Sabtu, 23 Februari 2013

MUNGKIN MEMENATKAN...TAPI JIKA JADI ENCIK JASRI TENTU SERONOK KERANA DAPAT MENJELAJAH SELURUH SEMANJUNG DISAMPING MEMBANTU KEBANGKITAN ISLAM...TAHNIAH...TAKBIR!

Pemimpin Umno dera penerima BR1M

Aslani M, 22 Feb 2013
PENGKALAN CHEPA: Selain dipaksa mendengar ceramah pemimpin Umno, ada juga penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diarah hadir ke beberapa tempat bagi menerima surat tawaran BR1M.

Di bahagian Pengkalan Chepa baru-baru ini penerima BR1M diarah datang ke Sekolah Kebangsaan Pulau Gajah bagi Dun Chempaka dan sekolah di Chicha Mengambang (Dun Panchor) untuk mendapatkan surat tawaran.

Sebaliknya pada program itu penerima dipaksa mendengar ceramah politik Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Menurut penduduk yang hadir hanya kira-kira 10 penerima sahaja yang diberi surat tawaran di sekolah tersebut dan selebihnya diminta datang ke rumah ketua bahagian pada sebelah malam.

Ketua Penerangan PAS Pengkalan Chepa, Mohd Azmi Nor berkata, cuba bayangkan orang ramai yang datang memenuhi dewan sekolah hanya diberi 10 orang sahaja surat tawaran kemudian diarah datang pula ke rumah ketua Umno.

“Kerana hendak dapatkan surat tawaran orang ramai datang pula pada sebelah malam ke rumah Ketua Bahagian, Dato’ Dali Hussin di Taman Chempaka Putih.

“Penerima yang datang memberitahu hanya ada meja yang disediakan tanpa ada lampu untuk memudahkan urusan. Sekali lagi penerima BR1M diarah mengikuti ceramah politik Umno,” katanya.

Menurutnya selepas lama menunggu penerima BR1M diarah pula pergi berjumpa dengan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan untuk menuntut surat tawaran.

Sedangkan kata beliau sebelum ini pemimpin Umno berkali-kali menafikan BR1M digunakan bagi tujuan politik, namun apa yang berlaku di bawah secara jelas rakyat dijadikan mangsa politik.

Sementara itu Azmi yang juga Timbalan Pengaran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri menafikan laporan sebuah akhbar semalam yang menyebut Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan penerima BR1M sebagai binatang.

“Apa yang disebut Menteri Besar di Dataran Stadium kelmarin hanya peumpamaan apabila Umno menggunakan apa sahaja bagi menarik sokongan rakyat.

“Ia seumpama menabur hampas kelapa bagi menarik minat ayam datang. Mereka menabur umpan di mana-mana sahaja dengan harapan dapat menarik orang ramai,” katanya.

(Ikuti pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Jasri kongsi pengalaman pandu treler jelajah PAS

Muhammad Faizal, 22 Feb 2013
PULAU PINANG: Jasri Abdul Wahab, 45, tidak dapat menyembunyikan rasa terujanya apabila dipilih untuk memandu rasmi traler Jelajah Negara Berkebajikan yang baru dilancarkan oleh Presiden PAS semalam..

Beliau yang berasal dari Gurun Kedah itu menyatakan, peluang yang diberikan ini adalah satu yang amat berharga bagi dirinya dalam usaha membantu PAS dalam pilihan raya umum ke-13 ini.

Jasri yang merupakan seorang pesara askar sebelum ini pernah menjadi pembantu peribadi kepada Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar.

Beliau juga pernah bekerja sebagai pemandu lori lebih 3 tahun.

"Peluang yang ditawarkan pada saya ini walaupun sebagai pemandu amat bermakna dan tidak akan saya lepaskan.

"Memandu traler jelajah PAS ini memberi peluang kepada saya untuk melihat sendiri secara dekat terhadap sokongan dan sambutan yang diberikan kepada jelajah PAS kali ini," jelas beliau yang tiba di Kuala Lumpur semalam.

Tambahnya lagi, sepanjang pemanduan di lebuhraya menghala ke utara, pemandu-pemandu yang sehala dengannya sentiasa memberikan sokongan dengan membunyikan hon.

Malah katanya lagi, ini sesuatu pengalaman yang luar biasa dialaminya berbanding sebelum ini ketika beliau hanya memandu lori syarikat majikannya.

"Hilang kesunyian sepanjang saya memandu di lebuhraya apabila kebanyakan pemandu membunyikan hon dan mengangkat tangan tanda sokongan.

"Malah perjalanan terasa dekat apabila situasi sebegini berlaku, ini merupakan pengalaman yang sukar untuk saya lupakan," tambah beliau lagi.

Beliau juga teruja dengan sambutan dan kerjasama yang diberikan oleh semua pihak terutamanya ditempat-tempat persinggahan yang telah menyenangkan laluan perjalanan.

Dalam pada itu, beliau merasakan sambutan dan sokongan orang ramai terhadap kehadiran treler tersebut sebagai peluang cerah buat PAS berdepan pilihan raya nanti.

Jasri yang mempunyai enam orang cahaya mata itu berjanji akan memikul tanggungjawab dan amanah yang diberikan dengan ikhlas.

"Saya akan tunaikan sepenuhnya amanah yang diberikan, saya akan pastikan segalanya berjalan dengan lancar dan tiba di destinasi mengikut masa yang ditetapkan.

"Ini merupakan sebahagian dari sumbangan saya untuk menumbangkan Umno-Barisan Nasional pada pilihanraya nanti, tak ada duit kita tolong cara lagu ni la," sambung beliau lagi.

Harapan beliau agar satu perubahan dilakukan oleh rakyat demi mewujudkan satu suasana baru yang lebih menjamin kemakmuran rakyat.

PRU13: Tips ke Putrajaya sebelum parlimen bubar

Mohd Sabri Said, 22 Feb 2013
KEPALA BATAS: Lajnah Penerangan dan Jabatan Pilihanraya PAS Pulau Pinang memberi 'tips' terakhir kepada keseluruhan jentera parti sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengisytiharkan pembubaran parlimen.

Ketua Penerangan PAS negeri, Bukhori Ghazali berkata, tips terakhir itu akan diguna pakai dalam waktu berkempen ataupun berpantang sebagaimana sekarang.

Katanya, berbagai kaedah mendekati masyarakat diberikan dengan hasrat menimbulkan kesedaran bahawa pentingnya perubahan dalam Pilihanraya Umum ke-13 nanti.

"Tips yang diberikan itu mesti dimanfaatkan sepenuhnya. Jangan abaikan tips berkenaan kerana jika dipraktikkan pasti menemui kejayaaan merampas Dewan Undangan Negeri yang masih dikuasai Umno," tegasnya ketika ditemui pada Seminar Dari Komtar Ke Putrajaya yang diadakan di Markaz Tarbiyah Pongsu Seribu, Kepala Batas.

Harapan PAS sambungnya, ialah memenangi kelima-lima kerusi Dun iaitu Penaga, Sungai Dua, Permatang Berangan, Permatang Pasir, Bayan Lepas termasuk satu lagi di Sungai Acheh yang dalam proses perbincangan dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) serta Parlimen Kepala Batas dan Tasek Gelugor.

Memandangkan momentum rakyat yang mahukan perubahan makin memuncak, Bukhori berkeyakinan PAS Pulau Pinang mampu melonjakkan kerusi berbanding hanya satu di Dun Permatang Pasir.

Tambahan lagi, katanya senario politik Umno dan Barisan Nasional semakin merudum dan tidak tentu arah ekoran terlalu banyak peristiwa pahit yang terjadi berpunca daripada kepimpinan mereka yang korap.


Katanya lagi, tips-tips yang diberikan oleh Jabatan Pilihanraya PAS negeri dan mereka yang berpengalaman dalam pilihanraya amat berguna untuk melumpuhkan kedudukan Umno dan BN di negeri ini.

Di samping itu, ujarnya ia memberikan kekuatan baru kepada Pakatan Rakyat bagi melawan BN yang sudah tentu menggunakan semua jentera kerajaan Pusat.

Hadir sama dalam program yang dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS negeri, Dato' Saleh Man itu ialah Pengarah Piihanraya PAS Negeri, Rosidi Hussain, Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri, Ustaz Soid Mohd Amin, Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Fauzi Mohd Yusuf, Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri, Ustaz Yusni Mat Piah dan semua kepimpinan PAS kawasan seluruh Pulau Pinang.

Tiada ulasan: