Rabu, 29 Mei 2013

ROGOL DAN ZINA TETAP ADA...ALLAH DAH ADAKAN UNDANG2 KENAPA TAK MAU IKUT...AJAL TAK MENGIRA UMUR DAN JANTINA...KITA TAK TAHU BILA MATI...JADI JANGAN JADI ORANG JAHAT ATAU MENGAMALKAN PERBUATAN2 AHLI NERAKA...MAKA SAMA2 KITA BERTAQWA KEPADA ALLAH SWT

Tiada penyatuan PAS-Umno selagi saya hidup

Salmah Mat Husain , 29 Mei 2013
KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak akan membenarkan sebarang usaha ke arah penyatuan PAS dan Umno selagi beliau masih hidup.

Menurut bekas Menteri Besar Kelantan itu, PAS adalah milik semua ahlinya dan sebarang tindakan atau keputusan yang dibuat perlu mendapat persetujuan daripada semua ahli khususnya melalui muktamar.

“Tidak boleh sesiapapun mengatur usaha untuk mengadakan kerjasama antara PAS dan Umno apa lagi secara senyap-senyap, parti ini terbuka kepada orang ramai dan milik ahli.

“Saya tidak bagi, selagi saya masih hidup saya tidak akan benarkan usaha untuk menjalin kerjasama PAS dan Umno dilakukan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Harakahdaily semalam.

Tuan Guru berkata Umno sejak awal lagi menolak dasar Islam sebagaimana yang diperjuangkan oleh PAS.

Tambahnya, selain persoalan dasar parti, banyak lagi perkara yang perlu dikaji terhadap kesilapan Umno dalam perjuangan mereka.

“Untuk itu tidak ada sebab kita ingin bersama mereka dan saya peringatkan pada yang lain jangan ada usaha ini,” ujarnya lagi.
Exco Selangor : Pas sedia berkhidmat
JAMILAH HAMZAH
29 Mei 2013
Abdul Rani Osman
Abdul Rani Osman
SHAH ALAM - Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman menyatakan keyakinan empat calon Pas yang diperkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dapat menjalankan tugas Exco dengan baik.

Menurutnya, empat calon yang terpilih sebagai Exco ialah Adun Selat Klang, Dr Halimah Ali, Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi, Adun Sabak, Sallehin Mokhyi dan Adun Cempaka, Iskandar A. Samad.

"Sultan guna formula 6:3, enam Melayu di mana Pas empat, PKR dua, dan empat bukan Melayu, iaitu tiga DAP dan satu calon PKR.

"Saya diberitahu oleh setiausaha politik menteri besar tadi (semalam).

"Pas menyambut baik walaupun tak menang di Putrajaya, kita akan tumpu bagi khidmat kepada rakyat," katanya kepada Sinar Harian Online.

Sebelum ini, DAP Selangor menyuarakan perasaan tidak puas hati dengan senarai Exco yang diserahkan kepada Sultan dan menggesa untuk mengadakan perbincangan semula mengenai perkara tersebut.

Bagaimanapun, mengikut laporan media Sultan Selangor telah memberi perkenan kepada senarai calon Exco bagi penggal 2013-2018.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata: "Saya telah menghadap Duli Yang Maha Mulia Tuanku pada pagi ini (kelmarin) dan Tuanku bersetuju menamakan ahli-ahli Exco yang telah dikemukakan.

“Insya-ALLAH pada Khamis ini jam 9.30 pagi, di Istana Alam Shah, Klang, akan diadakan upacara angkat sumpah dan ikrar oleh semua ahli Exco yang dipilih,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Rani juga berkata dakwaan sebelum ini yang menyatakan perlantikan Exco Selangor mempunyai masalah tidak berbangkit lagi.

"Insya-ALLAH, Sultan sudah putuskan, kita terima.

"Tak ada yang dipertikaikan lagi, tak ada soal DAP tak puas hati, semua OK," katanya.
SU PKR jumpa MB bincang status pegawai politik
 
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution akan bertemu Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim bagi mengetahui status pelantikan dan perinciannya sebagai pegawai perhubungan politik di negeri itu.

Saifuddin berkata beliau hanya akan mengetahui perkara itu serta bidang tugas berkenaan peranannya selepas bertemu Khalid, minggu depan.

"Saya akan berjumpa MB minggu depan untuk dimaklumkan berkenaan status pelantikan, bidang tugas, dan tanggungjawab.

"Sehingga kini belum ada apa-apa makluman (terperinci berkenaan bidang tugas)," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Kongres Nasional PKR ke-9 hujung minggu lalu mencadangkan supaya Saifuddin diamanahkan berperanan sebagai pegawai perhubungan politik di negeri itu.

Antara peranannya meliputi usaha merapatkan jurang antara PKR dan parti politik lain di Selangor dan memastikan urusan politik dipisahkan daripada pentadbiran negeri dan urusan perniagaan syarikat, kata Anwar.

Bagaimanapun, cadangan pelantikan itu mendapat reaksi PAS Selangor apabila ADUN Chempaka dari PAS, Iskandar Samad turut menuntut satu jawatan diberikan kepada wakil PAS "untuk memantau urusan-urusan harian di Selangor".

"Dengan ura-ura perlantikan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution sebagai "political liaison" atau pegawai perhubungan politik di Pejabat Menteri Besar Selangor, seorang naib presiden PAS juga mesti ditugaskan untuk memantau urusan-urusan harian di Selangor

"Pimpinan PAS terutamanya pimpinan tertinggi parti mesti memberi tumpuan yang sama kepada Selangor sepertimana tumpuan yang mereka berikan kepada Kelantan, Terengganu dan Kedah.," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Ditanya berhubung reaksi PAS Selangor itu, Saifuddin enggan mengulasnya selagi belum bertemu Khalid.

"Maaf, tiada apa saya hendak komen (kerana) belum tahu hujung pangkal lagi. Tunggu sehingga saya jumpa MB," katanya.

Pada pilihan raya lalu, PAS dan DAP masing-masing memenangi 15 kerusi sementara PKR pula menguasai 14 kerusi DUN.
Perlawanan Pahang-Johor DT ditunda
 
Kekecohan yang ditimbulkan oleh penyokong pada perlawanan separuh akhir kedua Piala FA antara Pahang dan Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Darulmakmur di Kuantan, malam ini menyebabkan ia tidak dapat diteruskan.

Pengumuman penangguhan perlawanan itu diumumkan oleh komisioner perlawanan yang juga Penolong Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Ahmad Fuad Daud kira-kira pukul 10.30 malam selepas mengadakan perbincangan lanjut dengan pegawai perlawanan.

Beliau yang ditemui pemberita berkata kehadiran penyokong yang dianggarkan berjumlah 40,000 melebihi 35,000 kapasiti tempat duduk yang ditetapkan menyebabkan perlawanan itu tidak dapat diteruskan.

Katanya, berdasarkan tinjauan yang dilakukan mendapati dua pintu stadium telah dirempuh oleh penyokong sehingga menyebabkan berlakunya kesesakan di dalam stadium.

"Jualan tiket hanya mencapai 32,000 namun jumlah yang memasuki stadium melebihi daripada yang dibenarkan menyebabkan stadium penuh sesak...kita juga tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan keras ke atas kedua-dua pasukan kerana gagal mengawal tingkah laku penyokong masing-masing," katanya.

Ahmad Fuad berkata Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM yang dipengerusikan oleh Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin akan mengadakan mesyuarat bagi menentukan venue dan tarikh baharu perlawanan selewat-lewatnya minggu depan.

Terdahulu, Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah terpaksa turun ke trek bagi mententeramkan penyokong Pahang dan meminta mereka mengosongkan kawasan itu bagi memastikan perlawanan berkenaan dapat dimulakan.

Difahamkan, beberapa penyokong kedua-dua pasukan turut mengalami kecederaan disebabkan balingan mercun dan air botol mineral sehingga terpaksa dibawa keluar oleh pasukan keselamatan yang bertugas.

Untuk rekod, Johor DT menang 1-0 pada aksi separuh akhir pertama di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin pada Sabtu lepas.

Terdahulu, juara bertahan, Kelantan mengalahkan Terengganu dengan agregat 6-5 untuk layak ke final buat kali keempat selepas 2009, 2011 dan 2012.

Kemenangan 4-2 yang dicatatkan skuad Penyu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu hari ini bagaimanapun tidak membantu mereka layak ke final selepas kecundang 4-1 kepada Kelantan pada aksi separuh akhir pertama di Kota Baharu, Sabtu lepas.

Final Piala FA 2013 dijadualkan pada 29 Jun ini di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

-Bernama
 
 Belang Khairy Mula Menyeleweng
Posted on Wednesday, May 29 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Rakyat Terkilan

Baru jadi menteri Khairy dah mula menyeleweng apabila Festival Belia 2013 berlangsung dari 23 hingga 26 Mei 2013.

Kontraktor pembersihan dan kutipan sampah seluruh Putrajaya dilaksanakan oleh Alam Flora Sdn. Bhd.  Tapi Khairy menolak dan melantik syarikat kroni sendiri yang tidak mempunyai sebarang pengalaman telah menimbulkan banyak masalah apabila sampah festival tidak dikutip menyebabkan sampah bertimbun dan menyebabkab bau busuk.  Selain tidak cukup pekerja, kelengkapan dan tong sampah juga jumlahnya tidak cukup untuk menampung jumlah pengunjung yang ramai dan sampah yang bertimbun.

SPRM perlu menyiasat kerana mungkin selepas acara festival ini berakhir Khairy dan KBS nungkin akan mengarahkan Perbadanan Putrajaya untuk menggunakan kontrak Alam Flora supaya membuat pembersihan dan mengutip sampah.  Ini bermakna wang rakyat akan dibazirkan sebanyak 2 kali iaitu melantik kontraktor khas bagi festival belia ini tetapi tidak menjalankan tugas mereka sebaliknya lantikan dan bayaran telah dibuat.  Selepas itu wang rakyat dibazirkan lagi apabila Alam Flora diarah membuat kutipan sampah yang sama.

Cakap tak serupa bikin.  Inilah contoh penyelewengan berterusan yang akan dibuat oleh BN apabila diberikan kuasa untuk terus memerintah.

Rakyat Terkilan 
 
 Kembali ke era gelap Mahathir
Posted on Wednesday, May 29 @ 09:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Tindakan Kementerian Dalam Negeri, melalui Unit Penguatkuasa Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran merampas ketiga-tiga lidah rasmi PAS, KeADILan dan DAP, pada 23 Mei lalu, di seluruh negara, segera mengingatkan saya terhadap langkah sama bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, sejurus selepas BN dikejutkan dengan keputusan Pilihan Raya Umum 1999.

(Harakah, Suara Keadilan dan Roket menjadi mangsa rampasan KDN baru-baru ini. Menurut pengedar Harakah di beberapa negeri, antaranya Kedah, Melaka dan Negeri Sembilan, seawal jam 9 pagi, Khamis, ketika Harakah edisi Jumaat baru hendak diagihkan, penguatkuasa KDN bertindak pantas merampasnya. Difahamkan sebahagian besar Harakah itu masih belum dipamerkan untuk jualan. Lebih 4,000 naskhah Harakah dirampas walaupun angka rasmi dikeluarkan KDN hanya sekitar 1,000 sahaja).

Majoriti pengundi Melayu dalam PRU10 itu memberikan sokongan luar biasa kepada Barisan Alternatif. Ramai pemimpin Umno tewas, termasuk bekas menteri, khususnya kepada PAS. Dr Mahathir mengambil pendekatan "mendera" orang Melayu, antara lain dengan tidak memberikan sebarang tambahan kerusi Parlimen untuk tiga negeri Melayu, iaitu Kedah, Kelantan dan Terengganu, dalam persempadanan semula kawasan Parlimen, dan dalam masa sama, membanyakkan kerusi-kerusi pengundi campuran, sebagai tanda penghargaan kepada masyarakat Tionghua, yang menyelamatkan BN daripada kalah mengejut di peringkat persekutuan.

Tetapi, yang lebih menjolok mata ialah penderaan Dr Mahathir kepada beberapa penerbitan popular berbahasa Melayu -- Harakah, mingguan Eksklusif dan majalah dua kali sebulan Detik -- yang dikira telah menyumbang kepada kekalahan Umno, termasuk tumbangnya kerajaan Terengganu dan peningkatan mendadak pengaruh PAS di Kedah, terutama di kerusi-kerusi majoriti pengundi Melayu.

Tiga bulan selepas PRU1999 itu, akhbar Harakah yang diterbitkan dua kali seminggu sejak pertengahan 1990 (Harakah mula diberikan permit penerbitan dalam kekerapan sekali seminggu pada Mac 1987) menerima hukuman cukup keras.


Apabila permit Harakah tamat (di negara ini, hayat setuap penerbitan hanya setahun) pada 28 Februari 2000, kekerapannya dipancung daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan, yakni diterbitkan dalam tempoh 15 hari sekali! Dan permit baru itu hanya dikeluarkan KDN pada 6 Mac, sedangkan sepatutnya ia diperbaharui sebelum tempohnya berakhir. Di belakang permit, tertera dua syarat yang khusus buat Harakah dan tidak terdapat dalam permit penerbitan lain, iaitu syarat no 13 dan no 14.

Pihak pengurusan Harakah telah memohon permit baru pada 1 Ramadan 1420, bersamaan 9 Disember 1999, ketika pemimpin Umno berduka lara dengan keputusan PRU10. Sebenarnya KDN sudahpun memasanag perangkap untuk menjerat Harakah. Dalam suratnya pada 24 Disember, KDN memaklumkan bahawa telah melakukan dua kesalahan, mengenai penjualan akhbar Harakah kepada orang awam dan penjualan di tempat yang bukan pejabat atau markas PAS.

Ekoran "kesalahan-kesalahan" itu, KDN "bercadang untuk membatalkan permit penerbitan Harakah". Selain merupakan amaran paling keras pernah diterima Harakah, ia sebenarnya satu  mesej jelas bahawa akhbar alternatif yang dicetak hampir 400,000 naskhah ketika itu, bakal berdepan situasi lebih sukar.

Sehari sebelum KDN mengeluarkan surat amaran itu, Unit Kawalan Penerbitannya telah merampas lebih 2,600 naskhah Harakah di sekitar Lembah Klang. Menteri Dalam Negeri, Abdullah Ahmad Badawi, dalam kenyataannya menegaskan: "Jika gejala ini berterusan, kita akan memikirkan tindakan yang lebih keras lagi daripada apa yang kita lakukan sekarang."

Sebenarnya sebelum Harakah dihukum pancung kekerapan penerbitannya, daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan, KDN telah memaksa pelbagai syarat pelik, namun penguruisan Harakah tetap bersedia untuk melaksanakannya.

Misalnya, kira-kira pertengahan tahun 1998, KDN mengarahkan Harakah mengadakan rak khas supaya Harakah tidak bercampur dengan akhbar-akhbar lain di premis jualan. Hampir RM70,000 dibelanjakan untuk menempah rak tersebut bagi diagihkan kepada rangkaian penjual di seluruh negara.

Belum pun sempat rak itu selesai diedarkan, pada 26 Disember 1998, syarat baru dikeluarkan, iaitu Harakah hanya boleh dijual di markas atau pejabat PAS. Sebelumnya sudah KDN mengenakan syarat agar dicetak nota penting di muka depan Harakah, "Untuk Ahli PAS Sahaja".

Pada 3 Januari 2000, Harakah mengedarkan pekeliling kepada semua pengedar memaklumkan akhbar itu hanya boleh diedar dan dijual di markas dan pejabat PAS. Pengedar juga harus memastikan setiap peruncit di bawahnya menjual di tempat yang ditentukan itu atau menghantar ke rumah mereka yang melanggan.

Ketika itu, saya tidak bersama keluarga besar Harakah, tetapi mengendalikan penerbitan sendiri, yang mengusahakan majalah proreformasi, Detik; permitnya saya "sewa" dengan seorang sahabat baik, Allahyarham Samsuri Roslan.

Saya berkongsi dengan banyak pihak, yang merasakan tindakan KDN itu cukup keterlaluan dan tidak perlu diikuti Harakah. Apa pun, pihak pengurusan Harakah tetap cuba mematuhi apa jua syarat-syarat karut-marut KDN itu. "Sabar sungguh bos-bos Harakah melayani karenah KDN," kata seorang peguam.

Saya menimbulkan kembali cebisan cerita lama ini untuk menunjukkan "niat jahat" KDN kepada Harakah. Dalam setiap tindakannya, ternyata ia sarat dengan motif politik yang tebal. Malah, untuk menguatkuasakan syarat jualan hanya kepada ahli PAS, langkah merampas Harakah yang dijual di tempat awam boleh dipersoal. Keanggotaan PAS sudah melebihi satu juta orang, dan ahli-ahlinya berada di merata tempat.

Sebenarnya tindakan KDN merampas Harakah di tempat terbuka itu telah menafikan hak ahli-ahli PAS untuk membeli lidah rasmi parti mereka  di premis  yang mudah diperolehi. Bagi saya, ketika KDN sensitif sangat dengan jualan Harakah kepada orang awam, hak ahli PAS juga tidak boleh dihalang.

Apa pun, sebagai penggerak Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) dan wartawan yang mula bertugas dengan Harakah sejak keluaran sulungnya pada Mac 1987, bai saya, syarat-syarat karut-marut KDN itu harus dicabar di mahkamah dan dimansuhkan.

Mungkin KAMI patut memulakan inisiatif menggerakkan kempen membebaskan semua akhbar oposisi yang dikepung syarat-syarat tidak munasabah itu. Lebih malang, Suara Keadilan, yang ditamatkan permit penerbitannya ekoran isu "Felda bankrap", langsung tidak diberikan keizinan terbit.

PAS adalah sebuah parti politik berdaftar, yang ditubuhkan menurut peruntukan undang-undang lebih 62 tahun lalu. PAS tentulah dibenarkan untuk mengembangkan pengaruh dan menarik sokongan rakyat dari seluruh pelosok negara.

Justeru, akhbarnya juga harus dapat disebarkan kepada semua rakyat -- tidak terbatas kepada ahli-ahlinya saja -- tanpa sebarang halangan dan syarat-syarat represif. Bayangkan, dalam sebuah negara demokrasi, rakyatnya dihalang daripada membeli akhbar milik tiga buah parti politik, yang memperolehi undi popular 53 peratus!

Di zaman ledakan maklumat tanpa sempadan, apatah lagi dengan kerancakan media baru, amalan merampas akhbar ini adalah kerja kerajaan diktator zaman dahulu. Orang luar akan ketawa dengan "kerja gila" kerajaan BN yang "out of date" ini.

Inilah bahananya apabila Najib Razak -- diperkukuh dengan keghairahan Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara yang baru, Zahid Hamidi dan Khalid Abu Bakar -- menerima pakai teladan yang ditunjukkan mentornya Dr Mahathir. Mungkin Najib risau jika Mahathir mula bersuara, menggesanya menuruti langkah Abdullah Ahmad Badawi yang terpaksa meletakkan jawatan kerana prestasi buruk BN dalam PRU12. Rekod Najib yang mengetuai BN pada PRU13 adalah lebih buruk daripada Abdullah.

Program transformasi politik Najib adalah satu pembohongan besar. Pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan bukan saja tidak memberi sebarang makna kepada proses pendemokrasian, malah membuktikan ia langsung tidak menyentuh hal-hal fundamental dalam kebebasan akhbar, seperti keperluan permit, syarat-syarat mengarut KDN, kuasa tidak terbatas menteri dan peluang untuk merujuk kes ke mahkamah.

Pindaan itu sekadar tidak lagi mengehadkan tempoh permit kepada hanya setahujn seperti sebelumnya, tetapi masih mengekalkan kuasa menteri untuk menggantung dan menamatkan permit tanpa perlu sebarang alasan dan pihak yang terkilan tidak boleh membawanya ke pengadilan.


Ia menguatkan lagi keyakinan saya selama ini bahawa BN tidak pernah bersedia untuk memberikan ruang kebebasan bersuara buat warga Malaysia. Benar, dari segi akademik, tiada kebebasan akhbar di Malaysia. Peluang yang dibentangkan oleh medium internet bukan menunjukkan sikap terbuka kerajaan kepada amalan kebebasan bersuara tetapi "keterpaksaan" janji-janji Perdana Menteri pada 1997 semasa melancarkan Koridor Raya Multimedia (MSC).

Sesungguhnya rampasan Harakah, Suara Keadilan dan Roket, serta siri tangkapan terhadap pemimpin dan aktivis oposisi, seperti Tian Chua,  Tamrin Ghafar dan Harris Ibrahim hanya akan menaikkan semangat juang rakyat, apatah lagi dengan penahanan aktivis mahasiswa, Adam Adli Abd Halim, bakal menyemarakkan terus momentum PRU13.

Keputusan PRU13 rupanya tidak meredakan komitmen rakyat untuk menuntut perubahan, malah menggerakkan seluruh potensi yang ada bagi memastikan sistem dan proses pilihan raya negara kita dapat direformasikan seutuhnya. "Perlawanan" ini menuju pusingan lebih sengit. -- lutfi_detik@yahoo.com
Cabul wanita atas motosikal
SITI SHAHROSAMIRAH SHAHARMAN
29 Mei 2013
Cabul wanita atas motosikal
Tertuduh diiringi anggota polis dibawa keluar dari Kompleks Mahkamah Melaka selepas dijatuhi hukuman penjara empat bulan, semalam.
AYER KEROH - Tindakan seorang lelaki menunggang motosikal dan mencabul seorang wanita yang menunggang sebuah motosikal lain, membawa padah apabila dia dijatuhkan hukuman penjara empat bulan oleh Mahkamah Majistret Ayer Keroh, di sini, semalam.

Khairul Azali Abdullah, 21, dari Umbai, Jasin yang turut menunggu kelahiran cahayamata sulung dijatuhi hukuman itu selepas mengaku bersalah terhadap pertuduhan disabitkan ke atasnya di hadapan Majistret Ida Rahayu Sharif.

Berdasarkan pertuduhan, Khairul Azali didapati mencabul kehormatan seorang wanita berusia 20 tahun semasa menaiki motosikal jenis Honda EX5 ketika hendak masuk ke simpang Taman Mutiara
Pokok Mangga, kira-kira 11.20 pagi pada 22 Mei lalu.

Terdahulu, tertuduh yang menganggur ketika rayuan memohon hukuman ringan kerana isterinya sarat mengandung dan dijangka bersalin Jun ini.

“Isteri saya sekarang mengandung. Niat saya cuma mahu berkenalan dan nak minta nombor telefon dia sahaja,” katanya.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, Nabilah Nizam ketika pendakwaan berkata, hukuman perlu diberikan sebagai pengajaran kerana berdasarkan fakta kes perbuatan meraba adalah kesalahan berat, selain tertuduh sedar ketika melakukan perkara tersebut.

Selepas mendengar rayua kedua-dua pihak, Ida Rahayu kemudian menjatuhkan hukuman penjara selama empat bulan dari tarikh ditangkap pada 23 Mei lalu.

“Kalau awak nak berkenalan, kenapa tak cakap Assalamualaikum? Tapi awakkan dah kahwin, apa lagi yang awak nak?,” tanya Ida terhadap tertuduh yang hanya tunduk dan mendiamkan diri.
Mengikut fakta kes, mangsa yang keluar dari sebuah bank menaiki motosikal menghala persimpangan lampu isyarat Plaza Pandan Malim, terlihat seorang lelaki tidak dikenali mengekorinya menaiki motosikal.

Selepas melepasi persimpangan itu, mangsa melihat lelaki terbabit iaitu tertuduh masih mengekorinya.

Ketika sampai ke simpang masuk Jalan Pokok Mangga, tertuduh dikatakan meraba dari sebelah kiri mangsa sebelum berhenti sebelum tertuduh terus meraba-raba mangsa.

Mangsa yang berang kemudian turut memaki hamun tertuduh yang kemudian bertindak melarikan lari.
Jasad terapung milik Danish
Norhasram Mohamad
29 Mei 2013
Jasad terapung milik Danish
Azmi mengusung mayat anaknya, Danish Izz Haikal untuk dibawa ke Hospital Tengku Anis.
Jasad terapung milik Danish
DANISH IZZ HAIKAL
PASIR PUTEH - Seorang kanak-kanak dipercayai bermain seorang diri ditemui mati lemas di Sungai Semerak, Jalan Limbongan (Belakang Forest) di sini, petang kelmarin.

Mangsa, Danish Izz Haikal Azmi, 3, ditemui jirannya dalam keadaan terapung di sungai yang jaraknya hanya kira-kira 15 meter dari rumahnya pada jam 5.30 petang.

Sebelum itu, bapa mangsa Azmi Zainon, 32, mencari anaknya selepas tidak melihat kelibat kanak-kanak hiperaktif berkenaan.

Kehilangan kanak-kanak itu hanya terjawab apabila jiran mereka, Ismail Daud, 53, menemuinya terapung di sungai dan segera memaklumkan Azmi.

Azmi cuba menyelamatkan anaknya, namun Danish Izz Haikal sudah kaku dan disahkan meninggal dunia tidak lama selepas itu.

Ketika kejadian, ibu mangsa, Nor Paezah Razali, 23, tiada di rumah kerana keluar ke bandar untuk membeli barang.

Ismail ketika ditemui berkata, sebelum kejadian, Danish Izz Haikal bermain seorang diri di dalam rumah manakala adik bongsunya, Nor Auni Husna, 6 bulan, pula berada di rumahnya.

“Saya sedih dengan kejadian menimpa keluarga Azmi dan berharap keluarga itu bersabar dengan ujian ALLAH,” katanya kelmarin.

Jenazah Danish Izz Haikal dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sri Aman, malam tadi (kelmarin) selepas dituntut keluarganya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superitendan Mohd Kamal Zainal mengesahkan pihaknya ada menerima laporan daripada keluarga mangsa berhubung kejadian dan mengklasifikasikannya mati mengejut.
Ditemui mati dalam kereta
Wartawan Sinar Harian
29 Mei 2013
Ditemui mati dalam kereta
Kon Swee ditemui mati selepas dua jam tidak keluar dari kereta
RASAH – Misteri seorang lelaki yang duduk dalam keretanya lebih dua jam akhirnya terjawab, petang kelmarin apabila dia sebenarnya sudah meninggal dunia.

Au Kon Swee, 74, ditemui mati dalam kereta berkenaan kira-kira 5 petang, berdekatan medan selera Rasah Jaya, di sini oleh seorang jirannya.

Jirannya yang enggan dikenali berkata, mangsa merupakan  seorang pelanggan tetap di medan selera berkenaan dan dilihat setiap hari datang ke situ untuk berkaraoke dan makan bersama rakan-rakan.

"Sebelum itu, kira-kira 3 petang, dia sudah sampai di medan selera ini, tapi dia tidak turun dari keretanya.

“Saya fikir mungkin dia mahu berehat sebab pada waktu itu, kedai makan belum buka sepenuhnya.

“Tapi, lebih dua jam saya lihat dia masih dalam kereta. Saya pergi lihat dan mendapati badannya sudah sejuk dan tak bernyawa lagi,” katanya.

Menurutnya, sebelum kejadian, Kon Swee ada mengadu batuk, namun enggan ke klinik untuk rawatan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Saiful Azly Kamaruddin mengesahkan menerima laporan kejadian.
Maut kepala dilanggar lori
Nor'asyikin Mat Hayin
29 Mei 2013
Maut kepala dilanggar lori
Orang ramai melihat mayat mangsa di Kilometer 11 Jalan Bukit Pasir-Muar, semalam.
MUAR - Hasrat seorang wanita untuk menghadiri temuduga di bandar ini tidak kesampaian apabila terbunuh selepas terlibat dalam nahas membabitkan dua lori dengan sebuah motosikal di Kilometer 11 Jalan Bukit Pasir-Muar di sini, semalam.

Mangsa ialah pembonceng motosikal dikenali Lili Zurainah Bahari, 27, meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, mangsa menaiki motosikal yang ditunggangi adiknya, Mohamad Khairuddin Bahari, 19, dalam perjalanan ke tempat temuduga kerja dari rumah mereka di Felda Lenga.

Kejadian tersebut dipercayai berlaku apabila motosikal mereka merempuh belakang sebuah lori yang sedang membrek dari arah sama iaitu dari Bukit Pasir menghala Muar.

Akibat rempuhan kuat itu, motosikal dinaiki hilang kawalan menyebabkan mereka terjatuh ke kanan jalan raya.

Malangnya, datang sebuah lagi lori dari arah Muar menghala Bukit Pasir tidak sempat mengelak lalu terlanggar kepala Lili Zurainah.

Kedua-dua pemandu lori terbabit selamat dan tidak mengalami sebarang kecederaan, manakala Mohamad Khairuddin yang cedera pada anggota badan dihantar ke Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) untuk rawatan dan keadaannya dilaporkan stabil.

Pemangku Ketua Polis daerah, Superintendan Sahadan Jaafar mengesahkan menerima laporan kejadian dan mayat mangsa dibawa ke rumah mayat HPSF untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya.

“Kita meminta saksi kejadian tampil untuk membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.
Betis cucu terbelah dua
SHARIFAH HAZIRAH AL-JEFFREY
29 Mei 2013
Betis cucu terbelah dua
Keadaan Proton Iswara yang terbabas ke tunggul kayu selepas merempuh dua sahabat di Felda Panching Utara, semalam.
KUANTAN – “Makcik hampir pengsan melihat kepala cucu berlumuran darah dengan betisnya terbelah dua.”

Demikian kata Umasharah Hashim, 62, nenek kepada Mohd Zarif Mohd Zamri, 16, yang cedera parah selepas motosikal dinaiki bersama rakan dirempuh Proton Iswara ketika hendak masuk simpang di Felda Panching Utara, kira-kira jam 11.45 tengah hari semalam.

Dalam kejadian itu, rakan Mohd Zarif yang dikenal sebagai Mohd Akmal Aizuddin, 15, meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala.

Mengimbas sebelum kejadian itu, Umasharah berkata, dia sempat berbual dengan cucunya ketika sedang membasuh kain sebelum mangsa memberitahu hasratnya mahu pergi memancing bersama rakan.

Mohd Zarif kemudian terus keluar bersama rakannya itu namun tidak sampai 10 minit dia menerima panggilan daripada seorang penduduk mengatakan cucunya itu kemalangan.

Warga emas itu bagaimanapun tidak percaya dengan kejadian yang menimpa cucunya sebelum meminta anaknya pergi ke tempat kejadian yang hanya lima meter dari rumah.

Bagaimanapun, tidak menunggu berita daripada anaknya itu, Umasharah gagahkan diri berjalan menuju ke tempat kejadian.

“Luluh hati makcik melihat cucu yang dibesarkan sejak kecil meraung kesakitan. Sejak kecil, makciklah ibu dan ayah kepada Mohd Zarif berserta dua lagi adiknya kerana ibu mereka telah meninggal dunia," katanya.

Selepas kejadian Mohd Zarif dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) dan dilaporkan stabil.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kuantan Superintendan Aziz Ahmad berkata, siasatan awal mendapati, mangsa dirempuh kereta yang menghala ke Sungai Lembing dari Felda Panching Timur, ketika mahu masuk ke simpang untuk menghantar rakan pulang.

Menurutnya, akibat rempuhan itu, kereta berkenaan kemudian terbabas di tepi kanan jalan dan tersangkut pada tunggul pokok kelapa sebelum pemandunya berusia 26 tahun membuat laporan di Balai Polis Panching selepas kejadian.

Katanya, jenazah Mohd Akmal sudah dituntut oleh ahli keluarganya selepas bedah siasat selesai dijalankan di HTAA, petang semalam.

Polis masih meneruskan siasatan berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Tiada ulasan: