Khamis, 21 Februari 2013

ADAKAH KITA MENGHALALKAN CARA DENGAN MELAKUAN PENIPUAN...AKHIRAT AKAN ALLAH SETIMPAL KEJAHATAN

Fitnah: Mazlan saman Presiden MBFM

Khairil Abdul Rahim, 20 Feb 2013


TEMERLOH: Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, hari ini memfailkan saman terhadap Anuar Abdul Manap dan Wan Zawawi Wan Zain berikutan mengeluarkan kenyataan fitnah kononnya Mazlan menyelewengkan wang RM30,000 yang dimenangi peneroka Felda Kemahang 3.


Menurut peguam Harris Abdullah, kenyataan fitnah itu telah diucapkan oleh Anuar yang merupakan Presiden Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) dan Wan Zawawi (Ketua Penerangan MBFM Kelantan) ketika berucap di Wisma Felda, Jalan Semarak pada 28 Disember tahun lalu.

Harris berkata, saman pemula hari ini sebenarnya difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur tetapi dibuat dibuat secara e-filing melalui Mahkamah Tinggi Temerloh.

Dalam kenyataan tuntutannya, Mazlan selaku plaintif mendakwa kedua-dua defendan (Anuar dan Wan Zawawi) dalam ucapannya telah menuduh Mazlan sebagai penakut, pembohong, tidak bermaruah kerana dari jenis tidak tahu malu dan tidak jujur kerana menyelewengkan wang RM30,000.

“Mazlan selaku plaintif, melalui notis peguam pada 7 Februari lalu telah menuntut permintaan maaf umum daripada kedua-dua defendan namun sehingga kini masih belum mematuhi permintaan tersebut.

“Selepas prosedur mahkamah, dalam tempoh dua minggu lagi saya jangka tindakan akan akan diambil iaitu menyampaikan writ saman ini ke tangan defendan,” katanya.

Kes Felda Kemahang 3, Tanah Merah ialah 354 peneroka menyaman Felda Palm Industries Sdn. Bhd. kerana menipu bawah (KPG) dalam urus niaga penjualan hasil kelapa sawit.

Tuntutan saman itu difailkan oleh kesemua peneroka itu pada 22 September 2002 melalui peguam Wan Rohimi Wan Daud.

Hakim Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada 14 Januari 2008 telah memerintahkan anak syarikat Felda itu membayar ganti rugi am sebanyak RM7.1 juta dan ganti rugi teladan sebanyak 10 peratus daripada jumlah itu iaitu RM710,000 serta kos, berkuat kuasa serta merta.

Sementara itu Mazlan yang turut hadir dalam sidang media tersebut berkata, beliau telah lama mendengar fitnah tersebut seperti yang yang dikutip oleh bloger-bloger Umno daripada pemimpin tertentu.

Namun, katanya, beliau mengambil pendirian awal untuk mendiamkan diri kerana tidak mahu lebarkan pertelingkahan sesama warga Felda kerana kita sedang berhadapan dengan petualang penghisap darah.

“Tetapi apabila saya diamkan diri mereka terus buat fitnah. Semasa Himpunan Oren isu ini dibangkitkan oleh kedua-duanya sehingga telah dispin oleh bloger-bloger Umno.

“Maka setelah berbincang dengan peguam, saya merasa bukan saja perlu bersihkan nama saya tetapi juga NGO yang saya pimpin.

“Bagi saya kalau nak kritik, kalau nak hentam saya tak kisah tapi apabila buat fitnah sehingga menjatuhkan maruah dan perjuangan, itu tidak boleh dibiarkan,” katanya.

Mazlan berkata, beliau juga sedang mempertimbangkan bukti-bukti bersama peguam Wan Rohimi bagi memfailkan saman terhadap Timbalan Menteri Datuk Ahmad Maslan.

Turut hadir di mahkamah ialah Timbalan Presiden Anak Aris Fezul Ismail, Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah PAS Pahang Md Jusoh Darus serta para penyokong.

 

Al-quwwah dan amanah teras kepimpinan Islam masa kini

Hasri bin Harun , 20 Feb 2013
Artikel ini merupakan pemenang sagu hati pertandingan menulis esei berdasarkan ayat al-Quran Surah an-Nisa ayat 58.

“Sesungguhnya, Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat.” (Surah an-Nisa’ : ayat 58)


Memilih pemimpin yang benar-benar layak sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat di atas merupakan suatu tanggungjawab yang sangat besar dan mulia disisi Allah SWT. Hal ini penting kerana kelayakan dalam kepimpinan menjadi teras utama dalam mengemudi sesebuah jemaah atau harakah Islam. Jika baik pemimpinnya, maka akan membentuk pengikut yang baik. Jika kita menyerahkan amanah kepimpinan kepada mereka yang tidak berkelayakan ia boleh menjerumus kepada kezaliman dan kehancuran.

Pemimpin yang adil menurut perspektif al-Quran adalah mereka yang mampu membawa wadah perjuangan ini ke arah keredaan Allah serta dapat menjana al-falah di dunia dan akhirat. Justeru, implikasi melantik kepimpinan dalam kalangan mereka yang tidak layak bakal membawa kepada kebinasaan bukan sahaja dari segi fizikal malah spiritual. Hal ini selaras dengan peringatan besar Junjungan Rasulullah SAW yang mengingatkan kita tentang kesan melantik pemimpin yang tidak layak sebagaimana  sabdanya, yang bermaksud:

“Apabila sesuatu amanah itu disalahgunakan (disia-siakan), maka tunggulah saat kehancuran. Para sahabat bertanya: Bagaimana amanah itu disalah gunakan wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Iaitu apabila tugas atau tanggungjawab sebagai pemimpin itu diberikan (diserahkan) kepada bukan ahlinya atau bukan orang yang layak, maka tunggulah saat kehancuran.”

Jika kita mengkaji sejarah awal Islam, bagaimana  pelantikan seorang pemimpin bukan daripada mereka yang benar-benar layak akan memberi impak yang cukup besar kepada organisasi mahupun sebuah negara. Perbincangan tentang kelayakan atau pemimpin ini telah berlaku sejak zaman sahabat RA terutamanya dalam membincangkan tertib afdhal (layak) para Khulafa’ Rasyidun. Dr Muhammad ‘Imarah dalam bukunya al-Islam wa Falsafatu al-Hukm menyatakan:

Ia bersempena dengan dakwaan golongan Syi’ah yang menuduh para sahabat menafikan Ali daripada kepimpinan yang menurut mereka dia lebih afdhal daripada yang lain, maka berlakulah perbincangan tentang afdhal dan susunan tertibnya dalam kalangan sahabat, begitu juga keharusan pemimpin mafdhul ketika wujudnya yang lebih afdhal.

Imam al-Haramain al-Juwaini menegaskan bahawa maksud:

“Al-fadhil dan al-mafdhul bukannya yang lebih tinggi darjatnya dan lebih dekat taqarrub kepada Allah dalam amalannya. Boleh jadi seorang wali Allah yang menjadi tonggak dan rujukan seluruh alam yang jika dia bersumpah dengan nama Allah pasti akan terjadi, tetapi pada zamannya terdapat seorang yang lebih sesuai dan layak daripadanya untuk menguruskan urusan umat Islam."

Justeru, urusan kelayakan ini adalah suatu amanah dan perintah yang sangat penting dalam konteks sebuah kepimpinan dalam Islam. Menentukan mereka yang layak wajar diletakkan dari segi kefahaman erti layak sebagaimana takrifan para ulama muktabar namun dalam masa yang sama pengertian itu harus diserasikan dengan realiti dan keupayaan pemimpin dalam mengurus dan mentadbir alam tersebut.

Keadilan menuntut kebijaksanaan

Ciri utama pemimpin yang dinyatakan oleh Allah dalam surah an-Nisa tersebut adalah mereka yang adil. Keadilan adalah suatu istilah yang cukup besar maknanya dan mengikut pengertian ia harus difahami secara maknawi. Keadilan dalam jiwa pemimpin bukan sahaja mampu memberi kesamarataan dan membuat suatu keputusan yang disukai namun adalah lebih utama adalah kekuatan ilmu dan kebijaksanaan dalam mengemudi kepimpinan. Sejarah Islam telah menunjukkan bagaimana pemimpin yang adil bermula dari zaman baginda SAW dan para sahabat sehingga kepada para tabiin sehingga zaman ulama mutaakhirin. Sebagai contoh kepimpinan Umar Abdul Aziz, yang memerintah dalam satu tempoh yang pendek namun mempunyai jasa dan kualiti kepimpinan yang hebat dan menonjol. Sifat adil dalam konteks mengurus negara, serta mampu membina satu tamadun manusia telah memberi satu contoh bahawa kepimpinan yang baik bakal memberi kesan yang baik kepada tamadun manusia. Apakah kita generasi pemimpin masa kini mampu meneruskan tradisi kepimpinan sebegini?

Semua ini boleh kita jadikan sandaran kekuatan bagaimana memilih mereka yang benar-benar adil dalam memimpin. Istilah keadilan sememangnya mudah diguna pakai oleh mana-mana pemimpin sebagai senjata untuk membuktikan kepemimpinan mereka. Namun apakah kayu ukur kepada keadilan yang diwar-warkan? Apakah dengan memberi sesuatu hasil daripada khazanah rakyat yang dikumpul untuk diberikan kepada rakyat semula diangkat sebagai tema adil atau mempunyai niat tertentu untuk menaikkan nama dan kehebatan mereka dimata rakyat. Justeru bukan mudah untuk menobatkan keadilan pada mata masyarakat melainkan kayu ukur keadilan itu harus dipantau daripada kaca mata hukum syariat Islam.

Konsep al-‘Adalah dibicarakan menurut Islam memberi pengertian dan istilah yang mempunyai kekuatan iman dan keupayaan menterjemah iman kepada amal soleh secara tersusun dalam kepemimpinannya. Keadilan yang digambarkan dalam ayat ini memberi satu peringatan bahawa hanya mereka yang adil dalam memimpin mampu membawa organisasi ke arah yang lebih baik. Keadilan dari perspektif sebuah pemerintahan menurut menurut al-Mawardi  dalam kitabnya al-ahkam al-Sultaniyah menyatakan bahawa keadilan dalam pemerintahan sangat penting kerana matlamat kepimpinan adalah untuk menjaga kemaslahatan agama dan dunia.

Keadilan menurut al-Mawardi keadilan adalah satu sifat universal. Justeru mengabaikan keadilan bererti mengabaikan sifat kemanusiaan, justeru pemimpin harus menegakkan keadilan dari semua sudut, ekonomi, politik dan sosial. Jika seorang pemimpin mengabaikan keadilan yang sepatutnya mereka nobatkan, ini merupakan petanda bahawa kehancuran bakal menimpa ke atas umat di zamannya. Bahkan jika diteliti secara mendalam bahawa Allah SWT amar murka terhadap mereka yang diberi amanah tetapi khianat dengan amanah mereka.

Materialisme cabaran Hawa Nafsu sang pemimpin

Antara cabaran besar yang bakal dilalui oleh manusia yang bergelar termasuk  materialisme adalah cabaran hawa nafsu. Hawa nafsu yang sentiasa bertenggek dalam jiwa ini sentiasa akan menakluki hati dan jiwa jika dibiarkan lalai dengan perintah Allah SWT. Ketika mereka belum menjadi pemimpin dan sesudah dianugerahkan amanah ini, antara cabaran dalaman yang bakal dihadapi adalah cabaran kebendaan, fitnah dunia dan hawa nafsu yang bergejolak dalam apa jua keadaan. Hakikat ini tidak mampu diatasi jika seseorang pemimpin tidak benar-benar mempunyai jati diri dan kefahaman mendalam hakikat iman dan akidah yang jelas. Apatah lagi jika seorang pemimpin mengabaikan kefahaman mereka maka diri mereka mudah dikuasai dengan hawa nafsu. Apabila datang sahaja kemewahan khususnya dalam apa juga keadaan maka diri mereka muda dikuasai hawa nafsu.

Allah SWT mengingatkan pemimpin kita tentang kepentingan memelihara hawa nafsu sebagaimana dinyatakan dalam al-Quran,bermaksud:

“Hai Daud, Sesungguhnya kami menjadikan kamu (penguasa) dimuka bumi, maka berilah keputusan diantara manusia dengan adil dan jangalah kamu mengikuti hawa nafsumu kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah dan mendapat azab yang berat kerana mereka melupakan hari perhitungan.” (Surat as-Sad : ayat 26)

Berapa ramai dalam kalangan para pemimpin yang tenggelam dengan fitnah hawa nafsu mereka apabila berhadapan dengan kebendaan dan kemewahan dunia. Tatkala itulah segala khazanah dunia ini sudah tidak lagi dianggap sebagai aturan daripada Allah Taala dan amanah yang harus dilakukan. Namun yang menjadi keutamaan ialah keselesaan hidup dan kemewahan yang tidak ada penghujungnya. Maka dengan itulah timbulnya rasuah, dan penyelewengan yang membawa kepada ketidakstabilan ekonomi dan kemasyarakatan.

Gejala seperti membolot kemewahan negara, khazanah yang disimpan dengan mengambil kesempatan meluluskan projek untuk diri dan keluarga seseorang pemimpin adalah contoh yang paling hampir diperlihatkan bagaimana seorang pemimpin dikuasai oleh nafsu. Hakikat yang wajar dilihat adalah bagaimana cabaran dalam kepimpinan bukan sahaja untuk menduduki kepimpinan yang sememangnya besar amanahnya namun cabaran besar seorang pemimpin adalah memelihara hawa nafsunya agar tidak terjerumus dengan rasuah, penyelewengan, kronisme dan nepotisme.

Oleh hal yang demikian kepimpinan adalah amanah besar yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya bagi melaksanakan memakmurkan bumi ini mengikut kehendak dan aturan daripada-Nya. Dengan kesedaran inilah yang memungkinkan setiap hambanya untuk melakukan sesuatu amanah berdasarkan panduan al-Quran dan Sunnah Nabi SAW serta berkeupayaan mengatur setiap tindakan agar tidak tersasar daripada kehendak yang maha pencipta. Sifat memenuhkan cita-cita nafsu dalam jiwa seorang pemimpin akan mengundang kepada meluasnya kehancuran kerana kepimpinan itu tidak lagi digalas sebagai amanah (taklif) tetapi sebagai suatu kemewahan (tashrif).

Anugerah kepimpinan daripada Allah ini bukanlah suatu kebanggaan yang harus dipuja dan diangkat sebagai satu kemuliaan namun harus diletak sebagai pertanggungjawaban besar didunia dan akhirat. Memahami akan kepentingan mengangkat pertanggungjawab dunia dan akhirat ini memungkinkan tercipta kepimpinan yang berteraskan prinsip ilahiah yang menjurus kepada kepimpinan rabbaniy sebagaimana yang dituntut oleh Islam.

Gesaan Allah SWT kepada Nabi Daud AS dalam ayat 26 surah as-Sad ini menggambarkan akan besarnya pertanggungjawaban seorang pemimpin dalam membuat keputusan, dan suatu amanah melaksanakan misi dan visi kerasulan mengangkat martabat insan yang tidak boleh diremehkan dengan sikap bertuhankan nafsu dan nilai kemanusiaan kosong namun harus adil dalam melaksanakan tugas berteraskan tauhid kepada Allah SWT. Keadilan yang digambarkan ini memberi satu kefahaman bahawa amanah kepimpinan tidak boleh dipisahkan daripada kefahaman ketuhanan iaitu setiap tindakan kepimpinan akan ditanya oleh Allah SWT diakhirat nanti.

Mengelak pemimpin yang ‘gila dunia’

Memilih pemimpin yang adil, bermaruah ini bukan sekadar tuntutan dunia.Ia tidak hanya sekadar memilih ketua dalam sebuah pejabat untuk mengurus urusan pejabat sehari mengikut aturan biasa. Ia juga bukan satu amalan memilih seorang ketua untuk memimpin aktiviti sukan dan kegiatan harian semata. Kepimpinan adalah suatu amanah dunia dan akhirat. Ia adalah suatu tanggunjawab dan perintah ilahi yang maha benar. Hal ini kerana, kepengikutan melulu dalam kalangan pemimpin yang zalim bukan semata dosa dunia malah akan berlaku penyesalan berkekalan sehingga hari kiamat. Allah berfirman yang bermaksud:

“ Ketika orang-orang yang diikuti (pemimpin) itu berlepas diri daripada  mereka yang mengikutinya dan mereka melihat siksa dan (ketika) segala hubungan antara mereka terputus sama sekali. Dan berkatalah para pengikut :  Sekiranya kami dapat kembali (ke dunia) sudah pasti kami akan berlepas diri daripada mereka (pemimpin) sebagaimana mereka (pemimpin) berlepas diri daripada kami. Demikianlah Allah memperlihatkan kepada mereka amal perbuatan mereka yang menjadi kesesalan bagi mereka dan mereka tidak sekali-kali akan dikeluarkan daripada api neraka.” (Surah al-Baqarah : ayat  166 – 167)

Amaran keras daripada Allah SWT ini digambarkan dalam surat al-Baqarah yang menekankan bahawa pemimpin yang zalim pastinya akan berlepas daripada masalah mereka diakhirat nanti dan sebagai pengikut mereka akan merasa satu penyesalan berterusan dan ingin kembali ke dunia memperbaiki kesilapan mereka yang lalu. Penyesalan ini yang digambarkan dalam ayat ini merupakan suatu ingatan keras daripada Allah SWT agar manusia benar-benar memahami tanggungjawab dan impak kepada kepemimpinan yang tidak berlandaskan kepada ciri-ciri islam. Kecenderungan seseorang pemimpin yang meraih sebanyak mungkin kekayaan dunia untuk kepentingan diri mereka dan mengaut keuntungan dunia bukanlah suatu perkara pelik dalam dunia moden pada hari ini.

Justeru, intipati daripada ayat diatas memberi kesedaran bahawa sebagai pengikut kita harus menyedari bahawa Allah SWT menyatakan bahawa pemimpin yang zalim ini tidak sama sekali akan mempedulikan kita pada hari akhirat bahkan Allah tidak akan mempedulikan akan kesengsaraan di dalam neraka. Pemimpin yang baik harus menilai akan amanah yang dipikul dengan baik. Hal ini kerana setiap amanah tersebut akan dinilai oleh Allah diakhirat nanti. Jika kesedaran ini wujud dalam diri maka kita akan dapat mengelakkan lahirnya pemimpin yang gila dunia atau dengan kata lain lalai dengan penipuan dunia yang bersifat sementara.

Quwwah dan Amanah: Kriteria memilih pemimpin

Menurut Ibnu Taimiyyah, ciri kepimpinan hebat menurut Allah SWT perlu dipelihara dua rukun iaitu al-Quwwah dan Amanah. Kedua-dua rukun sangat penting sebagai ciri dan persediaan utama yang mesti ada sebagai seorang pemimpin Islam yang benar. Quwwah dari segi pemahaman syarak adalah bidang kuasa yang diberikan. Al-Quwwah dinilai pada setiap kepimpinan berdasarkan keadaannya. al-Quwwah dalam mengetuai peperangan merujuk kepada keberanian hati, pengalaman dalam peperangan, tipu daya peperangan kerana peperangan itu adalah tipu daya dan kemampuan dalam berbagai jenis peperangan. Sebagai contoh al-Quwwah dalam kehakiman manusia merujuk kepada ilmu mengenai keadilan seperti yang ditunjukkan oleh al-Quran dan as-Sunnah dan kepada kemampuan melaksanakan hukum. Inilah ciri dan kelayakan yang mesti dipilih oleh rakyat kepada pemimpin mereka bahawa jika pemimpin mempunyai kedua-dua ciri ini akan membawa kepada kepimpinan yang benar-benar diredhai Allah SWT. Kekuatan dan Amanah inilah pra syarat utama yang disepakati oleh ijma ulama bahawa seorang pemimpin mampu dan berkeupayaan dalam mengemudi kepimpinan mereka dalam segala kekuatan.

Manurut Al-Mawardi pula menyatakan dalam kitabnya al-Ahkam as-Sultaniyah bahawa ijma ulama bahawa antara ciri penting pemilihan pemimpin adalah mereka yang mempunyai keupayaan (quwwah) dalam menyelesaikan masalah berteraskan ilmu, kebijaksanaan dan kaedah yang sesuai dengan masalah yang dihadapinya. Pelantikan kepimpinan tanpa diberi tumpuan dari segi aspek quwwah ini adalah merupakan suatu pengkhianatan terhadap asas penting kualiti kepimpinan yang ada. Apabila pemilihan kepada mereka yang lemah, ketidakmampuan mengurus sesuatu amanah maka akan mengundang kepada kelemahan dan ketidakaturan pengurusan kepimpinan.

Manakala Amanah pula merujuk kepada tiga perkara iaitu takutkan Allah, tidak menjual ayat-ayat Allah dan tidak takutkan manusia. Pemimpin yang beramanah adalah mereka yang memelihara hubungan dengan yang Maha Penciptanya, mengetahui akan kedudukan mereka sebagai hamba dan wakil pemimpin didunia ini, tugas mereka adalah mengurus dan mentadbir alam ini dengan kehendak Allah SWT dan menjaga hubungan sesama manusia. Syeikh Mustafa Muhammad at-Tohhan di dalam bukunya Syakhsiah al-Muslim al-Mu’asir telah menyenaraikan beberapa amanah yang perlu dipikul oleh para pemimpin. Antaranya ialah menegakkan syariat Allah berpandukan apa yang telah diturunkan oleh Allah. Seterusnya menegakkan keadilan dalam kalangan manusia tanpa mengira warna kulit dan bangsa serta mengambil tahu dan prihatin terhadap permasalahan rakyat. Allah berfirman yang bermaksud:

“Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: khalifah-khalifah yang berkuasa; dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepada-Ku dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan-Ku. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.” (Surah an-Nur : ayat 55)


Keupayaan seorang pemimpin memikul amanah kepimpinan berteraskan wahyu Allah adalah kunci kepada kejayaan. Jika mereka mampu membawa kepemimpinan ke arah kesedaran maka ia adalah seorang pemimpin yang benar-benar dijanjikan oleh Allah syurga kerana amanah mereka melaksanakan tugas ini adalah suatu sunnah kerasulan kerana mereka mentadbir alam ini kerana Allah SWT.

Contohi kepimpinan Rasulullah SAW


Justeru, kepimpinan yang baik ini, tidak lain hanya dengan kembali kepada ajaran Islam sebagaimana yang telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW kepada kita. Yakinilah bahawa Allah mengurniakan amanah kepimpinan ini bukan suatu yang mutlak kerana kita sebagai insan adalah wakil yang diperintahkan oleh Allah untuk melaksanakan tugas mengurus dunia ini yang akhirnya akan dibawa bertemu dengan Allah SWT. Mahu tidak mahu contoh besar kepimpinan kita adalah Muhammad SAW seorang model pemimpin yang hebat dari segi akal, jiwa dan ruhaniahnya untuk memberi panduan membawa manusia kepada kebenaran kepada Allah SWT. Menurut Chowdry dalam bukunya “ The Prophet Muhammad : His Life & Eternal Message” menyatakan bahawa Rasulullah SAW bukan semata-mata seorang pemimpin spiritual yang berjaya sahaja tetapi baginda adalah seorang pemimpin masyarakat dan pemimpin negara yang berjaya.

Kepimpinan Rasulullah SAW diteladani oleh para sahabat diperingkat awal Islam sehinggalah kepada para tabi’ dan tabiin hinggalah sekarang adalah contoh besar yang tidak mampu ditandingi oleh mana-mana pemimpin. Pemimpin pada hari ini berdepan dengan cabaran yang tidak ada tolok bandingnya. Sememangnya sukar untuk melahirkan pemimpin sebagaimana yang kehendaki tetapi cukup untuk kita melihat bahawa pemimpin yang hebat itu adalah mereka yang benar-benar mewarisi sifat dan ciri kepimpinan Rasulullah SAW. Firman Allah yang bermaksud:

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).” (Surah al-Ahzab : ayat 21)

Hasri Bin Harun berasal dari Sungai Ramal Dalam, Kajang, Selangor. Beliau bekerja sebagai pengurus syariah di sebuah syarikat swasta.
 Lajnah Kebajikan Dppm Serah Sumbangan Ke Maahad Tahfiz Darul Quran Rusila, Maran
Posted on Thursday, February 21 @ 02:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Mohd Adram



Lajnah Kebajikan dan Prihatin Rakyat Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) telah berjaya menyerahkan sumbangan kepada Maahad Quran Darul Rusila yang telah terbakar minggu yang lalu sebanyak RM 10,000.00 hasil sumbangan orang ramai. Majlis serahan sumbangan telah diadakan pada hari Sabtu, 16 Februari 2013 pada jam 10.30 pagi bertempat di Pejabat Maahad Tahfiz Darul Rusila.

Sumbangan diserahkan oleh saudara Mohd Adram bin Musa, Pengerusi Lajnah Kebajikan dan Prihatin Rakyat DPPM serta Ustaz Khalil Abdul Hadi, Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia dan diterima oleh YB Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden PAS selaku penasihat maahad tersebut.
Musibah yang menimpa ke atas maahad berkenaan berlaku apabila bangunan di Blok B berkenaan tiba-tiba terbakar mengakibatkan seramai 90 pelajar lelaki yang menjadi penghuninya tinggal sehelai sepinggang apabila kesemua buku, pakaian dan tempat tinggal mereka hangus terbakar.

Maahad Darul Quran Rusila, Marang yang berusia 28 tahun telah mempunyai jasa dan sumbangan yang besar terhadap pendidikan Islam di negara ini apabila melahirkan ribuan ulama' yang bertebaran di seluruh pelusuk negara. Ia menjadi mercu tanda kebanggaan umat Islam di Terengganu khususnya di Marang sebagai institusi pendidikan Islam terulung di kawasan berkenaan.

Dengan sumbangan ini mudah-mudahan dapat membantu meringankan beban yang ditanggung oleh pelajar berkenaan bagi meneruskan pengajian mereka disamping membina kembali asrama yang hangus terbakar. Adalah diharapkan lebih ramai dermawan tampil menghulurkan sumbangan kepada maahad tersebut dan sumbangan boleh disalurkan melalui akaun di Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) atas nama Ma'ahad Darul Quran A/C: 13017010011956 atau hubungi 019-985 4348 (mudir).

MOHD ADRAM BIN MUSA
PENEGRUSI LAJNAH KEBAJIKAN DAN PRIHATIN RAKYAT
DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

 Gubal hudud Umno kami sedia laksana, Pas cabar Mahathir
Posted on Thursday, February 21 @ 01:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: imamsurau

"SHAH ALAM – Setiausaha Majlis Syura Pas, Nik Zawawi Nik Salleh mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad supaya mengemukakan 'hukum hudud Umno' dan Pas bersedia untuk melaksanakannya dengan adil seperti yang dikehendaki bekas perdana menteri itu.

Zawawi kesal dengan kenyataan Dr Mahathir memperlekehkan kewibawaan dan kemampuan Pas untuk melaksanakan hukum hudud, sebaliknya bekas perdana menteri itu dilihat terdesak mengeluarkan tohmanan tidak berasas semata-mata mahu menarik kembali sokongan kepada Barisan Nasional (BN).


“Pas tidak ada hudud sendiri. Pas hanya ingin melaksanakan hudud ALLAH. Kalau beliau tak setuju, maka dipersilakan kemuka hudud dari Umno, insya-ALLAH Pas akan laksanakan nanti.

“... apa yang disebut Tun Mahathir itu terdesak dan dia dalam zaman ketakutan, dia bercakap tentang isu yang ada.

“Tun Dr Mahathir kena hormati kemampuan orang lain, dia cakap seolah-olah hanya dia seorang saja yang mampu dan berwibawa,” kata Zawawi kepada Sinar Harian Online.

Tegasnya, Pas turut menangkis tohmahan tidak berasas bekas presiden Umno itu yang tidak mengiktiraf kebolehan dan kewibawaan kepimpinan parti itu untuk melaksanakan hudud sekiranya ingin menubuhkan negara Islam, jika memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

“Dalam Pas juga ramai yang berwibawa dan lebih daripada Tun Mahathir sendiri,” jelasnya.

“... syariat Islam yang akan dibina akan memberi keadilan dan kesejahteraan kepada semua bangsa dan agama," katanya.

Isnin lalu, Dr Mahathir dipetik berkata cara pelaksanaan hukum hudud yang dicadangkan oleh Pas tidak mampu dilaksanakan dengan adil.

Beliau berkata, ini adalah kerana ia tidak mengikut tuntutan Islam berikutan tidak mengenakan hukuman yang sama bagi kesalahan yang sama bagi semua pihak.

"Secara terbuka dia (Pas) buat kenyataan kata orang Islam sahaja yang akan kena (hukum hudud), orang bukan Islam tak kena kerana takut orang bukan Islam marah dan tak undi mereka.

"Bila hukum, hukumlah dengan adil. Yang ditekankan dalam al-Quran berkali-kali, adalah jangan kita zalim. Jadi bila hukum disebabkan kepentingan politik, duniawi, itu bukan Islam.

"Sebab itu, kita tolak hukum mereka, kita pegang hukum ALLAH," katanya.

Susulan itu, Zawawi menasihatkan Dr Mahathir supaya mempelajari Islam semula kerana beliau didapati tidak memahami syariat Islam yang sebenarnya walhal hukum hudud itu hanyalah sebahagian daripada hukum Islam.

“Soal laksana hudud Islam, bukan perkara yang payah, dia kena belajar apa itu Islam. Dia tak faham apa itu negara dan pemerintahan Islam.

“... dia faham hudud itu saja pada hal hudud itu juzuk kecil dalam syariat Islam.

“... Pas yakin semua masyarakat dapat konsep negara Islam yang menekankan soal keadilan, ekonomi, banteras salah guna kuasa dan keamanan,” tegasnya.

Tambah beliau, Dr Mahathir tidak sepatutnya menyempitkan pemikirannya dan sering berpandangan negatif terhadap perjuangan Islam yang dibawa Pas sejak 50 tahun lalu, walhal Pas sentiasa berlandaskan Ahli Sunnah Wal Jamaah sepertimana yang dituntut dalam
Mazhab Shafie yang diamalkan di negara ini.

“Pas harap Tun Mahathir peka dengan syariat Islam dan menjiwai apa yang Pas laksanakan," kata beliau lagi.

Dalam pada itu, Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, Dr Mahathir tidak mempunyai kelayakan untuk mempertikaikan cara pelaksanaan hudud yang diperjuangkan oleh parti itu.

Menurutnya, era kepimpinan Dr Mahathir yang telah menghalang pelaksanaan hukum itu di Kelantan.

Beliau berkata, rakyat akan mengingati perkara yang telah dilakukan Dr Mahathir seperti menolak pelaksanaan hudud.

"Dia (Dr Mahathir) bukan orang selayaknya cakap fasal hudud," katanya.

Mengulas lanjut, Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, Dr Mahathir perlu mengemukan cara pengendalian hudud terlebih dahulu jika mahu mempertikaikan undang-undang yang dibawa Pas.

"Kalau nak adil kemukanlah hukum ini terlebih dahulu.

"Maka, apa yang dia kata kita tak adil itu, boleh kita lihat," katanya.
 ADAKAH INI DALAM MASJID? Atau Simajid buat FITNAH
Posted on Thursday, February 21 @ 01:20:41 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Dukunpasir

"Fitnah adalah senjata paling fofuler digunakan untuk meraih sokongan tapi selalunya Fitnah yang dibuat itu TIDAK KENA tapi kena pada batang hidung sendiri.......

Saksikan sekeping gambar bersama tajuk tajuk yang boleh dianggap fitnah.......

1) Apakah ruang dalam gambar ini dalam masjid? Setahu penulis, memang ada dewan atau bilik khas yang digunakan untuk pihak pengurusan Masjid...jika tidak salah ....apa salahnya dengan tindakan MP Serdang ini?

2) APAKAH intipati ceramah yang disampaikan oleh MP Serdang ini?? Adakah blogger itu dapat membuktikan apa intipati yang MP TEO Nie Ching sampaikan hingga berdegar dikata tazkirah!! Adakah ahli ahli masjid yang berada dalam masjid semasa TEO memberi Tazkirah ni BODOH BODOH BELAKEE?

ARTIKEL PENUH KLIK SINI

Nota: Artikel panjang tapi yang dikirim terlalu pendek, hanya sesuai untuk sisipan tepi - editor"
 Operasi Penipuan Pendaftaran Pemilih Baru
Posted on Thursday, February 21 @ 01:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog Sharpshooter

Akhbar utama melaporkan minggu lepas bahawa ada peningkatan mendadak melibatkan pengundi baru di seluruh negara.

SPR tidak melihat  perkara tersebut sebagai sesuatu yang luarbiasa dengan mengatakan sebelum ini bahawa walaupun ramai pengundi baru di daftarkan, masih ramai lagi yang belum mendaftar sebagai pengundi.

Pada hari ini Parti Keadilan Rakyat ingin mendedahkan rahsia disebalik peningkatan pemilih baru yang begitu mendadak.  Bahawa jumlah yang sebegitu tinggi dikalangan pengundi baru itu ada menunjukkan unsur-unsur kesalahan jenayah dari segi undang-undang negara seperti yang termaktub dibawah  Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. Akta 5.

Aduan yang pihak PKR terima setakat ini, cukup bukti untuk mengheret penolong-penolong pendaftar dan juga SPR ke mahkamah sekiranya didapati sah SPR bersekongkol dengan penolong pendaftar tersebut.

Kami dapati pemilih-pemilih telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka, yang membawa maksud, penolong pendaftar telah membawa kenyataan permohonan pendaftaran pemilih palsu. Ini jelas bersalahan dengan Akta Kesalahan Pilihanraya 1954. Sect 3(1) (a) di bawah Kesalahan oleh mana-mana orang, yang berbunyi seperti berikut :-

"Mana-mana orang yang (a) dengan diketahuinya membuat apa-apa penyataan palsu dalam atau berkaitan dengan apa-apa permohonan supaya dimasukkan ke dalam mana-mana daftar pemilih.
..........................
Boleh disabitkan, dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau di penjarakan dan di denda kedua-duanya...."

Aduan yang kami terima melibatkan pemilih yang didaftarkan tanpa pengetahuan mereka adalah dari pelbagai latarbelakang.

1) Pemilih merupakan pelajar diluar negara telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.

2) Pemilih cukup umur telah di daftarkan tanpa pengetahuan mereka.

3) Orang dewasa yang tidak pernah mendaftar telah didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.

4) Ahli Puteri Umno didaftarkan tanpa pengetahuan mereka.

Di dalam kes-kes di atas, pihak yang mendaftar telah melakukan kesalahan jenayah mengikut Akta Kesalahn Pilihanraya Sect 3(1)(a) dan boleh dihukum sekiranya didapati bersalah. SPR juga harus perjelaskan bagaimana hal ini boleh berlaku.

Pihak PKR menggesa semua yang didalam kategori diatas dengan segera memeriksa status pemilih mereka di laman web SPR atau melalui wakil2 kami.

Sekiranya didapati nama mereka di daftarkan tanpa pengetahuan mereka, sila ambil langkah-langkah berikut.

1) Pergi ke Pejabat SPR berdekatan dan buat cabutan borang permohonan mereka. Sekiranya tidak mendapat kerjasama daripada SPR sila laporkan kepada kami.

2) Setelah mendapat borang cabutan. Sila buat laporan polis keatas pendaftar yang telah melakukan kesalahan tersebut.

3) Serah satu salinan borang cabutan dan laporan polis kepada kami. Pihak PKR akan lantik satu majlis peguam untuk meilhat kepada kes ini.

Saya pohon semua warga Malaysia yang mahukan pilihanraya yang adil dan bebas supaya  sebar luas perkara ini dan sama-sama kita bantu banteras penipuan ini.

Saya juga menyeru semua NGO dan semua badan pemerhati pilihanraya untuk terlibat sama didalam kempen mengheret pesalah-pesalah ini ke muka pengadilan.

Saya juga ingin tegaskan supaya SPR beri segala kerjasama untuk buatkan cabutan borang pendaftaran pemilih sekiranya di minta oleh pihak diri pemilih. Keengganan oleh pihak SPR untuk memberi kerjasama akan mengundang rakyat menaruh syak kepada SPR bahawa mereka dikawal oleh BN.

Orang ramai boleh menghantar aduan kepada  <aduanspr.pkr@gmail.com>

Sama-sama kita benteras jenayah penipuan pilihanraya ini.


 
Fuziah Salleh
Ahli Palimen Kuantan



Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Din Sharpshooter
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Sunah Nabi tunjuk dengan jari telunjuk atau jari ibu?

http://ninjalag.blogspot.com, 20 Feb 2013

Nasihat: Sunah Nabi Tunjuk Dengan Jari Telunjuk Atau Jari ibu? - Ustaz Azhar Idrus


DSC_0187

Ramai yang heboh mengenai isu Jari Telunjuk yang telah disebarkan dalam medium laman sosial. Jadi pihak PENDAKWAH ISLAM berasa bertanggungjawab untuk mendapatkan jawapan yang terbaik agar semua pihak berpuas hati .
"Jangan kata orang yang tunjuk dengan jari telunjuk Kurang Ajar..Please.. Dengarkan Pencerahannya.."

Alhamdullilah...
Dengan izin Allah S.W.T , kami menemui video ceramah Ustaz Azhar Idrus berkaitan dengan permasalahan ini . Alhamdulillah ..

(Gambar) Dulu kain batik, kain pelikat, sekarang...

http://duniacacamarba.blogspot.com, 20 Feb 2013

[Gambar] Dulu Kain Batik, Kain Pelikat, Sekarang....Terdesak Sungguh

https://m.ak.fbcdn.net/sphotos-c.ak/hphotos-ak-snc7/307365_349140805201618_316454694_n.jpg
Siapa dapat angkat tangan? Orang bagi, ambil, apabila mengundi pangkah lain!

Siapa yang sanggup undi BN hanya kerana kicap dan sos di atas?


P/s:  Patutnya, poster di atas kena ada pernyataan "...Kerana Anda Kuat Kami Dapat Macam-macam..."

Tiada ulasan: