Ahad, 19 Mei 2013

ADA YANG IA BERCAKAP...BARU TAHU IA BODOH...ADA PULAK YANG CAKAP ATAU TAK MEMANG TAHU DIA BODOH...ADA PULAK MEMANG BODOH TAHAP GABAN...FIKIR DIA BETUL AJE...HUJAH KOPAK KAPIK PUN ANGGAP DIA BETUL...KITA TAK JAWAB PUN DIA ANGGAP BETUL...SEBENARNYA TAK MAHU JAWAB...TAK NAK LAYAN SEBAB KITA ANGGAP ORANG NI BODOH TAPI MENGAKU PANDAI DAN BETUL SAJA...BUANG MASA KITA LAYAN...ORANG NI KELULUSAN AKADEMIK DAN AGAMA TAK SEBERAPA...CUMA BERLAGAK PANDAI AJE

Karpal: Dewan Negara tidak diperlukan

Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini berkata perlembagaan persekutuan perlu dipinda bagi memasuhkan Dewan Negara.

"Tiada perlu Dewan Negara. Ia adalah perbelanjaan yang tidak perlu untuk ditanggung rakyat. Tidak ada gunanya.
  
"Ia hanya menggalakkan orang yang telah ditolak oleh rakyat atau orang lain untuk dibawa ke Parlimen dari pintu belakang melalui Dewan Negara memandangkan dalam undang-undang Parlimen juga termasuk Dewan Negara," katanya kepada pemberita di George Town.
  
Beliau berkata Parlimen yang merupakan dewan perundangan yang tunggal, seperti juga kedudukannya di Singapura, merupakan yang paling sesuai demi kepentingan awam.
  
Karpal yang juga anggota Parlimen Bukit Gelugor berkata kemasukan beberapa personaliti dalam barisan Kabinet tidak sepatutnya dilakukan.
  
"Mana-mana ahli Kabinet yang dikatakan cukup berwibawa semestinya termasuk individu yang berintegriti dengan reputasi yang dipandang tinggi oleh masyarakat dan bahawa penilaian itu hanya boleh dibuat secara langsung melalui pilihan raya oleh rakyat dan bukan melalui pelantikan, katanya.
  
- Bernama
Anwar: 'Zahid, kamu ingat negara ini bapa kamu yang punya?'

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa gesaan agar rakyat yang tidak gembira dengan sistem pilihan raya supaya berpindah keluar dari negara ini adalah satu kenyataan sombong yang menghina rakyat.

"Kamu ingat negara ini bapa kamu punya? Ini cara menghina rakyat," kata Anwar dalam pidatonya di perhimpunan Suara Rakyat Suara Keramat edisi Negeri Sembilan malam tadi yang dibanjiri kira-kira 30,000 orang.

Beliau mengulas kenyataan itu yang dibuat Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam rencananya yang disiarkan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 16 Mei 2013.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sebelum ini turut membidas tulisan itu yang disifatkannya sebagai tidak masuk akal.

black 505 rally seremban crowdMenteri Belia dan Sukan yang baru dilantik, Khairy Jamaluddin sebaliknya dilihat cuba meredakan reaksi orang ramai berhubung kenyataan itu.

Menurutnya, kenyataan Zahid itu mewakili pandangan peribadi Zahid dan bukan seluruh jemaah menteri.

Menegaskan gesaan tersebut sebagai 'bodoh', Anwar dalam pidatonya turut membidas rencana tulisan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan tentang undi popular yang disiarkan akhbar sama, sehari selepas tulisan Zahid Hamidi diterbitkan.

Menurut Anwar, tindakan Ahmad menggunakan perkataan 'liwat' dalam tulisannya untuk membincangkan undi popular, adalah lucah dan tidak menghormati kebijaksanaan rakyat.

"Seorang lagi menteri Umno kata (pembangkang) jangan 'meliwat' fikiran rakyat.

"(Ini) cara yg paling lucah untuk menghina fikiran rakyat," kata Anwar.

Ahmad Maslan dalam tulisannya mengingatkan pembangkang yang harus faham undang-undang negara ini dan tidak harus 'meliwat' pengetahuan dan akal sendiri apabila mendakwa layak memerintah berdasarkan peratusan undi popular yang diperoleh mereka.

Menurutnya, undang-undang Malaysia menetapkan pemenang pilihan raya adalah berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi, dan bukan jumlah undi popular.

1. Zahid: Berhijrah jika tidak mahu terima sistem p'raya
2. Jangan 'liwat' akal sendiri, kata Ahmad Maslan

Zahid orang Melayu yang 'pongoh'

Rossem, 18 Mei 2013
Orang Melayu menurut Munysi Abdullah ialah bangsa yang 'pongoh', cepat naik darah dan mudah hilang pertimbangan. Ketika marahnya mendidih mengelegak seperti air dalam cerek, perkataan pertama keluar dari rahang mulutnya ialah “Keluar engkau dari sini…”

Maka berlakulah sepertimana pernah kita dengar, si ayah menghalau anaknya keluar dari rumah, dan tak mengaku sebagai anak. Suami menghalau isterinya keluar rumah dan tak izin kembali lagi. Kemarahan hanya bisa diredakan dengan cara bertindak seperti itu. Itulah jatidiri bangsa Melayu!

Kelmarin, seorang menteri kabinet, iaitu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi melakukan tindakan yang sama dengan mengesa rakyat Malaysia yang enggan menerima sistem pilihan raya Malaysia agar meninggalkan negara ini dan berhijrah ke negara lain yang cocok dengan mereka.

Zahid bertindak cara orang Melayu yang pongoh. Mungkin cara itu sesuai dizaman orang Melayu berjalan mundar mandir besisipkan keris di pinggang atau parang telanjang. Tapi tak sesuai di zaman facebook seperti sekarang!
Bashar Membinasakan Wanita dan Kanak-kanak!!
Posted on Saturday, May 18 @ 13:31:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: lonewolf

"Bashar Membinasakan Wanita dan Kanak-kanak dengan Membunuh lebih daripada 800 di Banyas! Di Manakah Tentera Islam? Di Manakah Para Lelaki?!

Menurut Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria dan lain-lain, beratus-ratus wanita dan kanak-kanak terbunuh di kebanyakan kawasan di seluruh bandar Banyas, Syria dan menyaksikan beratus-ratus keluarga melarikan diri kerana takut akan “pembunuhan beramai-ramai terbaru” selepas pembunuhan beramai-ramai di bandar berhampiran, al-Bayda.

Tindakan melarikan diri ini berlaku berikutan giatnya pelaksanaan hukuman di khalayak ramai oleh tentera rejim dan militan yang setia di al-Bayda, di mana 29 orang awam termasuk enam kanak-kanak dibunuh, sehari selepas 150 orang dikenakan hukuman; dengan beberapa orang disembelih di jalan-jalan bandar.

Siri pembunuhan, kemusnahan, keganasan dan ugutan oleh Bashar si pembunuh dan rejim hina yang menindas dengan pembunuhan beramai-ramai secara keji yang berterusan ini belum pernah berlaku dalam sejarah moden.

Pembunuhan beramai-ramai di al-Bayda dan Banyas membuktikan bahawa Bashar dan rejimnya tidak tergolong dalam umat manusia, kerana hati mereka keras seperti batu, bahkan lebih keras, kerana tragedi ini telah mendedahkan bahawa beratus-ratus mangsa telah dihukum dengan kejam, sama ada ditembak, disembelih atau dibakar.

Menurut Majlis Revolusi Tentera di Banyas, sehingga malam tadi, bilangan yang syahid telah mencapai 800 di al-Bayda sahaja, termasuk keseluruhan keluarga, kebanyakannya wanita, kanak-kanak dan warga tua, dan mayat-mayat mereka memenuhi jalan-jalan dan laluan.

Terdapat khabar mengatakan lebih daripada seratus orang mati syahid di kawasan Ra al-Nabi 'di bandar Banyas yang ditakluki oleh Bashar’s Shabiha yang mempunyai tujuan untuk membunuh dan merogol.

Ini semua berlaku sementara masyarakat antarabangsa, yang diketuai oleh Amerika, memerhatikan dengan berdiam diri tanpa apa-apa reaksi, membenarkan penglibatan dan perancangan mereka, walaupun Amerika Syarikat, dalam kenyataan Jennifer Psaki (Jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat), berterusan menipu dan mendakwa laporan pembunuhan beramai-ramai ini adalah "ngeri".

Manakala jurucakap Rumah Putih, Josh Ernst menegaskan kepentingan untuk membawa mereka yang bertanggungjawab terhadap perlanggaran hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa yang serius ini untuk memberikan penjelasan, seolah-olah bukan Amerika yang memerintahkan pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan kejam yang mengerikan ini kerana ia adalah demi kepentingan mereka.

Walaupun fakta-fakta menunjukkan tentang revolusi Syria dan orientasi Islam, konflik ini diperpanjangkan supaya negara Islam tidak ditubuhkan yang akan mengancam kepentingan Amerika dan mengancam kewujudan negara Yahudi dan melemahkan cengkaman dan kesabaran rakyat al-Sham serta memaksa mereka untuk menerima cadangan penyelesaian yang dangkal untuk mengalihkan mereka sejauh mungkin daripada matlamat mereka penubuhan Khilafah Islam.

Rejim yang memerintah di tanah Arab dan Islam sekarang bukan sekadar rejim yang hina dan pemerintah-pemerintah yang memalukan dan anjing peliharaan, mereka juga bersubahat dengan kezaliman ini kerana sikap pengecut mereka dan kegagalan untuk menyelamatkan orang ramai dan saudara-saudara mereka, padahal mereka bersubahat menentang mereka dan revolusi mereka. Tambahan pula, mereka merasa cukup hanya dengan menerima pelarian yang tiba ke negara mereka melarikan diri daripada pengkhianatan, pembunuhan dan penyembelihan, iaitu, tidak keterlaluan kita labelkannya sebagai kem kematian yang memenjarakan mereka saat mereka tiba.

Ejen-rejim ini tidak menggerakkan seorang pun askar dalam pasukan tentera mereka, atau melepaskan satu peluru pun dari stok simpanan mereka yang dipenuhi dengan senjata dan peluru untuk menyelamatkan wanita dan kanak-kanak al-Sham!

Manakala di bawah Negara Islam, peranan tentera Khilafah adalah untuk melindungi umat dan menyokongnya; di mana Khalifah akan mempersiapkan tentera dan kelengkapan; melaungkan takbir sambil tentera turut sama melaungkan "Maju untuk Jihad" demi kemenangan Deen Allah, untuk membela wanita yang merayu meminta bantuan dan memanggil Khalifah, serta menyelamatkan seorang tua atau kanak-kanak yang diseksa. Seorang askar dengan aqidah dan imannya adalah setara dengan keseluruhan pasukan tentera musuh, seperti firman Allah:

((وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ))

“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia (Allah) telah menamai kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (al-Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua menjadi saksi atas segenap manusia,...[TMQ al-Hajj (22):78]

Wahai para tentera yang masih berdiam di bereknya:

Cukuplah anda berdiam diri! Adakah tragedi pembunuhan, penyembelihan, kebakaran dan rogol yang dilakukan tanpa henti terhadap wanita, kanak-kanak dan warga tua tidak memicu kemarahan anda?! Di manakah orang-orang lelaki? Di manakah orang-orang yang mempunyai keikhlasan terhadap agama dan umat mereka? Di manakah pembuat keputusan yang akan bertindak balas demi maruah wanita, darah orang yang mati syahid dan penderitaan orang-orang yang cedera?

Anda tidak dihimpunkan untuk melindungi pemerintah-pemerintah itu atau melawan saudara-saudara seagama anda. Tempat anda bukannya pada sempadan-sempadan tiruan yang dibuat untuk menanamkan konflik dan perpecahan dalam kalangan umat Islam. Sebaliknya, kedudukan anda adalah untuk mempertahankan kaum Muslimin.

Peranan anda adalah untuk menyokong yang Haq (kebenaran) dan Agama Islam, dan juga menyokong mereka yang ingin mengembalikan semula hukum Allah di Bumi ini. Kami menyeru kepada anda untuk menubuhkan negara Khilafah untuk membela wanita anda dan darah para syuhada’ anda. Jadi, bersegeralah wahai tentera…Jadi penyokong-penyokong Allah untuk mencapai kemuliaan di dunia dan akhirat.

((فَآَتَاهُمُ اللهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآَخِرَةِ))

“Kerana itu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat...
 
[TMQ ali-‘Imran (3):148]"Pasal Artis, Ada Ke Kiri dan Ada Ke Kanan
Posted on Saturday, May 18 @ 11:50:14 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TKOOffline

Pada PRU-13 baru-baru ini, artis juga turut mewarnai suasana apabila 3 orang artist turut bertanding. Kehadiran artis membawa suatu perubahan bahawa selain daripada selalu dibabitkan kepada perkara negetif artis kini akan menjadi YB yang sudah pasti memmpin masyarakat.

Dunia artis masih dalam kelam ada yang ke kiri dengan penuh masalah dan noda. Terkini Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengesahkan bahawa Mohd Shahrizal Jaszle Jasmi atau lebih dikenali sebagai Shah Jaszle telah ditahan oleh Bahagian Penguatkuasaan Jais pada 3.30 pagi semalam.

Serbuan dilakukan di Apartment Taman Sri Subang. Penahanan Shah Jaszle berdasarkan kepada Seksyen 29 (1) A & B, Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995. Pengangkapan dibuat berdasarkan aduan awam ke Bahagian Penguatkuasaan Jais.

Tidak semua ke kiri, ada ke kanan untuk berubah. Terkini juga Siti Shahrizah Saifuddin atau Eja, pelakon yang mula dikenali menerusi drama bersiri Ejen 88 dan 44 kini sudah tampil dengan imej baharu bertudung.

Katanya "SAYA baru sahaja pulang dari mengerjakan ibadah umrah lima hari yang lalu. Alhamdulillah, pemergian saya ke Mekah kali ini telah membuka pintu hati saya untuk bertudung."

"Tujuan saya ke sana adalah menjalani penggambaran drama bersiri RTM berjudul Balqis yang akan ditayangkan pada bulan Ramadan ini. Pada masa yang sama, saya berkesempatan mengerjakan umrah bersama suami dan anak," ujarnya memulakan bicara.

Menurut Eja, sebenarnya niat untuk mengubah penampilannya itu sudah mula difikirkan sejak dia menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke-40 pada tahun lalu. Ujarnya, niat tersebut kemudiannya tertangguh begitu sahaja dan kini dia sangat bersyukur kerana telah dibukakan pintu hatinya oleh Allah untuk bertudung.

"Sebelum ini saya sudah tiga kali mengerjakan umrah sejak tahun 2008, tetapi tiada sebarang perubahan yang berlaku apabila pulang ke Malaysia dan saya masih kekal dengan imej dan penampilan yang sama.

"Bagaimanapun, ibadah umrah yang keempat ini telah memberi rahmat buat diri saya kerana telah diberi petunjuk dan berkat doa yang tidak putus-putus," jelasnya.
Sehelai baju T dan topi berlogo 1Malaysia untuk setiap belia Malaysia
Posted on Saturday, May 18 @ 11:47:26 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: setisab

"Khairy Jamaluddin menteri untuk rakyat malaysia

Kalau ikhlas cakap anak menantu Abdullah Badawi ni, kira dahsyat jugak idea dia. TETAPI, Kerajaan Rakyat rasa ini sekadar cakap politik! Walau bagaimanapun adalah wajar kita beri dia peluang hingga akhir tahun 2013 ini untuk buktikan keikhlasannya.

Menteri belia dan sukan yang baru dilantik dalam kabinet pasca pru13, Khairy Jamaluddin hari ini menegaskan hasratnya untuk menjadi menteri untuk rakyat Malaysia dan bukan "menteri BN" semata-mata.


Justeru, katanya, beliau akan mendapatkan idea pelbagai pihak, termasuk daripada sayap Pemuda pembangkang dalam agenda kementeriannya untuk menyahut seruan national reconciliation (kerukunan nasional) perdana menteri.

"Sudah tiba masanya rakyat maju ke depan dalam usaha menuju pembangunan dan transformasi. Bagi Kementerian belia dan sukan, akan akan bertemu dengan Pemuda parti politik termasuk pembangkang untuk mengadakan dialog.

"Saya tidak ada masalah dengan perkara itu. Saya akan menulis surat kepada semua Pemuda parti politik, Pemuda PAS, datang bersembang dengan saya, apa idea kamu, dan apa jangkaan kamu. Ini cara saya untuk mempromosi national reconciliation.

"Ini adalah kementerian belia dan sukan Malaysia, bukan kementerian belia dan sukan Barisan Nasional," katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas cadangan kerukunan nasional oleh Datuk Seri Najib Razak susulan fenomena yang digelarkannya sebagai "tsunami Cina" semasa pilihan raya umum.

Kerajaan Rakyat harap jangan pula beralasankan 'kerukunan nasional' atau perpaduan kaum dia merancang untuk beri semua belia Malaysia sehelai baju T dan topi berlogo 1Malaysia setiap seorang dan itu yang dimaksudkan sebagai "menteri untuk rakyat Malaysia"!"
 Keluarga saudaru baru amat perlukan bantuan di Rembau
Posted on Sunday, May 19 @ 11:17:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: rozmal

"Encik Mohd Ali bin Bustamam dari Kg Batu, Rembau pada 18 Mei 2013 datang mengadu kepada saya mengenai kesusahan hidup beliau sekeluarga. Beliau hanya bekerja kampung, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Beberapa bulan sudah beliau telah keluar masuk hospital kerana berkaitan masalah kerongkong dan paru-paru. Dan baru-baru ini pula beliau diserang sakit asma yang teruk.

Ini menyebabkan beliau tidak dapat bekerja untuk menampung perbelanjaan harian. Kini beliau dalam proses untuk pindah dari rumah yang di sewa di Kg Batu kerana tidak mampu untuk membayar sewa yang lama tertangguh. Syukur ada insan yang prihatin yang sudi untuk menyewakan rumah tanpa perlu bayar sewa dulu di Kg Padang Lebar.

En Mohd Ali ada memohon rumah PPRT untuk didirikan atas tanah ibu beliau di Kg Selemak akan tetapi belum ada jawapan yang positif. Beliau juga ada memohon bantuan Baitul Mal dan ada menerima bantuan Baitul Mal sebelum ini tetapi belum lagi memohon untuk bantuan tetap bulanan dari Baitul Mal atau JKM.

Isteri beliau Pn Rosita yang dikahwini pada tahun 2005 adalah merupakan saudara baru iaitu Orang Asli dari Kg Ulu Chembong, Rembau. En Mohd Ali mempunyai 6 orang anak, 2 orang anak tiri dan 4 orang anak beliau hasil perkongsian hidup dengan Pn Rosita yang berumur antara 1 tahun ke 16 tahun.

Sehubungan dengan itu beliau memohon kepada mana-mana pihak yang sudi membantu beliau samada untuk membuat permohonan PPRT, bantuan bulanan JKM dan Baitul Mal atau bantuan peribadi bolehlah menghubungi beliau di talian 016-6013577 atau boleh disalurkan terus ke akaun Bank Islam beliau No Akaun 05-012-02-044168-9 atas nama Mohd Ali bin Bustamam.

Atau bantuan boleh juga disalurkan melalui Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan http://yam-ns.blogspot.com Nama Akaun : Yayasan Amal Malaysia Cawangan Negeri Sembilan,

No Akaun di Bank Islam 05012010047905 (Seremban). Hubungi saya Rozmal bin Malakan , Timbalan Pengerusi YAMNS 012-2267407 rozmal@yahoo.com"
 Ni lagi kenyataan memperbodohkan rakyat, kali ini dari MP Papar!
Posted on Sunday, May 19 @ 11:02:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: notan

"Assalamualaikum,,..

Sejak PRU 13, tak putus putus kenyataan memperbodohkan rakyat dikeluarkan oleh pemimpin UMNO.Saya terbaca kenyataan dari Ahli Parlimen Papar, Datuk Rosnah Rashid Shirlin (sekarang sudah jadi menteri atau timbalam menteri kerajaan Najib) yang menyatakan antara lain:

"Kita semua tahu bantahan jalanan pasti akan menimbulkan kekacauan dan mengancam keselamatan negara", merujuk kepada perhimpunan black out 505.Seperti pemimpin UMNO lain, MP Papar turut bersubahat menuduh PR menghasut rakyat untuk turun ke jalan raya dan tidak menghormati pilihan rakyat yang telah memberi mandat kepada BN.

Inilah auta yang cuba memperbodohkan rakyat kerana lebih 51% rakyat MALAYSIA sudah tahu keputusan PRU dicapai melalui manupulasi dan komplok penipuan yang melibatkan SPR, pengurus pilihanraya.

Kenyataan sedemikian boleh menambahkan lagi kemarahan majoriti rakyat kepada UMNO.Keluhan seorang rakan menceritakan bagaimana marahnya rakyat kepada penipuan yang dilakukan, katanya, kalau PR yang kita sokong sebagai pemimpin kita tidak melakukan sesuatu tentang penipuan ini, maka sia sialah sokongan kita selama ini.

Untuk itu, suka saya menyampaikan mesej kepada pemimpin UMNO agar menginsafi dan menyedari bahawa sebarang kemungkinan kekecohan dan kekacauan yang berpunca dari keputusan PRU adalah perpunca dari UMNO, bukan PR.Kita tidak mahu negara jadi huru hara kerana keengganan UMNO mengakui penipuan mereka sedangkan penipuan yang berlaku sudah tidak dapat dibendung lagi, semua orang yang ada di pusat mengundi termasuk penyokong UMNO boleh melihat dengan jelas, jadi kenapa mahu menyembunyikannya atau menafikannya?

MP Papar turut berbohong apabila mengatakan keputusan PRU ialah keputusan majoriti rakyat kerana rakyat tahu majoriti rakyat sebenarnya memihak kepada PR, BN terselamat bukan kerana majoriti rakyat tetapi majoriti kerusi yang dicapai oleh manupulasi undi.

Tiada apa yang dapat menafikannya dan di pihak PR, mereka mesti membantah keputusan PRU yang penuh tipu muslihat yang pula enggan diakui oleh UMNO, kerana majoriti rakyat mengharapkannya.PR tiada pilihan dan dalam masa yang sama harus mengelakkan berlakunya rusuhan.

Setakat ini kesemua bantahan jalanraya yang dibuat tidak melibatkan rusuhan dan tidak mengancam keselamatan negara walaupun pulunan ribu rakyat turun, jadi untuk pemimpin UMNO tak usah nyayikan lagu ini kerana ianya hanya menambah kemarahan majoriti rakyat.

Untuk perhatian UMNO, di negeri yang dimenangi BN seperti Negeri Sembilan, Johor dan Perak, kehadiran rakyat yang tidak puas hati mungkin melebihi majoriti undi yang diperolehi BN di negeri terbabit.

Sementara di Papar sendiri ada halangan yang tidak dapat diatasi oleh PR seperti pengundi yang tidak keluar pengundi kerana tidak setuju dengan calon PR di sana yang menjadi antara faktor UMNO menang, jadi kepada MP Papar jangan sombong dan tidak sedarkan diri kerana rakyat yang tidak suka UMNO semakin bertambah."
 Amanat Tuan Guru Abdul Hadi Awang...
Posted on Sunday, May 19 @ 10:47:04 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: matuse68

"Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berpesan kepada pelapis kepimpinan muda parti agar bersiap sedia bagi menyambung perjuangan Islam.

Katanya, Islam yang membawa Rahmat kepada seluruh alam ini mesti didaulatkan bagi menegakkan keadilan untuk semua.

“Kamu yang muda-muda sambung perjuangan itu. Jika boleh kemenangan itu, saya juga hendak tengok kemenangan itu, hendak lihat kemenangan tetapi kita (manusia) tidak tahu berlaku masa kita atau tidak. Kita hendak Islam berdaulat, Islam Rahmat kepada seluruh alam ini.

“Inilah harapan saya dan marilah sama-sama memanjatkan berdoa supaya Allah memberi kekuatan kepada kita. Memberi kemenangan yang diredai, kemenangan yang baik dan kemenangan yang menegakkan Islam, menegakkan yang adil.

“Kita (PAS) mahu kemenangan yang menjatuhkan yang zalim dan menegakkan yang adil,” tegasnya.

Info terkini layari INI KALILAH..."



Azhan Shah shared Mohammad Firdaus Ideris's photo.
10 Ucapan Paling Beracun Seorang Penuntut Ilmu - Prof Dr Muhaya

1. 'Saya Tidak Tahu di Mana Nak Mula.'
Ini masalah biasa. Jangan gelabah. Biasalah, kalau kita bingung dengan jumlah subjek yang banyak untuk di-pelajari. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang kita perlu tahu dan yang boleh dicari daripada sukatan pelajaran atau segala yang diberitahu oleh pensyarah. Bahagikan beban kerja pada beberapa bahagian yang boleh diurus. Belajar mengutamakan kerja yang utama dan jadualkan masa kita secara realistik. Displinkan diri dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara kuliah untuk megulangkaji nota-nota kuliah. Elakkan menangguh kerja ke saat-saat akhir dan mula belajar seawal mungkin dengan tempoh minima empat jam sehari.

2. 'Banyaknya Nak Belajar, dan Masanya Pula Sikit.'
Bijak bertindak. Pastikan kita amalkan BTU (Baca awal, Tumpu, Ulangkaji) terhadap kuliah-kuliah kita. Buat helaian rumusan pengajian untuk semua subjek yang ada. Kerja ini boleh dipermudahkan dengan kumpulan belajar kita. Rumusan ini termasuklah nota kuliah, tutorial, pembelajaran berasaskan masalah dan kerja-kerja makmal yang perlu disaling-kaitkan. Kenalpasti topik-topik yang paling penting yang diberi penekanan oleh pensyarah dan bahagian-bahagian yang sukar difahami.

3. 'Susahnya Subjek Ini, Saya Tak Faham Langsung!'
Bersabarlah! Mempelajari ciptaan Tuhan yang paling tinggi sudah tentu tidak mudah. Tetapi percayalah pada pesanan saya, sebaik sahaja kita memperolehi ilmu pengetahuan, ia akan memberi kepuasan dalam hidup kita. Anggapnya sebagai suatu cabaran. Pendekatan yang baik ialah dengan berbincang dengan rakan- rakan lain dalam kelas. Kita akan rasa lega apabila diberitahu rakan-rakan lain juga mendapati subjek itu sukar. Beranikan diri buat temu janji dengan pensyarah untuk mendapatkan penjelasan bagi bahagian-bahagian yang sukar. Pensyarah sudah tentu amat suka untuk membantu. Secara peribadi saya berasa amat gembira apabila penuntut bertanya kepada saya. Satu perkara penting perlu diingati, bahawa lebih sukar sesuatu subjek itu, lebih berguna ianya untuk masa pratikal klinikal dan pengajian lanjutan lepas ijazah.

4. 'Saya Baca, Saya Faham, Tetapi Saya Tak Boleh Ingat Langsung.'
Berbincanglah. Kita akan ingat lebih baik bagi perkara-perkara yang dibincangkan secara mendalam. Hasil penyelidikan telah menunjukkan bahawa kita ingat 70% daripada apa yang kita bincangkan. Cuba kaitkannya dengan sesuatu yang bermakna kepada kita. Semasa berbincang, cuba kaitkan topik tersebut dengan contoh-contoh sendiri. Cuba salingkait subjek dengan apa yang kita pelajari sebelum ini.

5. 'Agak-agaknya Saya Faham.'
Jangan terlalu yakin. Uji diri sendiri dengan berbincang mengenai subjek tersebut. Bina soalan-soalan dengan rakan-rakan kita mengenai bahagian-bahagian penting dan uji sesama sendiri. Sentiasa ingat fakta yang ditekankan oleh pensyarah semasa dalam kuliah. Kaji hubungkait antara setiap topik. Cuba bina soalan-soalan peperiksaan kita sendiri untuk topik yang dibincangkan dan beri jawapan.

6. 'Banyaknya Nak Kena Ingat.'
Susun atur maklumat kita. Maklumat lebih mudah diingati jika dipersembahkan dalam bentuk rangka kerja yang tersusun supaya maklumat boleh diperolehi semula dengan cara yang sistematik. Ada banyak teknik yang dapat membantu kita menyusun atur maklumat baru.

7. 'Baru Sebentar Tadi Saya Ingat.'
Kaji semula. Selepas membaca satu bahagian kaji semula dan amalkan output learning iaitu mengeluarkan kembali fakta yang dipelajari. Cuba reka soalan mengenai bahagian tersebut dan jawab. Jika kita tidak boleh ingat lagi, baca semula pada tempat yang kita tidak ingat. Lebih banyak kita mengambil masa untuk belajar, lebih banyak yang boleh diingat. Walaupun kita boleh ingat kesemua fakta, kita masih perlu terus belajar kerana pembelajaran berterusan boleh menjadikan bahan yang dipelajari tidak mungkin dilupai. Dengan kata lain kita tidak mungkin terlebih belajar. Walau bagaimanapun, bagaimana kita mengatur dan menggabungkan maklumat baru amat penting daripada berapa lama kita mengambil masa untuk belajar. Bukan berapa lama kita belajar yang penting tetapi berapa banyak yang kita perolehi semasa sesi belajar itu lebih penting. Berapa banyak yang kita telah pelajari boleh dibuktikan daripada jumlah soalan yang boleh dijawab. Cuba sediakan soalan berbentuk esei dan jawab sendiri, kemudian cuba jawab soalan aneka pilihan untuk mengukuhkan apa yang telah dipelajari.

8. 'Tapi Saya Suka Belajar Atas Katil Saya.'
Ini tidak baik. Ambil berat terhadap pelajaran kita. Membaca buku untuk pengajian tidak sama dengan membaca buku cerita. Kita mesti belajar dengan kertas dan pen di tangan dan catat atau buat rajah untuk belajar secara aktif. Kita tidak boleh belajar sambil berbaring. Lagi pun, kita boleh ingat semula lebih baik bila situasi belajar sama seperti situasi semasa ujian. Lebih mirip antara suasana belajar dengan suasana ujian, maka lebih banyak bahan yang boleh diigati semasa ujian.

9. 'Saya Belajar Lebih Baik Pada Saat-saat Akhir.'
Ini tidak benar sama sekali. Ingatan bertambah apabila masa belajar meliputi tempoh masa yang panjang. Sudah pasti jika belajar pada saat akhir ada hormon yang boleh dirembeskan akibat tekanan yang membuat kita rasa tangkas, cergas dan bertenaga untuk belajar. Walau bagai-manapun kecergasan ini akan mengakibatkan kita mudah penat dan diserang gelabah terutama sekali apabila kita dapati terlalu banyak yang mesti dipelajari. Belajar di saat-saat akhir adalah sia-sia dan kesannya akan dirasai semasa peperiksaan. Saya pernah melihat rakan saya yang bersikap sedemikian akhirnya terpaksa mengulangi beberapa kertas dan akhirnya terpaksa mengulangi seluruh tahun akademik tersebut dan ada di antara mereka menamatkan pengajian mereka dua tahun lebih lewat daripada sepatutnya ber-banding dengan siswazah lain. Keadaan ini membuat mereka kecewa dan kurang keyakinan diri.

10. 'Saya Akan Berjaga Sepanjang Malam Sehingga Saya Habis Belajar.'
Keadaan ini kurang produktif. Perkara yang amat penting semasa ujian ialah berfikiran cergas. Elakkan keletihan minda. Rehat sebentar berulang kali semasa mentelaah. Sebelum ujian rehatkan minda kita. Adalah amat penting kita menjaga diri kita sebelum peperiksaan. Makan betul-betul, tidur cukup dan bersenam secukupnya dan berdoalah bersungguh-sungguh.

Dipetik daripada buku Bagaimana Menjadi Seorang Pelajar yang Baik dan Berjaya.
10 Ucapan Paling Beracun Seorang Penuntut Ilmu - Prof Dr Muhaya

1. 'Saya Tidak Tahu di Mana Nak Mula.'
Ini masalah biasa. Jangan gelabah. Biasalah, kalau kita bingung dengan jumlah subjek yang banyak untuk di-pelajari. Mulakan dengan menyenaraikan semua perkara yang kita perlu tahu dan yang boleh dicari daripada sukatan pelajaran atau segala yang diberitahu oleh pensyarah. Bahagikan beban kerja pada beberapa bahagian yang boleh diurus. Belajar mengutamakan kerja yang utama dan jadualkan masa kita secara realistik. Displinkan diri dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara kuliah untuk megulangkaji nota-nota kuliah. Elakkan menangguh kerja ke saat-saat akhir dan mula belajar seawal mungkin dengan tempoh minima empat jam sehari.

2. 'Banyaknya Nak Belajar, dan Masanya Pula Sikit.'
Bijak bertindak. Pastikan kita amalkan BTU (Baca awal, Tumpu, Ulangkaji) terhadap kuliah-kuliah kita. Buat helaian rumusan pengajian untuk semua subjek yang ada. Kerja ini boleh dipermudahkan dengan kumpulan belajar kita. Rumusan ini termasuklah nota kuliah, tutorial, pembelajaran berasaskan masalah dan kerja-kerja makmal yang perlu disaling-kaitkan. Kenalpasti topik-topik yang paling penting yang diberi penekanan oleh pensyarah dan bahagian-bahagian yang sukar difahami.

3. 'Susahnya Subjek Ini, Saya Tak Faham Langsung!'
Bersabarlah! Mempelajari ciptaan Tuhan yang paling tinggi sudah tentu tidak mudah. Tetapi percayalah pada pesanan saya, sebaik sahaja kita memperolehi ilmu pengetahuan, ia akan memberi kepuasan dalam hidup kita. Anggapnya sebagai suatu cabaran. Pendekatan yang baik ialah dengan berbincang dengan rakan- rakan lain dalam kelas. Kita akan rasa lega apabila diberitahu rakan-rakan lain juga mendapati subjek itu sukar. Beranikan diri buat temu janji dengan pensyarah untuk mendapatkan penjelasan bagi bahagian-bahagian yang sukar. Pensyarah sudah tentu amat suka untuk membantu. Secara peribadi saya berasa amat gembira apabila penuntut bertanya kepada saya. Satu perkara penting perlu diingati, bahawa lebih sukar sesuatu subjek itu, lebih berguna ianya untuk masa pratikal klinikal dan pengajian lanjutan lepas ijazah.

4. 'Saya Baca, Saya Faham, Tetapi Saya Tak Boleh Ingat Langsung.'
Berbincanglah. Kita akan ingat lebih baik bagi perkara-perkara yang dibincangkan secara mendalam. Hasil penyelidikan telah menunjukkan bahawa kita ingat 70% daripada apa yang kita bincangkan. Cuba kaitkannya dengan sesuatu yang bermakna kepada kita. Semasa berbincang, cuba kaitkan topik tersebut dengan contoh-contoh sendiri. Cuba salingkait subjek dengan apa yang kita pelajari sebelum ini.

5. 'Agak-agaknya Saya Faham.'
Jangan terlalu yakin. Uji diri sendiri dengan berbincang mengenai subjek tersebut. Bina soalan-soalan dengan rakan-rakan kita mengenai bahagian-bahagian penting dan uji sesama sendiri. Sentiasa ingat fakta yang ditekankan oleh pensyarah semasa dalam kuliah. Kaji hubungkait antara setiap topik. Cuba bina soalan-soalan peperiksaan kita sendiri untuk topik yang dibincangkan dan beri jawapan.

6. 'Banyaknya Nak Kena Ingat.'
Susun atur maklumat kita. Maklumat lebih mudah diingati jika dipersembahkan dalam bentuk rangka kerja yang tersusun supaya maklumat boleh diperolehi semula dengan cara yang sistematik. Ada banyak teknik yang dapat membantu kita menyusun atur maklumat baru.

7. 'Baru Sebentar Tadi Saya Ingat.'
Kaji semula. Selepas membaca satu bahagian kaji semula dan amalkan output learning iaitu mengeluarkan kembali fakta yang dipelajari. Cuba reka soalan mengenai bahagian tersebut dan jawab. Jika kita tidak boleh ingat lagi, baca semula pada tempat yang kita tidak ingat. Lebih banyak kita mengambil masa untuk belajar, lebih banyak yang boleh diingat. Walaupun kita boleh ingat kesemua fakta, kita masih perlu terus belajar kerana pembelajaran berterusan boleh menjadikan bahan yang dipelajari tidak mungkin dilupai. Dengan kata lain kita tidak mungkin terlebih belajar. Walau bagaimanapun, bagaimana kita mengatur dan menggabungkan maklumat baru amat penting daripada berapa lama kita mengambil masa untuk belajar. Bukan berapa lama kita belajar yang penting tetapi berapa banyak yang kita perolehi semasa sesi belajar itu lebih penting. Berapa banyak yang kita telah pelajari boleh dibuktikan daripada jumlah soalan yang boleh dijawab. Cuba sediakan soalan berbentuk esei dan jawab sendiri, kemudian cuba jawab soalan aneka pilihan untuk mengukuhkan apa yang telah dipelajari.

8. 'Tapi Saya Suka Belajar Atas Katil Saya.'
Ini tidak baik. Ambil berat terhadap pelajaran kita. Membaca buku untuk pengajian tidak sama dengan membaca buku cerita. Kita mesti belajar dengan kertas dan pen di tangan dan catat atau buat rajah untuk belajar secara aktif. Kita tidak boleh belajar sambil berbaring. Lagi pun, kita boleh ingat semula lebih baik bila situasi belajar sama seperti situasi semasa ujian. Lebih mirip antara suasana belajar dengan suasana ujian, maka lebih banyak bahan yang boleh diigati semasa ujian.

9. 'Saya Belajar Lebih Baik Pada Saat-saat Akhir.'
Ini tidak benar sama sekali. Ingatan bertambah apabila masa belajar meliputi tempoh masa yang panjang. Sudah pasti jika belajar pada saat akhir ada hormon yang boleh dirembeskan akibat tekanan yang membuat kita rasa tangkas, cergas dan bertenaga untuk belajar. Walau bagai-manapun kecergasan ini akan mengakibatkan kita mudah penat dan diserang gelabah terutama sekali apabila kita dapati terlalu banyak yang mesti dipelajari. Belajar di saat-saat akhir adalah sia-sia dan kesannya akan dirasai semasa peperiksaan. Saya pernah melihat rakan saya yang bersikap sedemikian akhirnya terpaksa mengulangi beberapa kertas dan akhirnya terpaksa mengulangi seluruh tahun akademik tersebut dan ada di antara mereka menamatkan pengajian mereka dua tahun lebih lewat daripada sepatutnya ber-banding dengan siswazah lain. Keadaan ini membuat mereka kecewa dan kurang keyakinan diri.

10. 'Saya Akan Berjaga Sepanjang Malam Sehingga Saya Habis Belajar.'
Keadaan ini kurang produktif. Perkara yang amat penting semasa ujian ialah berfikiran cergas. Elakkan keletihan minda. Rehat sebentar berulang kali semasa mentelaah. Sebelum ujian rehatkan minda kita. Adalah amat penting kita menjaga diri kita sebelum peperiksaan. Makan betul-betul, tidur cukup dan bersenam secukupnya dan berdoalah bersungguh-sungguh.

Dipetik daripada buku Bagaimana Menjadi Seorang Pelajar yang Baik dan Berjaya.



ADUHAI YAKIN DGN BANTUAN HANTU,,,AMEK KAW
Like · · · 5 hours ago ·

Laxim Zakaria shared Hezb-Ul Islam's photo.
MATI kerana Menyebarkan ISLAM

Dalam Islam, mati syahid (Bahasa Arab: شَهيد  šyahīd, jamak: شُهَداء šyuhadā') ertinya Muslim yang maut ketika berperang atau berjuang di jalan Allah membela kebenaran atau mempertahankan hak dengan penuh kesabaran dan keikhlasan untuk menegakkan agama Allah. 

Siapa yang berjuang membela harta miliknya, jiwanya, keluarganya, agamanya, dan meninggal dalam perjuangannya itu, maka ia meninggal fi sabilillah atau mati syahid. Mati syahid merupakan cita-cita tertinggi umat Islam. Salah satu jalan menuju mati syahid adalah berjuang di jalan Allah (jihad fi sabilillah).

Dalil orang mati syahid [sunting]

Orang-orang yang termasuk golongan yang meninggal dalam keadaan syahid telah dijelaskan dalam dalam Al-Quran dan hadis, adalah sebagai berikut:

“ "Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;

(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman. (Surah Ali ‘Imran:169-171)
”
Adapun hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang berkenaan dengan masalah golongan yang meninggal dalam keadaan syahid banyak dijumpai diantaranya adalah sebagai berikut:
1. Rasulullah bersabda:

“ "Barangsiapa yang terbunuh kerana membela hartanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela agamanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela dirinya, ia syahid. Dan terbunuh kerana membela keluarganya, ia syahid." (Hadis Riwayat Ahmad(1565), Tirmidzi(1341), An Nasa’I(4026), Abu Daud(4142)) ”
2. Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah bersabda:

“ "Apa menurut kalian tentang orang yang mati syahid?" Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, mati syahid adalah buat mereka yang dibunuh fisabilillah." Rasulullah bersabda: "Jika demikian saja, maka syuhada umatku sedikit." Mereka bertanya: "Lalu, siapa mereka Ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Barangsiapa dibunuh dijalan Allah itulah Syahid, dan barangsiapa mati fisabilillah itulah syahid, yang mati kerana thaun (sejenis penyakit lepra) maka dia syahid, dan siapa yang mati kerana sakit perut dia syahid." (Hadis Riwayat Muslim(3539))

PASTIKAN ISLAM YANG ORY!!
MATI kerana Menyebarkan ISLAM

Dalam Islam, mati syahid (Bahasa Arab: شَهيد šyahīd, jamak: شُهَداء šyuhadā') ertinya Muslim yang maut ketika berperang atau berjuang di jalan Allah membela kebenaran atau mempertahankan hak dengan penuh kesabaran dan keikhlasan untuk menegakkan agama Allah.

Siapa yang berjuang membela harta miliknya, jiwanya, keluarganya, agamanya, dan meninggal dalam perjuangannya itu, maka ia meninggal fi sabilillah atau mati syahid. Mati syahid merupakan cita-cita tertinggi umat Islam. Salah satu jalan menuju mati syahid adalah berjuang di jalan Allah (jihad fi sabilillah).

Dalil orang mati syahid [sunting]

Orang-orang yang termasuk golongan yang meninggal dalam keadaan syahid telah dijelaskan dalam dalam Al-Quran dan hadis, adalah sebagai berikut:

“ "Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki;

(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang beriman. (Surah Ali ‘Imran:169-171)

Adapun hadis-hadis Rasulullah s.a.w yang berkenaan dengan masalah golongan yang meninggal dalam keadaan syahid banyak dijumpai diantaranya adalah sebagai berikut:
1. Rasulullah bersabda:

“ "Barangsiapa yang terbunuh kerana membela hartanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela agamanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela dirinya, ia syahid. Dan terbunuh kerana membela keluarganya, ia syahid." (Hadis Riwayat Ahmad(1565), Tirmidzi(1341), An Nasa’I(4026), Abu Daud(4142)) ”
2. Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah bersabda:

“ "Apa menurut kalian tentang orang yang mati syahid?" Mereka menjawab: "Wahai Rasulullah, mati syahid adalah buat mereka yang dibunuh fisabilillah." Rasulullah bersabda: "Jika demikian saja, maka syuhada umatku sedikit." Mereka bertanya: "Lalu, siapa mereka Ya Rasulullah?" Rasulullah menjawab: "Barangsiapa dibunuh dijalan Allah itulah Syahid, dan barangsiapa mati fisabilillah itulah syahid, yang mati kerana thaun (sejenis penyakit lepra) maka dia syahid, dan siapa yang mati kerana sakit perut dia syahid." (Hadis Riwayat Muslim(3539))

PASTIKAN ISLAM YANG ORY!!




Azhan Shah shared Keluhan Hati Graduan Pendidikan's photo.
Tulisan seorang pensyarah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

YAB Dato Seri, dengar-dengarkan suara hati warga pendidik. 

(1) Seorang TPM terlalu sibuk untuk menjadi Menteri Pelajaran. 

(2) Dasar-dasar pendidikan bukan perkara main cuba-cuba. Baiki apa yg ada dan bukan ubah kerana nak tunjuk pandai. 

(3) Beri juga perhatian kepada guru pelatih. Soal posting hanya satu daripada masalah yang perlu diselesaikan segera. Namun yg lebih penting ialah mengerahkan semua wakil rakyat dan MP supaya mendekati institusi pendidikan guru (IPG dan IPT) yg ada dalam kawasan mereka (walau pun mereka bukan pengundi wakil rakyat berkenaan). Guru2 ini yg akn keluar dlm msayarakat sbg org kuat belia dan org kuat parti. 

(4) Wujudkan jawatan pembantu guru/pegawai pengurusan yg mungkin juga boleh dilantik dalam kalangan guru itu sendiri untuk menjadi Pegawai Peperiksaan, Penguatkuasa Disiplin dan Keselamatan, Pegawai Kebajikan Pelajar, Jurulatih Kokurikulum, Pegawai Data dll sepenuh masa macam kaunselor. Dengan ini guru boleh menumpukan perhatian kepada pengajaran dan pembelajaran secara berkualiti. 

(5) Sebelum melaksanakan sesuatu dasar, bahaskan terlebih dahulu dengan kumpulan pelaksana; bukan berpandu kpd kumpulan pembuat dasar saja. Jangan terpesona dgn gelaran Guru Cemerlang, Pensyarah Cemerlang atau ijazah kedoktoran; kerana mereka bukan Profesor Serba Tahu.

Dzulkarnain Mat 
Ketua Unit Kepimpinan dan Pembangunan Insan
IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan
Tulisan seorang pensyarah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

YAB Dato Seri, dengar-dengarkan suara hati warga pendidik.

(1) Seorang TPM terlalu sibuk untuk menjadi Menteri Pelajaran.

(2) Dasar-dasar pendidikan bukan perkara main cuba-cuba. Baiki apa yg ada dan bukan ubah kerana nak tunjuk pandai.

(3) Beri juga perhatian kepada guru pelatih. Soal posting hanya satu daripada masalah yang perlu diselesaikan segera. Namun yg lebih penting ialah mengerahkan semua wakil rakyat dan MP supaya mendekati institusi pendidikan guru (IPG dan IPT) yg ada dalam kawasan mereka (walau pun mereka bukan pengundi wakil rakyat berkenaan). Guru2 ini yg akn keluar dlm msayarakat sbg org kuat belia dan org kuat parti.

(4) Wujudkan jawatan pembantu guru/pegawai pengurusan yg mungkin juga boleh dilantik dalam kalangan guru itu sendiri untuk menjadi Pegawai Peperiksaan, Penguatkuasa Disiplin dan Keselamatan, Pegawai Kebajikan Pelajar, Jurulatih Kokurikulum, Pegawai Data dll sepenuh masa macam kaunselor. Dengan ini guru boleh menumpukan perhatian kepada pengajaran dan pembelajaran secara berkualiti.

(5) Sebelum melaksanakan sesuatu dasar, bahaskan terlebih dahulu dengan kumpulan pelaksana; bukan berpandu kpd kumpulan pembuat dasar saja. Jangan terpesona dgn gelaran Guru Cemerlang, Pensyarah Cemerlang atau ijazah kedoktoran; kerana mereka bukan Profesor Serba Tahu.

Dzulkarnain Mat
Ketua Unit Kepimpinan dan Pembangunan Insan
IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan


Nasir Sahlan shared Sukha Sukhie's photo.
KANNNNNNNNNN...???
KANNNNNNNNNN...???
Nasir Sahlan shared Muslimah Fi Sabilillah's photo.
Malaysia mencatat rekod tertinggi menteri dalam kabinet....
Quantiti tinggi tapi qualiti.....hampehhh....!!!
Malaysia mencatat rekod tertinggi menteri dalam kabinet....
Quantiti tinggi tapi qualiti.....hampehhh....!!!
Pas Cawangan Taman Mewah shared Ραкαтαη яαкүαт εlεcтισηs ηεωs's photo.
UMNO TETAP UMNO!!! Baru 2 minggu, Mukhriz dah mula tunjuk belang kuasa

Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir tidak akan membenarkan parti pembangkang mengadakan perhimpunan di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, Selasa ini kerana perhimpunan seperti itu tidak wajar diadakan.
   
Katanya walaupun beliau berpendapat mana-mana pihak boleh mengadakan perhimpunan tetapi pengisiannya perlu diteliti sebelum diberikan kebenaran.
   
"Perhimpunan ini yang telah diadakan di beberapa tempat di seluruh negara bertujuan menimbulkan rasa benci di kalangan peserta terhadap kerajaan yang mendapat mandat daripada rakyat untuk tubuhkan kerajaan Persekutuan serta di Kedah ini. Ini suatu yang tak boleh diterima.
     
"Kalau setakat nak berhimpun takde masalah. Ini kandungan ucapan oleh pemimpin pakatan pembangkang sarat dengan tohmahan dan dakwaan tidak berasas," katanya kepada pemberita selepas Majlis Kenduri Kesyukuran peringkat negeri di kediaman rasmi Menteri Besar, Seri Mentaloon di Alor Setar hari ini.
   

Pesuruhjaya PAS Kedah yang baru, Datuk Mahfuz Omar hari ini merayu supaya Mukhriz membenarkan pakatan pembangkang mengadakan perhimpunan berkenaan di Stadium Sultan Abdul Halim.
   
Mahfuz yang juga naib presiden PAS berkata pihaknya sebelum ini telah mengemukakan surat permohonan kepada pihak pengurusan stadium tersebut namun ditolak dan tidak dibenarkan untuk mengadakan perhimpunan tersebut.
   
Katanya pihaknya hari ini akan menghantar surat rayuan kepada Mukhriz selaku Pengerusi Perbadanan Stadium Kedah agar membenarkan mereka melakukan himpunan tersebut atas dasar 'demokrasi'.
   
Mukhriz berkata jika perhimpunan itu dibenarkan dan dakwaan-dakwaan itu diulangi, beliau khuatir ia akan mengelirukan rakyat dan mencetuskan ketegangan  di kalangan rakyat.
   
"Kita dah terlalu lama berpolitik. Jadi biarlah selepas PRU13 yang paling sengit, kita satukan balik rakyat. Tidak perlu panjang-panjangkan lagi dan timbulkan rasa marah rakyat. Bagi saya, jawapannya adalah TIDAK (untuk benarkan stadium itu digunakan). Saya juga dapat nasihat daripada polis, permit tidak akan dikeluarkan ," katanya. 
   
Dalam perkembangan lain, Mukhriz menyambut pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengekalkan Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk terus menerajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)," katanya yang juga timbalan menteri MITI..
   
"Satu keputusan yang amat tepat. Kerja-kerja di MITI perlukan kesinambungan berterusan. Kalau ketuanya sama banyak dasar yang beliau rangka sebelum ini dapat diteruskan dan dilaksanakan sebaik mungkin," katanya.
UMNO TETAP UMNO!!! Baru 2 minggu, Mukhriz dah mula tunjuk belang kuasa

Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir tidak akan membenarkan parti pembangkang mengadakan perhimpunan di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti, Selasa ini kerana perhimpunan seperti itu tidak wajar diadakan.

Katanya walaupun beliau berpendapat mana-mana pihak boleh mengadakan perhimpunan tetapi pengisiannya perlu diteliti sebelum diberikan kebenaran.

"Perhimpunan ini yang telah diadakan di beberapa tempat di seluruh negara bertujuan menimbulkan rasa benci di kalangan peserta terhadap kerajaan yang mendapat mandat daripada rakyat untuk tubuhkan kerajaan Persekutuan serta di Kedah ini. Ini suatu yang tak boleh diterima.

"Kalau setakat nak berhimpun takde masalah. Ini kandungan ucapan oleh pemimpin pakatan pembangkang sarat dengan tohmahan dan dakwaan tidak berasas," katanya kepada pemberita selepas Majlis Kenduri Kesyukuran peringkat negeri di kediaman rasmi Menteri Besar, Seri Mentaloon di Alor Setar hari ini.


Pesuruhjaya PAS Kedah yang baru, Datuk Mahfuz Omar hari ini merayu supaya Mukhriz membenarkan pakatan pembangkang mengadakan perhimpunan berkenaan di Stadium Sultan Abdul Halim.

Mahfuz yang juga naib presiden PAS berkata pihaknya sebelum ini telah mengemukakan surat permohonan kepada pihak pengurusan stadium tersebut namun ditolak dan tidak dibenarkan untuk mengadakan perhimpunan tersebut.

Katanya pihaknya hari ini akan menghantar surat rayuan kepada Mukhriz selaku Pengerusi Perbadanan Stadium Kedah agar membenarkan mereka melakukan himpunan tersebut atas dasar 'demokrasi'.

Mukhriz berkata jika perhimpunan itu dibenarkan dan dakwaan-dakwaan itu diulangi, beliau khuatir ia akan mengelirukan rakyat dan mencetuskan ketegangan di kalangan rakyat.

"Kita dah terlalu lama berpolitik. Jadi biarlah selepas PRU13 yang paling sengit, kita satukan balik rakyat. Tidak perlu panjang-panjangkan lagi dan timbulkan rasa marah rakyat. Bagi saya, jawapannya adalah TIDAK (untuk benarkan stadium itu digunakan). Saya juga dapat nasihat daripada polis, permit tidak akan dikeluarkan ," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mukhriz menyambut pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengekalkan Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk terus menerajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)," katanya yang juga timbalan menteri MITI..

"Satu keputusan yang amat tepat. Kerja-kerja di MITI perlukan kesinambungan berterusan. Kalau ketuanya sama banyak dasar yang beliau rangka sebelum ini dapat diteruskan dan dilaksanakan sebaik mungkin," katanya.

Nasir Sahlan shared Cybertrooper Pakatan Rakyat's photo.
Utusan Malaysia hari ini, Ahmad memetik kenyataan Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Kamarudin Baria yang menjelaskan, BN meraih 47 peratus undi popular, PKR (20 peratus), DAP (15.4 peratus) dan PAS 14.5 peratus. Jumlah itu jika dicampur hanya mewakili 49.9 peratus, tambahnya lagi.

Inilah Menteri Otak Lembu! Woii cuba kira betul2! Jumlah semua undi adalah (PR)5,683,984+(BN)5,237,699+(LL)192,894 =11,114,577!
Peratusan Undi PR adalah = 5,683,984/ 11,114,577 X 100 = 51.14%

Macam mana ler Dato'Seri Najib TunRazak boleh lantik mangkuk ni jadi Timbalan Menteri Kewangan?


ps // bankrup negara trik nim
Utusan Malaysia hari ini, Ahmad memetik kenyataan Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Kamarudin Baria yang menjelaskan, BN meraih 47 peratus undi popular, PKR (20 peratus), DAP (15.4 peratus) dan PAS 14.5 peratus. Jumlah itu jika dicampur hanya mewakili 49.9 peratus, tambahnya lagi.

Inilah Menteri Otak Lembu! Woii cuba kira betul2! Jumlah semua undi adalah (PR)5,683,984+(BN)5,237,699+(LL)192,894 =11,114,577!
Peratusan Undi PR adalah = 5,683,984/ 11,114,577 X 100 = 51.14%

Macam mana ler Dato'Seri Najib TunRazak boleh lantik mangkuk ni jadi Timbalan Menteri Kewangan?

Ibnu Rashid shared Jkkk Fan Club's photo.
Siapakah yang ugut ustaz tu. Mohon ustaz profesional buat report polis lah. Kita negara demokrasi ada udang2 bukan zaman hutan. Kenapa perlu takut pada makhluk ini adalah sebahagian ujian yg ust dapat. Kenapa perlu berhenti dari ceramah jikalau ilmu ust sampaikan benar. 

Kalau nak ikut ceramah ustaz xkeras, kasar mana kalau nak bandingkan dgn ust azhar idrus kah kah kah. Ust kazim yg di sayangi teruskan berdakwah teruskan berkhidmat anak muda dahaga ilmu anak muda masih memerlukan guru pembimbing mcm ust jgn biarkan kami hanyut di dlm arus permodenan . 

Ok lah ustaz, harap2 lepas ni ustaz sampaikan ilmu dgn jujur jgn sampaikan ilmu  menyeleweng bagi menjaga sebelah pihak. Pasal hudud bagi clear lah ustaz dari pemerhatian org dlm bidang agama ustz sudah jauh hanyut. Dulu lain sikalang manyak lain. 

Harap2 sangat ustaz kazim macam dulu tidak menyimpang dan bukan macam kalkatu

# SELAMATKAN NAJIB YAKINI ROSMAH SYUKUR PADA BN #
Siapakah yang ugut ustaz tu. Mohon ustaz profesional buat report polis lah. Kita negara demokrasi ada udang2 bukan zaman hutan. Kenapa perlu takut pada makhluk ini adalah sebahagian ujian yg ust dapat. Kenapa perlu berhenti dari ceramah jikalau ilmu ust sampaikan benar.

Kalau nak ikut ceramah ustaz xkeras, kasar mana kalau nak bandingkan dgn ust azhar idrus kah kah kah. Ust kazim yg di sayangi teruskan berdakwah teruskan berkhidmat anak muda dahaga ilmu anak muda masih memerlukan guru pembimbing mcm ust jgn biarkan kami hanyut di dlm arus permodenan .

Ok lah ustaz, harap2 lepas ni ustaz sampaikan ilmu dgn jujur jgn sampaikan ilmu menyeleweng bagi menjaga sebelah pihak. Pasal hudud bagi clear lah ustaz dari pemerhatian org dlm bidang agama ustz sudah jauh hanyut. Dulu lain sikalang manyak lain.

Harap2 sangat ustaz kazim macam dulu tidak menyimpang dan bukan macam kalkatu



USTAZ KAZIM AKAN BERHENTI BERCERAMAH KERANA DIUGUT BUNUH...TAPI AKAN BERHENTI BERKUATKUASA MULAI 28HB NOVEMBER 2013 DAN BUKANNYA BERHENTI SERTA MERTA!!!!
http://omakkau.blogspot.com/2013/05/ustaz-kazim-akan-berhenti-berceramah.html
USTAZ KAZIM AKAN BERHENTI BERCERAMAH KERANA DIUGUT BUNUH...TAPI AKAN BERHENTI BERKUATKUASA MULAI 28HB NOVEMBER 2013 DAN BUKANNYA BERHENTI SERTA MERTA!!!! 
http://omakkau.blogspot.com/2013/05/ustaz-kazim-akan-berhenti-berceramah.html
Like · · · Yesterday at 10:17am ·
Untuk semua... termasuk yg belum Islam...
INFO !!! Orang Islam wajib baca !! 
YANG BUKAN ISLAM MAAF !!! 

Pesan terakhir dan dakwah beliau, Ustadz Jefry Al-Bukhori. 

Ciri-Ciri Kiamat Besar Menurut Agama Islam Ditandai Dengan: 
- Kemunculan Imam Mahdi 
- Kemunculan Dajjal 
- Turunnya Nabi Isa (AS) 
- Kemunculan Yajooj dan Majooj 
- Terbitnya matahari dari Barat ke Timur 
- Pintu pengampunan akan ditutup 
-Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah dan akan menandai muslim yang sebenar-               benarnya 
- Kabut selama 40 hari akan mematikan semua orang beriman sejati sehingga mereka tidak perlu mengalami tanda-tanda Kiamat lainnya 
- Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerusakan 
- Pemusnahan/runtuhnya Ka'bah 
- Tulisan dalam Al-Qur'an akan lenyap 
- Tiupan sangkakala yang pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa kaget dan ketakutan 
- Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat makhluk hidup mati 
- Dan tiupan sangkakala yang ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda: "Barangsiapa yang mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku buatkan tempat di surga baginya pada hari penghakiman kelak.
" Allah berfirman: "Jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu, maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari surgaKu." 
Itulah yang dimaksud Dajjal bermata satu: 
Artinya hanya memikirkan duniawi daripada akhirat. 
Kerugian meninggalkan shalat: 
Subuh :> Cahaya wajah akan pudar. 
Dzuhur :> Berkah pendapatan akan hilang. 
Ashar :> Kesehatan mulai terganggu. 
Maghrib :> Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti. 
Isya' :> Kedamaian dalam tidur sulit didapatkan. 

Tolong Sebarkan Dengan Ikhlas Maaf bagi yang bukan Islam....
INFO !!! Orang Islam wajib baca !!
YANG BUKAN ISLAM MAAF !!!

Pesan terakhir dan dakwah beliau, Ustadz Jefry Al-Bukhori.

Ciri-Ciri Kiamat Besar Menurut Agama Islam Ditandai Dengan:
- Kemunculan Imam Mahdi
- Kemunculan Dajjal
- Turunnya Nabi Isa (AS)
- Kemunculan Yajooj dan Majooj
- Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
- Pintu pengampunan akan ditutup
-Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah dan akan menandai muslim yang sebenar- benarnya
- Kabut selama 40 hari akan mematikan semua orang beriman sejati sehingga mereka tidak perlu mengalami tanda-tanda Kiamat lainnya
- Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerusakan
- Pemusnahan/runtuhnya Ka'bah
- Tulisan dalam Al-Qur'an akan lenyap
- Tiupan sangkakala yang pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa kaget dan ketakutan
- Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat makhluk hidup mati
- Dan tiupan sangkakala yang ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda: "Barangsiapa yang mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku buatkan tempat di surga baginya pada hari penghakiman kelak.
" Allah berfirman: "Jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu, maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari surgaKu."
Itulah yang dimaksud Dajjal bermata satu:
Artinya hanya memikirkan duniawi daripada akhirat.
Kerugian meninggalkan shalat:
Subuh :> Cahaya wajah akan pudar.
Dzuhur :> Berkah pendapatan akan hilang.
Ashar :> Kesehatan mulai terganggu.
Maghrib :> Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
Isya' :> Kedamaian dalam tidur sulit didapatkan.

Tolong Sebarkan Dengan Ikhlas Maaf bagi yang bukan Islam....

Khairul Hilmi Che Ali shared Bicara Che Wan's photo.
KABINET RASUAH 1 MALAYSIA (KR1M)

NAJIB RAZAK MASIH BELUM TERJAGA DARIPADA LENA YANG PANJANG.. ADAKAH DIA MASIH BELUM MENYEDARI BAHAWA PENOLAKAN MAJORITI RAKYAT MALAYSIA KEPADA UMNO/BARISAN NASIONAL ADALAH KERANA RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA YANG MENJADI BARAH DALAM KERAJAANNYA... MEMASUKKAN JERUNG RAKSASA INI SEBAGAI SEBAHAGIAN DARIPADA KABINETNYA AKAN HANYA MENINGKATKAN PENOLAKKAN RAKYAT MALAYSIA KEPADA REJIM UMNO/BN
KABINET RASUAH 1 MALAYSIA (KR1M)

NAJIB RAZAK MASIH BELUM TERJAGA DARIPADA LENA YANG PANJANG.. ADAKAH DIA MASIH BELUM MENYEDARI BAHAWA PENOLAKAN MAJORITI RAKYAT MALAYSIA KEPADA UMNO/BARISAN NASIONAL ADALAH KERANA RASUAH DAN SALAH GUNA KUASA YANG MENJADI BARAH DALAM KERAJAANNYA... MEMASUKKAN JERUNG RAKSASA INI SEBAGAI SEBAHAGIAN DARIPADA KABINETNYA AKAN HANYA MENINGKATKAN PENOLAKKAN RAKYAT MALAYSIA KEPADA REJIM UMNO/BN
Khairul Hilmi Che Ali and 2 other friends shared Wan Myzie's photo.
Habis la..DS anwar kali nie..rimau da mngauummm
P.PINANG PERNAH UMNO LEBIH KERUSI YANG DIMENANGI  DARI GERAKAN...KENAPA TAK AMBIK...BAGI JUGA GERAKAN... 


Jula Juli Jewel shared Lillie Leehanie's photo.
BERKURUN2 LAMANYA CINA GERAKAN JAGA P.PINANG .... TAK SEKOR MACAI LEMBUMNO PUN BERSUARA 

BILA DAP PEGANG SAJA  P.PINANG ....TERUS KATA "HABISLAH P.PINANG.... HABISLAH MELAYU" .... 

MEH SINI AKU BAGITAU SIKIT ....DALAM GERAKAN ADA 150% CINA TULIN .... KENAPA MASA TU MACAI3 LEMBUMNO NI TAK NAK MEROYAN?  DAN DALAM DAP TU PULA ADA PELBAGAI KAUM ....  CINA, MELAYU, INDIA, SERANI, PUNJABI DANNNN LAIN2 LAGI ....

MACAI2 LEMBUMNO NI PURA-PURA BODOH ATAU SEBENARNYA MEMANG BODOH SEJAK AZALI LAGI??
BERKURUN2 LAMANYA CINA GERAKAN JAGA P.PINANG .... TAK SEKOR MACAI LEMBUMNO PUN BERSUARA

BILA DAP PEGANG SAJA P.PINANG ....TERUS KATA "HABISLAH P.PINANG.... HABISLAH MELAYU" ....

MEH SINI AKU BAGITAU SIKIT ....DALAM GERAKAN ADA 150% CINA TULIN .... KENAPA MASA TU MACAI3 LEMBUMNO NI TAK NAK MEROYAN? DAN DALAM DAP TU PULA ADA PELBAGAI KAUM .... CINA, MELAYU, INDIA, SERANI, PUNJABI DANNNN LAIN2 LAGI ....

MACAI2 LEMBUMNO NI PURA-PURA BODOH ATAU SEBENARNYA MEMANG BODOH SEJAK AZALI LAGI??
Kahkahkah...memang lawak giler statement S/U BN Tanjong Karang ni...korang baca sendiri la...gau dah sakit perut baca statement nih...kahkahkah
Kahkahkah...memang lawak giler statement S/U BN Tanjong Karang ni...korang baca sendiri la...gau dah sakit perut baca statement nih...kahkahkah


Just think about it
Just think about it

Pelapis Pas Chetok added a new photo.
Photo

Tiada ulasan: