Ahad, 19 Mei 2013

KITA TAK TAHU BILA PERGI...TAK TAHU ALLAH AMBIK BILA....TAK KIRA TUA ATAU MUDA...JADI YANG HIDUP JANGAN BUAT JAHAT...TAKUT TENGAH BUAT JAHAT...ZALIM...TIPU...DOUBLE STANDARD DLL BENTUK AMALAN AHLI NERAKA....TIBA2 ALLAH MATIKAN....MACAM MANE...JADI BERHENTILAH BUAT KERJA2 JAHAT SERTA SOMBONG DAN BONGKAK

Khalid sahkan kouta Exco 4:3:3 di Selangor

Harakahdaily, 19 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar) mengesahkan, agihan kerusi Exco untuk Selangor adalah PAS 4, PKR 3 dan DAP 3.

Beliau mengesahkan perkara ini melalui twitternya malam tadi.

"Agihan kerusi Exco: PAS 4, PKR 3 dan DAP 3. Senarai nama dihantar kepada Tuanku DYMM Sultan Selangor pada Jumaat lepas," tulis Khalid dalam Twitternya.

Semalam Harakahdaily menyiarkan berita PAS Selangor telah menghantar empat nama untuk dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Pesuruhjaya PAS negeri, Dr Abdul Rani Osman berharap keempat-empat nama yang dikemukakan itu dipilih sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor penggal kedua ini.

Namun beliau enggan untuk mengesahkan senarai empat wakil rakyat PAS itu untuk mengelakkan adanya perkara sebalinya berlaku.

"Kita kemukakan empat nama, dan tidak semestinya keempat-empat itu terpilih menjadi exco. Dan kemungkinan juga satu nama untuk jawatan Speaker dan tiga lagi untuk exco. Ianya terserah dan terpulang kepada Sultan," katanya ketika menghubungi Harakahdaily.

Khalid mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar untuk penggal kedua pada 14 Mei lalu turut mengumumkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dikekalkan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor.

“Pengalaman beliau dijangka terus main peranan penting dalam pentadbiran negeri,” ujarnya.

Sehingga semalam, hanya DAP sahaja yang mengesahkan Adun Sungai Pinang dan Seri Kembangan, Teng Chang Khim dan Ean Yong Hian Wah mewakili parti itu sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

DAP dijangka akan mengekalkan kerusi Speaker kerana parti itu juga menang jumlah bilangan kerusi DUN yang sama dengan PAS.

Jika ini berlaku bermakna ketiga-tiga parti Pakatan mendapat ekuiti yang sama dalam kerajaan negeri Selangor dengan PKR mendapat kerusi MB manakala DAP mendapat kerusi Speaker Dewan Undangan Negeri.

Pada PRU13, DAP dan PAS masing-masing memenangi 15 kerusi Dun sementara PKR pula 14.

Isu Exco Selangor akan selesai dalam 2 hari - Tony Pua

Harakahdaily, 19 Mei 2013
KUALA LUMPUR: DAP yakin tiada isu besar dalam pembentukan Exco Selangor dan akan diselesaikan dengan baik dalam masa dua hari lagi.

Setiausaha Publisitinya, Tony Pua dalam kenyataannya berkata, pihaknya telah berjumpa dengan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim mengenainya petang ini.

Dalam pertemuan itu beliau bersama dengan Teresa Kok (Pengerusi DAP Selangor) dan Teng Cham Khim (Timbalan Pengerusi DAP Selangor) telah berbincang mengenainya dengan Khalid.

"Kita telah mencapai kata sepakat ianya akan diselesaikan dengan baik dan tidak akan ada kenyataan sehinggalah Exco dibentuk," kata Tony.

Pagi tadi, Tony Pua dalam kenyataannya mempertikaikan perubahan keputusan yang telah dicapai sebelum ini.

Sebelum ini PAS diputuskan akan menentu Speaker dan akan mendapat tiga kerusi Exco manakala DAP akan mendapat 4 dan PKR 3.

Namun malam tadi Khalid dalam kenyataannya berkata, kouta Exco adalah PAS 4, DAP 3 dan PKR 3.

Kemampuan Paul Low di JPM jadi persoalan

Abdul Aziz Mustafa, 19 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Asia Times menyifatkan peranan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan kepada usaha memerangi rasuah sebagai sesuatu yang dipersoalkan.

Akhbar itu menyifatkan Presiden Transparency International Malaysia (TI-M) itu memberikan kenyataan yang mempertahankan sikap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak mengambil tindakan terhadap Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud selepas dakwaan salah guna kuasa terhadap Taib seperti yang disiarkan dalam video Global Witness.

Low dilihat memberi kenyataan yang menimbulkan keraguan apabila berkata, Perdana Menteri mungkin mempunyai pilihan yang terhad kerana pendedahan terhadap Taib itu melibatkan urusan negeri.

Low juga dilaporkan tidak mengecam tindakan kerajaan sementara BN dalam pilihan raya lalu apabila ia melanggar Ikrar Integriti Pilihan Raya Transparency International yang ditandanganinya.

Tidak ada sebarang kecaman dilaporkan walaupun TI-M sendiri yang menyifatkan Najib telah mengabaikan salah satu janji dalam ikrar tersebut iaitu tidak menerima atau memberi rasuah atau terlibat dalam sebarang amalan rasuah.

Memburukkan keadaan, Khamis lalu, Malaysiakini melaporkan, salah seorang anggota TI-M, Koris Atan, mempersoalkan integriti Low yang menandatangani Ikrar Integriti tersebut dengan Najib tanpa kelulusan jawatankuasa pusat negeri badan itu.

"Hanya kerana melibatkan perdana menteri, dia tidak boleh rasa ada kuasa melakukan apa saja ikut kehendak sendiri, sekarang dia dilantik sebagai menteri, persoalan berbangkit sama ada ia sebahagian daripada rancangan," kata Koris.

Pengarah Institut Kepimpinan dan Strategi Asia Tan Sri Ramon Navaratnam menyifatkan perlantikan Low menyulitkan pentadbiran baru.

"Orang mahu lihat keputusannya. Masih banyak jerung yang berenang-renang dengan begitu seronok. Kita harap dapat melihat tindakan diambil terhadap mereka.

"Jika tidak, (perlantikan Low) akan mengakibatkan kesan yang sebaliknya dan hanya lebih kepada retorik," kata beliau.

Berkasih sayang kerana Allah

Muhammad Sanusi Mod Nor, 19 Mei 2013
Catatan sebelum ini mengundang banyak persepsi, barangkali juga kali ini. Catatan ini ringkas, namun penuh makna bagi pemilik hati yang masih punya nilai keinsanan, apatah lagi nurani yang memahami tasawwur 'amal Islami, menghayati konsep, sistem, rukun dan adab berjemaah dalam sebuah Harakah Islamiyyah.

Pagi tadi, Dr Syamsuri, Setiausaha Politik Presiden PAS menghubungi aku memaklumkan Presiden akan datang menziarahi Ustaz Azizan petang nanti, jam 3.30.  Hati dan perasaan segera lega dan gembira. Presiden PAS yang dikasihi itu, dalam waktunya yang sangat terbatas, akan meluangkan masa sekali lagi, membuat perjalanan jauh, menziarahi sahabat seperjuangan yang sedang mengalami saat-saat sukar dalam hidupnya.

Aku menyambut TGHH di kereta dan membawanya ke wad. Dia segak berjubah hitam berbutang hingga ke bawah, berserban seperti selalu. Wajahnya berseri walaupun nampak penat dengan kesibukannya. Pak Cop dan beberapa kepimpinan PAS Kedah menanti di pintu wad ICU. Dia memberi salam kepada beberapa pengunjung di koridor, terus melangkah laju terus ke bilik Ustaz Azizan.

Assalamualaikum! Suaranya bergetar. Ustaz Azizan dimaklumkan oleh anaknya Solehah, "Ayah! Ustaz Hadi mai..." Wajah Ustaz Azizan nampak berseri, bola matanya meliar mencari suara sahabat dan pimpinannya itu. Ustaz tidak mampu berkata-kata dan bersuara, tiub oksigen dan saluran paip masih menyekat suara dan mulutnya, dia cuba juga mengerakkan bibirnya untuk menjawab salam sahabatnya itu. Kedua belah tanggan terangkat ke paras dada, seolah menyatakan syukur di atas kedatangan itu.

"Bersabarlah, bersabarlah .... Banyakkan zikir dan doa. Hadis menyatakan orang yang bersabar menghadapi sakit akan diberi pahala yang banyak..." Kata TGHH sambil menggenggam tangan Ustaz Azizan. Wajah dan bola mata mereka bertentangan. Suara TGHH bergetar menahan sebak. " Ana datang nak bagitahu, keputusan yang besar bagi anta ini diambil untuk menyelamatkan nyawa anta, nyawa lebih penting dari anggota tubuh (kaki), atas kewajipan itu, kami semua sahabat dan keluarga membuat keputusan membenarkan pembedahan itu" kata TGHH. Ustaz Azizan mengangguk dan mengangkat tangannya sekali lagi seperti mahu kami juga berdoa untuknya. Mulutnya bergerak, namun tiada suara yang keluar.

TGHH memalingkan wajahnya ke belakang, matanya merah, air mata meleleh disebalik kaca matanya. Kami yang berada di situ tiada daya menahan pilu teramat sangat, dada berombak, nafas tersekat dan air mata menitis laju. Keakraban dan kasih sayang antara mereka terserlah memancar dalam pertemuan itu, tiada ayat untuk menzahirkannya. Aku berpaling ke sisi, Pak Cop, Dr Syamsuri, Helmi Khalid,  Doktor dan jururawat turut menangis menekupkan mulut dengan tangan.

TGHH memegang dahi Ustaz Azizan yang saat itu memandangnya. Sambil mengusap kepala sahabatnya, TGHH mengeluarkan kalimat ini..."Bersabarlah... kerja keras anta selama lima tahun pasti Allah akan terima ..... Khalifah Umar Abdul Aziz menjadi khalifah selama dua tahun setengah sahaja, dia diracun dan mati. Anta sempat juga 5 tahun, lebih lama daripada Umar Abdul Aziz, bersyukurlah dan teruskan bersabar!" Kata-kata TGHH ini diucap dalam tangisan, tersekat-sekat dan perlahan. Kami di belakang bagai tertimpa 'segunung rasa hiba'...menjuraikan air jernih tak terkawal lagi.

"Ana akan ke Turkey esok, InsyaAllah ana akan sampaikan salam anta kepada sahabat-sahabat di sana." Kata TGHH perlahan. Ustaz Azizan mengangguk, matanya memandang wajah TGHH, ada aitrmata bertakung di kelopaknya. Aku segera terbayang pertemuan Ustaz dengan sahabatnya Sheikh Yusoff Karocha, penterjemah kitab dan guru kepada Tayeb Erdogan di Turkey. Mereka bertemu penuh keakraban pada Januari lalu.

Ustaz Azizan mengangkat kedua tangannya dalam kepayahan, TGHH membaca doa ringkas dalam bahasa arab, kami mengaminkannya. Pak Cop dan aku mengambil tempat di sisi katilnya, sementara TGHH mendapat penjelasan ringkas Doktor tentang kondisi terkini Ustaz Azizan. " Ustaz berehatlah, kami semua akan terus berdoa untuk Ustaz." Kata Pak Cop dalam esakan tangisnya.

"Ana minta diri dulu, anta teruslah berehat dan banyakkan sabar". Ustaz Azizan cuba menghulurkan tangganya yang masih bertambat beberapa paip dan wayar bersambung ke mesin. TGHH menyambut dan memegangnya. Dia menjengketkan kakinya, membongkok dan mencium dahi sahabatnya yang terbaring itu, agak lama. "Moga anta lekas sembuh!" Katanya dalam esakkan.

TGHH menghala keluar. "Terima kasih semua!." Katanya sambil mengangkat tangan kepada Doktor dan jururawat yang sedang teresak kesayuan dalam bilik itu. Dia berhenti seketika, menanggalkan cermin mata dan mengesat air matanya di depan pintu. Aku lihat ramai juga yang menyaksikan pertemuan itu dari depan cermin pintu, turut menangis.

Demikianlah kasih sayang diantara dua tokoh pimpinan PAS yang terbina kerana  Allah, subur dan terus segar untuk mengharungi perjuangan suci ini. Ikatan tulus dari hati yang tersimpul kukuh sejak puluhan tahun lalu itu tidak terlerai, tidak mampu dirungkai oleh apapun, dengan sebab apapun, kerana simpulan itu benar dan ikhlas atas jalan Allah, bukan palsu bukan lakonan. Mereka berdua telah sebalut dalam perjuangan ini.... Air mata masih berjurai saat aku menitikkan nokhtah kepada catatan ini.



*Penulis adalah bekas Setiausaha Politik kepada Ustaz Azizan Abdul Razak

Keadaan Ustaz Azizan semakin baik

Harakahdaily, 19 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang semalam sekali lagi mengunjungi bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang sedang dirawat di Hospital Pulau Pinang (HPP).

Difahamkan keadaan Ustaz Azizan kini semakin baik, sudah mengenali orang namun masih sukar untuk bercakap dan masih memakai tiub oksigen.

Bekas setiausaha akhbarnya, Mohd Helmi Khalid berkata, Ustaz Azizan dalam keadaan sedar dan stabil namun masih lemah.

Beliau juga boleh memberi respon yang baik kepada orang sekeliling termasuk yang datang melawat.

Uastaz Azizan kini masih berada di unit rawatan rapi (ICU) hospital tersebut untuk rawatan ekoran kehilangan kedua-dua belah kaki beliau akibat komplikasi penyakit kencing manis.

Sementara itu, bekas setiausaha politik Ustaz Azizan, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, kunjungan presiden PAS semalam banyak memberi nasihat kepada bekas menteri besar Kedah itu agar tabah dan sabar menerima ujian Allah itu.

Dalam kunjungan itu, presiden PAS turut menjelaskan kepada Ustaz Azizan berhubung keputusan yang terpaksa dibuat bagi membenarkan pihak hospital melakukan pembedahan terhadap kedua-dua kaki beliau.

"Ana datang nak bagitahu, keputusan yang besar bagi anta ini diambil untuk menyelamatkan nyawa anta, nyawa lebih penting dari anggota tubuh (kaki), atas kewajipan itu, kami semua sahabat dan keluarga membuat keputusan membenarkan pembedahan itu" kata presiden PAS itu yang dipetik dalam tulisan Sanusi.
 Calon UMNO Dun Selising Meninggal Dunia - Al Fatihah
Posted on Sunday, May 19 @ 14:20:10 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh TKOOffline

Ketua Pemuda Umno Bahagian Bagan Serai, Sharudin Ahmad (Juga calon Dun Selising) yang koma sejak dua hari lalu meninggal dunia di Hospital Taiping akibat jangkitan kuman pada jam 8.40 malam Sabtu.

Doktor mengesahkan beliau mengalami jangkitan kuman dan keadaannya semakin kritikal apabila kuman merebak ke jantung dan buah pinggang. Sharudin pertama kali bertanding di DUN Selinsing tewas kepada penyandang Husin Din (PAS) dengan majoriti 809 undi.

Saya mengambil kesempatan ini mengucapkan takziah kepada keluarga alllahyarham.


Lelaki Inggris bertanya: "Kenapa dalam Islam wanita tidak boleh jabat tangan dengan Lelaki?"

Syeikh menjawab: "dapatkah kamu berjabat tangan dengan ratu Elizabeth?

Lelaki Inggris menjawab: "Oh tentu tidak boleh! Cuma orang-orang tertentu saja yang dapat berjabat tangan dengan ratu."

Syeikh tersenyum & berkata: “Wanita-wanita kami (Kaum muslimin) adalah para ratu, & ratu tidak boleh berjabat tangan dengan Lelaki sembarangan (yang bukan mahramnya).”

Lalu si Inggris bertanya lagi, "Kenapa perempuan Islam menutupi tubuh dan rambut mereka?"

Syeikh tersenyum dan punya 2 coklat, ia membuka yang pertama terus yang satu lagi tertutup. Dia melemparkan keduanya ke lantai yang kotor.

Syeikh bertanya: “Jika saya meminta Anda untuk mengambil satu coklat, mana yang Anda pilih?"

Si Inggris menjawab: "Yang tertutup...”

Syeikh berkata: “Itulah cara kami memperlakukan dan melihat perempuan kami.”

Si Inggris menjawab: "Wow Islam is Amazing...”
.....
http://tranungkiteoffline.blogspot.com


 
Pas Selangor sambut baik formula 4-3-3
JAMILAH HAMZAH
19 Mei 2013
Dr Abdul Rani Osman
Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman
SHAH ALAM - Pas Selangor menyambut baik formula senarai Exco Kerajaan Negeri Selangor yang diumumkan oleh Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang meletakkan empat pemimpin parti itu pada penggal ini.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, setiap negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat (PR) mempunyai beberapa opsyen untuk menghantar senarai calon kepada menteri besar atau ketua menteri.

Menurutnya yang juga Adun Meru, Pas juga telah menghantar  lebih daripada empat senarai calon sebagai pilihan sekiranya berlaku penolakan oleh Sultan Selangor.

"Kita gembira Pas dapat empat kerusi dengan menggunakan formula 4-3-3.

"Ini keputusan Tuanku DYMM Sultan Selangor (Sultan Sharafuddin Idris Shah) untuk guna formula itu, kita tak boleh nak pertikai.

"Pas ikut pekenan sultan, kalau begitu, begitulah," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Selepas keputusan rasmi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Abdul Khalid telah dilantik semula sebagai Menteri Besar Selangor untuk penggal kedua selepas PR memenangi majoriti dua pertiga dengan meraih 44 kerusi 56 kerusi Dun.

Pas dan DAP memenangi 15 kerusi setiap satu, manakala PKR pula 14 kerus
BERAPA BANYAK AHLI PARLIMEN UMNO/BN MENDAPAT GAJI HARAM SEPANJANG 5 TAHUN AKAN DATANG?

SOALAN : APA HUKUMNYA PENDAPATAN YANG DIPEROLEHI DARIPADA HASIL PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA

JAWAB USTAZ AZHAR IDRUS.... PENDAPATAN YANG DIPEROLEHI DARIPADA HASIL USAHA DENGAN CARA PENIPUAN MAKA HUKUMNYA HARAM... DAN BARANG SIAPA YANG MEMPEROLEH HASIL DARIPADA SUMBER YANG HARAM MAKA ALLAH TIDAK MENERIMA SOLAT YANG DILAKUKANNYA..BEGITU JUGA DENGAN AMALAN-AMALAN LAIN YANG DILAKUKANNNYA TIDAK AKAN DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T...

KOMEN BCW...

APA KOMEN MENTERI AGAMA JAMIL KHIR @ USTAZAH MASHITAH?
BERAPA BANYAK AHLI PARLIMEN UMNO/BN MENDAPAT  GAJI HARAM SEPANJANG 5 TAHUN AKAN DATANG?

SOALAN : APA HUKUMNYA PENDAPATAN YANG DIPEROLEHI DARIPADA HASIL PENIPUAN DALAM PILIHANRAYA

JAWAB USTAZ AZHAR IDRUS.... PENDAPATAN YANG DIPEROLEHI DARIPADA HASIL USAHA DENGAN CARA PENIPUAN  MAKA HUKUMNYA HARAM... DAN BARANG SIAPA YANG MEMPEROLEH HASIL DARIPADA SUMBER YANG HARAM MAKA ALLAH TIDAK MENERIMA SOLAT YANG DILAKUKANNYA..BEGITU JUGA DENGAN AMALAN-AMALAN LAIN YANG DILAKUKANNNYA TIDAK AKAN DITERIMA OLEH ALLAH S.W.T...

KOMEN BCW...

APA KOMEN MENTERI AGAMA JAMIL KHIR @ USTAZAH MASHITAH?
Like · · · about an hour ago ·
Ibnu Rashid shared Kami sayang ulama's photo.
Calvin Khoo adalah seorang pereka fesyen terkemuka di Malaysia, beliau sudah di dalam industri lebih 17 tahun malah mempunyai label jenama sendiri. Sentiasa menjadi pereka fesyen untuk artis dalam program-program besar seperti ABPBH, Minggu Fesyen Kuala Lumpur, Anugerah Fesyen Antarabangsa Malaysia, Festival Fesyen Islam KL dsb. 

Alhamdulillah... petang tadi jam 3 beliau telah mengucap dua kalimah syahadah dengan disaksikan Ustaz Dato' Ismail Kamus, Dato' Dr. Asri Zainal Abidin dan YB Ust. Solihin Mokhyi. Sahabat saya A Razak Muthalib turut menjemput saya tetapi tidak berkesempatan.

Namun, doa saya agar saudara baru kita, Calvin Thoo sentiasa di bawah lembayung kasih sayang Allah. Welcome to our big family my dear brother. 
-AM-
Calvin Khoo adalah seorang pereka fesyen terkemuka di Malaysia, beliau sudah di dalam industri lebih 17 tahun malah mempunyai label jenama sendiri. Sentiasa menjadi pereka fesyen untuk artis dalam program-program besar seperti ABPBH, Minggu Fesyen Kuala Lumpur, Anugerah Fesyen Antarabangsa Malaysia, Festival Fesyen Islam KL dsb.

Alhamdulillah... petang tadi jam 3 beliau telah mengucap dua kalimah syahadah dengan disaksikan Ustaz Dato' Ismail Kamus, Dato' Dr. Asri Zainal Abidin dan YB Ust. Solihin Mokhyi. Sahabat saya A Razak Muthalib turut menjemput saya tetapi tidak berkesempatan.

Namun, doa saya agar saudara baru kita, Calvin Thoo sentiasa di bawah lembayung kasih sayang Allah. Welcome to our big family my dear brother.
-AM-


Hassan Ali Mendapat Apa Yang Beliau Sebutkan.. Tak Dapat Satu Undi Pun...

http://greenboc.blogspot.com/2013/05/hassan-ali-mendapat-apa-yang-beliau.html
Hassan Ali Mendapat Apa Yang Beliau Sebutkan.. Tak Dapat Satu Undi Pun...

http://greenboc.blogspot.com/2013/05/hassan-ali-mendapat-apa-yang-beliau.html
Like · · · 22 minutes ago ·
TELAH BERLAKU ^_^....

"jika penguasa2 mereka melaksanakan hukum yang bukan darI ALLAH maka ALLAH akan menguasakan musuh2 mereka untuk memerintah dan merampas harta kekayaan mereka ,jika mereka menyia2kan kitab dan sunnah nabi maka ALLAH MENJADIKAN PERMUSUHAN di antara mereka ..."hadis R.AHMAD dan ibnu majah
Abu Hashim Jalal shared Qalsom Bee's photo.
Photo

Tiada ulasan: