Sabtu, 23 Februari 2013

TAK SALAH TAK PERLU TAKUT...SALAH MANUSIA TAK BOLEH BUAT APA2...KECUALI ALLAH IZINKAN...KALAH ATAU MENANG...JIKA ALLAH NAK MENGHUKUM TIADA SAPE BOLEH MENENTANGNYA ATAU LARI

Bekas tentera tekad tumbangkan Umno di peti undi

Hazayani Zakaria, 23 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Bekas tentera di seluruh negara memberikan jaminan akan membantu Pakatan Rakyat menumbangkan Umno BN melalui peti undi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Jaminan tersebut dinyatakan dalam Himpunan Kebangkitan Tentera di Padang Awam AU2 Keramat malam tadi yang disertai wakil Sekretariat Kebajikan Rangkaian Bekas Angkatan Tentera Malaysia (Kerabat) di seluruh negara.

Pengerusi Kerabat Pulau Pinang, Azizan Salleh dalam ucapannya mengajak tentera dan bekas tentera menumbangkan Umno BN kerana menyifatkan parti itu sebagai 'biadab' terhadap bekas tentera.

Tegasnya, Umno BN tidak pernah menghargai jasa dan pengorbanan tentera sebaliknya hanya menggunakan undi tentera untuk mengekalkan kuasa mereka.

"Saya sebagai tentera yang masih berkhidmat mengajak rakyat bangkit menentang Umno BN dalam PRU13.

"Mereka terlalu biadab terhadap bekas tentera. Kalau dulu mereka mengajar kami berjuang tanpa belas kasihan, tetapi sekarang kami tak ada belas kasihan terhadap Umno BN.

"Saya yakin hidup dan mati di tangan Allah, bukan di tangan Umno BN," katanya bersemangat di hadapan kira-kira dua ribu hadirin.

Pengerusi Kerabat Kedah, Kapten Zamri Ahmad pula berkata pula berkata, bekas tentera mahu menumbangkan Umno BN, bukan menumbangkan kerajaan seperti yang didakwa piha tertentu.

"Kita bukan nak tumbangkan kerajaan tapi kita nak tumbangkan Umno BN.

"Kita semua yang membentuk kerajaan. Mana-mana kerajaan yang tak elok, Pakatan Rakyat sekalipun, kita akan tumbangkan.

"Mari kita kata no no no to Umno BN supaya NNajib listen listen listen dan tak boleh tidur malam," katanya.

Turut berucap ialah bekas Jeneral, Laksamana Pertama (B) Imran Abdul Hamid, Presiden Kerabat, Leftenan Kolonel (B) Nazari Mokhtar, Pengerusi-pengerusi Kerabat Sabah, Perak, Kelantan, Melaka dan Wilayah Persekutuan selain aktivis R, Jeming Hassan dan Presiden Gamis, Muhamad Azan Safar.

Manakala pimpinan yang berucap ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, ahli jawatankuasa PAS, Mazlan Aliman, Adun Kemahang, Mejar (B) Mohd Anizam Abdul Rahman dan Adun Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin.

Mohamad dalam ucapannya berkata, Pakatan Rakyat akan mengumumkan berita gembira untuk bekas tentera dalam manifesto mereka yang akan dilancarkan pada Isnin ini.

"Dalam manifesto kita yang akan keluar pada 25 Februari nanti di antaranya ialah imbuhan kepada bekas tentera yang tak termasuk dalam skim pencen," katanya disambut tepukan gemuruh hadirin.

Raja Nazrin: Antara PAS dan Umno

Arifin Mohamad,
Ditakdirkan Allah penulis dijemput hadir ke majlis wacana perpaduan ummah anjuran DBP pada 19 Februari 2013 dengan acara kemuncaknya ialah titah Diraja DYMM Dr.Raja Nazrin.

Apa yang ingin sangat penulis kongsikan maklumat kepada masyarakat di Malaysia  ialah mengenai inti titah Diraja DYMM Raja Dr. Nazrin yang jujur dan berpandangan jauh dalam isu perpaduan ummah yang membabitkan  UMNO dan PAS  sebagai dua kuasa politik Melayu di negara ini.

Antara mesej  titah  baginda ialah;

i) PAS kini bukan lagi parti tok lebai dan guru pondok tapi  parti   yang dipimpin dan  dianggotai oleh  golongan ulamak,  professional,  teknokrat dan pelbagai kategori masyarakat yang kini berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan UMNO.

ii) Kehebatan PAS  yang tidak ada pada UMNO ialah ketinggian peribadi pimpinan dan ahli-ahli PAS yang membudayakan hidup dengan masjid dan surau serta  tazkirah dan syarahan agama dan tidak berpoya-poya.

iii) Kekuatan PAS sebagai wadah kepimpinan ummah kini setanding dengan UMNO dari segi kemampuan mentadbir Negara dan kedua-dua parti politik ini  sama-sama mempunyai peluang menjadi juara ummah di Malaysia.

iv) Pendekatan kerjasama PAS dengan non muslim merupakan  kemantangan pimpinan  PAS dan merupakan strategi ampuh PAS dalam menyaingi UMNO khususnya dalam PRU 13.

v) Dalam menghadapi PRU 13 PAS dilihat lebih selesa kerana  berada pada posisi  offensive berbanding UMNO yang terpaksa defensive kerana dilingkari pelbagai isu kepimpinan, kronisme  rasuah dan penyelewengan.

vi) UMNO dititahkan sebagai kurang berintegriti dalam menerajui pentadbiran negara kerana berlaku salah urus tadbir, kronisme,penyelewegan dan rasuah.

vii) UMNO dititah sebagai parti yang salah mendidik golongan muda yang kini diajar dan diasuh dengan budaya politik samseng yang mencemar demokrasi, menghakis keyakinan massa dan menjejaskan perpaduan di Negara ini.

viii) UMNO diititah telah melanggar dan membelakangi semangat perlembagaan persekutuan kerana menafikan prinsip dan tuntutan  federalism atas negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang, walhal negeri-negeri tersebut di pilih oleh rakyat melalui demokrasi yang sah.

Berdasarkan mesej titah DYMM Raja Dr. Nazrin yang lahir dari kesucian hati baginda seperti senarai di atas, penulis mentafsirkan bahawa baginda DYMM Raja Dr.Nazrin menaruh keyakinan  akan kemampuan PAS sebagai parti yang berpedomankan agama dalam mengurus Negara, memelihara dan memartabatkan ummah.

Justeru, maka kerapkali dalam titah baginda disebut PAS sebagai parti islam.

Selain itu, penulis mentafsirkan bahawa sikap dan pendirian PAS yang konsisten menolak kerjasama dengan UMNO serta membentuk wadah baru bersama  PKR dan DAP adalah tindakan bijak, berpandangan jauh dan berada di atas landasan yang betul khususnya dalam menghadapi PRU 13.

SPR jangka Najib biar Johor dan N Sembilan bubar sendiri?

zulsulung, 23 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Parlimen dijangka dibubarkan selepas Pameran Udara dan Maritim Langkawi (LIMA) 2013 yang akan berlangsung selama lima hari mulai 26 Mac hingga 30 Mac kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Menjelaskan ramalannya, Aziz berkata ia adalah kerana LIMA 2013 telah dirancang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sejak dua tahun lalu.

"Ini logik saya lah, takkan lah dia (Najib) yang pernah jadi Menteri Pertahanan, banyak kali terlibat dalam LIMA, tiba-tiba nak bubar sebelum LIMA," kata Aziz lagi.

Mengenai desas-desus bahawa ramai pelabur dari luar negara akan menarik diri jika Parlimen dibubarkan sebelum LIMA 2013, Aziz di Astro Awani menegaskan bahawa Najib akan menjaga kepentingan pelaburan asing yang akan dijana sempena penganjuran LIMA 2013.

Justeru, Aziz secara peribadi yakin PRU-13 akan berlangsung selepas penganjuran LIMA 2013.

Walaupun Aziz menegaskan bahawa ini adalah pandangan peribadi beliau, tapi jangkaannya memberi maksud yang lain.

Tarikh luput parlimen adalah pada 28 April namun tarikh-tarikh DUN akan terbubar secara automatik adalah berbeza seperti di bawah:


21 Mac : Johor

26 Mac : N.Sembilan

7 April : Pahang

22 April : Selangor

24 April : Perak

26 April : Melaka

28 April : Perlis & Kelantan

29 April : Sabah

2 Mei : Penang & Kedah

5 Mei : Terengganu

Apakah ini bermaksud Aziz meramalkan Perdana Menteri akan membiarkan DUN Johor dan Negeri Sembilan terbubar secara sendiri pada 21 dan 26 Mac ini?

Hasrat ramai melihat Perdana Menteri  membubarkan parlimen semalam (Feb 22) tidak kesampaian.

Media ini beralih tarikh spekulasi PRU13 daripada 30 Mac kepada pertengahan April, berdasarkan siri lawatan Najib ke seluruh negara berakhir.

Jambatan RM20.43 juta menghubungkan pekan dengan belukar

http://mutaligat.blogspot.com, 23 Feb 2013

JAMBATAN BERNILAI RM20.43 JUTA SEPANJANG 182.4 METER......DUIT RAKYAT HANGUS

Kebijaksanaan BN mentadbir...janji ada duit...janji ada projek.

Pertahan Kedah pemangkin perubahan ke Putrajaya

Muhammad Faizal, 23 Feb 2013


ALOR SETAR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang merasmikan sambutan Tahun Baru Cina anjuran Dewan Himpunan Penyokong PAS peringkat kebangsaan di sini, malam tadi.

Karnival anjuran Dewan Himpunan Penyokong PAS itu mendapat sambutan hangat kalangan masyarakat Tionghua Kedah.

Kira-kira 2,000 kaum Cina sekitar Alor Setar menghadiri sambutan itu yang turut dimeriahkan dengan kehadiran treler Jelajah Negara Berkebajikan

Turut serta dalam majlis yang bermula jam 9.00 malam itu ialah Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak; Exco Kerajaan Negeri antaranya, Datuk Phahrolrazi Zawawi, Datuk Md Taulan Rasul, Datuk Dr Ismail Salleh dan Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar.

Selain itu Pengerusi DHPP Pusat, Hu Phang Chow, Ketua Pemuda PAS Kedah, Ahmad Yahya dan pimpinan lain.

Dalam majlis tersebut, Ustaz Hadi diberi penghormatan untuk bersama-sama beberapa tetamu VIP bagi menggaul yee sang, selain menyaksikan persembahan kebuadayaan di akhir karnival itu.

Presiden PAS pada awal perasmian sempat berucap dalam bahasa Mandrin yang disambut dengan tepukan dari kaum Cina.

Beliau turut memberitahu atas sikap persefahaman dan kerjasama antara perlbagai kaum menjadikan PAS bersama-sama PKR dan DAP di dalam Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Marang itu juga menjelaskan kaum Cina merupakan undi penentu pada pilihanraya nanti dan ia perlu digunakan sepenuhnya.

Malah beliau juga berharap Kedah dapat dipertahankan agar ia menjadi pemangkin kepada perubahan di Putrajaya.

Beliau juga sempat beramah mesra dengan pada hadirin di sini yang mahu mengenali Presiden PAS itu.

Di akhir program, seluruh pemimpin bergambar di atas pentas treler Jelajah Negara Kebajikan yang diletakkan di sebelah pentas utama program bagi tujuan pameran.

Treler tersebut telah menjelajah Kedah bermula di Jerai sejak 21 Februari selepas dilancarkan Presiden PAS di Kuala Lumpur pada hari yang sama.

Kenapa Mahathir takut sangat jika BN kalah?

Harakahdaily, 23 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS Salahudin Ayub mahu Tun Dr. Mahathir Mohamad menjelaskan kenapa beliau begitu takut untuk berdepan dengan kekalahan Umno BN pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Ketakutan bekas perdana menteri itu kata Salahudin, sangat jelas kelihatan apabila sering mengeluarkan kenyataan yang cuba menakutkan rakyat kononnya akan berlaku huru-hara selepas PRU13 nanti.

"Saya merasakan Mahathir terlalu takut dengan kekalahan Barisan Nasional, dan sekiranya benar kerajaan BN tidak mampu lagi bertahan pada pilihan raya akan datang, apa yang sebanarnya yang Mahathir takutkan sangat," soalnya.

Mahatir sebelum ini telah beberapa kali mengeluarkan kenyataan yang disifatkan sebagai 'provokasi jahat' apabila mendakwa Pakatan Rakyat akan melakukan huru-hara jika kalah pada PRU13 akan datang.

Sebaliknya, pada pandangan Pakatan Rakyat, mereka bimbang jika BN yang akan melakukan huru-hara jika kalah pada PRU13 kerana tidak dapat menerima hakikat kekalahan tersebut setelah lebih 50 tahun memegang tampuk kuasa.

Ini kerana, Pakatan Rakyat sudah biasa menerima kekalahan dalam pilihan raya berbanding BN.

Malah jika diikutkan perkembangan dan situasi terkini, banyak program anjuran Pakatan Rakyat disabotaj dengan serangan samseng dan perbuatan khianat terhadap kenderaan pemimpin Pakatan Rakyat.

Mengulas lanjut, Salahudin yang juga ahli parlimen Kubang Kerian mencabar Mahathir agar menjelaskan kepada rakyat, apakah sebenarnya yang ditakuti bekas perdana menteri itu.

"Kita nak dia jawab. Mungkin terdapat beberapa faktor atau isu besar yang menghantui kehidupan Mahathir apatah lagi dia yakin dan percaya BN tidak mampu lagi berrtahan.

"Kita mintajk dia bagitahu rakyat apa yang dia takut sangat," katanya.

Tiada ulasan: