Rabu, 9 April 2014

NASIB ORANG TAK DE KUASA....UNTUNG YANG BERKUASA DIDUNIA....AKHIRAT BARU TAHU....SAPE PALING BERKUASA

Betapa Dr Mahathir dikatakan berada di China pada ketika kecelakaan berdarah di Mamali tahun 1985 adalah tidak betul. Dia masih belum berangkat dan dia dinasihatkan oleh Timbalan Perdana Menteri Dato Musa Hitam supaya membatalkan kunjungan itu dan pergi ke Kedah menyelesaikannya kerana ia berlaku di negerinya sendiri.
    
Tun Musa memberitahu saya sendiri hal ini di pejabatnya tidak lama selepas kejadian itu. Dan ia disebutkan pula oleh Tun Musa di Kelantan baru-baru ini.
   
Apakah selepas dua hari atau tiga hari baru dia ke sana, adalah ketepatan yang  tidak penting, yang pentingnya dia belum lagi berlepas.
   
Sekarang timbul soal Perdana Menteri itu berbohong. Apabila dia belum berlepas dikatakannya dia sudah berada di sana, dia sudah bercakap tidak betul. Bercakanp tidak betul, ertinya dia berbohong.
   
Cuma yang hendak dipastikan sekarang ialah adakah dia berbohong di Parlimen atau di luar Parlimen atau kedua-dua sekali di Parlimen dan di luar Parlimen. Di mana jua dia bercakap, tetap dia berbohong.
   
Tetapi ada kesan moral yang lebih buruk kalau dia berbohong di Parlimen. Sekadar berbohong di luar Parlimen dikira berdoa kepada agama Islam. Pada yang bukan Islam dosa itu tidak dihiraukan  sangat. Dosa yang lebih besar pun mereka  tidak kira.
  
Tetapi berbohong di Parlimen dikira salah oleh semua. Parlimen diterima oleh semua yang bermoral dan bertamadun sebagai Dewan yang mulia yang  anggotanya tidak boleh berbohong. Amat marah masing-masing kalau Parlimen dicemari.
   
Rakyat Britain seluruhnya amat marah kepada John Profumo, Menteri Perang pada zaman Harold MacMilan menjadi Perdana  Menteri. Pada  zamannyalah kemerdekaan Tanah Melayu dicapai.
   
John Profumo terlibat dengan skandal zina dalam isu Christine Keeler yang melibatkan sama diplomat Soviet Union. Skandel itu amat sensitif kepada Britain  kerana  ia melibat keselamatannya. Apakah melalui asmara  tiga segi itu rahsia dibocorkan kepada Soviet?
   
Profumo menafikannya di Parlimen. Akhirnya setelah perkara itu terus dikorek publik, John Profumo mengaku hubungannya dengan nona itu. Riuh rendah negara. Dia didesak meletakkan jawatan dan dia meletakkan jawatan. Menteri Perang adalah jawatan boleh menggantikan Perdana Menteri.
   
Wartawan kanan Britain yang menjadi tok guru saya dan berpuluh lagi pelatih wartawan Malaysia tahun 1963, Mr Brawn namanya menjelaskan kepada kami di  Kuala Lumpur, kesalahan yang rakyat Britain marah kepadanya ialah kerana dia berbohong di Parlimen.
   
Sekalipun yang mula dibangkitkan adalah kemungkinan skandal zinanya, tetapi bagi kebanyakan orang, zina itu adalah kelemahan manusia dan siapa di antara mereka yang bebas dari kelemahan itu. Ia tidak  sensitif bagi mereka.
   
Parlimen tidak boleh terima ialah dia berbohong di Parlimen. Sekalipun dia minta maaf kepada semua atas pembohongannya, kerana ia dibuat di Parlimen, dia tidak dapat dimaafkan. Kelayakannya sebagai ahli Parlimen dipersoal.
   
Isu  Mamali itu tidak sekadar berbangkit di Parlimen bahkan kertas putih mengenainya telah dibentangkan. Pembentangan kertas putih itu telah dibangkit sebagai antara hal yang dibohongi. Kisah dia masih ada dalam negeri tetapi dikatakan sudah berada di Beijing adalah satu pembohongan. Ada tidak pembohongan ini dibuat di Parlimen dan adakah kandungan kertas putih itu juga mengandungi pembohongan kepada Parlimen?
   
Apa kedudukan seorang anggota Parlimen yang menjadi Perdana Menteri pula jika dibuktikan dia berbohong di Dewan yang mulia? Adakah dia layak lagi menerima segala kemudahan sejak ia  dilakukan termasuk pencen Parlimen?
KUALA LUMPUR: Ekoran keputusan mahkamah tentera semalam yang menerima lima daripada tujuh bantahan awal pertuduhan terhadap Mejar Zaidi Ahmad, peguamnya Hanipa Maidin menyeru pihak terbabit menarik balik kes itu.

Beliau berkata, Yang Dipertua Mahkamah Kolonel Saadon Hasnan semalam menerima bantahan lima pertuduhan itu dengan alasan ianya tidak mendedahkan kesalahan.

Kesemua bantahan itu akan dirujuk kepada "pihak berkuasa sidang" untuk menentukan semula pertuduhan.

"Saya rasa pertuduhan tak perlu dibuat. Kepada pihak terbabit kalau boleh tarik balik.

"Dia (Mejar Zaidi) hanya laksana tanggungjawab sebagai seorang rakyat. Itu hak warganegara," katanya ketika ditemui di Parlimen hari ini.

Hanipa sebelum ini mengemukakan bantahan itu mengikut Kaedah 62 Kaedah-kaedah Acara Angkatan Tentera (Mahkamah Tentera) 1976.

Beliau ketika mengemukakan hujahnya semalam berkata, lima pertuduhan yang dibantah itu mengandungi kecacatan dan tidak betul kerana ia tidak wujud dalam Seksyen 50(2) Akta Angkatan Tentera 1972.

Meja Zaidi dihadap ke mahkamah tentera dengan tujuh pertuduhan berhubung kesalahan memberi kenyataan kepada media mengenai isu dakwat kekal semasa pilihan raya umum ke-13 lalu.

Lima daripada tuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 50(2) Akta Angkatan Tentera 1972 dan dua lagi mengikut Seksyen 51 akta sama, berhubung kesalahan menghantar pesanan SMS berbaur politik dan hasutan.

Pertuduhan berkenaan dijalankan ke atas Juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia itu pada 7 Februari lalu.

Mahkamah semalam turut menetapkan tarikh 10, 11 dan 12 Jun sebagai tarikh baru untuk mahkamah bersidang semula sementara menunggu pertimbangan dari pihak berkuasa sidang.

Selain Zainurin dan Saadon, empat orang lagi ahli mahkamah yang mendengar kes ini adalah Mejar Khuzairi Mohd Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib, Mejar S Nadzeer Sallehuddin dan Mejar Noor Azman Ahmad.

Pendakwaan dijalankan oleh Mejar Ahmad Sanusi Ali, Kapten Fadzil Nor Alias, dan Kapten Ross Anuar Aripin.

Selain Hanipa, Zaidi turut diwakili barisan peguam Azhana Mohd Khairuddin, dan Nasar Khan Mirbaz Khan.

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat (PR) kesal dengan penolakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim untuk memberikan taklimat berkaitan MH370 kepada ahli parlimen PR.

Sikap tersebut dilihat seolah-olah Shahidan cuba berdolak-dalik untuk mengadakan pertemuan dengan semua wakil rakyat Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, berkata sebelum ini Shahidan meminta wakil Pakatan mengemukakan notis untuk tujuan taklimat tersebut, namun tidak bersedia mengadakan taklimat selepas permintaan untuk memberi notis diberikan.

"Sebelum ini, beliau minta kami mengemukakan notis untuk tujuan tersebut. Selepas notis dihantar, beliau kemudiannya membalas notis tersebut dengan mengatakan kerajaan hanya akan memberi taklimat berkaitan MH370 selepas semua jawatankuasa khas yang dilantik selesai membuat siasatan.

"Perkara ini menimbulkan pelbagai persoalan, apa masalah yang tidak boleh hendak bagi taklimat kepada Pakatan, sedangkan taklimat sama diberikan kepada wakil rakyat BN. Sedangkan banyak lagi persoalan yang tidak terjawab berkaitan krisis tersebut," tegas beliau pada satu sidang media, di lobi parlimen, hari ini.

Tambah Mahfuz, sekiranya kerajaan tidak mahu mengadakan taklimat untuk wakil rakyat Pakatan secara berasingan, sepatutnya mereka turut dipanggil ketika taklimat bersama ahli parlimen BN sebelum ini.

Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke mendakwa Shahidan tidak menunaikan janji apabila sebelum ini menyatakan kesediaan untuk mengatur taklimat tersebut pada 8 April.

"Bagaimanapun, kami dimaklumkan melalui surat balasan bahawa kerajaan tidak bersedia untuk memberi taklimat, sebaliknya hanya berbuat demikian selepas jawatankuasa selesai melakukan siasatan, selain turut menafikan kerajaan cuba menyembunyikan sesuatu berkaitan krisis tersebut," kata beliau pada sidang media yang sama.

Tegas Anthony, taklimat ini bukan sekadar untuk mendapatkan maklumat, sebaliknya ia boleh dijadikan platform untuk berbincang memandangkan banyak persoalan di sebalik tragedi ini.

Dalam pada itu, beliau turut kesal kerana tiada sebarang tanda-tanda untuk kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) biarpun esok merupakan hari terakhir persidangan parlimen.

"Jadi, macam tiada langkah proaktif dari kerajaan untuk menangani krisis ini. Soal sekarang, bukan soal mencari pesawat MH370 sahaja, tetapi ia lebih dari itu, iaitu soal sistem radar negara, imigresen dan perkara utama lain yang merupakan isu nasional," kata beliau.

Sebelum ini, Pakatan menuntut taklimat yang disampaikan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atau pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien.

Bagaimanapun, taklimat tersebut tidak dapat diadakan ekoran ketiadaan Najib dan Hishammuddin  dalam negara.

Justeru, Shahidan menggesa Pakatan mengemukakan notis untuk permohonan taklimat bagi tarikh lain, namun selepas wakil Pakatan menyerahkan notis, Shahidan mengatakan kerajaan hanya akan memberi taklimat selepas laporan dari jawatankuasa yang dibentuk kerajaan  selesai.

SHAH ALAM: Sesi perbahasan Dewan Negeri Selangor (DNS) hari ini mencuri tumpuan apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail buat pertama kali berucap bagi membahaskan titah Tuanku Sultan Selangor.

Beliau sekali lagi mempertahankan Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terus menjadi sasaran serangan yang dibangkitkan pelbagai pihak termasuk Pembangkang Dun Selangor dalam isu fitnah II, MH370 dan pertikaian peranan beliau sebagai Penasihat Ekonomi Selangor.

Wan Azizah dengan tenang meminta dewan menyelami sendiri perasaan mereka jika berada di tempat beliau sekeluarga yang terus menjadi mangsa fitnah, sejak 16 tahun lalu.

“Kalau tuan berada di tempat saya, apa perasaan anda? Saya ada anak dan keluarga,” katanya yang merujuk kepada kes Fitnah II yang dilemparkan terhadap Anwar.

Dalam ucapannya, beliau turut menyentuh pujian yang dizahirkan Sultan Selangor yang gembira dengan peningkatan ekonomi Selangor sebanyak enam peratus seperti yang dititahkan tuanku dalam ucapannya, pada 7 April lalu.

Katanya, angka berkenaan adalah bukti jelas Anwar melakukan tugas selaku Penasihat Ekonomi Negeri dalam memastikan ekonomi Selangor meningkat waalupun dibayar dengan gaji RM1.

Selain itu, Wan Azizah turut menegur Kerajaan Negeri supaya mengambil langkah proaktif bagi meningkatkan usaha memastikan kaedah pengurusan sisa pepejal dapat ditambah baik.

Hal itu kerana beliau melihat sendiri keadaan taburan sampah sarap pada tempoh berkempen di Dun Kajang dan percaya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dapat diperkasakan melalui kuasa yang ada pada Kerajaan Negeri.

Tambahnya, jalan penyelesaian masalah aliran trafik untuk jangka pendek di kawasan Kajang juga perlu dibuat sementara menunggu projek MRT siap sepenuhnya.


INI bukan ajak-ajak ayam. Ini serius. Lebih serius lagi apabila acara dondang sayang ini diadakan di Dewan PAS Bukit Katil, Melaka pada malam minggu ini.
Dondang sayang memang salah satu warisan tradisi kesenian orang Melaka. Ia diadakan bersempena program Express Budaya, Ziarah Seni anjuran Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat ke negeri Melaka.
Program ini akan turun ke setiap negeri bagi mengangkat aktiviti kebudayaan dan kesenian popular sebagai satu medium yang mendidik masyarakat memahami keadilan dan perjuangan mewujudkan sebuah negara yang berdaulat.
Setiap negeri memiliki keunikan dalam tradisi persembahan mereka. Dondang Sayang adalah salah satu keunikan yang dimiliki oleh Melaka. Seperti juga Johor, mungkin tarian ‘Kuda Kepang’, ‘zapin’ dan ‘ghazal’ merupakan keunikan negeri Salahuddin Ayub, Naib Presiden PAS.
Jika di Kelantan, semua boleh menerima bahawa dikir barat adalah made in Kelantan. Dalam siri lawatan itulah, kami berhasrat untuk berusaha mengubah pendekatan persembahan yang bersifat hiburan semata-mata kepada matlamat yang lebih jauh daripada itu.
Tidak ramai yang minat dengan irama dondang sayang berbanding dengan irama pop atau rock. Lagipun, tak sesuai untuk dibuat perbandingan antara pop dengan dondang sayang.  Menganjur acara kesenian memang mencabar. Bagaimana untuk menterjemahkan konsep kebudayaan dan kesenian dengan nafas agama. Pengiat seni pun ramai yang keliru.
Ramai yang lebih cenderung menghukum daripada mencadangkan sesuatu yang konkrit pada pengiat seni. Sebenarnya terlalu banyak program kebudayaan dan kesenian yang hendak dibuat. Biarlah sedikit demi sedikit asal ada kemajuannya.

uniknya dondang sayang
Awalnya kami bercadang menggunakan ‘Malam Kesenian dan Kebudayaan Islam’ sebagai tajuk program tetapi terlalu tipikal.  Saya cadangkan agar pihak tuan rumah mencari istilah lain yang ada daya tarikan dan memberi makna besar kepada perjuangan dan negeri Melaka sendiri.
Melaka memang terkenal dengan dondang sayang. Mengapa tidak diketengahkan sahaja irama tradisi itu yang semakin ditelan kemajuan?
Penyanyi sekarang pun sudah tidak membawa irama ini. Tetapi itulah uniknya dondang sayang. Selain irama muziknya yang tersendiri, dondang sayang mengandungi kekuatan susunan bahasanya yang unik.
Ada dondang sayang hanyalah lirik yang dihafal, tetapi persembahan dondang sayang yang hebat apabila penyanyinya mencipta bait-bait pantun secara spontan. Inilah lebihnya orang Melaka. Mereka miliki tradisi muzik dan bahasa yang indah.
Masyarakat Melaka adalah contoh masyarakat yang mengasimilasikan pelbagai budaya menjadi sebuah budaya mereka sendiri. Contohnya, irama dondang sayang yang lebih dikaitkan dengan kaum Baba dan Nyonya merupakan kombinasi budaya Cina Peranakan, Melayu dan Portugis.
Dondang Sayang adalah sebuah warisan yang mendapat pengaruh kebudayaan Portugis yang pernah menjajah bumi Melayu Melaka pada kurun ke 15. Walaupun dondang sayang dipopularkan oleh kaum Baba dan Nyonya tetapi sekarang ia sudah dikongsi oleh orang Melayu sendiri. Ini mengingatkan saya dengan penyanyi 70-an yang terkenal, Andre Goh. Beliau seorang Baba Nyonya yang memiliki kebolehan menyanyi lagu-lagu asli Melayu seperti ‘dondang sayang’, keroncong dan joget.
Bayangkan jika ramai penyanyi bukan Melayu membawakan irama muzik Melayu. Andre Goh tidak akan menjadi ‘Melayu’ hanya kerana dia boleh membawa irama muzik Melayu. Tetapi itulah gambaran masyarakat Malaysia yang sebenarnya. Menjadikan Melayu sebagai salah satu teras kepada kebudayaan nasional tanpa menafikan kebudayaan kaum lain.

berbalas pantun
Persembahan dondang sayang melibatkan pemain biola, flute, rebana, arkodian, gong dan dua penyanyi. Penyanyi biasanya akan berbalas pantun sama ada pantun yang dihafal atau pantun spontan. Sebagai sebuah irama yang lebih bersifat santai dan gembira, muzik dondang sayang dikategorikan sebagai sebuah irama yang rancak.  Bersantai kerana irama muziknya tidak terlalu kompleks dan mudah diikuti.
Marilah kita saksikan bagaimana PAS sebagai sebuah parti Islam menganjurkan program dondang sayang.
Sewaktu Muktamar PAS lepas di Shah Alam, kecoh sekejap tentang persembahan rock metal anak-anak muda di pentas karnival di luar stadium.
Saya sudah jelaskan isu tersebut semasa sesi penggulungan pada hari terakhir muktamar. Memang ramai yang membantah dan mengkritik persembahan itu.  Rock metal seperti itu mungkin sesuai untuk orang muda dan ‘orang tua’ agak sukar menerimanya.
Walau bagaimanapun persembahan irama dondang sayang yang akan diadakan di Melaka sesuai untuk pelbagai lapisan masyarakat. Bagi anak-anak muda, inilah waktunya pendedahan kepada mereka tentang warisan tradisi orang Melaka. Bagi orang tua, inilah waktu melepas rindu zaman muda dulu.
Abang Yasin, Pengerusi Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Melaka memberitahu bahawa, akan ada persembahan Qasidah Melaka. Katanya, Qasidah Melaka berbeza dengan qasidah-qasidah di negeri lain.

qasidah Melaka
Tujuan persembahan qasidah adalah untuk memuji-muji nabi Muhammad s.a.w dengan lirik yang puitis di samping diringi muzik tradisional seperti rebana, kompang, gong dan sebagainya. Muziknya boleh diubah suai dengan muzik moden.
Di Indonesia, ada kumpulan qasidah menggunakan live band sebagai latar belakang muzik mereka bahkan menggunakan sistem pembesar suara dan lampu yang canggih. Qasidah yang boleh menarik orang ramai biasanya bergantung kepada sejauh mana kehebatan ciptaan melodinya.
Lirik qasidah biasanya dalam bahasa Arab dan tidak banyak mempengaruhi pemahaman orang ramai. Kelebihan qasidah Habib Sheikh Abdul Qadir As Saggaf kerana melodinya. Beliau memang hebat mencipta satu melodi ringkas tetapi bertenaga.
Sekarang ini qasidah sudah menjadi salah satu trend acara keagamaan. Ramai tekong bagi acara ini diterbangkan khas dari Tanah Seberang.
Sebenarnya tidaklah perlu bergantung pada pak habib seberang untuk menjadi tekong. Ramai orang tempatan boleh jadi tekong qasidah. Bukan ada masalah dengan pak-pak habib dari Tanah Seberang. Silakan.
Malam ‘Dondang Sayang’ juga akan memberi peluang beberapa penyair muda membacakan sajak mereka. Agak rojak sikit acara malam itu.
Selamat datang.
_______________
Penulis adalah Pengerusi Lujnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat.

Wednesday, 9 April 2014

HEBOH DI ALAM MAYA YANG PUTERI UMNO BAHAGIAN ALOR SETAR MAU MENGADAKAN SENAMROBIK (ZUMBA) DIKAWASAN MASJID????



Jom ramai2 sertai program "jom sihat" bersama Panel Penasihat Klinik Jalan Putra ( Klinik Aneka ), Jawatankuasa Komuniti Sihat, Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Alor Setar & Perbadanan Perpustakaan Awam ( Sempena hari buku dan hakcipta sedunia) ... semua penduduk Taman Wira Mergong dan sewaktu dengannya di jemput hadir.

PROGRAM JAWATAN KUASA KOMUNITI SIHAT ....

TEMPAT :  MASJID AR - RAHMAN

TARIKH:   12 APRIL 2014

MASA:      8.00 PAGI - 11.00 PAGI

TENTATIF PROGRAM

8.00 SENAMROBIK

8.30 PENDAFTARAN

Jika ini benar maka amat malang sekali ... jika tidak mohon pihak yang berkenaan memberikan penjelasan dan penafian yag diterima akal.

Wednesday, 9 April 2014

AHLI-AHLI PARLIMEN PAKATAN RAKYAT MEMPERTIKAIKAN LAWATAN MUHYIDDIN YASSIN KE DUBAI SELAMA 5 HARI LEBIH BANYAK MASA HABIS DIPADANG GOLF DARI BUAT KERJA!!!!!

                                                               Ini gambar hiasan
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin didakwa lebih banyak menghabiskan masa di padang golf daripada di majlis rasmi dalam lawatannya ke Dubai dari 8 Hingga 12 April 2014.

Menurut ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim Chee Keong dan ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari, Ketua Audit Negara perlu menyiasat bukan sahaja lawatan Muhyiddin ke Dubai ini, tetapi juga mana-mana perjalanan lain Muhyiddin yang dilakukan oleh beliau sejak kebelakangan ini.

Kata mereka, Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan nampaknya sedang menikmati percutian golf lima hari di Dubai dengan dibiayai oleh wang pembayar cukai Malaysia.

“Jadual perjalanan “lawatan kerja” Muhyiddin ke Dubai, United Arab Emirates (UAE) dari 8 hingga 12 April 2014, kononnya untuk menghadiri Gulf Education and Training Exhibition (GETEX) 2014, mendedahkan bahawa penerbangan Timbalan Perdana Menteri adalah dengan menggunakan “pesawat khas,” kata mereka berdasarkan laporan blog peniupwisel2020.blogspot.com.

Mereka mendakwa beliau juga menginap di hotel lima bintang Shangri-La Dubai selama lima hari, sementara tugas Muhyiddin di GETEX hanya memerlukan beliau untuk menghadiri majlis pembukaan rasmi, merasmikan Education Malaysia Pavilion, serta menerima jemputan hormat Menteri Pendidikan dan Menteri Kebudayaan, Belia dan Pembangunan Masyarakat UAE.

“Akhir sekali, beliau dijadual menandatangani MOU mengenai pendidikan tinggi. Semua program di atas dijadualkan antara jam 10 pagi hingga 1 petang pada 9 April, dari mana beliau akan bertolak ke Kelab Golf Montgomerie, dan kemudian disusuli dengan makan malam di atas kapal layar,” kata mereka lagi.

Steven Sim dan Zairil menambah hari-hari yang berikutnya di Dubai akan diisi dengan “program peribadi” dan makan malam tidak rasmi dengan beberapa tokoh perniagaan dan diaspora Malaysia.

“Pada hari terakhir, sekali lagi beliau mengisi masa dengan acara golf. Dalam erti kata lain, Muhyiddin menghabiskan lima hari di Dubai untuk tiga jam program rasmi berkaitan dengan pendidikan, 10 jam di padang golf dan dua hari untuk “program peribadi.” dakwa mereka.

Kedua-dua ahli parlimen DAP itu berkata rakyat mempunyai hak untuk tahu siapa yang membiayai kos untuk perjalanan mewah ini, termasuk kos “pesawat khas,” penginapan di hotel lima bintang Shangri-La Dubai untuk keseluruhan rombongan, dan kos lain berkaitan yang akan ditanggung oleh Kerajaan, termasuk Kementerian Pendidikan, Education Malaysia, TalentCorp (yang menaja makan malam diaspora Malaysia pada 11 April) dan Jabatan Perdana Menteri (di mana Pejabat TPM diletakkan).

“Kementerian Pendidikan menerima peruntukan terbesar antara semua kementerian dalam Belanjawan 2014 (RM54 bilion atau 21 peratus daripada Belanjawan Persekutuan), namun pencapaian murid sangat teruk sejak kebelakangan ini,” dakwa mereka.

Kata mereka lagi, bukan sahaja pelajar Malaysia makin merosot dalam penilaian antarabangsa seperti PISA (Programme for International Students Assessment) dan TIMSS (Trends in International Math and Science Study), KPM juga baru-baru ini mendedahkan bahawa penguasaan bahasa Inggeris juga merosot  dalam kalangan guru dan pelajar kita, menurut laporan oleh Cambridge English.

“Tiada sesiapa yang menafikan bahawa pendidikan adalah bidang kritikal yang harus diberikan perhatian termasuk daripada segi sumber dana, namun kerajaan perlu membelanjakannya untuk program yang benar-benar meningkatkan pencapaian pelajar dan bukannya “cuti mewah” di mana Menteri Pendidikan boleh bermain golf,” kata mereka lagi.

Tiada ulasan: