Sabtu, 11 Mei 2013

HUKUM MENYAMBUT HARI IBU...SANTUNI MEREKA IBU BAPA SAMPAI KE HUJUNG NYAWA...ITU YANG BETULNYA

KAN COMEL SERTA SOPAN JADI ISTERI DAN JADI IBU KEPADA ANAK KITA
Pas Cawangan Taman Mewah shared Isu Politik Semasa's photo.
sejuk mata memandang

@[501640423197151:274:ADMIN MACHO]
sejuk mata memandang
Jangang Tebeng shared Izuwan Arc Golok's photo.
Seperti sedia maklum, tarikh hari ibu pada tahun ini adalah jatuh pada 12 Mei 2013.

Jom dengar apa kata Nasihat Ustaz Azhar Idrus :

Ustaz Azhar Idrus : "Hari ibu ialah hari Mother Church/Ibu Gereja Kristian. Siapa nak sambut, silakan. Siapa takut rosak akidah, jangan sambut"

SHARE / KONGSI jika anda rasa perkara ini penting dan bermanfaat
Seperti sedia maklum, tarikh hari ibu pada tahun ini adalah jatuh pada 12 Mei 2013.

Jom dengar apa kata Nasihat Ustaz Azhar Idrus :

Ustaz Azhar Idrus : "Hari ibu ialah hari Mother Church/Ibu Gereja Kristian. Siapa nak sambut, silakan. Siapa takut rosak akidah, jangan sambut"

SHARE / KONGSI jika anda rasa perkara ini penting dan bermanfaat



Hukum Meraikan Sambutan Hari Ibu

Sudah pasti semua orang sudah biasa dengan ucapan “Happy mother’s day ” sempena menyambut Hari Ibu. Secara ringkasnya, Hari Ibu ialah hari pengiktirafan kaum ibu, yang disambut pada hari-hari berbeza di kebanyakan tempat merata dunia. Ia juga disambut pada hari berbeza antara negara kerana berbagai-bagai asal-usulnya.


8 Mei 2011 (atau lebih tepat lagi, pada Ahad minggu kedua dalam bulan Mei) ianya disambut di negara MALAYSIA, Anguilla, Aruba, Australia, Austria, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belgium, Belize, Bermuda, Bonaire, Brazil, Brunei, Bulgaria, Canada, Chile, China, Colombia, Croatia, Cuba, Curaçao, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Estonia, Finland, Germany, Ghana, Greece, Grenada, Honduras, Hong Kong, Iceland, India, Italy, Jamaica, Japan, Latvia, Malta, Myanmar, The Netherlands, New Zealand, Pakistan, Peru, Philippines, Puerto Rico, Singapore, Slovakia, South Africa, St. Lucia, Saint Vincent and the Grenadines, Suriname, Switzerland, Taiwan, Trinidad and Tobago, Turkey, Ukraine, United States, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe

Manakala, 1 Mei 2011 (Ahad pertama dalam bulan Mei) bagi negara Hungary, Lithuania, Portugal, Spain. 24 Mei 2011 (Ahad terakhir dalam bulan Mei) bagi negara Algeria, Dominican Republic, France,Haiti, Mauritius, Morocco, Sweden, Tunisia. 22 Mac 2011 bagi negara Ireland, Nigeria, United Kingdom. 12 Ogos 2011 bagi negara Thailand yang juga merupakan tarikh lahir Queen Sirikit dan 22 Disember 2011 bagi Republik Indonesia.

Kalau dikira dan dicongak ada tak sampai sebulan untuk sambut hari ibu. Kalau sesiapa yang ada niat nak beri ibu mereka hadiah bolehlah menabung dari sekarang untuk menghadiahkan sesuatu yang istimewa kepada ibu yang telah melahirkan kita semua di dunia ini.


Sambutan hari ibu menimbul isu kerana terdapat artikel dari wikipedia mengenai asal-usul hari tersebut iaitu:

"Satu aliran pemikiran mengakui bahawa perayaan ini lahir dari satu adat pemujaan ibu di Yunani Purba, yang menyambut satu perayaan untuk Cybele, ibu dewa-dewi Yunani yang agung. Perayaan ini diadakan sekitar equinoks musim bunga di Asia Kecil dan tidak lama kemudian di Rom dari 15 hingga 18 Mac. Orang Rom Purba juga menyambut sebuah perayaan bernama Matronalia yang memperingati dewi Juno, dan ibu lazimnya diberi hadiah pada hari ini".

Berdasarkan itu terdapat pendapat yang mengatakan umat islam tidak harus meraikan sambutan hari ibu kerana dikhuatiri terpengaruh dengan tradisi dan ajaran bangsa Yunani tersebut.

Namun demikian berdasarkan beberapa artikel yang ditemui semasa mencari sumber mengenai kesahihan dan hukum sebenar mengenai sambutan hari ibu ni, dari mysuperkids.net yang menjelaskan bahawa :

Jabatan Mufti Selangor mengeluarkan kenyataan mengenai sambutan hari ibu:

1. Sambutan yang sederhana dan tidak membazir
2. Sambutan yang menzahirkan rasa syukur atau takziah jika ditimpa musibah.
3. Sebaik-baik sambutan ialah solat jemaah, majlis tahlil, doa selamat dan sebagainya.
4. Muhasabah diri para ibubapa ke atas tanggungjawab yang dipikul selama ni.
5. Koreksi diri ibu untuk menjadi contoh terbaik bagi anak-anaknya.
6. Mewujudkan persekitaran yang baik untuk perkembangan anak-anak.
7. Mengambil langkah proaktif untuk mempertingkatkan parenting skills.

Garis panduan yang dikeluarkan oleh pejabat Mufti Selangor boleh dilawati di laman web rasmi Jabatan Mufti Selangor.

Pada masa yang sama, di dalam satu blog Hanafiyah yang menjawab persoalan mengenai sambutan hari ibu ni yang dijawab oleh pemilik blog tu macam ni:

Soalan:

Salam,
Memang ada pendapat sesetengah ulama yang mengharamkan sambutan hari ibu kerana asal usul sejarahnya. Namun, di Singapura pada pengamatan saya pendirian umum mengenainya di sisi asatizah ialah ianya harus. Banyak masjid-masjid di Singapura turut menganjurkan majlis dan program bagi menghargai ibu pada hari ibu. Jika sambutan ini dikira sebagai kemunkaran yang serius, pastinya Majlis Ugama Islam Singapura dan badan ulama akan mengeluarkan pernytaan untuk menegur masyarakat Islam.


Jawaban:


Alasan-alasan keharusannya, ialah:

1. Amalan manusia tidak statik, ia selalunya melaluis proses evolusi. Apa yang bermula sebagai tidak betul, tidak semestinya kekal tidak betul sepanjang zaman dan apa yang mulanya betul, tidak semestinya sampai bila-bila tetap betul.

2. Dalam kes hari ibu, ia telah melalui evolusi yang pada hari ini sudah tiada kena mengena pun dengan mitos atau dewa orang Yunani. Hakikat ini tidak boleh dinafikan dalam menetapkan hukum. kalau tidak, hukum akan bersifat statik dan tidak tepat.

3. Sambutan hari ibu berbeza sama sekali dengan hari Valentine kerana pada hari ibu, kita tidak lagi memperingati dewa, simbol atau tokoh agama tertentu, tetapi yang diperingati ialah semua kaum ibu. Selain itu, menghargai jasa ibu ialah anjuran agama. Manakala, budaya hari Valentine umumnya ialah bersifat jalinan kasih antara pasangan yang bercinta yang melibatkan golongan yang belum kahwin, sesuatu yang dilarang oleh agama. Maka, sudah tentu, elok ia dilarang untuk tutup pintu kejahatannya.

4. Kalau diperhatikan, sebahagian dari nama-nama bulan-bulan tahun Gregorian ialah nama-nama dewa orang-orang Rom dan Yunani dahulu kala (sila rujuk mereka yang arif dalam hal ini) tapi kita tidak dengar pendapat para ulama yang mengharamkannya kecuali mungkin oleh golongan yang kecil (ultra-ortodoks) di kalangan umat Islam kerana penggunaan nama-nama bulan ni pada hari ni sudah hilang pada pemikiran umum sebagai pendewaan terhadap dewa Rom atau Yunani.

Pihak JAKIM juga pada 15 Mei 2009 telah mengeluarkan khutbah jumaat berkaitan hari seorang ibu, pada pandangan dan pemahaman, umat islam perlu berhati-hati dan memastikan apa jua sambutan tidak melanggar hukum syariat.

Tanpa ibu siapalah kita semua ni, sehebat mana individu itu, kalau tidak kasih dan sayang terhadap ibunya sendiri maka tidak bernilai hidupnya kerana sudah jelas bahawa syurga itu terletak di bawah kaki ibu.

Isu hukum menyambut Hari Ibu. Antara Ustaz Azhar Idrus dan Hamka.

Assalamualaikum!


"Haghang sambuk haghi ibu" Ustaz Azhar Idrus. LOL. Jom dengar penjelasan Ustaz Azhar Idrus mengenai Hukum menyambut Hari Ibu di video ini.






Okay, dah puas dengar kan? Itu penjelasan dari Ustaz Azhar Idrus. Terus terang aku cukup mengkagumi Ustaz Azhar Idrus. Tapi, bagi aku takde isu pun mengenai Hari Ibu sebenarnya. Apa kata korang baca pula penjelasan daripada Hamka (keretamayat) mengenai hukum menyambut Hari Ibu menerusi blog beliau.



Aku malas nak letak hokum panjang panjang sebab benda ni simple sahaja, sila guna common sense!



Jawapan aku: apabila benda itu ada kebaikkan, dan kebaikkan itu tidak menjejaskan akidah, tak payah kita nak pening kepala berhujah itu ini begitu begini..



Dulu ada ustaz haram poco poco sebab bila menari terbentuk salib, lepas tu senyap gitu sahaja.., dulu kat terengganu ada ustaz cakap haram cuti hari ahad sebab hari tu orang kristian pergi gereja, kita patut cuti hari jummaat, tapi lepas tu senyap gitu sahaja.., lepas tu haram guna barang yahudi, mari boikot, lepas tu senyap begitu sahaja.., dulu haram bergabung dengan orang kapir, tapi sekarang takpe pula, dulu haram tak tegakkan negara islam, sekarang tukar kepada negara kebajikan kerana negara islam takde dalam Al quran, aduhhh, lepas ni apa pula? hari ibu, haram! Hari pekerja haram! Hari Konvokesyen haram!



Tahu nak haram sajer.., lepas tu bagi hujah “menyerupai” orang kapir..



Setakat nak bagi hukum haram dengan alasan menyerupai orang kapir tak de hebatnya kawan..



Aku pun boleh bagi hukum haram jika nak jadi perasan bagus macam korang:



Contoh: kau tahu tak, menulis ni, dari kiri ke kanan, menyerupai orang kapir, menyerupai tulisan dalam Bible, Sunnah Nabi menulis, kanan ke kiri, jadi korang semua ni haram main FB, main blog, sms dan semua apa ke jadah sebab menulis dari kiri ke kanan menyerupai orang kapir, haram! Jika nak main FB atau sms, kena guna tulisan jawi, baru halal-woha!



Korang nampak tak betapa bodohnya contoh tu di mata korang, ha!!! Samalah kita!



Tapi Hamka, kita kena ingat ibu hari hari, bukan hari ibu sahaja... (nak jugak memang tu!)



Woi, Kau ni sama macam ayah pin, bila ajak solat 5 kali sehari, dia cakap: kita tak boleh solat 5 kali, kita kena solat setiap waktu, pakai niat sahaja! apa ke jadah!



Ok, memang haram ler jika kau ingat mak kau pada hari ibu sahaja, tapi jika korang..Arghh!



Sudah! malas aku nak terangkan serba serbi, menghina kebijaksaan pembaca pulak karang..



Nasihat aku, bila tiba hari ibu nanti, ajaklah ibu korang makan dekat hotel yang ada buat less 50% sempena hari ibu, (bila lagi nak makan murah dekat hotel? Dah ada less 50% sempena hari ibu, waktu nilah kita bahagiakan mak kita dengan bertukar selera di tempat yang mahal tapi murah di hari ibu..betul tak?)






Terus terang, aku lebih bersetuju dan bersependapat dengan Hamka (keretamayat) berbanding dengan Ustaz Azhar Idrus yang cuma tahu haram itu, haram ini, apa sahaja yang ada kaitan dengan kristian, yahudi Laknatullah, semuanya Haram. LOL. Kelakar la. Budak darjah satu pun boleh bagi jawapan macam tu la Ustaz.

Sambutan Hari Ibu adalah haram?



Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”
Maksudnya di sini ialah.. bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.
Jadi persoalannya di sini, perlukah kita sebagai orang Islam untuk menyambutnya?
Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.
Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]
Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”
Manakala masyarakat kita pula umumnya lebih cenderung dengan budaya ikut-ikutan. Sentiasa terpengaruh dan terpedaya dengan budaya orang kafir dan barat. Bila orang kafir sambut hari valentine kita pun nak sambut sama! Bila orang kafir sambut april fool, kita pun ‘fool’ sama kerana sambut hari karut tu! Bila orang kafir sambut hari ibu dan hari bapa kita pun nak buat sama! Sungguhpun perayaan ini murni dari pandangan mata kasar kita. Tapi hakikat agama Islam kita tidak pernah mensyariatkan atau menuntut umat-umatnya agar menghormati dan menyayangi orang tua mereka, suami atau isteri mahupun anak-anak mereka pada hari-hari tertentu sahaja.
Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda : “Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani]
Islam adalah ‘Deen’ atau cara hidup. Ia telah merangkumi segala-galanya. Bukan hanya kehidupan untuk di dunia yang sementara ini bahkan kehidupan abadi (abadan-abadan) nun di akhirat kelak. Moga ALLAH Subhana Wa Ta’ala terus memelihara kita semua agar kekal terus dalam agamanya iaitu Islam dan mengamalkan cara hidup yang berlandaskan syariat Islam yang sebenar.
Source: Dakwah.Org


Hot : Sambut hari ibu haram!

Isu neh panas beb. Aku sendiri pun blur. Malahan aku taktahu nak cakap apa. Walaubagaimana pun meluahkan disini bukan bermaksud aku menidakkan apa2 keputusan yang dibuat oleh ahli agama. Sekadar meluahkan beberapa perkara yang menjadi persoalan2 aku supaya perkara ini berjumpa dengan jawapan nya kelak.

Hah? Apa nama? Kalau ustaz cakap dah haram tue haram lah beb. Yang ko sibuk persoalkan napa. Ko fikir ko tue sapa? Hebat sangat ke bab2 agama neh?

Hek eley.. gua sedar lah gua tak pandai bab2 agama bhai. Pasal tue gua cakap tadi, gua tanya. Gua tanya untuk dapatkan kepastian. Gua bukan letak conclusion kat sini beb. Gua berhak tanya pasal benda neh meragu2kan diri gua. So what? Sejak bila pertanyaan itu menjadi suatu keharaman pula buat umat islam? Sesi tanya bertanya neh akan merungkaikan pelbagai masalah dan mendatangkan kefahaman kelak.So aku punya pasal lah aku nak tanya pun supaya aku boleh faham kenapa hari ibu neh haram! Ada faham?

Benda neh sebenarnya aku dah terbaca 3,4 hari yang lepas. Cuma tak nampak lagi bukti bahawa ustaz sendiri cakap perkara tue haram. Then bila aku nampak bukti itu sendiri, so aku terkalut banyak. Bukan sebentar atau sedikit. Tapi banyak bhai. Lihat bawah ;

Hait. Hukum sambut hari ibu haram? Haram? Apa dia? Haram. Jap. Apa? Haram.. whorr haram. Haram ke? Semuslim malaysia sambut hari ibu neh beb. Ahli pas pun sambut. Siyes. Nak tipu apa. Pemimpin pas pun ada wish kot kat fb dan twitter masing2. [kot aje ye, bukan aku cakap ada, aku cakap KOT]. So haram ke perkara neh?

Kenapa haram? Sebab ada kaitan dengan kristian? Whorr.. okey fine itu pandangan ustaz. Sudah tentulah ustaz neh bukan main pandai2 ulas. Sudah tentulah ustaz neh mempunyai ilmu agama yang tinggi. Siapalah kita nak dibandingkan dengan ilmu ustaz neh. Namun di bawah ini ialah persoalan2 yang terbit dari benak aku. Jangan marah bhai. Aku cuma nak cari jawapan. Aku tahu ramai orang cerdik agama ada fb. Ada twitter. Ada belog. Mungkin korang leh bantu aku seek jawapan kepada persoalan2 aku kat bawah neh ;

1. Apakah benar hari ibu neh ada kaitan dengan umat kristian? Adakah ia benar2 berasal dari kristian [agama] ataupun dari manusia yang menganuti kristian [budaya]? 

Contohnya macam neh, aku cipta tanglung. Kebetulan aku orang islam. Dan ciptaan tanglung aku popular. Setelah zaman berlalu, tiba2 orang kristian cakap tanglung haram sbb ada kaitan dengan org islam. Hait.. ketika aku menciptakan tanglung aku tak expect pun ia akan dikaitkan dengan agama aku, sekadar nak menyatukan seluruh umat manusia bermain tanglung sama2 semoga mereka boleh bermuafakatan. Itu je. So kat sini aku nak tahu. Kenapa hari ibu neh haram? Haram sbb ia memang berasal dari agama kristian ataupun haram kena dia diasaskan oleh penganut kristian? So facebook, patut haram juga? Ini pertanyaan ye.

2.Aku tak rasa hari ibu neh menjurus kepada kemungkaran apabila kita menyambutnya. Memang lah orang kata hari2 ialah hari ibu. Betul ke hari2 dorang sambut hari ibu pun? Heh. Tapi salah ke peruntukan satu hari khusus untuk sambut ibu masing2 secara besaran2? Ia diadakan supaya perkara ini boleh meluas. Hari neh aku, ko, kita dan seluruh manusia celebrate ibu masing2.. so apa masalahnya kalau begitu? Bukan nya ada roh2 kristian pun kan? Yang aku tahu ada roh2 keuntungan. Peniaga mencari keuntungan dengan menjual hadiah hari ibu. Heh.

Jadi kenapa tidak amek yang baik [niat sambut ibu] dan buang yang keruh [diasaskan oleh penganut kristian]. Bukan kah penganut kristian juga ialah manusia ciptaan Allah swt?Adakah jika hari ibu ini dicipta oleh orang islam maka ia dibolehkan? Jika ya mari kita jadikan 8 jun sebagai hari ibu untuk orang islam.

Aku siyeslah semakin binggung dengan benda2 macam neh. Benda yang aku rasa ianya tak memudaratkan orang islam tak patutlah kita fikir terlalu jauh dan terlalu dalam. Ini pandangan aku lah. Tapi aku tahu korang memang hebat. Sudah tentu pandangan korang pun hebat gak. Heh.


Nota : Sambutan hari ibu bukan bererti sayang ibu satu hari. Tiap2 hari sayang ibu cuma pengkhususan 1 hari untuk meraikan ibu. Ker korang tiap2 hari celebrate ibu bawa pergi dinner dan etc? Heh.


Ini nota yang mengatakan sambutan hari ibu adalah haram. 


Di dalam wall ustaz ramai mengatakan bahawa sambutan hari ibu haram kerana ustaz yang cakap.. salah satunya ialah ini ;



Memandangkan ada yang bertanya, maka aku nak bagitau yang aku dah pastekan link blog ini di wall ustaz. Sorry, ini cuma pertanyaan aku kepada ustaz. Yang korang naik marah kenapa pula der? Hehhehe.. balon2 jangan tak balon..

3 soklan aku kepada ustaz ;

1. ustaz, kenapa tak boleh sambut hari ibu? apakah bukti wikipedia layak digunakan untuk menjadi saksi bahawa hari ibu ada kaitan dengan kristian? saya meragui sumber2 dari wiki dan saya mengesyaki bahawa wiki digubal untuk membuatkan kristian dan islam salingbercakaran seterusnya yahudi [org yg tidak beragama] mengambil kesempatan di atas peperangan itu.



2. Merujuk kepada kata2 ustaz di atas ; apakah majlis fatwa kebangsaan patut membincangkan isu neh? Jika haram, maka katakan terus terang dan begitulah sebaliknya. Kalau kita sayangkan akidah umat islam, kita tak boleh lah cakap macam neh kan? 

‎[Ustaz Azhar Idrus ( Original )]~ hari ibu ialah hari mother church atau ibu gereja kristian.. siapa yg nak sambut silakan.. siapa yg rasa takut rosak akidahnya sebab raikan hari besar kristian ini.. jgn sambut.. -semua fatwa yg bercanggah dgn nas quran dan hadith adalah terbatal secara otomatik.
Siapa nak sambut silakan? saya beranggapan ayat ini tidak ditulis oleh ustaz sendiri.

3. Apakah tindakan ustaz jika suatu masa kelak, kristian menafikan hari ibu ada kaitan dengan mereka? Adakah hari ibu neh dibolehkan sambut ataupun kita patut tukar hari ibu kepada hari yang lain? 


Ramai yang saya lihat kurang jelas mengenai sambutan hari ibu. Sambutan hari ibu ialah satu hari yang digunakan untuk meraikan ibu. Bukan bermasksud sayang ibu satu hari je.  Semoga ustaz boleh merungkai persoalan2 saya. Terima kasih ustaz.



Ameno : Seme benda ada kaitan dengan kristian..lama2 org kristian malaysia bunuh diri kot.. seme benda yang org islam tak leh sambut dikaitkan dengan kristian.. aisehmen..

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2011/05/hot-sambut-hari-ibu-haram.html#ixzz2SxP01pta

Hukum Menyambut Hari Ibu [Info]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين
Maka jawabnya HARI IBU di fatwakan oleh ulama’-ulama’ di sebelah Timur Tengah adalah haram kerana hari ibu ini asalnya adalah hari “The Mother of God” dalam upacara kalendar orang kristian, The Mother of God yang bermaksud hari ibu Tuhan, orang kristian mengangap maryam iaitu ibu kepada Nabi Isa a.s ini adalah ibu Tuhan. Dalam Islam menyuruh umatnya mengenang jasa ibu ini setiap masa dan waktu sepanjang tahun bukan setakat satu hari sahaja.

Begitulah juga dengan HARI BAPA, semua ini tiada dalam Islam, disebabkan kita ni jahil sangat, orang sambut kita sambut, sedangkan kita tidak tahu apakah itu dari Islam atau tidak.

Sumber: Al-Azhar Ad Din

Wassalam,
SahabatMusleem

(ISLAM) Hukum Sambut Hari Ibu – Video Ustaz Azhar Idrus

| May 13, 2012 | 0 Comments
ustaz azhar idrus, uai, ustaz azhar,bolehkah sambut hari ibu, sambutan hari ibu bapa, hukum sambut hari ibu dalam islam, sambutan hari ibu di malaysia, kebaikan menyambut hari ibu dan bapa, fatwa hukum sambut hari ibu, sambut hari ibu haram, hukum sambut hari ibu apa hukum sambut hari ibu, fatwa hukum sambut hari ibu, hukum sambut hari ibu jakim, kenapa haram sambut hari ibu, hukum sambut hari ibu dalam islam, sebab haram sambut hari ibu, sambutan hari ibu haram, hukum sambut hari ibu jakim, jangan sambut hari ibu, kenapa haram sambut hari ibu, sambutan hari ibu karangan, sambutan hari ibu di malaysia, sebab haram sambut hari ibu,
Hukum Sambut Hari Ibu sebagai seorang Islam adalah Haram. Dalam video Ustaz Azhar Idrus (UAI) dalam kuliah-kuliah agamanya berkata, sambutan ini adalah bagi memperingati Mother of Church Kristian. Sambutan Hari Ibu di Malaysia adalah pada hari ahad kedua dalam bulan Mei.
Salah satu petikan dari Wikipedia:
“In the Roman Catholic Church, the holiday is strongly associated with reverencing the Virgin Mary.[26] In many Catholic homes, families have a special shrine devoted to the Blessed Virgin Mary. In many Eastern Catholic and Eastern Orthodox Churches, a special prayer service is held in honor of the Theotokos Virgin Mary.” -Wikipedia

Video Ustaz Azhar Idrus – Hukum Sambut Hari Ibu


Tiada ulasan: