Sabtu, 9 Februari 2013

JANGAN KITA BERSIKAP@BERPOLTIK MACAM BUDAK2...BERPOLITIKLAH CARA ORANG BERPELAJARAN...KEAMANAN DAN SEGALANYA DITANGAN ALLAH

Yazid Sufaat dituduh terlibat aktiviti keganasan

Hazayani Zakaria, 08 Feb 2013
AMPANG: Bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Yazid Sufaat  hari ini dituduh di bawah seksyen 130G (a) Kanun Keseksaan (Akta 574) di Mahkamah Majistret Ampang kerana disyaki terlibat dalam aktiviti keganasan.

Yazid dituduh melakukan kesalahan menjalankan pelakukan perbuatan keganasan dengan niat untuk memajukan suatu tujuan ideologi, dan perbuatan tersebut boleh semunasabahnya dianggap sebagai diniatkan untuk mengugut orang awam di Syria.

Pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Zulyana Zulkipli.

Yazid dituduh melakukan perbuatan itu di alamat DL 11, Taman Bukit Ampang, Lorong Mutiara 2, Lembah Jaya, Ampang.

Jika disabitkan kesalahan, tertuduh boleh dihukum penjara maksimum 30 tahun dan denda.

Kes akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Yazid ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah khas) di Kantin Mahkamah Tinggi Jalan Duta jam 12.30 tengah hari semalam.

Isteri Yazid, Chomel Mohamad turut hadir ke mahkamah ditemani seorang anak perempuannya.

Beliau kelihatan tenang sepanjang menunggu Yazid dibawa dari Mahkamah Jalan Duta dan sewaktu pertuduhan dibacakan.


Sementara itu, seorang lagi yang turut didakwa ialah Halimah Hussein yang dituduh bersubahat dengannya di alamat yang sama.

Halimah dituduh bersubahat dengan Yazid menggalakkan perbuatan keganasan dengan niat untuk memajukan suatu tujuan ideologi dan perbuatan tersebut boleh semunasabahanya dianggap semunasabahnya sebagai berniat mengugut orang awam di Syria.

Halimah dituduh melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 130G(a) Kanun Keseksaan (Akta 574).

Yazid dan Halimah diwakili peguam Amir Hamzah Arshad, Fadiah Nadwa Fikri dan Afiq M Noor.

Sementara pendakwaan dijalankan Datuk Mohd Hanafiah Zakaria, Ishak Mohd Yusof, dan Dusuki Mokhtar.

Timbalan pendakwa raya juga memohon kedua-dua tertuduh tidak dibenarkan diikat jamin kerana mereka ditahan polis menggunakan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) yang tidak membenarkan ikat jamin.

Yazid dan Halimah ditahan semalam bersama seorang lagi iaitu Muhammad Hilmi Hasim di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma), sekaligus menjadikan mereka mangsa pertama akta yang menggantikan ISA.

Namun, Hilmi tidak dibawa ke mahkamah pagi tadi.

Sosma yang diwartakan pada Julai 2012 itu membolehkan individu ditahan selama 48 jam tanpa bantuan guaman, serta penahanan dilanjutkan sehingga 28 hari tanpa proses mahkamah.

Deepak cabar Rosmah letak jawatan dari Bakti

Harakahdaily, 08 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Saudagar permaidani, Deepak Jaikishan mencabar bekas rakan perniagaannya, Datik Seri Rosmah Mansor agar melatakkan jawatannya sebagai Yang Dipertua Bakti hari ini juga.

Langkah ini perlu untuk menjaga nama baik Bakti ekoran pelbagai skandal yang sedang dihadapi Rosmah.

"Dia boleh teruskan sebagai penasihat Pandu Putri kerana ia tidak akan jejaskan nama baik negara," kata Deepak dalam kenyataannya.

Bakti adalah Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (Bakti) yang dipimpin Rosmah.

Deepak sebelum ini adalah rakan perniagaan  Rosmah yang berjalan di Rumah Perdana Menteri selama 7 hingga 8 tahun.

Deepak mendedahkan, beliau telah membuat pelbagai jenis perniagaan yang dirancang Rosmah untuk memberikan wang kepada Rosmah.

Antara arahan Rosmah yang terpaksa beliau lakukan adalah membantu Najib memaksa penyiasat persendirian P Balasubramaniam membuat akuan bersumpah kedua yang menafikan sama sekali akuan bersumpah pertama yang dibuatnya.

Deepak mengaku beliau terlibat memujuk Balasubaramaniam untuk membuat SD 2 itu atas arahan Rosmah.

Bagi Deepak, Umno dibawah Najib telah lumpuh sepenuhnya.

"Para menteri perlu mendesak agar segala dakwaan ke atas Najib ini disiasat atau menjadi sebahagian dari 'Lame Duck' kabinet yang diketuai oleh 'Sitting Duck PM," kata Deepak.

Lame Duck adalah istilah yang digunakan untuk ahli politik yang menjadi alat sahaja dan sudah sampai kepada penghujungnya dalam keadaan semua sudah tahu sudah ada penggantinya.

Deepak memberikan tiga kes utama yang perlu disiasat iaitu skandal penjualan tanah Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), pembunuhan Altantuya Shariibuu dan penjualan tanah tapak lapangan terbang tentera Sungai Besi.

Berjasa mahu tanding 90 kerusi PRU 13

Anis Nazri, Shukri Mohamad, 08 Feb 2013


(Sidang media yang dibuat oleh Berjasa hari ini)

KUALA LUMPUR: Berjasa akan meletakkan calonnya di 90 kerusi dalam pilihanraya umum ke 13 ini, kata Presidennya, Sultan Abdul Kadir dalam sidang media hari ini.

Dari 90 kerusi itu, 50 adalah kerusi Parlimen dan 40 lagi kerusi Dewan Undangan Negeri.

"Kita tidak mensasarkan untuk mengambil alih pentadbiran negara tetapi cukuplah sekadar menjadi kuasa ke - 3 sahaja," kata Sultan dalam sidang media di sebuah hotel hari ini.

Sementara itu Pengarah Pilihan Raya parti itu, Brig. Gen. (R) Datuk Hashim Karim mendakwa 'come back' penyertaan mereka dalam PRU13 nanti tidak akan memecahkan undi Melayu.

Tegas beliau, pembabitan Berjasa pada PRU13 ini bukan bertujuan untuk memecahkan undi melayu, mahupun menarik mana-mana ahli parti lain untuk menyertai Berjasa.

"Sebaliknya ia untuk mengukuhkan undi Melayu, sekaligus mengukuhkan politik melayu di negara ini," kata beliau lagi.

Berjasa juga, tambah Hashim bercadang meletakkan calon-calonnya di negeri Pantai Barat, berbanding Pantai Timur.

"Kita pertimbangkan untuk meletakkan calon di Selangor, Perak, Johor dan beberap negeri sebelah barat.  Di Pantai Timur macam Kelantan, tak mungkin (kita letak)," kata beliau.

Beliau beranggapan, kedudukan politik Melayu di negeri-negeri pantai timur sudah kukuh dan tidak memerlukan kuasa ketiga Berjasa.

Ketika ditanya sama ada Berjasa pernah berbincang dengan PAS mahupun Umno, Hashim berkata tiada sebarang pertemuan antara Berjasa dengan kedua-dua parti tersebut.

Menurut maklumat, Berjasa akan meletakkan calon-calonya yang beragama Islam di kerusi BN atau Pakatan Rakyat meletakkan calon bukan Melayu di kerusi yang majoriti Melayu.

Berjasa adalah parti serpihan dari PAS yang ditubuhkan oleh Datuk Mohamad Nasir dan Ibrahim Ali ketika krisis berlaku di Kelantan pada tahun 1978.

Ekoran itu, Berjasa bersama BN telah berjaya membentuk kerajaan di Kelantan dengan menjatuhkan kerajaan PAS sebelum itu.

Namun selepas itu, Mohamad Nasir menyertai PAS semula dengan Ibrahim Ali melompak ke sana sini.

Pada PRU 1990, Berjasa bersama Hamim menyertai PAS dan Semangat 46 membentuk Angkatan Perpaduan Ummah.

Kini menjelang PRU 13, dengan pimpinan yang kurang dikenali dalam dunia politik, Berjasa kembali bersuara.

‘Kalau Mazlan terlepas masuk, kita buat huru-hara’

Harakahdaily, 08 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Satu rakaman video menunjukkan mesyuarat membincangkan perancangan untuk menghalang ceramah Anak di Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor pada 4 Februari lalu tersebar di internet.

Rakaman sepanjang 15 minit itu dimuat naik ke Youtube sejak semalam dengan tajuk "Perancangan jahat Umno untuk serang ceramah ANAK
".

Rakaman itu antara lain memaparkan sekumpulan orang mendengar penerangan dari pengerusi mesyuarat yang dipercayai Pengerusi Felda Sungai Tengi, berhubung tindakan untuk menghalang rombongan Presiden Anak, Mazlan Aliman.

Antara lain, pengerusi mesyuarat tersebut menyebut, "Jika Mazlan terlepas masuk, kita ikut arahan polis supaya kita buat huru-hara".

Beliau turut menyebut arahan tersebut adalah dari pegawai polis daerah Kuala Kubu Baru.

Bagaimanapun kata pengerusi mesyuarat tersebut, sebolehnya jangan berlaku pergaduhan.

Dalam pada itu maklumat yang turut dinyatakan di Youtube itu mendakwa antara yang terlibat dalam sekatan tersebut termasuk pengurusan Felda Sungai Tengi, peneroka, Perkasa dan beberapa lagi NGO dari luar yang turut diminta membantu mereka.

Sementara itu, Mazlan dalam komen ringkasnya di Facebook berkata, rakaman mesyuarat tersebut akan diserahkan kepada peguam untuk tindakan lanjut.

"Motif menghalang saya dan Anak hanya semata-mata Anak kononnya pertubuhan haram.

"Terima kasih kepada indiividu yang merakam dan share dlm laman sosial spt ini," tulisnya.

Lihat http://www.youtube.com/watch?v=8Yj76vCYBzA&feature=share

Datuk Pa derhaka kepada Sultan Kelantan

Harakahdaily, 08 Feb 2013

KUALA LUMPUR: NGO tuntutan royalti Kelantan, 'R' menyifatkan kenyataan Datuk Mustapha Mohamad bahawa wilayah Kelantan hanya 3 batu nautika dari pantai satu kenyataan yang menderhaka kepada Tuanku Sultan Kelantan.

(Pertemuan antara Presiden NGO R, Nazri Deraman dengan Ku Li semalam)

Ini kerana, tindakan tersebut telah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan yang telah wujud sejak 1941 dan perjanjian Kelantan masuk Malaysia pada tahun 1948.

Dalam perjanjian itu jelas pada waktu itu Kerajaan Negeri Kelantan sudah memiliki kekuasaan di wilayah laut.

Oleh itu, tindakan Datuk Mustapha yang mengecilkan wilayah jajahan Kelantan adalah menunjukkan beliau derhaka dan merupakan penghinaan kepada DYMM Sultan Kelantan yang mempunyai kekuasaan di darat dan di lautan mengikut undang undang tubuh negeri Kelantan sedia ada pada masa itu.

Demikian kata presiden R, Nazri Deraman dalam satu kenyataannya di sini.

Dalam pertemuan dengan sekumpulan pemimpin mahasiswa di sebuah hotel di Kota Bharu pada 5 Februari 2013, Datuk Mustapha Mohamed menyebut bahawa hak negeri hanya 3 batu nautika sahaja dari pantainya.

Dalam pertemuan dengan 'R' semalam, bekas Menteri Kewangan dan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, Akta Wilayah Laut 2012 - berkaitan 3 batu nautika adalah tidak relevan untuk menyekat pemilikan hak royalti minyak dan gas kepada Kelantan.

Tindakan tersebut, katanya, telah menyalahi Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan yang telah wujud sejak 1941 dan perjanjian Kelantan masuk Malaysia pd tahun 1948, dimana pada waktu itu Kerajaan Negeri Kelantan sudah memiliki kekuasaan di wilayah laut.

Salahuddin santuni Tionghua Gelang Patah

http://www.nusajayakini.com, 08 Feb 2013

YB Salahuddin Ayub Santuni Masyarakat Tionghua Gelang Patah


GELANG PATAH: Sempena Tahun Baru Cina yang akan datang, YB Salahuddin Ayub telah turun padang untuk menyantuni masyarakat Cina di kawasan Gelang Patah.












Tiada ulasan: