Selasa, 21 Mei 2013

BEGINI BILA TAK DE KUASA...DAN TIDAK KANAN LAGI

Kakitangan Utusan lempar mihun pada Hata Wahari

Kakitangan akhbar Utusan Malaysia hari ini hilang sabar apabila seorang bekas wartawan kanannya, Mohd Hata Wahari muncul di hadapan pejabat mereka untuk menyatakan bantahan ke atas laporan akhbar itu.

Dengan tidak semena-mena, individu tidak dikenalpasti dalam kumpulan seramai kira-kira 40 orang kakitangan Utusan yang berhimpun itu dilihat melemparkan dua bungkusan ke arah Hata.

NONEBungkusan yang gagal mengenai Hata itu kemudiannya didapati berisi mihun goreng.

Ia berlaku selepas Hata, yang muncul seorang diri dalam demonstrasi tersebut, cuba menunjukkan satu kain rentang ke arah pemimpin redaksi akhbar tersebut.
Dalam kejadian pada kira-kira jam 5 petang itu, beliau turut dihalang oleh seorang kakitangan Utusan yang meluru ke arah Hata dan cuba menarik kain rentang tersebut, sementara kumpulan kakitangan lain bersorak.

Kakitangan berkenaan berkenaan bagaimanapun tidak berjaya merampas kain rentang berkenaan.

NONEKumpulan kakitangan Utusan itu antara lainnya melaungkan  "boo", "balik", "komunis" dan "hidup Utusan" ke arah Hata.
Kain rentang yang cuba ditunjukkan Hata itu antara lainnya menyeru ketua pengarang Utusan agar menghentikan “kewartawanan tidak bertanggungjawab”.

“Jadilah wartawan yang menjunjung etika kewartawanan. Jangan gadaikan masa depan Utusan untuk kepentingan diri. Jangan jadi wartawan rasis," kata Hata lagi dalam pesanannya itu.

Kejadian itu diperhatikan seramai kira-kira 60 orang anggota polis, yang seterusnya meminta Hata beredar selepas insiden tersebut.

NONETerdahulu, Hata dalam sidang medianya berkata beliau membantah tindakan Utusan yang didakwanya sering menyalahi etika kewartawanan dengan memaparkan berita berunsur perkauman.

"Kita perlu lakukan sesuatu. Sebab akhir-akhir ini ramai sangat yang kutuk Utusan dan saya cuma nak tunjuk rasa tak puas hati. Lagipun setiap 2 Mei, sejak saya diberhentikan saya memang akan datang sini dan pegang kain rentang.

"Kalau kita lihat, makin teruk polisi dan etika kewartawanan (Utusan). Tajuknya terlampau perkauman. Tapi tak ada tindakan keras di ambil ke atas editor dan wartawan.

NONE"Apa yang berlaku amat menyedihkan. Media sepatutnya memepertahankan masyarakat," katanya sambil menambah, beliau hadir seorang diri kerana tidak mahu melibatkan mana-mana pihak.
Bekas presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) itu berkhidmat di Utusan sejak 1995 dan dipecat pada 2 Mei 2011 selepas panel siasatan dalaman Utusan Melayu (M) Bhd mendapati beliau bersalah atas tuduhan memburuk-burukkan nama syarikat itu melalui laporan yang disiarkan beberapa media.

Setelah itu, menjadi rutin beliau untuk berdiri di hadapan Utusan untuk mengadakan 'protes nasi lemak' pada setiap 2 Mei, yang juga tarikh kelahirannya.
Beliau bagaimanapun memilih untuk berdemo di hadapan Utusan pada hari ini memandangkan tarikh 2 Mei 2013 jatuh pada musim pilihan raya.
Persoalan integriti tentukan nasib BN dalam PRU

Raja Muda Perak Raja Nazrin Shah berkata isu integriti memainkan peranan terhadap nasib BN dalam pilihan raya umum (PRU) sejak pilihan raya ke-11 ketika negara ini masih dipimpin oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2004.

Antara agenda Abdullah pada ketika itu, titah baginda, menubuhkan Institut Integriti Malaysia dan suruhanjaya diraja penambahbaikan perjalanan dan pengurusan polis, bertujuan mengembalikan imej, reputasi dan integriti polis.

Begitu juga dengan pendakwaan yang dibuat terhadap nama-nama besar, antaranya Tan Sri Eric Chia dan Tan Sri Kasitah Gadam - langkah yang memberikan imej kerajaan yang berazam mengutamakan integriti dan memerangi rasuah tanpa gentar tanpa pilih kasih.

NONE"Senario ini dipercayai ada pengaruh di kalangan pengundi semasa PRU ke-11 dan BN mencipta kejayaan gemilang memenangi 198 kerusi Parlimen dan 63.8 peratus undi popular.

"Keputusan PRU ke-11 memanifestasikan harapan dan hasrat rakyat yang mahukan pentadbiran negara bersih, berintegriti dan sifar rasuah.

"Rakyat dijanjikan, rakyat diberi harapan, rakyat mempercayainya, rakyat memberi sokongan," titah baginda.

Bagaimanapun, menjelang PRU ke-12 pada 2008, kerajaan gagal memenuhi harapan tinggi rakyat dan mereka merasakan kata tidak di kota.

"Rakyat tidak dapat diyakinkan dengan ucapan, dengan janji, dengan indeks pencapaian, sekiranya indeks pencapaian tidak memberi erti, tidak benar-benar dirasakan dalam kehidupan harian rakyat," katanya.
Zahid: Rampas kuasa tak demokratik

Sebarang usaha untuk menukar kerajaan melalui rampasan kuasa adalah jelas di luar proses demokratik dan polis akan memberikan tindak balas yagn sesuai, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi.

NONEKatanya, semua pihak bersetuju bahawa pembentukkan kerajaan mesti berlaku dengan cara yang demokratik dan tidak pernah berlaku di Malaysia pertukaran secara rampasan kuasa.

Menurut Zahid lagi, rampasan kuasa dianggap terkeluar daripada proses demokrasi dan mengetepikan autoriti Yang di-Pertuan Agong.

Beliau merujuk penangkapan aktivis mahasiswa Adam Adli ekoran ucapannya dalam sebuah forum di Kuala Lumpur minggu lalu, yang menyebabkannya direman lima hari bawah Akta Hasutan.
Menteri: Pakatan masih dapat tempat di media baru

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menolak dakwaan bahawa Pakatan Rakyat tidak mendapat liputan dalam media massa kerana gabungan parti berkenaan menurutnya masih mendapat tempat di media baru.
NONE"Sebenarnya ini tidak benar (pembangkang tak diberikan akses kepada media) kerana, terbukti sebenarnya mereka dapat akses.

"Cuma sekarang ini hanya berkaitan dengan akses media (tradisional). Semakin lama peranannya semakin terbatas.

"Tetapi media baru adalah satu media yang berkembang dan boleh digunakan oleh sesiapa sahaja. Dan mahu tak mahu mesti mengakui bahwa sebenarnya mereka (pembangkang) boleh akses pada media baru," katanya.

Dalam sidang media sama, Shabery berkata, kerajaan memberi kebebasan dan tidak mengadakan tapisan terhadap media baru seperti di negara lain.

NONEJelasnya, walaupun ada sesetengah negara yang mengharamkan penggunaan laman Facebook dan membuat tapisan pada kandungan media baru, perkara itu tidak akan terjadi di negara ini.

"Negara kita tak ada (sekatan ke atas media baru). Itu adalah bukti yang paling besar bahawa kebebasan bersuara sudah pun ada dan sudah diamalkan dalam negara kita.

"Mungkin tidak sepenuhnya tapi sekurang-kurangnya asas itu penting dan patut dihargai," katanya lagi.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media selepas majlis penyerahan tugas oleh Datuk Seri Rais Yatim di Putrajaya hari ini.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.
'Ya, negeri ini pun bukan bapa Anwar punya'

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini berang apabila diminta mengulas mengenai kenyataan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung tulisan kontroversinya di Utusan Malaysia minggu lalu.
NONEDengan nada marah, Zahid berkata negara ini juga bukan milik Anwar.
"Negeri ini pun bukan negeri bapa dia punya. Memang bukan (milik) bapa saya. Ini (pun) bukan negeri bapa dia.

"Yang itu, awak kena tulis, Malaysiakini. Kamu selalu spin. Tolong tulis berdasarkan etika kewartawanan," katanya sambil menuding jarinya kepada wartawan portal tersebut.
Ditanya lanjut sama ada beliau akan memohon maaf atas tulisan tersebut, seperti mana yang dituntut oleh setiausaha agung DAP Lim Guan Eng, Zahid berkata beliau tidak sepatutnya berbuat demikian.
NONE"Dia (Lim) yang patut minta maaf kepada saya, sebab salah tafsir kenyataan saya. Bukan saya minta maaf kepadanya," katanya dengan nada serius.
Zahid dalam tulisannya dalam Utusan Malaysia pada 16 Mei menyeru golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara yang menjalankan pilihan raya mengikut kaedah yang digemari.

Enggan ulas isu tahan Adam Adli
Anwar pula ketika berucap di Seremban, 18 Mei lalu berkata Zahid gesaan agar rakyat yang tidak gembira dengan sistem pilihan raya supaya berpindah keluar dari negara ini adalah satu kenyataan sombong yang menghina rakyat.

"Kamu ingat negara ini bapa kamu punya? Ini cara menghina rakyat," kata Anwar dalam pidatonya itu.

adam adli raid 190513Sementara itu, Zahid dalam sidang media hari ini turut ditanya mengenai sebab penahanan yang dibuat ke atas aktivis mahasiswa Adam Adli.
Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut kerana tidak mahu kenyataannya dijadikan isu politik.
"Kalau saya cakap, nanti mereka (pembangkang) kata itu tindakan (bermotifkan) politik. Biar profesional," katanya.
Ketua polis negara Tan Sri Khalid Abu Bakar pula, dalam sidang media sama, berkata beliau akan mengulas perkara itu kemudian.
Zahid: Saya pantau setiap ayat di Malaysiakini

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini memberi amaran kepada portal berita Malaysiakini supaya lebih bertanggungjawab dalam menyiarkan berita.

Beliau berkata portal berita itu perlu berpegang kepada etika kewartawanan tanpa memutarbelitkan berita atau kenyataan asal menjadi kontroversi.

NONE"Anda (wartawan Malaysiakini) selalu putar belitkan kenyataan, selalu sangat. Perkara yang tak ada anda buat ada, anda tulis elok-elok.

"Saya pantau setiap perkataan, ayat, perenggan, setiap berita di Malaysiakini. Anda jangan main api dengan saya. Anda selalu putar belit.

"Tolong cuba menulis mengikut etika kewartawanan okay?," katanya kepada wartawan portal itu pada sidang media sempena hari pertama beliau bertugas di kementerian itu, di Putrajaya hari ini.

Ahmad Zahid juga menegaskan beliau tidak akan memohon maaf kepada Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berhubung kenyataannya menggesa mereka yang tidak berpuas hati dengan keputusan pilihan raya di Malaysia supaya berhijrah ke negara di mana mereka boleh mempraktikkan kepercayaan politik mereka, yang menurutnya telah disalah tafsir.

"Dia (Lim) yang patut minta maaf kepada saya, sebab salah tafsir kenyataan saya. Bukan saya minta maaf kepadanya," katanya dengan nada serius.

- Bernama
'Pesta' pertikai keputusan PRU 25 Mei ini

Jurucakap Gabungan NGO Suara Rakyat 505 Badrul Hisham Shaharin berkata pihaknya akan menganjurkan "pesta rakyat bagi mengembalikan demokrasi yang dicuri" secara besar-besaran di Petaling Jaya pada 25 Mei ini sebelum diikuti siri-siri lain di seluruh negara,

NONEPerhimpunan yang dirancang diadakan di padang berhadapan Amcorp Mall antara lain bakal menampilkan bukti dan saksi berhubung dakwaan berlakunya penipuan dalam pilihan raya umum pada 5 Mei lalu.

Sekali gus, tegasnya, perhimpunan tersebut "tidak ada kena mengena" dengan dakwaan mahu merampas kerajaan ala "Arab Spring" atau "Malaysian Spring" seperti yang didakwan oleh pihak pemerintah.
Perhimpunan itu dijadual berlangsung bermula petang sehingga malam dan menjangkakan ramai yang akan hadir susulan mood rakyat Malaysia ketika ini, kata pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu lagi.

"Saya mahu menegaskan perhimpunan ini tidak ada kena mengena dengan Malaysian Spring atau berlaku merampas kerajaan atau dirancang berlaku (untuk merampas kerajaan).

"Sebaliknya rakyat terus bangkit untuk mencari demokrasi yang dicuri kepada rakyat," katanya sambil menyifatkan dakwaan tersebut sebagai satu momokkan untuk menakut-nakutkan kerana kebangkitan rakyat.

Beliau juga berharap semua pihak termasuk pihak polis memberi kerjasama dan tidak termakan dengan "perang saraf" yang dilakukan "pihak yang takut dengan kebangkitan rakyat".
Badrul berkata perhimpunan itu menuntut tiga perkata antara lain mendesak supaya pengerusi dan seluruh jawatankuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletakkan jawatan serta merta kerana didakwanya gagal menguruskan pilihan raya dengan telus.

Sebaliknya, kata Badrul pihaknya mencadangkan supaya pemilihan anggota SPR yang baru berdasarkan persetujuan rakyat melalui pendengaran awam dan diletakkan suruhanjaya itu bawah kuasa Parlimen.

Selain itu, beliau turut mendesak supaya diadakan pilihan raya semula di kawasan yang didakwanya terbukti wujudnya penipuan tanpa mengira logo parti sama ada BN atau Pakatan Rakyat.

Ditanya sama ada telah memaklumkan kepada pihak polis berhubung perhimpunan itu, Badrul Hisham yang mesra dipanggil 'Chegubard' berkata "itu semua dalam kawalan" dan beliau berharap rakyat akan hadir tanpa sebarang kerisauan.

Antara NGO dan parti politik yang menyokong himpunan tersebut adalah Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Gabungan Mahasiswa Islam seMalaysia (GAMIS) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM).



-
Wanita mogok lapar mohon campurtangan Istana

Wanita berusia 72 tahun yang mengadakan mogok lapar membantah loji pemprosesan nadir bumi Lynas, memohon Yang di-Pertuan Agong untuk campurtangan dan memberi tekanan kepada kerajaan persekutuan dan negeri untuk menutupnya serta merta.

Tuw Yin Lan yang berasal daripada Kuantan membuat rayuan itu melalui petisyen untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara hari ini.

Dalam petisyennya, Yin Lan menyatakan dia tidak menjamah sebarang makanan sejak 25 hari lalu untuk menunjukkan kesungguhannya menuntut langkah pemulihan daripada pihak berkuasa.

Menurutnya lagi, dia bersedia untuk mengorbankan hidupnya sekiranya ia memberi seribu makna pada perjuangan selama tiga tahun itu untuk menghentikan operasi loji berkenaan.

Dia juga berkata kekalahan BN di parlimen Indera Mahkota dan Kuantan pada pilihan raya umum lalu membuktikan rakyat Kuantan menentang loji itu yang didakwanya boleh membawa kemudaratan pada penduduknya jika berlaku kebocoran.
Zahid: Dalang pencerobohan Lahad Datu tak akan didedah

Tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah tidak akan didedahkan untuk mengelakkan prasangka atau prejudis apabila kes itu dibawa ke mahkamah, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Katanya, semua dokumen dan maklumat terperinci yang telah diperoleh akan diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara untuk mengambil tindakan terhadap individu terbabit.

"Semua dokumen dan maklumat terperinci telah diperoleh dan penelitian dari segi undang-undang untuk kuatkan hujah di mahkamah sedang diteliti... kami iaitu Polis DiRaja Malaysia dan Kementerian Pertahanan akan adakan mesyuarat dengan pihak peguam negara untuk serahkan dokumen tersebut untuk tindakan selanjutnya.

"Saya tidak berhajat untuk menamakan individu terlibat iaitu dua dari semenanjung dan seorang dari Sabah sebab saya tidak mahu berlakunya satu keadaan prasangka atau prejudis bila kes ini dibawa ke mahkamah," katanya pada sidang media selepas melakukan lawatan kerja pertama ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di ibu negara, hari ini.

Turut hadir, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Beliau mengulas kenyataan Bekas Ketua Menteri Sabah Yong Teck Lee semalam, yang mendesak agar tiga pemimpin pembangkang yang didakwa terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, didedahkan.

Sebelum ini, Ahmad Zahid ketika menjadi Menteri Pertahanan berkata kementeriannya telah mengenal pasti tiga pemimpin pembangkang yang menjadi dalang kepada insiden pencerobohan kumpulan bersenjata di Lahad Datu, Sabah.

Ahmad Zahid juga sebelum ini dipetik sebagai berkata, masa yang terbaik untuk mendedahkan dalang tersebut adalah selepas pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kerana jika pendedahan dibuat sebelum PRU13, ia seolah-olah mempunyai tujuan politik.

-Bernama
AirAsia pertahan sekatan pada pengidap demam campak
2:57PM Mei 20 2013
Syarikat penerbangan tambang murah AirAsia mempertahankan bahawa tindakannya yang menghalang seorang bayi pengidap demam campak daripada menaiki penerbangan syarikat itu dari Ho Chi Minh pada Sabtu lalu adalah mengikut garis panduan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Satu kenyataan AirAsia di Facebook menyebut, tindakan itu bagi mengurangkan risiko jangkitan kepada penumpang lain.

“AirAsia mengikuti piawaian kesihatan global di mana para tetamu yang menghidapi demam campak hanya dibenarkan menaiki pesawat sekurang-kurangnya selepas 5 hari dari tarikh mula muncul ruam ditubuh. Ini perlu disokong oleh sijil perubatan atau surat pengesahan layak untuk terbang dari doktor bertauliah.

“Mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), untuk mengurangkan risiko jangkitan; penumpang yang tidak sihat, terutamanya jika mereka demam, harus menangguhkan perjalanan mereka sehingga mereka sembuh. Penumpang dengan penyakit berjangkit aktif tidak dibenarkan menggunakan pengangkutan udara,” kenyataan itu dipetik.

Kenyataan itu bagi menjelaskan masalah yang dialami keluarga bayi berusia 14 bulan, Maryam Sofea Mohd Reza, yang menjadi perhatian utama laporan media hari ini.

Antara, laporan Utusan Malaysia yang menyebut AirAsia memaksa ibu Maryam Sofea tinggal selama lima hari di negara tersebut sehinggalah bayi tersebut diisytihar selamat menaiki penerbangan.

Ibu saudara bayi tersebut, Norhamiza Mohd Ali, yang dipetik dalam laporan tersebut mendakwa AirAsia juga tidak membawa Maryam Sofea ke hospital tempatan untuk rawatan lanjut.

Laporan itu juga mendakwa, kakitangan AirAsia tidak menghiraukan penjelasan ibu Maryam Sofea, Izan Suhaila bahawa anak perempuannya sudah pulih dari demam campak.

AirAsia bagaimanapun dalam kenyataannya menegaskan bahawa tetamu tersebut tidak dibenarkan menaiki pesawat disebabkan demam campak.

“Hal ini telah disahkan oleh doktor lapangan terbang bertugas yang mengisytiharkan bayi tersebut tidak sihat untuk terbang.

“Seterusnya, AirAsia telah membuat persediaan untuk menerbangkan kembali ibu, bayi serta 2 orang dewasa secara percuma, setelah bayi itu diisytiharkan boleh menaiki pesawat oleh doktor,” kenyataan itu dipetik.

Tiada ulasan: