Sabtu, 18 Mei 2013

NAK TIPU PUN BIAR SMART...KALAU TIDAK NAYA@NAHAS KITA...SMART2 MENIPU ATAU TERLEPAS DARI DAKWAAN...IA TETAP DOSA DARI SEGI SYARAK...DIAKHIRAT NANTI TAHU LAH HUKUMANNYA

PAS Selangor kemuka 4 calon exco negeri

Salmiyah Harun, 18 Mei 2013
KUALA LUMPUR: PAS Selangor menyenaraikan empat nama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada parti itu untuk jawatan exco kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang akan dikemukakan kepada Sultan Selangor minggu depan.

Pesuruhjaya PAS negeri, Dr Abdul Rani Osman berharap keempat-empat nama yang dikemukakan itu dipilih sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor penggal kedua ini.

Namun beliau enggan untuk mengesahkan senarai empat wakil rakyat PAS itu untuk mengelakkan adanya perkara sebalinya berlaku.

"Kita kemukakan empat nama, dan tidak semestinya keempat-empat itu terpilih menjadi exco. Dan kemungkinan juga satu nama untuk jawatan Speaker dan tiga lagi untuk exco. Ianya terserah dan terpulang kepada Sultan," katanya ketika menghubungi Harakahdaily.

Semalam, dua wakil rakyat daripada DAP disahkan partinitu untuk menjadi Exco Kerajaan Negeri Selangor, iaitu Adun Sungai Pinang Teng Chang Khim dan Adun Seri Kembangan Ean Yong Hian Wah.

“Yang lainnya bakal diumumkan selepas perbincangan bersama parti komponen Pakatan Rakyat Selangor,” ujar Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dalam satu kenyataan semalam.

Sementara itu, Khalid memberitahu, beliau akan menghadap Tuanku Sultan Selangor minggu depan untuk kemukakan senarai nama exco yang bakal dilantik.

Beliau yang mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar untuk penggal kedua pada 14 Mei lalu turut mengumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dikekalkan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor.

Pada PRU13, DAP dan PAS masing-masing memenangi 15 kerusi Dun sementara PKR pula 14 Dun.

Mesyuarat kabinet Najib langgar perlembangaan?

Harakahdaily, 18 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Penasihat DAP Lim Kit Siang mendakwa mesyuarat pertama kabinet Datuk Seri Najib Razak semalam adalah tidak sah malah melanggar protokol dan juga undang-undang.

Menurut beliau, ini kerana terdapat dua orang menteri dan tiga timbalan menteri tidak sah dalam kabinet Najib itu kerana mereka belum lagi mengangkat sumpah sebagai senator.

Dua menteri itu adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low dan Datuk Seri Abdul Wahid Omar manakala timbalan menteri pula adalah Waytha Moorthy, Dr J Loga Bala Mohan dan Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah.

“Semalam, selepas upacara mengangkat sumpah Menteri dan Timbalan Menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah di Istana Negara, Najib menjalankan sesi Kabinet selama dua jam di Bilik Kabinet Putrajaya.

“Bagaimanapun, timbul masalah membabitkan kedua-dua prosiding – kerana sehingga waktu ini, Datuk Paul Low dan Datuk Seri Abdul Wahid Omar (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) bukanlah Menteri yang sah dan Waytha Moorthy (Pejabat PM), Dr J Loga Bala Mohan (Wilayah Persekutuan) dan Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah (Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan) bukanlah Timbalan Menteri yang sah kerana mereka belum lagi mengangkat sumpah sebagai Senator,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata, Najib sepatutnya menjelaskan bagaimana boleh berlaku pelanggaran Perlembagaan dan undang-undang yang turut memalukan Yang di-Pertuan Agong.

“Saya difahamkan sehingga sekarang, kelima-lima mereka belum mengangkat sumpah untuk menyandang dua jawatan Menteri dan tiga jawatan Timbalan Menteri. Apakah akan ada upacara angkat sumpah “tergesa-gesa” tengah malam buat kelima-lima mereka sebagai Senator?” ujarnya.

Alkisah seorang pengutip sampah...

Tuan Ibrahim Tuan Man, 18 Mei 2013


Seorang pengutip sampah di kampung Hadali bernama Nazuti gigih membuat kerjanya. Seluruh kampung Hadali dijaganya dengan bersih dan rapi.

Susah nak mencari sampah di mana-mana – di sungai mahupun longkang semuanya bersih. Disebabkan usaha gigih Nazuti dan pasukannya, nama kampung Hadali menjadi harum dan diiktiraf sebagai kawasan ke-7 terbersih di seluruh Tanah Islami.

Nazuti rasa gembira kerana beliau dan pasukannya menjadi kampung Hadali sebagai satu kampung yang selesa ditinggal. Melihat penduduk selesa menjadi kesyukuran terbesar Nazuti.

Walaupun dengan pasukan yang hanya kurang daripada 10 orang, kejayaan membawa Hadali sebagai kampung ke 7 terbersih di Tanah Islami amat mengkagumkan.

Nazuti tidak pernah membesar-besarkan kejayaan beliau dan pasukannya. Bahkan warga kampung Hadali turut tidak menyedari sumbangan beliau dan pasukan. Nazuti dan pasukan tidak pernah mendapat satu pujian, namun mereka tetap gembira kerana telah berjaya kerana menganggap telah melaksanakan amanah yang diberikan oleh Allah swt.

Satu hari, Nazuti dan pasukannya terlupa mengutip beberapa tempurung kelapa di dalam satu semak. Akibat hujan lebat, tempurung kelapa dipenuhi air.

Seorang penduduk kampung menemui tempurung kelapa tersebut dan mendapati sudah dipenuhi jentik-jentik.

“Teruknya pasukan menjaga kebersihan ini. Kerja tak bersemangat, malas – sekarang tengok, tempurung kelapa ini dah penuh dengan jentik-jentik. Malulah kampung Hadali!” penduduk kampung itu memberitahu semua orang.

Mendengar aduan tersebut, Nazuti dan pasukan segera mencari tempurung kelapa tersebut dan membunuh semua jentik-jentik.

“Pasukan menjadi kebersihan ini dah hilang arah. Dah lupa tujuan mereka. Nazuti kena letak jawatan. Cari orang lain yang memahami pentingnya kebersihan di kampung Hadali. Orang yang tak faham acuan kampung Hadali dan malukan kita perlu dibuang,” desak penduduk kampung itu lagi.

Nazuti sedih dituduh sedemikian. Hasil usaha pasukannya selama ini bukan sahaja tidak menerima pujian malah kini dipersalahkan kerana satu perkara yang kecil. Pasukannya bekerja tanpa staf yang cukup dan memberikan segalanya – tapi siapa yang tahu? Hanya Allah yang tahu.

Nazuti tidak mahu berlawan. Sebelum beliau membuka mulut ingin memohon maaf dan meletak jawatan… tetiba Ustaz Man bersuara.

“Papan putih bersih kamu semua tak nampak. Yang nampak ialah titik hitam kecil di atas papan putih dan merasakan itulah kekotoran yang mencemarkan segalanya. Orang yang terlupa padam titik hitam dipersalahkan, orang yang membuat titik hitam itu pula dilepaskan.

Nazuti dan pasukannya ikhlas bekerja dengan gaji kecil sehingga menjadikan kampung Hadali menjadi tempat ke 8 terbersih di Tanah Islami, pernah tak kamu semua berterima kasih dan memberikan pujian padanya. Usaha mereka untuk sehari dua, dah bertahun lamanya.

Sekarang jumpa tempurung kelapa yang ada jentik-jentik riuh terus nak potong Nazuti dan pasukannya. Silap Nazuti dan pasukannya ialah terlupa nak kutip sampah tempurung itu. Tapi ada antara kita yang membuang tempurung itu merata kerana merasakan ada orang yang akan datang mengutipnya itu kita tak nak persalahkan? Adil ke?

Dan kamu yang menjumpai tempurung kelapa itu – mengapa tak mencari salah pada orang yang membuang ke situ? Tapi mencari salah pada orang yang terlupa membersihkannya? Itu logik apa? Itu logik mana?

Insaflah kalian. Jika anda tidak mengerti memberi pujian sewaktu orang berbuat baik berkali-kali, anda hilang kelayakan mengkritik pada orang baik itu membuat kesilapan kecil,” kata Ustaz Man.

Mendengar kata-kata Ustaz Man, seluruh kampung terdiam. Penduduk yang mengadu itu terkedu dan akhirnya meminta maaf pada Nazuti dan pasukannya. Selepas itu, seluruh kampung membantu Nazuti dan pasukannya untuk mengekalkan kebersihan kampung Hadali dan tidak lagi sama tuduh-menuduh bila terlihat sampai di tepi jalan, tapi terus membersihkannya sendiri.

Dapat maksud tersirat?

Jangan kerana ada perkara sedikit yang kita tidak setuju, kita terus menjatuhkan hukuman pada orang tertentu, walhal kita lupa memujinya bertahun lamanya waktu dia menyumbang baiknya kepada dunia ciptaan Allah ini.

Bila memandang ke langit, jangan terlupa kaki yang masih memijak bumi. Begitu jugalah apabila kita melihat kesilapan orang lain, tapi sering terlupa orang tersebut juga pernah berbuat baik.

Senyum

Pasca PRU13: Ramai gila bahasa, buat lawak ngeri

Mazulan Mansoor,
Selepas pasca Pilihan raya Umum ke-13 baru-baru ini tidak kurang hebatnya juga ungkapan-ungkapan yang boleh diklasifikasikan lawak atau jenaka yang kasar. Bermula dengan reaksi spontan Perdana Menteri pilihan Barisan Nasional yang akhirnya menjadi tajuk utama akhbar cauvinis melayu negara (Utusan Malaysia) iaitu 'Apa Lagi Cina Mahu?'. Memang kasar bunyinya anggaplah saja jenaka orang yang takut hilang kuasa.

Ramai yang mencemuh dengan ungkapan tersebut kerana beliau mungkin 'buta' kerana keputusan rakyat dalam pilihanraya bukan kerana sentimen Cina undi Cina tetapi sebenarnya rakyat telah sepakat menolak mereka yang memimpin negara seperti simpulan bahasa 'beraja di mata, bersultan di hati'. Ini disebabkan apa yang berlaku pada penggal lalu satu barisan yang melakukan sesuka hati seolah-olah konsep pemisahan kuasa (Raja, Eksekutif dan Kehakiman) telah menjadi 3 dalam 1.

Lawak kasar seterusnya secara spontan keluar dari mulut seorang negarawan yang berjaya dengan kempennya yang berjaya merampas sebuah negeri dengan mengenengahkan anak sendiri sebagai calon MB dengan mendapat kelebihan majoriti iaitu lebih kurang berbunyi 'jika PM sebelum ini disingkirkan kerana hilang banyak kerusi, maka PM hari ini rekodnya adalah lebih teruk lagi'. Amat berbisa sekali kata-katanya sehinggakan dirasakan agak ngeri untuk didengari oleh PM hari ini.

Ungkapan jenaka ngeri berikutnya telah dikeluarkan oleh seorang MB yang berkata secara tidak berperi 'tiada lagi projek pembangunan di kawasan-kawasan yang tidak diwakili oleh ahli dewan dari partinya' membuatkan ramai yang tercengang dan tak kering gusi. Beliau lupa maksud dan makna sebuah sistem demokrasi agaknya kerana dapat perintah negeri dengan kelebihan 2 kerusi.

Seterusnya kedengaran banyak suara-suara sumbang dari yang boleh dianggap 'ultra-Melayu' dengan sentimen kebencian kaum Cina dan juga dibabitkan juga kaum India seperti idea mahu menghapuskan sekolah vernakular.

Rupa-rupanya bila habis pilihanraya ramai diserang penyakit gila atau alergi bangsa menyebabkan mereka jadi buta dengan negara yang dinamakan Malaysia.

Di satu seminar pasca-pilihanraya pula ada seorang yang pernah bergelar 'yang arif lagi bijaksana' menyuarakan pendapatnya yang bersifat anti-Cina atau kata-kata yang sungguh beremosi seolah-olah negara ini baru saja merdeka dan mahu membela satu bangsa dengan bersifat anti bangsa selainnya.

Mungkin kerana sudah bersara faktor usia menyebabkan beliau mudah lupa ini negara yang dulunya dikenali sebagai Malaya kemudiannya Malaysia. Telah dinafikan keesokan harinya namun lawak pertamalah buat orang tertawa bukan kedua.

Apabila PM hari ini mengumumkan kabinetnya, maka dengan rasminya kerajaan yang mendapat banyak kerusi (bukan banyak undi) telah mula bekerja secara rasminya selepas bersumpah setia di hadapan Yang di-Pertuan Agong. Satu lagi lawak kasar dan ngeri keluar dari mulut seorang menteri yang berbunyi 'jika tidak setuju dengan sistem demokrasi negara ini sila tinggalkan negara ini'.

Berdesing telinga rakyat sekali lagi dengan lawak ngeri yang secara langsung menunjukkan kawalan keatas emosi dari keputusan pengundi tempohari masih belum hilang lagi. Apa salahnya rakyat berhimpun aman tanpa mengganggu ketenteraman bagi memprotes atau menunjukkan ketidakpuasan daripada terus bersuara berdentum membuat kenyataan lawak slapstik menyalahkan sesuatu bangsa pasca pilihanraya kali ini.

Natijahnya, Rakyat Malaysia lebih matang dan memahami segala situasi lebih dari mereka yang bertahun-tahun bergelar menteri dalam memahami erti sebuah proses demokrasi dengan secara tidak langsung terbukti bahawa parti yang berasaskan perjuangan bangsa telah tidak relevan lagi.

Dunia hari ini telah bergerak seiring dengan arus teknologi maklumat dan komunikasi tanpa sempadan menyebabkan lonjakan (Spring) dari rakyat menagih harapan agar parti yang bersaing melalui ideologi dan idea bukan lagi soal pembangunan semata-mata malah lebih kepada keseluruhan aspek kehidupan merangkumi kesejahteraan dan kebajikan.

PAS yakin kembalikan kekuasaannya di Kedah

Harakah, 18 Mei 2013


(Mahfuz memberikan ucapan pertama selaku Pesuruhjaya PAS Kedah)

ALOR SETAR: Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar optimis bahawa kekuatan Umno-BN tidak akan bertahan lama dan akan kembali bergolak setelah ketiadaan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Malah katanya, Kerajaan Negeri Kedah pimpinan Menteri Besar, Dato' Mukhriz Mahathir juga hanya akan diterima selagi mana adanya Dr Mahathir.

"Bukan bermaksud saya minta Dr Mahathir mati cepat, tetapi hendak menyatakan bahawa dia (Mukhriz) mampu naik ke kedudukan yang ada sekarang ini kerana ayahnya," ujar beliau.

Mahfuz memberikan ucapan sulungnya selaku Pesuruhjaya PAS Kedah sempena majlis bacaan Yasin dan solat hajat untuk mantan Menteri Besar, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, di sini 14 Mei lalu.


Dapatkan laporan penuh dalam Harakah hari ini.

Calon Exco telah dikemuka kepada Sultan - Khalid

Harakahdaily, 18 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Calon-calon Exco telah dikemukakan kepada Tuanku DYMM Sultan Selangor, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

“Saya akan menghadap Tuanku minggu depan,” tulis Khalid menerusi twitter.

Beliau yang mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar untuk penggal kedua pada 14 Mei lalu turut mengumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dikekalkan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor.

“Pengalaman beliau dijangka terus main peranan penting dalam pentadbiran negeri,” ujarnya.

Sehingga semalam, hanya DAP sahaja yang mengesahkan Adun Sungai Pinang dan Seri Kembangan, Teng Chang Khim dan Ean Yong Hian Wah mewakili parti itu sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Pada PRU13, DAP dan PAS masing-masing memenangi 15 kerusi Dun sementara PKR pula 14 Dun.

BN Selangor kalah besar, Noh jadi mangsa Najib

Abdul Aziz Mustafa, 18 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak tidak layak jadi Perdana Menteri kerana hanya tahu mengkambinghitamkan Datuk Seri Noh Omar dan enggan mengambil tanggungjawab atas kekalahan Barisan Nasional (BN) Selangor, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.


Beliau menganggap Noh yang menjadi Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor menjadi mangsa akibat keengganan Najib bertanggungjawab atas kekalahan besar BN di Selangor.

"Hampir semua pihak menganggap Noh digugurkan dari kabinet sebagai hukuman ke atasnya akibat kekalahan teruk BN di Selangor," kata Mahfuz.

BN dan Umno bukan sahaja gagal menawan kembali Selangor seperti yang diimpikan oleh Najib, malah kehilangan lebih banyak kerusi.

Malah, BN mengalami prestasi terburuk apabila hanya 685,502 pengundi yang mengundi parti itu berbanding 1,044,758 pengundi yang mengundi Pakatan Rakyat.

Pemerhati berpendapat, Najib benar-benar menunjukkan kemarahannya kepada Umno Selangor apabila tiada seorang pun pemimpin Umno Selangor yang dilantik sebagai menteri.

Ia memecah rekod kerana tidak pernah berlaku dalam sejarah kabinet tidak mempunyai wakil dari Umno Selangor.

Paling ketara ialah apabila Noh yang sebelum ini Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani digugurkan dari kabinet.

"Mengapa Noh dan pemimpin Umno Selangor yang lain sahaja yang perlu bertanggungjawab sedangkan orang paling awal mesti bertanggungjawab atas kekalahan Umno Selangor ialah Najib sendiri kerana beliau bukan sahaja  Pengerusi Perhubungan Umno Selangor malah Pengarah Pilihan Raya BN Selangor.

"Sebab itulah rakyat melihat Noh dimangsakan kerana keengganan Najib untuk bertanggungjawab," kata Mahfuz.

Selain Noh, bekas Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman juga dilihat sebagai salah seorang mangsa utama apabila sebarang tempat dalam kerajaan.

Lebih 50,000 hadiri 'blackout 505' Seremban

Harakahdaily | Foto SK, 18 Mei 2013
SEREMBAN: Himpunan Suara Rakyat Suara Keramat peringkat Negeri Sembilan malam tadi menyaksikan kehadiran lebih 50,000 orang yang terdiri dari pelbagai kaum.

Himpunan bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) malam tadi itu berlangsung di kawasan parkir Jalan Haruan 4/7, Pusat Komersial Oakland di sini.

Seperti siri himpunan di beberapa negeri sebelum ini, lautan hitam mewarnai himpunan sebagai tanda matinya demokrasi di negara ini pada hari pengundian 5 Mei lalu atau lebih dikenali sebagai 'blackout 505'.

Antara pimpinan Pakatan Rakyat yang hadir malam tadi termasuklah Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Naib Presiden Salahudin Ayub serta pimpinan DAP termasuk Anthony Loke.

Anwar dalam ucapannya malam tadi turut menyelar kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang menggesa rakyat yang tidak berpuas hati dengan sistem pilihan raya supaya keluar dari negara ini.

Kenyataan itu dinyatakan Zahid dalam rencananya yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 16 Mei 2013.

Menurut Anwar kenyataan Zahid itu angkuh dan pada masa sama cuba menghina rakyat di negara ini.

"Kamu ingat negara ini bapa kamu punya? Ini cara menghina rakyat," kata Anwar.

Sebelum ini, selain pimpinan Pakatan Rakyat, kenyataan Zahid itu juga turut dibidas Penganalisis politik, Prof Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff.

Agus menjelaskan beliau terkejut dengan kenyataan tersebut dan menyifatkannya tidak wajar diungkap keluar dari mulut seorang menteri.

“Mengapa DS Zahid boleh mengeluarkan kenyataan sebegini?” tanya beliau di dalam Facebooknya.

Beliau juga mempersoalkan apakah salah jika rakyat mempersoalkan pelaksanaan sistem pilihan raya yang ada dan apakah perlembagaan negara kita menghalangnya.

“Setahu saya, Perkara 10 Perlembagaan menjamin hak rakyat untuk bebas mengeluarkan pendapat, berhimpun dan berpersatuan,” jelasnya.

Tambahnya, tidak ada satu klausa pun dalam perlembagaan yang membenarkan menteri untuk memberitahu rakyatnya supaya berhijrah ke negara lain hanya kerana berbeza pendapat dalam politik.

Pakatan akan bukti kepada Obama, Banglasia pun mengundi

Harakah, 18 Mei 2013

(Himpunan Black505 di Kuantan)

KUANTAN: Berikutan ucapan tahniah dari Barack Obama kepada Datuk Seri Najib, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membayangkan Pakatan Rakyat akan menyerahkan bukti penipuan BN dalam pilihan raya umum 5 Mei lalu kepada Presiden Amerika Syarikat itu.

Berucap di hadapan kira-kira 30,000 penyokong Pakatan Rakyat dalam Himpunan 'Blackout505' di Kuantan, Anwar berkata, Pakatan Rakyat mahu pemimpin USA itu melihat dan menganalisis sendiri bukti penipuan yang memberi kemenangan kepada BN itu.

Anwar mendakwa kemenangan BN itu turut disumbangkan oleh pengundi bukan warganegara Malaysia.

"Oh, katanya Obama telefon Najib. Tak apa, tak ada masalah.

"Saya nak beritahu kepada Amerika, kita akan beri bukti penipuan, nak tengok kamu akan kata apa. Malaysia ini dimenangi oleh Umno pada pilihan raya barubaru ini, bukan sahaja dengan undi rakyat Malaysia, tapi undi Banglasia," kata Anwar.

Dapatkan laporan penuh melalui Harakah cetak mulai hari ini.

Tiada ulasan: