Jumaat, 15 Februari 2013

TAK KAN NAK KATA KEDUDUKAN KEWANGAN TAK BAIK....SEBAB KITA DALAM REGU YANG SAMA

Najib pening lagi, “are you ready for election?”

Suhaimi. A,
Di zaman pak menteri sebelum Najib Razak, kebiasaannya parlimen akan dibubar tidak sampai lima tahun dan sudah semestinya rakyat tidak tertunggu-tunggu bagi memangkah calon pilihan. Namun begitu, sejak kebelakangan ini isu tarikh pilihan raya dan pembubaran parlimen seolah menjadi isu dan sentimen bagi rakyat terutamanya yang “berniat” untuk ubah kerajaan serta menyingkirkan United Malays National Organization.

Seperti biasa saya menikmati secangkir kopi di waktu pagi dan membaca beberapa laman portal, saya berasa sangat terkejut apabila membaca kenyataan Najib Razak yang menegaskan bahawa parlimen hanya akan dibubar apabila semua pihak termasuk rakyat sudah bersiap-sedia.

Selain itu, saya begitu terkejut dengan kenyataan ‘poyo’ Najib yang jelas menunjukkan bahawa kerajaan Barisan Nasional sedang menanggung kesakitan atas desakan rakyat yang mahukan perubahan. Najib mengingatkan bahawa dalam pilihan raya, satu undi untuk BN, satu bagi menyokong tranformasi dan satu lagi bagi memastikan kestabilan dan keamanan negara. Saya melihat kenyataan anakanda Tun Abdul Razak ini sebagai petanda bahawa kerajaan Barisan Nasional benar-benar ketandusan idea. Oleh sebab itu, mereka hanya bermain dengan sentimen lama.

Jika pembaca teliti dalam membaca sejarah, di zaman Dr. Mahathir Mohamad dahulu rakyat begitu cepat termakan dengan dakyah dan sentimen keamanan serta perpaduan Melayu. Ketika itu wujud budaya takut atau “culture of fear” yang menghalang rakyat daripada mengkritik atau menyuarakan pendapat atas apa yang berlaku. Ketika itu rakyat seolah tidak dibenarkan langsung menyuarakan pendapat yang tidak selaras dengan gagasan kerajaan. Media dikawal ketat oleh undang-undang, pergerakan rakyat juga terbatas.

Justeru, saya ingin mengingatkan kepada Najib Razak dan rakan-rakan supaya bercakap dan bertindak dengan lebih bijak kerana ketika ini budaya membaca dan mengambil tahu sudah semakin meluas terutamanya kepada anak muda. Usah bermain dengan sentimen tipikal yang hanya menimbulkan rasa amarah rakyat.

Dari apa yang berlaku saya pasti bahawa rakyat dapat membaca pihak mana yang sebenarnya belum bersedia dalam menghadapi pilihan raya. United Malays National Organization dan sukunya di dalam Barisan Nasional makin terdesak.

Rakyat tuntut disegerakan pembubaran parlimen!

Are you ready for election?

Penulis merupakan mahasiswa Undang-Undang UiTM, Shah Alam.

Video yang tak ingin Najib lihat [saksikan]

http://shalehudin.blogspot.com, 15 Feb 2013


Anwar Ibrahim: Saya "Salute" Pada Orang Penang Kerana Pandai Bagi Jawapan pada Najib...
Kahkahkah...

Memang pandai orang Penang...
BN bagi kita sapu tapi undi tetap hak AKU...
Kahkahkah...

Maka tamatlah riwayat BN di Penang...
Salute pada orang-orang Penang...
Muhyiddin: 'Gua tak bohong punya orang'
 
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menempelak pembangkang yang mendakwa kerajaan yang sedia ada tidak membantu rakyat di negara ini.

Menyifatkan dakwaan pembangkang itu sebagai "satu pembohongan", Muhyiddin berkata kerajaan memberi pelbagai bantuan kepada rakyat termasuk pemberian subsidi, pengawalan harga barang keperluan dan pemberian wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), bagi mengurang bebanan rakyat.

muhyiddin distributes brimMuhyiddin cuba meyakinkan hadirin bahawa kerajaan berusaha untuk membantu supaya rakyat supaya tidak berada dalam kesusahan.

Beliau mengemukakan beberapa langkah kerajaan membantu rakyat antaranya termasuk pemberian subsidi gula, pemberian subsidi minyak bernilai RM22 bilion setahun serta pengawalan harga barang keperluan seharian seperti ikan, sayur dan sebagainya.

"Kita sudah lima hari sambut Tahun Baru Cina. Kita masih kawal harga. Mana ada kerajaan buat macam Malaysia. Ini kerana kita mahu tolong rakyat.

"(Dakwaan) kita tak bantu, itu bohong, sebab dia (pembangkang) tak tahu. Gua tak bohong punya orang. Gua cakap betul punya orang. Kita kawal (harga barang), kalau naik, kita denda.

"Kerajaan kita berusaha untuk membantu rakyat, supaya rakyat kita tidak susah," katanya di hadapan lebih 2,000 penerima BRIM yang majoritinya pengundi Cina di Dewan Komuniti DBKL Manjalara, Segambut.

Katanya, kabinet telah memutuskan untuk memberikan bantuan BRIM selepas pemimpin kerajaan termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan beliau sendiri turun ke bawah bagi mendengar rintihan rakyat termasuk orang bujang.

"Kita turun, dan fikir... Baik ke (BRIM)? Bagus ke?" kata Muhyiddin kepada hadirin yang menyambut "bagus".

"Kalau bagus, sokong kalau betul... Ini polisi betul, kita akan teruskan. Betul tak?.

"Kalau kita tak setuju, kita hentikan... Kita mahu tahun ini, tahun depan dan sampai bila-bila (diteruskan)," katanya.

Menurutnya lagi, keputusan untuk menambah jumlah wang bantuan BRIM adalah keputusan perdana menteri, dan kenyataan beliau semalam, hanya bersifat "kemungkinan sahaja".

"Kalau ekonomi baik, ekonomi bagus, pendapatan kita banyak, kita boleh beri lebih.

"Kerajaan berusaha untuk menolong seberapa yang boleh... Kita harap dapat bantu orang ramai, walau kita ada yang tak perfect, ada isu-isu dan banyak hal... Kita akan bantu, dan polisi ini mahu kekal.

"Kita harap kita boleh bantu rakyat Malaysia seluruh negara," katanya.
Dr M dicabar tanding lawan Anwar dalam PRU
 
Bekas pemimpin kesatuan sekerja hari ini mencabar Tun Dr Mahathir Mohamad, yang didakwanya sering memburuk-burukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, supaya bertanding menentang bekas timbalannya itu dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Bekas presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Nordin Mahmood berkata ketua umum PKR itu "telah lama dizalimi" oleh bekas perdana menteri tersebut dengan pelbagai cara dan patut dibela.

NONE"Mahathir mendakwa beliau banyak berjasa kepada negara termasuk bangsa Melayu.

"Untuk memastikan sama ada benar beliau seorang yang banyak berjasa kepada rakyat terutama orang Melayu dan negara ini, dan masih mendapat sokongan daripada rakyat, wajarlah Mahathir bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 ini menentang Anwar," katanya di sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini

"Saya yakin rakyat akan menjadi hakim yang adil dalam pertandingan ini," tambah Nordin, yang pernah menganggotai majlis ekonomi negara pada 1990.

Selain itu, Nordin berpendapat, mantan perdana menteri itu juga kini semakin kuat menyerang Anwar walaupun telah bersara daripada politik.

NONETambahnya, pertandingan dua tokoh politik itu juga dapat menguji kekuatan dan populariti Anwar untuk mengambil alih kepimpinan negara.

Nordin juga turut mencadangkan agar Mahathir dan Anwar bertanding di Parlimen Permatang Pauh.

"Takdirnya, kalau Mahathir kalah (di Permatang Pauh) tidaklah beliau berasa rendah diri kerana kawasan ini adalah kubu kuat Anwar.

"Kalau bertanding di Kubang Pasu dan Mahathir kalah, maka jatuhlah status ketokohan beliau.

"Kalau tak setuju juga, mereka boleh bertanding di mana-mana kawasan atau di Kuala Lumpur. Saya yakin Anwar di mana-mana akan diterima rakyat," katanya lagi.
Polis Hulu Selangor nafi dakwaan ANAK
 
Polis menolak dakwaan NGO ANAK yang mendakwa pihak keselamatan itu tidak berbuat apa-apa sewaktu berlaku kekecohan semasa ceramah di Felda Sungai Tengi 4 Februari lalu.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendi berkata polis mengerahkan kira-kira 30 anggotanya, dua pegawai berpangkat ASP dan empat pegawai berpangkat Inspektor untuk berkawal di tapak ceramah pada malam kejadian.

"Kita berada di sana dan keadaan agak 'panas' namun kita berjaya mententeramkan keadaan," katanya sambil menambah keadaan mungkin bertukar lebih buruk jika polis tidak memantau majlis itu.

Presiden ANAK, Mazlan Aliman membuat dakwaan itu sewaktu mendedahkan satu video yang didakwa menunjukkan satu mesyuarat untuk menghalang ceramah NGO itu di Felda Sungai Tengi.

Mazlan mendakwa mesyuarat tersebut antara lainnya dihadiri wakil PERKASA, Umno, Majlis Belia Felda dan Jabatan Seranta Felda.

Beliau mendakwa, mesyuarat itu bersetuju mengadakan "huru-hara" bagi menghalang mereka daripada memasuki kawasan tanah rancangan tersebut.

"Huru-hara" yang dimaksudkan oleh pegawai Felda berkenaan, seperti yang dapat dikesan dalam video tersebut, merupakan tindakan untuk "membuat bising".

Mazlan turut mendakwa polis memberikan kebenaran untuk "huru-hara' itu dilakukan berdasarkan rakaman mesyuarat itu.

Ketika dihubungi, Norel Azmi yang sedia maklum tentang kewujudan rakaman bagaimanapun menafikan sepenuhnya dakwaan Mazlan.

Menurutnya, sebelum majlis berlangsung, satu pertemuan telah berlangsung di antara pihak Felda, polis dan penganjur.

Menurutnya, polis pada asalnya enggan memberikan kebenaran untuk majlis itu diadakan kerana menjangkakan kekecohan akan berlaku.

Namun katanya, penganjur memberikan alasan jamuan untuk majlis itu telah ditempah dan mereka turut bersetuju dengan permintaan Felda agar Mazlan Aliman tidak akan berada di pentas untuk berceramah.

Namun, akhirnya, syarat itu tidak dipatuhi penganjur pada malam kejadian, katanya.
 1. Pegawai Felda enggan ulas video mesyuarat sekat ceramah
2. ANAK dakwa video tunjuk konspirasi sekat ceramah
LGE tuntut bukti ancaman terhadap keselamatan PM
 
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mahu BN menjelaskan cubaan ancaman terhadap keselamatan perdana menteri, kerana ini menjejaskan secara serius imej kerajaan negeri.

NONE"Sehingga kini, Pengerusi BN negeri, Teng Chang Yeow tidak menarik
balik kenyataan beliau mengenai ancaman keselamatan ke atas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," kata Lim (kiri) dalam satu sidang akhbar hari ini.

"Keselamatan PM sangat penting. Siapa yang mengancam beliau? Sebagai ketua menteri Pulau Pinang, saya belum dimaklumkan mengenai perkara itu," katanya.

"Malah Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi tidak memberitahu saya tentang perkara ini. Jelas sekali, Teng mengarut, dan tidak bercakap benar bila beliau berkata nyawa PM diancam. "

Lim merujuk kepada laporan dalam akhbar harian berbahasa Cina, Sin Chew Daily kelmarin, yang memetik Teng sebagai berkata terdapat satu cubaan terhadap keselamatan Najib semasa majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran BN di Kolej Han Chiang Isnin lalu.

Teng telah memberitahu akhbar tersebut bahawa Cawangan Khas polis menasihatkan Najib supaya beredar dari pentas lebih awal, semasa beliau menunggu artis sensasi Korea Selatan, Psy untuk mengaul yee sang bersamanya dan pemimpin BN lain di atas pentas.

teng chang yeow gerakan secretary generalSin Chew Daily juga memetik Teng (kiri) sebagai berkata bahawa
penyokong Pakatan Rakyat tertentu cuba mensabotaj majlis tersebut.

"Apabila perdana menteri beredar, seseorang melempar satu bungkus nasi ke penjuru pentas.

"Apabila anak perdana menteri, 'Jiping', hendak masuk ke dalam kereta, seseorang menyimbah satu botol air mineral, menyebabkan dia basah," Teng dipetik sebagai berkata dalam Sin Chew Daily.
Pada mulanya, Teng memberitahu Malaysiakini bahawa beliau telah disalahlapor oleh Sin Chew Daily. Bagaimanapun, Teng kemudiannya menarik balik kenyataannya itu, dengan mengatakan dia 'tersilap dengar' soalan wartawan berkenaan.

Lim berkata Teng mesti menarik balik kenyataannya  yang "tidak bertanggungjawab" itu kerana sebagai pengerusi BN Pulau Pinang, beliau telah memberikan tanggapan buruk kepada negeri itu.
Dr M: Hutang negara masih pada tahap baik
 
Nisbah kadar hutang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang berada pada tahap 53 peratus masih dianggap 'baik' untuk negara disokong oleh pendapatan dan dagangan yang terus meningkat, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kita masih boleh membayar (hutang). Kita masih boleh membayar kerana kita nampak pelaburan (memberikan) keuntungan (yang) tinggi," kata bekas Perdana Menteri dalam satu temu ramah dengan Bernama.

Dr Mahathir berkata ketika zaman pentadbirannya, keuntungan Maybank sebanyak RM300 juta sudah dianggap besar.

"Sekarang Maybank untung RM6 billion," kata beliau.

Dr Mahathir berkata terdapat negara di Eropah seperti Greece yang tidak mungkin dapat membayar hutangnya kerana nisbah hutang negara itu kepada KDNKnya melebihi 100 peratus.

"Ia (Greece) tidak mungkin (mampu) bayar," kata beliau.

Dr Mahathir berkata Bank Negara Malaysia (BNM) kini mempunyai simpanan kira-kira US$140 bilion (US$1=RM3.08) berbanding di semasa pentadbirannya hanya berada sekitar US$30 bilion.

Setakat 31 Jan, 2013, rizab antarabangsa BNM berjumlah US$140.2 bilion.

Paras rizab ini memadai untuk membiayai 9.5 bulan import tertangguh dan 4.2 kali hutang luar negeri jangka pendek.

Keseluruhan aset BNM, termasuk rizab antarabangsa, berjumlah US$158 bilion.

Bekas Menteri Kewangan itu berkata Malaysia juga mempunyai simpanan yang besar di institusi seperti Tabung Haji, Permodalan Nasional Bhd dan juga melalui Skim Felda.

"Kita ada simpanan yang cukup besar ...cukup tinggi," kata beliau.

Semasa ditanya adakah dagangan Malaysia masih bergantung kepada Barat walaupun ekonominya yang lemah, Dr Mahathir berkata: "Kita tidak lagi bergantung kepada Barat. Barat sudah merosot. Eksport kita ke Barat pun tidak boleh meningkat dan Barat juga tidak mampu untuk melabur sekarang ini."

Dr Mahathir berkata kini pelaburan dilihat datang dari Timur dan dagangan negara juga semakin meningkat.

"Dagangan kita dengan negara China umpamanya sudah baik (dan ia) cukup tinggi. Dagangan kita dengan Asean juga meningkat. Jadi kita tidak perlu nilai kemajuan ekonomi negara kita berasas kepada Barat," kata beliau.

Sebaliknya, kata beliau, penilaian harus mengambil kira kemajuan ekonomi di seluruh dunia.

"Dari segi keseluruhan dunia kita dapati bahawa eksport kita masih meningkat, surplus (lebihan dagangan) kita masih meningkat," kata Dr Mahathir.

Perdagangan Malaysia mencatatkan pertumbuhan tiga peratus pada 2012 meskipun krisis kewangan dan kelembapan ekonomi global serta permintaan dunia yang lembap.

Walaupun pertumbuhan di bawah unjuran, negara mencatatkan jumlah dagangan tertinggi pada RM1.31 trilion tahun lepas berbanding dengan RM1.27 trilion yang dicatatkan pada 2011.

Bagi tahun 2012, eksport berkembang sebanyak 0.6 peratus kepada RM702.19 bilion manakala import meningkat 5.9 peratus kepada RM607.36 bilion.

Lebihan dagangan sebanyak RM94.82 bilion pada 2012, tahun ke-15 berturut-turut lebihan dagangan bagi Malaysia.

Antara lima rakan dagang utama, pengembangan dagangan dicatatkan dengan Asean (+8.2 peratus) dan China (+8.0 peratus) manakala dagangan dengan Amerika Syarikat (-2.8 peratus).

-Bernama
'Pakatan laksana tuntutan Hindraf dalam masa 100 hari di Putrajaya'
 
Pakatan Rakyat akan melaksanakan rancangan lima tahun Hindraf untuk mengatasi masalah kemiskinan masyarakat India dalam masa 100 hari pentadbirannya di Putrajaya.

NONE"Saya telah nyatakan kita akan bincang dan selesaikan (pelan lima tahun itu) dalam masa 100 hari di Putrajaya.

"Ini bermakna, kita telah bersetuju dengan pelan tindakan itu," kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada satu majlis dialog bersama editor akhbar-akhbar Tamil di Shah Alam malam tadi.

Beliau berkata demikian sewaktu menjawab soalan editor Semparuthi.com, Jiwi Kathaiah (bawah) yang ingin tahu jika Pakatan bersetuju dengan tuntutan-tuntutan Hindraf.

Hindraf sebelum ini mendakwa Pakatan Rakyat melengah-lengahkan persetujuan mereka terhadap pelan tindakan itu walaupun siri perbincangan telah berlangsung sejak November 2012.

NONEMereka turut mengancam akan menarik kembali sokongan Hindraf terhadap Pakatan jika Pakatan terus berlengah dan tiada kemajuan dalam perbincangan tersebut.

Anwar bagaimanapun menegaskan, Hindraf tidak perlu mendesak Pakatan Rakyat untuk menandatangani pelan tindakan itu.

Beliau sebaliknya menggesa mereka meneliti agenda-agenda masyarakat India yang selama ini didukung Pakatan Rakyat kerana dokumen polisi Buku Jingga sendiri secara tidak langsung telah mengangkat semangat pelan tindakan itu.

"Kami telah membaca pelan tindakan anda. Bolehkah anda juga turut membaca pelan tindakan kami (Buku Jingga)?

"Untuk bersikap adil, anda juga perlu mengiktiraf semua (isu orang India) yang telah Pakatan dukung," tegas Anwar.

Menurutnya, pemimpin Pakatan selama ini tekal memperjuangkan isu-isu seperti kewarganegaraan, kematian dalam tahanan serta bantuan kepada sekolah jenis kebangsaan Tamil.

NONE"Lihat sahaja kes Kugan (yang mati dalam tahanan pada tahun 2009), ia tak akan jadi isu nasional jika kita tidak menyuarakannya. Saya sendiri minta pemimpin DAP dan PAS bersama saya melawat rumah Kugan," katanya.

Majlis yang berlangsung selama dua jam itu turut dihadiri editor Thiru Kural, Massal Okai, Tamil Nesan dan Malaysia Nanban.

Turut hadir adalah Exco Selangor, Dr Xavier Jayakumar; Ahli Parlimen Subang, R Sivarasa; Ahli Parlimen Teluk Intan M Manoharan dan ahli Dewan Undangan Negeri Port Dickson, M Ravi.
1. Isu sokongan: Hindraf beri amaran pada Pakatan
2. K'jaan tarik balik pengharaman Hindraf
3. Hindraf mahu ketuai kementerian hal ehwal minoriti
4. MIC: Hindraf tidak perlu letak syarat jumpa PM
5. Hindraf akan umum pelan tangani golongan miskin India
Pegawai Felda enggan ulas video mesyuarat sekat ceramah
 
Pegawai Felda yang didakwa mempengerusikan mesyuarat untuk menyekat NGO ANAK daripada memasuki Felda Sungai Tengi enggan mengulas lanjut berkenaan kandungan mesyuarat itu yang dirakam dan dimuatnaik ke laman Youtube.

Pengurus Felda Sungai Tengi, Alias Hussein, yang dikenal pasti sebagai pegawai di dalam rakaman itu, hanya menjelaskan bahawa rakaman itu adalah mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR) sahaja.

Beliau NONEsebaliknya menjemput Malaysiakini ke pejabatnya jika mahukan penjelasan lanjut.

Ini kerana, beliau perlu memohon kebenaran ibu pejabat Felda
sebelum memberikan ulasan seterusnya.

"Itu mesyuarat JKKR sahaja. Saya kena rujuk dengan ibu pejabat (Felda) dahulu dan saya minta awak datang ke pejabat Sungai Tengi jika mahu tahu ceritanya," katanya ringkas kepada Malaysiakini.

Presiden ANAK Mazlan Aliman sebelum ini mendedahkan satu video yang didakwa menunjukkan satu mesyuarat yang diadakan untuk menghalang ceramah NGO itu di Felda Sungai Tengi.

Tambahnya, mesyuarat tersebut antara lain turut dihadiri wakil PERKASA, Umno, Majlis Belia Felda dan Jabatan Seranta Felda.

Dakwanya lagi, mesyuarat itu turut membincangkan cubaan untuk menggagalkan program ANAK di Felda Sungai Tengi pada 4 Februari, termasuk mengadakan "huru-hara" dan juga untuk menghalang mereka daripada memasuki kawasan tanah rancangan tersebut.

"Huru-hara" yang dimaksudkan oleh pegawai Felda berkenaan, seperti yang dapat dikesan dalam video tersebut, merupakan tindakan untuk "membuat bising".
1. ANAK dakwa video tunjuk konspirasi sekat ceramah
Isa: Felda di pihak benar, pembangkang serkap jarang
 
Siri jelajah pembangkang ke Felda seluruh negara bukan perkara baru apabila pilihan raya umum semakin hampir, kata Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.
  
"Mereka tahu Felda merupakan penyokong kuat Barisan Nasional (BN) sejak dulu. Itu sebab dia (pembangkang) cuba mencipta pelbagai isu bagi mengelirukan masyarakat Felda," katanya ketika ditanya mengenai kegiatan parti politik pembangkang mengadakan siri ceramah di Felda seluruh negara.
  
isa samad interview 150509Bercakap kepada pemberita selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Yayasan Felda dan Majlis Kanser Nasional (Makna) di sini hari ini, Mohd Isa berkata bukan suatu yang sukar untuk Felda membuat penjelasan kepada masyarakat Felda tentang isu yang ditimbulkan pembangkang.
  
"Kita (Felda) di pihak yang benar, memberi (penjelasan) dengan fakta kerana mereka bercakap dengan suatu yang diimaginasikan, tekaan dan serkap jarang supaya rakyat boleh jadi keliru," katanya.
  
Mohd Isa berkata beliau berkeyakinan masyarakat Felda termasuk generasi baharu akan terus memberi sokongan kepada kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Mengenai MoU hari ini, beliau berkata ia antara lain bertujuan melaksanakan tanggungjawab korporat (CSR) kepada masyarakat Felda dan orang ramai mengenai kesedaran melakukan pemeriksaan awal bagi mengesan kanser.
  
"Program pemeriksaan kesihatan bersama Makna ini meliputi 24 program sepanjang tahun ini... harapan saya supaya masyarakat Felda termasuk penduduk sekitar datang membuat pemeriksaan kesihatan, mendapatkan rawatan dan khidmat nasihat oleh petugas Makna," katanya.
  
NONEMohd Isa berkata Yayasan Felda memperuntukkan hampir RM600,000 dan keperluan logistik kepada Makna untuk bergerak ke 24 lokasi terpilih di Felda seluruh negara.
  
Melalui MoU itu juga Makna akan melaksanakan kempen kesedaran kanser payu dara menggunakan treler dilengkapi mesin mamogram selama empat hari di lokasi ditetapkan.
  
Makna turut melaksanakan pemeriksaan mata dan memberikan cermin mata percuma kepada warga Felda dan masyarakat sekitar yang memerlukan.
  
Program pertama kempen kesedaran kanser dan saringan kanser payu dara diadakan selama empat hari bermula hari ini di ibu pejabat Felda Jalan Semarak dan orang ramai dijemput hadir.  
  
- Bernama
 1. Polis Hulu Selangor nafi dakwaan ANAK
2. Pegawai Felda enggan ulas video mesyuarat sekat ceramah
3. ANAK dakwa video tunjuk konspirasi sekat ceramah

Tiada ulasan: