Ahad, 6 April 2014

KITA KENA FAHAM SIFAT ULUHIYAH DAN RUBUBIYAH ALLAH SWT

BALING: PAS tidak bermusim dalam menunjukkan sayang kepada nabi sebaliknya membuktikan sayang kepada Nabi Muhammad SAW dengan meneruskan perjuangan nabi menegakkan Islam.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, mengingati Nabi Muhammad dengan cara menganjurkan program berselawat adalah baik tetapi dalam masa yang sama mesti membuktikan kasih sayang kepada nabi.

"PAS cinta pada nabi. Nak sehidup semati dengan nabi. Nak berjuang nak tunjuk ajaran nabi yang ditegakkan oleh nabi. Dengan pengorbanan dan perjuangan. Kita tak main-main. Kita tak bermusim dalam perkara ini.

"Ada orang ada masa sayang nabi sayang nabi, masa rasuah rasuah, masa umrah-umrah.

"PAS tak macam ini. Ini cakap kita kita inilah amalan kita jika diberikan amanah untuk rakyat," katanya sewaktu berucap di Himpunan Derita Rakyat Baling 2.0 di Pekan Kupang, malam tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Kerajaan Negeri Kedah yang menganjurkan program Malam Cinta Rasul, malam tadi.

Katanya, kerajaan seolah-olah tidak memahami derita rakyat sebaliknya hanya mampu menganjurkan program agama sedemikian.

"Alhamdulillah bagus selawat. Selawat menandakan kasih kepada nabi. Sayang pada Nabi Muhammad. Sayang pada nabi bukan sahaja berselawat termasuk berjuang cara nabi.

"Teruskan perjuangan nabi, perjuangkan ajaran nabi. Pertahankan nabi, pertahankan ajaran yang adil untuk semua, menyenangkan rakyat

"Berselawat menyebut nama nabi tapi dalam masa yg sama tidak mengikut nabi ini mempersendakan nabi," katanya di hadapan kira-kira 50,000 hadirin.

Walaupun hujan lebat namun hadirin tidak berganjak dari tempat program yang bermula sejak petang lagi.

Rakyat yang majoritinya petani datang mendengar ucapan pimpinan parti politik dan NGO yang memperjuangkan isu kejatuhan harga getah.

Mereka menuntut kerajaan mengambil tindakan segera bagi mengatasi masalah berkaitan petani yang membelenggu mereka.
PULAU PINANG: DAP tidak bersetuju dengan Bank Dunia bahawa kualiti sistem pendidikan Malaysia yang merosot adalah lebih membimbangkan berbanding tahap hutang isi rumah.

“Dr Frederico Gil Sander yang merupakan ahli ekonomi kanan Bank Dunia bagi negara Malaysia, menjelaskan bahawa sistem pendidikan negara kita yang substandard akan memberi kesan dari segi ketersediaan modal insan mahir yang diperlukan untuk mencapai pertumbuhan ekonomi yang diperlukan untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, sementara tahap hutang isi rumah yang tinggi tidak semestinya menjadi masalah sekiranya ekonomi terus bertumbuh dan rakyat mempunyai pekerjaan,” ujar Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng.

Katanya, Malaysia mencatat hutang isi rumah yang kedua tertinggi di Asia daripada 81.1% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2012 kepada 86.8% KDNK pada tahun 2013.

Justeru, tambanya DAP percaya bahawa kedua-duanya membawa ancaman ekonomi yang sama besar kepada Malaysia dan mampu merosakkan Wawasan 2020 untuk mentransformasikan Malaysia kepada negara maju.

Menurutnya, hutang isi rumah yang tinggi akan menurunkan kualiti kehidupan, dan rekod sosial membuktikan bahawa pendidikan anak-anak akan menjadi mangsa pertama apabila kesempitan ekonomi melanda.

“Tambahan pula, peningkatan pendapatan kita tidak cukup untuk menyediakan peningkatan kualiti kehidupan yang setimpal, manakala rakyat kita tidak mempunyai pendapatan yang menaik,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Kata Ahli Parlimen Bagan itu lagi, kesatuan-kesatuan buruh mendakwa bahawa bagi dekad terakhir, produktiviti meningkat sebanyak 6.7% setiap tahun namun gaji sebenar (real wages) hanya meningkat 2.6% setiap tahun.

Beliau menambah, keadaan dalam industri pembuatan adalah lebih mencemaskan apabila gaji sebenar dalam industri berorientasikan eksport hanya meningkat 1.9% sementara industri berorientasikan tempatan meningkat 1.4% selepas 1997.

Menurutnya, peningkatan harga barangan seperti gula, petrol, tarif elektrik dan premium insurans motor oleh Kerajaan Persekutuan BN tahun lepas lagi menekankan hakikat bahawa gaji tidak dapat mengatasi inflasi.

Sehubungan itu, ujarnya DAP mencadangkan gaji minima RM1,100 bersekali dengan tempoh tangguhan selama 5 tahun untuk Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang dapat meningkatkan pendapatan rakyat Malaysia dan membantu pertumbuhan ekonomi dengan melindungi PKS Malaysia.

Menurut Lim, dasar gaji minima PR sebanyak RM1,100 boleh diterima oleh PKS asalkan ia tidak merangkumi pekerja asing.

Katanya, setelah tempoh tangguhan 5 tahun, PKS harus membayar gaji minima kepada semua pekerja, sama ada asing atau tempatan.

Tambahan, ujar beliau Malaysia kerugian apabila pekerja asing hanya menghantar balik kebanyakan gaji mereka.

Beliau yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, jumlah kiriman wang oleh pekerja asing sah telah berganda daripada RM10 bilion pada tahun 2009 kepada hampir RM20 bilion tahun lepas.

“Angka ini dijangka akan berganda apabila gaji minima dilaksanakan ke atas pekerja asing.

“Untuk sebab ini, majikan dan pekerja Malaysia harus dijaga dengan memastikan pekerja menikmati gaji minima yang lebih tinggi, iaitu RM1,100 sebulan, dan dengan memberi PKS satu tempoh tangguhan selama 5 tahun agar mereka dapat menyesuaikan diri sebelum membayar gaji minima kepada pekerja asing,” ujarnya.
MUAR: Naib Presiden PAS Salahudin Ayub berkata, beliau yakin Pakatan Rakyat Johor akan mencipta sejarah pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.
Bercakap di hadapan lebih 2,000 hadirin sempena ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di sini malam tadi, beliau menegaskan derap langkah sedang diatur untuk mencapai matlamat itu.
"Dahulu dengan angkuh dan sombong ada pemimpin Umno kata, bumi bertangkup dengan langit pun PAS takkan menang di Johor.
"Sekarang kita sudah hantar empat orang wakil PAS dalam Dun Johor," kata beliau.
Menyedari perubahan di Johor sedikit lambat berbanding negeri lain kerana ianya kubu kuat Umno pada satu masa dahulu, namun katanya rakyat Johor kini sudah mahu berubah.
"PAS Johor lambat sedikit ibarat lagu sentimental, tapi menusuk kalbu," katanya lagi.
Dalam pada itu beliau turut merakamkan ucapan terima kasih kepada DAP dan PKR yang telah bersama PAS menguatkan lagi Pakatan Rakyat di negeri ini.
Dengan kerja kuat ketiga-tiga parti ini, beliau yakin perubahan besar akan berlaku pada PRU14 nanti.

MUAR: Selagi batang tubuh Datuk Seri Anwar Ibrahim bebas di pentas politik negara, selagi itu BN tidak akan senang duduk, kata Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Beliau menjelaskan, Anwar bagi BN adalah ancaman paling besar, yang boleh menamatkan kekuasaan parti itu jika karier politik Ketua Pembangkang itu tidak dimatikan.
Sebab itu katanya, pelbagai fitnah cuba dibuat ke atas Anwar, hanya semata-mata mahu Anwar nyah dari politik negara ini.
"Sudah 16 tahun, tajuk liwat itu masih berjalan lagi.
"Ini bukan soal fitnah itu, tapi dia nak Anwar nyah dari dunia ini," katanya sambil menambah ketakutan sebenar BN kepada Anwar adalah kerana beliau sudah ‘mengubah’ jutaan rakyat pada PRU13 lalu.
Saifuddin berkata demikian pada ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di Parit Tarom di sini, malam tadi.
Turut berucap Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa dan Salahudin Ayub, serta Penasihat DAP Lim Kit Siang.
Menurut Saifuddin lagi, BN semakin lemas dengan sokongan rakyat terhadap PAS, PKR dan DAP.
Bukan sahaja menang undi popular pada PRU13 tetapi sokongan Melayu yang meningkat pada PRK Kajang lalu turut membuatkan BN hilang punca untuk berdepan PRU14 nanti.
"Kalau Anwar tak ada, barangkali tak ada lagi barang naik, tak ada lagi subsidi dipotong, tak ada lagi kapal terbang hilang sebab tak ada lagi kapten yang kenal Anwar.
"Mereka ni nak kita faham begitu," kata Saifuddin sinis.
PERTH: Ketika pencarian pesawat Malaysia yang hilang memasuki hari ke-30 pada Ahad, Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) Australia memaklumkan ia belum dapat mengesahkan isyarat detik yang dikesan di selatan Lautan Hindi oleh kapal peronda China itu, datang dari pesawat Malaysia Airlines (MAS) penerbangan MH370.
  
Ketua Penyelaras JACC Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston berkata isyarat detik elektronik yang dilaporkan dikesan oleh Haixun 01 "tidak dapat disahkan pada masa ini".

"Saya telah dimaklumkan bahawa beberapa siri bunyi telah dikesan oleh kapal China di kawasan pencarian.

"Ciri-ciri dilaporkan adalah konsisten dengan kotak hitam pesawat," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau juga berkata beberapa objek putih juga dilihat pada permukaan kira-kira 90 kilometer dari kawasan pengesanan.

"Bagaimanapun, tiada pengesahan di peringkat ini bahawa isyarat dan objek adalah berkaitan dengan pesawat yang hilang," katanya.

Houstan berkata beliau akan menyediakan maklumat pada waktunya jika terdapat maklumat lanjut.

Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada imbasan radar semasa berada di kawasan Laut China Selatan kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac.

Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi hari sama.

Misi mencari pesawat itu melibatkan pelbagai negara, pada mulanya di kawasan Laut China Selatan dan kemudiannya - selepas pesawat itu dikesan melencong daripada laluan - di sepanjang dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga utara Thailand dan koridor selatan dari Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi.

Berikutan hasil analisis terhadap data satelit, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) merumuskan Penerbangan MH370 terbang di sepanjang koridor selatan dan kedudukan terakhirnya di tengah Lautan Hindi, barat Perth.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak kemudian mengumumkan pada 24 Mac, 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200 itu, Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi". - Bernama

MUAR: Penasihat DAP Lim Kit Siang (gambar) berkata, beberapa tahun dahulu adalah sesuatu yang mustahil jika parti selain BN berharap untuk menang kerusi pilihan raya di Johor.
Katanya, ini kerana ketika itu Johor dianggap sebagai penyumbang kerusi 'fix deposit' kepada BN.
"Kalau enam tahun dahulu ‘unthinkable’ (tidak terfikir), ‘impossible’ (mustahil). Sekarang kalau ditanya kita boleh menangkah tidak, tentu boleh.
"Sekarang rakyat Johor sudah ubah. Kita bukan mahu ubah Putrajaya sahaja, tetapi Nusajaya juga," kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu.
Beliau berkata demikian di hadapan lebih 2,000 hadirin sempena ceramah Karnival 60 tahun PAS Johor di Parit Tarom di sini, malam tadi.
Turut berucap malam tadi ialah Naib Presiden PAS Salahudin Ayub dan Datuk Husam Musa, Setiausaha Agong PKR Datuk Saifuddin Nasution serta Pesuruhjaya PAS Johor Aminul Huda Hassan.
Mengulas lanjut, Kit Siang berkata, Johor sekarang menjadi 'front line state' di Malaysia di mana semua mata tertumpu di sini.
"Semua orang tunggu apa berlaku di sini. Jika berlaku perubahan di Johor bermakna perubahan juga akan berlaku di Malaysia," katanya.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, Pakatan Rakyat telah berjaya menguasai 18 dari 56 kerusi DUN dengan masing-masing 13 DAP, 4 PAS dan 1 PKR.
Untuk mendapat majoriti mudah, Pakatan Rakyat perlu menang sekurang-kurangnya 29 kerusi.
KOTA BHARU:  Di mana ada usaha, di situ ada kejayaan. Sesungguhnya Allah tidak pernah mensia-siakan rayuan, permohonan, pengharapan dari setiap hamba-Nya yang tidak pernah berputus asa kerana Allah itu maha mendengar.
Apa yang penting, bulatkan pengharapan hanya pada Allah, lakukan sesungguhnya melalui amalan murni yang digalakkan oleh syariat.
Artis Noryn Aziz atau nama sebenar Norazmahwati Abdul Aziz, 38, tidak putus-putus berdoa dan bermunajat pada Allah untuk mendapatkan zuriat selepas berkahwin dengan Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Datuk Kamarul Bahrain Shah lebih empat tahun lalu.
Selain mendapat rawatan akupuntur, Noryn tidak meninggalkan kaedah Islam, iaitu menunaikan solat sunat hajat, tahajjud dan solat sunat Dhuha.
“Alhamdulillah, Noryn menunaikan solat sunat Dhuha, sebab untuk mendapatkan rezeki dari Allah kita kena rajin berusaha dan meminta.
“Rezeki ni bukan hanya harta benda, wang ringgit sahaja, sebaliknya zuriat juga. Walau apa keadaan sekalipun kita jangan lupa Allah kerana Allah yang akan memberi apa yang kita mahu, bukannya orang lain,”ujarnya.
Berkongsi lagi tips untuk mendapatkan zuriat, beliau mengakui pernah berkongsi ilmu dengan isteri Mursyidul Am PAS, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak ketika ke Kelantan tahun lalu.
Menurutnya, beberapa bacaan dari ayat-ayat al-Quran diajar Tuan Sabariah dan beliau amalkan sehingga akhirnya khabar gembira diperolehi Januari lalu.
“Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah impian saya dan suami untuk mendapatkan anak tercapai dan Alhamdulillah doktor mengesahkan bayi yang saya kandung ni sehat,” ujarnya.
Berikutan kehamilannya itu, beliau kini mengurangkan aktiviti pertunjukan kecuali menghadiri program kebajikan atau yang perlu sahaja.
Aktiviti harian beliau kini banyak dihabiskan dengan membaca Al-Quran serta buku-buku ilmiah.
Katanya, ruang yang paling sesuai baginya membaca Al-Quran adalah antara solat Maghrib dan Isyak.
“Sementara menunggu solat Isyak, saya membaca Al-Quran dahulu, saya rasa inilah ruang yang begitu sesuai, kita juga boleh membacanya dengan baik serta tidak terkejar-kejar,”ujarnya.
Pada masa yang sama Noryn masih memenuhi kelas agamanya iaitu mempelajari tafsir Al-Quran dan hadis dengan menghadiri kelas Al-Quran.
Baginya, amat tidak wajar hanya membaca tanpa mengetahui maksud ayat yang dibaca.
“Satu lagi tips yang saya dapat, beristighfar banyak-banyak setiap hari di samping berdoa, Insya Allah dengan jiwa yang bersih dan pengharapan yang tinggi Allah akan perkenankan,” ujarnya.
Pada masa yang sama Noryn turut menjual pakaian muslimah dengan jenama sendiri.
Bagi Noryn untuk menjadi seorang artis tidak salah asalkan seseorang itu tahu mengimbangi antara keperluan duniawi dan ukhrawi.
“Dalam kita bersama masyarakat, berhibur, namun pada masa yang sama kita jangan lupakan akhirat,” ujarnya.
Selepas mengambil keputusan untuk bertudung, Noryn lebih menumpukan persembahan tertutup yang hanya dihadiri oleh penonton wanita sahaja.

Tauhid Rububiyah, Uluhiyah, dan Asma' wa Shifat

25 April 2012
Dan sungguh, Kami telah mengutus rasul pada tiap umat (untuk menyerukan), “Sembahlah Allah, dan jauhilah thagut itu!”
(QS. An Nahl: 36)
          Tauhid secara bahasa, adalah kata benda (nomina) yang berasal dari perubahan kata kerja wahhada–yuwahhidu, yang bermakna ‘menunggalkan sesuatu’. Sedangkan berdasarkan pengertian syariat, “tauhid” bermakna mengesakan Allah dalam hal-hal yang menjadi kekhususan diriNya. Lebih lanjut lagi tauhid berarti meyakini keesaan Allah dalam rububiyah, ikhlas beribadah kepadaNya, serta menetapkan bagiNya nama-nama dan sifatNya. Adapun kekhususan itu meliputi rububiyah, uluhiyah, dan asma’ wa shifat.[1]
          Tauhid Rububiyah
          Tauhid rububiyah adalah mengesakan Allah dalam penciptaan, kekuasaan, dan pengaturan.[2] Dalam definisi lain dijelaskan lebih lanjut bahwa Tauhidu rububiyah adalah penetapan bahwa Allah ta'ala adalah Rabb, Penguasa, Pencipta serta Pemberi Rezeki dari segala sesuatu. Dan juga menetapkan bahwa Allah adalah Dzat Yang Menghidupkan dan Mematikan, Pemberi Kemanfaatan dan Kemudharatan, yang Maha Esa dalam mengabulkan doa bagi orang yang membutuhkan. BagiNya-lah segala urusan, dan di tanganNya-lah segala kebaikan. Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tidak ada bagi-Nya sekutu dalam hal tersebut. Dan ke-imanan kepada takdir termasuk dalam tauhid ini.[3]

          Adapun dalil-dalilnya adalah
          “Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam” (QS. Al Fatihah: 1)
          Pengertian Rabb adalah yang menciptakan, menguasai, dan yang mengatur alam sebagaimana yang Allah kehendaki.[4]
          “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha suci Allah, Rabb semesta alam.” (QS. Al A’raf: 54)
 “...Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan bumi ? tidak ada Tuhan selain dia; Maka Mengapakah kamu berpaling?” (QS. Fathir: 3)
          “Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu.” (QS. Az Zumar: 62)
          “Maha suci Allah yang di tanganNya-lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (QS. Al Mulk: 1)
          Namun, seseorang belum bisa dikatakan sebagai seorang muslim bila hanya mengakui tauhid rububiyah ini saja. Karena kaum musyrikin pun mengakui tauhid rububiyah ini. mereka pun mengakui bahwa Allah-lah Rabb alam ini, pemelihara semesta ini.
          “Katakanlah: ‘Siapakah yang memberi rezki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang Kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mengatur segala urusan?’ Maka mereka akan menjawab: ‘Allah’. Maka Katakanlah ‘Mangapa kamu tidak bertakwa kepada-Nya)?’” (QS. Yunus: 31)
          Abdullah bin Abbas berkata, “Termasuk keimanan mereka yaitu apabila ditanyakan kepada mereka siapa yang menciptakan langit, bumi dan gunung-gunung? Mereka menjawab: 'Allah'. Dan mereka adalah orang-orang yang musyrik”
          Abdurrahman bin Zaid bin Aslam berkata, “Tidak ada seorang-pun yang menyembah Allah dan juga menyembah yang selainNya, melainkan dia meyakini Allah dan mengetahui bahwa Allah adalah sebagai Rabb,dan Penciptanya, yang memberikan rizqi kepadanya, tetapi keadaannya adalah sebagai orang yang mempersekutukanNya. Tidakkah engkau perhatikan bagaimana ucapan Ibrahim,
Maka apakah kalian tidak memperhatikan apa yang kalian sembah.,kalian dan nenek moyang kalian yang dahulu?. Karena sesungguhnya apa yang kalian sembah itu adalah musuhku, kecuali Rabb semesta alam (QS. Asy Syu’ara: 75-77)’”
Tauhid ini merupakan fitrah segenap manusia. Dalam nurani setiap orang, ia akan mengakui bahwa alam ini ada yang menciptakan, ada yang memelihara, dan ada yang menguasainya. Namun, banyak diantara manusia yang ditutupi keragu-raguannya sendiri.
...Apakah ada keragu-raguan terhadap Allah, Pencipta langit dan bumi?...” (QS. Ibrahim: 10)
Begitu pun orang-orang yang mengingkari Rabb alam semesta karena kesombongan mereka. Dalam hati mereka tahu bahwa alam ini pasti ada yang mengaturnya sedemikian rupa sehingga alam ini berjalan sebagaimana mestinya.
Apakah mereka diciptakan tanpa sesuatupun ataukah mereka yang menciptakan (diri mereka sendiri)? Ataukah mereka telah menciptakan langit dan bumi itu?; sebenarnya mereka tidak meyakini (apa yang mereka katakan).” (QS. Ath Thur: 35-35)
Adapun pengingkaran adanya Tuhan oleh orang-orang atheis adalah karena kesombongan dan karena lemahnya akal mereka. Mereka menolak hasil renungan dari pikiran yang sehat. Siapa yang seperti ini sifatnya maka dia telah membuang akalnya dan mengajak orang lain untuk menertawakan dirinya.[5]
Tauhid Uluhiyah
Tauhid uluhiyah adalah tauhid ibadah. Karena ilah maknanya adalah ma’bud bi haqqin (yang diibadahi dengan benar). Maka tauhid uluhiyah ini dibangun di atas keikhlasan dalam beribadah kepada Allah ta'ala. Dalam kecintaan, khauf (takut), raja' (harapan), tawakkal, raghbah (permohonan dengan sungguh-sungguh), rahbah (perasaan cemas), dan doa hanya bagi Allah satu-satunya. Serta memurnikan ibadah-ibadah seluruhnya, baik ibadah yang lahir maupun yang batin hanya bagi Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya. Serta tidak menjadikan hal tersebut untuk selainNya. Tidak untuk malaikat yang dekat dengan Allah ta'ala, tidak pula bagi para nabi yang diutus. Terlebih lagi bagi selain keduanya.[6]
Tauhid inilah tujuan dakwah para Nabi, karena dengan tauhid uluhiyah ini manusia akan mengesakan Allah dengan ibadah, dengan kata lain agar manusia tidak menyekutukan Allah dengan seorang pun, baik dengan menyembah atau mendekatkan diri kepadanya, sebagaimana ia menyembah dan mendekatkan diri kepada Allah.
Dan Kami tidak mengutus seorang rasul pun sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya, 'Bahwasanya tidak ada ilah melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku'." (QS. Al-Anbiya' : 25)
Adapun dalil-dalil untuk menetapkan tauhid uluhiyah ini adalah,
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.” (QS. Al Fatihah: 4)
Hai manusia, sembahlah Rabb kalian Yang telah menciptakan kalian dan orang-orang yang sebelum kalian, agar kalian bertakwa” (QS. Al Baqarah: 21)
Maka sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadaNya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): "Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya"”. (QS. Az Zumar: 2-3)
Katakanlah: "Hanya Allah saja Yang aku sembah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agamaku". Maka sembahlah olehmu (hai orang-orang musyrik) apa yang kalian kehendaki selain Dia.” (QS. Az Zumar: 14-15)
Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan keta`atan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama dengan lurus, dan supaya mereka mendirikan shalat dan menunaikan zakat; dan yang demikian itulah agama yang lurus.” (QS. Al Bayyinah: 5)
Tauhid ini merupakan pondasi tempat dibangunnya seluruh amal. Tanpa merealisasikan tauhid ini, maka semua amal ibadah tidak akan diterima. Kalau ia tidak terwujud, maka bercokollah kesyirikan.
Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada (nabi-nabi) yang sebelummu. "Jika kamu mempersekutukan (Allah), niscaya akan hapuslah amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang merugi” (QS. Az Zumar: 65)
Tauhid ini juga kewajiban pertama segenap hamba. Sebagaimana firman Allah,
Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatupun. Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu bapak...” (QS. An Nisa’: 36)
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya...” (QS. Al Israa’: 23)

Dengan kata lain, tauhid uluhiyah inilah yang membedakan antara kaum muslimin dengan kaum musyrikin. kaum musyrikin hanya mengakui bahwa Allah Rabb mereka tetapi mereka tidak beribadah kepadaNya. Ada pun kaum muslimin adalah yang mengaku bahwa Rabb alam semesta adalah Allah dan yang berhak diibadahi dengan benar dan sempurna dengan segala macam bentuk ibadah hanyalah Allah semata.
Tauhid Asma’ wa Shifat
Tauhid asma’ wa shifat adalah mengesakan Allah sesuai dengan Nama dan Sifat yang Dia sandangkan sendiri kepada diriNya dalam kitabNya atau melalui lisan RasulNya, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam. Yaitu dengan menetapkan apa yang ditetapkan Allah dan menafikan apa yang dinafi’-kanNya. Tanpa tahrif, ta’thil, takyif, dan tamtsil.
Tahrif maknanya ialah mengubah lafazh/makna dari Nama dan Sifat Allah. Seperti perkataan sebagian orang yang mengatakan bahwa sifat istiwa’ (bersemayamnya) Allah menjadi istawla (menguasai), sifat marahnya Allah diganti dengan keinginan untuk menghukum atau membalas dendam, tangan Allah disimpangkan menjadi keadilan, kekuasaan, dan nikmat Allah.
Ta’thil adalah menghilangkan atau menolak sebagian atau seluruh sifat-sifat Allah. Misalnya orang-orang Jahmiyah meniadakan seluruh sifat Allah. Atau misal ketika ada yang berpikir bahwa sifat tangan bagi Allah adalah mustahil karena itu berarti menyamakan Allah dengan makhluk. Hal ini tentu saja sangat bertentangan dengan kebenaran karena sifat-sifat Allah ini telah disebutkan dalam Al Qur’an dan Hadits Nabi yang shahih sesuai dengan keagungan dan kebesaran Allah.
Takyif adalah menetapkan bentuk atau keadaan sifat itu. Maka sebagai seorang yang beriman kita tidak boleh mengatakan, “Bagaimana cara Allah beristiwa’? bagaimana wajah Allah?”. Kita juga dilarang menggambarkan Tangan Allah yang misalnya digambarkan bentuknya bulat, panjangnya sekian, ada ruasnnya, dan lain-lain. Kita hanya wajib mengimani, namun dilarang untuk menggambarkannya.
Tamtsil atau sering juga disebut Tasybih adalah menyamakan nama dan sifat Allah dengan makhlukNya. Misal kita menyamakan cara beristiwa’nya Allah seperti joki naik kuda, atau sifat turunnya Allah ke langit dunia di sepertiga malam terakhir seperti turunnya khatib dari mimbar.[7]
Cukuplah kita menetapkan dan mengimani nama-nama dan sifat Allah dengan dalil-dalil yang datang dari Qur’an dan Hadits.
Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Yang menguasai hari pembalasan” (QS. Al Fatihah: 2-3)
Katakanlah: "Serulah Allah atau serulah Ar-Rahman. Dengan nama yang mana saja kalian seru, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang terbaik)” (QS. Al Israa’:110)
Apakah kalian mengetahui ada seorang yang sama dengan Dia” (QS. Maryam: 65)
Dialah Allah, tidak ada Sesembahan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Dia mempunyai al asmaaul husna (nama-nama yang baik).” (QS. Thaha: 8)
Tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dia-lah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (QS. Asy Syura: 11)
Dan sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam,
Sesungguhnya Allah akan menggenggam bumi pada hari kiamat dan langit-langit berada di tangan kanan-Nya, lalu berfirman : ‘Aku adalah Raja’[8]
Kemudian, simaklah perkataan para ulama tentang menetapkan nama dan sifat Allah tanpa harus mempertanyakannya kembali.
Abul Hasan Al Asy’ari berkata, “Bahwasannya Allah mempunyai dua tangan tanpa perlu ditanyakan bagaimananya (kaifiyah-nya), sebagaimana firman-Nya : ‘Aku ciptakan dengan kedua tangan-Ku’, dan juga sebagaimana firman-Nya : ‘Akan tetapi kedua tangan-Nya terbuka”
Imam Abu Hanifah berkata, “Tidak boleh untuk dikatakan : Sesungguhnya (makna) tangan-Nya adalah kekuasaan-Nya atau nikmat-Nya, karena di dalamnya mengandung pengingkaran terhadap sifat (Allah). Ia adalah perkataan orang-orang Qadariyyah dan Mu’tazillah. Akan tetapi tangan-Nya adalah sifat yang tidak boleh ditanyakan bagaimananya (kaifiyah-nya)”[9]
Semoga shalawat dan salam tercurah kepada Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam beserta keluarga dan para shahabatnya.
Wallahu a’lam.
Sumber Penulisan:
Al Qur’an

Tiada ulasan: