Rabu, 1 Mei 2013

JIHAD KE HANYA ALLAH SAJA YANG TAHU...KALAU US AZHAR KATA....TENTU TUAN2 TAHU JAWAPANNYA


Muhyiddin: Tolak PAS di Kelantan satu jihad

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengajak rakyat Kelantan supaya berjihad dengan menolak PAS pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kerana selama ini parti itu menyebabkan kemunduran kepada rakyat negeri ini.

Beliau berkata kerajaan Kelantan pimpinan PAS itu adalah kerajaan yang sangat lemah dan tidak berupaya sama sekali untuk membawa pembangunan di Kelantan walaupun telah diberi mandat memerintah sejak 23 tahun lalu.

NONE"Inilah masanya untuk Barisan Nasional (BN) menang di Kelantan. Ini adalah perkara jihad yang perlu dilakukan oleh rakyat Kelantan demi menolak kemunduran dan segala kelemahan yang telah dilakukan.

"Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu jika rakyat sendiri terutama rakyat Kelantan tidak membuat perubahan itu," katanya pada majlis perasmian jambatan baharu Manek Urai di Kuala Krai, hari ini.

Turut hadir isterinya, Puan Sri Norainee Abdul Rahman, Pengerusi BN Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan semua calon BN kawasan Parlimen Kuala Krai iaitu Tuan Aziz Tuan Mat (Parlimen Kuala Krai), Azizzuddin Hussein (DUN Mengkebang), Datuk Nik Sapeia Nik Yusof (DUN Guchil), Che Jalal Muda (DUN Manek Urai) dan Datuk Ramzi Abdul Rahman (DUN Dabong).

Lebih 7,000 penduduk hadir pada majlis perasmian jambatan baharu berharga RM17 juta itu.

Muhyiddin berkata jika BN menang pada PRU13, Ahad ini, Mustapa adalah calon terbaik untuk dipilih sebagai Menteri Besar Kelantan yang baharu dan beliau mampu membawa Kelantan ke era yang lebih cemerlang.

"Saya berjanji akan berhubung dengan Tok Pa (Datuk Seri Mustapa Mohamed) pada setiap minggu untuk bertanyakan khabar mengenai Kelantan. Kita akan tolong menyelesaikan segala masalah rakyat Kelantan.

"Ini bukan janji palsu dan ini janji yang akan kita buat kerana ini merupakan amanah kerana setiap apa yang akan kita buat nanti akan dipersoalkan oleh Allah S.W.T," katanya.

Beliau berkata rakyat Kelantan mempunyai masa beberapa hari lagi bagi membuat keputusan dan Ahad ini merupakan hari yang terbaik buat rakyat mengubah kerajaan PAS sedia ada itu.

"Kita mahu memilih kerajaan bagi tempoh lima tahun lagi dan percayalah hanya kerajaan BN yang mampu mengubah keadaan yang tidak mampu dilakukan oleh kerajaan PAS itu," katanya.

Muhyiddin berkata rakyat Kelantan perlu memikir dengan mendalam dan menilai siapakah sebenarnya Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sama ada benarkah Mursyidul Am PAS itu seorang ulama.

"Kalau sokong PAS masuk syurga itu tidak betul. Nik Aziz kata ibadat orang Umno tidak dapat pahala dan saya ingin bertanya balik, tok guru kah dia, ulama kah dia. Ayahanda saya ada pondok di Johor tidak pernah beritahu pun kata masuk Umno ini kafir. Apa beza tok guru Nik Aziz dengan Mat Yassin (bapa Muhyiddin).

"Saya hairan, ini bukan main-main, ini sesuatu perkara yang mungkar. Kalau tok guru dah menyimpang, kalau salah baca dalam solat pun kita kena tegur dan kalau sudah lama tidak betul logiknya kita kena tolak tok guru ini," katanya.

Beliau berkata adalah sesuatu yang menghairankan pemimpin PAS banyak membuat janji seperti mahu mengadakan lebuh raya yang sudah tentu tidak mungkin mampu dilaksanakan PAS.

Katanya soal membina lebuh raya itulah yang akan diperjuangkan BN apabila berjaya menguasai Kelantan dan Pusat pada PRU ini.

Mengulas mengenai jambatan baharu itu, Muhyiddin berkata ia merupakan contoh Janji Ditepati apabila kerajaan BN berjanji membinanya pada pilihan raya kecil DUN Manek Urai pada 2009.

"Alhamdulillah janji itu telah dapat kita tunaikan yang bukan sahaja kita mahu menumpukan projek pembangunan di bandar-bandar tetapi juga di kawasan luar bandar seperti ini," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, Kelantan perlu berada dalam kelompok negeri maju seiring kemajuan arus perdana dan sebab itu walaupun diperintah pembangkang, kerajaan BN tidak pernah menganaktirikan Kelantan selama ini.

"Saya sedih ada yang fitnah saya kononnya janji membina jambatan ini tidak akan terlaksana tetapi akhirnya ia menolak fitnah itu dengan siap terbinanya pada hari ini," katanya.

Jambatan sepanjang 200 meter merentangi Sungai Lebir itu mula dibina pada 2010 dan digunakan sejak seminggu lalu bagi menggantikan jambatan lama yang sempit.

Pembinaan jambatan yang mempunyai laluan dua lorong itu memberi manfaat kepada lebih 4,000 penduduk dari Kampung Manek Urai Baru dan Kampung Manek Urai Lama.

Selain jambatan itu yang dijanjikan pada pilihan raya kecil berkenaan, kerajaan Pusat juga turut menaiktaraf Masjid Kampung Temalir yang berharga RM600,000 dan Kompleks Sukan di Kampung Manjor juga dengan kos RM600,000.

- Bernama
BAGAIMANA YANG LAWAN HUKUM ALLAH...BUAT MAKSIAT....MENIPU...RASUAH...TAK TUTUP AURAT....ANJUR MAJLIS MAKSIAT DLL...INI LEBIH DARI TANGGANG...ALLAH DAH BAGI HIDUP...DAH UNTUNG















 





Layak digelar si Tanggang
Wartawan Sinar Harian
1 Mei 2013
Layak digelar si Tanggang
Abdul Halim (tiga, kanan) ketika bermesra dengan penduduk kampung asalnya dalam satu pertemuan di Bilik Gerakan BN Kelana Jaya, semalam.
KELANA JAYA – Anak peneroka Felda yang menyokong Pakatan Rakyat (PR) layak digelar si Tanggang atau golongan yang derhaka kepada perjuangan Barisan Nasional (BN), demikian ulas calon BN kerusi Dun Seri Setia, Datuk Abdul Halim Samad

Menurutnya, beliau berasa sedih dengan generasi anak peneroka Felda yang didakwanya tidak tahu mengenang budi terhadap jasa ditabur pemimpin BN terdahulu.

Justeru, beliau berdoa dan meminta golongan itu kembali menyokong BN supaya wujud kesinambungan generasi kedua dan seterusnya untuk menyokong parti berkenaan.

“Ada anak peneroka Felda jadi doktor, jadi profesor, malah ada yang jadi jutawan tetapi akhirnya apabila senang, mereka lupa bahawa sebahagian daripada hidup dan kejayaan dicapai adalah hasil perjuangan BN.

“Saya sedih kalau ada anak-anak peneroka Felda yang memilih Pakatan Rakyat, mereka ini lupa asal usul, boleh digelar si Tanggang kerana derhaka kepada perjuangan,” katanya.

Beliau ditemui ketika diraikan bersama kira-kira 50 penduduk kampung asalnya Felda Gedangsa di Bilik Gerakan BN Kelana Jaya, di sini, semalam.

Abdul Halim dalam ucapannya turut mengingatkan generasi kedua Felda supaya sentiasa mengingati asal usul mereka.

Menurutnya, sekiranya Felda tidak diwujudkan berkemungkinan ramai yang hidup dalam keadaan tidak tentu hala.

"Ia jelas berbeza dengan kewujudan Felda yang memberikan kemudahan, penempatan baru dan pendapatan kepada peneroka.

“Saya merayu generasi kedua  jangan lupa asal usul perjuangan ibu bapa mereka dan teruskan beri sokongan kepada BN,” katanya.

"



4 hours ago


Antara "jasa" Tun MaHathir dan juga ahli-ahli kabinetnya sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri:


1. Menyekat penyiasatan atau pendakwaan ke atas kroni-kroni kanan BN seperti kes:

* Pemberian saham oleh Rafidah Aziz, ketika itu Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri kepada menantunya yang telah disiapkan kertas pertuduhan oleh Peguam Negara, tetapi tidak didakwa kerana ditutup failnya oleh Peguam Negara kononnya kekurangan bukti.

* Penyiasatan ke atas bekas Ketua Menteri Melaka, Abdul Rahim Tamby Chik tentang penglibatan beliau dalam kes rogol pelajar bawah umur dan pengamal rasuah yang tersohor.

* Sekatan ke atas siasatan BPR dalam kes rasuah bekas Gabenor Ba nk Negara, Ali Abul Hassan Sulaiman yang didedahkan secara bersumpah oleh bekas Pengarah BPR, Datuk Shafie Yahya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.


2. Kegagalan dan melambatkan proses penyiasatan ke atas kroni-kroni BN

* Penyiasatan lanjut ke atas kes Perwaja dan Eric Chia (kerana perbicaaan dilakukan secara olok-olok yang akhirnya Eric Chia dibebaskan dan sudah pun meninggal dunia). Kes Eric Chia kini diulang tayang semula dengan pendakwaan ke atas bekas Menteri Pengangkutan, Ling Liong Sik dituduh terlibat menipu kerajaan dalam skandal PKFZ yang mana dijangkakan Ling juga akan turut dibebaskan seperti mendiang Eric Chia.

* Penyiasatan kes BMF dan kes pembunuhan saksi utama dalam skandal BMF.

* Penyiasatan kes pelaburan Tabung Haji bernilai RM200 juta yang diluluskan oleh bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Hamid Othman.

* Kes penyelewengan saham MAIKA Holding oleh bekas Menteri Kerja Raya dan bekas Presiden MIC S Samy Vellu.

* Penyiasatan kes bekas Menteri Pembangunan Masyarakat dan Perpaduan Negara, Dr Siti Zaharah Sulaiman yang menyeludup kereta mewah Mercedes Benz S320.

* Penyiasatan kes membaik pulih rumah Menteri Besar Selangor dengan kos RM5 juta Khir Toyo dan lain-lain kegiatan rasuahnya yang telah dilaporkan secara detail kepada SPRM. Khir kini menghadapi satu kes daripada berpuluh kes yang dilaporkan. Khir hanya didakwa memiliki tanah dan rumah mewah bernilai jutaan ringgit sahaja. Itu pun dijangka akan dibebaskan juga kerana ia merupakan lakonan Najib mahukan rakyat tahu bahawa yang beliau anti kepada pemimpin yang rasuah.

Persepsi rakyat: * Mahkamah adalah sebuah institusi ‘pembersihan’ bagi para pemimpin UMNO yang dituduh kurop, kemudian dibebaskan oleh mahkamah dengan alasan yang lapok yang rakyat bosan mendengarnya. Mahkamah Malaysia bukan institusi menegak kebenaran dan keadilan.


3. Menyelewengan dana-dana awam untuk membantu kroni BN

* Merompak wang royalti minyak Terengganu dan ditukar menjadi wang ehsan untuk kegunaan politik UMNO ketika PAS memerintah Terangganu dari tahun 1999 hingga 2004.

* Mengagihkan projek lebuh raya Utara Selatan kepada syarikat milik Umno, UEM bagi tujuan membiayai pembinaan Ibu Pejabat UMNO, PWTC.

* Memaksa Kumpulan Wang Simpanan Guru-guru (KWSG) menyelamat (bail out) 50.6 peratus saham MAS milik Naluri Sdn Bhd dengan harga RM8 sesaham ketika harga semasanya RM3.60 sesaham.

* Pengambilalihan semula MAS oleh kerajaan daripada Tajuddin Ramli yang bernilai RM1.8b.

* Pengambilalihan syarikat UMNO, Renong dan UEM oleh kerjaan melalui Dana Harta.

* Pelaburan Tabung Haji melalui TH Technologies Sdn Bhd dalam projek ERL dengan penguasaan 80 peratus saham yang menguntungkan kroni Perdana Menteri yang menjadi rakan kongsi YTL Corporation.

* Penyuntikan modal RM750 juta kepada BBMB, sebuah bank milik kerajaan sebelum diambil alih oleh bank milik Umno, Bank of Commerce dan membentuk Bank Bumiputera Commerce (BCB).

* Pembelian saham Technology Resource Industries (TRI) oleh Dana Harta .

* Pengambilalihan Celcom, anak syarikat TRI oleh Telekom.

* Memaksa KWSP membiayai projek LRT Putra serta menyelamatkan L&G dan PLUS.

* Memaksa Petronas membeli saham Proton.

* Memaksa Petronas mengambil alih Litar Sepang.

* Memaksa Dana Harta menanggung hutang lapuk berjumlah RM39.326b milik BBMB, Sime Bank dan 66 institusi kewangan yang lain.

* Memiliknegarakan IWK setelah ia mengalami kerugian.

* Pemilikan 200 syarikat oleh Mirzan Mahathir.

* Kes anak Ling Liong Sik memiliki harta RM1b ketika berusia 28 tahun.

* Penglibatan keluarga Daim Zainuddin dalam pelbagai jenis perniagaan, dan

* Penglibatan adik dan anak Abdullah Ahmad Badawi dalam perniagaan.


4. Menyalahgunakan akta-akta draconian seperti ISA, OSA dan Akta Cetak dan Mesin Cetak bagi tujuan kepentingan politik UMNO:

* Kes ISA seperti Operasi Lalang (1987), Operasi Kenari (1989), al-Arqam (1994), Reformasi (1998), al-Maunah (2000) dan KMM (2001).

* Kes OSA seperti kes Mohd Ezam Mohd Noor (2002).

* Kes Akta Cetak dan Mesin Cetak seperti kes Lim Guang Eng (1999).


5. Menyekat kebebasan badan penguatkuasa

* Campur tangan terhadap tugas-tugas polis

* Mengganggu penyiasatan BPR

* Menghalang pendakwaan oleh Peguam Negara, dan

* Mencampuri tugasan SPR dalam urusan pilihan raya.


6. Mengagihkan tender-tender secara runding terus kepada kroni yang tidak berkelayakan sehingga menyebabkan kes-kes seperti:

* Keruntuhan makmal computer;

* Kegagalan menyiapkan 2,192 makmal komputer dalam fasa pertama;

* Terbengkalainya projek perumahan polis di Batu Pahat;

* Keretakan PULAREK; dan

* Penyelewengan pembekalan alat-alat saintifik ke Kolej Matrikulasi.


7. Mempengaruhi integriti dan kebebasan kehakiman

* Kes Anwar Ibrahim (kes liwat 1)

* Kes fiasco Tun Salleh Abbas;

* Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam.

* Kes tape Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasata kes ini mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Nazri Aziz kata tiada kes, maka kes ditutup.

* Campur tangan seorang hakim kanan dalam pengendalian kes pengundi hantu DUN Likas.

* Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim.

* Penghapusan bukti dalam kes seks DP Vijandran.

* Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan setelah beliau terlibat membebaskan Rahim Tamby Chik, Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Rafidah Aziz dan sebagainya ketika menjadi Peguam Negara, dan

* Perlantikan Ariffin Jaka dan Agustin Paul (sudah meninggal dunia kerana mengidap barah) sebagai Hakim Mahkamah Agung.


8. Kerugian dan penyelewengan dana-dana awam

* Penyelewengan RM 40 juta wang PPRT;

* Kerugian pelaburan Tabung Haji;

* Kerugian RM15b Bank Negara;

* Kerugian RM40 juta AIM;

* Kerugian LRT Putra dan LRT Star; dan

* Kemerosotan keuntungan KWSP hampir RM600 juta pada 2000.


9. Menghina dan menyekat Islam

* Merancang membuang nama Islam daripada pertubuhan Islam;

* Mengucapkan penghinaan ke atas sunnah-sunnah Nabi;

* Mengucapkan penghinaan ke atas hukum-hukum Tuhan;

* Membiarkan penulis-penulis menghina hukum Allah, Islam, nabi dan ulama;

* Menyekat dan memperkecilkan sekolah agama rakyat; dan

* Memecat Mufti Selangor (Dato' Mufti Haji Ishak bin Baharom...ingat lagi?) kerana mempertahankan tiga orang ratu cantik.


10. Menghapuskan hak istimewa Melayu dan Bumiputera

* Menutup dua MRSM di Terengganu;

* Menutup sekolah agama rakyat; dan

* Menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar subjek Matematik dan Sains di sekolah.



INI ANTARA YG DAPAT DIKESAN, YANG TIDAK DAPAT LAGI DIKESAN ???

Tak Nak BN....#TumbangBN #No2BN
PRU 13 nnt ☒ PAS ☒ PKR ☒ DAP
 
 
 
   


 SENARAI PENYELEWENGAN KERAJAAN UMNO BN. BACA DAN SEBARKAN!


Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak umno/BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan umno/BN.


1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.
Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.



2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.
Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011
  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.
  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.

4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.

7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.
  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta
10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.

20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.
29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.


Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk 'mengendali secara atas-angin' pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih 'Customs, Immigration and Quarantine' (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.

38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.

46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Bagi menampung penggunaan bahan petroleum dalam negara, Petronas terpaksa membeli daripada pembekal luar dengan kadar semasa dan mengakibatkan Rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga mengikut pergerakan harga minyak dunia. Sepatutnya, tanpa perjanjian dagangan hadapan, Petronas memperoleh keuntungan yang besar mengikut harga pasaran semasa. Dengan keuntungan ini, Petronas dapat berkongsi harga bahan petroleum yang murah untuk kegunaan Rakyat.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.
55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)
(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.


61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)

63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.


65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion

68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadarRM65,100untuk sehari semalam.

70. "Lawatan Sambil Belajar" ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi 'Permata Negara'nya.
72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.


73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi 'fluidized bed gasification' yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.
CHECK-LIST INI AKAN TERUS DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA.

Petikan dari blog Marhaen
Sent from my iPad

1 comment:

Abang Sayang said...
Kuasa Ketiga Akan Tawan Putrajaya - Tawaran Hebat Untuk Generasi Muda Dan Generasi Baru
1~http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33042
2~http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=65608
3~http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28173.html


Transformasi Palsu - Generasi Muda Terengganu Generasi Terbodoh Sepanjang Zaman( Sumpah Aku Takkan Undi BN Walaupun Aku Ahli UMNO )
(Bukti kukuh)
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3155



Mahasiswa2 Malaysia Bodoh2 Dan Tolol2 ( Kejam Dan Teraniaya ).. Bodohnya Aku Kalau Aku Terus Berjuang Untuk UMNO
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=31913&postdays=0&postorder=asc&start=0
2 ~ http://forum.mykmu.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=65445
3 ~ http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=639811
4 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22139#486542
5 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28011.html
6 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3151
7 ~ http://www.ehoza.com/v4/forum/forumdisplay.php?270-Isu-Semasa-2011&s=63a289413c17d2b7384748ad617318aa


Najib: Pembangkang tak layak diberi peluang kedua

30 April 2013
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak - Foto Bernama
ALOR SETAR - Pembangkang tidak boleh bermegah danberbangga dengan usaha membela rakyat versi mereka kerana dalam tempoh limatahun lepas, 'pakatan' itu hanya melaksanakan 15 peratus daripada janji mereka dalam manifesto pilihan raya umum 2008, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
  
Perdana menteri menegaskan bahawa pembangkang yang merangkumi PAS, DAP dan PKR hanya pandai menabur janji tetapi gagal menunaikannya termasuk di negeri-negeri yang dikuasai mereka seperti Kedah.
  
Justeru, beliau berkata sudah tiba masanya bagi rakyat di seluruh negara menolak pembangkang pada pilihan raya umum ke-13, Ahad ini.
  
"Pada 2008, kita (rakyat) termakan dengan janji (pembangkang), takkan kita nak termakan lagi dengan janji mereka (kali ini). Takkan kita nak bagi peluang serta ruang kedua kepada mereka," katanya ketika berucap merasmikan Sekolah Kebangsaan Taman Awana di Pokok Sena dekat sini hari ini.
  
Turut hadir isteri beliau Datin Seri Rosmah Mansor, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dan calon Barisan Nasional (BN) kerusi parlimen Pokok Sena, Datuk Shahlan Ismail.

Ini berbeza dengan BN yang mampu melaksanakan janji, kata Najib sambil menegaskan bahawa gabungan itu akan terus mengotakan janji apabila diberi kepercayaan mentadbir di peringkat nasional dan negeri.
  
Perdana menteri berkata oleh sebab itu jugalah BN menggunakan terma 'aku janji' kerana parti itu akan menunaikan apa yang dijanjikan kepada rakyat.
  
"Pembangkang kata manifesto bukan janji...kalau bukan manifesto kenapa bentang manifesto, buat habis beras sahaja. Sebab itu, kita (BN) tidak hanya pakai (guna) manifesto kerana pembangkang sudah cemar (perkataan) manifesto.
  
"Kita pakai aku janji...janji kepada manusia dan lebih tinggi lagi janji kita diadili Allah. Sebab itu saya kata hari ini lebih baik daripada semalam, hari esok akan penuh dengan harapan dan sinaran," katanya.
  
Najib memberi komitmen bahawa kerajaan BN akan terus membawa rakyat Malaysia kepada masa depan yang jauh lebih baik jika ia terus diberi mandat memimpin negara.

Najib berkata pelbagai inisiatif yang diperkenal kerajaan BN seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) ialah bukti kepada pencapaian parti itu dalam menunaikan janji dan membawa kemajuan kepada rakyat.
  
Beliau berkata inisiatif itu memperlihatkan bahawa program transformasi nasional yang diperkenal kerajaan BN lebih baik daripada 'laungan reformasi' yang dibawa pembangkang.
  
Perdana menteri berkata rakyat sudah sedar bahawa 'reformasi' hanya dikaitkan, antaranya dengan demonstrasi jalanan yang tidak memberi apa-apa makna menyebabkan 'laungan' itu tidak lagi mendapat sambutan sekarang.
  
Beliau berkata sebelum ini kerajaan BN ada melakukan kesilapan tetapi  telah belajar dan tidak akan mengulanginya dalam membela rakyat dan membawa pembaharuan kepada negara.
  
Bagi memastikan Malaysia terus maju dan berjaya, Najib menjelaskan rakyat perlu memilih individu yang mempunyai wawasan untuk negara.

"Bukan setakat ada wawasan tetapi perancangan yang teliti dan sistematik. Pilih juga orang yang mampu laksana pembaharuan. Bukan orang yang buat janji kosong," kata Najib.
  
Dalam pada itu, beliau berkata pembinaan sekolah di seluruh negara serta penyediaan sukatan pelajaran dilakukan kerajaan bertujuan mendidik anak-anak supaya menjadi insan berguna.
  
"Kita bina sekolah supaya anak-anak ada akhlak yang baik, ikut undang-undang, hormat orang tua, orang seagama dan bukan Islam...bukan memaki hamun yang boleh merosakkan nilai masyarakat.
  
"Sebuah negara (menjadi) maju bukan dengan adanya bangunan-bangunan tetapi (warganya) ada akhlak yang baik. Sebab itu kita nak lakukan transformasi," katanya.
  
Najib menarik perhatian bukti kerajaan BN melakukan transformasi kepada negara adalah melalui pembinaan sekolah yang 'indah', malah daripada pemerhatiannya, sesetengah sekolah di Malaysia dianggap seperti universiti oleh banyak negara sedang membangun lain.

SK Taman Awana dibina dalam Rancangan Malaysia Ke-10 dengan kos RM13.2 juta dan mula beroperasi pada 2009.
  
Sekolah yang mempunyai empat blok itu dibangunkan di kawasan seluas 4.32 hektar di Mukim Hutan Kampung dalam daerah Kota Setar. - Bernama


Jangan buat silap kali ke 13

Harakahdaily, 01 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Rakyat diseru jangan lagi membuat kesilapan kali ke 13 dengan mengundi BN sebagai kerajaan persekutuan pada 5 Mei ini.

Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian sebagai menjawab saranan Pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak yang berkata Pakatan Rakyat tidak layak diberi peluang kedua untuk memerintah di negeri-negeri yang dimenanginya 2008.

“Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah bertungkus-lumus lima tahun untuk mencari satu kesalahan pada pimpinan Pakatan Rakyat, tapi mereka gagal menjumpai apa-apa.
"Dengan SPRM yang terkenal dengan kecekapan dan kepantasannya dalam sebarang kes melibat pimpinan PR, PR sudah boleh dikira sebagai teramat bersih kerana tiada satu kes rasuah pun sehingga kini. Rakyat lebih pandai menilai,” kata Tuan Ibrahim.

Berbanding dengan BN yang dikerumi dengan skandal-skandal penyelewengan, Tuan Ibrahim berkata rakyat perlu memikirkan apakah BN layak diberi peluang untuk kali ke 13.

“Kerajaan yang dipilih mestilah amanah dalam menjaga hak dan duit rakyat. Prestasi kerajaan negeri PR dengan integriti para pemimpin BN, rakyat perlu memilih Pakatan. Jangan tersilap buat kali ke 13,” nasihat Tuan Ibrahim (gambar), yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Ketika berkempen di Padang Keda, Pekan Baru Keda, Kupang, Najib menyuruh rakyat membetulkan kesilapan mereka di 2008.

“Kalau dah silap boleh betulkan pada 5 Mei ini (PRU13). Dulu tersasar, terpesong takpe, buat silap sekali takpe, jangan dua kali buat silap," katanya.

Najib berkata canangan perubahan PR hanya janji kosong.

“Kalau nak buat perubahan kena ada wawasan, dan kena ada kemampuan untuk menterjemahkan agenda menjadi realiti dan kenyataan," beliau tegaskan.

Kemampuan datang apabila menjadi kerajaan, jawab Tuan Ibrahim.

“PR boleh menterjemahkan segala janji menjadi realiti dan kenyataan. Rakyat cuma perlu memberi peluang kepada PR untuk sekali sahaja untuk kami buktikan.

"Jika peluang tidak diberi, manalah rakyat boleh mengesahkan bahawa BN sedang berbohong ke tidak bahawa negara akan bankrap di bawah pemerintahan PR,” tegas beliau.

Tiada ulasan: