Sabtu, 23 Februari 2013

BIAR MISKIN HARTA...JANGAN MISKIN AMAL..MISKIN ILMU ISLAM...MISKIN JIHAD...MISKIN TAAT PADA ALLAH...LAGI BAHAYA KAYA RAYA DENGAN MENIPU DAN MENYELEWENGAN KUASA...MAKA NERAKA TEMPAT YANG PALING AULA UNTUK MAKHLUK2 BEGINI

PAS tubuh cawangan baru di Sri Gombak

Ridhuan Husin, 23 Feb 2013
GOMBAK: PAS gombak menguatkan lagi penguasaan mereka di sini apabila satu lagi cawangan baru parti itu di tubuhkan iaitu di Fasa 7 Sri Gombak.

Malam tadi, majlis pelancaran cawangan baru itu disempurnakan Yang Dipertua PAS (YDP) kawasan Gombak Ustaz Salehuddin Nasir di sini sempena program ceramah kelompok penerangan isu-isu semasa di sini.

Pada masa sama Haji Yusof yang dilantik ketua cawangan PAS Fasa 7 Sri Gombak turut mewakili penduduk membuat penyerahan keahlian PAS kepada Salehuddin.

Hadir sama malam tadi Ustaz Hasbullah Rizwan selaku Timbalan YDP, dan Exco Dewan Pemuda PAS Pusat Syahir Sulaiman.

“Sebelum pilihanraya, kita percaya akan ada lebih ramai ahli Umno Gombak akan menyertai PAS kerana mereka sudah muak dengan janji-janji yang ditaburkan kepada mereka yang tidak ditunaikan” ujar Salehudin dalam ucapannya.

Sehingga kini, cawangan PAS di Gombak sudah mencecah 70 cawangan.

Perkembangan itu sekaligus menguatkan jentera PAS di sini dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Najib anjak bubar parlimen kepada 15-21 Mac?

Harakahdaily, 23 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Parlimen ke-12 sepatutnya dibubarkan semalam bagi membolehkan berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13, dengan hari penamaan calon pada 16 Mac dan pembuangan undi pada 30 Mac.

Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang berkata, 22 Februari berlalu tanpa sebarang pembubaran Parlimen, dengan spekulasi bahawa tarikh pembubaran dianjakkan antara 15 hingga 21 Mac dengan tarikh pembuangan undi pada minggu pertama atau kedua April.

Menurutnya, dijangkakan pada minggu kedua supaya ramai pengundi Cina di negeri lain tidak akan membuang undi kerana mereka dijangka tidak akan pulang ke kampung sekali lagi selepas pulang minggu sebelumnya bagi menyambut perayaan Qing Ming yang akan jatuh pada 5 April.

“Saya dimaklumkan pertama kali tentang pembubaran Parlimen pada 22 Februari selepas mesyuarat peringkat tertinggi strategis politik Perdana Menteri di Putrajaya pada hari yang sama, dan lima minggu selepas itu, ia menjadi tarikh yang terus dispekulasikan sebagai tarikh paling ‘hangatuntuk pembubaran Parlimen PRU13,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur dalam satu kenyatan semalam.

Namun, ujarnya jelas dengan kesilapan demi kesilapan, Datuk Seri Najib Razak kurang keyakinan terhadap persediaanya untuk Pilihan Raya Umum ke-13 dan kemampuan untuk melepasi ujian Mahathir oleh mantan Perdana Menteri itu pada Malaysia Strategic Outlook Conference ke-15, 31 Januari lalu.

Katanya, ‘ujian Mahathir’ untuk Najib di dalam PRU13 iaitu tidak cukup bagus untuk Najib sekadar menang dan sepatutnya melepaskan jawatan dan memberikan laluan kepada timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri jika Umno Barisan Nasional cuma mendapat majoriti tipis.

Apabila Ayah Chik berbahasa Cina…

Nukilan Li Fook Gao, 23 Feb 2013
Tuan Guru Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang lebih rela menjadi khadam rakyat dan menjadi nelayan daripada bercita-cita mencari jawatan, mengkagumkan pelbagai sekali lagi semalam ketika Program Pelancaran Karnival Tahun Baru Cina di Alor Setar.

(Ustaz Hadi ketika membantu seorang mangsa lemas di pantai Rusila 2010 lalu)

Saya tidak mengenali Ayah Chik, nama panggilan manja untuk TG Hadi, secara dekat mahupun lama, tapi sekadar melalui kenyataan-kenyataan dan peristiwa-peristiwa yang berlaku di sekitar Ayah Chik yang dilaporkan di media mulai 2010.

Kali pertama, Ayah Chik mengkagumkan saya ialah melalui kemunculan video bagaimana Ayah Chik sanggup terjun ke laut untuk menyelamatkan seorang hampir lemas di Pantai Rusila pada 2010.

Tiada ego, tiada terasa dirinya sebagai seorang VIP dan terlupa dirinya sebagai seorang presiden parti kedua terbesar Malaysia, itulah antara bacaan saya tatkala saya menonton video aksi Ayah Chik bertungkus lumus cuba menyelamatkan satu nyawa dalam keadaan berkain pelikat tanpa memikirkan keadaan dirinya yang sudah tidak muda.

Kali kedua, Ayah Chik mengkagumkan saya ialah tatkala Ayah Chik menggulung Muktamar PAS ke 58.

Itu adalah pertama kali saya terhibur, tersentak dan terpegun dengan isi ucapannya yang begitu padat dan bernas.

Tiada satu saat yang saya terasa mengantuk. Ucapan Ayah Chik sudah bertambah hebat sebab akhirnya saya terasa mudah diikut, walaupun untuk seorang bukan Islam seperti saya. Ucapan ini jauh berbeza dengan ucapan Ayah Chik yang terdahulu – kali ini cukup ralik, cukup berazam dan cukup mempunyai roh dengan berselang-seli dengan klasik hiburan tersendiri.

Daripada wajah ahli-ahli PAS yang mendengar, ternyata di hati mereka, Presiden PAS ialah ‘Ayah Chik’ mereka. Tuan Guru Presiden sudah dianggap sebagai seorang bapa kepada semua ahli PAS yang tertawan dengan ilmu yang terserlah daripada diri Ayah Chik.

(Membantu memadamkan api dalam kebakaran di asrama Maahad Darul Quran)

Kemudian, saya terkagum buat kali ketiga apabila melihat Ayah Chik dengan berpakaian pelikat dan pakaian di dalam rumah membantu menyelamatkan kebakaran di Sekolah Maahad Darul Quran yang merupakan sekolah Ayah Chik sendiri yang selalu memberikan kuliah di situ.

Apabila Ayah Chik berbahasa Cina semalam di Kedah ketika berucap di majlis Tahun Baru Cina, saya kagum untuk buat kali keempat.

Seorang Tuan Guru yang disanjung tinggi, seorang pakar agama Islam, berbangsa Melayu, belajar bahasa Cina untuk menghiburkan hadirin yang hadir – cukup berbeza dan cukup terkesan. Tuan Guru Presiden PAS berucap dalam Cina? Biar betul? Betul.

Menurut setiausaha politik Ayah Chik, Dr Ahmad Samsuri, Ayah Chik belajar berbahasa Cina dengan seorang guru Mandarin petang sebelum majlis bermula.

Bukan itu sahaja, Ayah Chik turut menulis kaligrafi Cina "吉" yang bererti ‘tuah’ untuk dihadiahkan kepada warga Tiong Hua dalam majlis tersebut.

Mengapa perkara ini bermakna? Selain tulisan itu betul (bukan sepertimana yang tersilap tulis dalam sebuah video ucapan Tahun Baru Cina seorang VIP yang dipaksa tontonkan berulang-kali kepada warga Tiong Hua di setiap pawagam) dan tulisan itu ditulis begitu indah oleh Ayah Chik.

(Menulis kaligrafi Cina di Alor Setar semalam)

Dalam acara menggaul Yee Sang selepas itu, boleh dilihat cara Ayah Chik memegang chopstik seperti seorang yang telah menggunakannya untuk waktu yang lama.

Peristiwa-peristiwa ini pada hemat saya, menunjukkan kehebatan Ayah Chik sebagai pemimpin yang keluarbiasaannya ialah sifat kesantaian dan ‘rakyat biasa’nya.

Kehebatan Ayah Chik menyerlahkan lagi slogan yang dicanangkan kebelakangan ini – “Kita juga rakyat biasa, Kita adalah Pakatan Rakyat.”

Ayah Chik adalah contoh terbaik  kepada rakyat bahawa inilah Pakatan Harapan Rakyat – yang dipilih rakyat, ditadbir rakyat dan bekerja untuk rakyat – yang menerajui Putrajaya pada PRU13 nanti.

Akhir sekali, Hidup Rakyat! Takbir!

Miskin senjata BN untuk dapat undi

Harakahdaily, 22 Feb 2013
KUALA LUMPUR: AJK PAS Pusat, Idris Ahmad berkata, sepatutnya tidak ada lagi masyarakat yang tertinggal dan terpinggir setelah 55 tahun merdeka.

Tetapi, katanya pemimpin BN yang diketuai oleh Umno menjadikan kemiskinan sebagai strategi untuk memancing undi setiap kali pilihan raya.

Justeru, ujar beliau tepat seperti kajian Merdeka Center peratus sokongan kepada BN meningkat di kalangan orang yang pendapatan rendah, ertinya rakyat yang kaya semakin jauh dengan BN.

66 peratus responden di bawah RM1,500 gembira dengan kerajaan, 47 peratus (RM1,501 hingga RM3,000), 36 peratus (RM3,001 hingga RM5,000) dan 35 peratus (melebihi RM5,001).

Katanya, Negeri Sabah dan Terengganu walaupun mempunyai telaga minyak, tetapi negeri tersebutlah mempunyai kadar kemiskinan tegar yang tinggi.

“Jika kita melawat ke kawasan pedalaman kita akan temui kebanyakan rakyat miskin ialah penyokong tegar Umno,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Kata beliau lagi, rumah mereka diselimut oleh bendera Umno sebagai tanda aras mereka ialah penyokong tegar Umno.

Mungkin, ujarnya Umno menganggap rakyat miskin boleh kenyang dengan bendera sahaja.

Menurutnya, Negeri Kelantan yang diperintah oleh PAS sejak 22 tahun telah berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada nombor 2 kepada nombor 4 di negara ini.

“Kenapa Kelantan berjaya?

“Jawapannya kerana pemimpinnya amanah dan bertakwa, membantu rakyat tanpa pilih kasih, tanpa mengambil kira apa anutan politik dan agama,” katanya.

Katanya, Kerajaan Kelantan terus berusaha untuk menyenangkan rakyat walau pun mempunyai kekangan kewangan.

“Cuba bayangkan jika Kelantan mendapat tunggakan royalti minyak hampir RM12 bilion, sudah tentu ia akan setanding dengan negeri Selangor,” katanya lagi.

Menurutnya, Umno tidak akan berusaha ke arah itu kerana ini adalah senjata mereka untuk menjerat rakyat setiap kali pilihanraya, bukan miskin yang dibantu, tetapi mereka mesti menyokong Umno.

Baginya, wang BR1M yang diberi kepada rakyat untuk umpan pilihanraya, kerana BN sedang nazak menghadapi penolakan rakyat.

“Apakah dengan wang RM500 ini boleh menyelesaikan pinjaman PTPTN, kos sara hidup yang meningkat?

“Kenapa setelah 55 tahun negara merdeka baru kerajaan memberi BRIM?” tanya beliau.

Semua itu, ujarnya gara-gara untuk memancing undi.

Tambahnya, jika rakyat berjaya diumpan maka tunggulah mala petaka akan menimpa rakyat dengan kenaikan petrol, gula, tepung, minyak masak, beras, tol dan lain-lain.

“Cuba bayangkan ketika BR1M masih belum habis diberi, pada 15 Februari lepas premium insurans kenderaan telah dinaikkan,” katanya.

Majlis Syura PAS nafi ramai calon digugurkan

Khairul Azlam Mohamad, 22 Feb 2013
BESUT: Setiausaha Majlis Syura Ulama’ PAS, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh menafikan laporan akbar Sinar Harian 20 Februali lalu yang memetik beliau sebagai berkata 'ramai calon PAS digugurkan' pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti .

Menurut Nik Zawawi, beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan sebegitu kepada akhbar bahasa Melayu itu dan beranggapan kenyataan beliau telah disalah petik oleh akhbar itu.

“Saya menafikan ramai calon PAS digugurkan bertanding pada pilihan raya (PRU13) kali ini. Saya ulangi tidak timbul sama sekali ramai calon PAS digugurkan kerana mereka (calon) telah menepati syarat di peringkat kawasan lagi.

“Cuma laporan akhbar Sinar Harian itu…saya hendak menafikan sama sekali dan saya tidak pernah sebut istilah sebegitu (ramai calon PAS digugurkan)," katranya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan program Himpunan Semarak Hijau ke Putrajaya Muslimat PAS Terengganu dengan tema “Satu Misi, Satu Energi, Satu Hati” di Dewan Haji Salleh, Kampung Alor Lintah, Besut, hari ini.

Sinar Harian pada 20 Februari lalu meletakkan tajuk 'Ramai calon PAS Gugur' di muka hadapan akhbar itu.

Akhbar itu memetik Nik Zawawi sebagai berkata, Majlis Syura Ulama' PAS terpaksa menggugurkan ramai calon yang disenaraikan oleh pimpinan parti itu untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang atas beberapa sebab.

Antara sebab utama petik akhbar itu ialah mereka yang berkenaan didapati tidak menepati syarat ketat ditetapkan parti termasuk kemungkinan akan melompat parti setelah dipilih sebagai wakil rakyat.

Mengulas lanjut Nik Zawawi berkata tidak timbul sama sekali isu ramai calon PAS ‘digugurkan’ dalam pilihan raya kali ini.

Ini kerana, katanya senarai nama-nama calon berkenaan yang dihantar oleh kawasan telah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan Majlis Syura Ulama’.

“Senarai calon-calon yang dihantar oleh setiap kawasan masing-masing, Alhamdulillah, di peringkat kawasan telah menepati syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh Majlis Syura Ulama’ PAS,” jelasnya.

Menurutnya, dalam soal pemilihan calon tidak sama antara PAS dengan Barisan Nasional kerana parti Umno tidak meletakkan syarat-syarat tersebut.

“Kita (PAS) tentukan syarat-syarat hendak jadi calon mengikut ciri-ciri kepimpinan Islam, istiqamah dalam perjuangan (Islam), bakal calon tidak melakukan dosa besar dan tidak meneruskan dosa-dosa kecil.

“Kita tidak sebagaimana Umno yang tidak ada syarat untuk dipilih jadi calon, tetapi PAS ada syarat-syaratnya. Sebab itu, calon Umno-BN tidak bersih dan calon PAS bersih sebab kita (PAS) letak syarat untuk jadi calon dan calon PAS menepati syarat Majlis Syura Ulama’,” tegasnya.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Terengganu menjelaskan penapisan yang dilakukan oleh Majlis Syura Ulama’, tidak ada calon-calon PAS digugurkan kerana melanggar syarat tersebut.

“Setakat ini, boleh saya sebut calon-calon PRU13 telah hampir selesai 99 peratus dan masalah teknikal calon akan berlaku sehingga hari penamaan calon dan mungkin ada penukaran calon dan sebagainya. Tapi senarai yang dikemukakan kepada Majlis Syura Ulama’ telah selesai 100 peratus,” ujarnya.

Katanya, dalam PAS ini telah jadi budaya dan ahli-ahli faham bahawa untuk menjadi calon mesti bersih serta memenuhi syarat-syarat Majlis Syura Ulama’ PAS.

Pada perhimpunan tersebut seramai hampir 1000 orang petugas dan jentera parti Dewan Muslimat PAS dari seluruh kawasan hadir bagi menjayakan program berkenaan.

Antara pimpinan muslimat yang hadir Ketua Muslimat PAS Pusat, Hajah Siti Zailah Mohd Yusof, Pengerusi Lajnah Penerangan dan Dakwah Muslimat Pas Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kijang Kelantan, Wan Ubaidah Omar dan Ketua Muslimat PAS Terengganu, Safinah Jusoh.

Seorang lagi nama wanita keluar dari Deepak hari ini

Harakahdaily, 22 Feb 2013

KUALA LUMPUR: Satu lagi nama baru keluar dari ahli perniagaan, Deepak Jaikishan hari ini yang dikaitkan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak iaitu Flora Ong.

Deepak berkata, Najib mengenali dan mempunyai hubungan rapat dengan kedua-dua wanita iaitu Altantuya Shariibuu dan Flora Ong.

Deepak juga mendakwa Najib memberikan sokongan kewangan kepada kedua-dua wanita ini.

Pampasan untuk anak Antantuya

Deepak hari ini berjanji akan memberikan semua pampasan yang beliau perolehi dari tindakan samannya ke atas Datuk Seri Najib Razak kepada anak dan keluarga wanita Monggolia yang dibunuh dengan kejam, Altantuya Shariibuu.

Ini kerana, merekalah mangsa sebenar dari kematian wanita dari Monggolia ini, kata Deepak kepada Harakahdaily.

"Saya berjanji akan memberikan seluruh pampasan yang bakal saya perolehi dari saman ini kepada anak yatim yang ditinggalkan Altantuya dan keluarganya.

"Biarkan kebenaran terdedah (melalui saman ini)," tegas Deepak dalam kenyataannya.


RM100 juta saman



Deepak hari ini memfailkan saman RM100 juta ke atas Najib Razak kerana mendakwa beliau sebagai orang yang tidak berkredibeliti.

Beliau juga mengaitkan adik beradik Najib dalam kes ini iaitu Nazim dan Johari Razak di samping isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

Ini kerana, kata beliau, ketiga-tiga mereka mempunyai kaitan secara langsung dengan kes pembikinan akuan bersumpah kedua yang dibuat oleh P Balasubramaniam.

Tiada ulasan: