Ahad, 17 Februari 2013

KITA SIBUK JAGA MUSUH DARI LUAR...MUSUH DARI DALAM MUNGKIN MERANCANG MEMUSNAHKAN KITA....KITA MERANCANG...ALLAH JUGA MERANCANG...HENDAK MENANG KEMBALILAH PADA SEGALA HUKUM ALLAH BERTAUBAT DAN TAKWA...JANGAN JADI MANUSIA YANG MUSIBAT@TERLALU JAHAT

Pengusiran Xenophon: PRU13 mungkin dicemari

Muhammad Faizal, 17 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan pengusiran Senator Australia Nick Xenophon semalam menandakan sistem demokrasi di negara ini pada Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) akan dicemari.
Beliau yang dihubungi menjelaskan, kedatangan Xenophon adalah dengan tujuan melihat sistem demokrasi negara ini berjalan dengan harmoni terutama pada pilihan raya nanti dan bukannya untuk menimbulkan huru-hara.

"Saya tidak nampak apa masalah yang timbul jika Xenophon dibenarkan memasuki negara ini, beliau hadir sebagai pemerhati dalam melihat keharmonian demokrasi pada PRU13 nanti.

"Namun apa yang ingin saya jelaskan adalah penahanan beliau ini sebenarnya menggambarkan bahawa keharmonian demokrasi akan dicemari terutamanya pada PRU13," kata beliau.

Mahfuz turut mempersoalkan tindakan kerajaan terutamanya pihak polis mahupun imigresen yang boleh berunding dengan sekumpulan rakyat Filipina yang mendarat di Sabah walaupun mereka telah membawa senjata dan datang untuk menimbulkan huru-hara, namun senator bebas itu datang dengan tujuan yang baik dengan dokumen yang lengkap telah ditahan.

"Yang datang bawa senjata dengan niat untuk menimbulkan huru-hara kerajaan masih boleh berunding, kenapa yang datang dengan tujuan yang baik tanpa ada sebarang niat kerajaan sanggup menahan.

"Saya kecewa kerajaan tidak dapat membezakan tindakan yang mereka ambil terutama dalam senario untuk mencetus huru-hara dan juga dasar keharmonian demokrasi," sambung beliau lagi.

Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berharap Malaysia akan mengambil pendekatan segera iaitu memanggil balik Xenophon dan membenarkan beliau memasuki negara ini jika mahu mengembalikan keharmonian demokrasi, apatah lagi PRU13 semakin hampir.

Senator bebas itu adalah sebahagian daripada delegasi empat anggota Australia yang mengambil inisiatif untuk meneliti sistem pilihan raya Malaysia selepas kerajaan Australia menolak permohonan Anwar mendapatkan pemerhati bebas bagi memantau pilihan raya umum akan datang.

Tiga lagi anggota delegasi itu ialah MP Mal Washer, Senator John Williams, dan MP Steve Georganas.

Delegasi itu dijadualkan bertemu Anwar pada hari Isnin, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz pada hari Selasa, serta NGO lain dan ahli parlimen pembangkang.

Senator Australia Nick Xenophon telah diusir pulang jam 10.30 malam tadi selepas ditahan selama 15 jam di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) kerana didakwa menjadi 'musuh negara'.

Xenophon, yang mendarat di terminal LCCT di Sepang pada jam 6.40 pagi semalam dengan penerbangan AirAsia, ditahan pihak berkuasa Imigresen sebaik saja tiba.

Adakah Najib datang awal elak bertembung Anwar?

Harakahdaily, 17 Feb 2013


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak dilaporkan datang awal ke rumah terbuka Tahun Baru Cina 2013 anjuran Dong Jiao Zong di New Era College, Seksyen 10, Jalan Bukit, Kajang hari ini.

Justeru, adakah kehadiran beliau pada kira-kira jam 9.45 pagi bersama-sama dengan para pemimpin MCA dan Gerakan, Chua Soi Lek dan Koh Tsu Koon kerana tidak mahu bertembung dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyatakan akan hadir pada rumah terbuka itu.

Baca di sini.

Terima kasih tidak sambut hari kekasih – Wan Ubaidah

Salmah Mat Husain, 17 Feb 2013
KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan mengucapkan tahniah kepada rakyat di negeri ini khususnya golongan muda yang tidak menyambut  Valantine’s Day sebagai hari memperingati kekasih.
Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar (gambar) berkata ianya berlaku kerana kesedaran agama terhadap mereka.

“Golongan remaja Kelantan sedar menyambut hari tersebut adalah haram dan ianya tidak perlu terpengaruh dengan budaya barat,” ujarnya.

Menurutnya, jika sebelum ini pada 14 Februari setiap tahun golongan remaja khususnya akan menyambut hari tersebut bersama pasangan masing-masing termasuk Kelantan.

Tetapi jelasnya, kerana kesedaran terhadap perkara itu suatu yang berdosa mereka tidak lagi menyambutnya sejak beberapa tahun lalu hingga menyebabkan tarikh itu menjadi suram.

“Menariknya seolah-olah mereka terlupa apa yang sebenarnya berlaku pada 14 Februari,” ujarnya ketika mengulas berhubung perkara itu.

Beliau juga turut menambah, hari kekasih itu juga amat tidak wajar disambut oleh pasangan suami isteri.

Kerana itu, tambahnya kerajaan negeri mengadakan program khas untuk suami isteri ‘Hari Suami Isteri’, iaitu hari-hari sentiasa ada dan sentiasa menyintai antara suami isteri.

Samseng tarik tudung, penjelasan Nor Fatehah

Nor Fatehah Ahmad, 17 Feb 2013
Walaupun masih terkejut dan sedikit trauma dengan apa yang berlaku sewaktu bersama Gerakan Mahasiswa PRU13 - GM13 di Pekan,
saya tetap berasa terpanggil untuk memperbetulkan beberapa kenyataan yang dibuat dalam akhbar online ini.  http://www.malaysiakini.com/news/221493

1. Saya tidak pernah sama sekali mengedarkan risalah anti-BN, saya malahan hanya menyerahkan surat harapan dari mahasiswa kepada rakyat. Saya kurang senang bilamana didakwa menghasut masyarakat kerana apa yang dilakukan hanyalah berbincang secara ilmiah dan berhujah bersenjatakan idea dan fakta.

2. Saya dikatakan menangis dan ketakutan. Artikel ini tidak sebegitu lengkap sebenarnya sekiranya ia digunakan untuk menggambarkan keseluruhan peristiwa yang berlaku ketika itu. Saya hanya mengeluarkan air mata apabila saya ditengking dan dimalukan di dalam pasaraya tersebut. Saya malahan hampir dicederakan oleh samseng berkenaan apabila beliau menghayun bakul barang dengan sekuat hati kepada saya. Namun alhamdulillah, tindakan itu dihentikan oleh seorang lelaki baik hati yang berani.

Namun sebab yang paling utama penyebab air mata saya jatuh adalah apabila beliau mula menarik tangan dan tudung saya. Bagi saya itu adalah aurat dan maruah saya yang paling berharga. Kegeraman saya memuncak dan ia dimanifestasikan dengan jeritan untuk menghalang perbuatan mereka serta tangisan tanda sebak juga geram.

3. Kesimpulannya, saya tidak ke sana untuk menghasut. kami hanya bawa idea dan fakta. Ayuh berhujah dengan bijak dan matang.

Saya juga ingin menyatakan dengan tegas bahawa kenyataan saya ini tidak terkandung unsur fitnah. Terlalu banyak manusia yang menjadi saksi peristiwa ini tidak kira pelanggan, pekerja, orang ramai malah mungkin CCTV di pasaraya tersebut. Apa yang tinggal hanyalah keberanian mereka untuk tampil menyatakan kebenaran.

Namun, cukuplah bagi kita membenci perbuatan bukan tuan punya badan.

Saya tetap mendoakan agar mereka sedar bahawa perbuatan mereka itu sebenarnya telah mengguris hati dan maruah saya sebagai wanita Islam. Hijab adalah maruah saya.

*Nor Fatehah Ahmad. S.U MPP UPM

-KITA TURUT MEMBENCI PERBUATAN TERKUTUK TERSEBUT-

Peluang Pahang dan ketakutan Dr Mahathir

Ahmad Lutfi Othman, 17 Feb 2013
Kekuatan dan pengaruh PAS di Pahang memang berakar sejak lama. Ia ditandai dengan kemenangan enam kerusi Dun pada 1999, di kawasan majoriti pengundi Melayu, atas persefahaman Barisan Alternatif.


Lebih manis diingati, pilihan raya yang menyaksikan protes dan amarah terbuka orang Melayu kepada Umno itu,  menyebabkan calon PAS hampir menang di Pekan dan Temerloh, dibedakan hanya sekitar 200 undi, walaupun berdepan tokoh-tokoh besar BN, termasuk Dato' Seri Najib Razak.

Sebelumnya, negeri berkeluasan paling besar di Semenanjung itu kerap menerima guru-guru yang "dibuang daerah" disebabkan pendirian politik pembangkang.

Pagi Rabu, 30 Januari lalu, meskipun badan masih lenguh dan penat berkunjung ke Melaka, saya bersama wartawan kanan, Wan Nordin Wan Yaacob dan jurugambar Nasir Sudin, ke Pejabat Perhubungan PAS Pahang di Temerloh.

Sedia menunggu, Pesuruhjaya PAS Negeri, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man. Mengetahui saya di bawah pejabatnya, dan perlu mengambil nafas sebelum mendaki tangga, Tuan Ibrahim segera turun mengajak sarapan. Turut bersamanya, Setiausaha Perhubungan, Roslan Zainal dan Pengarah Pilihan Raya Negeri, Abdul Majid Hassan.

Saya perhatikan suasana pejabat perhubungan di Jalan Datuk Bahaman itu kemas dan rapi, dengan kakitangan yang mudah mesra. Petunjuk awal PAS Pahang sudah bersedia menghadapi saingan getir di negeri kelahiran Perdana Menteri,

Sememangnya Tuan Ibrahim mempunyai aura tersendiri, kelihatan tenang dan menyenangkan. Hatta di luar lingkungan parti, Ketua Penerangan PAS Pusat ini kelihatan dekat serta mesra dengan rakyat, malah hubungannya dengan pihak istana sendiri dikatakan rapat.

Saya menyedari tugasnya cukup besar dan amat mencabar. Mungkin ramai pemerhati politik melihat Pahang bukan lagi sebuah negeri sasaran untuk dimenangi dalam PRU13. Bagi mereka, era gemilangnya pada 1999, agak sukar dipertahankan, apatah lagi untuk ditingkatkan jumlah penguasaan kerusi.

"Jika Pakatan menang Putrajaya, Pahang rasanya masih ditawan BN," kata seorang teman sepengajian, yang tinggal di Kuantan. "Baguslah kalau macam itu, rakyatnya akan dijaga oleh dua kerajaan berbeda," usik saya.

Riak wajah Tuan Ibrahim yang jernih melambangkan kesediaan beliau bersama rakan-rakan pimpinan PAS Pahang lainnya, bukan sahaja untuk menyerap harapan (sekali gus tekanan) tinggi rakyat, malah membuktikan sejarah juga mampu dicipta dalam PRU13, di negeri yang pernah melahirkan ramai pejuang kemerdekaan itu.

Saya kira cukup sedikit rakan-rakan yang berani dan optimis membuat unjuran bahawa Pahang dapat dimenangi Pakatan. Malah ada yang lebih yakin dengan kemampuan rakyat Johor untuk menukar kerajaan. "Mungkin Melaka lebih awal menang berbanding Pahang," kata seorang penganalisis pilihan raya semasa membentangkan kajiannya di Masjid Tanah, Melaka.

"Saya tidak melihat faktor Najib sebagai kekuatan akar umbi yang sukar disanggah," kata seorang pensyarah politik, "tetapi lebih bimbang dengan majoriti pengundi Melayu di kampung-kampung tradisi. Mereka mungkin kurang terdedah dengan maklumat, menyebabkan terikat kepada saluran rasmi, dan dipisahkan jauh antara satu sama lain."  Sememangnya kawasan-kawasan mengundi di Pahang cukup luas.

Ketika pengkaji melihat komposisi kaum, dengan merujuk jumlah pengundi Cina sebagai ramuan terbaik meramalkan petunjuk keputusan pilihan raya, Pakatan Pahang mungkin tidak mempunyai kelebihan itu. Apatah lagi PAS yang secara tradisinya bertanding di kerusi majoriti Melayu.

Lima tahun lalu, PAS yang diamanahkan bertanding paling banyak kerusi Dun, hanya menang dua, di kawasan pinggir bandar, dengan masyarakat lebih terbuka, iaitu Kuala Semantan (Temerloh) dan Baserah (Kuantan).


Saingan sengit dan cabaran terbesar, dalam konteks Pahang, masih di kawasan-kawasan penempatan Felda. Kebanyakan daripada 21 kerusi Dun -- separuh daripada keseluruhan 42 -- yang bakal ditandingi PAS mempunyai pengaruh signifikan Felda.

Saya difahamkan hampir 40 peratus pengundi di Pahang datang dari kawasan Felda. Dengan perisytiharan perang terbuka pengurusan Felda terhadap Pakatan Rakyat, termasuk menghalang penganjuran ceramah politik pembangkang di tanah rancangan sehingga PRU13, cabaran untuk menjelaskan isu-isu semasa kepada pengundi Melayu bertambah hebat.

Semasa makan tengahari nasi Arab, kami bersembang ringkas isu-isu kritikal Felda dengan Pengerusi Anak, Mazlan Aliman, yang kebetulan singgah di Pejabat Perhubungan PAS Pahang. Saya agak terkilan kerana tidak dapat berbual panjang dengan Mohd Harris Abdullah, peguam yang banyak memperjuangkan isu-isu berkaitan Felda. Hanya sempat bersalaman semasa kami berbincang dengan Tuan Ibrahim.

Namun, Roslan Zainal nampak lebih yakin: "Memang cabaran kami lebih sengit berbanding negeri lain, tetapi saya percaya, jika jentera kempen dapat menyampaikan mesej dengan berkesan, dibantu isu-isu yang banyak menyebelahi kita, khususnya masalah tanah, ditambah persefahaman Pakatan Rakyat yang jitu, Pahang juga akan bersama arus perubahan nasional."

"Sasaran kita adalah 12 kerusi, dan dibantu pencapaian rakan-rakan dalam DAP dan KeADILan, saya kira, insya-Allah Pakatan dapat menang dengan majoriti mudah di Pahang, iaitu sekurang-kurangnya 22 kerusi," tambahnya, sambil mengimbau kerjasama erat sesama oposisi sejak lama dulu.


Tuan Ibrahim sempat menceritakan keistimewaan hubungan antara PAS dengan KeADILan, apatah lagi DAP. "Semasa DAP keluar Barisan Alternatif pada tahun 2001, tetapi DAP Pahang tetap kekal bersama, itulah yang uniknya. Jadi DAP tak perlu masuk balik pada 2008 sebab ia tak pernah keluar," jelasnya sambil ketawa kecil.


Sebelum pulang ke Kuala Lumpur, kami diajak bertemu penduduk berdekatan bandar Temerloh, mendekati masalah berlarutan tentang pemilikan flat kos rendah dan kemungkinan terpaksa berpindah ekoran projek pembangunan bakal melanda kawasan kediaman mereka.

Rupa-rupanya karenah Umno-BN ini sama sahaja di mana-manapun; sebahagian pimpinannya licik beraksi sebagai broker tanah yang mengharapkan komisyen tinggi! Menggunakan daleh "pembangunan", penduduk  mudah diusir keluar, dan ditempatkan semula di sudut atau penjuru tertentu, dengan nilai pampasan yang rendah dan lokasi pemindahan tidak strategik.

Berteduh di bawah pepohonan rimbun dekat kelompok rumah pangsa berkenaan, Tuan Ibrahim yang turut bersama kami kelihatan mesra dengan penduduk terlibat dan prihatin mendengar luahan hati mereka.

Saya yakin, bukan hanya penghuni di Taman Damai, Temerloh itu sahaja yang menggantung harapan kepada Tuan Ibrahim dan pemimpin Pakatan Rakyat Pahang, malah seluruh warga Darul Makmur menaruh keyakinan yang sama, agar babak baru yang lebih gemilang, sejahtera dan adil dapat dikongsi.

II.

Sukar dipastikan sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad benar-benar serius dengan kenyataannya pada 31 Januari lalu atau seperti hanya bersifat sinikal atau sindirin halus, seperti lazimnya.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, Pakatan Rakyat akan bertindak terhadap pesaing politiknya sebaik sahaja mereka berkuasa.

Katanya, mereka akan mengambil tindakan terhadap orang yang tidak baik dengan mereka atau yang mereka rasa tidak baik dengan mereka.

Dr Mahathir menambah, terdapat desas-desus bahawa kerajaan persekutuan yang dikuasai Pakatan, akan menangkap orang seperti itu, termasuk dirinya sendiri.

Ujarnya, ada yang mengatakan beliau harus meninggalkan Malaysia sebelum keputusan PRU13 diumumkan.

"Perkara pertama yang mereka (Pakatan) akan lakukan (apabila berkuasa) ialah menutup semua lapangan terbang supaya tidak ada pesawat persendirian boleh berlepas," katanya.

Apa pun, daripada kenyataan Mahathir itu, dan juga penekanan Najib yang sering mengingatkan bahaya pertukaran kerajaan, saya kira kedua-duanya memang risau, bimbang dan takut dengan keputusan PRU13.

Mahathir seperti mahu menggambarkan sikap negatif pemimpin Pakatan, terutama Dato' Seri Anwar Ibrahim, selepas berkuasa nanti, yang bakal membalas dendam dan bertindak di luar batas undang-undang.

Sekali gus beliau mahu menghantar mesej bahawa Malaysia di bawah pentadbiran baru Pakatan akan bertukar huru-hura, rusuhan tercetus di sana sini, ekonomi merudum, pelabur takut dan pelancong larii. Mudah kata, anarkis.

Bukankah Mahathir juga yang membayangkan akan berlaku suasana tidak stabil jika BN kalah dalam PRU13?

Sedangkan, antara isu-isu asas yang sering ditimbulkan Pakatan ialah kedaulatan undang-undang, kebebasan badan kehakiman, Jabatan Peguam Negara yang independen, dan pihak keselamatan -- khususnya pasukan polis --  yang profesional, tanpa mudah dipengaruhi elit politik.

Ataupun mungkin Mahathir sendiri sering diganggu mimpi ngeri memandangkan kezaliman yang pernah dilakukannya  semasa berkuasa dahulu, bukan hanya kepada Anwar, yang diaibkan dengan seribu satu cara, tetapi juga mangsa yang dianiayainya, seperti bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas.

Tidak mustahil juga kerisauannya terhadap nasib dan masa depan anak-anak beliau, yang kini kaya-raya membolot khazanah negara. Mahathir tentu arif dengan kesalahan sendiri, sepanjang 22 tahun menerajui negara, menjadikan Malaysia seperti milik personalnya.

Jika beliau pernah bertindak ganas kepada orang lain, tidak semestinya mangsa kezaliman Mahathir akan bertindak serupa. Undang-undang tetap dihormati.

Anwar sendiri kerap mengulangi, beliau dapat memaafkan walaupun sukar melupakan. Namun, kata Anwar, setiap wang rakyat yang dirompak akan dikembalikan semula kepada yang berhak.

Mahathir, Najib dan sekutunya usah gelabah. Negara ini mempunyai begitu ramai tenaga baru yang berkebolehan untuk memimpin dan mentadbir dengan lebih baik lagi. Cubalah berfikir secara rasional dan terbuka.

Mungkin Mahathir melihat pemansuhan ISA sebagai rahmat terselindung kepada pemimpin Umno-BN yang korup dan menyeleweng, iaitu mereka tidak akan dikurung tanpa bicara jika Pakatan berkuasa nanti.

Walhal sebenarnya, yang dipentingkan ialah keadilan harus meliputi semua orang, tidak terkecuali. Proses pendakwaan ke atas mereka yang disyaki bersalah dibuat secara telus, tanpa campur tangan politik.

Kezaliman, termasuk membalas dendam, adalah perbuatan terkutuk yang mesti dihindari sejauh-jauhnya. Rupanya Mahathir masih terkepung dengan corak pemikiran penguasa yang keras dan dominan, sepertinya dahulu.

Tengok perbezaan antara dua himpunan ini

http://kedahla.blogspot.com, 17 Feb 2013

Mai kita tengok perbezaan antara dua himpunan ini...



Oleh: Aiman Rasist

Perbezaan yang paling besar ialah nawaitu... satu kumpulan datang dengan niat untuk mempertahankan kerajaan Kedah Sejahtera demi mendaulatkan Islam di bumi Kedah ini. Manakala satu kumpulan lagi berniat untuk dapat upah, sedangkan sebahagian besar mereka datang tanpa tahu apa-apa tujuan. Orang atas buat kerahan tenaga... orang bawah ikut secara membuta tuli.

Perbezaan lain ialah yang satu hadir dengan ikhlas dan hati yang sukarela, minyak motor kereta sendiri isi. Yang satu lagi sudahlah berangkut dapat upah lagi maka ikhlas tak tau dok tang mana, lagi pun nak ikhlas apa kalau tak tau apa-apa tujuan berhimpun.

Lagi perbezaan ialah jumlah kehadiran... yang satu, asal kereta boleh isi.. full punya isi. Manakala yang satu lagi bas saja besaq tapi setiap bas ada 5 orang, ada sepuluh orang.. takdak yang isi penuh. Kehadiran HKR kira-kira 20 ribu manakala kehadiran Perkasa Umno kira-kira 2,000 orang saja.

Perbezaan lain... pakat2 cari sendiri nooo, pasti jumpa punya.

Bocor lagi...maklumat sulit BN Johor terbongkar

http://pkrl.blogspot.com, 17 Feb 2013

KANTOI ! BOCOR LAGI..MAKLUMAT SULIT BN JOHOR TERBONGKAR...!!! ( +Video Pendedahan )


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Air: Kata dulang paku serpih

Anis Nazri, 17 Feb 2013

(Krisis air di Pahang hanya dilaporkan dalam media sosial dan ditutup oleh media tradisional Umno)

TEMERLOH: Serupa tapi tak sama. Krisis sama, lokasi tidak serupa. Satu krisis berlaku di war-war berlaku sebuah negeri pentadbiran Pakatan Rakyat, manakala satu lagi krisis berlaku di negeri asal Perdana Menteri, Pahang.

Namun, krisis air yang dialami Selangor penghujung tahun lalu mendapat liputan yang begitu meluas di media massa, khususnya arus perdana.

Terbentanglah di depan mata, kononnya pentadbiran Pakatan Rakyat di Selangor begitu lemah dalam menguruskan sumber air.

Sayangnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, terlepas pandang negeri kelahirannya sendiri berhubung isu air ini.

Ketika beliau ghairah berjanji untuk memberikan bekalan air bersih untuk rakyat Kelantan, Najib terlupa terdapat beberapa kampung, khususnya di gugusan Bera yang menghadapi krisis air.

Jika di Kelantan, isu yang dimainkan ialah bekalan air bersih, sebaliknya di Bera ada penduduk yang langsung tidak menerima bekalan air ketika waktu puncak.

Khususnya di Felda Gugusan Bera yang meliputi Mayam, Purun, Bukit Mendi, Kumai sering menghadapi masalah bekalan air terputus, khususnya menjelang musim perayaan.

Masalah tersebut menyebabkan ada di kalangan anak-anak penduduk terbabit enggan pulang bercuti ke kampung.

Bayangkan, ketika musim perayaan seperti bulan puasa atau hari raya, penduduk kampung berkenaan menghadapi masalah sedemikian.

Sedangkan, ketika musim perayaanlah penggunaan air meningkat apabila ahli keluarga pulang ke kampung halaman, selain dikunjungi sanak-saudara.

Masalah bekalan air di Bera ini sudah berlanjutan bertahun-tahun, biarpun Jabatan Bekalan Air Pahang (JBAP) telah diswastakan menjadi Perbadanan Air Pahang Berhad (PAPB).

Selain di kawasan felda tersebut, beberapa kampung tradisi di sekitar itu turut mengalami masalah serupa, iaitu di Kampung Kuala Triang, Kampung Batu Papan, dan Kampung Seberang Guai.

Sedangkan, kedudukan kampung-kampung tersebut bersebelahan dengan Sungai Pahang, selain loji air yang sepatutnya mampu menampung keperluan penduduk.

Yang DiPertua PAS Bera, Ustaz Sulaiman Mohd berkata segala kesukaran ini berpunca dari kegagalan PAPB yang tidak menyelenggara sistem pam air yang rosak.

Biarpun urusan air telah diswastakan, tiada sebarang penambahbaikan berikutan penswastaan tersebut, sebaliknya terus berlanjutan sehingga hari ini.

Lantaran itu, Sulaiman berkata Najib sepatutnya tidak wajar mencemuh negeri orang lain, sedangkan di negerinya sendiri mengalami krisis air.

"Ketika Najib sibuk menjanjikan bekalan air yang bersih di Kelantan, itupun jika menang pilihan raya, dia terlupa dan mungkin tidak tahu kebanyakan rakyat negerinya sendiri menghadapi masalah air yang lebih teruk," tegas beliau ketika dihubungi Wadah.

Malah, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob turut mengakui keadaan tersebut, hingga mendesak semua wakil rakyat di Pahang menyerahkan senarai kawasan yang terlibat untuk tindakan susulan.

Selain di Bera, masalah krisis air turut mengganggu penduduk sekitar Kuantan, Temerloh, Jerantut dan juga Rompin.

Ada ketikanya, gangguan bekalan air yang melanda Pahang bukan hanya satu hari, malah ada yang berlarutan hingga enam bulan.

Kesimpulannya, setelah 55 tahun merdeka, negeri Pahang terus dirundung masalah air yang tidak pernah selesai, sekalipun kerajaan yang memerintah adalah Barisan Nasional.

Walaupun ia merupakan negeri Perdana Menteri sendiri, malah pernah meluluskan peruntukan RM10 juta untuk menaik taraf loji air Batu Sawar ketika pilihan raya kecil (PRK) Kerdau, namun masalah air tidak pernah kunjung selesai.

Tiada ulasan: