Rabu, 8 Mei 2013

KEJAHATAN AKAN TERSERLAH SATU DEMI SATU...BAIK PENIPUAN...RASUAH...SONGLAP ATAU TERUS MUNGKIN KEPADA PEREMPUAN SIMPANAN...MINUM ARAK DAN JUDI...ALLAH AKAN MENGHUKUM PERSALAH2 INI

Ayah MB Kelantan pernah jadi mangsa ISA

Aslani M, 07 Mei 2013
TUMPAT: Mungkin ramai tidak tahu, ketokohan Datuk Ahmad Yakob sebenarnya diwarisi daripada ayahnya, Tok Guru Haji Yaakob Ishak, pengasas Pondok Berangan.


Haji Yaakob pernah ditahan di bawah ISA bersama Nik Abdullah Arshad kerana lantang memperjuangkan Islam.

Hari ini Ahmad yang lebih mesra dengan panggilan Ustaz Mad menggantikan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar Kelantan.

Beliau mengangkat sumpah di hadapan Sultan Muhamad V di Istana Negeri di Kubang Kerian, petang semalam.

Ustaz Mad dilahirkan pada 1 Febuari 1950. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Berangan pada 1957. Di peringkat menengah belajar di Maahad Muhammadi.

Pada 1977 melanjut pelajaran ke Universiti Al Azhar, Mesir. Selepas menamatkan peringkat ijazah dalam bidang Syariah menyambung pula di peringkat Diploma pendidikan di Ain Shams University

Memulakan kerjaya awal sebagai pendidik di Sekolah Menengah Dato’ Bentara Dalam, Segamat. Pernah mengajar di Sekolah Menengah Dabong, Kuala Krai.

Pada 1986 dipindah pula ke Sekolah Menengah Perempuan di Pasir Mas. Sekolah terakhir iaitu Sekolah Menengah Rantau Panjang sebelum meletak jawatan dan bertanding di Dun Pasir Pekan pada pilihan raya umum 1995.

Perwatakannya sederhana, tiada protokol yang menjadi penghalang biar pun mempunyai kedudukan tinggi dalam kerajaan.

Rumahnya masih lama, rumah kayu. Hasil perkahwinan dengan Datin Siti Zabidah Abdul Hamid, seorang pendidik mereka dikurniakan 12 orang.

Rumahnya tidak jauh berbeza dengan rumah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat di Pulau Melaka.

Sekarang beliau dipilih Tuan Guru Nik Abdul Aziz menggantikan tempatnya.


Ikuti maklumat lanjut dalam Harakah cetak keluaran akan datang.

Rafizi ketuai pasukan kumpul bukti penipuan PRU13

Harakahdaily, 07 Mei 2013
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli akan mengetuai pasukan penyiasat untuk mengumpul bukti serta sebarang penipuan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Perkara itu diumumkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Menurut Anwar, pasukan penyiasat itu terdiri daripada pimpinan tertinggi dari setiap parti dalam Pakatan Rakyat dan akan memulakan siasatan ke atas seluruh negara.

"Pasukan beliau (Rafizi) akan memadankan bukti-bukti tersebut dengan analisa keputusan di setiap kawasan Parlimen yang keputusannya telah diselewengkan," kata Anwar.

"Dalam beberapa minggu akan datang, kami akan membentangkan bukti kepada orang ramai bahawa (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib Tun Razak memenangi pilihan raya ini melalui penipuan dan penyelewengan," katanya lagi.

Pasukan itu juga kata Anwar telahpun memulakan tugas untuk mengumpul semua maklumat dan bukti penipuan dan penyelewengan di seluruh negara.

Anwar sebelum ini mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat tidak dapat menerima keputusan pilihan raya bagi kawasan yang dipertikai dan menunggu penjelasan dari SPR.

Kami bukan rasis tapi bijak - DHPP jawab Utusan

Hazayani Zakaria, 07 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Jika ditanya "Orang Cina mahu apa", saya mahu jawab orang Cina mahukan pemimpin yang bersih dari rasuah dan amanah, kata Naib Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Vincent Lee.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab laporan muka depan akhbar Utusan Malaysia hari ini yang bertajuk 'Apa lagi Cina mahu'.

Bekas Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam juga di muka depan akhbar tersebut berkata "mereka (Cina) sangat rasis".

Ekoran kalah di Parlimen Bukit Katil, beliau menyalahkan orang Cina kerana tidak memilih beliau dan menyifatkan orang Cina tidak mengenang jasa.

Manakala semalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam kenyataannya berkata, pilihan raya kali ini merupakan 'Tsunami Cina'.

"Orang Cina bukan rasis tapi kami bijak. Kami jelas dengan apa yang kami mahu iaitu pembangunan dan masa depan negara.

"Orang Cina mengutamakan pemimpin yang amanah dan bersih, tidak kira dari kaum apa pun," kata Vincent ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Vincent yang juga Ketua DHPP Wilayah Persekutuan turut berkata, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) boleh disifatkan sebagai rasis kerana seringkali mengeluarkan kenyataan bertujuan meniupkan api perkauman.

"Kalau mereka kata orang Cina rasis, mereka silap. Kalau nak cakap soal rasis, Perkasa lagi rasis," katanya.

Justeru beliau menyeru semua pihak khususnya akhbar milik Umno agar berhenti menyiarkan kenyataan yang menimbulkan kebencian antara kaum.

"Akhbar Utusan Malaysia cukup-cukuplah siarkan kenyataan menghasut kebencian orang Melayu kepada orang Cina. Kita harus berpolitik secara matang, bukan menimbulkan isu perkauman," katanya.

Tiada tuah lagi Ibrahim lawan PAS

Subky Latif, 07 Mei 2013

TIADALAH orang UMNO Kelantan yang dikira sepintar Dato Ibrahim Ali sepanjang berlawan dengan PAS di negeri itu. Dia boleh hidup dalam semua masa.

Walaupun sejak 40  tahun lalu pemimpin hebat UMNO  Kelantan  ialah Tengku Razaleigh Hamzah, tetapi Ibrahim boleh hidup baik bersama Tengku Razaleigh mahupun selepas masa Tengku Razaleigh.

Angkatlah siapa  jadi ketua  UMNO  Kelantan selepas Ku Li, baik Annuar Musa mahupun Mustapa Mohamad atau Dr. Awang Adek, tiada siapa yang dapat menjinakkan Ibrahim Ali. Dia sudah ke depan sebelum nama-nama itu muncul dalam politik.

Besar peranannya menumbangkan kerajaan PAS yang dipimpin oleh Dato Asri dulu. Dia bermula dengan menubuhkan  Berjasa bersama Dato Mohamad Nasir. Selepas PAS kalah dan Berjasa tidak bertenaga lagi dia terus dalam UMNO. Tidak lambat baginya mendapat tempat penting  dalam UMNO bagi menjadi pemimpin  UMNO Pasir Mas.

Sakit PAS Pasir Mas untuk menundudukkan Ibrahim. Dalam  waktu yang muda dia berjaya mengalahkan PAS untuk jadi anggota Parlimen Pasir  Mas. Dia bermula sebagai hulubalang Ku  Li. Banyak kerja yang dibuatnya bagi pihak  Ku Li. Termasuk menjalankan kerja menentang Dr.  Mahathir sebagai Presiden UMNO dan sebelumnya membantu Ku  Li menentang Musa Hitam sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Apabila dia melihat Ku Li hilang bisa, dia terus menjadi hulubalang Dr. Mahathir pula. Dr. Mahathir memang pandai memungut  siapa  saja yang pernah menentangnya untuk menjadi hulubalangnya.

Tiada mudah bagi PAS menguasai Pasir  Mas. PAS tidak sukar menghadapi Annuar Musa tetapi tidak mudah berdepan dengan Ibrahim walaupun  dia tidak pernah menjadi orang pertama UMNO  di negeri itu.

Berkat pimpinan ulama PAS Kelantan  dan pimpinan Tok Guru Nik Aziz sebagai Menteri Besar Kelantan dan setelah S46 dibubarkan bagi menyertai UMNO, kekuatan Ibrahim mulai tercabar.

Dalam PRU 1999 Ibrahim  Ali dapat dikalahkan oleh Ustaz Ismail Noh dari  PAS. Pimpinan Annuar Musa dan Mustapa Mohamad tidak stabil. Mereka tidak dapat mengawal kerenah Ibrahim Ali. Kalau pimpinan UMNO negeri itu olehnya.

Bila UMNO diambil alih Abdullah Badawi, cara untuk mematikan politik Ibrahim ialah memecatkan dari UMNO  seumur hidup. Dia  lawan pimpinan UMNO Pasir  Mas yang pernah duduk di bawahnya. Dia cuba buktikan  dia lebih pintar dari  UMNO  Pasir Mas, dia bertanding bebas menentang BN dan PAS dalam PRU 2004. Bukan  saja dia kalah, BN pun kalah.

Lepas itu dia berbaik dengan Tok Guru Nik Aziz. Dia bersama PAS menentang  UMNO  seluruh Kelantan. Tetapi sekali-kali dia  tidak mahu menyertai PAS. Dengan kepintarannya dia dapat meyakinkan pimpinan PAS untuk menjadi calon PAS tanpa menyertai PAS. Ustaz Ismail Noh memberi laluan kepadanya menjadi calon PAS Pasir Mas menentang BN. Dia menang PRU 2008 dan jadi MP Pasir  Mas semula.

Dia enggan jadi MP PAS tetapi selesa jadi MP Bebas, tidak terikat dengan disiplin parti. Dia tidak  teragak-agak menyerang PAS dan kerajaan Kelantan. Bila Najib menggantikan Tun Abdulllah Badawi, dia banyak bercakap selari dengan dasar Najib. Dia berusaha  untuk mewakili BN di Pasir Mas dalam pilihanraya tanpa masuk UMNO.  Kerana dia dibuang dari UMNO seumur hidup, payah bagi UMNO menerimanya selagi Tun Abdullah hidup.

Tetapi dia berjaya meyakinkan Dr. M dan Najib bahawa dia boleh mengalahkan PAS. Dr. M berjaya mempengaruhi Najib memberinya menjadi calon menentang PAS tanpa jadi UMNO.

Seminggu sebelum Najib mengumumkan calon BN, saya menerima SMS, Ibrahim tidak disenaraikan sebagai  calon BN, tetapi calon BN tidak menyerahkan penamaannya bagi membolehkan Ibrahim berlawan satu  sama satu dengan PAS. Betul dia  saja menentang PAS bagi Parlimen Pasir Mas.

Bagaimana pun dia kalah juga. Dia  guna PAS lawan BN, dia menang. Dia guna UMNO dan BN untuk lawan PAS, dia tidak jadi orang bertuah lagi.

Biarkan aku bersedih

Budak Skema, 07 Mei 2013


Saya paksa hati biar reda
Saya pujuk akal agar menerima

Sudah bertalu madah ingin menyejukkan
Sudah berkali bait suci ditatapkan
Agar salju bahang jiwa di relungan
Namun, susah nian...
Lebih sekali, atap mata berair kaca
Lebih sekali, lantai nafas beralir esak
Masih detik ini payah melumatkan
Epilog 5 Mei berdialog dusta

Ku selak kulit hari dulu
Ku imbau huluranku
Ku sergah khilafku
Kerana mungkin, aku yang berdosa
Meninggalkan kamu, menggapai seorang

Kata kamu, biar ia berlalu
Mungkin tunas masih silu
Mungkin benih belum bertemu wahyu
Mungkin juga, baru menukar layu

Mereka sudah tahu yang benar
Di sini bersih, di situ onar
Namun tempang adab
Mereka enggan

Benar katamu
Akal ditawani fakta
Hati dipikat kata

Sedihlah, namun usah berhenti...

Az-Zagazig
6 Mei 2013
9.26 Malam
Dalam Bilik.

Apabila Pakatan tak sampai ke Putrajaya

-, 06 Mei 2013



DENGAN keputusan PRU13, telah diketahui Pakatan Rakyat tidak sampai ke Putrajaya. Masing-masing terpaksa balik ke pengkalan sendiri untuk memikirkan lain kali pula ke situ.

Sama ada setuju atau tidak setuju dengan keputusan itu tiada apa yang  dapat dibuat, kerana sistem pilihanraya demokrasi memperaturkan keputusan itu diterima baik apa jua yang berlaku.

Dengan keputusan itu Putrajaya tidak dapat diambil alih. Kerajaan pusat yang sama dan Perdana  Menteri yang sama menyambung tanggungjawabnya.

Dengan ini harga minyak tidak dapat diturunkan dalam masa 24 jam selepas keputusan pillihanraya diketahui. Harga minyak terus seperti biasa. Kerajaan yang ada tidak menjanjikan harganya diturunkan dan tidak pula berjanji ia tidak  akan dinaikkan. Rakyat akan menghadapi keadaan yang sama tentang harga minyak dan segala kesannya.

Tiada janji harga barang dapat dikawal.

Negeri yang  menghasilkan minyak iaitu Terengganu, Sabah dan Sarawak hilang peluang untuk dapat royalti minyak 20 peratus.

Kelantan yang sedang menuntut haknya atas minyak yang dinafikan sejak sekian lama hilang peluang yang segera untuk menyelesaikan tuntutan itu. Bahkan negeri seperti Terengganu tidak  ada jaminan untuk mentadbirkan sendiri royalti lima peratusnya yang dirampas sejak zaman Dr. Mahathir lagi.

Harapan untuk membeli motokar baru yang murah juga hilang. Walaupun BN dalam aku janji manifestonya menjanjikan untuk menurunkan harga motokar yang baru, tetapi ia tidak menjanjikan penghapusan cukai  eksais atasnya.

Orang-orang yang menangguh pembelian motokar sejak beberapa bulan  dulu kerana menunggu harapan PR sampai ke Putrajaya, terpaksa melupakan harapan itu. Terpaksalah membelinya dengan harga yang biasa.

Orang yang meminjam PTPTN terpaksa melupakan  saja harapan ia dimansuhkan dan yang menangguhkan membayarnya dulu beriktiarlah membayarnya.

Ibu bapa yang anak-anaknya yang bakal masuk universiti selepas ini, tak usah memikirkan anak-anaknya akan bebas dari tanggungjawab PTPTN. Rakyat sekarang sudah hilang peluang untuk mendapat pelajaran percuma dari pra sekolah hingga ke universiti.

Ibu bapa yang mahu anak-anaknya masuk ke sekolah agama  rakyat dan tahfiz al-Quran terpaksa memikirkan sistem pengajian itu mengikut cara lama iaitu berbelanja sendiri.

Semangat perlembagaan menjanjikan setiap  anak yang lahir ada peruntukan pendidikan per kepala. Peruntukan itu akan ikut ke sekolah mana anak itu pergi. Yang memilih belajar di sekolah Tamil dan Cina, ke sekolah itulah duit itu diberi. Tetapi yang pergi ke sekolah agama rakyat seperti pondok dan tahfiz, duit itu tidak mengikut murid itu.

Pakatan Rakyat ada menjanjikan sekolah seperti itu termasuk  dalam sistem pelajaran percuma yang dicadangkan.

Harapan untuk bebas tol lebuhraya secara berperingkat-peringkat tidak dinikmati selagi Putrajaya tidak diambil  allih oleh  Pakatan. Maka sekalian rakyat untuk masa lima  tahun akan datang tidak dapat berangan-angan untuk melalui lebuhraya tanpa tol. Tidak diketahui apakah ia akan dikurangkan? Apa pun bersedialah untuk meneruskan mengguna lebuhraya seperti biasa.

Orang-orang yang kena saman ekor, bersedialah untuk membayarnya jika tidak mahu diburu.

Apakah tidak mustahil kerajaan yang menang itu menciplak segala janji manifesto PR? Ia tidak dapat difikirkan kerana ia berkara, melaksanakan janji itu menyebabkan negara bangkrap. Ia tak akan fikirkan hal itu.

Jangan berputus asa. Sebarlah dengan ujian kekalahan itu. Lima tahun lagi akan diteruskan janji itu. Lima tahun tidaklah lama sangat.

Pengundi Melayu bandar juga tolak BN

Abd Shukur Harun, 07 Mei 2013

Mengatakan keputusan PRU Ahad lalu sebagai ‘tsunami Cina’ adalah tanggapan yang sangat salah, tidak bertanggung jawab, tidak rasional dan masih lagi meniupkan sentimen perkauman.

Tanggapan seumpama ini menggambarkan pemikiran sempit dan emosi pemimpin Umno/BN. Ia juga menggambarkan pemimpin Umno ini tidak mengakui kebangkitan rakyat pelbagai kaum yang mahukan perubahan. Oleh itu, mestilah diakui bahawa keputusan PRU yang lalu adalah manifestasi ‘tsunami rakyat’ yang menolak rasuah, perkauman, tidak amanah, kronisme dan pelbagai lagi. Ini antara asas penolakan rakyat kepada Umno/BN dalam PRU itu.

Pelbagai bukti yang amat nyata ialah bahawa apa yang berlaku pada Ahad, 5 Mei itu bukan ‘tsunami politik Cina’ tetapi adalah kesedaran dan kebangkitan rakyat pelbagai kaum, disebabkan:

+ Majoriti pengundi Cina menolak Umno/BN bukan kerana mereka membenci Melayu tetapi merka benci kepada penyelewengan kuasa, rasuah, mengkayakan segelintir kroni dan amalan nepotisme.

+  Pengundi Cina, malah Melayu juga yang tinggal di bandar dan semi bandar sangat benci dengan kempen perkauman yang ditaburkan, berbanding di luar bandar, mereka ini hanya mendapat maklumat dari media tradisional – TV dan akhbar.

+  Pengundi bandar dan semi bandar mendapat maklumat daripada pelbagai sumber media baru yang jauh lebih luas dan terbuka. Oleh sebab itu, melalui sumber ini, mereka tahu akan penyelewengan dan rasuah yang dilakukan oleh orang-orang berkuasa. Mereka tidak lagi mempercayai apa yang ditayangkan di TV dan akhbar. Malah sudah ramai orang kampung, termasuk di tanah rancangan Felda sendiri, sudah melahirkan rasa bosan mereka dengan propaganda yang dihidangkan oleh media tradisional ini.

+ Masih ramai lagi pengundi Melayu dan India yang menyokong calon Barisan, terutama di kawasan pedalaman.

+  Kehadiran sekitar 40 peratus pengundi muda pelbagai kaum (kali pertama dan kedua) - yang berbaris panjang untuk mengundi di banyak tempat mengundi, terutama di bandar dan semi bandar. Mereka ini pengundi yang berfikiran sangat kritikal, menolak perkauman, benci kepada kempen lucah, ganas dan kesat. Oleh sebab itulah mereka menolak Umno/BN.

Malah ramai anak peneroka Felda sendiri, termasuk anak gadis mereka, yang membawa bendera dan sepanduk serta memakai baju PAS/DAP/PKR pada hari penamaan calon, khususnya di negeri Johor yang menjadi ‘kubu terakhir’ Umno yang sedang mengalami kemerosotan itu.

+  Ramainya pengundi bandar dan semi bandar – dari kelas menengah rendah dan sederhana – yang mengundi calon Pakat Rakyat. Tanda sokongan besar-besaran mereka bermula daripada ceramah Pakatan Rakyat yakni mereka hadir beramai-ramai bersama kaum Cina. Malah ramai antara mereka yang ikut mengisi tabung derma di majlis ceramah, sama ada ceramah PAS, PKR ataupun DAP.

Mereka ini sudah menjauhkan diri dari sikap perkauman dan agama yang sempit. Mereka sangat terbuka kerana terdedah kepada pelbagai maklumat daripada media baru yang dibawa oleh teknologi baru.

+  Sokongan pengundi Cina bukan saja kepada calon DAP, malah kepada calon PAS dan PKR juga. Ini manifestasi bahawa tembok perkauman, khususnya di bandar dan semi bandar telahpun runtuh. Malangnya Umno/BN enggan mengakui hakikat ini.

+ Pengundi yang menolak BN benci melihat lagak pemimpin Umno/BN yang bermewah-mewah justeru mereka tahu datang dari mana duit dan harta mereka.

+  Pengundi yang menolak Umno/BN merasakan mereka menjadi mangsa kepada meningkatnya harga barang keperluan harian, harga rumah yang mahal tidak mampu dibeli kerana pendapatan mereka rendah.

+  Mereka merasa menjadi mangsa kepada bayaran tol lebuh raya yang begitu lama, menyebabkan mereka merasa sangat terbeban. Begitu juga harga kereta yang mahal, sedangkan mereka sangat perlu menggunakannya untuk urusan kerja dan sebagainya, disebabkan sistem pengangkutan awam sangat buruk.

+  Mereka merasa sangat terbeban dengan pembayaran PTPTN. Memang ada kebenaran pendapat penganalisis, bahawa keputusan PRU ke-13 ini bukanlah semudah ‘tsunami Cina’ seperti didakwa oleh Najib Tun Razak. Akan tetapi peralihan besar pengundi bandar dan kelas menengah yang menyaksikan jurang antara bandar-luar bandar Malaysia semakin luas.

Penganalisis itu menyatakan, walaupun wujud peningkatan sokongan kaum Cina terhadap Pakatan Rakyat (PR), tsunami politik juga telah melanda ‘sebahagian besar daripada pengundi Melayu, iaitu di antara mereka adalah pengundi kelas menengah dan kelas atas.

Menurut penganalisis politik Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin dalam The Malaysian Insider,  majoriti DAP meningkat juga kerana rasa tidak puas hati pengundi muda Melayu. Kesimpulannya, untuk melabelkan polarisasi kaum adalah terlalu mudah.

DAP berjaya melumpuhkan MCA dalam PRU kali ini dengan penasihatnya Lim Kit Siang mengalahkan Pengerusi BN Johor Datuk Abdul Ghani Othman dengan 14,762 undi di kerusi Parlimen Gelang Patah, selain merampas Kulai, Kluang dan Bakri di Johor.

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengatakan parti komponen BN itu tidak akan mengambil apa-apa jawatan kerajaan selepas menang hanya tujuh kerusi Parlimen, kurang separuh daripada 15 kerusi Parlimen dimenangi dalam Pilihan Raya Umum 2008.

Wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin mengatakan bahawa BN bukan saja mendapat kurang kerusi di Parlimen dan Dun berbanding 2008, akan tetapi turut kehilangan undi popular buat pertama kali sejak 1969.

Daripada 11,257,147 pengundi berdaftar kali ini, sejumlah 5,623,984 (49.96 peratus) pengundi memilih PR di peringkat Persekutuan berbanding 5,237,699 undi (46.53 peratus) yang diperolehi BN.

Kesimpulannya, menurut pendapat saya, pemimpin BN masih belum bersedia menerima hakikat yang berlaku ini.

Tiada ulasan: