Jumaat, 8 Februari 2013

JAGALAH SELUAR DALAM MASING2...DAH NAK TERLODEH TU...TAU TU...TANDA TAKUT KALAH

7 anggota tentera ditahan kerana sertai HKR112

Harakahdaily, 07 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Kelab Kebajikan Rangkaian Bekas Anggota Tentera Malaysia (Kerabat) akan menyediakan bantuan guaman untuk semua anggota tentera yang ditahan kerana menyertai Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR112) baru-baru ini.

Pengerusinya, Leftenan Kolonel (B) Mohd Nazari Mokhtar (gambar) berkata, pihaknya mendapat maklumat sekurang-kurang 7 anggota tentera ditahan kerana dituduh terlibat dalam himpunan itu.

Kesemua mereka kini ditahan di kem masing-masing untuk tujuan penyiasatan.

"Kami akan sediakan peguam untuk kesemua mereka. Sehingga kini, peguam Mohamed Hanipa Maidin sedia untuk membantu," kata beliau kepada Harakahdaily.

Ketika ditanya, apakah peguam boleh mewakili anggota tentera yang sedang bertugas ketika dibicarakan di kalangan mereka, Nazari berkata, "boleh".

Menurut Nazari, lebih 1,000 anggota tentera yang sedang bertugas dan sudah bersara menyertai himpunan baru-baru ini.

Mereka menyertainya kerana mahu menyampaikan mesej kepada kerajaan bahawa kebajikan dan keperluan mereka tidak dijaga dengan baik.

Pemimpin ibarat seorang pengembala

Mohd Nurhadi Hamsar, 05 Feb 2013
Salah satu sebutan yang Rasulullah SAW gunakan untuk menggambarkan kepemimpinan adalah kata ra’in, yang membawa konotasi pada makna pengembala. Sebutan ini bukan untuk merendahkan posisi seorang pemimpin, tetapi lebih untuk mengingatkan peranan dan tanggungjawab yang perlu ada pada seorang pemimpin.

Dari Ibnu Umar ra, katanya: “Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: ‘Tiap seorang dari engkau semua adalah pengembala dan setiap seorang dari engkau itupun akan ditanya perihal pengembalaannya. Pemimpin adalah pengembala dan akan ditanya perihal pengembalaannya. Seorang lelaki adalah pengembala dalam keluarganya dan akan ditanya perihal pengembalaannya. Seorang wanita adalah pengembala dalam rumah suaminya dan akan ditanya perihal pengembalaannya. Buruh adalah pengembala dalam harta majikannya dan akan ditanya perihal pengembalaannya. Jadi setiap seorang dari engkau itu adalah pengembala dan tentu akan ditanya perihal pengembalaannya” (Muttafaq’alaih)

Selain itu, para nabi yang diutuskan oleh Allah SWT semuanya adalah seorang pengembala kambing. Allah swt memberi latihan kepemimpinan kepada para nabi melalui pekerjaan sebagai seorang pengembala kambing.

Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda: “Tiada seorang nabi pun yang diutus oleh Allah, melainkan ia tentu mengembala kambing”. Para sahabat bertanya, “Dan tuan?” Baginda saw menjawab, “Ya, saya juga mengembala kambing iaitu di Qararith. Kambing itu kepunyaan penduduk Makkah” (HR Bukhari)


Sosok pengembala menjadi pilihan Rasulullah SAW dalam menggambarkan watak kepemimpinan kerana mencerminkan sifat-sifat yang patut menjadi pelajaran, iaitu:

1. Seorang pengembala boleh dipercayai mengurus begitu banyak haiwan ternakan bukan kerana tahap pendidikannya yang tinggi dan pengalamannya yang luas, akan tetapi seseorang majikan mempercayai untuk menyerahkan ternakannya itu kepada seorang pengembala kerana sifat amanah dan jujur yang ada padanya.

Seorang pengembala tidak akan mengambil kesempatan mengaut keuntungan dengan menjual haiwan milik tuannya kepada orang lain tanpa pengetahuan tuannya. Sifat ini tergambar dalam kisah Abdullah bin Umar bersama dengan seorang pemuda pengembala kambing di pinggiran Madinah. Abdullah ibn Umar ingin membeli kambing yang digembala pemuda tersebut. Tetapi pemuda itu tidak dapat menjualnya kerana kambing itu bukan miliknya. Abdullah ibn Umar mendesak untuk membelinya dan meminta pemuda tersebut mengatakan kepada tuannya bahawa kambing itu telah dimakan serigala. Lantas, pemuda pengembala itu mengatakan bahawa walaupun tuannya itu tidak tahu dan dia boleh menipu akan tetapi tuan kepada tuannya iaitu Allah SWT mengetahui akan perbuatannya.

Kekaguman Abdullah Ibn Umar terhadap kejujuran dan sifat amanah pemuda pengembala ini menyebabkan beliau membeli pemuda tersebut beserta seluruh kambing daripada tuan pemuda tersebut. Kemudian beliau memerdekakan pemuda yang amanah itu dan diberikan seluruh kambing gembalaannya itu sebagai hadiah kejujurannya.

Dari Abu Ya’la iaitu Ma’qil bin Yasar ra, katanya; “Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: “Tiada seorang hamba pun yang diserahkan oleh Allah SWT untuk mengembala suatu pengembalaan (memimpin sesuatu umat atau bangsa), lalu ia mati pada hari kematiannya sedang dikala itu ia dalam keadaan menipu pada pengembalaannya, melainkan Allah SWT mengharamkan padanya untuk masuk syurga” (Muttafaq’alaih)


2. Seorang pengembala juga adalah seorang yang rajin dan bekerja keras. Pengembala yang baik akan bangun pada awal pagi dan membawa haiwan gembalaannya untuk mencari rumput yang terbaik dan air yang segar. Dia tidak kisah dengan halangan mendaki gunung-ganang dan merentasi gurun demi memastikan haiwan gembalaannya mendapat makanan dan sumber air yang terbaik.

Alangkah malangnya haiwan gembalaan yang diuruskan oleh seorang pengembala yang malas dan culas. Dia tidak berusaha untuk membawa haiwan gembalaanya untuk mencari sumber makanan yang terbaik sebaliknya dia tidak ingin bersusah payah dan hanya membiarkan haiwan gembalaan tersebut yang bekerja keras merayau mencari makanan sehingga menganggu tanaman oranglain.

“Sesungguhnya seburuk-buruk pengembala ialah orang-orang yang tiada belas kasihan pada pengembalaannya. Maka dari itu janganlah engkau termasuk golongan mereka itu” (Muttafaq’alaih)


3. Pengembala yang baik akan sentiasa melindungi haiwan gembalaannya daripada sesuatu yang boleh mengancam keselamatannya. Pengembala akan berusaha untuk melindungi dan melawan haiwan-haiwan buas lain yang datang menyerang haiwan gembalaannya.

Hal ini adalah antara tanggungjawab yang sangat besar bagi seorang pengembala bagi memastikan haiwan gembalaannya selamat dan tidak menjadi habuan makanan haiwan buas. Pengembala akan memastikan dan memantau sentiasa pada haiwan gembalaannya daripada segala kemungkinan yang boleh mengancam nyawa haiwan gembalaannya.

Tidak sekadar itu, seorang pengembala juga akan sentiasa melindungi haiwan gembalaannya daripada berbuat salah. Ia akan berusaha untuk mencegah haiwan gembalaannya daripada memasuki pagar tanaman dan memakan tanaman oranglain. Apabila haiwan gembalaannya itu mendekati tanaman oranglain, dia akan menghalaunya.

Seorang pengembala itu tidak ingin melihat haiwan gembalaannya melakukan kesalahan sehinggakan dia melakukan pendekatan mencegah dan pengawasan yang terus menerus terhadap haiwan gembalaannya. Dia akan memastikan haiwan gembalaannya hanya berada pada kawasan yang sepatutnya tanpa memasuki kawasan tanaman oranglain dan merosakkannya.

“Dan barangsiapa yang telah jatuh dalam kesyubhatan, maka jatuhlah ia dalam keharaman, sebagaimana halnya seorang pengembala yang mengembala di sekitar tempat yang terlarang, hampir saja haiwan ternaknya itu makan dari tempat larangan tadi” (Muttafaq’alaih)


4. Pengembala juga akan mengusahakan sesuatu yang bermanfaat daripada haiwan gembalaannya untuk kegunaan makhluk lain. Jika haiwan yang digembalanya adalah kambing, maka susu dan dagingnya bermanfaat untuk digunakan. Sekiranya lembu atau kerbau, boleh digunakan untuk membajak sawah, membawa barang  dan daging yang bermanfaat untuk digunakan.

Oleh itu, seorang pemimpin itu laksana seorang pengembala yang mengembala haiwan gembalaannya yang mana apabila ia tidak melaksanakan tugasnya sebagai seorang pemimpin yang bertanggungjawab, maka haiwan ternak itu lebih baik dan bermanfaat daripada dirinya.

Dari Abu Hurairah r.a katanya, "Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT akan menanya kepada para khalifah perihal cara pengembalaan mereka kepada umatnya” (Muttafaq’alaih)

LTAT Astacanggih: Pengerusi Bousted diminta jelaskan

Hazayani Zakaria, 06 Feb 2013


(Mahfuz dan rakan-rakannya melihat dokumen yang ditunjukan Deepak mengenai pembelian saham Astacanggih)

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa Pengerusi Boustead Holdings Berhad tampil memberikan penjelasan berhubung pembelian Astacanggih Sdn Bhd milik ahli perniagaan, Deepak Jaikishan.

Beliau berkata, penjelasan itu penting kerana pembelian tersebut didakwa melibatkan wang Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) yang sepatutnya digunakan untuk kebajikan anggota tentera.

"Kepentingan anggota tentera dalam LTAT tidak dilindungi kerajaan sebaliknya pembelian Astacanggih menunjukkan LTAT ditipu.

"Pengerusi Bousted perlu tampil ke hadapan untuk jelaskan kepada anggota tentera siapa yang mengarah beliau untuk mengambil alih Astacanggih yang akhirnya membawa kepada satu kerugian yang besar kepada LTAT.

"Sudah tentu ada tangan ghaib di belakang Bousted untuk membuat pembelian itu," kata beliau pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut hari ini.

Sebelum itu, Mahfuz mengadakan pertemuan dengan Deepak membincangkan permintaan Deepak yang ingin mendapatkan bantuan PAS bagi mendapatkan perlindungan saksi agar beliau terus boleh membuat beberapa pendedahan penting.

Dalam kenyataannya di sidang media itu, Deepak berkata, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi tidak perlu menyaman Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli apabila Rafizi mendakwa dia mengarahkan pembelian itu.

"Sebenarnya yang membuat arahan pembelian ini bukannya Zahid tetapi Datuk Seri Najib Sendiri.

"Jadi saya memohon Zahid supaya menarik balik saman kepada Rafizi itu kerana ia sudah jelas sekarang," kata Deepak dalam sidang media itu.

Bagi Mahfuz, apa yang berlaku kepada tanah LTAT amat mengharukan semua pihak.

"Bayangkan tentera kita berjuang untuk rakyat dan negara, tinggalkan negara untuk berkhidmat di seluruh dunia tetapi mereka dikhianati apabila kepentingan mereka tidak dilindungi bahkan tabung mereka, LTAT ditipu," kata Mahfuz.

Mahfuz berkata, dokumen yang ditunjukkan oleh Deepak kepada beliau amat mengejutkan tentang jenayah penyelewengan oleh pemimpin negara.

"Oleh itu saya minta pengerusi Bousted tampil ke depan dan jelaskan siapa sebenarnya yang mengarahkan beliau membeli syarikat milik Deepak ini yang membawa kerugian besar kepada kepentingan anggota dan bekas tentera.

"Saya minta beliau tampil sebelum dikambing hitamkan," kata Mahfuz.

Pendedahan Anak tarik peneroka bersama Pakatan

Mohd Sabri Said, 07 Feb 2013
SIK: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Negeri Kedah mengucapkan terima kasih kepada pihak Polis Daerah Sik kerana membenarkan Presiden Anak, Mazlan Aliman berucap selama satu jam berpentaskan kenderaan pacuan empat roda di Felda Teloi Timur, malam semalam.

Ini, kata Pengerusinya, Zolkifli Abu Seman menyebabkan pihak pengurusan Felda bersama samseng Umno yang sebelum itu bising terus diam mendengar apa yang mereka tidak tahu selama ini.
Beliau berkata, sikap polis yang profesional menghalang segelintir pihak pengurusan Felda Teloi Timur dan samseng Umno wajar dipuji kerana hasilnya Anak dapat juga memberikan penerangan walaupun ia ditentang keras oleh sekumpulan mereka yang agresif di pintu masuk Felda berkenaan.

Menurutnya, mungkin peristiwa semalam menggamit ramai peneroka Felda keluar untuk melihat dan mendengar sendiri apa yang diperkatakan pada ceramah tersebut.

Jika selalunya kata Zolkifli, apabila ceramah di kawasan Felda yang hadir tidak sampai 400 orang tetapi malam semalam melebihi 1,500 orang termasuk samseng Umno.

Jelasnya, fakta yang diberikan oleh Mazlan akhirnya memukau para hadirin apabila suasana yang sebelum itu penuh dengan maki hamun, kata-kata nista kepada PAS dan kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak akhirnya bertukar sepi, seolah-olah mereka tertarik dan ingin tahu perkembangan Felda masa kini.

"Bersyukur kepada Allah s.w.t kerana walaupun tidak boleh memijak kaki ke dalam FeldaTeloi Timur dapat juga berada di pintu masuk. Apa yang penting ialah kesan di sebalik perbuatan berkenaan," terangnya.

Beliau tidak menyalahkan peneroka sebaliknya lebih kepada Umno dan pentadbiran Felda yang bertindak menutup isu daripada pengetahuan mereka.
Jika pendedahan demi pendedahan Anak dapat dilakukan, beliau yakin peneroka akan bersama Pakatan Rakyat.
Mahathir: Pas tak berani keluar PR
NORSHAHZURA MAT ZUKI
6 Februari 2013
Tun Dr Mahathir Mohamad.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad
KUALA LUMPUR - Pas tidak berani keluar daripada Pakatan Rakyat (PR) kerana bergantung kepada DAP, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, parti yang memperjuangkan Islam itu akan kekal bersama PR kerana 'menyayangi Karpal'.

"Jika Pas keluar daripada PR, parti itu akan kalah. Dia (Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) meraikan hari jadi bersama Karpal (Pengerusi DAP, Karpal Singh) dan menyambut perayaan Thaipusam bersama.

"Mereka tidak berani keluar PR, Nik Aziz bercerai dengan Nasha (Nasharudin Mat Isa) tetapi dia tidak mahu bercerai dengan DAP," katanya pada sidang media selepas merasmikan Majlis Pelancaran Buku bertajuk Antarctica: Malaysia's Journey to the Ice di sini, hari ini.

Semalam, Nasharudin yang juga Ahli Parlimen Bachok meminta Pas keluar daripada PR.
Azizan bakal senasib Nasharudin?
ROSLINDA HASHIM
7 Februari 2013
Azizan Abdul Razak
Azizan
ALOR SETAR - Kehadiran Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak pada majlis pelancaran program My Beautiful Malaysia peringkat Kedah, yang dilancarkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung, di Taman Rekreasi Gunung Keriang, kelmarin mengundang pelbagai reaksi.

Difahamkan, terdapat segelintir pemimpin Pas tidak senang dengan tindakan Azizan yang dilihat ‘mesra’ dengan beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) pada majlis itu.

Malah beberapa blog tempatan ‘menyerang’ Azizan sehingga menimbulkan spekulasi konon Azizan bakal menjadi mangsa selepas bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa, gara-gara tindakan Pas Pusat yang dilihat mengambil tindakan terhadap mana-mana pemimpin parti yang menjalin hubungan mesra dengan pemimpin BN.

Kemesraan Azizan dengan Chee Heung serta Pengerusi BN Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dipolitikkan pihak tertentu, sehingga wujud persepsi konon hayat politik Azizan akan menerima nasib sama seperti Nasharuddin.
Azizan ketika dihubungi bagaimanapun tidak melatah, sebaliknya menyifatkan perkara itu tidak wajar dipolitikkan kerana ia isu sejagat.

“Itu pemikiran cetek, saya sokong program gotong-royong itu, bukan sokong perjuangan parti politik selaku penganjur program itu,” katanya.

Menurutnya, pihaknya menyambut baik program anjuran kerajaan pusat itu kerana amalan gotong royong perdana seperti itu sudah lama diamalkan di Kedah.

“Polisi kerajaan negeri itu sama dengan agenda program anjuran Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, ia bukan satu kesalahan. Lagi pun saya hadir sebagai ketua kerajaan setelah dijemput oleh penganjur,” katanya.

Azizan yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah berkata, kerajaan Pakatan Rakyat (PR) sudah mendahului kerajaan BN (Pusat) dalam memperkenalkan program seumpama itu kerana program gotong-royong adalah sebahagian dasar kerajaan yang diperkenalkan pada 2008.

“Saya sekadar mahu menggalakkan belia dan masyarakat sertai program gotong royong kerana banyak manfaatnya. Saya cuma menggalakkan usaha baik seperti itu di Kedah,” katanya.
Menurutnya, ia bukan suatu isu dan kehadiran beliau ke program terbabit tidak wajar dipolitikkan.

“Ini isu alam sekitar bersifat universal melangkaui sempadan politik, tidak timbul isu dan tak wajar dijadikan isu,” katanya.

Mubarak Perak: Kami akan pastikan Nizar kalah
SAIFULLAH AHMAD
7 Februari 2013
IPOH -  “Kami akan berkampung untuk pastikan Mohammad Nizar kalah pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang dan saya cabar dia bertanding di kawasan sedia ada,” Itu janji Yang Dipertua Majlis Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Perak, Datuk Saharuddin Abdul Jabar.

Menurutnya, kenyataan Mohammad Nizar kononnya ada orang lama dalam Umno yang mengatakan tiada ruang untuk Umno menang pada PRU13 nanti sebagai tidak berasas dan sengaja diada-adakan.

“Saya nak tanya, siapa dia orang lama yang dimaksudkannya itu atau ia sengaja diada-adakan.

“Kalau dia (Mohammad Nizar) nak ramal terpulanglah, tetapi janganlah kaitkannya dengan orang lama Umno,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Mohammad Nizar yang mengatakan ramalan PRU13 yang dinyatakan di Twitter baru-baru ini diperoleh daripada pimpinan Umno dan ‘orang lama’ dalam Umno.

Melalui ramalan itu, Pakatan Rakyat (PR) dijangka memperoleh 145 kerusi Parlimen manakala Barisan Nasional (BN) hanya memperoleh 77 kerusi sahaja.

Saharuddin berkata, pihaknya yang merupakan orang lama dalam Umno tersinggung apabila dikaitkan dengan ramalan itu.

Menurut beliau, ramalan dan dakwaan itu sebenarnya meleset kerana pada PRU yang lepas undi orang-orang lama ini kesemuanya milik BN berdasarkan peti undi yang dimenangi.

Sementara itu Pengerusi Veteran Umno Negeri, Datuk Abdul Khalid Nasir berkata, pihaknya juga menafikan sekeras-kerasnya pernah memberitahu secara rasmi mahupun tidak keadaan tersebut.

“Daripada sumber mana yang dia dapat? Kita ini yang tubuhkan Umno, takkan kita nak nafikan kemenangan Umno pada PRU nanti?

“Mohammad Nizar hanya lancar perang psikologi untuk senangkan hati ahli-ahli dan penyokongnya sahaja. Realitinya tidak begitu nanti,” katanya.

Menurutnya, semua veteran Umno yang ditemui telah menyatakan sokongan dan bersemangat untuk membantu BN pada PRU13.
Pas nasihat Mahathir fokus selamatkan Umno
NIZAM ZAIN
7 Februari 2013
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
SHAH ALAM – Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub menasihatkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memberi tumpuan lebih untuk menyelamatkan Umno dan Barisan Nasional (BN) daripada mencampuri urusan dalaman Pakatan Rakyat (PR) khususnya Pas.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, kenyataan Dr Mahathir yang mencemuh Pas kerana takut dan tidak berani untuk keluar daripada ikatan itu tidak timbul.
Sebaliknya kata beliau, kerjasama politik itu perlu diteruskan malah telah disepakati sejak 2008 lagi.

“Kenapa Tun Dr Mahathir nak peduli hal rumah tangga orang lain, Pas tiada niat untuk tinggalkan PR, kita sudah sepakat dengan ikatan itu dengan dasar bersama sejak 2008 lagi.

“... apa yang dikatakan oleh bekas perdana menteri itu hanyalah khayalan beliau sendiri, iltizam kita hanyalah untuk menghadapi BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti,” katanya yang dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.

Salahuddin juga menyifatkan hubungan Pas, DAP dan PKR pada masa ini sangat baik dan tiada keperluan bagi Pas untuk meninggalkan gagasan itu.

“Kita bina hubungan (tahaluf siyasi) ini dengan baik dan kami yakin tidak ada yang perlu ditakutkan tentang kerjasama ini,” ulasnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad semalam yang mencemuh Pas sebagai tidak berani keluar daripada PR kerana terlalu bergantung dan mempercayai DAP.

Dr Mahathir berkata, Pas khuatir tidak akan mendapat sokongan rakyat dan seterusnya kalah dalam PRU13 akan datang sekiranya bertindak keluar daripada pakatan itu.

Tiada ulasan: