Rabu, 23 April 2014

MANA2 KES TAK KAN TAMAT....TAMATNYA DIAKHIRAT....SETELAH DITENTUKAN MASUK SYURGA ATAU NERAKA....MAKA MORALNYA MANA ORANG2 JAHAT DIDUNIA NI NAK LARI

PEPATAH yang menyatakan bahawa “harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama” ada pada Karpal Singh.
Pertama, secara majazinya ‘Harimau Jelutong’ itu telah meninggalkan belang, kedua secara hakikinya mendiang meninggalkan nama yang besar sebagai ahli politik yang disegani kawan dan lawan.
Jarang seseorang dapat memenuhi perumpamaan ini secara majazi dan hakiki dalam menggambarkan ketokohan seseorang individu yang meninggalkan kita.

Singh is King
Ungkapan ini pernah dipakai oleh Karpal sesuai dengan ugutan yang diterimanya daripada Pemuda Umno. Saya ada di dalam Parlimen semasa mendiang mempertikaikan tindakan beberapa Pemuda Umno yang cuba menghalangnya di Parlimen.
Antara ungkapan lain yang disebut oleh Karpal dalam suasana yang tegang dalam Parlimen semasa itu ialah, “Ini Pemuda Umno celaka!” lalu Yang DiPertua Dewan Rakyat mencelah supaya ditarik balik kata-katanya itu tetapi Karpal enggan.
Setelah didesak beberapa kali Karpal setuju dengan berkata, “Saya tarik balik, tetapi ini Pemuda Umno memang celaka”. Saat itu heboh dewan dengan gelak ketawa.
Karpal memang terkenal dengan perkataan berbisanya seperti “jangan main-main...” apabila beliau ingin mendesak sesuatu tindakan diambil segera.
Dialek Indianya dalam berbahasa Melayu seringkali mencuit hati anggota dewan tetapi isi ucapannya senantiasa mendapat perhatian pihak BN kerana sengatannya yang berbisa kepada Ahli Parlimen BN.
Dewan pastinya akan sunyi selepas ini tanpa SINGH IS KING.

Saya dan DAP
Saya mula mengenali  DAP semasa di bangku sekolah menengah lagi melalui poster-poster pilihan raya apabila berlangsung pilihan raya umum. Sebagai anak Pulau Pinang yang membesar di Georgetown, lambang DAP tidak menjadi sesuatu yang menakutkan saya walaupun tanggapan saya terhadap DAP semasa di bangku sekolah adalah stereotype sama macam budak Melayu sezaman dengan saya.
Sebagai seorang yang membesar dalam rumah pemimpin PAS, saya sukar menerima pandangan Umno apatah lagi media menyerang PAS setiap hari tetapi saya juga tidak melihat DAP mempertahankan PAS pada masa itu.
Saya boleh rumuskan semasa di bangku sekolah, saya melihat DAP dari kacamata PAS yang melihat DAP tidak banyak membantu malah sikap ‘anti-Melayu DAP’ begitu mencengkam dalam benak anak muda Melayu pada zaman saya.
Namun zaman berlalu, saki-baki tanggapan kepada DAP semakin terhakis dengan kematangan berfikir generasi hari ini dan terpulang kepada sejauh mana DAP mampu membuktikan sebaliknya.
Saya yakin kemunculan politik baru Malaysia yang menolak sikap perkauman akan memudahkan lagi orang mengenali DAP.

Karpal dan Saya
Jujurnya saya terlalu kerdil secara relatifnya berbanding dengan ketokohan Karpal dalam dunia politik dan perundangan Malaysia. Bermula dari tahun 1974 Karpal memulakan karier politiknya sebagai ADUN di Kedah, saya baru di tahun 4 sekolah rendah.
Nama Karpal hanya saya kenali semasa di sekolah menengah lewat persepsi saya terhadap DAP. Semasa Kelantan memperkenalkan Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah, Karpal antara tokoh yang lantang menentang.
Saya mula berminat untuk mengenali tokoh ini pada tahun 90-an dan cuba mencari objektiviti mengapa beliau menentang undang-undang hudud ini. Dari sini saya mula mengenali pemikiran perundangan beliau yang merupakan pengikut tegar kerangka Malaysia sebagai negara sekular.

Pertama Kali Bertemu
Pada tahun 2005 saya telah kembali ke negeri asal saya iaitu Pulau Pinang. Pertama kali saya menemui beliau ialah kunjungan semasa beliau di hospital setelah mengalami musibah. Walaupun saya tak sempat berbicara dengannya kerana keadaaannya, tetapi saya sempat mengucapkan kata-kata semangat kepada isteri beliau bagi mewakili PAS Pusat.
Seterusnya pertemuan saya ialah di bangunan Parlimen setelah dilantik menjadi Ahli Dewan Rakyat, kini saya bersama MP yang lain sebaris dengan MP lama termasuklah Karpal.
Heboh dewan hari pertama mengangkat sumpah apabila MP Kinabatangan mempertikaikan bagaimana Karpal boleh mengangkat sumpah tanpa mengangkat tangannya sedangkan wakil Kinabatangan mengetahui bahawa Karpal mengalami masalah mengangkat tangan.
Berlaku kekecohan dan itu pertama kali kami ditunjukkan bagaimana berbalas-balas kata boleh berlaku di Parlimen Malaysia.
Seterusnya pertemuan saya dengan beliau adalah sebagai ahli Parlimen muda yang cuba mempelajari selok belok berbahas dalam Parlimen. Saya mendapati perbahasan beliau banyak berlegar di sekitar perundangan dan kehakiman serta pendedahan beliau kepada salahlaku kehakiman yang boleh menjejaskan kredibiliti mahkamah di Malaysia.

Ucapan Karpal
Saya juga mengikuti setiap ucapan politik beliau yang sempat saya dengar. Antaranya ialah ketika saya di Melaka semasa hubungan PAS dengan DAP berasaskan kepada perjanjian Barisan Alternatif pada hujung 90-an.
Ucapannya selamba tetapi sarat dengan kritikan pedihnya kepada sistem perundangan negara khusus pada kemuncak kes Anwar Ibrahim ketika itu. Kemudian saya mendengar ucapannya yang lebih serius pada majlis makan malam kemenangan DAP di Pulau Pinang.
Di atas kerusi roda, beliau bersemangat menceritakan intipati perjuangan DAP dan komitmennya pada suasana demokratik dan sekular yang menjadi asas pembentukan negara ini.
Ucapannya serius dengan kata susun atur kalimatnya dikeluarkan satu-satu disambut tepukan gemuruh hadirin yang masih dalam mood kegembiraan dengan kejayaan PR diterajui DAP menawan Pulau Pinang.

“Saya Tidak Menentang Islam”
Di sebalik tekanan tentang sikap Karpal yang dikatakan anti-hudud dan anti-Negara Islam serta kenyataan kontroversinya “langkah mayat saya dahulu...”, Karpal beberapa kali menyatakan bahawa dia tidak  pernah menentang Islam.
Saya sendiri ada dalam Konvensyen Pakatan Rakyat 2010 di Kepala Batas. Di hadapan pemimpin PAS dan PKR dan para peserta konvensyen, Karpal  menyatakan bahawa beliau menghormati Islam sebagai agama rasmi Persekutuan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan beliau tidak pernah menentang Islam sebagai agama rasmi Persekutuan. 
Karpal juga pernah menyatakan dalam satu temuramah bahawa, “I'm not opposed to Islam at all, I'm a god fearing man”.
Sikap Karpal yang sering dituduh sebagai anti-Islam kerana keengganan menerima Negara Islam dan hudud menjadikan beliau sebagai sasaran utama kelompok Melayu dari kedua belah pihak Umno dan PAS atas apa juga perbezaan politik mereka.
Persoalannya ialah, mengapakah Karpal bertindak demikian?

Logik Karpal Tentang Hudud
Karpal adalah ahli undang-undang. Hujah beliau tidak sangat menjurus kepada ideologi menentang penghayatan keagamaan, beliau lebih berminat kepada ideologi perundangan.
Hakikat ini ditegaskan dalam salah satu kenyataannya  apabila ditanya mengapa beliau tidak boleh menerima konsep Negara Islam dan hudud.  Beliau menjawab, “My opposition to Islamic State and hudud is to preserve and defend the constitution...”.
Memahami logik Karpal dalam hal ini ialah memahami Karpal sebagai orang perundangan dan bukan sebagai seorang yang anti-agama dan mendekati ketegasan beliau dalam hal ini juga ialah dengan menggunakan logik perundangan dan bukan sentimen dan emosi agama.

Bagi saya tidak mudah untuk kita menuduh seseorang sebagai anti-agama Islam hanya kerana asas penolakan Negara Islam dan hudud atas asas perundangan.
Ini adalah kerana bagi saya anti-agama adalah terdorong atas kebencian dan permusuhan kepada apa sahaja makna keagamaan termasuk menolak Islam sebagai agama rasmi Persekutuan.
Kalau begitulah logiknya maka kewujudan Akta Mahkamah Syariah 1965 yang menghalang perlaksanaan hudud di peringkat negeri bolehkah dikatakan sebagai anti-agama Islam?
Adakah Kerajaan Persekutuan di bawah BN yang memerintah dengan PMnya sebagai seorang Islam sekarang juga anti agama kerana membiarkan sekatan ini berlarutan?
Bagaimana pula seorang Islam yang menolak Negara Islam dan hudud atas alasan ekonomi akan mundur dan pelabur asing akan lari malah ada yang menyatakan ianya tidak relevan lagi dalam dunia hari ini?
Saya bukan mempertahankan Karpal dan sikapnya, saya cuma mahu memberi keadilan kepada isu Negara Islam dan hudud yang tidak pernah diberi gambarannya yang jelas kerana terlalu ramai yang ada kepentingan dalam hal ini sehingga ia lebih selesa ditanggap sebagai isu politik daripada isu substantif.

Logik Balas
Logik perundangan juga menuntut kita untuk menjawab persoalan apakah Malaysia sebuah negara sekular atau setengah sekular sedangkan Islam mendapat tempat yang teratas walaupun agama lain bebas diamalkan dengan sekatan tidak boleh disebarkan.
Bagaimana pula halnya senarai negeri-negeri yang antara lainnya memperuntukkan enakmen undang-undang Islam boleh digubal?
Apakah tidak undang-undang Jenayah Syariah II di Kelantan dibuat secara perundangan? Jikalau ia dianggap ultravirus dengan Akta Mahkamah 1965 siapakah yang bertanggungjawab untuk menyemak semula peruntukan?
PAS pernah membawa bil persendirian di Parlimen melalui Presidennya Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk isu murtad tetapi tidak pernah diterima untuk dibahaskan.
Logik perundangan inilah yang harus dijadikan landasan meyakinkan para penggubal undang-undang bahawa akhirnya isu sensitif seperti ini perlu mendapat mandat dan proses politiknya perlu mendapat kefahaman rakyat secara substantif.
Sensitiviti isu-isu agama jika hendak diperundangkan termasuklah hudud pasti akan mendapat pelbagai reaksi aliran pemikiran politik namun Rashid Al Ghanoushi pernah memberikan kerangka bagaimana isu ini perlu digarapkan dengan berkata:
“No one has the right to claim he represent the religion, neither An Nahda or anyone else. Society through its dynamic is the one to formulate and translate religion into policies, laws and culture....the dynamic continues untill there is concensus about the opinion of religion on the issue..”.
(Tidak ada sesiapa yang berhak mendakwa bahawa dialah yang mewakili agama, walaupun parti An Nahda atau sesiapa yang lain. Masyarakat melalui dinamikanya yang akan membentuk dan menterjemahkan agama kepada dasar, undang-undang dan budaya... dinamika ini berlangsungan sehinggalah adanya satu konsensus tentang sikap agama kepada isu tersebut).
Saya amat bersetuju dengan kerangka pemikiran yang demokratik digarap oleh pemimpin An Nahdah tersebut. Dengan kerangka ini jugalah kita harus berhujah dengan logik Karpal yang saya tahu diyakini ramai oleh rakan-rakan dalam DAP apabila isu hudud menjadi perbualan hangat sekali lagi mutakhir ini.

Karpal dan PAS
Pemimpin PAS yang sering dikaitkan bertembung dengan Karpal ialah Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat mantan Menteri Besar Kelantan.
Pertembungan mereka adalah kerana konsistennya Mursyidul Am PAS itu mahu menjalankan enakmen Jenayah Syariah yang telah mendapat mandat persetujuannya oleh Sultan Kelantan tetapi terhalang kerana Akta Mahkamah Syariah (1965).
Begitulah juga konsistennya Karpal menentang hasrat ini atas hujah yang dinyatakan di atas tadi.

Namun demikian seluruh negara telah menyaksikan satu pertemuan bersejarah yang penuh mesra antara kedua-kedua pemimpin hebat ini di rumah Karpal apabila Mursyidul Am PAS itu menziarahi Karpal di Pulau Pinang sambil menerima kek harijadinya daripada Karpal pada 27 Jan 2013.
Kedua-duanya bertemu mesra walaupun mereka mempunyai dua pandangan yang bertentangan antara satu sama lain. Sikap keterbukaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz lambang komitmen PAS kepada menghormati hak untuk tidak bersetuju walaupun berada dalam satu kolusi politik.
Karpal pula sentiasa bertanggapan positif kepada PAS dari kata-katanya sendiri boleh membuktikan sikapnya bahawa, “We may have our differences with PAS but it is a solid principled party and an important ally”.

(Kita mungkin ada beberapa perbezaan pandangan dengan PAS tetapi PAS adalah parti yang berprinsip dan rakan yang penting).

Selamat Tinggal Selamanya
Speaker Dewan Rakyat adalah orang yang akan terasa pemergian Karpal kerana suaranya tidak akan kedengaran lagi mengetuk mikrofon meminta ‘point of order’ dibacakan khususnya mempertikai ‘ruling’ yang dibuat oleh Tuan Speaker.
Ketajamannya menimbulkan hujah perundangan dalam akta yang dibahaskan dan kritikannya kepada kehakiman di negara ini sentiasa berbisa dan pedas namun ianya bernas.
Kami MP muda akan hilang seorang senior MP yang membuatkan kawan dan lawan ketawa dan marah ketika beliau berbahas.
Para hakim akan kehilangan peguam yang senantiasa menguji kewibawaan mereka pada tahap maksimumnya.
Ahli DAP akan kehilangan suara semangat yang pernah mengatakan dalam suasana kekalahan DAP di Pulau Pinang satu ketika dahulu, “berhati-hati pada harimau yang tercedera kerana ia lebih merbahaya...”
Masyarakat sivil yang pernah mengenali Karpal tidak akan lupa kata-katanya bahawa,  “It is important for every citizens in this country to know that no one is above the law” dan kerana meyakini prinsip moral perundangan ini beliau berhadapan dengan masalah daripada pihak istana.

Bagi seseorang yang tegas dalam dunia politik dan perundangan, Malaysia turut terasa perginya seorang anak Malaysia mempertahankan prinsip Perlembagaan Persekutuan dengan jujur.
Soal salah atau betul beliau mempertahankannya bukan isu, tetapi itulah caranya beliau melahirkan kasihnya pada negara yang tercinta ini.
Sepi seketika hiruk pikuk suara yang menghentam Harimau Jelutong ini pada awal pagi berita kematiannya secara tragis di maklumkan seluruh negara.
Harimau tidak mengaum lagi tetapi belangnya meninggalkan bekas seperti namanya. Kata-kata mendiang akan senantiasa terngiang di telinga kawan dan lawannya,
“You knock out one Karpal Singh, hundred Karpal will rise”.
Selamat Tinggal Komrad Karpal!
_______________
Penulis ialah Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat dan juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim secara rasmi menarik diri dari bertanding merebut kerusi Presiden PKR pada pemilihan PKR 2014.
Penarikan diri Anwar itu sekaligus memberikan laluan menang tanpa bertanding kepada Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk mengekalkan jawatan yang telah disandangnya itu.
Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PKR Datuk Johari Abdul pada sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini, yang merujuk kepada satu surat yang dihantar oleh Ketua Umum PKR itu minggu lalu.

"Saya menerima surat ini pada 19 April yang menyatakan beliau secara rasmi menarik diri bertanding jawqtan Presiden PKR dalam pemilihan 2014," kata Johari yang turut membaca surat satu perenggan Anwar itu.

Dalam surat tersebut, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bagaimanapun tidak menyatakan sebab kenapa tindakan itu diambil oleh beliau.

"Dengan keadaan kematian Karpal (peguam Anwar dalam kes Liwat ll), juga kes mahkamah yang beliau sedang lalui dan nasihat dari beberapa kumpulan perundangan agar beliau fokus kes beliau dan tak mahu ROS ambil kesempatan atas kes ini," kata Johari.

Menurut Johari lagi, walaupun Anwar telah menarik diri, namun nama dan gambar beliau tetap akan dicetak pada kertas pemilihan.

Bagaimanapun katanya yuran atau deposit pencalonan tidak akan dikembalikan.

Pemilihan PKR 2014 akan bermula 25 April sehingga 11 Mei ini menyaksikan 496,923 dari sejumlah 500,001 ahli PKR layak mengundi.

Pemilihan bermula 25 April di Lawas Sarawak, diikuti kawasan-kawasan lain di Sarawak, Kelantan Terengganu dan Pahang pada 26 April.

Seterusnya akan diadakan di Johor dan Melaka pada 27 April; Kedah, Perlis dan Sabah pada 3 Mei; Pulau Pinang, Perak dan Sabah pada 4 Mei; Negeri Sembilan dan Wilayah Persekutuan pada 10 Mei dan Selangor pada 11 Mei.
KUALA LUMPUR: Kerajaan disaran menanggguhkan hasrat untuk mengumumkan status penumpang dan kru MH370 yang hilang pada 8 Mac lalu.

Ini kerana menurut Pengerusi Sukarela Peguam (SukaGuam) Khairul Anwar Rahmat ada hikmah di sebalik mengapa Islam dan Peruntukan Undang-undang memberikan tempoh yang lama.

Katanya, menurut Islam orang hilang dipanggil sebagai al-mafqud dan sudah ada Fatwa Kebangsaan yang jelas berkenaan hukum dan tempoh yang perlu ditunggu iaitu sehingga empat tahun.

"Anggaplah kematian mengikut undang-undang sivil Sekesen 108 Akta Keterangan pula seseorang hanya boleh dianggap sudah meninggal dunia selepas tujuh tahun dari tarikh mula hilang," katanya dipetik Berita Harian.

Justeru katanya, kerajaan tidak perlu tergesa-gesa mengisytiharkan status penumpang dan pesawat MH370 meninggal dunia atau hilang dan tidak mungkin dikesan.

Tegasnya,  pengumuman demikian akan mengundang implikasi perundangan membabitkan harta pusaka, pewarisan, tuntutan insurans, liabiliti  hutang, status perkahwinan, pembahgian faraid dan tempoh bermula iddah isteri jika beragama Islam.

Sebelum ini, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan, Islam memberi tempoh sehingga empat tahun untuk mensabitkan kematian terhadap kehilangan seseorang yang tidak diketahui di mana kedudukannya atau hidup matinya.

Beliau berkata, selagi tidak ditemui jasad atau bukti mensabitkan kematiannya secara fizikal, maka tempoh empat tahun perlu diambil kira.

"Dari segi Islam, pernah disabitkan kematian setelah berlalu selama empat tahun.

"Selagi tak jumpa, selagi tak sampai empat tahun, itu terpulang kepada kerajaan untuk memutuskan hal itu," katanya.
KUALA LUMPUR: Kekerapan berlakunya kemalangan membabitkan bas dikhuatiri menjejaskan usaha kerajaan untuk menggalakkan orang ramai mengguna pengangkutan awam terutamanya bagi perjalanan yang jauh dan ketika musim perayaan.
  
Pengarah Komunikasi Persekutuan Pengguna Malaysia (Fomca) Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, tiga kemalangan yang berlaku dalam masa seminggu ini akan mengikis keyakinan orang ramai untuk menggunakan perkhidmatan bas sebagai pengangkutan utama mereka.
  
"Pengguna memerlukan perkhidmatan pengangkutan awam yang diyakini selamat dan kerajaan serta agensi penguatkuasa perlu lebih tegas dalam melaksanakan tugas mereka kerana ia melibatkan keselamatan nyawa ramai penumpang.
  
"Ditambah dengan musim perayaan yang semakin dekat, kami khuatir lebih banyak kemalangan bas ekspres akan berlaku akibat dari kecuaian dan tahap keselamatan yang rendah," katanya kepada Bernama.
  
Kelmarin, apabila sebuah bas persiaran yang membawa penumpang dari Pulau Redang ke Singapura terbabas sebelum jatuh ke dalam gaung dan mengorbankan seorang pelancong dari Singapura.
  
Fomca juga menurutnya mencadangkan agar MIROS mengkaji atau menilai kembali kesesuaian bas ekspres dua tingkat untuk digunakan bagi perjalanan yang jauh kerana menurutnya terdapat laporan mengatakan bahawa bas tersebut direka bagi laluan bandar yang singkat.
  
"Di negara luar, bas dua tingkat hanya digunakan bagi pengangkutan di dalam bandar dan untuk jarak yang dekat," katanya.
  
Menurutnya struktur bas tersebut yang tinggi adalah tidak stabil apabila dibawa laju serta pengadang jalan raya di negara ini yang rendah membuatkan ia mudah terbalik.
  
Pada Sabtu lepas pula, sebuah bas ekspres yang membawa 28 penumpang terbabas di Km 118, Lebuh Raya Pantai Timur yang mengakibatkan 10 orang cedera.
  
Sementara pada 12 April lalu, tiga orang termasuk sepasang suami isteri maut manakala 10 lagi cedera apabila sebuah bas ekspres dua tingkat terbabas dan terbalik di Bentong, Pahang. - Bernama

Tiada ulasan: