Isnin, 21 April 2014

BILA SOLAT HAJAT BELUM TERKABUL....BILA RAJA BOMOH USAHA BELUM MENJADI...FIKIRLAH JUGA TAUBAT KITA....FIKIRLAH JUGA DOSA DAN MAKSIAT KITA....FIKIRKAN JUGA HUKUMAN KEPADA KITA DARI KEJAHATAN DAN BERSIFAT DEGIL SERTA SOMBONG KITA DENGAN ALLAH....DAN SEMAK JUGA AKIDAH KITA MUNGKIN SUDAH TERSASAR

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini menegaskan himpunan 1 Mei ini tetap diadakan di Dataran Merdeka seperti yang dirancang sebelum ini.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata persiapan menjelang perhimpunan itu berjalan lancar dan tiada sebarang perubahan dibuat.

"Tidak ada perubahan tentang himpunan 1 Mei, ia berjalan lancar seperti dirancang.

"Himpunan tetap di Dataran Merdeka setakat ini tidak berubah, tetap mengikut jadual," katanya kepada pemberita sejurus keluar dari  ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi.

Beliau dipanggil polis bersama Naib Presiden PKR, Tian Chua untuk membincangkan rundingan berkait himpunan itu.

Memperincikan himpunan itu beliau berkata, beberapa lokasi ditetapkan kepada peserta himpunan sebagai tempat perkumpulan awal sebelum bergerak ke Dataran Merdeka.

Menurutnya, kumpulan NGO akan berhimpun di KLCC, manakala penyokong parti akan berada di sekitar Kuala Lumpur.

"Ini perhimpunan aman. tidak ada apa-apa kekacauan akan berlaku.

"Selepas mendengar ucapan pimpinan, kita akan bersurai," sambung beliau.

Sementara itu, Tian Chua menyatakan pihak polis tidak ada sebarang halangan untuk perhimpunan tersebut.

"Mereka jemput kita untuk berbincang supaya perhimpunan tersebut berjalan dengan baik.

"Secara prinsip mereka (polis) tidak ada halangan, ada beberapa pandangan diberikan dan kita akan berbincang jika perlu kita akan ubah mengikut cadangan tersebut," katanya.

Beliau memberitahu, Pakatan Rakyat memberi komitmen akan bekerjasama dengan pihak polis dalam memastikan kelancaran penganjuran himpunan itu nanti.
KUALA LUMPUR: Kerajaan memutuskan untuk mengumumkan status penumpang dan kru MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu dalam tempoh terdekat.

Pengumuman tersebut akan dilakukan sejurus mendapat pengesahan daripada pakar berkaitan, kata Pengerusi Jawatankuasa Waris Penumpang MH370, Datuk Hamzah Zainuddin, seperti yang dilaporkan Berita Harian, hari ini.

Hamzah yang juga Timbalan Menteri Luar, pelbagai pendekatan diambil bagi memastikan kehidupan waris penumpang diteruskan walaupun sukar menerima kehilangan ahli keluarga mereka.

Beliau berkata kerajaan turut melantik Naib Presiden MCA, Datuk Paduka Chew Mei Fun sebagai wakil khas Malaysia untuk sebarang sesi perbincangan bersama kerajaan China.

Bagaimanapun, kebanyakan keluarga penumpang enggan menerima pengumuman tersebut selagi tiada sebarang bukti kukuh yang diperoleh tentang kehilangan ahli keluarga mereka.

Di Shah Alam, waris kepada salah seorang penumpang pesawat terbabit, Mohamad Nizam Mustafa, 42 berkata keluarganya tidak bersetuju dengan cadangan kerajaan mengumumkan tiada penumpang yang terselamat.

Abang kepada Suhaili Mustafa itu berkata cadangan kerajaan itu tidak masuk akal apabila hendak mengeluarkan sijil kematian, sedangkan tiada sebarang bukti kukuh menunjukkan semua penumpang dan kru meninggal dunia.

"Sehingga kini, keluarga masih menaruh harapan tinggi untuk Suhaili pulang selamat, berikutan tiada bukti menyatakan mangsa ditemui mati.

"Kami masih keliru dengan status mangsa nahas MH370 dan tidak bersedia mengisytiharkan kematian Suhaili. Perkara ini tidak boleh dilakukan kerana pencarian pesawat masih belum berakhir," kata beliau seperti dilaporkan.

Malah, beliau dan keluarga dikatakan tidak akan menerima tawaran jawatankuasa terbabit bagi mengeluarkan sijil kematian Suhaili, selain tidak melakukan sebarang tuntutan berhubung tawaran lain yang diberikan kepada Suhaili.

Perkara sama turut dirasai seorang lagi waris penumpang MH370, Tan Tuan Lay, 53 yang merupakan ibu kepada Chew Kar Moi, 31 tahun.

Beliau tidak menerima sijil kematian anaknya kerana berpendapat segala-gaknya masih tidak pasti.

Selagi tiada bukti kukuh bahawa anaknya memang sudah tiada, tambah beliau hatinya tidak akan menerima sijil tersebut.

Malah, beliau beranggapan seolah-olah semua pihak sudah berputus asa untuk terus mencari pesawat berkenaan yang sudah hilang sejak 44 hari lalu.

"Bagaimana kami hendak terima, sedangkan pelbagai spekulasi timbul, seperti ia tidak terhempas sebaliknya berada di suatu lokasi lain," kata beliau seperti dipetik.

Hatinya turut berat untuk menerima 'kematian' tersebut sedangkan bangkai atau serpihan pesawat tersebut langsung tidak ditemui.
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mengkaji keperluan meminda undang-undang termasuk mengenakan hukuman berat terhadap wakil rakyat yang meletakkan jawatan tanpa alasan munasabah, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim, persidangan Dewan Negara diberitahu.

Beliau berkata cadangan itu antara perkara diperincikan kerana hukuman sedia ada iaitu wakil rakyat yang berbuat demikian dilarang daripada bertanding dalam mana-mana pilihan raya selama lima tahun, tidak mampu mencegah perbuatan itu daripada berlaku.

"Kita akan perincikan perkara ini dari semasa ke semasa bagi tujuan mencegah perbuatan seumpama ini.

"Walaupun kerajaan tidak mempunyai hak untuk menghalang seseorang wakil rakyat untuk berbuat demikian, namun semua cadangan penambahbaikan mengenai cara mencegah perbuatan itu akan dikaji kerajaan," katanya.

Beliau menjawab soalan Senator Ahamat@Ahamad Yusop yang ingin tahu sama ada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bercadang mengeluarkan garis panduan baharu bagi mencegah berlakunya peletakan jawatan wakil rakyat tanpa sebarang sebab munasabah.

Shahidan menegaskan tindakan meletak jawatan tanpa alasan munasabah hanya mendatangkan kerugian kepada kerajaan yang terpaksa menanggung kos bagi membiayai pilihan raya kecil (PRK) di kawasan berkenaan.

Beliau berkata kerajaan komited untuk memastikan tindakan tidak beretika itu tidak terus menjadi amalan dalam kalangan wakil rakyat dan sedia mengkaji tindakan pencegahan dari semasa ke semasa berlandaskan akta dan peraturan ditetapkan.

Berhubung kos untuk empat PRK yang berlangsung selepas pilihan raya umum Mei tahun lepas, Shahidan berkata ia melibatkan peruntukan kira-kira RM4.4 juta iaitu RM1.6 juta bagi PRK Kajang, RM1.1 juta bagi PRK Sungai Limau dan masing-masing RM910,000 dan RM760,000 untuk PRK Balingian dan PRK Kuala Besut.

Menjawab soalan tambahan Senator Datuk Adam Abdul Hamid yang ingin tahu kemungkinan SPR mengadakan persempadanan semula kawasan pilihan raya memandangkan kawasan penempatan semakin luas serta pertambahan jumlah pengundi, Shahidan berkata langkah itu akan dilaksanakan serentak di Semenanjung serta Sabah dan Sarawak apabila tiba masanya.

-- Bernama
KUALA LUMPUR: PKR hari ini mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ada terlibat dalam pemberian satu geran R&D Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi (Mosti), bernilai RM100 juta kepada sebuah syarikat.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata beliau mempunyai bukti berupa surat kelulusan dari Menteri MOSTI Datuk Dr Ewon Ebin kepada NSE Resources Corporation (M) Sdn Bhd untuk pembangunan "gasifier steam boiler plant" iaitu sebuah projek komersil.

Surat kelulusan itu merujuk kepada surat daripada Pejabat Perdana Menteri yang bertarikh 21 November, 2013 selepas syarikat terbabit menulis surat permohonan kepada Najib selaku perdana menteri pada 15 November, 2013.

Beliau berkata, pemberian geran untuk perojek komersil dengan jumlah dana rakyat sebanyak RM100 juta itu bertentangan dengan prosedur biasa.

Ini kerana geran maksima yang dilaporkan bagi satu projek (mengikut Laporan Tahunan MOSTI) ialah sebanyak RM2 juta dibawah Technology Acquisition Fund (TAF).

Malah kata beliau, geran R&D diberikan adalah bagi tujuan penyelidikan dan pembangunan teknologi, bukannya untuk satu projek komersil yang melibatkan dana ratusan juta.

"Ini adalah salah satu geran yang terbesar pernah diberikan. Dibawah skim geran R&D Mosti hasil campur tangan perdana menteri sendiri yang membayangkan ia tidak mengikuti prosedur," katanya Rafizi.

Mengulas lanjut beliau berkata, jika syarikat ini diberikan geran sedemikian rupa besarnya iaitu RM100 juta, apakah MOSTI bersedia mengumumkan bahawa syarikat-syarikat lain yang mengusahakan projek komersil seumpama itu atau terlibat di dalam industri teknologi juga boleh memohon geran untuk membiayai projek-projek mereka?

Menurut Rafizi, oleh kerana jumlah RM100 juta yang diberika ini adalah dalam bentuk geran, maka NSE Resources Corporation (M) Sdn Bhd mungkin tidak perlu membayar balik satu sen pun kepada kerajaan.

"Kita telah menyaksikan bagaimana pinjaman mudah kepada NFC (bukannya geran) pun tidak dibayar balik kepada kerajaan, apatah lagi jumlah RM100 juta yang diberikan sebagai geran.

"Ini hanyalah satu projek yang menunjukkan bagaimana Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan dengan memberi arahan kepada MOSTI agar geran RM100 juta diberikan kepada sebuah projek komersil.

"Kita tidak tahu berapa banyak lagi campur tangan dan arahan seperti ini yang dibuat oleh beliau selama ini kerana peruntukan geran R&D adalah besar iaitu sebanyak RM1.1 bilion," katanya sambil mendakwa mempunyai beberapa lagi dokumen lengkap.

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Perak mempersoal pihak berkuasa agama negara ini termasuk Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIPk) yang masih membiarkan 'Raja Bomoh 1Malaysia' membuat ritual mereka.

Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al-Hiss berkata, kumpulan yang diketuai Datuk Ibrahim Mat Zin itu dilihat masih bebas melakukan aktiviti pembomohan mereka biarpun dilaporkan kertas siasatan terhadap mereka telah dibuka.

Beliau merujuk kepada kertas siasatan yang diumumkan oleh JAIPk pada 16 Mac lalu di bawah Seksyen 9 (Ajaran Agama dan Amalan Salah), Enakmen Janayah Syariah Negeri Perak 1992 terhadap kumpulan pembomohan itu ekoran ritual 'mengsan' kehilangan pesawat MH370 secara terbuka di terminal KLIA baru-baru ini.

Terbaru, kumpulan Raja Bomoh ini muncul dengan ritual mereka di lokasi kemalangan maut Pengerusi DAP Malaysia, Karpal Singh di kilometer 301.6, Lebuh Raya Utara-Selatan menghala arah utara berhampiran Gua Tempurung.

"Kami kecewa dan malu dengan JAIPk yang masih belum mengadapkan Datuk Ibrahim atas tindak tanduk yang memalukan tersebut dan bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.

"Sekali lagi, rakyat Perak yang beragama Islam terkejut dengan gambar tersebut seolah-olah Datuk Ibrahim masih ‘bebas’ dengan perbuatannya yang telah ditegur oleh Tan Sri Dr Haji Harussani Zakaria, Mufti Negeri Perak agar beliau bertaubat dengan segera," katanya dalam satu kenyataan.

 Beliau berkata, terlalu jelas bahawa perbuatan khurafat dan syirik masih ‘bebas diamalkan’ di Perak kerana terbukti masih tiada tindakan terhadap Datuk Ibrahim.

"Kami hairan sedangkan Datuk Ibrahim adalah orang Perak dan tinggal di Perak, tetapi JAIPk masih belum menjumpainya dan mengambil tindakan yang sewajarnya," katanya.
Ura-ura terkini mengatakan bahawa pasukan mencari kini berdepan dilema iaitu sama ada mahu meneruskan operasi SAR atau menghentikan operasi pencarian bagi mengkaji lokasi sebenar MH370.

Bukankah kita awal-awal lagi mengumumkan bahawa penerbangan MH370 berakhir di lokasi sekarang dan mengucapkan takziah serta ada negeri yang mengibarkan bendera separuh tiang.

Apa ni? Kini timbul pula cerita kemungkina mahu kaji semula lokasi sebenar MH370. Betul, memang wajar mengubah lokasi pencarian jika di kawasan sekarang tiada sebarang petanda ditemui. Namun yang menjadi kemusykilan dan kesedihan saya ialah kenapa awal-awal digambarkan seolah-olah segalanya sudah berakhir.

Kini, kita mungkin terpaksa menarik semula kenyataan tersebut dan sudah tentu menimbulkan perasaan kurang senang ahli keluarga mangsa. Bak kata pepatah, “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.”

Oleh sebab itu, jangan salahkan media asing mahupun mana-mana individu atau parti yang membuat pelbagai spekulasi tidak baik terhadap kerajaan Malaysia. Hakikatnya, kita sendiri membuka ruang kepada mereka untuk mengkritik kita.

Sebelum ini pun telah ada beberapa kenyataan kita ketika sidang akhbar yang bercanggah dengan beberapa fakta – dan kemudiannya menjadi pertikaian beberapa pihak, khususnya keluarga mangsa di China.

Saya bimbang, kenyataan kita yang tidak konsisten dan tergesa-gesa ini menjadi bahan lawak jenaka media antarabangsa dan orang ramai.

Tiada ulasan: