Jumaat, 31 Mei 2013

SIBUK PASAL PERKAHWINAN KE 3 UAI...UAI BUKAN BUAT KESALAHAN JENAYAH...PATUT KITA SUJUD SYUKUR BAGI UAI...KITA SEBAGAI PEMINATNYA...UAI BINA MASJID BUKAN ROBOHKAN MASJID...KITA SENDIRI MAU INGAT...ITU TELAH DITAKDIR OLEH ALLAH SWT

Hayat Kabinet Najib tak lama?
Posted on Thursday, May 30 @ 22:46:53 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan

Oleh RAYUSA
DALAM PRU13, 5 Mei lalu, BN mendapat 48 peratus undi popular, manakala Pakatan Rakyat memperoleh 51 peratus. Justeru, Dato’ Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri sebuah kerajaan minoriti pertama dalam sejarah politik negara.


Pada 15 Mei lalu, Najib mengumumkan senarai jemaah menteri yang dianggapnya sebagai “Kabinet berimbang”. Kabinet tersebut didominasi Umno dengan 20 menteri, manakala PBB (Sarawak) empat, MIC (dua), PRS (Sarawak), PBRS, PBS dan UPKO (Sabah), masing-masing satu. Tiga menteri di Jabatan Perdana Menteri adalah senator.
Enam belas jawatan timbalan menteri diisi Umno, MIC (dua), PBB (tiga), PRS (satu) dan PBS (satu). Tiga lagi timbalan menteri adalah melalui lantikan sebagai senator, termasuk seorang daripada Umno (Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah), dan seorang daripada PPP (Dato’ Dr Loga Bala Mohan).
Namun, Kabinet Najib dijangka akan menambah masalah kerana ia sendiri bermasalah. Contohnya, pelantikan Presiden Transparency International Malaysia (TI-M), Senator Dato’ Paul Low Seng Kuan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri sia-sia sahaja kerana anggota Kabinet yang lain bermasalah. Paul tidak boleh berbuat apa-apa jika beliau dikelilingi orang bermasalah, malah dirinya sendiri akan turut “tenggelam”.
Selain itu, pelantikan Dato’ Tajuddin Abdul Rahman sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani antara yang paling dipandang sinis banyak pihak serta banyak mengundang kritikan.
Datin Paduka Marina Mahathir dalam laman twitternya menulis, “Six million dollar man Umno mendapat jawatan timbalan menteri”. Tajuddin digelar sedemikian selepas beliau dipecat daripada Umno pada 1995 atas tuduhan membayar RM6 juta untuk mengekalkan kedudukannya sebagai ketua bahagian.
Tajuddin juga baru-baru ini mendapat konsesi RM1.3 bilion untuk membina UiTM Tapah, Perak walaupun Detik Utuh Sdn Bhd, syarikat pembinaan miliknya tidak aktif dan tiada track record baik dalam bidang pembinaan.
Turut terbabit dalam amalan politik wang oleh Lembaga Disiplin Umno ialah Khairy Jamaluddin yang dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan. Masih ingat insiden penolakan perwakilan Pemuda Umno di PWTC semasa Khairy memenangi jawatan Ketua Pemuda Umno beberapa tahun lalu? Khairy diejek menang kerana rasuah!
Dalam artikelnya, Kenapa saya masuk balik Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad menulis, “Saya percaya dia (Najib) tidak akan pilih perasuah yang terkenal dan diketahui umum seperti Khairy dan beberapa lagi sebagai menteri atau anggota kerajaan."
Tindakan Najib itu seolah-olah mencabar Dr Mahathir, Mengekalkan Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein sebagai menteri juga membuktikan Najib enggan berubah ke arah lebih baik kerana Kementerian Dalam Negeri di mana Hishamuddin bekas menterinya dahulu adalah antara yang paling banyak dilaporkan mengalami ketirisan dalam laporan Ketua Audit Negara.
Tambah menghodohkan “Kabinet berimbang” Najib ialah tiga pemimpin Umno yang terpalit dengan dakwaan rasuah masih dikekalkan.
Dato' Seri Jamil Khir (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) menggunakan wang zakat MAIWP sebanyak RM63,650 untuk khidmat peguam sebagai Menteri Agama; Dato’ Seri Shafie Apdal (Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah) memberi RM1.5 juta tunai, banglo RM2.9 juta, dan kereta Porsche kepada artis, Zahida Rafik; dan Dato’ Seri Nazri Abdul Aziz (Menteri Pelancongan dan Kebudayaan) menerima kereta Hummer bernilai RM500,000 dan RM3 juta daripada tauke balak, Michael Chia.
Melantik Dato’ Seri Tengku Adnan Mansor sebagai Menteri Wilayah Persekutuan; Dato’ Seri Idris Jusoh (Menteri II Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi), Dato’ Seri Shahidan Kassim (Menteri di Jabatan Perdana Menteri) juga menimbulkan persoalan mengenai transformasi yang dibawa Najib.
Shahidan pernah ditolak istana Perlis selepas PRU12 agar dilantik sebagai Menteri Besar negeri itu.
Pelantikan Hishammuddin sebagai Menteri Pertahanan, dan pemangku Menteri Pengangkutan; Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy (Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri) dan Pengerusi Persatuan Sekolah Mubaligh Kristian, Dato’ Mary Yap Kai Ching (Timbalan I Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi) turut menjengkelkan.
Dengan usaha Pakatan sedang menyiasat 27 kerusi Parlimen yang dimenangi BN dalam PRU13 yang diragui serta kebangkitan rakyat, terutama pengundi muda dan pengundi bandar, mungkinkah hayat kabinet Najib itu akan pendek umur?
Kerusi-kerusi itu ialah Bentong, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Sungai Besar, Sabak Bernam, Pasir Gudang, Labis, Tebrau, Pulai, Muar, Segamat, Ledang, Machang, Ketereh, Titiwangsa, Setiawangsa, Balik Pulau, Kulim Bandar Baharu, Kuala Kangsar, Bagan Serai, Pendang, Merbok, Kota Marudu, Beaufort, Pensiangan, Saratok, dan Baram.
Menurut Pengarah Strategi KeADILan, Rafizi Ramli yang mengetuai jawatan kuasa penyiasat itu, pihaknya telah menerima 237 aduan mengenai pelbagai “kekotoran” dalam PRU13 daripada pelbagai pihak.
Tindakan Umno menggunakan perkauman amat tidak wajar dan perlu dicela. Sepatutnya setelah menang, Najib sebagai Presiden Umno tersenyum lebar, tetapi kelihatan makin terseksa. Paling ketara, beliau gagal markah lulus “mengembalikan dua pertiga” majoriti BN, malah merosot dari 140 kerusi Parlimen kepada 133. Itu pun dengan bantuan Sabah dan Sarawak yang belum terkena tsunami Semenanjung. Najib juga malu besar apabila gagal “menawan Selangor”.
Sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Selangor dan menyerang Pakatan habis-habisan, Najib tetap kecundang. Sebaliknya, Pakatan semakin kuat dan menguasai dua pertiga majoriti Dun Selangor.
BN menang kerana sistem British yang berasaskan “pertama melepasi tiang” (first pass the post). Jika dengan sistem “perwakilan berkadar” (proportional representation), BN pasti tersungkur! Yang paling malang bagi Najib sekarang ialah rakyat tahu “BN menang dengan pelbagai penipuan”.
Aduan mengenai perbuatan merasuah pengundi dengan bayaran RM300 ke RM1,000 satu undi sedang dikumpulkan. Petisyen akan dikemukakan sebaik sahaja pewartaan keputusan PRU13 dibuat. Jika mahkamah masih berwibawa, kerajaan minoriti BN diramalkan akan tumbang dalam masa enam bulan pertama!.WARTAUTARA.COM

 Bayi dibuang dalam lubang tandas
Posted on Thursday, May 30 @ 17:55:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Luar Negara Oleh TKOOffline



Di Beijing seorang bayi lelaki baru lahir, dipercayai dibuang ibu bapanya ke dalam lubang tandas, ditemui masih hidup dan berjaya diselamatkan anggota bomba di timur China, selepas tersangkut di saluran paip kumbahan 28/5/2013 lalu.

Polis menyifatkan kes itu sebagai cubaan membunuh dan sedang memburu ibu bapa bayi malang itu. Penduduk China turut meluahkan kemarahan berikutan kejadian itu di media sosial.      

Stesen televisyen China CCTV melaporkan, bayi itu ditemui di saluran paip kumbahan di kawasan perumahan di Jinhua, wilayah pesisir pantai Zhejiang.  

 

 
 



 
“Bayi berusia dua hari itu ditemui, selepas penduduk melaporkan mereka mendengar bunyi tangisan,” lapor stesen televisyen itu.

Selepas mengesan kedudukan bayi anggota bomba memotong saluran paip yang mempunyai ukur lilit 10 sentimeter menggunakan playar dan gergaji dengan berhati-hati.

Saluran paip yang sudah dipotong dengan bayi di dalamnya itu kemudian dibawa ke hospital selepas cubaan mereka untuk menariknya keluar tidak berjaya.
Ia kemudian diserahkan kepada doktor yang mengambil masa kira-kira sejam memotong saluran itu sedikit demi sedikit hingga berjaya mengeluarkan bayi seberat 2.3 kilogram dengan uri masih terlekat pada tubuhnya.

Akhbar milik kerajaan Zhejiang News melaporkan, keadaan bayi itu yang diberi nama Bayi No 59, berdasarkan nombor inkubatornya, kini stabil dan selamat.

Saksikan video di bawah:-
 
 


 10 Exco Selangor
Posted on Thursday, May 30 @ 17:58:36 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TKOOffline

Setelah 'gomol dalam cawan' akhirnya seramai 10 orang Adun Pakatan Rakyat (PR) Selangor hari ini akan mengangkat sumpah sebagai Exco negeri itu bagi penggal 2013-2018.

Exco Selangor kali ini menampilkan lima calon muka baru dan lima calon yang dikekalkan untuk penggal ini.

Pas membariskan dua Adun muka lama iaitu Adun Chempaka, Iskandar Abdul Samad, serta Adun Selat Klang, Dr Halimah Ali manakala dua Adun muka baru Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi dan Adun Sabak, Sallehen Mukyi.

Manakala tiga Adun DAP terdiri dari Adun Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim serta Adun Kota Shah Alam, Ganabatirau Veraman adalah Adun muka baru dan mengekalkan  Adun Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Adun daripada PKR menampilkan seorang Adun muka baru Adun Sementa, Dr Daroyah Alwi dan turut mengekalkan Adun Batu Tiga, Rodziah Ismail serta Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong.

PENING KEPALA AKU..


Sila layari
10 Exco Selangor 


 Pemilihan Agong Umno (Baru) selepas pindaan perlembagaan
Posted on Thursday, May 30 @ 17:48:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: setisab

"umno pengkhianat
Umno Pengkhianat Agama Bangsa dan Negara


Buat pertama kali dalam sejarahnya, Pemilihan Umno (Baru) 2013 akan menyaksikan pemilihan jawatan tertinggi parti dengan cara yang berbeza dan unik dan sekali gus menguji kematangan akar umbi parti.


Umno Pengkhianat Agama Bangsa dan Negara
Buat pertama kali dalam sejarahnya, Pemilihan Umno (Baru) 2013 akan menyaksikan pemilihan jawatan tertinggi parti dengan cara yang berbeza dan unik dan sekali gus menguji kematangan akar umbi parti.

Beberapa fakta berikut yang muncul setelah tujuh pindaan dibuat terhadap perlembagaan Umno yang diluluskan perwakilan pada Oktober 2009 menjadikan pemilihan Umno (Baru) 2013 menarik perhatian ramai:
  • 146,500 anggota peringkat akar umbi akan memilih secara langsung pucuk pimpinan parti berbanding 2,500 orang perwakilan sahaja sebelum ini. Mereka juga akan memilih langsung pimpinan di bahagian masing-masing.
  • Hapusnya sistem kuota yang sekali gus membuka ruang seluas-luasnya kepada anggota untuk bertanding dengan syarat minimum bagi pertandingan mana-mana jawatan Majlis Tertinggi ialah pernah memegang jawatan Anggota Majlis Tertinggi atau Anggota Jawatankuasa (AJK) bahagian selama satu penggal.
  • Syarat untuk bertanding AJK bahagian ialah telah menjadi anggota parti selama tiga tahun.
Sebelum pindaan perlembagaan parti, jawatan tertinggi parti memerlukan seseorang yang mahu bertanding terlebih dahulu mendapat jumlah atau kuota sokongan tertentu daripada 191 bahagian Umno iaitu:

  • Presiden - 30 peratus atau sokongan daripada 57 bahagian
  • Timbalan Presiden - 20 peratus atau 38 bahagian
  • Naib Presiden - 10 peratus atau 19 bahagian
  • Anggota Majlis Tertinggi - 5 peratus atau 10 bahagian
  • Ketua Pemuda - 20 peratus atau 38 bahagian
  • Ketua Wwanita - 20 peratus atau 38 bahagian
  • Ketua Puteri - 20 peratus atau 38 bahagian
Selain itu, untuk jawatan naib bagi ketiga-tiga sayap parti itu pula, hanya perlu mendapat sokongan sebanyak 28 bahagian atau 15 peratus.

Persoalan yang timbul ialah sejauh manakah perwakilan mampu menunjukkan kematangan mereka dalam proses pemilihan kali ini?
Umno Pengkhianat Agama Bangsa dan Negara
Menurut penganalisis politik Dr Ibrahim Ghafar, ramai yang memerhatikan sama ada dengan penghapusan kuota itu, jawatan tertinggi akan turut direbut oleh sesiapa sahaja yang merasakan diri mereka layak.

"Jika itu terjadi tidakkah pemilihan Umno akan menjadi pentas bagi berhibur dan sesuka hati menawarkan diri atau mencuba nasib kalau-kalau terpilih atau ada yang ditaja oleh pihak luar yang mahu rakyat melihat Umno sebagai sebuah parti sarkas?," tanya beliau.

Ibrahim berkata banyak orang banyaklah pandangan peribadi termasuk mereka yang serius menawarkan diri setelah layak kerana sudah menjadi AJK bahagian dan mahu menempa nama dalam sejarah dengan bertanding sebagai presiden Umno atau timbalannya.

"Bagaimana pula kalau ada 100 atau 1,000 anggota mencalonkan diri. Tidakkah menimbulkan masalah teknikal bagi jawatankuasa pemilihan? Jika ini terjadi dari mana Umno akan menggamit kekuatan dan kesepaduan sokongan kepada pucuk pimpinan?" tambah beliau.

Menarik juga untuk diperhatikan ialah adakah pindaan perlembagaan yang membolehkan anggota yang sebegitu ramai terlibat dalam pemilihan akan mampu menghapuskan secara total gejala politik wang?

Kepada anak bangsa,
Berpadalah menyokong umno
Umno mengaku kononnya berjasa
Sebenarnya kerana umno Melayu binasa!
Pemimpin kaya raya, rakyat miskin hidup melata!

Ingatlah demi Agama, Bangsa dan Negara, pemerintahan rakus regim umno/BN wajib kita tumpaskan. BUKAN kerana kita gila kuasa TETAPI kita wajib ambil kuasa daripada mereka yang gila kuasa!!!

Salaam Perjuangan, Salaam Persaudaraan,
Mohd Sofi Yassin ~ KerajaanRakyat
 
 

 Tulis Sikit Pasal Perkahwinan Ustaz Azhar
Posted on Thursday, May 30 @ 17:46:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TKOOffline



Saya tahu pasal perkahwinan Ustaz Azhar Idrus untuk isteri ke-3, tapi saya rasa malas nak tulis dan sudah pasti ramai berebut untuk menulis kerana ini akan menjadi bacaan yang hits. Komen pada artikel-artikel perkahwinannya juga agak banyak.

Biasalah perkahwinan ke-2, ke-3 atau ke-4 akan menjadi satu perbahasan yang hangat. Ada pro dan kontranya. Bukan sahaja kepada Ustaz Azhar yang agak menonjol sekarang ini tetapi boleh jadi perbahasan kepada orang biasa.

Dulu semasa Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang kahwin ke-2 pun 'ribut' juga dan banyak perkara di luar dugaan berlaku. Oleh kerana Allah jaga isu berkenaan saya tak akan tulis di sini.

Perkahwinan Ustaz Azhar di zaman facebook dan twitter, banyak perkara dibahaskan di media sosial dan memang pun Ustaz Azhar dipanggil sebagai "Ustaz You Tube". Ya zaman moden ini orang tahu macam-macam melalui internet, kebetulannya semua yang dicari itu dijawab oleh Ustaz Azhar melalui You Tube dibuat oleh pengikut dan rakan setianya.

Ustaz-ustaz lain juga ada banyak menjawab dan menyelesaiakan masalah semasa tetapi tak ada yang berusaha untuk masukkan ke You Tube... jadi seolah-olah Ustaz Azhar sahaja. Itu peranan Lajnah Dakwah & Tarbiyyah atau Lajnah Penerangan... bukan sekadar menyerang UMNO @ BN tetapi harus ada makanisme untuk dakwah dan memberi penerangan. Tapi malangnya lajnah itu disempitkan kefahamannya.

Berbalik isu Ustaz Azhar, ramai yang tak setuju dengan perkahwinan ini mengkritik dan mencemuh. Ada juga yang 'deret' (terus) menyoal pada facebook Ustaz.

Saya tertarik satu soalan di bawah:-



Di bawah ini pula jawapan Ustaz Azhar. Tapi jawapan dalam internet bukan boleh percaya sangat. Dulu (lama dulu) saya pernah berhujah dengan satu nick "BARUNGAJI"  di Tranungkite. Saya syak dia Ustaz Azhar dan akhirnya Ustaz beritahu nick itu digunakan oleh 4 orang kawannya.... termasuk dia sekali.

Jawapan ini saya rasa macam lari daripada apa yang ditanya..

 
Saya berpendapat tak payah nak layan sangat sehingga terlalu detail cerita apa yang kita ada dan kita buat demi untuk menyenangkan hati mereka yang tak puas hati. Kita sudah pasti tidak akan boleh memuaskan hati semua orang. Ustaz buatlah apa yang patut dan teruskan usaha dakwah demi untuk memastikan dakwah Islamiyyah ini berjaya.

Dulu Ayah Chik (Presiden PAS) pun dikritik atas pembelian kereta. Orang tak kaji pun bahawa Hj Awang itu antara yang kaya raya.. ada tanah, ada kebun, ada ladang... Sebab memang itu nasib mereka yang berdakwah bukan sahaja dikritik oleh musuh malah kawan sendiri.

Jadi tak hairanlah kalau ada puak-puak yang akan hentam Presiden PAS atas perkara seperti itu. Itu telah ditulis dalam Al Quran dengan istilah 'mukmin yang dengki'.

Saya rasa ustaz juga akan mengalami nasib yang sama. Hanya satu sahaja saya nak luahkan ustaz jangan terlalu ikut nasihat kawan-kawan kiri kanan ustaz yang kadang kala lebih sudu daripada kuah. Yang ini banyak "mengada" dalam banyak deal dengan ustaz... Banyak pendakwah luar negara rosak kerana orang sekeliling terlalu 'ego' rasa macam ustaz itu 'hak milik' mutlaknya. Menyorok pengkhabaran sebenar dan mengapikan maklumat sehingga ada beberapa ceramah terpaksa dibatalkan atas maklumat yang tidak jujur!

Akhir sekali. Tahniah atas perkahwinan ini, teruskan dakwah..


....
Sila layari
Tulis Sikit Pasal Perkahwinan Ustaz Azhar

Tiada ulasan: