Kita tidak bermusim cinta pada Nabi – Presiden PAS
- Apr 06, 2014
- HAZAYANI ZAKARIA
Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, mengingati Nabi Muhammad dengan cara menganjurkan program berselawat adalah baik tetapi dalam masa yang sama mesti membuktikan kasih sayang kepada nabi.
"PAS cinta pada nabi. Nak sehidup semati dengan nabi. Nak berjuang nak tunjuk ajaran nabi yang ditegakkan oleh nabi. Dengan pengorbanan dan perjuangan. Kita tak main-main. Kita tak bermusim dalam perkara ini.
"Ada orang ada masa sayang nabi sayang nabi, masa rasuah rasuah, masa umrah-umrah.
"PAS tak macam ini. Ini cakap kita kita inilah amalan kita jika diberikan amanah untuk rakyat," katanya sewaktu berucap di Himpunan Derita Rakyat Baling 2.0 di Pekan Kupang, malam tadi.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Kerajaan Negeri Kedah yang menganjurkan program Malam Cinta Rasul, malam tadi.
Katanya, kerajaan seolah-olah tidak memahami derita rakyat sebaliknya hanya mampu menganjurkan program agama sedemikian.
"Alhamdulillah bagus selawat. Selawat menandakan kasih kepada nabi. Sayang pada Nabi Muhammad. Sayang pada nabi bukan sahaja berselawat termasuk berjuang cara nabi.
"Teruskan perjuangan nabi, perjuangkan ajaran nabi. Pertahankan nabi, pertahankan ajaran yang adil untuk semua, menyenangkan rakyat
"Berselawat menyebut nama nabi tapi dalam masa yg sama tidak mengikut nabi ini mempersendakan nabi," katanya di hadapan kira-kira 50,000 hadirin.
Walaupun hujan lebat namun hadirin tidak berganjak dari tempat program yang bermula sejak petang lagi.
Rakyat yang majoritinya petani datang mendengar ucapan pimpinan parti politik dan NGO yang memperjuangkan isu kejatuhan harga getah.
Mereka menuntut kerajaan mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah berkaitan petani yang membelenggu mereka.
Pendapatan kita tidak cukup untuk tingkat kehidupan
- Apr 06, 2014
- HARAKAHDAILY
“Dr Frederico Gil Sander yang merupakan ahli ekonomi kanan Bank Dunia bagi negara Malaysia, menjelaskan bahawa sistem pendidikan negara kita yang substandard akan memberi kesan dari segi ketersediaan modal insan mahir yang diperlukan untuk mencapai pertumbuhan ekonomi yang diperlukan untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, sementara tahap hutang isi rumah yang tinggi tidak semestinya menjadi masalah sekiranya ekonomi terus bertumbuh dan rakyat mempunyai pekerjaan,” ujar Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng.
Katanya, Malaysia mencatat hutang isi rumah yang kedua tertinggi di Asia daripada 81.1% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2012 kepada 86.8% KDNK pada tahun 2013.
Justeru, tambanya DAP percaya bahawa kedua-duanya membawa ancaman ekonomi yang sama besar kepada Malaysia dan mampu merosakkan Wawasan 2020 untuk mentransformasikan Malaysia kepada negara maju.
Menurutnya, hutang isi rumah yang tinggi akan menurunkan kualiti kehidupan, dan rekod sosial membuktikan bahawa pendidikan anak-anak akan menjadi mangsa pertama apabila kesempitan ekonomi melanda.
“Tambahan pula, peningkatan pendapatan kita tidak cukup untuk menyediakan peningkatan kualiti kehidupan yang setimpal, manakala rakyat kita tidak mempunyai pendapatan yang menaik,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.
Kata Ahli Parlimen Bagan itu lagi, kesatuan-kesatuan buruh mendakwa bahawa bagi dekad terakhir, produktiviti meningkat sebanyak 6.7% setiap tahun namun gaji sebenar (real wages) hanya meningkat 2.6% setiap tahun.
Beliau menambah, keadaan dalam industri pembuatan adalah lebih mencemaskan apabila gaji sebenar dalam industri berorientasikan eksport hanya meningkat 1.9% sementara industri berorientasikan tempatan meningkat 1.4% selepas 1997.
Menurutnya, peningkatan harga barangan seperti gula, petrol, tarif elektrik dan premium insurans motor oleh Kerajaan Persekutuan BN tahun lepas lagi menekankan hakikat bahawa gaji tidak dapat mengatasi inflasi.
Sehubungan itu, ujarnya DAP mencadangkan gaji minima RM1,100 bersekali dengan tempoh tangguhan selama 5 tahun untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang dapat meningkatkan pendapatan rakyat Malaysia dan membantu pertumbuhan ekonomi dengan melindungi PKS Malaysia.
Menurut Lim, dasar gaji minima PR sebanyak RM1,100 boleh diterima oleh PKS asalkan ia tidak merangkumi pekerja asing.
Katanya, setelah tempoh tangguhan 5 tahun, PKS harus membayar gaji minima kepada semua pekerja, sama ada asing atau tempatan.
Tambahan, ujar beliau Malaysia kerugian apabila pekerja asing hanya menghantar balik kebanyakan gaji mereka.
Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, jumlah kiriman wang oleh pekerja asing sah telah berganda daripada RM10 bilion pada tahun 2009 kepada hampir RM20 bilion tahun lepas.
“Angka ini dijangka akan berganda apabila gaji minima dilaksanakan ke atas pekerja asing.
“Untuk sebab ini, majikan dan pekerja Malaysia harus dijaga dengan memastikan pekerja menikmati gaji minima yang lebih tinggi, iaitu RM1,100 sebulan, dan dengan memberi PKS satu tempoh tangguhan selama 5 tahun agar mereka dapat menyesuaikan diri sebelum membayar gaji minima kepada pekerja asing,” ujarnya.
Langkah Johor biar sentimental, tapi menusuk kalbu - Salahudin
- Apr 06, 2014
- NAZRI ABDULLAH
Bercakap di hadapan lebih 2,000 hadirin sempena ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di sini malam tadi, beliau menegaskan derap langkah sedang diatur untuk mencapai matlamat itu.
"Dahulu dengan angkuh dan sombong ada pemimpin Umno kata, bumi bertangkup dengan langit pun PAS takkan menang di Johor.
"Sekarang kita sudah hantar empat orang wakil PAS dalam Dun Johor," kata beliau.
Menyedari perubahan di Johor sedikit lambat berbanding negeri lain kerana ianya kubu kuat Umno pada satu masa dahulu, namun katanya rakyat Johor kini sudah mahu berubah.
"PAS Johor lambat sedikit ibarat lagu sentimental, tapi menusuk kalbu," katanya lagi.
Dalam pada itu beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada DAP dan PKR yang telah bersama PAS menguatkan lagi Pakatan Rakyat di negeri ini.
Dengan kerja kuat ketiga-tiga parti ini, beliau yakin perubahan besar akan berlaku pada PRU14 nanti.
“BN mahu nyahkan Anwar,” kata Saifuddin
- Apr 06, 2014
- NAZRI ABDULLAH
MUAR: Selagi batang tubuh Datuk Seri Anwar Ibrahim bebas di pentas politik negara, selagi itu BN tidak akan senang duduk, kata Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Beliau menjelaskan, Anwar bagi BN adalah ancaman paling besar, yang boleh menamatkan kekuasaan parti itu jika karier politik Ketua Pembangkang itu tidak dimatikan.
Sebab itu katanya, pelbagai fitnah cuba dibuat ke atas Anwar, hanya semata-mata mahu Anwar nyah dari politik negara ini.
"Sudah 16 tahun, tajuk liwat itu masih berjalan lagi.
"Ini bukan soal fitnah itu, tapi dia nak Anwar nyah dari dunia ini," katanya sambil menambah ketakutan sebenar BN kepada Anwar adalah kerana beliau sudah ‘mengubah’ jutaan rakyat pada PRU13 lalu.
Saifuddin berkata demikian pada ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di Parit Tarom di sini, malam tadi.
Turut berucap Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa dan Salahudin Ayub, serta Penasihat DAP Lim Kit Siang.
Menurut Saifuddin lagi, BN semakin lemas dengan sokongan rakyat terhadap PAS, PKR dan DAP.
Bukan sahaja menang undi popular pada PRU13 tetapi sokongan Melayu yang meningkat pada PRK Kajang lalu turut membuatkan BN hilang punca untuk berdepan PRU14 nanti.
"Kalau Anwar tak ada, barangkali tak ada lagi barang naik, tak ada lagi subsidi dipotong, tak ada lagi kapal terbang hilang sebab tak ada lagi kapten yang kenal Anwar.
"Mereka ni nak kita faham begitu," kata Saifuddin sinis.
MH370: Tiada pengesahan isyarat detik yang dikesan
- Apr 06, 2014
- MOHD RAZMAN ABDULLAH
Ketua Penyelaras JACC Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston berkata isyarat detik elektronik yang dilaporkan dikesan oleh Haixun 01 "tidak dapat disahkan pada masa ini".
"Saya telah dimaklumkan bahawa beberapa siri bunyi telah dikesan oleh kapal China di kawasan pencarian.
"Ciri-ciri dilaporkan adalah konsisten dengan kotak hitam pesawat," katanya dalam satu kenyataan.
Beliau juga berkata beberapa objek putih juga dilihat pada permukaan kira-kira 90 kilometer dari kawasan pengesanan.
"Bagaimanapun, tiada pengesahan di peringkat ini bahawa isyarat dan objek adalah berkaitan dengan pesawat yang hilang," katanya.
Houstan berkata beliau akan menyediakan maklumat pada waktunya jika terdapat maklumat lanjut.
Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada imbasan radar semasa berada di kawasan Laut China Selatan kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac.
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi hari sama.
Misi mencari pesawat itu melibatkan pelbagai negara, pada mulanya di kawasan Laut China Selatan dan kemudiannya - selepas pesawat itu dikesan melencong daripada laluan - di sepanjang dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga utara Thailand dan koridor selatan dari Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi.
Berikutan hasil analisis terhadap data satelit, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) merumuskan Penerbangan MH370 terbang di sepanjang koridor selatan dan kedudukan terakhirnya di tengah Lautan Hindi, barat Perth.
Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak kemudian mengumumkan pada 24 Mac, 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200 itu, Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi". - Bernama
Jika Johor ubah, seluruh Malaysia berubah - Kit Siang
- Apr 06, 2014
- NAZRI ABDULLAH
MUAR: Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar) berkata, beberapa tahun dahulu adalah sesuatu yang mustahil jika parti selain BN berharap untuk menang kerusi pilihan raya di Johor.
Katanya, ini kerana ketika itu Johor dianggap sebagai penyumbang kerusi 'fix deposit' kepada BN.
"Kalau enam tahun dahulu ‘unthinkable’ (tidak terfikir), ‘impossible’ (mustahil). Sekarang kalau ditanya kita boleh menangkah tidak, tentu boleh.
"Sekarang rakyat Johor sudah ubah. Kita bukan mahu ubah Putrajaya sahaja, tetapi Nusajaya juga," kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu.
Beliau berkata demikian di hadapan lebih 2,000 hadirin sempena ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di Parit Tarom di sini, malam tadi.
Turut berucap malam tadi ialah Naib Presiden PAS Salahudin Ayub dan Datuk Husam Musa, Setiausaha Agong PKR Datuk Saifuddin Nasution serta Pesuruhjaya PAS Johor Aminul Huda Hassan.
Mengulas lanjut, Kit Siang berkata, Johor sekarang menjadi 'front line state' di Malaysia di mana semua mata tertumpu di sini.
"Semua orang tunggu apa berlaku di sini. Jika berlaku perubahan di Johor bermakna perubahan juga akan berlaku di Malaysia," katanya.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, Pakatan Rakyat telah berjaya menguasai 18 dari 56 kerusi DUN dengan masing-masing 13 DAP, 4 PAS dan 1 PKR.
Untuk mendapat majoriti mudah, Pakatan Rakyat perlu menang sekurang-kurangnya 29 kerusi.
Noryn Aziz bersyukur impiannya dimakbul Allah
- Apr 06, 2014
- SALMAH MAT HUSAIN
KOTA BHARU:
Di mana ada usaha, di situ ada kejayaan. Sesungguhnya Allah tidak
pernah mensia-siakan rayuan, permohonan, pengharapan dari setiap
hamba-Nya yang tidak pernah berputus asa kerana Allah itu maha
mendengar.
Apa yang penting, bulatkan pengharapan hanya pada Allah, lakukan sesungguhnya melalui amalan murni yang digalakkan oleh syariat.
Artis Noryn
Aziz atau nama sebenar Norazmahwati Abdul Aziz, 38, tidak putus-putus
berdoa dan bermunajat pada Allah untuk mendapatkan zuriat selepas
berkahwin dengan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Datuk Kamarul
Bahrain Shah lebih empat tahun lalu.
Selain
mendapat rawatan akupuntur, Noryn tidak meninggalkan kaedah Islam, iaitu
menunaikan solat sunat hajat, tahajjud dan solat sunat Dhuha.
“Alhamdulillah,
Noryn menunaikan solat sunat Dhuha, sebab untuk mendapatkan rezeki dari
Allah kita kena rajin berusaha dan meminta.
“Rezeki ni
bukan hanya harta benda, wang ringgit sahaja, sebaliknya zuriat juga.
Walau apa keadaan sekalipun kita jangan lupa Allah kerana Allah yang
akan memberi apa yang kita mahu, bukannya orang lain,”ujarnya.
Berkongsi
lagi tips untuk mendapatkan zuriat, beliau mengakui pernah berkongsi
ilmu dengan isteri Mursyidul Am PAS, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak
ketika ke Kelantan tahun lalu.
Menurutnya,
beberapa bacaan dari ayat-ayat al-Quran diajar Tuan Sabariah dan beliau
amalkan sehingga akhirnya khabar gembira diperolehi Januari lalu.
“Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah impian
saya dan suami untuk mendapatkan anak tercapai dan Alhamdulillah doktor
mengesahkan bayi yang saya kandung ni sehat,” ujarnya.
Berikutan
kehamilannya itu, beliau kini mengurangkan aktiviti pertunjukan kecuali
menghadiri program kebajikan atau yang perlu sahaja.
Aktiviti harian beliau kini banyak dihabiskan dengan membaca Al-Quran serta buku-buku ilmiah.
Katanya, ruang yang paling sesuai baginya membaca Al-Quran adalah antara solat Maghrib dan Isyak.
“Sementara
menunggu solat Isyak, saya membaca Al-Quran dahulu, saya rasa inilah
ruang yang begitu sesuai, kita juga boleh membacanya dengan baik serta
tidak terkejar-kejar,”ujarnya.
Pada masa
yang sama Noryn masih memenuhi kelas agamanya iaitu mempelajari tafsir
Al-Quran dan hadis dengan menghadiri kelas Al-Quran.
Baginya, amat tidak wajar hanya membaca tanpa mengetahui maksud ayat yang dibaca.
“Satu lagi
tips yang saya dapat, beristighfar banyak-banyak setiap hari di samping
berdoa, Insya Allah dengan jiwa yang bersih dan pengharapan yang tinggi
Allah akan perkenankan,” ujarnya.
Pada masa yang sama Noryn turut menjual pakaian muslimah dengan jenama sendiri.
Bagi Noryn untuk menjadi seorang artis tidak salah asalkan seseorang itu tahu mengimbangi antara keperluan duniawi dan ukhrawi.
“Dalam kita bersama masyarakat, berhibur, namun pada masa yang sama kita jangan lupakan akhirat,” ujarnya.
Selepas
mengambil keputusan untuk bertudung, Noryn lebih menumpukan persembahan
tertutup yang hanya dihadiri oleh penonton wanita sahaja.
Tauhid Rububiyah, Uluhiyah, dan Asma' wa Shifat
25 April 2012Dan sungguh, Kami telah mengutus rasul pada tiap umat (untuk menyerukan), “Sembahlah Allah, dan jauhilah thagut itu!”(QS. An Nahl: 36)
Tauhid
secara bahasa, adalah kata benda (nomina) yang berasal dari perubahan kata
kerja wahhada–yuwahhidu, yang
bermakna ‘menunggalkan sesuatu’. Sedangkan berdasarkan pengertian syariat, “tauhid” bermakna mengesakan Allah dalam
hal-hal yang menjadi kekhususan diriNya. Lebih lanjut lagi tauhid berarti
meyakini keesaan Allah dalam rububiyah, ikhlas beribadah kepadaNya, serta
menetapkan bagiNya nama-nama dan sifatNya. Adapun kekhususan itu meliputi rububiyah, uluhiyah, dan asma’ wa shifat.[1]
Tauhid Rububiyah
Tauhid rububiyah adalah mengesakan Allah dalam penciptaan,
kekuasaan, dan pengaturan.[2] Dalam definisi lain
dijelaskan lebih lanjut bahwa Tauhidu rububiyah adalah penetapan bahwa Allah
ta'ala adalah Rabb, Penguasa, Pencipta
serta Pemberi Rezeki dari segala sesuatu. Dan juga menetapkan bahwa Allah
adalah Dzat Yang Menghidupkan dan Mematikan, Pemberi Kemanfaatan dan Kemudharatan,
yang Maha Esa dalam mengabulkan doa bagi orang yang membutuhkan. BagiNya-lah
segala urusan, dan di tanganNya-lah segala kebaikan. Maha Kuasa atas segala
sesuatu. Tidak ada bagi-Nya sekutu dalam hal tersebut. Dan ke-imanan kepada
takdir termasuk dalam tauhid ini.[3]
Adapun dalil-dalilnya adalah
“Segala
puji bagi Allah, Rabb semesta alam” (QS. Al Fatihah: 1)
Pengertian Rabb adalah yang menciptakan, menguasai, dan yang mengatur alam
sebagaimana yang Allah kehendaki.[4]
“Sesungguhnya
Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa,
lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang
mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan
bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah,
menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha suci Allah, Rabb semesta
alam.” (QS. Al A’raf: 54)
“...Adakah
Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan
bumi ? tidak ada Tuhan selain dia; Maka Mengapakah kamu berpaling?” (QS.
Fathir: 3)
“Allah
menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu.” (QS. Az
Zumar: 62)
“Maha
suci Allah yang di tanganNya-lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas
segala sesuatu.” (QS. Al Mulk: 1)
Namun, seseorang belum bisa dikatakan
sebagai seorang muslim bila hanya mengakui tauhid rububiyah ini saja. Karena kaum
musyrikin pun mengakui tauhid rububiyah ini. mereka pun mengakui bahwa
Allah-lah Rabb alam ini, pemelihara semesta ini.
“Katakanlah:
‘Siapakah yang memberi rezki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang
Kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan
yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan
siapakah yang mengatur segala urusan?’ Maka mereka akan menjawab: ‘Allah’. Maka
Katakanlah ‘Mangapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya)?’” (QS. Yunus: 31)
Abdullah bin Abbas berkata, “Termasuk
keimanan mereka yaitu apabila ditanyakan kepada mereka siapa yang menciptakan
langit, bumi dan gunung-gunung? Mereka menjawab: 'Allah'. Dan mereka adalah
orang-orang yang musyrik”
Abdurrahman bin Zaid bin Aslam berkata,
“Tidak ada seorang-pun yang menyembah Allah dan juga menyembah yang selainNya,
melainkan dia meyakini Allah dan mengetahui bahwa Allah adalah sebagai Rabb,dan
Penciptanya, yang memberikan rizqi kepadanya, tetapi keadaannya adalah sebagai
orang yang mempersekutukanNya. Tidakkah engkau perhatikan bagaimana ucapan
Ibrahim,
‘Maka apakah kalian tidak memperhatikan apa
yang kalian sembah.,kalian dan nenek moyang kalian yang dahulu?. Karena
sesungguhnya apa yang kalian sembah itu adalah musuhku, kecuali Rabb semesta
alam (QS. Asy Syu’ara: 75-77)’”
Tauhid
ini merupakan fitrah segenap manusia. Dalam nurani setiap orang, ia akan
mengakui bahwa alam ini ada yang menciptakan, ada yang memelihara, dan ada yang
menguasainya. Namun, banyak diantara manusia yang ditutupi keragu-raguannya
sendiri.
“...Apakah ada keragu-raguan terhadap Allah,
Pencipta langit dan bumi?...” (QS. Ibrahim: 10)
Begitu
pun orang-orang yang mengingkari Rabb alam semesta karena kesombongan mereka. Dalam
hati mereka tahu bahwa alam ini pasti ada yang mengaturnya sedemikian rupa
sehingga alam ini berjalan sebagaimana mestinya.
“Apakah mereka diciptakan tanpa sesuatupun
ataukah mereka yang menciptakan (diri mereka sendiri)? Ataukah mereka telah
menciptakan langit dan bumi itu?; sebenarnya mereka tidak meyakini (apa yang
mereka katakan).” (QS. Ath Thur: 35-35)
Adapun
pengingkaran adanya Tuhan oleh orang-orang atheis adalah karena kesombongan dan
karena lemahnya akal mereka. Mereka menolak hasil renungan dari pikiran yang
sehat. Siapa yang seperti ini sifatnya maka dia telah membuang akalnya dan mengajak
orang lain untuk menertawakan dirinya.[5]
Tauhid
Uluhiyah
Tauhid
uluhiyah adalah tauhid ibadah. Karena
ilah maknanya adalah ma’bud bi haqqin (yang diibadahi dengan
benar). Maka tauhid uluhiyah ini dibangun di atas keikhlasan dalam beribadah
kepada Allah ta'ala. Dalam kecintaan, khauf
(takut), raja' (harapan), tawakkal, raghbah (permohonan dengan
sungguh-sungguh), rahbah (perasaan
cemas), dan doa hanya bagi Allah satu-satunya. Serta memurnikan ibadah-ibadah
seluruhnya, baik ibadah yang lahir maupun yang batin hanya bagi Allah semata,
tiada sekutu bagi-Nya. Serta tidak menjadikan hal tersebut untuk selainNya.
Tidak untuk malaikat yang dekat dengan Allah ta'ala, tidak pula bagi para nabi
yang diutus. Terlebih lagi bagi selain keduanya.[6]
Tauhid
inilah tujuan dakwah para Nabi,
karena dengan tauhid uluhiyah ini manusia akan mengesakan Allah dengan ibadah,
dengan kata lain agar manusia tidak menyekutukan Allah dengan seorang pun, baik
dengan menyembah atau mendekatkan diri kepadanya, sebagaimana ia menyembah dan
mendekatkan diri kepada Allah.
“Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun
sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya, 'Bahwasanya tidak ada ilah
melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku'." (QS. Al-Anbiya'
: 25)
Adapun
dalil-dalil untuk menetapkan tauhid
uluhiyah ini adalah,
“Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan
hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.” (QS. Al Fatihah: 4)
“Hai manusia, sembahlah Rabb kalian Yang
telah menciptakan kalian dan orang-orang yang sebelum kalian, agar kalian
bertakwa” (QS. Al Baqarah: 21)
“Maka sembahlah Allah dengan memurnikan
ketaatan kepadaNya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari
syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata):
"Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami
kepada Allah dengan sedekat-dekatnya"”. (QS. Az Zumar: 2-3)
“Katakanlah: "Hanya Allah saja Yang aku
sembah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agamaku".
Maka sembahlah olehmu (hai orang-orang musyrik) apa yang kalian kehendaki selain
Dia.” (QS. Az Zumar: 14-15)
“Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya
menyembah Allah dengan memurnikan keta`atan kepada-Nya dalam (menjalankan)
agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat;
dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (QS. Al Bayyinah: 5)
Tauhid
ini merupakan pondasi tempat dibangunnya seluruh amal. Tanpa merealisasikan
tauhid ini, maka semua amal ibadah tidak akan diterima. Kalau ia tidak
terwujud, maka bercokollah kesyirikan.
“Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu
dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. "Jika kamu mempersekutukan (Allah),
niscaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi”
(QS. Az Zumar: 65)
Tauhid
ini juga kewajiban pertama segenap hamba. Sebagaimana firman Allah,
“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya
dengan sesuatupun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu bapak...” (QS.
An Nisa’: 36)
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu
jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu
dengan sebaik-baiknya...” (QS. Al Israa’: 23)
Dengan
kata lain, tauhid uluhiyah inilah yang membedakan antara kaum muslimin dengan
kaum musyrikin. kaum musyrikin hanya mengakui bahwa Allah Rabb mereka tetapi
mereka tidak beribadah kepadaNya. Ada pun kaum muslimin adalah yang mengaku
bahwa Rabb alam semesta adalah Allah dan yang berhak diibadahi dengan benar dan
sempurna dengan segala macam bentuk ibadah hanyalah Allah semata.
Tauhid
Asma’ wa Shifat
Tauhid
asma’ wa shifat adalah mengesakan Allah
sesuai dengan Nama dan Sifat yang Dia sandangkan sendiri kepada diriNya
dalam kitabNya atau melalui lisan RasulNya, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi
wasallam. Yaitu dengan menetapkan apa yang ditetapkan Allah dan menafikan apa
yang dinafi’-kanNya. Tanpa tahrif, ta’thil, takyif, dan tamtsil.
Tahrif
maknanya ialah mengubah lafazh/makna
dari Nama dan Sifat Allah. Seperti perkataan sebagian orang yang mengatakan
bahwa sifat istiwa’ (bersemayamnya)
Allah menjadi istawla (menguasai),
sifat marahnya Allah diganti dengan keinginan untuk menghukum atau membalas dendam,
tangan Allah disimpangkan menjadi keadilan, kekuasaan, dan nikmat Allah.
Ta’thil
adalah menghilangkan atau menolak
sebagian atau seluruh sifat-sifat Allah. Misalnya orang-orang Jahmiyah
meniadakan seluruh sifat Allah. Atau misal ketika ada yang berpikir bahwa sifat
tangan bagi Allah adalah mustahil karena itu berarti menyamakan Allah dengan
makhluk. Hal ini tentu saja sangat bertentangan dengan kebenaran karena
sifat-sifat Allah ini telah disebutkan dalam Al Qur’an dan Hadits Nabi yang shahih
sesuai dengan keagungan dan kebesaran Allah.
Takyif adalah
menetapkan bentuk atau keadaan sifat
itu. Maka sebagai seorang yang beriman kita tidak boleh mengatakan, “Bagaimana
cara Allah beristiwa’? bagaimana wajah Allah?”. Kita juga dilarang
menggambarkan Tangan Allah yang misalnya digambarkan bentuknya bulat,
panjangnya sekian, ada ruasnnya, dan lain-lain. Kita hanya wajib mengimani,
namun dilarang untuk menggambarkannya.
Tamtsil
atau sering juga disebut Tasybih adalah menyamakan nama dan sifat Allah dengan makhlukNya. Misal kita
menyamakan cara beristiwa’nya Allah seperti joki naik kuda, atau sifat turunnya
Allah ke langit dunia di sepertiga malam terakhir seperti turunnya khatib dari
mimbar.[7]
Cukuplah
kita menetapkan dan mengimani nama-nama dan sifat Allah dengan dalil-dalil yang
datang dari Qur’an dan Hadits.
“Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Yang
menguasai hari pembalasan” (QS. Al Fatihah: 2-3)
“Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah
Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kalian seru, Dia mempunyai al asmaaul
husna (nama-nama yang terbaik)” (QS. Al Israa’:110)
“Apakah kalian mengetahui ada seorang yang
sama dengan Dia” (QS. Maryam: 65)
“Dialah Allah, tidak ada Sesembahan (yang
berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang
baik).” (QS. Thaha: 8)
“Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia,
dan Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (QS. Asy Syura: 11)
Dan
sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam,
“Sesungguhnya Allah akan menggenggam bumi
pada hari kiamat dan langit-langit berada di tangan kanan-Nya, lalu berfirman :
‘Aku adalah Raja’”[8]
Kemudian,
simaklah perkataan para ulama tentang menetapkan nama dan sifat Allah tanpa
harus mempertanyakannya kembali.
Abul
Hasan Al Asy’ari berkata, “Bahwasannya Allah mempunyai dua tangan tanpa perlu
ditanyakan bagaimananya (kaifiyah-nya), sebagaimana firman-Nya : ‘Aku ciptakan
dengan kedua tangan-Ku’, dan juga sebagaimana firman-Nya : ‘Akan tetapi kedua
tangan-Nya terbuka”
Imam
Abu Hanifah berkata, “Tidak boleh untuk dikatakan : Sesungguhnya (makna)
tangan-Nya adalah kekuasaan-Nya atau nikmat-Nya, karena di dalamnya mengandung
pengingkaran terhadap sifat (Allah). Ia adalah perkataan orang-orang Qadariyyah
dan Mu’tazillah. Akan tetapi tangan-Nya adalah sifat yang tidak boleh
ditanyakan bagaimananya (kaifiyah-nya)”[9]
Semoga
shalawat dan salam tercurah kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam
beserta keluarga dan para shahabatnya.
Wallahu
a’lam.
Sumber
Penulisan:
Al
Qur’an
Tiada ulasan:
Catat Ulasan