Jumaat, 24 Mei 2013

BERJUANGLAH KERANA ALLAH SEMATA2...KESAN2 DARI KITA MENGABAIKAN HUKUM ALLAH SWT.....INSYAALLAH IA TERUS BERLAKU SEBAGAI HUKUMAN MENOLAK HUKUM HUDUD....PERCAYALAH BAHAWA ALLAH AKAN DAKWA DIAKHIRAT ORANG2 ISLAM YANG MENOLAK HUKUM ALLAH INI

'Pathma ada motif bunuh Sosilawati'
Wartawan Sinar Harian
24 Mei 2013
'Pathma ada motif bunuh Sosilawati'
Tiga tertuduh, R Matan (dua, kiri), T Thilaiyalagan (tiga, kiri) dan Pathmanabhan (depan) diiringi anggota polis selepas mahkamah memutuskan menjatuhkan hukuman gantung sampai m
SHAH ALAM – Hakim Datuk Akhtar Tahir memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa bekas peguam, N Pathmanabhan dan tiga pekerja ladangnya mempunyai motif untuk membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya kerana tersepit isu penjualan tanah di Pulau Pinang.

Akhtar berkata, isu penjualan tanah itu melibatkan Sosilawati dan bekas Adun Sementa, Datuk Abd Rahman Palil.

Bagaimanapun, tindakan Pathma mewakili kedua-dua mereka adalah tidak beretika sehingga dia juga enggan membuat perjumpaan antara keduanya.

“Motif itu diperoleh setelah mempertimbangkan keterangan Pathma yang mempunyai sebab lain yang lebih kukuh dan bukan disebabkan isu cek semata-mata.

“Akibat tertekan dengan Sosilawati dan Abd Rahman, Pathma mengambil jalan mudah dengan menghabiskan salah seorang daripada mereka dan ini berlaku kepada Sosilawati.
“Sementara tiga lagi rakan Sosilawati yang mengikuti jutawan tersebut ke Banting pada hari kejadian turut dibunuh,” katanya.

Akhtar berkata demikian dalam alasan penghakimannya selepas menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas Pathmanabhan, T Thilaiyalagan; R Matan dan R Khatavarayan selepas didapati bersalah membunuh Sosilawati dan tiga rakannya.

Dalam prosiding terdahulu, Akhtar berkata, keputusan itu dibuat selepas mahkamah berpuas hati dengan semua bukti dan bahan bukti yang dikemukakan di mahkamah sepanjang perbicaraan yang bermula pada 4 Julai 2011.

Katanya, pembelaan di peringkat ini telah gagal menyangkal kes pendakwaan kerana bukti dan keterangan sudah cukup mensabitkan semua tertuduh bersalah membunuh semua mangsa dengan satu niat.

Menurutnya, walaupun tiada mayat ditemui, mahkamah menerima pakai bukti yang dikemukakan oleh pendakwaan, iaitu kesan darah dan barang peribadi yang ditemui di kawasan Ladang Gadong, Banting.

“Justeru, mahkamah berpendapat penemuan kesemua barang bukti tersebut menunjukkan kehadiran mereka di ladang pada hari kejadian,” katanya.

Beliau berkata, mahkamah menerima pakai keterangan anak kepada Sosilawati, Erni Dekritawati Buhari, yang mengesahkan bahawa ibunya akan berjumpa dengan Pathma di Banting, untuk menyelesaikan dua keping cek.

“Mahkamah beranggapan tiada sebab untuk saksi ini menipu. Begitu juga dengan isteri mangsa yang mengikut Sosilawati sebagai penasihat.

“Selain itu rekod panggilan telefon yang dikemukakan oleh saksi telekomunikasi menunjukkan Sosilawati dan rakannya berada di Banting,” katanya.

Akhtar berkata, bagaimanapun, kesemua keterangan ini tidak boleh dicabar oleh pembelaan.

Dalam pada itu, Akhtar berkata kehadiran semua mangsa di Ladang Gadong turut disahkan oleh pembantu rumah warga Indonesia, Siti Hamidah Karnax.

“Keterangan saksi itu ada melihat seorang perempuan dan tiga lelaki Melayu pada petang 30 Ogos 2010 serta mendengar jeritan selain melihat api besar di kawasan ladang.

“Mahkamah lebih percayakan kredibiliti saksi ini dan dia memberi keterangan yang benar,” katanya.

Akhtar berkata, beliau percaya dengan keterangan tertuduh keempat, Khatvarayan, yang mengesahkan Sosilawati dan tiga rakannya datang ke ladang pada 30 Ogos 2010.

Bagaimanapun, jika merujuk kepada keterangan Khatavarayan, Akhtar berkata, beliau menganggap tertuduh itu jelas sekali rakan subahat, namun berpaling tadah kerana mungkin berselisih faham dengan tertuduh pertama.

“Mahkamah berpendapat kebanyakan keterangan Khatavarayan hanya direka secara berhati-hati untuk menunjukkan dia tidak bersalah.

“Versi keterangan Khatavarayan adalah untuk selamatkan dirinya, meskipun banyak percanggahan keterangan dengan tiga lagi tertuduh lain,” katanya.

Katanya, pembelaan gagal menjelaskan berhubung barangan peribadi mangsa selain tiada penjelasan mengenai penemuan darah dan tulang manusia di ladang terbabit.

“Pembelaan juga mencabar bukti DNA, namun tiada sebab untuk tolak bukti saksi pakar yang diterima sebelum ini kerana pembelaan gagal berbuat demikian.

“Malah penemuan darah dan sisa tulang manusia di ladang menimbulkan kemungkinan kejadian yang berlaku kepada kesemua mangsa yang dibakar sehingga mati,” katanya.

Menurutnya, mahkamah bersetuju dengan cadangan peguam, iaitu tertuduh keempat yang memanipulasi bukti untuk menyesuaikan dengan kesnya kerana dia mendengar semua keterangan saksi dan ia tidak sukar untuk mencipta semua keterangan di mahkamah.
Pathma ugut bunuh diri jika kes Sosilawati bocor

22 Januari 2013
Kes Sosilawati: Peguam mahu sepina 3 timbalan
Kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya
SHAH ALAM - Tertuduh keempat dalam kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu hari ini mendakwa tertuduh pertama, N. Pathmanabhan memberitahunya supaya tidak bercerita kepada sesiapa mengenai kejadian bunuh yang dikatakan berlaku pada 30 Ogos 2010 itu kerana jika timbul masalah bekas peguam itu akan menggantung dirinya.
R. Kathavarayan, 33, berkata Pathmanabhan juga meminta supaya dia (Kathavarayan), tertuduh kedua, T.Thilaiyalagan, tertuduh ketiga R.Matan dan seorang lagi pekerja ladang, U. Suresh berlakon baik seolah-olah kejadian itu tidak berlaku.
Suresh, 29, dan seorang lagi pekerja ladang, K.Sarawanan, 22, kini menjalani hukuman penjara 20 tahun di Penjara Sungai Udang, Melaka, kerana kesalahan melupuskan bukti berkaitan kes pembunuhan itu.
Menceritakan mengenai perbincangan pada 3 September 2010 di dalam kereta jenis BMW milik Pathmanabhan, Kathavarayan berkata bekas peguam itu bertanyakan sama ada dia (Kathavarayan) ada bercerita kepada sesiapa mengenai kejadian bunuh yang dikatakan berlaku pada 30 Ogos 2010 itu.
"Dia (Pathmanabhan) beritahu tolong jangan beritahu apa-apa pada sesiapapun, jika berlaku apa-apa atau ada apa-apa masalah dia (Pathmanabhan) akan gantung diri," katanya.
Kathavarayan diperintah membela diri bersama Pathmanabhan, 44, Thilaiyalagan, 22, dan Matan, 23, atas pertuduhan membunuh Sosilawati, 47, pegawai bank Noorhisham Mohamad, 38, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin Shamsuddin, 44.
Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Ladang Gadong di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat, Banting antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos 2010.
Keempat-empat tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Seterusnya, Kathavarayan berkata pada 4 Sept 2010, Pathmanabhan memberitahu bahawa dia (Kathavarayan), Thilaiyalagan, Matan dan Suresh akan ditangkap polis dan perkara itu menyebabkan mereka berasa takut.
"Pada mulanya Pathmanabhan suruh kami beritahu bahawa tidak berlakunya kejadian (pembunuhan) ini... tiada kejadian berlaku di ladang. Andai kata salah seorang antara kami mengaku dengan polis dia (Pathmanabhan) pohon jangan tunjukkan tempat-tempat ini dengan tepat seperti tempat dipukul.

Kemudian kami tanya kenapa perlu berbuat demikian dan Pathmanabhan beritahu jika ditunjukkan tempat yang tepat akan memudahkan polis untuk mendapatkan DNA.
"Pathmanabhan berkata jika tidak beritahu dengan tepat pada polis kebiasaannya statement (kenyataan) yang diambil buat kali pertama hakim tidak akan terima sebagai keterangan dalam mahkamah dan kita boleh beritahu statement diambil dengan cara memukul.

Oleh demikian statement pun akan ada masalah dan kita boleh keluar dengan mudah," katanya ketika disoal balas Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff di Mahkamah Tinggi di sini.
Tertuduh keempat berkata mereka kemudian bertanyakan kepada Pathmanabhan sama ada mereka boleh keluar dari ladang sebelum ditangkap polis dan tertuduh pertama menjawab polis sudah tentu mengetahui siapa yang tinggal di ladang dan jika mereka melarikan diri, polis boleh membuktikan kes itu.
"Pathmanabhan berkata jika kita tinggal di ladang paling kurangpun polis hanya boleh buat tahanan reman sahaja dan jika boleh tahan sebulan serta tidak bercakap apa-apa pada polis, selepas tempoh reman tamat kami semua boleh keluar," katanya.
"Adakah awak yakin dengan kata-kata Pathmanabhan," soal Ishak.
"Ya, saya yakin," kata Kathavarayan.
"Sebab dia seorang peguam yang bergelar Datuk?" soal Ishak. "Ya, sebab dia seorang peguam, bukan sebab dia 'Datuk' tetapi sebab dia mempunyai ramai kenalan dan rakan-rakan yang merupakan anggota polis," jawab tertuduh keempat.
Terdahulu, pada prosiding sebelah pagi, peguam Hasshahari Johari Mawi yang mewakili Kathavarayan memaklumkan kepada mahkamah bahawa anak guamnya menerima ugutan daripada seorang tahanan di Penjara Sungai Buloh petang semalam.
Hasshahari memaklumkan perkara itu kepada Hakim Datuk Akhtar Tahir sebelum peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili Matan menyambung soal balasnya ke atas tertuduh keempat itu.
"Saya dimaklumkan oleh anak guam saya bahawa dia menerima ugutan semalam dan telah memaklumkan kepada pegawai penjara.

Ada seorang tahanan menghampiri dia dan maklumkan tentang keterangan dia di mahkamah sebelum ini.

"Pagi ini di lokap mahkamah pun ada...berlaku kekecohan tentang keterangan (tertuduh) tetapi saya tidak dapat maklumat lanjut lagi (mengenai kejadian di lokap mahkamah). Pohon mahkamah benarkan anak guam saya membuat laporan polis," katanya.
Akhtar berkata perkara itu perlu dibawa untuk perhatian pihak penjara dan beliau mahu pihak berkenaan menyiasat dakwaan tertuduh serta mengambil tindakan yang perlu.
Beliau juga membenarkan tertuduh keempat membuat laporan polis ketika prosiding mahkamah ditangguhkan.
"Tolong ingatkan tertuduh keempat dia perlu memberi keterangan di mahkamah tanpa rasa takut...dia tidak akan diapa-apakan. Dia juga tidak boleh mencari masalah dengan orang lain," katanya.
Perbicaraan bersambung esok. - Bernama
Pengarah Tabung Haji mengaku tidak bersalah tuduhan khalwat

23 Mei 2013
Pengarah Tabung Haji mengaku tidak bersalah tuduhan khalwat
Rozimin Ahamed Kamil,46, dibawa lari dari Mahkamah Rendah Syariah Barat Daya Balik Pulau selepas tidak mengaku bersalah atas pertuduhan berkhalwat . - Foto Bernama
Pengarah Tabung Haji mengaku tidak bersalah tuduhan khalwat
Nor Hamiza dibawa keluar dari Mahkamah Rendah Syariah Barat Daya selepas tidak mengaku salah berkhalwat dengan Rozimin Ahamed di sini hari ini. - Foto Bernama
BALIK PULAU - Pengarah Tabung Haji Pulau Pinang Rozimin Ahamed  Kamil dan seorang staf wanita mengaku tidak bersalah di Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini atas tuduhan berkhalwat.

Rozimin, 46, dan Nor Hamiza Ahmad, 35, dituduh melakukan kesalahan itu di bilik bernombor 328C di sebuah hotel di Kompleks Tabung Haji di Bayan Lepas pada kira-kira 6.10 petang, 20 Mei lepas.

Rozimin dituduh mengikut Seksyen 27 (a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Pulau Pinang 1996 manakala Nor Hamiza mengikut Seksyen 27 (b) enakmen sama yang memperuntukkan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya.

Hakim Syarie Mohamed Zaidi Abdullah membenarkan kedua-duanya, masing-masing diikat jamin RM1,500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 27 Jun untuk sebutan semula kes.

Kedua-dua mereka diwakili peguam Wan Faridulhadi Mohd Yusoff manakala pendakwaan dikendalikan Ketua Pendakwa Syarie Mohd Zulkhairi Aziz.  - Bernama
Remaja 15 tahun rela 'diratah', bapa dakwa anaknya dirogol
ROSDALILAH ZAHARI
30 Januari 2013
IPOH - Seorang gadis berusia 15 tahun merelakan tubuhnya 'diratah' sekumpulan enam lelaki dalam kejadian yang berlaku di Taman Pancaran Siputih, Pusing, dekat sini, antara Isnin dan Selasa lalu.

Pelajar sebuah sekolah menengah di Simpang Pulai, di sini, mendakwa melakukan hubungan seks bergilir-gilir dengan enam orang lelaki antara jam 11 malam Isnin lalu sehingga 3.30 petang keesokkannya sebelum dihantar pulang ke rumahnya.

Malah, gadis terbabit turut mengakui dia melakukan hubungan seks secara rela dan tiada unsur paksaan daripada lelaki terbabit.

Ketua Polis Daerah Baru Gajah, Asisten Komisioner Shaharon Anuar Abdul Latif berkata, pihaknya ada menerima laporan yang dibuat bapa mangsa di Balai Polis Pusing berhubung insiden tersebut.
Menurutnya, mengikut laporan, bapa mangsa menerima panggilan telefon daripada kakaknya pada pagi itu memaklumkan anak perempuannya tidak pulang ke rumah selepas keluar awal pagi 28 Januari lalu.
Katanya, menurut pekerja swasta berusia 44 tahun itu, dia yang bimbang akan keselamatan anak perempuannya, bertindak mencari di sekitar kampung.
“Bagaimanapun, mangsa pulang ke rumah lebih kurang jam 7 malam hari yang sama dan kemudian menceritakan kepada bapanya yang dia telah melakukan hubungan seks dengan dua lelaki di sebuah rumah di Pusing.

“Selepas mendengar cerita tersebut, bapa mangsa membawa anak perempuannya itu membuat laporan berhubung kejadian tersebut,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Shaharon berkata, siasatan awal mendapati mangsa menyelinap keluar dari rumahnya di Kampung Kepayang, di sini kira-kira jam 1 pagi pada Isnin lalu dan mengikuti salah seorang suspek yang membawanya ke sebuah rumah di Taman Siputih Pancaran, Pusing.

“Mengikut keterangan mangsa, dia mendakwa melakukan hubungan seks secara rela tanpa paksaan secara bergilir-gilir dengan enam orang suspek antara jam 11 malam sehingga 3.30 petang keesokkannya sebelum dihantar pulang ke rumahnya,” ujarnya.

Berikutan itu, beliau berkata, anggotanya menjejaki keenam-enam suspek dan tangkapan pertama dilakukan ke atas lima lelaki berusia antara 20 hingga 24 tahun di sebuah rumah di Taman Siputih, Pusing pada jam 1.30 pagi 29 Januari lalu.

“Sewaktu serbuan dijalankan ke rumah terbabit kesemua suspek didapati sedang tidur. Empat daripada suspek berasal dari Siputih manakala seorang lagi dari Ipoh.

“Seorang lagi suspek ditahan pada jam 8.13 malam di rumahnya di Siputih pada hari yang sama. Kesemua suspek bekerja sebagai operator pengeluaran kilang dan buruh kasar.

“Kes disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan iaitu rogol dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih daripada 20 tahun serta sebat.

“Mangsa kini ditempatkan di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk menjalani pemeriksaan perubatan.

“Kami percaya kes ini dianggap selesai dengan tertangkapnya keenam-enam suspek terbabit,” katanya.
Mahkamah: Sosilawati dibaring, ditikam di tengkuk

25 Oktober 2012
Kes Sosilawati: Peguam mahu sepina 3 timbalan
Kes bunuh Datuk Sosilawati Lawiya
SHAH ALAM - Jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya telah dibunuh dengan cara dibaringkan dan ditikam di tengkuknya oleh tertuduh kedua, T.Thilaiyalagan sambil disaksikan oleh tertuduh pertama, N. Pathmanabhan pada 30 Ogos 2010.
Demikian antara persoalan yang dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ishak Mohd Yusoff dalam soal balas terhadap Thilaiyalagan di Mahkamah Tinggi di sini
hari ini.
Seterusnya, Sosilawati telah menjerit dengan kuat dan meminta tolong dan Pathmanabhan juga telah mengarahkan Thilaiyalagan supaya membunuh jutawan itu di hadapannya kerana dia ingin menyaksikan sendiri kejadian itu.
Sementara tiga lagi lelaki yang bersama Sosilawati, pegawai bank Noorhisham Mohamad, peguam Ahmad Kamil Abdul Karim dan pemandu Sosilawati, Kamaruddin
Shamsuddin turut dibunuh dengan cara yang sama. 
Kesemua itu merupakan cadangan yang diberikan oleh Ishak kepada Thilaiyalagan, 21, semasa menyoal balas tertuduh kedua itu pada perbicaraan di sini.
Bagaimanapun, semua cadangan itu dijawab 'tidak setuju' oleh Thilaiyalagan yang diperintah membela diri bersama bekas peguam Pathmanabhan, 43, serta
pekerja ladang R.Matan, 22, dan R.Kathavarayan, 32, atas tuduhan membunuh Sosilawati, 47, Noorhisham, 38, Ahmad Kamil, 32, dan Kamaruddin, 44.
Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Ladang Gadong di Lot 2001, Jalan Tanjong Layang, Tanjung Sepat di Banting antara 8.30 malam dan 9.45 malam pada 30 Ogos 2010.
Mereka didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.
Terdahulu, Ishak mencadangkan kepada Thilaiyalagan bahawa terdapat dua kereta jenis BMW telah masuk ke Ladang Gadong antara pukul 5 dan 6 petang, 30
Ogos 2010, dan tertuduh menjawab tidak setuju.
"Saya cadangkan dalam kedua-dua kereta itu ada seorang wanita Melayu dan tiga lelaki Melayu bersama Pathmanabhan," kata Ishak dan tertuduh menjawab tidak
setuju.
Thilaiyalagan juga tidak bersetuju dengan cadangan Ishak bahawa selepas Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin tiba di ladang, tertuduh telah diarahkan oleh Pathmanabhan untuk menangkap dan mengikat mereka.
"Awak telah arahkan Matan dan K.Sarawanan (saksi ke-59 pendakwaan) untuk ambil diesel di ladang dan diserah kepada awak setelah bunuh Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin," cadang Ishak dan tertuduh menjawab tidak setuju.
"Kemudian awak bersama Sarawanan telah angkat empat orang itu dan letak atas longgokan kayu yang telah disusun terlebih dahulu," cadang Ishak dan Thilaiyalagan menjawab tidak setuju.
"Selepas itu awak, Matan dan Sarawanan letak kayu atas badan mayat dan telah curahkan minyak atas mayat seterusnya bakar semua mayat itu," cadang Ishak dan
tertuduh menjawab tidak setuju.
"Zink juga telah digunakan sebagai lapik di tempat pembakaran itu," cadang Ishak dan Thilaiyalagan menjawab tidak setuju.
Tertuduh juga tidak bersetuju dengan cadangan Ishak bahawa pada 31 Ogos 2010 kira-kira pukul 8 pagi, dia dan Matan telah memungut sisa pembakaran mayat dan
memasukkannya ke dalam sebuah tong biru.
Ketika ditanya sama ada dia ada berbincang dengan tertuduh lain mengenai pembelaannya di mahkamah, Thilaiyalagan menjawab: "Saya tidak pernah bincang
pembelaan saya bersama tertuduh lain."
"Saya cadangkan awak bersama-sama tiga tertuduh lain telah merancang untuk membunuh Sosilawati, Noorhisham, Ahmad Kamil dan Kamaruddin sejak 29 Ogos 2010," kata Ishak dan tertuduh menjawab tidak setuju.
Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir bersambung pada 6 November ini. - Bernama
Pelajar maut terjun tingkat tiga bangunan sekolah

Seorang pelajar lelaki tingkatan tiga mati selepas dipercayai terjun dari tingkat tiga bangunan sekolahnya awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kuantan ACP Mohd Jasmani Yusoff berkata, pelajar terbabit, Syamil Ismail, 15, mati ketika menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan Kuantan kira-kira jam 11.50 pagi.

"Dalam kejadian 11.30 pagi tadi di Sekolah Menengah Kebangsaan Tok Sira, dekat sini, pelajar kelas 3A itu dikatakan sedang bergerak bersama rakan sekelasnya menuju ke dewan sekolah di tingkat satu.

"Tiba-tiba dia berlari dan cuba terjun dari tingkat berkenaan, tindakannya itu cuba dihalang beberapa rakannya tetapi gagal," katanya kepada Bernama di Kuantan.

Kata beliau, pelajar berkenaan terjatuh di atas rumput dalam keadaan tertiarap di hadapan tandas pelajar perempuan Blok B sekolah terbabit.

Katanya, pihak sekolah kemudian bertindak menghubungi ibu bapa mangsa sebelum pelajar berkenaan dikejarkan ke hospital untuk rawatan lanjut.

"Mengikut maklumat awal dari pengetua sekolah itu, pelajar terbabit didakwa mengalami masalah gangguan mental sebelum ini.

"Laporan bedah siasat juga mendapati pelajar meninggal dunia kerana kesan hentakan yang kuat akibat jatuh dari tingkat tiga bangunan sekolah itu," katanya.

-Bernama
'Patologis sahkan Dharmendran meninggal akibat pukulan'

Perunding patologi daripada Hospital Kuala Lumpur (HKL) semalam mengesahkan bahawa tahanan polis N Dharmendran meninggal dunia akibat "kegagalan fungsi kecederaan tisu lembut akibat pukulan ke badan".

Perkara itu dinyatakan oleh Dr Siew Sheue Feng kepada keluarga Dharmendran, peguam N Surendran dan Latheefa Koya serta pegawai penyiasat polis di bilik mayat HKL malam tadi.

Menurut Surendran, ahli patologi itu juga menjumpai luka yang masih baru yang didakwanya membuktikan Dharmendran dipukul dan didera dengan teruk sehingga mati ketika dalam tahanan.

Surendran juga berkata, berdasarkan kesan di badan, doktor itu juga mendapati terdapat penggunaan rotan di bahagian belakang si mati.

Laporan penuh akan diselesaikan dalam tempoh beberapa hari, katanya yang juga naib presiden PKR dan anggota Parlimen Padang Serai.
AG: Kes rogol bawah umur di Sabah tak pernah digugur

Pendakwaan akan terus mengendalikan kes seorang gadis berusia 12 tahun enam bulan di Sabah yang didakwa dirogol seorang pengurus sebuah restoran berusia 40 tahun.
  
Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berkata kes itu masih berjalan dan Jabatan Peguam Negara tidak pernah menggugurkannya.
  
"Saya tidak mempunyai pilihan selain membuat kenyataan terbuka hari ini yang bertentangan dengan pendapat kami. Selalunya, kami tak akan cakap sehingga siasatan penuh dilakukan tetapi dalam kes ini, anda memaksa saya mengambil
tindakan yang bertentangan dengan prinsip tertentu, dan saya tiada pilihan kerana isu ini perlu dihentikan.
  
"Ini bukan satu kes yang mudah. Tolong faham dan biar kami selesaikan siasatan, berilah kepercayaan kepada kami untuk selesaikan tugas kami. Saya hanya boleh beritahu anda bahawa kami tidak akan bertolak ansur dengan sebarang kejadian rogol membabitkan kanak-kanak, namun pada masa yang sama, kami juga perlu memastikan keadilan ditegakkan," katanya kepada pemberita hari ini.
  
Abdul Gani berkata memandangkan mangsa enggan memberi keterangan, pasukan pendakwaan terpaksa bergantung kepada bukti lain seperti laporan Asid Deoksiri bonukleik (DNA), laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan laporan pegawai
penyiasat berkaitan mangsa serta memeriksa akaun Facebook mereka, yang belum diperoleh.
  
"Dalam perkara ini, saya ada seorang saksi di mana kawan perempuan itu duduk di belakang kereta, tetapi apabila duduk di belakang, apa yang kita nampak adalah isu lain. Bagaimanapun, saya percayakan budak itu, jadi kita memerlukan keterangan lanjut daripada beliau dan kita perlu menganalisis keterangannya dengan teliti," katanya.
  
Riduan Masmud, bapa empat anak, didakwa merogol mangsa dalam kereta yang diparkir di tepi jalan di Inanam, Sabah pada kira-kira 10 pagi, 18 Februari lepas, bagaimanapun, dia kemudian mengahwini gadis itu ketika kes sedang berjalan.
  
Hakim Mahkamah Sesyen Ummu Khatom Abd Samad kemudian memberi tempoh sehingga 6 Jun ini kepada Jabatan Peguam Negara sama ada ingin meneruskan kes itu atau sebaliknya.
  
Pada 7 Mei lepas, Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Nazmeen Zulkifli memaklumkan mahkamah bahawa beliau tidak mempunyai bantahan untuk kes itu ditarik balik selepas mangsa menarik balik laporan polis yang dibuat pada 18 April.
  
Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Chaw Siang Kong memberitahu mahkamah pada Isnin lepas bahawa pihaknya memerlukan masa untuk mengkaji semula kes itu kerana ia melibatkan kepentingan awam.
  
Abdul Gani juga berkata terdapat isu wang RM5,000 dibayar kepada bapa mangsa oleh tertuduh yang disebut sebagai 'Sogit', iaitu satu bentuk pampasan di bawah undang-undang anak watan atau adat Sabah.
  
Bagaimanapun, Abdul Gani berkata beliau dimaklumkan bahawa tiada peraturan sedemikian di bawah undang-undang berkenaan daripada Mahkamah Adat, dan sehubungan itu, satu pasukan kecil khas dibentuk bagi menyiasat isu berkenaan.
  
"Pada pandangan saya, pada masa ini tiada bayaran 'Sogit' dari sudut perundangan. Maka saya mengesyaki ia sama seperti rasuah. Jadi saya mengarahkan supaya SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) masuk campur dalam perkara
ini," katanya.

Sementara itu, di KOTA KINABALU, Presiden Persatuan Ibu Tunggal Sabah (PITS) Norhanida Anol mahu Riduan dihukum kerana mendakwa tertuduh membawa 'satu gejala atau penyakit baharu' yang boleh merosakkan masyarakat.
  
"Ini adalah perkara yang keji! Lelaki ini memberi satu platform kepada yang lain untuk bertindak (merogol) dan lari daripada kesalahan (dengan mengahwini mangsa).
  
"Kita mempunyai banyak masalah ketika ini, dan nampaknya kini kita juga terpaksa menangani gejala baru seperti ini," katanya kepada Bernama.
  
Norhanida berkata beliau juga bimbang perkahwinan antara tertuduh dan managsa akan menimbulkan isu seperti perbuatan curang dan penderaan.

Beliau berkata PITS sebelum ini terpaksa membantu wanita muda dan bayi mereka selepas ditinggal suami, keluarga serta perogol mereka.

Beliau berkata hakikat bahawa mangsa berasal dari keluarga miskin lebih membimbangkan kerana keluarga gadis itu mungkin akan melepaskan tanggungjawab mereka kepada suaminya.

Aktivis sosial Datuk Patrick Sindu pula berkata perbuatan Riduan melanggar undang-undang dan menyalah guna hak mangsa di bawah Akta Kanak-Kanak 2001.

"Lelaki ini telah mengambil kesempatan terhadap seorang kanak-kanak yang tidak berdosa untuk keseronokan sendiri, dan dia berani mengatakan dia telah bertanggungjawab dengan mengahwini mangsa.
  
"Ini bukan kes 'suka sama suka' seperti yang lelaki itu dakwa. Kerosakan telah berlaku dan dia ingat dia boleh lari daripada dikenakan tindakan undang-undang," katanya.
  
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kecil Wanita dan Kanak-Kanak Persatuan Undang-Undang Sabah Datuk Mariati Robert berkata jika kes itu tidak dibicarakan sepenuhnya, maka "ini merupakan hari yang menyedihkan untuk wanita dan gadis di Malaysia jika perogol fikir mereka boleh memperalat Mahkamah Syariah untuk melepaskan diri daripada tanggungjawab dan liabiliti."
  
"Hakikat bahawa lelaki itu kini berkahwin dengan mangsa tidak membebaskannya daripada pertuduhan merogol," katanya.
  
Mariati juga menggesa Mahkamah Syariah mempertimbang untuk mendakwa lelaki itu atas pertuduhan berzina.
  
Riduan didakwa pada 28 Feb lepas dan kes itu ditetapkan untuk perbicaraan dari 1 hingga 4 Julai ini.
  
- Bernama

Nasihat bagi yang suka marah-marah

Tuan Ibrahim Tuan Man, 22 Mei 2013

Bagi mereka yang suka marah-marah kat anak sendiri kerana sayang dan untuk mendidik...

1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?

2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?

3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak pernah lagi melihat dunia... mengapakah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita...

Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?

Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan, atau di telefon?

Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.

Bagi mereka yang kita sayang, dua hati adalah dekat, jadi tidak perlu untuk menjerit-jerit, hanya perlu membisik sudah terasa dekat. Makin dibisik, makin terasa sayang.

Itulah keajaiban ciptaan Allah pada sistem badan manusia.

Maka, persoalannya, jika kita ingin mendidik anak-anak kita... perlukah kita marah-marah padanya walaupun mereka berbuat silap?

Sekiranya menggunakan pendekatan marah-marah, tanya pula diri, adakah kita mahukan anak kita mendengar kata-kata dengan hati mereka berjauhan dengan kita?

Atau kita mendidik dengan berbisik, supaya mereka faham dengar dan hati mereka kekal dekat dengan kita?

Apabila kita sudah mula marah-marah pada anak, tanyalah diri sendiri adakah hati kita dan anak kita sudah berjauhan?

Hubungan ibu bapa dengan anak-anak yang terbaik ialah anak-anak menganggap ibu bapa sebagai sahabat karib dengan penuh penghormatan tanpa rasa segan silu untuk berbincang segala masalah dengan ibu bapa.

Untuk renungan hari ini.

Senyum.

Semua tahu undi popular tak ubah apa-apa

Subky Latif, 22 Mei 2013
SEMUA tahu bahawa undi popular yang menjadi isu panas tidak akan memberi apa-apa makna selagi pihak yang dapat undi popular itu gagal memperolehi majoriti di Parlimen dan di Dun.
Sistem pilihan raya yang terpakai di negara kita, adalah mengikut model demokrasi Westmenster Abbey di Britian iaitu yang berkuasa ialah yang mendapat kerusi terbanyak di dewan permesyuaratan, bukan yang mendapat undi terbanyak pada keseluruhannya.

Lainlah seperti sistem di Amerika dan lain-lain negara Eropah, undi popular itu membantu mendapat kuasa sekalipun kerusinya sikit.

Sistem kita tidak boleh diubah selagi perlembagaan tidak dipinda dan pindaan perlembagaan pula memerlukan undi dua pertiga. Jika Pakatan Rakyat ditakdirkan dapat majoriti mudah, tetapi tidak dapat majoriti dua pertiga, sistem itu  tidak dapat diubah.

Keputusan PRU13 yang diakui oleh SPR jelas undi popular memihak kepada Pakatan Rakyat. Jika dicampur undi yang diberi kepada calon yang menentang BN kecuali undi kepada Ibrahim Ali di Pasir Mas, maka undi popular bagi pembangkang itu bertambah.

Bukan pertama kali dalam sejarah pilihanraya di negara kita pembangkang memenangi undi popular. Dalam PRU 1969 untuk Dun Terengganu, PAS memenangi undi popular tetapi Perikatan mendapat  majoriti kerusi. Yang menjadi Menteri Besar ialah Tan Sri Ibrahim Fikri dari Perikatan.

Sekarang BN berdalih Pakatan yang beroleh undi popular itu di lima negeri termasuk di Wilayah Persekutuan, iaitu Kelantan, Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Tetapi di lain-lain negeri BN memenangi kerusi dan undi popular. Ia cuma memerintah Perak tanpa undi popular.

Walaupun BN dapat undi popular di lapan negeri serta kerusi majoriti  iaitu  Perlis  Kedah, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah dan Sarawak, tetapi ia kalah undi popular di peringkat Parlimen.

Walaupun BN pada umumnya kalah undi popular tetapi ia memerintah kerana dapat banyak kerusi. Walaupun ia memerintah tetapi ia tetap memalukan kerana ia tidak dapat undi popular. Akan sentiasa lekat di otaknya bagi semua orang ia adalah pemerintahan yang tidak popular.

Pakatan boleh dan akan sentiasa bercakap lantang, hanya nasib baik saja BN memerintah kerana ia dapat banyak kerusi, tetapi ia juga kalah  kerana gagal mendapatkan undi popular.

Sebenarnya ia tidak boleh berbangga sangat  kerana bilangan kepala yang menolak BN dan pimpinan Najib lebih ramai. BN sudah tidak boleh berbangga seperti Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan yang menang kedua-dua – kerusi    dan undi popular.

BN dan UMNO sekarang sudah tidak jadi BN di zaman Tunku, Tun Razak, Husein Onn dan Dr. Mahathir lagi. Masa itu ia dapat kerusi majoriti  dan menang undi popular.

Jika Malaysia ini berada di negara-negara yang kemenangan itu ditentukan oleh undi popular, maka BN sudah terguling 6 Mei lalu  dan Putrajaya terlucut daripadanya.

Kerana nasibnya baik undi popular yang tidak diperolehinya tetap membantunya mengekalkan kekuasaan. Ertinya ia menang secara teknikal saja.

Kalau wilayah Malaysia seperti sebuah kawasan pilihanraya, kemenangan adalah oleh pihak yang mendapat undi terbanyak,  tak kira yang menang itu undi sikit di lokaliti tertentu, tetapi di lokaliti yang lain ia dapat undi banyak, maka jumlah undi yang banyak itulah yang menang.

Semangat dari undi popular inilah yang menguatkan semangat dan iltizam Pakatan untuk menguatkan meneruskan politiknya mara ke Putrajaya lagi.

Nasib Pakatan kurang baik, nasib BN baik ia menang dengan teknikal kerana perlembagaan menentukan begitu. Kegembiraan BN  itu sama seperti kegembiraan Presiden Kristian di Lubnan dan Maharaja Hindu di Kashmir.

Perlembagaan masing-masing memperuntukan Presiden Lubnan mesti Kristian  dan  Maharaja Kashmir adalah Hindu walaupun majoriti rakyatnya rata-rata Islam. Politik yang macam itu menjadikan wilayah itu terus menerus bergolak.


Noah Zig shared Yas Zy's photo.
FAKTA YANG HARUS RAKYAT TAHU !!!

UMNO SENDIRI LAHIR DARI DEMONSTRASI JALANAN !!! TAK SEDOR DIRI :p
FAKTA YANG HARUS RAKYAT TAHU !!!

UMNO SENDIRI LAHIR DARI DEMONSTRASI JALANAN !!! TAK SEDOR DIRI :p

Osman Aziz shared Al Islam Keningau's photo.
Merokok Adalah Haram Dari Sudut Pandangan Islam

Keputusan
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
English Version
 
Smoking From The Perspective Of Islam

Decision:

The 37th Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 23rd March 1995 has discussed on smoking from the perspective of Islam. The Committee has decided that smoking is prohibited in Islam because it is harmful.
 
Keterangan/Hujah: 
 

1.  Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
 
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
 
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
 
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.
 
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.
 
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:
 
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
 
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
 
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
 
d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
 
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
 
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.

ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.

iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
 
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
 
Antaranya seperti berikut:
 
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.
 
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
 
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
 
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.
 
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyah menyatakan:

“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”

“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
 
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.
Merokok Adalah Haram Dari Sudut Pandangan Islam

Keputusan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
English Version

Smoking From The Perspective Of Islam

Decision:

The 37th Muzakarah (Conference) of the Fatwa Committee National Council of Islamic Religious Affairs Malaysia held on 23rd March 1995 has discussed on smoking from the perspective of Islam. The Committee has decided that smoking is prohibited in Islam because it is harmful.

Keterangan/Hujah:


1. Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:

i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.

ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.

iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.

iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.

v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:

a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.

b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.

c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)

d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”

e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:

i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.

ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.

iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.

vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.

Antaranya seperti berikut:

a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.

b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.

c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.

2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.

3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyah menyatakan:

“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”

“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”

Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.

TAHNIAH...TERUSKAN PERJUANGAN UTK MENEGAKKAN KEADILAN YG DAH TERCALAR TERUK
Adam Adli berjuang untuk tegakkan keadilan, kebenaran – Bapa

JINJANG 22 MEI: Bapa Adam Adli, Abdul Halim Abdul Hamid berkata, beliau telah ‘menyerahkan’ anaknya kepada Malaysia demi perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran.
Berucap di hadapan kira-kira 1,000 hadirin pada acara nyalaan lilin ‘Bebaskan Adam Adli’ depan Lokap Berpusat Jinjang malam tadi, Abdul Halim berkata, Adam pernah memberitahu tentang keinginannya untuk menjadi pejuang dan membela nasib rakyat.
“Adam pernah bertanya kepada saya – “Saya nak jadi aktivis untuk menegakkan suara rakyat, ayah setuju?”. Saya kata – silakan.
“Saya telah serahkan anak saya kepada Malaysia,” kata Abdul Halim disambut tepukan gemuruh hadirin.
Kata Abdul Halim, dalam pertemuan dengan Adam semalam, anaknya itu tidak menunjukkan sebarang rasa takut atau lemah.
Bagaimanapun, beliau sedikit ralat kerana tidak dapat bercakap secara terus dan memeluk anak sulungnya itu.
“Saya hanya dapat berbisik kepadanya melalui celah-celah lubang dinding. Dia cukup ambil berat tentang kawan-kawannya di luar,” kata Abdul Halim.

Namun kata Abdul Halim, selepas dimaklumkan bahawa rakan-rakannya masih berkumpul di luar lokap dan solidariti kepadanya dibuat di seluruh negara, Adam berpesan supaya mereka meneruskan program dan ‘berseronok’.
“Beritahu kawan-kawan, jangan putus asa. Teruskan berjuang dan ‘enjoy’ (berseronok),” kata Abdul Halim disambut ketawa hadirin.
Adam Adli berjuang untuk tegakkan keadilan, kebenaran – Bapa

JINJANG 22 MEI: Bapa Adam Adli, Abdul Halim Abdul Hamid berkata, beliau telah ‘menyerahkan’ anaknya kepada Malaysia demi perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran.
Berucap di hadapan kira-kira 1,000 hadirin pada acara nyalaan lilin ‘Bebaskan Adam Adli’ depan Lokap Berpusat Jinjang malam tadi, Abdul Halim berkata, Adam pernah memberitahu tentang keinginannya untuk menjadi pejuang dan membela nasib rakyat.
“Adam pernah bertanya kepada saya – “Saya nak jadi aktivis untuk menegakkan suara rakyat, ayah setuju?”. Saya kata – silakan.
“Saya telah serahkan anak saya kepada Malaysia,” kata Abdul Halim disambut tepukan gemuruh hadirin.
Kata Abdul Halim, dalam pertemuan dengan Adam semalam, anaknya itu tidak menunjukkan sebarang rasa takut atau lemah.
Bagaimanapun, beliau sedikit ralat kerana tidak dapat bercakap secara terus dan memeluk anak sulungnya itu.
“Saya hanya dapat berbisik kepadanya melalui celah-celah lubang dinding. Dia cukup ambil berat tentang kawan-kawannya di luar,” kata Abdul Halim.

Namun kata Abdul Halim, selepas dimaklumkan bahawa rakan-rakannya masih berkumpul di luar lokap dan solidariti kepadanya dibuat di seluruh negara, Adam berpesan supaya mereka meneruskan program dan ‘berseronok’.
“Beritahu kawan-kawan, jangan putus asa. Teruskan berjuang dan ‘enjoy’ (berseronok),” kata Abdul Halim disambut ketawa hadirin.

Noah Zig shared Gempak.Org's photo.
Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, ... "Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kauhitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan. "Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Silalah SHARE untuk kebaikan bersama. :)

SUMBER : Hamba Allah —
Ketika Ambil Wuduk niatkanlah dalam hati

1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, ... "Ya Allah, putihkanlah >mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kauhitamkan muka ku ini".

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini".

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, lindunglah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini".

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan. "Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".

Silalah SHARE untuk kebaikan bersama. :)

SUMBER : Hamba Allah —

Noah Zig shared Izuwan Arc Golok's photo.
FLASHMOB yg sedang berlangsung di stesyen masjid jamek
FLASHMOB yg sedang berlangsung di stesyen masjid jamek
Noah Zig shared Shahril Azman Al-Hafiz's photo.
Sepatutnya tiada siapa yg kebal dari undang undang . Rasulullah sebagai ketua negara pernah menyatakan: 

لو كانت فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها 

Artinya: Jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku akan potong tangannya.
Sepatutnya tiada siapa yg kebal dari undang undang . Rasulullah sebagai ketua negara pernah menyatakan:

لو كانت فاطمة بنت محمد سرقت لقطعت يدها

Artinya: Jika Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku akan potong tangannya.


Allah Menglaknat tetapi UMNO Memuja..!!

Kilang arak GuIness Staout di Pertaling Jaya Selangor telah dirasmi serta diluluskan lesennya oleh Tunku Abdul Rahman Perdana Menteri Malaysia yg pertama pada tahun 1968.

Kilang Arak Carlsberg di Shah Alam Selangor telah diluluskan pembinaannya serta rasmikan oleh Tuan Haji Abdul Razak Perdana Menteri Malaysia yg kedua pada April 1972.

Apakah kita wajib mengikut cara golongan Islam Munafiq dalam UMNO yang memuja golongan yang dilaknat oleh Allah..??

Allah SWT Melaknat Sepuluh Golongan Yang Terlibat Dengan Arak

” Diriwayatkan daripada Anas r.a bahawa rasulallah s.a.w telah melaknat sepuluh golongan yang terlibat dengan arak " :


1. Orang yang memerah arak ( Pengusaha kilang Arak )
2. Orang yang diminta arak diperah untuknya ( Mereka yang mendirikan kilang Arak )
3. Orang yang meminumnya.
4. Orang yang membawanya ( Pengedar Arak )
5. Orang yang meminta dibawa arak kepadanya ( Pengimpot / Pemborong Arak )
6. Orang yang memberi minum arak kepada orang lain ( Pekerja Premis2 Arak )
7. Orang yang menjual arak ( Peniaga Arak )
8. Orang yang mendapat hasil daripada arak ( Golongan yang bersekongkol dalam Industri Arak )
9. Orang yang membeli arak
10. orang yang meminta dibelikan arak untuknya..


(Hadith Riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

" Apakah tidak sampai ayat-ayat Allah kepada kamu sehingga kamu menentang Allah s.w.t...?? " _ Nantikan sahaja azab yang pedih dari Allah di akhirat kelak..
Like · · · 9 minutes ago ·

Tiada ulasan: