Jumaat, 31 Mei 2013

RIBA...MAKA JAUHILAH KITA DARI RIBA...INSYAALLLAH

Senarai Semak Supaya Bebas Riba
Posted on Friday, May 31 @ 16:02:46 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: al-bahanj

"Riba adalah antara yang tersenarai sebagai dosa besar dalam Islam. Kita mesti sedaya upaya menghindari riba dan melepaskan diri dari terlibat dengannya samada secara langsung atau secara tidak langsung.

Berikut adalah senarai semak asas sebagai panduan mudah dan ringkas untuk kita sama-sama sedar dan mengambil tindakan untuk bebas dari riba.

Jadual ini menyenaraikan instrumen-instrumen kewangan asas yang melibatkan majoriti masyarakat di Malaysia. Ia boleh dijadikan langkah pertama untuk dibuat semakan bagi membersihkan diri dan keluarga dari dosa riba, in shaa' ALLAH:

Kategori
(1) Tindakan Utama
(2) Pilihan Tindakan
SimpananTidak menyimpan wang atau membuka akaun simpanan di dalam institusi perbankan konvensional.Jika mahu menyimpan di institusi kewangan, sila pastikan simpan di perbankan Islami.
Perlindungan kewanganTidak menyertai pelan insurans konvensional samada untuk diri sendiri, ahli keluarga, kenderaan, harta, perniagaan dan lain-lain.
Jika mahu memiliki pelan perlindungan kewangan, pastikan anda menyertai pelan Takaful.
PembiayaanTidak membuat pinjaman melalui perbankan konvensional samada pinjaman kenderaan, peribadi, rumah, perniagaan dan sebagainya.
Jika mahukan pembiayaan, buatlah pembiayaan melalui institusi perbankan Islami.
Kad ‘kredit’Tidak memiliki kad-kad kredit yang ditawarkan oleh bank-bank konvensional.Jika mahu memiliki kad-kad seperti ini, silalah ke bank-bank Islami yang menawarkannya.

Ia bukan kad kredit seperti yang ditawarkan oleh institusi perbankan konvensional, tetapi ia mempunyai unsur-unsur pembiayaan yang juga disokong oleh Master dan Visa. Kad jenis debit juga disediakan.
Simpanan EmasTidak membuka akaun simpanan emas di bank-bank yang tidak mengesahkannya sebagai syariah-compliant.Jika mahu menyimpan emas dengan kaedah ini, ada bank-bank Islami yang menyediakan khidmat tersebut yang disahkan menepati syariah.
PelaburanTidak melabur di kaunter-kaunter atau akaun-akaun pelaburan samada dalam pasaran saham (stock-market) atau unit amanah (unit trust) atau skim-skim yang tidak disahkan menepati syariah.Jika mahu melabur dalam instrumen sebegini, pastikan anda melabur dalam kaunter-kaunter atau akaun-akaun yang disahkan menepati syariah.

Suruhanjaya Sekuriti ada mengeluarkan senarai yang menepati syariah. [Link 1] [Link 2]

Apa yang ingin ditekankan di dalam tulisan ini ialah mengenai tindakan utama kita semua, iaitu mengelakkan diri dari terlibat secara langsung dengan instrumen kewangan yang mengandungi unsur riba. Itulah tindakan utama untuk diberikan perhatian. Iaitu menjauhinya!

Jika tuan/puan masih berhajatkan instrumen-instrumen kewangan di atas dalam kehidupan seharian yang sememangnya penting dalam dunia moden ini, maka tindakan pilihan yang ada ialah memilih institusi yang berlandaskan syariat Islam yang menawarkan kemudahan seumpamanya seperti institusi perbankan Islami, syarikat Takaful dan lain-lain yang telah disebutkan di atas. Itulah pilihan yang ada dalam pasaran.

Semoga jadual di atas dapat dimanfaatkan oleh tuan/puan semua dalam menyemak semula akaun-akaun simpanan, pelaburan, insurans, kad kredit, simpanan emas, saham dan sebagainya. Semoga ALLAH Ta`ala mempermudahkan kita semua untuk membersihkan diri kita dari terlibat dengan salah satu dosa besar iaitu riba, amin...

Mudah-mudahan kita semua dipelihara ALLAH Ta`ala dengan hidayah dan taufiqNYa, amin...

- muzir.wordpress.com

---------------------------------------------

*Baca juga:

*SUMBER: http://muzir.wordpress.com"

Rampasan Harakah dan ugutan pengedar: Zahid Hamidi, KDN makin gila ....
Posted on Friday, May 31 @ 18:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh KUMPULAN AKTIVIS MEDIA INDEPENDEN (KAMI)


KDN makin menggila. Isnin lalu, penguatkuasa KDN telah kacau dan ugut penjual Harakah, di seluruh negara, termasuk di Shah Alam, Puchong dan Kota Kinabalu.

Alasan mengarut KDN, nama-nama  penjual itu tiada dalam senarai penjual-penjual Harakah yang pernah diserah oleh pihak pengurusan Harakah kepada KDN, lebih 10 tahun lalu.

Nama-nama yang tidak ada dalam senarai itu tidak boleh menjual Harakah. Dahsyat sekali peraturan gila KDN ini; nak jual Harakah pun kena direstui oleh KDN terlebih dahulu.  
 
Kesannya, jualan Harakah jatuh hampir 10 ribu naskhah. KDN mahu penjual Harakah takut untuk pamerkan Harakah di premis masing-masing dan dengan itu pembaca sukar dapatkan Harakah di pasaran.
 
Sebenarnya pihak KDN tidak perlu mengadakan operasi rampasan setiap minggu apatah lagi setiap hari. Sesekali penguatkuasa KDN melancarkan operasi sudah memadai, dengan andaian penjual dan pengedar Harakah akan takut dan tidak berani lagi menjual "bahan terlarang".
 
Akan sampai ketikanya, seperti pernah terjadi dahulu, untuk mendapatkan Harakah mungkin lebih susah daripada membeli dadah di Chow Kit! Dan ini berlaku di sebuah negara yang mendakwa telah melakukan proses transformasi politik!
 
Justeru, penguatkuasaan gila di atas syarat-syarat karut-marut ini mesti dihentikan segera. Menteri Dalam Negeri yang bebal, Zahid Hamidi tidak boleh berlepas tangan; dia harus bertanggungjawab sepenuhnya di atas tindakan represif yang primitif ini.
 
 Adakah perlu himpunan Blackout 505 diteruskan?
Posted on Friday, May 31 @ 17:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: mikidookie

"Kerajaan yang mengusai pada hari ini tidak lagi boleh menafikan himpunan Blackout 505 tidak mendapat sambutan ini kerana dari jumlah orang yang turun padang mencecah ratusan ribu orang.

Mereka datang dengan duit mereka sendiri tanpa ada apa-apa bantuan yang dihulurkan oleh pihak penganjur. Rata-rata mereka hadir dalam perhimpunan ini adalah satu tujuan untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka pada kerajaan yang mengusai pada hari ini.

Tuntutan yang mereka kemukakan supaya SPR meletak jawatan adalah jelas. Penipuan yang mereka telah lakukan semasa pilihan raya juga jelas. Mereka yang hidir tidak mungkin hadir dengan sendiri tanpa alasan yang kukuh. Setiap individu ada urusan masing-masing dan tidak mungkin mereka hadir secara suka-suka ke perhimpunan tersebut. Naluri manusia sememangnya akan meronta membantah sekiranya hak mereka tidak ditunaikan. Selagi tidak dapat, selagi itulah mereka akan terus membantah dan selagi tuntutan yang diminta tidak ditunaikan, selagi itu penolakan akan terus berlaku.

Reputasi kerajaan perlu dijaga dan kesan perhimpunan itu juga akan mengakibatkan reputasi kerajaan buruk dimata dunia. Kesan yang akan diterima oleh negara akan lebih memberi impak yang lebih besar selepas ini. Pelabur-pelabur juga akan hilang keyakinan untuk melabur ke negara kita malah pemimpin kerajaan juga akan menanggung malu sekiranya soalan-soalan pedas diutarakan semasa meraka berada di luar negara nanti.

Adakah perhimpunan ini perlu diterusakan? Bagi setiap rakyat Malaysia yang perlukan pembaharuan memang mereka perlukan himpunan ini untuk terus memberikan tekanan kepada kerajaan. Sepanjang perhimpunan ini saya dapati ada pimpinan dari pihak pakatan tidak senada.

Ada yang bersetuju dan ada yang tidak bersetuju. Ada yang bagi pandangan perlu bantah mengikut saluran mahkamah. Apabila melalui saluran mahkamah, kalah juga tak cukup bukti. Masalahnya sekarang perkara penipuan pilihanraya ni sudah berlarutan dari Zaman 80an lagi dan sampai sekarang masih berlaku. Isu black out, undi pos, pengundi hantu dan daftar pemilih yang meragukan dari dulu lagi sudah kedengaran.

Takkan kita nak biarkan sahaja perkara ini berlarutan. Harus ada anjakan yang drastik untuk menekan pihak kerajaan agar menghormati hak rakyat Malaysia. Anjakan yang drastik bukan sahana melalui tekanan dari perhimpunan malah perlu juga melalui mahkamah. Selagi kuat kita tekan, satu hari nanti pasti kita akan berjaya.

Rakyat Bangkit Dari Tidur"
 
 Tahniah Jakim menghasilkan AlQuran Braille Mashaf Malaysia
Posted on Friday, May 31 @ 17:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Mohamad Faisal Mohd Yusof



KAMI telah difahamkan bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah mengorak langkah untuk menghasilkan suatu mashaf khusus AlQuran Braille bagi kegunaan mereka yang kurang upaya penglihatan di Negara ini.

Kami menyokong penuh jawatankuasa yang telah dibentuk yang mana kami difahamkan diletakkan bawah seliaan Jakim bagi menghasilkan mashaf yang dinamakan AlQuran Braille Mashaf Malaysia tersebut.
 
Adalah diyakini usaha Jakim tersebut mampu mengawal dan menyemarakkan lagi penyebaran ilmu AlQuran kepada golongan OKU penglihatan di Negara ini.
 
Sementara itu, sebagaimana sesi Parlimen penggal ke-13 yang akan memulakan sidangnya pada 24 Jun 2013, pihak secretariat pada masa ini sedang mengumpul seberapa banyak isu-isu berkaitan OKU yang ingin dikemukan untuk di ketengahkan.
 
Selain sesi-sesi perbincangan langsung, sebarang cadangan atau usul berkaitan OKU bolehlah dihantar melalui email di alamat pusatrakyatcp@gmail.com untuk diselaraskan.
 
Sedaya upaya kami iltizam mengusahakan perubahan yang lebih baik untuk OKU di Malaysia sebagaimana saranan Al-Quran dan Sunnah.
 
Sekian, untuk siaran.
 
 
(Mohammad Faizal Che Yusof)
Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU

 Tindakan KDN Rampas Harakah Dikecam
Posted on Friday, May 31 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Khairul Faizil Ahmad Kamil



Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan Kementerian Dalam Negeri yang merampas akhbar milik Parti Islam Se Malaysia (PAS), iaitu Harakah. DPPM menganggap tindakan KDN adalah suatu dendam politik kesumat Menteri Dalam Negeri ketika pasca PRU ke 13 dan yang menjadi manga adalah akhbar milik PAS. Tinjauan DPPM mendapati dirampas kebanyakannya di negeri Johor, Negeri Sembilan dan Melaka.

DPPM mempersoalkan syarat-syarat permit yang ketat, tidak rasional serta tidak praktikal oleh KDN dengan menghadkan jualan akhbar tersebut hanya untuk ahli parti dan dijual di premis parti sahaja. Sebagai sebuah parti yang berdaftar dan sah di dalam sistem demokrasi di negara ini, PAS berhak memiliki akhbarnya sendiri dan menjual akhbar miliknya di ruang terbuka tanpa sekatan. Harakah bukan barang haram yang tidak boleh dijual, ia telah mendapat permit secara sah dari kerajaan dan milik parti yang sah dalam negara ini.
Selain itu, alasan KDN merampas akhbar ialah kononnya ia di jual di tempat terbuka. Namun begitu, DPPM melihat tidak semestinya apabila ia dijual ditempat terbuka ia tidak boleh dibeli oleh ahli PAS. Dengan keahlian PAS berjumlah sejuta orang, bagaimana ahli PAS untuk mendapatkan akhbarnya sendiri jika tidak dijual di pasaran terbuka dan diketahui ramai.
DPPM juga difahamkan, pihak pengurusan Harakah telah mengikut segala peraturan-peraturan KDN meskipun ia tidak masuk akal. Antaranya adalah setiap kedai disediakan satu rak berasingan untuk akhbar Harakah dengan akhbar lain. Pihak Harakah telah membelajakan hampir RM 70,000.00 untuk membeli rak di kedai seluruh negara. Itupun KDN masih tidak berpuas hati dan masih mahu merampasnya!
DPPM juga merasa kesal kerana penguatkuasaan KDN tidak mengikut Sistem Prosuder Kerja (SOP). Ramai pengedar mengadu sebahagian daripada Harakah dirampas ketika masih belum dipamerkan lagi. Dalam erti kata lain, kebanyakan naskah masih belum dijual dan masih dalam bungkusan lagi. Jika demikian, KDN jelas telah melanggar SOP yang ditetapkan oleh mereka sendiri.
Kesannya, jualah Harakah telah merosot sebanyak 10,000 naskah sejak dirampas sebanyak 2 keluaran yang lepas. Antara puncanya kerana pengedar dan penjual Harakah ditakut-takutkan dengan tindakan mahkamah serta denda maksimum sebanyak RM 5,000.00. Jelaslah tujuannya adalah untuk mencampakkan rasa takut dalam diri pengedar Harakah serta untuk melumpuhkan rangkaian penjualan dan pengedaran Harakah seluruh negara.
Mengapa KDN tidak pula merampas akhbar nasional yang jelas memaparkan berita fitnah, lucah, berat sebelah serta melanggar etika pemberitaan seolah-olah ia milik BN sahaja? Apakah kerana akhbar-akhbar ini menjaga hubungan baik dan pemberitaan mereka yang jelas condong kepada BN maka mereka diberikan terus hak beroperasi tanpa apa-apa tindakan? Apakah ini tafsiran demokrasi sebenar yang difahami oleh Menteri Dalam Negeri?
Tindakan ini menggambarkan kegagalan Transformasi Politik Perdana Menteri khususnya melalui Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Meskipun Akta ini telah dipinda pada tahun 2012 namun ia langsung tiada memberi kesan. Antaranya adalah pindaan yang dibuat langsung tidak menyentuh isu-isu fundamental dalam menilai kebebasan akhbar. Selain itu, kuasa mutlak untuk memberi permit, menggantung mahupun membatalkan permit akhbar terletak sepenuhnya pada Menteri Dalam Negeri dan boleh menggantung mana-mana akhbar tanpa memberi sebab dengan pihak yang dianiaya atau menjadi mangsanya tidak diberi ruang untuk membela haknya di mahkamah.
Jika beginilah keadaannya, wajarlah rakyat bangkit menuntut hak mereka. Sudahlah media diperkudakan sepenuhnya untuk kempen selebah pihak BN sepanjang masa, media utama milik parti pula diambil tindakan. Selama begini keadaan demokasi di negara ini, selama itulah rakyat berada dalam kegelapan.
KHAIRUL FAIZI AHMAD KAMIL
Setiausaha
Dewan Pemuda PAS Malaysia


Tiada ulasan: