Jumaat, 8 Februari 2013

TAKZIAH KELUARGA AZLI PAAT...KITA JUGA PASTI MATI...JADI JANGAN BUAT JAHAT SEMASA HIDUP DIDUNIA...BERTAUBATLAH DAN BERTAQWALAH PADA ALLAH

Royalti: Razaleigh akan dilantik Penaung R-5

Salmiyah Harun, 07 Feb 2013


KUALA LUMPUR: Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Hak Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (Royalti) akan melantik bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai penaung sebuah gerakan yang lebih besar iaitu R-5.

Menurut Presiden Royalti atau R, Nazri Deraman berkata, gabungan yang dikenali sebagai R-5 itu adalah gabungan seluruh rakyat dari negeri-negeri pengeluar minyak iaitu Kelantan, Sabah, Sarawak, Terengganu dan Pahang.

"Sebelum ini kita bentuk R sebagai Ngo sahaja, kali ini kita akan tubuhkan gerakan yang lebih besar. Jika di peringkat luar negara dikenali sebagai Opec," katanya dalam sidang media di hadapan bangunan KLCC tengah hari tadi.

Nazri berkata, Tengku Razaleigh turut bersetuju dengan cadangan untuk menubuhkan R-5 dan akan mempertimbangkan secara mendalam untuk menyertainya.

Jelasnya, R telah mengadakan perbincangan hampir tiga jam bersama Tengku Razaleigh yang juga Ahli Parlimen Gua Musang di kediamannya di Langgak Golf di sini, semalam.

Sehubungan itu, Nazri turut menjelaskan Petronas masih gagal memberi maklum balas terhadap memorandum dan surat yang telah dihantar pada 10 Januari sempena Himpunan Kebangkitan Rakyat lepas.

Antara kandungan memorandum yang diserahkan kepada CEO Petronas, iaitu tuntutan royalti terhadap negeri pengeluar minyak khususnya Kelantan yang tertunggak sebanyak RM12 bilion, mendesak agar Petronas buat bayaran tunai kepada negeri pengeluar minyak seperti mana dalam perjanjian.

Malangnya, kata beliau, pada 3 November 2013 Petronas telah menjelaskan royalti kepada kerajaan negeri melalui kerajaan Persekutuan.

"Ini menunjukkan Petronas engkar dengan perjanjian yang ditandatangani pada 9 Mei 1975, sepatutnya Petronas membayar terus kepada negeri pengeluar minyak. Kita minta dia bayar terus ke negeri terbabit termasuklah Kelantan," katanya.

R juga, ujarnya meminta Perdana Menteri memberi maklumat tepat terhadap pertindihan telaga minyak di lokasi Medan Bertam PM307 antara negeri Pahang dan Terengganu.

"Hasil kajian yang dibuat oleh R lokasi PM307 itu adalah milik negeri Terengganu, Petronas harus nyatakan maklumat dengan tepat kepada rakyat," katanya.

Dari bayar PSY, baik bayar orang kurang upaya

Salmah Mat Husain Foto Zam Zamani, 07 Feb 2013


(Tuan Guru Nik Aziz menyampaikan hadiah sempena Tahun Baru Cina kepada pengundinya)


PENGKALAN CHEPA: Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan tindakan BN  mengundang artis popular Korea, Psy sempena Tahun Baru Cina sebagai membazir.

Malah, beliau turut menyarankan dengan sumber kewangan yang dikeluarkan untuk membayar artis tersebut seharusnya diberikan gologan kurang berkemampuan.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menziarahi warga Cina sempena Tahun Baru Cina tahun ini dalam Dun Chempaka pagi semalam.

Sambungnya, Pakatan Rakyat khususnya PAS tidak berhasrat untuk menghalang BN untuk membuat sebarang program sempena tahun baru berkenaan, bagaimanapun ianya tidak perlu membazir.

“Kalau tidak boleh elak, maksudnya perlu ada juga program hiburan sempena Tahun Baru Cina, boleh jemput artis anak muda kita, jimat belanja sikit,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung BN Pulau Pinang untuk menjemput tarian gangnam style untuk membuat persembahan di Pulau Pinang.

(Tuan Guru Nik Aziz menziarahi penduduk Cina di kawasannya)

Sebanyak 30 buah masyarakat Cina terdapat dalam Dun Chempaka iaitu di Kampung Tebing Tinggi, Sabak dan Pulau Gajah.

Kerana terlalu gembira mereka mencium sampul ‘ang pow’ yang diberikan Tuan Guru kepada mereka.

Sempena kunjungan tahunan itu juga, Tuan Guru mengucapkan selamat Tahun Baru Cina kepada masyarakat Cina di Dun tersebut dan seterusnya kepada semua masyarakat Cina di negeri itu.

Empat buah rumah daripadanya telah dikunjungi oleh Tuan Guru sempena tahun baru itu, di Kampung Tebing Tinggi dekat sini.

PAS kaji tindakan undang-undang terhadap polis

Harakahdaily, 07 Feb 2013
KUALA LUMPUR: PAS bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang kepada polis jika terus membiarkan kegiatan menyekat aktiviti PAS oleh pihak lain.

Ketua Lajnah Undang-undang PAS, haji Asmuni Awi (gambar) berkata, memang menjadi 'statutory duty' kepada pasukan polis untuk mencegah pergaduhan, jenayah dan sebagainya.

"Tetapi jika polis berada di tempat kejadian tetapi tidak mencegah pihak yang membuat pergaduhan misalnya, hanya menjaga lalu lintas sahaja, itu sudah salah.

"Oleh itu kita sedang mengkaji tindakan undang-undang terhadap pihak polis," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas beberapa kejadian yang melibatkan program PAS disekat dan diganggu oleh pihak tertentu tetapi polis yang ada dalam kejadian itu tidak bertindak menghalangnya.

Polis hanya memastikan lalu lintas tidak terganggu sahaja.

Di pintu masuk Felda Teloi Timur, samseng jalanan menyekat pemimpin dan aktivis PAS dari mengadakan ceramah di sana.

OCPD Sik, DSP Ismail Ibrahim dan lebih 30 orang anggota polis gagal menyuraikan samseng jalanan yang membuat benteng menghalang saya dan hampir 500 orang dari kawasan berhampiran untuk masuk ke tapak ceramah.

Adalah sangat memalukan, samseng ini bermaharajalela dan hanya diperhatikan pihak polis.
Sedihnya, OCPD dan anggotanya hanya bertindak mengawal lalu lintas bukan menghalau samseng jalanan!

Pemuda PAS ucap takziah kepada keluarga Azli Paat

Harakahdaily, 07 Feb 2013

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengucapkan takziah kepada keluarga almarhum Azli Paat (gambar), pemenang Anugerah Perdana Menteri Best of the Best APICTA 2012 yang telah menghembuskan nafas terakhir semalam akibat demam panas.

Ketua DPPM, Nasrudin Hassan menyifatkan pemergian almarhum ke rahmatullah semalam adalah suatu kehilangan besar kepada negara.

Katanya, almarhum Azli dikenali sebagai seorang yang berbakat besar dan amat berjasa kepada negara khususnya dalam bidang ICT dan amat sukar bagi negara melahirkan insan cerdik sepertinya.

“Kepakarannya dalam bidang tersebut diiktiraf oleh kerajaan dan beliau juga menjadi kebanggaan kepada negara malah diperingkat antarabangsa,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Justeru, kata beliau DPPM merasakan amat wajar generasi muda hari ini mencontohi keperibadian dan sumbangan yang almarhum taburkan demi membangunkan teknologi maklumat di negara ini.

Antara jasa besar almarhum adalah mengasas DAPAT SMS dan MySMS 15888 yang mengubah cara orang awam dan organisasi berkomunikasi di antara satu sama lain.

Beliau juga mencetus idea mewujudkan RakanCop di mana orang awam dapat bekerjasama dengan pihak polis bagi mencegah jenayah sebelum ia terjadi.
Beliau juga menjadi panel penceramah mengenai teknologi maklumat di stesen radio Bernama Radio 24 sejak 2007.

“DPPM mendoakan semoga keluarga almarhum tabah menghadapi ujian ini. Semoga almarhum ditempatkan sebagai insan soleh dan diredhai di sisi-Nya,” ujar Nasrudin lagi.

Kehilangan Yahya sukar dicari ganti – Pemuda PAS

Harakahdaily, 07 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengucapkan takziah kepada Datin Alisah Ali, isteri Datuk Yahya Sulong di atas kematian almarhum semalam.
“DPPM menyifatkan pemergian almarhum ke rahmatullah sebagai kehilangan besar kepada negara dan kehilangan beliau sukar dicari ganti,” kata Ketua DPPM, Nasrudin Hassan dalam satu kenyataan.

Sepanjang hidupnya, kata beliau almarhum adalah seorang yang komited dalam membantu menaikkan industri hiburan dan menjadi pelawak popular dan disegani sejak tahun 1980-an lagi.

“Dengan pengalaman beliau yang luas dalam bidang lakonan terutama dalam bidang komedi telah melonjakkan nama beliau sebaris dengana artis popular yang lain.

“Wajarlah nama beliau diangkat sebagai seniman berbakat dan berjasa besar kepada dunia hiburan,” katanya lagi.

Malah, ujar Nasrudin lagi dalam kunjungan wakil DPPM ke rumah almarhum beberapa bulan yang lepas, beliau banyak menasihatkan pemuda agar sentiasa berusaha menjalani kehidupan dengan cara yang baik serta meningkatkan kehidupan menjadi insan berguna kepada agama, bangsa dan negara.

“Beliau juga berkongsi kebimbangan terhadap generasi muda yang mudah hanyut dengan budaya liar yang di bawa masuk dari barat,” ujarnya.

Sehubungan itu, ujarnya DPPM mendoakan agar keluarganya tabah menghadapi ujian yang melanda serta mendoakan semoga roh almarhum ditempatkan sebagai golongan orang-orang yang soleh dan diredhai di sisi-Nya.

LTAT: Kerabat terkejut dengan pendedahan Deepak

Harakahdaily, 07 Feb 2013

KUALA LUMPUR: Kelab Kebajikan Rangkaian Bekas Anggota Tentera Malaysia (Kerabat) melahirkan rasa terkejut dengan pendedahan yang dibuat oleh ahli perniagaan Deepak Jaikishan semalam berkaitan salah guna dana  anggota tentera dalam kes pembelian Astacanggih Sdn Bhd.

Sehubungan dengan itu, Pengerusinya, Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar (gambar) berjanji akan memperjuangkan perkara ini dan akan menggerakkan ahli kelabnya bagi memperjuangkan isu ini.

Dalam pertemuan Deepak Jaikishan dengan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar semalam, beberapa dokumen berkaitan penyelewengan ini didedahkan.

Sehubungan itu, Mahfuz menggesa Pengerusi Boustead Holdings Berhad tampil memberikan penjelasan berhubung pembelian Astacanggih Sdn Bhd milik ahli perniagaan, Deepak Jaikishan.

Beliau berkata, penjelasan itu penting kerana pembelian tersebut didakwa melibatkan wang Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang sepatutnya digunakan untuk kebajikan anggota tentera.

Mahfuz berkata, dokumen yang ditunjukkan oleh Deepak kepada beliau amat mengejutkan tentang jenayah penyelewengan oleh pemimpin negara.


(Mahfuz dan rakan-rakannya melihat dokumen yang ditunjukkan Deepak semalam)

"Oleh itu saya minta pengerusi Bousted tampil ke depan dan jelaskan siapa sebenarnya yang mengarahkan beliau membeli syarikat milik Deepak ini yang membawa kerugian besar kepada kepentingan anggota dan bekas tentera.

"Saya minta beliau tampil sebelum dikambing hitamkan," kata Mahfuz.

"Saya akan gerakkan anggota kelab saya untuk memperjuangkan hal ini. Sebagaimana yang saya sebutkan sebelum ini, penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat hal ini sangat perlu," kata Kolonel Nazari.

Beliua masih yakin, inilah caranya untuk merungkai semua ini agar pihak yang terlibat dibawa ke muka pengadilan.

"Apa guna kami berjuang untuk negara selama ini jika kepentingan dan kebajikan kami pun tidak dijaga dengan baik," kata beliau.

‘Ahli PAS’ pijak gambar Guan Eng, cukuplah

Harakahdaily, 07 Feb 2013
TEMERLOH: PAS Pahang menafikan laporan lidah Umno Utusan Malaysia hari ini mengenai penglibatan ahlinya dalam demonstrasi di pekarangan Masjid As-Syakirin, Maran.

“Perlakuan yang dilakukan oleh remaja upahan membawa bendera PAS dan memijak gambar Lim Guan Eng dan bendera DAP jelas suatu tindakan terdesak Umno dalam menghadapi PRU13,” kata Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan ringkas kepada Harakahdaily.

Kata beliau, saban hari, pelbagai pembohongan yang dilakukan oleh mereka dengan liputan media Umno ternyata satu sandiwara provokasi bagi mencetuskan kebencian antara kaum menjelang PRU13.

PAS Kawasan Maran, kata Tuan Ibrahim, telahpun membuat laporan polis pada pagi ini.

“Kita harap pihak polis bertindak, kerana bukti bergambar mereka yang terlibat dapat membantu penyiasatan. Kita akan mengikuti secara dekat kes ini, dan mengharapkan siasatan segera dijalankan,” tegas Ketua Penerangan PAS Pusat itu.
PAS Pahang, katanya akan mengadakan perbincangan dengan pihak guaman bagi meneliti kes itu untuk melaksanakan tindakan perundangan ke atas beberapa individu yang terlibat kerana melakukan pembohongan, mencemar nama baik parti dan tindakan provokasi.

“Untuk Umno, cukuplah main isu-isu provokasi. Ramai lagi rakyat Pahang ini yang merana tiada air paip, jalan sempit berbahaya dan tidak berlampu pada waktu malam dan pelbagai masalah tanah yang perlu diberikan perhatian,” katanya lagi.

PRU13: Mahasiswa mahu lawan Najib di Pekan

Hazayani Zakaria, 07 Feb 2013


KUALA LUMPUR: Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13) mengumumkan mahu bertanding pada PRU13 nanti menentang Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen Pekan.

"Keputusan bertemu satu lawan satu dengan Datuk Seri Najib merupakan ekspresi kemuncak penolakan mahasiswa terhadap kerajaan Umno BN," kata Pengerusi GM13, Syis Abdul Kadir pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor (KLSCAH), dekat sini hari ini.

Syis berkata, mereka akan mengumumkan calon mahasiswa tersebut selepas Najib mengumumkan pembubaran parlimen.

"Kita sudah ada tiga hingga lima calon dan akan dimuktamadkan dan akan mengumumkannya selepas Perdana Menteri mengumumkan pembubaran parlimen," katanya.

Menurut beliau juga, mahasiswa tidak kisah untuk bertanding atas tiket apa sekalipun namun mereka mementingkan isu yang akan dibawa.

"Kami mahasiswa membawa isu anak muda iaitu pendidikan percuma, dan kami juga memahami jerit perih ibu bapa yang menanggung anak mereka belajar.

"Jadi inilah masanya mahasiswa mendekati dan memahami masalah rakyat keseluruhannya," katanya.

Sehubungan itu tambahnya, sebagai langkah awal GM13 akan melancarkan Kempen 'Mahasiswa Turun Pekan' pada 11 hingga 17 Februari ini.

"Justeru kami mengalu-alukan sokongan orang ramai sama ada dari sudut sokongan tenaga sukarelawan, kewangan, material dan lain-lain dalam menjayakan kempen ini," katanya.

Jika penjenayah masih berkuasa, rakyat salahkanlah diri sendiri

Harakahdaily, 07 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Jika pimpinan kerajaan hari ini tidak berkemampuan untuk membuang perkara-perkara yang dilakukan oleh Mahathir dahulu, kita rakyat yang ramai inilah yang bertanggungjawab memperbetulkannya.
“Rakyat perlu menyayangi negara kita. Kita tidak boleh mengharapkan pimpinan hari ini untuk mensabitkan kesalahan yang mereka lakukan sendiri,” tulis Aspan Alias di dalam blognya http://aspanaliasnet.blogspot.com/.

Menurutnya, rakyat sahajalah yang selayaknya melakukan penghakimannya melalui proses politik dan ‘decisive’ dan ini sudah menjadi kewajipan kita semua.

“Jika mereka yang menjenayahi kita ini masih berada di tampuk kuasa itu bukan kesalahan sesiapa lagi. Itu sudah menjadi kesalahan rakyat sendiri.” tulisnya lagi.

Di bawah adalah tulisan penuh beliau.

Deepak sekali lagi membawa orang ramai menatapi isu pembunuhan Altantuya dengan membuat kenyataan yang memanaskan semasa perjumpaan Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS semalam. Dalam kenyataannya beliau meminta perlindungan dari pihak berkuasa jika beliau memberikan segala bukti pembabitan Najib dan isterinya dalam kes pembunuhan itu.

Isu pembunuhan itu sudah menjadi buah mulut orang ramai sejak bertahun-tahun yang lalu dan dua orang pegawai keselamatan yang berkhidmat dengan Najib dan isterinya telah pun dijatuhkan hukuman mati kerana disabitkan dengan kesalahan membunuh itu. Kedua-dua pegawai keselamatan yang bertugas dengan keluarga Najib ini telah membunuh seorang wanita Monggolia tanpa sebab kerana tidak dipersoalkan kenapa mereka membunuh wanita yang mengenali Najib dan rakan-rakan beliau itu.

Mahkamah Tinggi negara, mendapati mereka berdua bersalah kerana membunuh ke atas dua pegawai Polis itu, tetapi yang amat aneh dalam kes ini pihak peguam cara tidak pernah bertanyakan motif pembunuhan oleh kedua-dua pesalah itu. Ini merupakan satu-satunya kes pembunuhan yang sangat aneh kerana tidak disentuh sedikit pun tentang motif pembunuhan terhadap Altantuya itu dan inilah yang menjadi tandatanya semua pihak. Bagaimana dua orang pegawai keselamatan kepada Perdana Menteri dan isterinya melakukan pembunuhan tanpa sebab.

Semalam Deepak, ‘adik angkat’ Rosmah Mansor sendiri telah meminta Mahfuz Omar untuk melakukan sesuatu bagi melindungi beliau kerana beliau sudah bersedia untuk membongkar segala-galanya tentang apa yang beliau tahu berhubung dengan pembunuhan itu. Di negara ini, kita mempunyai ‘Protection Act 2009’ dan ‘Whistleblower Act 2010’ dan Mahfuz Omar percaya itu mencukupi untuk Deepak berlindung dalam menghadapi pembongkarannya terhadap isu pembunuhan Altantuya beberapa tahun dahulu.

Deepak percaya adalah mustahil bagi Peguam Negara hendak menafikan apa yang ada dengan saya, iaitu bukti-bukti kukuh tentang penglibatan pemimpin utama negara dan isterinya dalam isu pembunuhan ini. “Saya akan membongkar semuanya dan saya mempunyai segala bukti penglibatan semua pihak dalam pembunuhan Altantuya ini,” kata Deepak.

Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh pihak Najib termasuk isu-isu yang disebut oleh Deepak ini untuk membenamkan kes ini dari perbincangan rakyat negara. Tetapi ia tetap menjadi isu yang memanaskan. Saya percaya cadangan setengah pihak untuk membuat penyiasatan dan perbicaraan semula kes ini wajar dilakukan bagi mengelakkan dari rakyat masih tertanya-tanya tentang isu yang melibatkan pemimpin utama negara ini.

Oleh kerana isu ini melibatkan kewibawaan kerajaan dan rakyat negara maka semua pihak mesti berusaha untuk melakukan sesuatu yang benar-benar berkesan untuk menangani isu yang membosankan dan memalukan ini. Ini bukan isu untuk menjatuhkan atau membela mana-mana pihak tetapi ini isu negara dan kedaulatan yang bersama negara itu. Sebuah negara yang berdaulat tidak boleh ambil isu ini secara enteng dan ia perlu dilakukan dengan teliti dan terbuka dan diketahui oleh rakyat jelata.

Pihak yang bersalah wajib menerima padahnya dan pihak yang berfikir ini adalah isu yang wujud mereka sepatutnya memperbetulkan keadaan sama ada melalui proses perundangan atau pun melalui politik. Tetapi jika disandarkan kepada proses undang-undang kita mempunyai Peguam Negara yang menghadapi kredibilitinya. Terlalu banyak isu yang menjangkiti batang tubuh Peguam Negara itu sendiri. Walaupun kita mempunyai ‘Protection Act 2009’ serta ‘Whistleblower Act 2010’, jika Peguam Negara tidak bekerjasama isu ini tidak mungkin mampu dibawa ke tengah.

Masalahnya negara kita telah terlalu rendah kredibiliti institusi demokrasi dan penguatkuasaan undang-undangnya sejak pencabulan Badan Kehakiman dan Perundangan dari zaman Dr Mahathir sehingga sekarang. Banyak kesalahan yang dihadapi oleh pimpinan kita terlalu nyata tetapi tidak mampu diketengahkan kerana kekuasaan politik yang begitu mencengkam.

Selama ini rakyat hanya memerhatikannya sahaja. Segala bukti-bukti disorokkan oleh pengamal undang-undang di Jabatan kehakiman dan Jabatan Perundangan itu sendiri. Immuniti yang ada kepada pemimpin politik terlalu besar, malahan lebih besar dari immuniti yang ada kepada Raja-Raja Melayu kita.

Kita tidak seperti negara-negara lain. Filipina contohnya telah mengambil segala tindakan undang-undang terhadap Presidennya Arroyo dan sekarang semua orang tahu apa yang sedang dihadapi oleh bekas Presiden itu kerana isu penyalahgunaan kuasa dan rasuah semasa berkuasa. Banyak ketua-ketua kerajaan dalam dunia ini terpaksa menghadapi undang-undang kerana kesalahan mereka semasa mentadbir negara. Ini masalah negara, bukannya masalah mempertahankan atau tindakan mendendami sesiapa.

Kita masih lagi ketinggalan zaman dan tidak salah jika kita menganggap negara kita ini terlalu mudah melupakan semua jenayah yang dilakukan oleh kepimpinan kita. Kita masih lagi membiarkan isu pengambilan wang rakyat yang berbillion oleh pemimpn negara untuk menyelamatkan perniagaan anaknya yang terbankrap dalam perniagaannya. Bagaimana perkara ini masih berlaku dalam sebuah negara yang dikatakan sedang menuju kepada negara maju jika perkara seperti jenayah yang diperlakukan oleh pemimpin kita masih tidak dapat di berhentikan.

Dalam kes Altantuya ini saya masih merasakan ia terpaksa diselesaikan melalui proses politik dahulu kerana ia memerlukan ‘political will’ untuk memulakan penyelesaian terhadap isu yang terlalu buruk ini. Pemimpin-pemimpin kita yang berada di atas tidak mungkin mempunyai kudrat untuk memastikan proses perundangan berjalan dengan betul kerana kuasa Perdana Menteri serta pengaruhnya terhadap Badan-Badan dan institusi demokrasi itu amat kuat.

Penggubal undang-undang dengan perlaksana undang-undang itu sama-sama melakukan perkara yang buruk, maka mereka bekerjasama melindungi kesalahan masing-masing. Pengasingan kuasa yang jelas patut dikembalikan kepada negara seperti sebelum pentadbiran Dr Mahathir dahulu. Jika pimpinan kerajaan hari ini tidak berkemampuan untuk membuang perkara-perkara yang dilakukan oleh Mahathir dahulu, kita rakyat yang ramai inilah yang bertanggungjawab memperbetulkannya. Rakyat perlu menyayangi negara kita. Kita tidak boleh mengharapkan pimpinan hari ini untuk mensabitkan kesalahan yang mereka lakukan sendiri.

Rakyat sahajalah yang selayaknya melakukan penghakimannya melalui proses politik dan ‘decisive’ dan ini sudah menjadi kewajipan kita semua. Jika mereka yang menjenayahi kita ini masih berada di tampuk kuasa itu bukan kesalahan sesiapa lagi.

Itu sudah menjadi kesalahan rakyat sendiri.

Tiada ulasan: