Rabu, 27 Februari 2013

KONON MEMPERJUANGKAN ISLAM DAN KALIMAH ALLAH...PAKAIAN DAN HIDUP TAK IKUT ISLAM....BUKAN PERKASA SAHAJA TAPI MANA2 YANG TERASA IA PUN MACAM PERKASA

Konvensyen Pakatan Harapan Rakyat sedia bersidang

Harakahdaily, 25 Feb 2013


SHAH ALAM: Konvensyen Pakatan Rakyat ke 4 bakal bermula bila-bila masa saja di Pusat Konvensyen Shah Alam dengan penuh warna warni.

Menjelang konvensyen bermula pelbagai persembahan kebudayaan dipersembahkan bagi menyambut semua yang hadir.

Dari tarian suku kaum di Sabah dan Sarawak hinggalah ke serunai dan gendang Melayu, tarian singa dan persembahan serunai India.

Ia melambangkan kepelbagaian kaum dan budaya yang diraikan oleh Pakatan Rakyat sebagai sebuah pakatan yang bakal mentadbir negara yang terdiri dari kepelbagaian kaum, agama dan budaya ini.

Konvensyen kali ini adalah yang terakhir menjelang pilihanraya umum ke13 yang bakal berlangsung.

Tema konvensyen ini adalah Pakatan Harapan Rakyat melambangkan kesungguhan gabungan ini untuk memberikan harapan baru kepada rakyat Malaysia.



Konvensyen PR: PAS sedia 'ramuan' kemenangan PRU13

Salmiyah Harun, 25 Feb 2013
SHAH ALAM: PAS sudah bersedia dengan 'ramuan-ramuan' kemenangan bagi menghadapi PRU-13 yang akan diadakan paling lewat 60 hari dari sekarang.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Mohd Ramli berkata, ramuan kemenangan itu termasuklah menyelesaikan serta menggerakkan pembentukan jentera parti yang sedia bertempur bila-bila masa sahaja.

"798 kerusi DUN dan parlimen sudah selesai diputuskan dan akan masuk PRU kali dengan satu lawan satu dengan BN," katanya ketika berucap dalam Konvensyen Pakatan Rakyat di SACC pagi ini.

Beliau berkata, parti-parti politik di negara ini berkempen selama lima tahun memandangkan tarikh pilihan raya sudah menjadi amalan pimpinan negara, dirahsiakan.

"Kalau kita tahu bila PRU, kita tidak perlu habis masa selama lima tahun untuk berkempen, kita tidak tahu tarikh, jadi kita perlu berkempen sepanjang masa," katanya.

Hatta berkata, Pakatan Rakyat harus bersedia dengan segala bentuk penipuan yang akan berlaku dalam PRU nanti.

"Kita di malaysia mempunyai krisis keyakinan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Kalau SPR bebas kita tidak ada masalah, tetapi kita hilang keyakinan dan tidak boleh ada pilihan lain, kita kena bersedia dengan penipuan," katanya.

Apa yang penting katanya, PAS, PKR dan DAP akan menyertai pilihan raya ini sebagai gabungan mantap bagi mengambil alih kerajaan.

Malah katanya, Pakatan Rakyat juga memutuskan masa depan politik negara akan ditentukan oleh rakyat negara.

Justeru, kerjasama Pakatan Rakyat dengan rakyat Malaysia yang prihatin sama ada individu atau NGO akan mempastikan bahawa mereka yang turun mengundi adalah rakyat Malaysia.

Pancing BR1M: Presiden PAS nasihat rakyat jadi ikan cerdik

Harakahdaily, 25 Feb 2013
ALOR SETAR: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menasihatkan rakyat agar menjadi ikan yang cerdik berhadapan dengan pancing BR1M yang ditaja Barisan Nasional.

Bercakap di Karnival Tahun Baru Cina di Alor Setar baru-baru ini, beliau berkata BR1M yang diberi tatkala pilihanraya sudah dekat adalah untuk memperbodohkan rakyat.

“BR1M diberi masa pilihanraya. Ini membodohkan rakyat. Dia bagi kita ambil. Kita mesti menjadi ikan yang cerdik, kita makan umpan bukan makan kail. Jangan jadi ikan bodoh, telan kail kita sangkut,” kata beliau sambil mengajak rakyat membuat perubahan.

Tuan Guru Abdul Hadi berkata pelbagai masalah yang dialami rakyat kini adalah hasil pemerintahan yang tak betul.

“Setelah 50 tahun, kita melihat banyak rakyat dalam keadaan malang, miskin dan mengganggur dan tak ada tanah tempat kediaman – masih mengalami pelbagai masalah.

“Walaupun negara kita banyak hasil, negara kita berada di tempat hubungan laluan antarabangsa. Kita jadi begini kerana pemerintahan yang tak betul,” tegas beliau.

Ahli Parlimen Marang itu berkata melalui sistem demokrasi rakyat akan menjadi hakim untuk memilih kerajaan yang memerintah 5 tahun sekali.

“Pepatah Cina kalau nak tolong bagi kail, pancing dan tali. Bukan bagi ikan. Kalau bagi ikan, dia akan minta ikan lagi. Tak boleh selesai lagi masalah. Bagi kail bagi pancing selesai masalah. Dia berdiri diri sendiri.

“Cukuplah BN memperbodohkan kita dengan BR1M. BR1M, bagi duit, bagus bagi duit. Inikah cara untuk meningkatkan ekonomi rakyat?” tambah beliau.

Di dalam ucapan tersebut di majlis tersebut, beliau buat pertama kalinya cuba memberikan ucapan dalam bahasa mandarin untuk mengalu-alukan kedatangan hadirin.

“Berharap tahun baru ini dapat membawa kelebihan, kebaikan dan kesejahteraan kepada kita semua,” katanya di dalam bahasa Mandarin yang mendapat tepukan gemuruh daripada hadirin.

Beliau turut berseloroh dengan percubaan bertutur dalam bahasa Mandarinnya.

“Saya minta maaf kerana Bahasa Mandarin saya pelat Bahasa Melayu Terengganu,” katanya yang menghiburkan para hadirin.

Episod baru di majlis penyampaian BR1M di Kelantan

Rossem, 25 Feb 2013
Lain lubuk lain ikan, lain menteri lain ragam! Pagi itu tanggal 24 Februari 2013, langit Pengkalan Chepa redup, cuaca kurang panas, tapi khalayak yang memenuhi dewan Sekolah Menengah Beris Pancur dari jam delapan pagi sehingga lewat sore keluh kesah seperti orang kepanasan. Sebahagiannya bertindak bangun duduk, keluar masuk, mundar mandir seperti orang keresahan kerana menunggu keretapi yang tak kunjung tiba. Kalau tidak kerana sesuatu yang amat berharga bakal diterima pagi itu, pasti tiada siapa sanggup menunuggu sehingga lebih lima jam hari bekerja.

Tiga penceramah tampil silih berganti, diakhiri dengan seorang menteri yang menjaga pitih negara - Awang Adek Hussin. Sebelum membahagi-bahagikan wang BR1M (RM500) kepada warga miskin dalam Dun Pancur, si Awang berceloteh panjang, terkadang terselit kelakar yang seperti cuba dibuat-buat.

Bertanya Awang Adek kepada warga miskin penerima BR1M dengan megah “Siapa mahu Datuk Seri Najib Razak kekal Perdana Menteri Malaysia, angkat tangan”. Tak sampai dua puluh orang daripada ratusan hadirin angkat tangan tanda bersetuju.

Awang Adek bertanya lagi “Siapa mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri Malaysia?” Ramai mengangkat tangan, antaranya yang duduk di saf paling depan dan paling hampir dengan Awang Adek sehingga menteri pitih itu terkejut, pucat lesi mukanya.

“Pakcik, makcik, adik kakak, mungkin tersalah dengar soalan saya tadi” kata Awang Adek dengan senyum kambing sehingga mendorongnya mengulangi lagi sekali soalan sama “Siapa mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi Perdana Menteri Malaysia?” Orang yang sama terus memberi reaksi dengan mengangkat tangan tanda bersetuju Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia jika PR menang PRU13 nanti. Si Awang terbungkam.

Sementara yang lain ketawa berdekeh-dekeh melihat esisod baru telah muncul di pentas penyampaian BR1M musim kedua di Dun Pancur yang disampaikan seorang bergelar menteri kabinet Malaysia. Di dalam Dewan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang bertetangga dengan Pancur lain pula ceritanya. Setiap sampul surat yang yang berisi BR1M telah disertakan bersama selembar kertas “bodoh” bertulis Akur Janji.

“Dengan ini aku bersumpah dan berjanji, Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Aku akan mengundi BN dalam pilihan raya akan datang, dan saya akan kerja dan membantu Umno untuk menyatukan umat Islam bersama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, bukan untuk berpecah sesama Islam sepertimana Hj. Abdul Hadi b. Awang supaya orang-orang Islam @ Melayu di Malaysia berpecah @hancur”.

Warkah Akur Janji itu ditemui di Dun Tawang pada 21 Februari, mengingatkan kita betapa hinanya orang-orang miskin di mata Umno. Pemberiannya bukan mengalir dari hati nurani yang ikhlas demi membantu warga miskin terutama orang Melayu, tetapi dari hati kotor yang sarat persangka buruk kepada bangsa ini, maka benarlah seperti kata Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat; Umno meletakkan taraf manusia itu seperti ayam, lembu.

Video majlis sumpah undi BN tersebar di internet

Harakahdaily, 24 Feb 2013
KUALA LUMPUR: Selepas beberapa blog sebelum ini melaporkan penerima BR1M di Kelantan dipaksa bersumpah untuk mengundi Umno BN, kini video rakaman satu majlis sumpah dipercayai ada kaitan dengan pendedahan tersebut pula tersebar.


Video sepanjang 1.29 minit itu dipercayai dimuat naik ke laman perkongsian Youtube sejak semalam oleh akaun pengguna JkkkFanClub dengan tajuk "Umno terdesak memaksa penerima BR1M  ikrar sokong Umno PRU13".

Di bahagian bawah video tersebut tertulis maklumat bahawa insiden dalam rakaman itu berlaku di Kampung Temila, Pasir Puteh Kelantan.

Dalam rakaman yang dipercayai waktu malam di sebuah dewan itu, kelihatan beberapa orang lelaki berkopiah berada di hadapan menghadap sekumpulan yang lain.

Kedengaran pula seorang wanita mengepalai bacaan akujanji dan yang bersumpah dengan nama Allah akan mengundi Umno BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), dengan diikuti oleh orang ramai.

Selain itu, mereka juga melafazkan kesediaan menerima balasan Allah jika tidak menunaikan janji mengundi Umno BN pada PRU13 ini.

Kedengaran juga beberapa kali bacaan lafaz janji itu ditegur oleh seorang lelaki akibat salah menyebut perkataan.

Lafaz akujanji tersebut antara lain berbunyi:

"Wallahi, wabillahi, wataalahi, dengan nama Allah kami bersumpah dan mengaku dalam keadaan yang waras akan mengundi Umno atau Barisan Nasional dalam pilihan raya ke 13 ini. Dan kami bersumpah dan mengaku akan menyokong Umno atau Barisan Nasional demi untuk kepentingan agama Islam bangsa Melayu dan negara Malaysia. Sekiranya kami melanggari janji-janji kami, kami dengan rela hati menerima pembalasan dari Allh swt."

Bagaimanapun tidak terdapat maklumat berhubung tarikh rakaman video tersebut dibuat.

Juga tidak dapat dipastikan sama ada video tersebut benar-benar ada kaitan dengan laporan  penerima BR1M yang didakwa dipaksa bersumpah mengundi BN sebelum ini.

Harakahdaily akan cuba mendapatkan pengesahan dari pihak PAS kawasan terbabit berhubung kejadian dalam rakaman video ini.

Rakaman video tersebut boleh ditonton di http://www.youtube.com/watch?v=6UphuFOxoLw&noredirect=1.

Selain di Youtube, rakaman ini juga sedang tersebar meluar di Facebook dan Twitter sehingga mengundang pelbagai reaksi penonton.

Mahasiswa ziarah mangsa stadium runtuh

Harakahdaily, 24 Feb 2013

(Presiden Gamis menziarahi mangsa runtuhan stadium di hospital)

KUALA TERENGGANU: Pemimpin Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis) menziarahi mangsa stadium runtuh yang kini dirawat di Hospital Nur Zahirah, Kuala Terengganu.

Lawatan itu dibuat bagi menunjukkan rasa simpati kepada pekerja tempatan yang menjadi mangsa keruntuhan stadium itu.

Stadium Sultan Mizan yang runtuh sebelum ini runtuh lagi bebereapa hari lepas dan menghempap empat pekerja tempatan.

Mereka terpaksa dirawat di hospital selepas dihempap kerangka bangunan yang sedang dibaiki itu.

Kunjungan ini dibuat dalam rangka lawatan mahasiswa ke Kuala Terengganu.

Kunjungan mahasiswa seharian semalam ke Terengganu untuk bertemu mata dengan masyarakat di sana menyaksikan pelbagai keluhan dan luahan yang mahasiswa terima hasil daripada kebajikan dan hak yang mereka tidak perolehi secukupnya oleh kerajaan hari ini.

Kunjungan yang lebih terfokus di DUN Batu Burok Terengganu di sambut baik oleh kelompok masyarakat khususnya dari Flat Yayasan Pembangunan Keluarga yang memahami tugas mahasiswa yang bukan datang untuk berkempen politik tetapi bertujuan untuk mendengar suara mereka dan menyampaikan harapan mahasiswa buat rakyat Malaysia.

Masalah utama yang melingkari sebahagian besar masyarakat di sana ialah apabila terpaksa berhadapan dengan kos sara hidup yang sangat tinggi.

Apabila ditanya tentang keprihatinan Kerajaan Malaysia dengan pembahagian pelbagai skim dan baucer, mereka tidak menafikan bahawa itu satu langkah bantuan yang baik tetapi sangat belum memadai.

Sebuah keluarga miskin yang diziarahi sendiri oleh Presiden Gamis, Muhamad Azan Safar di Kuala Ibai telah menyatakan kesengsaraannya walaupun telah dibantu oleh kerajaan kerana ia sangat tidak memadai dengan keperluan yang terpaksa mereka tanggung seharian.

Walaupun mendapat duit zakat setiap kali hari raya RM300, dan kali ini mendapat BR1M RM500, ia adalah mustahil untuk mencukupi keperluan menjaga seorang anak dan 5 orang cucu yang masih belajar dalam tempoh satu tahun.

Lebih malang apabila seorang cucunya menghidap penyakit hyperaktif yang mengekang nenek tua yang asih bertenaga ni untuk bekerja.

“Saya pelik kenapa orang yang lagi senang daripada kami boleh mendapat duit dari kebajikan masyarakat, sedangkan orang macam kami yang lagi susah selepas beberapa kali minta masih tak dapat-dapat, nak kata tak sokong dia, sokong dah,” kata nenek ini dalam loghat Terengganu.

Presiden Gamis itu ketika mengulas 300 mahasiswa yang turun bertemu masyarakat di Terengganu memberi komentar, “Kita melihat hasil kunjungan mahasiswa untuk betemu masyarakat di Terengganu ini, rata-ratanya mereka ingin lakukan perubahan kerana masalah besar yang kerajaan hari ini tak mampu selesaikan ialah kemiskinan yang melarat.

"Masyarakat mula sedar, hadiah dan baucer yang mereka dapat adalah baik tetapi malangnya belum memadai untuk hidup dalam Negara sekarang yang mempunyai kos sara hidup yang tinggi.

“Mana boleh tahan untuk duduk di dalam negeri kaya, dalam keadaan rakyat sendiri adalah no.2 termiskin dalam negara. Memang padan kena tukar kerajaan di sini,” tambah beliau lagi.

Gadis seksi demo: Perkasa malukan umat Islam

Rizal Tahir, 24 Feb 2013

KOTA BHARU: Demontrasi mempertahankan kalimah Allah, sebaliknya antara yang hadir gadis-gadis berpakaian seksi, tidak bertudung dan berbagai gaya dipertontonkan.

Itulah yang mungkin dapat dilakukan Pertubuhan Peribumi Perkasa (Perkasa) di Alor Setar semalam bagi membela agama Islam, apabila gadis yang hadir ada berpakaian seksi dan berlagak macam model.

Naib Ketua Pemuda PAS Kelantan, Mohd Hafiz Musa berkata, program yang bercampur gaul lelaki dan perempuan yang berpakaian tidak senonoh anjuran Perkasa semalam cukup memalukan umat Islam.

“Berhimpun untuk menegakkan agama Allah atau kalimah Allah, tetapi apa yang berlaku dan dapat kita saksikan begitu menyolok mata sekali.

“Kalaupun tidak ikhlas untuk tujuan itu, jangan gunakan gadis yang berpakaian sebegitu. Jika tidak masyarakat akan mempersendakannya,” katanya di sini.

Semalam perhimpunan Perkasa yang diketuai Datuk Ibrahim Ali di Alor Setar bagi mempertahankan kalimah Allah memperlihatkan aksi yang tidak senonoh dengan kehadiran gadis-gadis berpakaian seksi.

Mohd Hafiz berkata, perbuatan seperti itu bukan untuk memartabatkan agama Islam sebaliknya memperlihatkan kepada umum perbuatan yang menyalahi hukum syarak.

“Namun kerana terlalu gopoh dalam meraih simpati politik Perkasa sanggup melakukan apa sahaja bagi mendapat populariti secara murahan.

“Tindakan mereka itu tanpa disedari telah mempersendakan hukum Allah. Dalam kita ghairah berpolitik, janganlah sampai ia memerangkap diri sendiri,” katanya.

Tiada ulasan: