkai Allah SWT. Kesan daripada sifat sombong ini tercetus kerosakan dalam kehidupan masyarakat seperti hilang kasih sayang, pecah per-paduan, saling berdendam, hina-menghina, kata-mengata dan jatuh-menjatuhkan serta berbunuh-bunuhan. Itulah kemuncaknya. Sebab itu sifat sombong ini mesti dikikisbuangkan.
Sifat sombong ini hanya layak bagi Allah. Ia pakaian Tuhan maka makhluk tidak berhak memakainya. Allah SWT berfirman dalam Hadis Qudsi: “Sombong itu selendang-Ku dan keagungan adalah sarung-Ku. Barangsiapa merampas salah satu darinya, Aku lemparkan dia ke Neraka Jahannam.” (Riwayat Abu Daud)
Di antara ayat Quran yang sangat melarang kita memakai sifat kibir ini ialah: “Sesungguhnya orang-orang yang meyombongkan diri daripada menyembah-Ku, akan masuk ke Neraka Jahannam dalam keadaan hina dina.” (Al Mukmin: 60) “Janganlah kamu berjalan dengan menyombomgkan diri kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembus bumi dan ketinggianmu tidak akan melepasi gunung.” (Al Israk: 37) “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang sombong.” (An Nahl: 23)
Sedangkan sifat-sifat dan nama-nama-Nya yang lain yang sebanyak 99 (Asmaul Husna) itu tidak salah untuk hamba-hamba-Nya memilikinya. Misalnya sifat Rahman, Rahim, Kaya, Kasih Sayang, Pemurah, Pemaaf, Alim dan lain-lain lagi. Ini dibenarkan bahkan diperintahkan supaya kita memilikinya. Oleh kerana sifat sombong ini menjadi punca tercetusnya penyakit-penyakit batin (mazmumah) yang lain sehingga melahirkan kejahatan-kejahatan lahiriah yang banyak di tengah kehidupan masyarakat, maka sombong ini sangat dikeji dan dimurkai Allah. Rasulullah SAW juga ada mengingatkan dalam Hadis baginda tentang bahayanya sifat sombong. “Tidak akan masuk Syurga orang yang di dalam hatinya terdapat sebesar biji sawi dari kesombongan.” (Riwayat Muslim)
Tidak akan masuk Syurga, ertinya ke Nerakalah jawabnya. Dengan membawa sikap sombong, di dunia lagi orang tidak suka dan tidak ada kedamaian jiwa. Di Akhirat terjun ke Neraka. Sebab itu sombong ini mesti dicabut sampai ke akar umbinya hingga tidak ada walaupun sebesar zarah, barulah kita selamat. Walhal mengikut kata Imam Al Ghazali, sifat sombong ini hampir-hampir mustahil dapat dibuang. Oleh itu kita mesti mengenal pasti lebih dahulu tanda-tanda penyakit ini dan sebab atau punca-punca penyakit supaya mudah mengubati atau mengikisnya.
TANDA-TANDA SIFAT SOMBONG
Langkah-langkah untuk mengenal pasti adanya penyakit ini ialah melalui pergaulan sesama manusia. Melalui pergaulan, akan dapat dikesan sifat sombong sama ada sombong yang keterlaluan, sederhana atau ringan.
Apakah tanda-tanda seseorang itu memiliki sifat sombong? Di antaranya:
1. Payah menerima pandangan orang lain sekalipun hatinya merasakan pandangan orang itu lebih baik daripadanya. Apatah lagi kalau pandangan itu datang daripada orang yang lebih rendah daripadanya sama ada rendah umur, pangkat atau lain-lain lagi.
2. Mudah marah atau emosional. Bila berlaku perbincangan dua hala, cepat tersinggung atau cepat naik darah kalau ada orang tersilap atau tersalah.
3. Memilih-milih kawan. Suka berkawan hanya dengan orang yang satu ‘level’ atau sama taraf dengannya. Manakala dengan orang bawahan atau lebih rendah kedudukannya, dia tidak suka bergaul atau bermesra, takut jatuh status atau darjat dirinya. Bahkan dengan orang yang sama level dengannya pun masih dipilih-pilih lagi. Yakni dia suka dengan orang yang mahu mendengar dan mentaati kata-katanya. Mereka inilah saja yang dia boleh bermesra, duduk sama atau semajlis dengannya.
4. Memandang hina pada golongan bawahan.
5. Dalam perbahasan atau perbincangan, selalunya dia suka meninggikan suara atau menguatkan suara lebih daripada yang diperlukan.
6. Dalam pergaulan dia suka kata-katanya didengari, diambil perhatian dan diikuti. Sebaliknya di pihaknya sendiri, susah untuk mendengar cakap atau nasihat orang lain serta tidak prihatin dengan cakap orang. Apatah lagi untuk mengikut cakap orang lain.
7. Dalam pergaulannya, dia saja yang memborong untuk bercakap dan tidak suka memberi peluang kepada orang lain bercakap. Kalau ada orang lain bercakap, dia suka memotong percakapan orang itu.
8. Kalau dia jadi pemimpin, dia memimpin dengan kasar dan keras terhadap pengikut-pengikutnya atau orang bawahannya. Ia membuat arahan tanpa timbang rasa dan tidak ada perikemanusiaan. Kalau dia menjadi pengikut, susah pula untuk taat dan patuh pada pemimpinnya.
9. Susah hendak memberi kemaafan kepada orang yang tersilap dengannya. Bahkan ditengking-tengking, diherdik, dikata-kata atau dihina-hina. Di belakangnya diumpat-umpat.
10. Kalau dia yang bersalah, susah dan berat hendak minta maaf. Rasa jatuh wibawa bila merendah diri meminta maaf. Bahkan dia tidak mengaku bersalah.
11. Dia suka dihormati. Tersinggung kalau tidak dihormati. Tetapi dia sendiri susah atau berat untuk menghormati orang lain.
12. Mudah berdendam dengan orang lain terutamanya bila orang itu tersilap.
13. Suka menzalimi orang sama ada secara kasar atau secara halus.
14. Kurang bermesra dengan orang kecuali terpaksa kerana perlukan orang itu atau kerana takutkan orang itu.
15. Suka memperkatakan keburukan orang seperti mengumpat, memfitnah serta membenci orang.
16. Kurang menghormati pemberian orang atau tidak menghargai pemberian orang lain.
17. Suka mengangkat-angkat diri atau menceritakan kelebihan diri.
18. Suka menghina dan menjatuhkan air muka orang di hadapan orang lain.
19. Kurang menghormati nikmat-nikmat Allah. Kalau ada makanan, berlaku pembaziran atau membuang makanan yang berlebihan. Kalau ada pakaian walaupun masih elok dipakai tetapi suka berganti dengan yang baru. Pakaian yang lama dibuang. Kalau ada duit lebih, suka beli barang yang tidak diperlukan. Semua itu lebih digemari daripada memberi nikmat yang berlebihan itu kepada orang lain.
20. Kalau berdiri, lebih suka bercekak pinggang (kerana membesarkan diri). Kalau bercakap, menepuk-nepuk meja dan suka mencemik. Kalau berjalan suka bergaya, menghentak-hentak kaki atau berjalan membusung dada.
21. Kurang memberi simpati atau kurang menolong orang lain melainkan ada tujuan-tujuan dunia atau kerana takut dengan orang itu.
22. Kurang minat menerima tetamu atau tidak suka jadi tetamu orang.
23. Tidak suka menyebut kelebihan-kelebihan orang lain kerana takut mencabar dirinya.
24. Kesalahan-kesalahan orang lain dibesar-besarkan sedangkan kesalahan sendiri didiamkan, disorokkan, buat-buat tidak tahu atau cuba mempertahankan diri supaya orang menganggap dia tidak bersalah.
25. Sangat tidak senang dengan kejayaan atau kebolehan orang lain.
26. Dia sangat tersinggung kalau ada orang memuji-muji atau menyebut kelebihan-kelebihan orang lain di hadapannya. Tetapi kalau dia dipuji, terserlah pada air mukanya rasa bangga dan senang hati.
Senarai tanda-tanda, riak-riak atau sikap-sikap di atas sudah cukup jelas untuk kita dapat mengenali sifat sombong ini. Bila sudah dikenal pasti ertinya memudahkan kita mengatasi atau mencabut sifat keji ini.
SEBAB-SEBAB SOMBONG
Sebelum mencabut sifat sombong yang keji ini perlu kita tahu kenapa sifat ini boleh berlaku. Ini juga merupakan faktor pem-bantu untuk memudahkan kita mengikis sifat ini. Macamlah jerawat yang ada di pipi. Kalau kita kenal tanda jerawat, kemudian tahu kenapa boleh timbul jerawat, barulah mudah untuk kita mengubat jerawat itu.
Faktor-faktor penyebab yang menjadikan seseorang itu memiliki sifat-sifat sombong, di antaranya ialah:
1. Memiliki kuasa, sama ada dia memiliki kuasa besar atau kecil. Kuasa besar itu seperti jadi raja, presiden, perdana menteri, gabenor dan lain-lain lagi. Kuasa kecil seperti jadi pegawai, D.O., penghulu, guru besar, guru-guru dan lain-lain lagi. Kuasa yang ada itu mendorongnya menjadi sombong.
2. Mempunyai ilmu pengetahuan sama ada pengetahuan tentang dunia atau pengetahuan tentang Akhirat. Sama ada pengetahuan di banyak bidang atau di satu bidang. Ini jadi pendorong seseorang itu menjadi sombong kerana dia rasa lebih pandai daripada orang lain.
3. Mempunyai harta kekayaan. Harta juga mendorong seseorang itu menjadi sombong.
4. Mempunyai kegagahan iaitu orang yang mempunyai kekuatan fizikal atau mempunyai kepandaian dalam mempertahankan diri seperti tinju, gusti, tae kwan do, silat dan lain-lain lagi. Ini juga mendorongnya menjadi sombong.
5. Keturunan. Ada orang jadi sombong kerana berketurunan bangsawan, berketurunan ulama dan lain-lain lagi, lantas merasa diri mulia serta memandang orang lain hina berbanding dengan dirinya.
6. Sebab-sebab yang lain seperti berwajah tampan dan cantik, disayangi oleh orang besar, disayangi suami, disayangi oleh ibu ayah dan lain-lain lagi. Ini juga pendorong menjadi sombong.
7. Bukan sebab-sebab yang di atas tadi, tapi mungkin dia orang miskin atau orang jahil atau orang hodoh atau orang cacat atau orang lemah sedangkan dia tetap sombong. Ini dikatakan bodoh sombong. Orang ini walaupun tidak ada sebab khusus untuk dia berlaku sombong tetapi oleh kerana benih sifat sombong yang semula jadi ada dalam diri itu tidak terdidik dan tidak cuba untuk dikikisbuangkan atau tidak dicabut, bahkan disuburkan, maka tetaplah dia dengan sikap sombongnya.
Golongan yang sombong di taraf ini bilamana tidak sedar atau tidak kenal dirinya yang sebenar, inilah yang jadi pendorong dia bersifat sombong. Kalau begitu ada golongan manusia yang sombongnya bersebab dan ada pula golongan manusia yang sombongnya tidak bersebab. Tetapi kebanyakan manusia itu sombongnya bersebab, seperti yang disebutkan di atas tadi. Bersebab atau tidak, sifat sombong tetap mesti dicabut dan dibuang. Jika tidak, ia akan memberi kesan yang buruk di tengah kehidupan masyarakat.
KESAN SIFAT SOMBONG
Di antara kesan sifat sombong ialah:
1. Orang benci kepadanya. Fitrah semula jadi manusia tidak suka kepada orang yang bersifat sombong ini. Hati yang benci-membenci tentulah tidak ada kasih sayang, akhirnya tidak wujud perpaduan. Ini bererti umat Islam tidak ada kekuatan. Risikonya, Islam menjadi lemah, lumpuh dan runtuh kerana tidak ada pautan hati antara satu sama lain. Ini sangat merugikan umat Islam dan Islam sendiri. Maknanya, apabila sifat sombong dimiliki bersama, semuanya bersalah dan berdosa sehingga menyebabkan tamadun roh dan tamadun material tidak dapat dibangunkan.
2. Mudah marah, di mana kebiasaannya kemarahan akan berakhir dengan perbalahan dan pergaduhan.
3. Bilamana wujud sifat sombong, lahirlah penyakit yang berikutnya iaitu mudah berdendam, hasad dengki dengan manusia, mudah hendak bertindak balas di atas kesilapan orang lain. Kadang-kadang belum tentu silapnya, dia telah gopoh-gapah bertindak. Mudah pula sakit hati terhadap kejayaan dan kebolehan orang lain sehingga berusaha se-daya upaya untuk merosakkan atau menjatuhkan orang itu. Akhirnya tentulah timbul permusuhan sesama manusia. Lebih besar dari itu, akan berakhir dengan peperangan dan pembunuhan bilamana berlaku tindak balas daripada orang lain atau golongan lain pula.
Kesombongan sangat membahayakan masyarakat manusia dan dunia seluruhnya. Lantaran ini Allah sangat murka dan Allah tempatkan mereka ini di Neraka bersama Firaun, Namrud, Hamman dan lain-lain orang yang zalim dan angkuh itu.
Memandangkan betapa merbahayanya penyakit ini maka usaha-usaha lahir mesti dibuat untuk membendungnya. Beberapa panduan dan kaedah diberi untuk mengikisbuang dan mengubatinya secepat mungkin secara serius supaya kita tidak terus mengidap penyakit yang mengerikan ini.
Di antara cara-caranya ialah:
1. Ada ilmu tentang sifat-sifat mazmumah.
Adanya ilmu ibarat ada cahaya yang mampu menyuluh sifat-sifat mazmumah di dalam diri itu termasuk sifat kibir atau sombong. Perlunya ilmu kerana ia merupakan sifat batiniah yang sesetengah orang payah mengesannya tetapi mudah pula dikesan oleh orang lain.
2. Bawa berfikir selalu tentang kejadian manusia.
Sedarkan hati kita bahawa soal kejadian manusia itu adalah sama. Yakni daripada tanah dan mati kembali ke tanah semula. Walau bagaimana hebat sekalipun seseorang itu, kejadiannya sama dengan orang lain. Kejadian yang pertama asalnya daripada tanah. Walaupun berdarjat, berpangkat, berkuasa, berharta, berilmu, sama ada yang alim atau tidak, yang kaya atau miskin, yang cantik atau buruk, namun mereka semuanya sama. Samasama berasal daripada tanah.
Lihatlah raja-raja besar seperti Firaun. Walau bagaimana hebatnya dia sehingga mengaku dirinya tuhan, di manakah dia sekarang? Bukankah dia tidak dapat mempertahankan kehebatannya, akhirnya mati dan kembali ke tanah! Jadi untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan dan keistimewaan masing-masing. Sedangkan semuanya setaraf, yakni berasal daripada tanah dan akhirnya kembali ke tanah jua. Tidak mampu untuk memanjangkan umur sendiri.
3. Fikirkan dan sedarkan hati kita bahawa kejadian manusia yang kedua adalah daripada air mani yang hina.
Kalau diperlihatkan kepada manusia, amat jijik dan benci sekali untuk melihatnya. Ertinya, kejadian manusia itu tidak ada beza di antara satu sama lain, sama ada orang kaya, orang berilmu, pembesar atau lain-lain lagi, semuanya berasal daripada air mani yang hina. Kalaulah orang kaya berasal daripada intan, pembesar daripada emas, orang berilmu daripada berlian dan orang biasa berasal daripada air mani, boleh jugalah berbanggabangga. Ini tidak, semuanya berasal daripada benda yang sama iaitu air mani yang hina. Dari segi kejadian, tidak ada perbezaan apa-apa pun. Jadi untuk apa kita berbangga-bangga dengan keistimewaan diri pada orang lain?
4. Melihat respon orang lain terhadap kita.
Dalam pergaulan hidup, dapat dikesan respon orang lain kepada kita. Kalau kita sombong, semua orang akan benci. Anak isteri tidak suka, jiran-jiran meluat, kenalan renggang dan pengikut tidak suka. Apa pendapat kita? Adakah untung kita mempertahankan sikap begitu? Apalah indahnya! Bukankah kita dapat rasakan betapa buruk padahnya akibat mempertahankan penyakit keji dan jahat ini. Lebih-lebih lagi kerja kita tidak semua kita mampu uruskan sendiri. Lagi tinggi pangkat dan darjat, lagi banyak urusan kerja yang perlu dibereskan, dibantu oleh tenaga-tenaga orang lain sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.
Oleh itu pertolongan, bantuan dan titik peluh orang lain tidak boleh kita lupakan. Kalau tidak ada mereka ertinya kita tidak jadi hebat dan kaya. Kalau begitu untuk apa kita rasa lebih istimewa?
Bilamana orang sudah benci, di waktu-waktu tertentu seperti waktu sakit atau waktu kematian atau kecemasan, masyarakat akan pulaukan. Atau lambat-lambatkan bantuan atau tidak beri bantuan supaya kita terasa susah lebih dahulu. Ini semua hasil dari mereka sakit hati dengan sifat sombong kita itu.
5. Ambil iktibar dari pengalaman hidup.
Apabila ada kelebihan, keistimewaan dan kehebatan, bolehkah bersifat sombong? Cuba fikirkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam pengalaman hidup seharian. Apakah kita berkuasa mengelakkan diri daripada sakit? Apakah kita mampu melawan kuasa tentera Allah yang dihantar melalui bencana alam dan lain-lain lagi? Apakah anda mampu melawan kematian dengan kesombongan dan kekibiran itu? Tentu tidak! Kalau begitu kenapa kita merasakan lebih istimewa daripada orang lain? Walhal tidak ada keistimewaan apa-apa pun yang menjadi milik kita. Semua itu Allah pinjamkan sekejap. Jadi tidak ada apa-apa pun kehebatan kita jika dibandingkan dengan orang lain. Kadang-kadang Allah beri kita kelebihan ilmu, kekayaan, pangkat dan lain-lain, tapi dalam masa yang sama kitalah yang paling banyak mengidap sakit. Misalnya sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan lain-lain sehingga kelebihan dan keistimewaan-keistimewaan itu semuanya tidak ada erti apaapa lagi. Akhirnya, nikmat yang dikumpul-kumpulkan sekian lama, tidak dapat dinikmati sendiri tetapi dinikmati oleh orang lain. Oleh itu untuk apa dibangga-banggakan dengan kehebatan yang ada itu?
6. Ingat azab Allah untuk orang yang sombong.
Cubalah renungkan. Ingatkanlah di hati bahawa sombong ini sangat dimurkai oleh Allah. Kita dianggap sudah merampas pakaian-Nya. Akibatnya, kita akan dicampakkan ke Neraka yang panas apinya 70 kali ganda kekuatan api dunia dan dalamnya 70 ribu tahun perjalanan baru sampai ke dasarnya.
Ingatkan Neraka yang keseluruhannya api. Di atasnya api, di bawahnya api, di kiri api, di kanan api, di depan api, di belakang api yang memakan dan menghanguskan daging-daging dan tulang-belulang. Kemudian diganti lagi dengan tubuh yang baru dan diseksa lagi. Begitulah berulang-ulang berlaku sepanjang masa. Walhal di waktu itu kita dibelenggu kaki dan tangan serta dicemeti berterusan oleh malaikat Zabaniah. Bau Neraka yang busuk itu tidak dapat digambarkan. Kalaulah ditakdirkan bau itu tercium oleh penduduk dunia, akan matilah semua lantaran busuknya.
Perkara-perkara di atas tadi perlu difikir-fikirkan, direnung-renungkan dan diulang-ulang memikirkannya. Diingat selalu dalam hati hingga tidak dapat dilupakan lagi. Kesannya nanti akan timbul rasa malu dan takut untuk kita bersikap ego dengan Tuhan dan dengan manusia. Dengan cara-cara atau kaedah ini moga-moga membantu kita mudah untuk bermujahadah menumpaskan sombong ini. Harapan kita moga-moga Allah sentiasa memimpin kita agar menjadi hamba-hamba-Nya yang merendah diri.

Kisah menarik di sini...

  • sombong (185)
  • bodoh sombong (74)
  • Sifat sombong (55)
  • apa itu sombong (46)
  • tanda tanda orang sombong (41)
  • sombong dalam islam (39)
  • orang yang sombong (34)
  • maksud sombong (28)
  • apa hukum manongsia lupa kan diri (25)
  • Tanda orang sombong (22)
  • orang sombong (21)
  • akibat sombong (20)
  • ego dalam islam (20)
  • hadis tentang sombong (20)
  • sikap sombong (20)
  • penyakit sombong (18)
  • sifat sombong dalam islam (15)
  • sombong itu pakaian allah (15)
  • sombong menurut islam (15)
  • sombong pakaian allah (15)
  • tanda tanda riak (15)
  • tanda-tanda orang sombong (14)
  • sifat ego (13)
  • nasihat untuk orang yang sombong (12)
  • manusia yang sombong (11)
  • hadis sombong (10)
  • jangan sombong sesama manusia (10)
  • sombong selendang allah (10)
  • kesan sombong (9)
  • sombong adalah (9)
  • orang sombong dalam islam (8)
  • sifat kibir (8)
  • tanda orang busuk hati (8)
  • tanda2 orang sombong (8)
  • hukum sombong (7)
  • kenapa manusia sombong (7)
  • manusia lupa kan diri apa hukum nya (7)
  • nasihat untuk orang sombong (7)
  • sifat ego dalam islam (7)
  • Tanda riak (7)
  • tanda-tanda orang yang sombong (7)
  • bodoh sombong dalam islam (6)
  • cara mengatasi kawan kawan yang sombong (6)
  • ego menurut islam (6)
  • hadis nabi tentang hati busuk (6)
  • Orang yang tidak mendengar nasihat (6)
  • riak dan sombong (6)
  • sombong kepada allah (6)
  • tanda orang benci kita (6)
  • akibat sombong dalam islam (5)
  • akibat sombong menurut islam (5)
  • allah benci orang sombong (5)
  • hadis nabi tentang sombong (5)
  • hukum ego dalam islam (5)
  • kesan sifat sombong (5)
  • maksud sombong dalam islam (5)
  • perkataan sombong di dalam al quran (5)
  • sombong dan angkuh dalam islam (5)
  • Tanda sombong (5)
  • tanda tanda kawan benci kita (5)
  • tanda-tanda sombong (5)
  • akibat bagi yang benci islam (4)
  • akibat orang sombong (4)
  • ayat kasih untuk orang sombong riak (4)
  • berdosakah membuang makanan pemberian orang lain (4)
  • cara mengobati sifat kibir (4)
  • erti sombong (4)
  • hukum jalan hentak kaki (4)
  • hukum orang yang sombong (4)
  • hukum sombong dalam islam (4)
  • kata kata kepada orang yang tidak menghargai pemberian seseorang (4)
  • kenapa dia sombong (4)
  • kesan ego (4)
  • madah bagi orang rasa bersalah (4)
  • maksud ego dalam islam (4)
  • manusia yang bodoh sombong (4)
  • mengapa sombong (4)
  • nasihat orang yang sombong (4)
  • orang yang sombong adalah (4)
  • orang yang sombong dalam islam (4)
  • orang yg sombong (4)
  • penyakit hati sombong (4)
  • punca busuk hati (4)
  • sebab sombong (4)
  • selendang Allah (4)
  • sifat sombong hanya milik Allah (4)
  • sombong adalah selendang allah (4)
  • sombong itu selendangku (4)
  • sukar dengar nasihat (4)
  • tanda orang riak (4)
  • Tanda tanda sombong (4)
  • tanda-tanda penyakit hati dalam islam (4)
  • 7 tanda orang yang sombong (3)
  • akibat bercakap takbur (3)
  • apa erti di lupa yang lama (3)
  • apa itu bodoh sombong (3)
  • apa kah orng sombng itu apa ajab x (3)
  • ayat untuk orang yang tidak menghargai kawan (3)
  • cara menghilangkan sombong pada riak wajah (3)
  • doa kawan suka berkawan dengan kita (3)


Sombong Adalah Selendang ALLAH


Tidak ada orang yang suka pada orang yang bersifat dan bersikap sombong. Sombong adalah salah satu sifat yang sangat dibenci oleh ALLAH. Sombong adalah perasaan menganggap diri lebih (lebih baik, lebih istimewa, lebih cerdas, lebih kaya, lebih tampan, lebih cantik, dsb.) atas orang lain, dan memandang orang lain lebih rendah dan lebih hina.
Dalam Al-Qur’an surat Luqman ayat 18 dan 19, ALLAH SWT berfirman,
Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai.
Dari dua ayat di atas kita bisa menarik sebuah kesimpulan bahwa sikap dan sifat sombong, angkuh dan suka membanggakan diri sangat tidak disukai oleh ALLAH SWT. Tetapi ALLAH sangat menyukai sifat rendah hati dan sederhana. Ada banyak lagi ayat-ayat dalam Al-Qur’an yang mencela sikap sombong di antaranya:

Aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya di muka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan-Ku. (QS. Al-A’raaf [7]: 146)
Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong. (QS. An-Nahl [16]: 23)
Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina. (QS. Al-Mu’min [40]: 60)
Rasulullah saw., pun mencela sikap sombong. Abdullah bin Mas’ud meriwayatkan bahwa Rasulullah bersabda,
Tidak akan masuk surga orang yang hatinya terdapat seberat biji sawi dari sikap sombong. (HR. Muslim, Abu Dawud, At-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad)
Di hadits yang lain Rasulullah saw. bersabda,
ALLAH SWT berfirman, sifat sombong itu selendang-KU, dan keagungan itu pakaian-KU. Barangsiapa yang menentang-KU dari keduanya, maka AKU masukkan ia ke neraka Jahannam. (HR. Muslim, Abu Dawud dan Ahmad)
Sementara itu Amr bin Syu’aib meriwayatkan dari ayahnya dari kakeknya, bahwasanya Rasulullah saw. bersabda,
Orang-orang yang sombong besok di hari kiamat akan dikumpulkan seperti semut-semut kecil dalam bentuk manusia, mereka datang dengan hina dari berbagai tempat, mereka diberi minum dari keringat penduduk neraka yang berupa nanah dan darah penduduk neraka. (HR. Ahmad danAt-Tirmidzi: 2492)
Abi Hurairah meriwayatkan bahwa Rasulullah saw. bersabda,
Saya diperlihatkan 3 (tiga) golongan pertama yang masuk surga dan 3 (tiga) golongan pertama yang masuk neraka. Adapun tiga golongan pertama yang masuk surga adalah orang yang mati syahid, budak yang dimiliki tuannya akan tetapi ia melaksanakan ibadah kepada ALLAH SWT dengan sebaik-baiknya dan memberikan nasihat kepada tuannya, dan orang yang menjauhkan dirinya dari hal-hal yang haram dan meminta-minta orang lain, padahal ia mempunyai tanggungan keluarga. Sedangkan tiga golongan pertama yang masuk neraka adalah pemimpin yang sewenang-wenang dan orang mempunyai harta banyak, akan tetapi ia tidak memberikannya kepada orang lain yang berhak menerimanya dan orang fakir yang sombong. (HR. Ahmad, Ibnu Hibban, Ath-Thayalisy, dan Al-Hakim)
Manusia sesungguhnya adalah makhluk yang dhaif (lemah) karena itu tidak berhak untuk menyombongkan diri dengan apapun yang dimilikinya. Sesungguhnya semua yang dimiliki oleh manusia hanyalah titipan, hakikatnya semua adalah milik ALLAH. Dan semua itu akan kembali kepada-NYA.
Sungguh jelas ancaman ALLAH atas sifat dan sikap sombong ini seperti yang sudah dituliskan pada ayat-ayat Al-Qur’an dan Hadits di atas. Jika sudah sedemikian jelas ancaman untuk kesombongan, apakah kita masih berani untuk sombong??
Mari kita tanggalkan pakaian kesombongan, takutlah akan ancaman ALLAH SWT. Mari kita beristighfar, memohon ampun atas kesombongan-kesombongan yang mungkin pernah kita lakukan, baik secara terang-terangan maupun secara tersembunyi. Mari kita pakai pakaian rendah hati untuk menggantikan pakaian kesombongan yang pernah atau masih kita kenakan. Semoga ALLAH SWT mengampuni dosa-dosa yang telah kita lakukan.. amin yaa Rabb..