Jumaat, 1 Februari 2013

LIAT MANANYA KITA...AKHIRNYA KEMBALI KITA KEPADA ALLAH...KITA BAIK...ATAU KITA JAHAT...BERIMAN ATAU TAK...MAKA AKAN DIHISAB KERJA2 KITA DIDUNIA...MAKA AKAN DITETAPKAN OLEH ALLAH PENGHUNI NERAKA ATAU SYURGA...MAKA SAMA2LAH KITA BERTAUBAT DAN BERTAQWA

Adakah nama anda terselamat?
Posted on Friday, February 01 @ 01:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: tokpepijat

"Hari ini Dr Mahathir masih tidak puas "selit"kan nama Anwar Ibrahim dalam otaknya yang berusia 87 tahun.

Nama Tunku Abdul Rahman yang telah 23 tahun meninggal masih didendami oleh Mahathir.

PMNajib serta Rosmah juga bakal disebut oleh Mahathir. Semua nama rakyat Malaysia bakal "ditelanjangi" oleh Mahathir seperti mana beliau pernah "bogelkan" Raja-Raja Melayu semasa pemerintahan kuku besinya selama 22 tahun.

Jadinya, siapa yang terselamat dari mulut jahat Mahathir?

Berikut nama-nama yang terselamat dari jadi mangsa mulut jahat Mahathir :
1) Marina
2) Mirzan
3) Melinda
4) Mokhzani
5) Mukhriz
6) Maizura
7) Mazhar

Mengapa mereka terselamat? Kerana mereka adalah anak Mahathir ! Hanya tujuh orang namanya selamat dari mulut jahat Mahathir. Bertuahnya mereka!

Adakah nama anda terselamat?"


 Pendatang Indonesia dakwa pegawai mahkamah Tawau berikannya kad pengenalan biru
Posted on Friday, February 01 @ 00:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh MalaysianInsider

KOTA KINABALU, 31 Jan — Seorang pendatang Indonesia memberitahu inkuiri Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram hari ini seorang pegawai Mahkamah Adat Tawau memberinya kad pengenalan biru pada 1979 untuk mengundi kerajaan dalam pilihan raya.

Yuhanis Bira, 57, berkata beliau tiba di Sabah pada 1973 dan menerima kad pengenalan enam tahun kemudian dari pegawai mahkamah tersebut, yang tidak disebut namanya, tanpa sijil kelahiran.

"Dia (pegawai) kata boleh sokong kerajaan...jadi saya sokong kerajaan lah," kata Yuhanis kepada RCI hari ini.
"Mengundi?" tanya Datuk Ahmad Abd Rahman, dari Persatuan Undang-Undang Sabah.
"Ya," kata Yuhanis.
Yuhanis berkata beliau mendaftar sebagai pengundi sejak 1981 dan mengundi setiap kali pilihan raya selepas itu.
Parti Berjaya memerintah Sabah dari 1976 hingga 1985, di mana bekas ketua menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh menafikan kewujudan "Projek IC".
Tun Dr Mahathir Mohamad, perdana menteri paling lama mentadbir, dari 1981 hingga 2003, dituduh menjadi dalang kepada "Projek IC", dimana kewarganegaraan diberikan kepada warga asing untuk mendapatkan undi.
Yuhanis berkata beliau hanya membayar pegawai mahkamah itu sebanyak RM12, yang diterima pada 1979 selepas bertemu dengan pegawai mahkamah itu setahun selepas itu.
Menurut Undang-undang Kewarganegaraan 1964, mereka yang ingin memohon untuk menjadi warganegara Malaysia melalui penaturalisasian mesti menjadi seorang pemastautin tetap selama lebih daripada 12 tahun dan telah berada di Malaysia selama lebih daripada 10 tahun.
Seorang lagi pendatang dari Indonesia Berahim Abdullah mengaku rakannya membantu beliau mendapatkan kad pengenalan biru pada tahun 1990 tanpa sijil kelahiran, sepuluh tahun selepas beliau tiba di Sabah untuk mendapatkan pekerjaan.
Berahim, yang juga bekerja sebagai chef, berkata beliau mendaftar sebagai pengundi dan mengundi empat kali di Kunak.
Ditanya mengapa beliau mendaftar sebagai pengundi, Berahim berkata untuk menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN).
Kedua-dua Yuhanis dan Berahim berkata kad pengenalan mereka tercatat tempat lahir mereka sebagai Sabah, walaupun mereka mengaku lahir di Indonesia.
Beberapa pendatang Pakistan dan India telah memberi keterangan baru-baru ini tentang mendapatkan kad pengenalan biru - sama ada dari orang tengah atau dari JPN secara langsung dalam hanya beberapa tahun selepas tiba di Sabah.
Bekas hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong akan menyambung semula inkuiri pada 22 Februari.

 RCI: 600 orang kongsi nombor IC yang sama
Posted on Friday, February 01 @ 00:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Nigel Aw

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini berkata terdapat kira-kira 600 Kad pengenalan biru yang bermasalah yang dikongsi oleh lebih daripada seorang.

"Ya, mereka ada dalam rekod kami, kira-kira 600 orang," kata Pengarah Bahagian Kad pengenalan ibupejabat JPN, Md Solehan Omar kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah.

Solehan berkata demikian apabila ditanya oleh pegawai pengendali siasatan RCI, Manoj Kurup, sama ada benar dakwaan bahawa lebih daripada seorang menggunakan nombor Kad pengenalan yang sama.

Bagaimanapun, Solehan tidak mengulas lanjut mengenai perkara itu, begitu juga dengan pegawai pengendali tersebut, atau pun peguam pemerhatimengenai isu tersebut. - M'skini


 Hebatnya dakwah politik Tuan Guru Nik Aziz
Posted on Thursday, January 31 @ 23:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Abd Shukur Harun

Hanya sesekali dalam suatu jangka masa yang lama, seorang pemimpin politik dan dakwah muncul untuk memberikan warna kepada kegiatan politik dan dakwah di negaranya.

Ini kerana tidak semua pemimpin berkeupayaan seperti itu, lebih-lebih lagi ia mesti mempunyai ilmu politik dan dakwah, mampu memikirkan sesuatu melampauai zamannya, berfikiran terbuka, luas pendedahannya kepada masyarakat dan mempunyai aura.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat mempunyai semua kualiti ini menyebabkan ia dilihat sebagai tokoh hebat dalam dakwah dan politik seperti Almarhum Muhd Natsir di Indonesia.

Dengan kewibawaan dan jiwa besarnya sebagai tokok pemimpin gerakan Islam, Tuan Guru telah melakukan langkah besar dan penuh makna baru-baru ini apabila  selepas bertemu dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh, Tuan Guru bertemu pula dengan Bishop Pulau Pinang, Sebastian Francis di sebuah hotel di Pulau Pinang hotelnya.

Di majlis itu, Francis Sebastian telah menghadiahkan sebuah kek sempena hari lahir Tuan Guru Nik Aziz yang ke 82. Pertemuan ini tidak termasuk dalam jadual lawatan Tuan Guru Nik Aziz ke Pulau Pinang tetapi acara spontan dan ini memberi kesan mendalam kepada keharmonian antara agama di negara ini.

Pertemuan itu berlaku ketika isu nama Allah dicetuskan oleh pihak tidak bertanggungjawab hingga menimbulkan ketegangan. Pertemuan dua tokoh agama yang berbeza ini telah meredakan ketegangan yang cuba dihangatkan oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

Dalam pertemua itu, Bishop Francis berkata, negara memerlukan contoh semangat seperti yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Nik Aziz.

Semenetara itu Tuan Guru gembira dengan kunjungannya ke Pulau Pinang dalam misi untuk bertemu pemimpin Kristian dan mewujudkan keharmonian agama di negeri itu.

"Alhamudlillah, dengan izin-Nya, misi mengharmonikan hubungan antara agama berjaya ketika berkunjung ke negeri Pulau Pinang dan saya amat gembira kerana sempat menerima kunjungan Father Sebastian Michael Biskop Roman Katholik bagi negeri Pulau Pinang, Perak, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu," katanya dalam satu tulisan di Facebooknya.

Pertemuannya dilihat oleh pemerhati sebagai usaha untuk memperbaiki hubungan antara penganut Islam dan Krisitan di negeri itu, yang menjadi tumpuan ekoran kontroversi berhubung isu penggunaan kalimah Allah dalam Bible.


Sebelum itu Tuan Guru telah mengunjungi Pengerusi DAP Karpal Singh disambut air mata gembira oleh para penyokong Pakatan Rakyat.

Usaha ini bagi membina hubungan erat antara pimpinan parti dalam Pakatan Rakyat dan akan menambahkan keyakinan rakyat untuk mentadbir negara dengan baik apabila Pakatan berjaya ke Putrajaya nanti.


Pertemuan penting Mursyidul Am PAS dengan Bishop dianggap oleh AJK PAS Pusat, Dr. Mujahid Yusof Rawa sebagai membuktikan dua agama boleh duduk berbincang dan berdialog.

"Itulah kerja Rasullulah s.a.w untuk berdakwah bukan bersikap keras sehingga orang bukan Islam pandang serong terhadap keindahan yang ada dalam Islam. Saya juga berharap selepas ini ada pertemuan yang lebih erat di mana jua termasuk dalam gereja sekalipun," katanya yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Langkah besar pertemuan penting seperti ini hanya boleh dilakukan oleh pemimpin berjiwa besar, berilmu, terbuka dan mampu menguasai keadaan dan ini telah dilakukan oleh Tuan Guru yang dilihat sebagai cerminan dari sikap terbuka dan toleransi PAS, tetapi dalam masa yang sama ia tidak pernah berkompromi dengan dasar Islamnya.

Beliaulah orangnya yang menjadikan negeri Kelantan sebagai simbol perpaduan kaum, toleransi beragama dan sagat terbuka. Ketika sambutan hari-hari perayaan, malah di majlis perkahwinan anak cucunya, tokoh pelbagai agama antara tetamu undangannya. Beliau menjadi tokoh yang amat dikasihi oleh pelbagai kaum dan agama bukan saja di Kelantan bahkan di luar Kelantan juga.

Saya pernah menyaksikan beberapa kali di mana orang ramai pelbagai kaum – termasuk wanita Cina - berebut hendak bergambar dengan Tuan Guru. Inilah kemuliaan dan izzah yang dimiliki oleh beliau. Lebih-lebih lagi kehidupannya yang amat sederhana menjadikan beliau role-model pemimpin Islam masa kini.

Sebagai pemimpin dan ulama, Tuan Guru berusaha menterjemahkan kesyumulan dan sifat wasatiah Islam, hingga beliau dilihat sebagai tokoh dan elemen penyumbang kepada kesyumulan Islam dan benar-benar berusaha hendak menampilkan watak pemimpin Muslim yang sederhana untuk mememenuhi ciri-ciri pemimpin Islam sejati.

Bayangkan bagaimana dalam suasana yang sangat tegang berhubung isu Kalimah Allah dan isu lain, Tuan Guru mengorak langkah yang tentunya tidak diduga oleh banyak pihak, iaitu bertemu dengan Ketua Bishop utara di Pulau Pinang dan tentunya usahanya ini seperti ‘mencurah air di tengah api yang menyala’. Usaha murninya ini telah disambut pelbagai pihak, malah ada yang, khabarnya, menitiskan air mata terharu – rupanya masih ada seorang tokoh yang berjiwa besar dan berhati mulia.

Sebelum ini, ada beberapa tokoh pemimpin PAS seperti Dr. Dzulkifly Ahmad, Dr. Mujahid Yusof Rawa, Khalid Samad dan beberapa orang lagi mengadakan dialog dengan pemimpin Kristian di Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah Persekutuan untuk bertukar-tukar pandangan dan menerangkan dasar Islam. Usaha ini berjaya membina hubungan baik antara kedua pihak, bukan kerana kepentingan politik tetapi memang sifat Islam sebagai ‘rahmat seluruh alam’.

Tidak syak lagi, usaha Tuan Guru Nik Abd Aziz dan pimpinan PAS yang lain itu tentunya mendorong pelbagai pihak yang rasional melihat PAS sebagai parti Islam yang sangat terbuka dan toleransi, dalam masa yang sama ia tetap berada di dalam orbit Islam.

Pada pendapat saya, PAS memerlukan kepimpinan yang mempunyai kemampuan seperti ini untuk melakar kejayaan PAS di masa depan.

 Dasar transformasi Najib gagal: Kerajaan BN patut ditukar pada PRU-13
Posted on Thursday, January 31 @ 22:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh RoketKini

KUALA LUMPUR, 31 JAN: Kerajaan Persekutuan yang diperintah Barisan Nasional (BN) patut ditukar pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti kerana kegagalan slogan dan dasar transformasi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang.

Katanya, ini termasuk sikap berpura-pura Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) menyiasat pendatang tanpa izin di Sabah, risiko tinggi Malaysia dalam rasuah pertahanan dan kedudukan kebebasan akhbar paling buruk.


Beliau berkata, hampir setiap hari rakyat Malaysia dihidangkan dengan bukti kegagalan slogan dan dasar transformasi Najib termasuk siasatan RCI Sabah yang sudah masuk minggu kedua pendengaran awam.
“Rakyat Sabah dan Malaysia bimbang kerana RCI tidak akan mampu menggali kebenaran hingga ke dasar mengenai tindakan menghalalkan pendatang tanpa izin di Sabah menyebabkan penduduk negeri itu meningkat lima kali ganda daripada 600,000 pada 1970 kepada 3.3 juta sekarang mengikut komen seorang pembaca Malaysiakini.
“Bagaimanapun kecacatan sebenar RCI adalah lapan syarat yang ditetapkan tidak termasuk mengenalpasti siapa yang bertanggungjawab melakukan pengkhianatan terhadap negara di dalam skandal “kewarganegaraan untuk undi” di Sabah – atau secara terperinci menyiasat dan mengenalpasti dalang Projek M dan Projek IC,” katanya dalam kenyataan media mengenai Pengiraan Detik 71 Hari ke PRU-13, semalam.
Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata, RCI Sabah akan berakhir dengan sia-sia melainkan RCI Sabah dimasukkan syarat tambahan untuk menyiasat dan mengenalpasti dalang Projek M dan Projek IC di Sabah.
Bagaimanapun, katanya, adakah Najib Razak bersedia memasukkan syarat kesembilan dalam RCI Sabah bagi menyiasat dan mengenalpasti dalang Projek M dan Projek IC dan mencadangkan tindakan diambil terhadap pengkhianat negara.
“Kedua, pemantauan ketelusan antarabangsa yang terkemuka melaporkan Malaysia berada pada kedudukan berisiko tinggi rasuah dalam perbelanjaan pertahanan dan operasinya dan meletakkan Malaysia seiring dengan negara seperti Bangladesh, Pakistan, China, Russia, Kazakhstan dan Jordan.
“Di dalam Indeks Anti-Rasuah Pertahanan Kerajaan, analisis global pertama terhadap risiko rasuah di dalam pertahanan seluruh dunia yang dikeluarkan Transparency International UK semalam, Malaysia mendapat D- di dalam kumpulan antara A hingga F.
“Kedudukan itu membuktikan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) gagal meletakkan antara keutamaan tertinggi memerangi rasuah, memandangkan indeks anti-rasuah terbaru selepas kajian selama dua tahun dilakukan antara Julai 2011 dan November 2012 – memberikan tamparan hebat kepada GTP dan NKRA Najib yang berlangsung sejak empat tahun lalu,” katanya.
Menurutnya, di kalangan negara Asean, Singapura dan Thailand, pencapaian Malaysia kedua-duanya mendapat D+, manakala Indonesia dan Filipina di belakang Malaysia dalam kumpulan E.
Setiap kerajaan dinilai dalam lima bidang berkemungkinan ada risiko rasuah pertahanan – politik, kewangan, kakitangan, risiko operasi dan perolehan. Malaysia memperoleh mata terendah di dalam risiko kewangan dan operasi iaitu 25 dan 10 peratus daripada jumlah 100 peratus.
Laporan bahagian negara ke atas Malaysia mendapati “Kelemahan rasuah politik adalah tinggi, memandangkan tidak terdapatnya jawatankuasa pertahanan dan keselamatan dan peranan Parlimen di dalam sektor itu pula terhadap pada sekadar meluluskan belanjawan agregat dan umum.
“Ketiga, Malaysia menjunam ke kedudukan terendah dalam sejarah yakni ke-145 di dalam Indeks Kebebasan Akhbar 2013 – paling buruk sejak Reporters Without Border (RSF) memulakan indeks tahunan itu pada 2002.
“Di bawah tajuk yang tidak menarik iaitu “Cambodia and Malaysia: drift towards authoritarianism” bagi Asia Tenggara, RSF menyatakan kedudukan kebebasan akhbar Malaysia 2013 “mempamerkan rekod menyedihkan iaitu jatuh 23 pada kedudukan lebih rendah berbanding yang diperoleh pada 2002”, kerana “kempen menekan kerajaan, seperti yang digambarkan melalui tindakan keras terhadap protes Bersih 3.0 pada April tahun lalu dan usaha penapisan, berterusan melemahkan kebebasan asas dalam hak memperoleh maklumat,” katanya. – Roketkini.com

 Bicara Sosilawati: Saya tangkap pemandu saja
Posted on Thursday, January 31 @ 22:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh BH

Shah Alam: R Kathavarayan mendakwa tidak mempunyai peranan selain hanya menangkap dan memegang pemandu jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya pada hari kejadian bunuh itu didakwa berlaku di Ladang Gadong pada 30 dan 31 Ogos 2010.

Ketika ditanya Hakim Datuk Akhtar Tahir selesai menjawab soalan peguam bela, apa peranannya pada tarikh itu, bekas pekerja ladang berkenaan berkata, dia hanya memegang pemandu Sosilawati.

“Peranan saya, saya tangkap pemandu itu. Kedua, saya berada di tempat kejadian. Saya tidak lakukan apa-apa. Tiada peranan lain tapi saya ada di ladang,” katanya.

Khatavarayan sebelum ini dituduh bersama peguam N Pathmanabhan, 44; dua pekerja ladang, T Thilaiyalagan, 21, dan R Matan, 22, membunuh Sosilawati, 47; pemandu, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd Karim, 32, dan pegawai bank, Noorhisham Mohamad, 38, di Lot No 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting, antara jam 8.30 dan 9.45 malam, 30 Ogos 2010.

Terdahulu, Kathavarayan yang menyambung keterangannya semalam berkata, Pathmanabhan dan adiknya serta peguamnya sebelum ini, ada berbincang mengenai perempuan yang datang ke ladang itu pada 30 Ogos 2010 dan kemudian menyuruh menyatakan wanita yang datang itu kakaknya.

“Memang kebiasaan kakak saya datang ke ladang. Mereka suruh saya berkata begitu supaya boleh menang kes, jika tidak hakim akan percayakan keterangan Siti Hamidah,” katanya.

Kathavarayan juga memberitahu mahkamah, keterangannya adalah benar, justeru menjadi punca mengapa dia tidak bersetuju dengan cadangan peguam Manjeet Singh Dhillon bahawa dia boleh menukar keterangannya kerana dendam kesumat.
Katanya, dia juga sudah memberitahu perkara itu kepada polis tetapi polis tidak mengambil keterangannya.

Ketika ditanya mengapa dia tidak membuat laporan polis selepas kejadian walaupun beberapa kali lalu di depan balai polis, Kathavarayan berkata, dia pernah membuat laporan polis mengenai kejadian lain di ladang itu.

“Pada April 2010, saya pernah buat panggilan telefon kepada polis daripada telefon awam, membuat aduan ada mendengar bunyi bising di ladang.

“Tidak sampai 30 minit selepas saya buat panggilan telefon kepada polis, saya terima panggilan daripada Pathmanabhan yang suruh saya ke ladang untuk lihat apa berlaku kerana dia terima panggilan daripada polis yang menyatakan ada terima aduan.

“Saya tidak beritahu polis kerana selepas saya buat panggilan itu tidak ada tindakan dan kedua, Pathmanabhan ada rakan dalam kalangan polis. Jadi saya tidak buat laporan polis,” katanya.

Kes disambung 12 Mac ini. 


 Najib perlu berundur jika gagal dalam PRU 13, kata Dr M
Posted on Thursday, January 31 @ 21:32:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol


Oleh Md Izwan

KUALA LUMPUR, 31 Jan — Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak perlu berundur dan memberi laluan kepada timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin jika gagal meraih majoriti besar dalam pilihan raya umum ke-13 tahun ini, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kenyataan bekas perdana menteri itu memberikan gambaran Najib berhadapan tugasan besar bagi memastikan Barisan Nasional (BN) kembali mendapat majoriti tradisi dua pertiga di Parlimen agar kerajaan dapat melaksanakan segala polisi tanpa gangguan daripada pembangkang.



"Jika dia gagal, sudah tentu dia harus berundur," kata Dr Mahathir (gambar) kepada pemberita selepas forum anjuran Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI) di ibu kota hari ini.

Walau bagaimanapun, Dr Mahathir menambah, terpulang kepada ahli-ahli Umno untuk menetukan nasib presiden mereka sekiranya gagal melebihi pencapaian bekas perdana menteri Tun Abdullah Badawi.
"Ianya terpulang kepada ahli untuk tentukan masa depannya.
"Ahli berhak untuk tentukan siapa akan menerajui parti selepas pilihan raya," kata Mahathir menjawab soalan kepada wartawan tentang sama ada Najib perlu memberikan laluan kepada Muhyiddin ataupun tidak jika gagal meraih majoriti besar.
Dr Mahathir sebelum ini juga berkata kerajaan sedia ada ketika ini adalah sebuah kerajaan yang lemah dan menyifatkan keberanian serta kelantangan banyak pihak yang mengecam kerajaan adalah berpunca daripada keputusan lalu yang menyaksikan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) hilang majoriti tradisionalnya.
“Ini soal kuat dan lemah, sekarang kita (Umno) lemah dan tanpa majoriti 2/3 kita akan terus menjadi lemah,” kata mantan perdana menteri itu.
“Kalau kerajaan kuat, orang tidak akan berani mencabar kerajaan,” kata beliau pada satu forum 17 Januari lalu anjuran Karangkraf.
Mengikut tradisi dalam Umno, seseorang pemimpin yang gagal memberikan kemenangan secara majoriti akan menyebabkannya disingkir seperti yang berlaku kepada Abdullah pada 2008 dan juga Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj yang tewas pada pilihan raya lalu.
Menjelang PRU yang akan diadakan tahun ini, Najib merayu agar pengundi memberikan mandat baru kepadanya untuk meneruskan dasar reformasi yang boleh merangsang Malaysia ke hadapan dan lebih baik walaupun mengakui kelesuan parti itu dan gabungan pemerintah BN itu ke arah perubahan.
Najib berkata mandat besar diperlukannya jika Malaysia mahu meningkat dalam ekonomi global untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.
Di samping itu, Najib juga mengakui bahawa BN dan parti utama, Umno kurang popular sejak tahun kebelakangan ini disebabkan kelemahan tetapi menggesa pengundi memberinya peluang untuk membuat perubahan yang diperlukan.
Hampir 13 juta pengundi layak untuk membuang undi mereka jika pilihan raya umum dipanggil melibatkan semua 222 kerusi persekutuan dan 505 kerusi di 12 negeri.
Najib berhadapan misi paling getir menjelang pilihan raya tahun ini yang dianggap paling sengit dalam sejarah negara sejak mencapai kemerdekaan, malahan beliau sehingga kini masih belum memutuskan senarai nama calon yang akan bertanding serta berteka-teki dengan dengan tarikh pilihan raya yang perlu diumumkan selewat-lewatnya April ini. - MalaysianInsider

 Kelantan mahu royalti, bukan masjid
Posted on Thursday, January 31 @ 21:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Subky Latif

SETELAH banyak juga janji masih belum ditepati, Perdana Menteri Najib mengumpan pengundi Kelantan akan mendirikan sebuah masjid besar di negeri itu kiranya Barisan Nasional berjaya mengambil Kelantan dalam PRU13 ini.

Apabila BN berjaya mengambil semula Terengganu dalam PRU 2004, ia membina Masjid Kristal di negeri yang sudah banyak masjid itu. Adakah sebuah Masjid Kristal lagi dibina pula di Kelantan?

Kelantan masa ini tidak terdesak  sangat untuk sebuah masjid besar dan baru tetapi yang rakyat mahukan ialah royalti minyak yang dinapikan sejak beberapa tahun ia dilombong Patronas. 
Ini tuntutan rakyat Kelantan. Tidak diberi masjid besar dan beberapa lagi tawaran Najib selain dari masjid itu pun tidak mengapa,  asal royalti itu dibayar kepada Kerajaan Kelantan, seperti yang lunaskan kepada Sabah  dan Sarawak. 
Jika royalti itu diserah kepada Kelantan, maka Kelantan tahu apa yang ia hendak buat. Ia boleh bina masjid besar, bukan sekadar sebuah. Tiga buah pun ia boleh bina. Ia boleh bina lebuhraya Kota Bharu – Kuala Krai kiranya kerajaan pusat tidak sedia menunaikan tanggungjawab federalisma yang wajib baginya. 
Itu sekadar 5% seperti yang  diperuntukan oleh Akta Petronas sekarang. Kalau royalti itu 20% seperti yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat jika ia sampai ke Putrajaya, maka banyak lagi kebajikan yang ia boleh sumbangkan. Bukan sekadar sebuah masjid besar boleh dibina, kalau rakyat mahu sangat masjid besar, ia boleh bina masjid sebesar yang Najib katakan itu  di setiap jajahan. 
Sekadar tujuh tawaran yang Najib buat itu tidak sama dengan 20 peratus royalti minyak seperti yang Pakatan Rakyat janjikan. 
Tawaran Najib ke semuanya jadi kecil dengan apa yang rakyat Kelantan boleh dapat jika mereka menyokong Pakatan Rakyat. Jika Pakatan berjaya menguasai Putrajaya, bukan sekadar royalti minyak 20% saja ia dapat, malah ia boleh dapat semua tanggungjawab federalisma yang diperlukan. 
Jika Kelantan memilih BN, jika betul janjinya ditepati ia sekadar dapat tujuh tawaran itu saja, tetapi royalti minyak jika disetujuinya masih dalam bentuk wang ihsan,  diberi  mengikut yang diminta dan yang diperlukan. Yang lima peratus itu pun tidak diberi sepenuhnya. Samalah seperti yang dialami oleh Terengganu sekarang. 
Dari segi kebendaan  saja, tawaran Najib yang dibuat secara lisan  saja itu, terlalu kecil dengan apa yang Kelantan boleh  dapat kiranya Pakatan Rakyat yang menang. 
Adakah Najib mengira rakyat Kelantan bodoh menerima tawaran yang  sedikit menolak tawaran yang lebih lumayan atau Najib sendiri yang bodoh kerana merasa tawaran sudah terlalu besar dibandingkan dengan tawaran yang Pakatan beri? 
Ternyata Najib tidak dapat mengimbangi janji Buku Jingga dan Negara Berkebajikan yang sudah  tiga  tahun dijanjikan Pakatan. Seolah-olah Najib tidak sedar apa yang Pakatan hendak laksanakan sedang rakyat kampung  lebih tahu   tentang tawaran itu. 
Maka tawaran mana yang lebih baik sekarang? Tentulah bukan tawaran Najib yang menarik. 
Bagi orang UMNO yang biasa rasuah dan membolot duit negara, tawaran Najib jadi amat kecil. Jika mereka mahukan rezeki haram yang lebih banyak, mereka sokong Pakatan kali ini. Bila sudah dapat royalti 20% maka PRU14 nanti, mereka undi semula BN. Pada masa itu royalti sudah besar dan tidak akan dijadikan 5% semula. Lebih banyak yang kroni UMNO dapat bolot. 
Najib  dicadangkan pergi ke  Kelantan sekali lagi, buat tawaran baru yang boleh menenggelamkan Buku Jingga dan negeri berkebajikan.
 Berkempen dedah salah laku orang bukan cara ku
Posted on Thursday, January 31 @ 21:07:17 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: rozmal

"


Saya hanya salah satu nama yang dicalonkan untuk bertanding di DUN Kota, Negeri Sembilan. Kalau tak dicalonkan, Alhamdulillah, lega, tak ada bebanan tanggung jawab tersebut. Apabila turun padang jumpa beberapa individu di DUN Kota, adalah yang memberikan pandangan mengenai cara berkempen.


Ada yang memberi pandangan kalau pihak lawan meletakkan orang ini menjadi calon, agak payah untuk menang, kerana calon tersebut dilihat bersih.
 
Ada yang memberi pandangan pula kalau orang yang lain pula dicalonkan, akan ada harapan untuk menang, kerana orang itu bermasalah, kononnya ada beberapa salah laku yang tidak disenangi oleh orang kampung. Mereka menyarankan saya agar mengumpul bukti apa salah laku orang itu dan dedahkan.
 
Minta maaflah, kalau hendak saya lakukan apa yang dicadangkan, saya sarankan orang yang memberi pandangan tadi, biarlah dia yang bertanding.
Tumpuan saya hanyalah untuk melihat kampung saya harmoni. Semua pihak boleh bekerjasama untuk membangunkan kampung, tak kiralah dari fahaman politik mana sekali pun.  
Semua pihak boleh memakmurkan masjid, kerana masjid-masjid di kawasan kampung ini semakin hari semakin mati dari solat jemaah dan majlis ilmu. 
Harapan saya, tanah-tanah yang begitu luas, tidak lagi terbiar. Dato-Dato Adat pula diberi lebih sumber kewangan dan kuasa untuk mempastikan hak milik tanah adat ini dapat diperturunkan kepada anak-anak buah yang masih hidup dan bersungguh-sungguh untuk membangunkannya.  
Saya juga berharap, kepada bakal-bakal calon, baik dari UMNO, atau PAS atau PKR, tidak berebut-rebut untuk menjadi calon, sampai mengabaikan masyarakat di sekeliling mereka yang memerlukan perhatian. 
Bulek air dek gopong, Bulek kato dek muafakat
Adat bosuku, suku dipotahan ‘an
Adat bokampung, kampung dipotahan ‘an

Adat boagamo, agamo dipotahan ‘an "





Tiada ulasan: