Khamis, 2 Mei 2013

BINCANG AJE...ADA JUGA PANDANGAN DITAPIS UNTUK MENJAGA HATI MANA2 PIHAK...5 MEI PENENTU DARI ALLAH...TELUS ATAU TAK CARANYA...ALLAH AKAN ADILI DIAKHIRAT....KESUDAHANNYA SYURGA ATAU NERAKA JIKA TAK TELUS

Jika SPR menipu, rakyat sedia bangkit

Analisa Dr Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar, 02 Mei 2013

Ketika artikel ke 8  sempena PRU 13 ini di tulis blogger Milosuam baru saja ditahan dipercayai atas berita mengenai sumber berita dan bukti polis mengundi awal.

Kecelaruan isu ini ialah berpunca daripada sidang akhbar Pengerusi SPR (Suruhanjaya Pilihanraya)  yang menyebut hanya  tarikh mengundi awal polis dan tentera pada 30hb April 2013 manakala mengundi biasa pada 5hb Mei 2013 selain mengundi diluar negeri pada 28hb April 2013.

Pengerusi SPR juga menegaskan tiada lagi istilah undi Pos yang kemudiannya masih wujud lagi rupa-rupanya undi Pos ini.  Tiba-tiba negara di kejutkan dengan berita bergambar  oleh Milosuam yang ada anggota polis mengundi lebih awal daripada 30hb April 2013 yang dinafikan oleh PDRM dan SPR yang membawa kepada penahanan Milosuam selepas laporan polis di buat oleh Jabatan Siasatan Komersial PDRM dan SPR sendiri. 

Seterusnya lebih pelik majoriti media arus perdana menyiarkan pula berita tentera di Lahad Datu mengundi lebih awal daripada 30hb April 2013. Maka makin kelirulah rakyat dengan SPR.

Kekeliruan terhadap tindak tanduk Pengerusi SPR yang umumkan dakwat kekal 7 hari dan sebelum itu 5 hari tetapi pihak pasukan keselamatan dan isteri masing masing dapat membasuh dakwat yang dikatakan kekal dan ini membuka pada pra sangka rakyat yang undi lebih dari sekali masih boleh berlaku.

(Laporan polis telah di buat terhadap SPR  atas isu ini oleh yang berkenaan)


Selepas terbongkarnya dakwat yang bernilai jutaan ringgit itu sebenarnya boleh dibasuh, SPR menerusi setiausahanya menjelaskan botol perlu di goncang sebelum guna-agaknya segala kursus untuk petugas SPR yang dilakukan lebih dari sekali tidak memadai.


Hari rabu  1hb Mei 2013, di berita radio klasik pula berulang ulang audio Datuk Wan Ahmad Timbalan Pengerusi SPR berkata yang lebih penting dari dakwat kekal ialah daftar undi yang di katanya sebagai 100% tepat. Ini seterusnya membuka lagi rasa ketidak percayaan rakyat terhadap SPR dengan pendedahan demi pendedahan merujuk kepada daftar undi di Harakahdaily.net dan Keadilandaily sejak beberapa hari yang lepas.

Minggu lepas Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan di kinitv dan pelbagai media lain mengenai kenderaan yang membawa kertas undi yang belum di pangkah yang sepatutnya menuju ke ibupejabat SPR di Putrajaya di lencongkan ke Kawasan Industri di Kajang yang kemudiannya di ketawakan Pengerusi SPR sebagai kawasan berkenaan memang SPR ada gudang.

Namun beberapa hari lepas itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan di Kinitv (gambar) dan pelbagai media lain juga bukti-bukti bergambar rumah kedai yang dikatakan Pengerusi SPR sebagai gudang itu kelihatan seperti lokasi penagih dadah ataupun rumah kedai tempat jin bertendang yang mana ia kelihatan amat using, buruk dan lama di tinggalkan.

Ianya memang agak tak munasabah untuk dikatakan gudang SPR malah semakan milikan yang dilakukan ianya bukan milik SPR . Rakyat akan percaya jika ianya tempat penjenayah menyimpan dadah dengan lokasi yang begitu kotor tak terjaga atau ibupejabat Count Drakula.

Ini rupanya gudang SPR bak kata P Ramlee dalam filem Labu Labi, “macam setan” merujuk kepada keadaan kereta Haji Bakhil.

(Tontonlah video pendedahan terkini Dato Seri Anwar Ibrahim di laman youtube, kinitv, keadilandaily, malaysiachronicle, themalaysiannsider, harakahdaily.net dan nilaikan sendiri samada nak percayai SPR atau nak percayai pendedahan yang amat logik oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim)

Sejak beberapa hari yang lepas rakyat  Malaysia di media sosial telah mendapat beberapa keping gambar  ketibaan rakyat Bangladesh yang beratur panjang memakai dengan keadaan yang amat ramai dan bas-bas mengangkut mereka terus masuk ke kawasan khas berhampiran landasan penerbangan.

Malah jadual ketibaan mereka menerusi pengangkutan udara telah di perolehi oleh warga cyber dengan pelbagai medium media sosial. (Pada 2hb Mei 2013 , Datuk Seri Anwar Ibrahim  di laporkan Keadilandaily di jangka mendedahkan bukti ketibaan para pengundi rakyat Bangladesh ini)   

Jawapan yang diberi Pengerusi SPR di satu program tv sempena PRU 13 baru- baru ini ialah asalkan seseorang itu mempunyai kad pengenalan yang sah , SPR tidak akan pertikai status mereka.  Soalnya apakah jika haiwan seperti orang utan datang beratur di hari mengundi dengan membawa kad pengenalan yang sah, SPR akan mengizinkan haiwan berkenaan mengundi semata-mata kerana ia membawa my kad yang asli.

Jadi, amatlah patut SPR menggunakan budibicara untuk mempertikaikan status mykad berkenaan  walaupun asli dan seterusnya tidak membenarkan mereka mereka yang berwajah Bangladesh, Pakistan, Indonesia, Myammar dsbnya mengundi.

Jika JPN perlu berada di setiap lokasi mengundi, maka wujudkan meja JPN. Tidak semua pegawai JPN akan menyokong sebarang pemalsuan kerakyatan sekalipun zahirnya  mykad itu asli.


(Hantu hantu dah tiba di lapangan terbang)



Lebih sejuta rakyat (atau 800 ribu atau  cuma 45 ribu mengikut kepercayaan propaganda masing masing) yang menghadiri Himpunan Kebangkitan Rakyat-Merdeka Rakyat di Stadium Merdeka awal tahun ini telah berjanji dan berikrar untuk turun humban SPR ke penjara jika SPR menipu pada PRU 13 yang dijadualkan berlangsung ahad ini.

Amaran rakyat ini harus di ambil serius oleh SPR dan pihak pasokan keselamatan patut membantu rakyat menghadapi para penipu dan penjenayah pilihanraya. Kini pihak pasokan keselamatan berkuasa sepenuhnya terhadap keselamatan negara tanpa campurtangan sebarang ahli politik pemerintah sebelumnya kerana tiada kerajaan yang wujud sebelum keputusan rasmi yang adil diumumkan.


(Wan Ahmad Timbalan Pengerusi SPR memegang akhbar Harakah yang dengan tepat melaporkan dimuka belakang,”Wan Ahmad Tak Boleh DiPercayai”)

Berita Radio Klasik Rabu 1hb Mei 2013 juga menyiarkan audio Datuk Wan Ahmad, Timbalan Pengerusi SPR yang mengatakan para pengundi selepas mengundi perlu beredar daripada berlegar-legar di kawasan berdekatan kerana ianya satu kesalahan yang boleh di tafsirkan sebagai cuba meraih undi.


Namun amat penting rakyat membantu ejen calon memantau setiap saat pergerakan kertas dan peti undi dengan bergilir gilir berehat,berSolat dan sebagainya. Jadi peraturan baru yang diwujudkan itu memungkinkan salahlaku seperti penipuan berlaku bila ejen calon terleka umpamanya dan ejen calon yang sedikit amat mudah di lekakan contohnya dengan mengajak berbual lebih lebih lagi jika wanita yang agak manis yang mengajak.

Datuk Wan Ahmad seterusnya lagi disiar Radio Klasik sebagai mahukan calon cuma berkempen dan tidak perlu fokus pada sebarang salah laku SPR seperti pengundi hantu, dakwat kekal, daftar undi dsbnya.

Beliau menegaskan yang daftar undi adalah 100 peratus tepat yang rakyat boleh dengan mudah mendapati beliau berbohong.  Sila rujuk pelbagai berita mengenai isu daftar undi ini yang disiar hujung April 2013 dan awal Mei 2013 di Keadilandaily dan Harakahdaily.net

Manakala Setiausaha SPR, Datuk Kamaruddin Baria pula cuba ketengahkan isu membeli kertas undi adalah satu kesalahan. Ini lebih dilihat cuma untuk mengalihkan pandangan rakyat daripada isu pokok iaitu pengundi hantu, daftar undi, dakwat kekal, kewujudan gudang SPR di Kajang, kenderaan SPR dsbnya.


Rakyat juga perlu ambil perhatian dengan pelbagai jenis kenderaan SPR yang membawa peti undi untuk ke pusat pengiraan. Jika kenderaan darat, ejen calon dibenar mengikut kenderaan berkenaan daripada belakang. Namun jika ianya melibatkan 71 helikopter, 2 pesawat ringan, 1000 bot, tiada ejen calon dibenar berada bersama dalam kenderaan berkenaan apatah lagi amat sukar untuk berada dalam kenderaan berasingan.

Penjelasan tidak dibenarkan ada bersama didalam pesawat, helicopter dan bot bot ini saya perolehi setelah berbincang dengan 3 pegawai SPR Putrajaya pada hari penamaan calon pada 20hb April 2013 dan pegawai yang menjawap soalan saya adalah dipercayai ketua kepada dua lagi pegawai SPR di Putrajaya memandangkan hanya pegawai berkenaan diizin menjawap isu yang dikemukakan ini.


(Tiada ejen calon dibenarkan bersama dalam helicopter cuma  petugas SPR)



Jika kita ingat ketika beberapa Pilihanraya Umum yang lalu pihak pihak berkepentingan telah membuat laporan polis mengenai terjumpanya kertas kertas undi yang telah di pangkah di buang di kawasan pembuangan sampah.

Isu ini tidak diselesaikan dengan baik oleh SPR sehingga kini dimana ketika itu pada PRU berkenaan Firdaus bekas Imam Masjid Negara mengamuk menyepak peti undi selepas tetap tewas pada Datin Seri Wan Azizah selepas kiraan semula. (Firdaus menafikan menyepak peti undi tetapi bukti video di kemukakan berjaya membuktikan bekas Imam Masjid Negara yang bertanding atas tiket BN juga tidak merasa bersalah berbohong)

Teori membuang kertas undi secara logiknya ialah bila peti undi yang mengandungi sejumlah tertentu kertas undi yang  telah siap di pangkah hendak di tukar dengan peti undi yang mengandungi undian asli maka peti undi yang mengandungi kertas undian asli perlu dibuang akan tidak kelihatan seolah olah terlebih jumlah pengundi dari yang sepatutnya di satu satu kawasan.


(Bahagian depan t shirt yang agak kreatif)


Pada 1 hb Mei 2013, di Munajat Perdana di Padang Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru yang di banjiri lautan manusia ramai pekedai menjual t shirt bertulis Amaran Tipu PRU Rakyat Bangkit Humban Kamu. Mungkin rakyat boleh membeli t shirt berkenaan di serata lokasi ceramah seluruh Malaysia dan memakainya sebaik sahaja selepas mengundi untuk menyedarkan SPR, jika berlaku penipuan, semua yang disyaki terlibat dengan penipuan PRU dalam

SPR akan di humban ke penjara oleh rakyat sendiri dengan menggunakan peruntukan Citizen Arrest yang di sediakan di bawah Kanun Acara Jenayah.  (Sila google search artikel: Citizen Arrest Aset Pusaka Terpenting Rakyat Malaysia)

Himpunan Kebangkitan 1 juta Rakyat Stadium Merdeka 2013-tidak termasuk permandangan di luar stadium untuk humban SPR ke penjara jika tipu PRU 13.

Pihak berkuasa seperti Imigresen patut menyekat pegawai pegawai tinggi SPR daripada meninggalkan negara bermula 5hb Mei 2013 atas budibicara pegawai di exit point berkenaan atas alasan disyaki mengkhianati negara dengan bersubahat melakukan penipuan dalam PRU.

Seterusnya kakitangan SPR yang mengetahui sebarang tindakan cubaan menipu mana mana pegawai SPR sepatutnya terus melaporkan pada Polis, Ejen Calon, Calon, Media PR, Media Sosial serta di muat naik serta merta ke media antarabangsa seperti CNN, BBC, Al Jazeera dll.

Juga agak memeranjatkan bila Zulkifli Nordin beberapa hari sebelum di calonkan BN memberitahu pada satu sidang akhbar yang dia jamin kekacauan akan berlaku malah menyebut satu persatu plan kekacauan berkenaan. Pihak PDRM wajar mendapatkan maklumat lanjut dengan memanggil Zulkifli Nordin.

Insya Allah pihak PDRM dan tentera yang mempunyai badan risikan masing masing tentunya lebih arif tentang realiti fakta sebenar perancangan cubaan huru hara dan patut menahan dan mendakwa semua mereka yang berkenaan segera.

Sekiranya terdapat sebarang perkara yang rakyat tidak puas hati, laporkan sahaja pada Pengurus Pilihanraya lokasi berkenaan, juga buat laporan polis dan hebahkan pada media media PR serta secara terus dalam  talian kepada pelbagai media terkemuka antarabangsa agar sebarang isu salahlaku tidak dapat ditutup lagi.


(Rakyat yang penuh sesak di Stadium Merdeka ini akan pastikan pilihan raya kali ini bersih dan jangan cuba menipu)

Seterusnya pernah juga berlaku di dalam salah satu PRU yang lepas dimana seluruh Malaysia termasuk Sabah Sarawak terputus bekalan elektrik  sebaik saja pengiraan undi bermula. Namun yang amat menghairankan sebaik sahaja bekalan elektrik pulik sekitar jam 8 malam, keputusan BN menang besar di Sabah Sarawak diumumkan.

Mengambil kira kawasan yang luas di Sabah Sarawak yang memerlukan pesawat, helicopter, bot dsbnya amatlah pelik bila semenanjung Malaysia cuma mula rancak umumkan keputusan lepas tengahmalam yakni selepas rakyat mula tertidor. Kepelikan SPR ketika itu amat terserlah sekali hingga ada yang mengatakan SPR mengira undi dalam gelap di Sabah Sarawak dan berjaya mencipta rekod umumkan jauh lebih awal daripada semenanjung. Pada tahun berkenaan ada beberapa keputusan di semenanjung di umumkan selepas jam 10 pagi keesokan harinya.

Kali ini rakyat pelbagai kaum bangsa agama telah bersatu di bawah Pakatan Rakyat. Bila kaum cina dan India membantu kempen parti PAS sebuah parti Islam amatlah pelik sekali bila Umno masih takut pada PAS. Bila di ajak berdebat, Umno memilih menggunakan samseng-samseng untuk menimbulkan kekacauan.

Rakyat sudah dapat mengesan pelbagai tipu helah Umno BN, diharap pihak berkuasa dapat membantu rakyat yang sentiasa di zalimi dan di fitnah semata mata kerana amalan sistem demokrasi yang sah yang mengHalalkan rakyat untuk memilih tidak menyokong  salah laku pemimpin Umno BN.

Sama sama InsyaAllah kita membentuk Malaysia Baru dengan melupakan segala penderitaan kepayahan dibawah Kerajaan BN InsyaAllah. Ingatlah, kini  tahun 2013 , Malaysia telah berjaya melahirkan jutaan Anwar Ibrahim bukanlah lagi cuma seorang seperti tanggal pemecatannya sebagai TPM dan semua jawatan berkaitan 2hb September 1998 dulu atau penahanannya pada tanggal 20hb September 1998.

Tidak percaya, sila tonton saja pelbagai video ucapan para pemimpin PR di Himpunan Kebangkitan  Sejuta Rakyat Stadium Merdeka awal tahun ini atau tonton saja video Ito menyanyikan lagu Ubah Sekarang di Himpunan yang sama. Wallahualam

*Penulis adalah pensyarah undang-undang dan pengamal Timbang Tara Malaysia yang pernah mendapat anugerah Arbitrator Terbaik kerana khidmatnya.

Tiba-tiba Jempol boleh dimenangi PAS!

Harakah, 02 Mei 2013

(Laporan Harakah tentang Aishah di Parlimen Jempol)

JEMPOL: Kerusi Parlimen Jempol sebelum ini menjadi kubu kuat BN kerana Jempol memiliki bilangan Felda yang banyak antaranya di Dun Palong (Felda Palong) dan Dun Serting (Felda Serting, Raja Alias).

Di bawah Parlimen Jempol, hanya satu kerusi sahaja yang berjaya ditembusi Pakatan Rakyat, dimana DAP menang di Dun Bahau melalui Teo Kok Seong dan kali ini pastinya akan dapat dikekalkan walaupun ditentang oleh Dr Yew Mee Fa (MCA).

Jempol adalah sebuah kawasan Parlimen yang memiliki lebih 50 peratus pengundi Felda, dan hanya satu sahaja Dun di bawah Jempol iaitu Bahau yang meraikan kepelbagaian pengundi.

Bahau dikuasai DAP sejak beberapa pilihan raya lalu.

Namun pada kali ini, selepas penamaan calon pada 20 April lalu, Parlimen Jempol tiba-tiba sahaja menjadi tumpuan selepas menyaksikan penyanyi, Wan Aishah Wan Ariffin (Aishah) dicalonkan PAS untuk menentang bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Tan Sri Isa Samad.


Ikuti laporan penuh Wan Nordin Wan Yaccob dalam Harakah Jumaat ini.



Saya Bukan Ahli Politik Tapi Ini Kalilah...

Posted on Thursday, May 02 @ 08:34:48 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: matuse68

"Saya bukanlah ahli politik. Jauh sekali untuk bertanding sebagai calon dalam pilihanraya.
Namun itu tidak menghalang saya untuk berperanan ke arah pembentukan negara Malaysia yang lebih maju dan berjaya pada masa akan datang.

Ada orang tanya saya, "Doktor ni kempen terang-terangan kat facebook, tak takut kena tindakan ke?".

Ya, saya juga takut seperti orang lain.

Saya juga khuatir, tindakan saya ini akan menyebabkan saya ditukarkan ke kawasan pedalaman.

Mungkin ada yang berfikir saya lebih wajar berdiam diri kerana sudah punya kerjaya dengan gaji yang agak baik, punyai kereta dan rumah, apa lagi yang dimahukan? Namun, berdiam diri bukanlah satu pilihan, kerana hidup ini bukanlah hidup saya seorang.
Saya ada isteri dan anak yang perlu difikirkan kemaslahatan mereka, baik sewaktu saya masih di sisi mereka ataupun sewaktu saya telah tiada nanti.

Harapan diri ini hanyalah untuk melihat negara Malaysia yang lebih sejahtera dan makmur pada masa akan datang untuk zuriat keturunan saya.

"Alah, buat apa mengundi doktor. PR dan BN same je. Dua-dua akan guna kuasa untuk mengayakan kroni".

"Saya tak mahu mengundi. BN terlalu korup. PR pula tak begitu meyakinkan"

Anda tentu pernah dengar dialog-dialog sebegini.

Dialog yang mewakili golongan atas pagar yang tidak mengundi dalam pilihanraya.

Ya, saya setuju bahawa dalam BN atau PR, pasti ada golongan opportunis yang menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi, kerana 'magnet' kepada puak-puak ini adalah kuasa.

Mereka akan menempel pada parti yang dirasakan berpeluang untuk menang.

Namun saya lebih suka melihat pilihanraya kali ini bukanlah kepada pemilihan untuk menukar pemerintah dari Parti A kepada parti B semata-mata.

Ia adalah usaha kita untuk sama-sama mewujudkan iklim politik yang lebih sihat dan baik untuk memacu kemakmuran.

Tidak kiralah sesiapa yang memerintah, iklim yang baik inilah yang akan memastikan mereka (pemimpin politik) memberikan yang terbaik untuk kita.

Seperti yang kita semua sedia maklum, suasana politik Malaysia hari ini masih banyak kelemahannya yang perlu untuk kita sama-sama baiki.

Pihak yang berkuasa sekarang (Barisan Nasional) mempunyai penguasaan penuh terhadap media massa seperti TV, dan akhbar perdana.

Segala berita yang menceritakan kebaikan Pakatan Rakyat (PR) digelapkan terus.

Yang ditonjolkan hanyalah kelemahan PR dan kebaikan BN.

Saya ada satu soalan untuk pembaca budiman sekalian.

Tanpa maklumat dari kedua-dua belah pihak, bolehkah rakyat Malaysia membuat pilihan yang terbaik?

Untuk pembelian sesuatu produk, kita pastinya ingin mendapatkan maklumat kelebihan/kekurangan sesuatu jenama sebelum membuat pilihan, maka dalam proses memilih kerajaan, mengapakah kita tidak mahu mengambil proses yang sama?

Untuk mereka yang punya akses internet yang lebih terdedah dengan info dan maklumat dari PR, mungkin tidak menjadi masalah, namun adilkah sistem sekarang kepada orang-orang kampung, yang hanya mengharapkan maklumat daripada kaca-kaca televisyen dan dada akhbar?

Satu undi saya untuk Pakatan Rakyat adalah untuk media yang lebih adil, untuk membolehkan semua membuat keputusan yang terbaik.

Alhamdulillah, daripada tahun 2004 hinggalah 2009 saya diberikan kesempatan untuk menyambung pelajaran dalam bidang Perubatan ke England.

Atas kesempatan itu saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang diterajui Barisan Nasional.

Saya yakin apa yang dimahukan daripada kami selaku pelajar adalah manfaat dan kebaikan yang boleh dicedok semaksimum mungkin daripada negara orang putih itu untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Di England, dua buah parti utama yang saling silih berganti adalah parti 'Labour' dan 'Conservative'.

Sistem ini dipanggil sistem dua parti 'two party system'. Kedua-dua parti ini saling bersaing untuk memberikan yang terbaik buat rakyat.

Mereka juga berlumba-lumba mendedahkan segala salah laku yang dibuat oleh pihak lawan. Mana-mana parti yang dilihat kurang berkesan peranannya sebagai kerajaan, akan dihukum pada peti undi.

Atas sebab itulah, sebarang bentuk salah laku amat dipandang berat oleh parti pemerintah kerana ia boleh saja membolehkan parti tersebut kehilangan tampuk kuasa.

Sebarang salah laku yang dilakukan pasti menyebabkan orang yang terlibat meletakkan jawatan hasil tekanan daripada rakan seperjuangan serta pihak lawan.

Bukankah ini cara terbaik untuk mendisiplinkan ahli politik? Namun, di Malaysia, hal yang sama tidak berlaku. Akibat daripada penguasaan satu parti sahaja (Perikatan dan BN) sejak merdeka, salah laku dan penyalahgunaan kuasa adalah sesuatu yang biasa yang diterima.

Ahli-ahli politik yang didapati bersalah mengamalkan rasuah boleh saja diberi peluang untuk menerajui GLC (government linked company) adalah sebahagian daripadanya.

Kita semua tahu kepincangan ini namun, akibat tiadanya pembangkang (sebelum PRU 13) yang betul-betul berkaliber, rakyat tiada pilihan melainkan Barisan Nasional untuk terus menerajui negara.

Maka undi saya kali ini kepada Pakatan Rakyat, adalah untuk membolehkan sistem dua parti berjalan di Malaysia.

Sekiranya terbukti PR gagal melaksaknaan amanah mereka, kita akan hukum mereka pada PRU ke 14 nanti.

Maka undi saya kali ini adalah untuk iklim politik yang kebih baik. Ini kalilah!!!


Info terkini layari: INI KALILAH!

 Wacana Sinar Harian Siri 19 MANIFESTO PRU13: BN vs PR
Posted on Thursday, May 02 @ 04:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Sumber SinarTV

Wacana kali ini yang berlangsung dari jam 3 hinggga 5 petang, di lokasi tradisi iaitu Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, Shah Alam, akan dikendalikan oleh Ketua Eksekutif Institut Bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Wan Saiful Wan Jan.

Wartawan: Salmi/Shamsul/Hanum/Intan

Jurukamera: Fauzi Mohamed/Md.Nidzam Osman

Suntingan: One Shah





























Sumber


 P.121 Lembah Pantai: Laluan sukar buat Nurul Izzah Anwar
Posted on Thursday, May 02 @ 08:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: setisab

"

Naib Presiden PKR, Puan Nurul Izzah Anwar sedang menghadapi laluan sukar untuk mengekalkan kerusi Parlimen Lembah Pantai yang disandangnya menentang Menteri Pembangunan Wilayah dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin dan calon Bebas Rusli Baba dalam persaingan tiga penjuru.

Masalah utama bagi Nurul Izzah, 32, ibu kepada dua anak, apabila terdapat 16,500 pengundi baru di kawasannya - yang beliau yakin 5,000 daripadanya pengundi hantu kerana tidak boleh dikesannya.

Kebimbangan itu ekoran kemenangannya terhadap Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil sebelum ini hanya dengan majoriti 2,895 undi.

Keputusan pilihan raya umum ke-13 akan diketahui lewat malam 5 Mei 2013.



Bapak Mohd Saiful Bukhari pula kena liwat
Justeru, mengikut perkiraannya, jumlah pertambahan pengundi baru itu dan "pengundi hantu" itu boleh mengubah kemenangan itu - sejumlah 2,000 pengundi pos tidak termasuk.

Walaupun sebagai penyandang, Nurul Izzah kini dilihat sebagai calon underdogatau bukan pilihan menentang jentera besar dan bertenaga Raja Nong Chik, yang juga mempunyai reputasi baik berkhidmat kepada rakyat pada masa mudanya.

Raja Nong Chik, 60, pernah menjadi Ketua Pemuda Umno Lembah Pantai sekitar tahun 80-an.

Malah, gambar-gambar lamanya yang menunjukkan beliau menolong orang ramai, seperti mangsa banjir dan kebakaran di setinggan masih boleh dilihat sampai hari ini.

Beliau juga dilihat sebagai pemimpin akar umbi.
Pilihan raya umum ke-13
"

Tiada ulasan: