Ahad, 13 April 2014

ISLAM TAK MEMBENARKAN PEMBAZIRAN....JELAS SAHABAT SYAITAN


KUALA LUMPUR: Seramai 10 orang usahawan asnaf fakir dan miskin di seluruh negeri menerima motor roda tiga bernilai RM168,000 sumbangan Lembaga Zakat Selangor (LZS) melalui anak syarikatnya, MAIS Zakat Sdn Bhd.

Bantuan yang diserahkan di Dataran Pantai, Sekinchan, Sabak Bernam semalam bertujuan memperluaskan projek perintis program keusahawanan di mana setiap asnaf menerima motor roda tiga beserta modal pusingan dan kelengkapan perniagaan, lapor Selangor Kini.

Ketua Pegawai Eksekutif LZS, Mohamed Izam Mohamed Yusof, berkata bantuan itu adalah melalui peruntukan zakat yang diperuntukkan saban tahun untuk diagihkan kepada golongan asnaf di bawah Program Pembangunan Ekonomi.

Beliau berkata, mereka yang menerima bantuan berkenaan terdiri daripada penjaja atau peniaga yang menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan di tepi jalan atau tapak pasar malam.

“Kita mahu satu platform yang mana kita boleh ketengahkan golongan asnaf ini supaya masyarakat dapat lihat mereka berusaha untuk mengeluarkan diri daripada kepompong kemiskinan.

“Bantuan ini diserahkan kepada golongan asnaf pelbagai usia termasuk orang kelainan upaya (OKU), yang mana ia satu titik permulaan dalam kehidupan mereka dengan konsep berbeza untuk membolehkan mereka meraih pendapatan sendiri,” katanya.

Selain penyerahan motor roda tiga, pihak LZS turut menyerahkan 20 buah lori kepada asnaf yang layak untuk digunakan bagi tujuan perniagaan.

Hadir sama, Setiausaha Majlis Daerah Sabak Bernam, Awaluddin Zakaria, Pegawai Belia Masyarakat Daerah Kuala Selangor, Razali Abdul Mayas dan Timbalan Pengurus Besar Agihan, Abdul Basith Hamid.

Izam berkata, hanya asnaf fakir dan miskin yang berpotensi dan memenuhi syarat layak menerima bantuan terbabit selepas melalui proses saringan.

Katanya, semua asnaf yang dipilih adalah melalui proses temuduga, mempunyai perniagaan sendiri dan berpotensi untuk mengembangkan perniagaan mereka ke tahap lebih tinggi.

“Disebabkan pelaburan untuk projek ini sangat tinggi, jadi kita perlu cari orang yang betul-betul ingin berniaga dan keluar dari kemiskinan. Kriteria utama adalah mereka mesti sudah memulakan perniagaan sekurang-kurangnya tiga hingga lima tahun dan kita akan bantu supaya mereka dapat lebih (pendapatan).

“Sebelum ini mereka berniaga secara statik, jadi dengan adanya kenderaan ini akan memudahkan mereka untuk bergerak ke tempat lain seterusnya menjana pendapatan lebih banyak,” katanya.

SABAK BERNAM: Lajnah Asas Tani PAS Pusat telah melancarkan Gabungan NGO Membela Hak Petani (GABETA) yang terdiri dari 15 NGO dari seluruh negara.

Pelancaran itu disempurnakan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, di Dewan Seri Bernam, Sungai Besar,  malam tadi. (Gambar atas)

Mohamad dalam ucapan perasmiannya menyambut baik penggabungan tersebut dan menyifatkan ia sebagai satu langkah tepat dalam memperjuangkan nasib para petani menuntut hak mereka.

"Orang Melayu kita lihat mereka agak dingin dalam menuntut hak mereka berbanding kaum lain.

"Tetapi dengan penubuhan NGO ini ia merupakan satu petanda baru bahawa mereka sedar akan hak yang sepatutnya tuntut dan perolehi," ucap beliau di hadapan kira-kira 400 orang yang hadir.

Katanya lagi, rakyat Malaysia khususnya golongan petani tidak perlu malu dalam menuntut hak mereka dan sebagai petani mereka perlu tahu apa yang sepatutnya dilakukan.

"Saya tidak menolak yang kita perlu berterima kasih kepada kerajaan dalam subsidi yang diberikan kepada golongan petani seperti racun atau baja.

"Tetapi dalam masa yang sama kita juga perlu sedar bukan sekadar itu sahaja yang kita perolehi tetapi ada banyak lagi yang patut kita dapat.

"Subsidi diberikan, adakah ia sepenuhnya diberikan kepada kita, itu persoalan yang perlu dijawab selain dari tuntutan lain terutamanya masalah kepada golongan pesawah yang tertindas sejak sekian lama," sambung beliau.

Beliau berharap golongan petani di negara ini mendapat pembelaan seperti di negara-negara maju yang memberi pembelaan serta kebajikan sepenuhnya kepada golongan itu.

"Tengok Jepun mahupun korea, kerajaan negara itu membela golongan petani begitu baik sekali kerana mereka tahu dengan cara itu sahaja ia dapat meningkatkan jumlah pertanian negara.

"Tetapi tidak di Malaysia, golongan ini seolah-olah dianaktirikan tanpa pembelaan, sedangkan mereka merupakan perjuang dan pengeluar makan utama negara.

"Ini langkah baik dalam kita kembalikan martabat golongan yang menjaga keselamatan negara melalui makanan utama negara," tambah beliau.

Sementara itu, Pengerusi Lajnah Asas Tani PAS Pusat, Datuk Ir Amiruddin Hamzah dalam ucapannya menyatakan melalui penggabungan itu satu resolusi baru akan dibentuk bagi menjadikan ia sebagai manifesto Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum nanti.

"Melalui penggabungan ini kita akan mengangkat martabat golongan petani, gabungan dari semua NGO peringkat negeri ini akan kita bawa kepada pihak kerajaan.

"Setelah itu satu resolusi baru akan dibentuk dan akan dijadikan satu manifesto kepada kita dalam agenda pertanian pada pilihanraya nanti, jika kita memerintah agenda ini akan kita laksanakan segera," ucap beliau.

Menurut beliau tempoh 24 tahun sejak tahun 1990 dalam pelarasan subsidi padi adalah satu tempoh yang agak lama dan seharusnya kerajaan telah melakukan pelarasan subsidi yang baru kepada golongan pesawah.

"Sampai bila golongan ini kita ingin abaikan, nasib perlu dibela. Kali terakhir adalah 1990 pelarasan subsidi dilakukan.

"Tetapi dalam tempoh 24 tahun kita lihat berapa kali harga minyak ataupun harga beras telah naik. Ini memang tidak adil, nasib pesawah melalui harga padi tidak diselaraskan tetapi nasib kroni melalui harga beras pula dibela.

"Kita desak kerajaan segera membuka mata dalam membela mereka-mereka yang menjadi pesawah agar pendapatan mereka bertambah mengikut arus peredaran ekonomi negara," katanya.

Antara NGO yang turut sama dalam GABETA adalah Maju Tani (Perlis), Bela Tani (Kedah), Badan Bertindak Pesawah Malaysia-BPPM (Kedah), Suara Tani Bangkit (Perak), Bela Nasib Pesawah Kita - BENTAK (Perak), Sahabat Tani (Selangor), Pakat (Selangor), Jejac Tani (Kelantan), Celik Tani (Terengganu) dan Gabung Tani (Johor).

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal. Islam, Pemodenan Pertanian, Pembangunan Desa Selangor, Ustaz Sallehen Mukhyi.
PERTH: Meskipun tiada sebarang isyarat akustik dikesan dalam tempoh 48 jam lepas, misi mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang di Lautan Hindi diteruskan hari ini dengan kawasan pencarian lebih luas.
  
Memasuki hari ke-37, Pusat Penyelarasan Bersama Agensi (JACC) berkata Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia merancang melakukan pencarian visual membabitkan kawasan seluas kira-kira 57,506 kilometer persegi berbanding 41,393 kilometer persegi pada Sabtu.
  
Aset digunakan dalam operasi pencarian hari ini turut diperhebat dengan tambahan dua pesawat tentera berbanding sembilan pesawat semalam.
  
"Sejumlah 11 pesawat tentera, sebuah pesawat awam dan 14 kapal akan membantu usaha mencari hari ini," menurut JACC dalam kenyataan pada Ahad dan menurutnya misi pencarian bertumpu di kawasan kira-kira 2,200 kilometer barat laut Perth.
  
Dalam usaha untuk mengecilkan misi pencarian di dasar laut sebelum Kenderaan Dalam Air Automatik digunakan, JACC berkata Kapal Pertahanan Australia Ocean Shield menerusi alat Pengesan Pinger Ditunda akan cuba mengesan lokasi isyarat kotak hitam pesawat itu.
  
Tatkala pesawat AP-3C Orions meneruskan tinjauan akustik, kapal oseanografi HMS Echo dan Ocean Shield turut melakukan operasi pencarian di kawasan berkenaan, menurut JACC.
  
"Keadaan cuaca hari ini diramalkan berlaku tiupan angin barat laut dengan hujan sekejap-sekejap, ombak setinggi satu meter dalam jarak penghilatan lima kilometer dalam keadaan hujan," menurut kenyataan itu.
  
Rabu lepas, Ketua Penyelaras JACC Ketua Marsyal Udara (B) Angus Houston berkata Kenderaan Dalam Air Automatik akan dikerahkan sebaik sahaja tiada isyarat dikesan.
  
Pihak berkuasa menganggarkan bateri kotak hitam mungkin boleh bertahan 10 hari lebih lama daripada jangka hayat 30 hari sebelum ia berhenti menghantar isyarat getaran.
  
Kotak hitam pesawat itu yang merekodkan rakaman data penerbangan dan rakaman suara dalam kokpit, mungkin dapat memberi jawapan kepada persaolan tentang apa yang berlaku kepada MH370 yang melencong beribu-ribu kilometer daripada laluan biasa  Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac.
  
Penerbangan MH370, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam dan hilang daripada imbasan radar kira-kira sejam kemudian semasa berada di ruang udara Laut China Selatan. Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi hari sama.
  
Misi mencari pesawat itu melibatkan pelbagai negara, pada mulanya di kawasan Laut China Selatan dan kemudiannya - selepas pesawat itu dikesan melencong daripada laluan asal - di sepanjang dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga utara Thailand dan koridor selatan dari Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi.
  
Berikutan hasil analisis terhadap data satelit, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) merumuskan Penerbangan MH370 terbang di sepanjang koridor selatan dan kedudukan terakhirnya di tengah-tengah Lautan Hindi, barat Perth.
  
Najib kemudian mengumumkan pada 24 Mac, 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200 itu, Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi". - Bernama
Fakta bukan mcm umno auta
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang mendapat jolokan Taman Ilmu dan Budi (The Garden of Knowledge and Virtue) sering mendapat perhatian pihak dalam dan luar kampus lantaran pelbagai isu yang melatari kanvas masa dan sejarah kampus tersebut.

Antaranya seperti penukaran penggunaan songkok kepada “mortar board” sewaktu majlis konvokesyen UIAM (sedangkan penggunaan songkok amat sinonim dengan imej UIAM), pemecatan Presiden Majlis Perwakilan Pelajar (SRC) sekitar tahun 2002/2003, pemecatan Dr. Aziz Bari; pakar perlembagaan dan pensyarah undang-undang yang dianggap sebagai tindakan mengampu pemerintah, pembatalan program-program ilmiah anjuran pelajar di saat-saat akhir atas arahan pihak pentadbiran, pilihan raya kampus yang berjalan sebanyak dua kali, campur tangan pihak pentadbir khususnya Timbalan Rektor Hal Ehwal Pelajar dalam mencatur kerusi Presiden MPPUIAM sekarang dan yang terbaharu dalam bulan April ini pihak pentadbiran UIAM “berselera besar” untuk membina semula pintu gerbang masuk (entrance gateway) dan pancuran air (water fountain) yang dianggarkan kos pembinaannya berjumlah RM5 juta.

Seperti yang dimaklumkan oleh Presiden UIAM yang terbaru, Tan Sri Dr. Rais Yatim, ada pihak yang “bermurah hati” untuk menderma RM5 juta agar pintu gerbang utama dan  pancuran air itu dibina semula, dan bagai sudah dirancang semua reka bentuk dan kira-kira kos awal sudah dibentangkan kepada beliau.

Tidak lain dan tidak bukan ia merupakan salah satu lagi projek pembaziran yang tidak mendatangkan manfaat akademik kepada universiti dan boleh disifatkan hanya untuk kepuasan pihak tertentu sahaja.

Umum mengetahui UIAM bakal menuju status “Research University”, lantas mengapa perkara ini dipandang sepi dan tidak bersungguh sedangkan perkara yang bukan keutamaan diberi perhatian?

Sekali imbas, pasti terlintas soalan di dalam hati, sejauh manakah kesungguhan khususnya pihak pentadbir dan para kakitangan akademik dalam mencapai matlamat ini, dan mengapa mereka lebih rela untuk memberi perhatian yang serius terhadap projek ini lebih daripada meningkatkan mutu akademik dan prasarana kampus yang dilanda pelbagai masalah.

Atau adakah cara ahli politik Umno yang baru menduduki kerusi empuk Presiden UIAM mengurus wang menjadi imej baru UIAM usai projek ini bermula?

Ironi dengan cerita projek berskala besar tersebut, sebenarnya pelbagai masalah melingkari isu kebajikan pelajar dan kakitangan akademik yang mungkin sengaja dipandang enteng oleh pihak pentadbiran kampus.

Isu penutupan pendingin hawa selepas pukul 5.30 petang yang mendatangkan kesulitan kepada para pelajar dan pensyarah yang masih mempunyai kelas, kekurangan prasarana dan fasiliti kampus seperti kerusi, meja dan LCD yang rosak di dewan-dewan kuliah bertahun-tahun, isu sungai yang kotor dan tidak dalam lantaran mendapan pasir hasil projek di pinggir UIAM, penutupan kafetaria Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim tanpa sebarang notis dan perbincangan dengan wakil peniaga dan pelajar, isu tidak cukup penajaan terhadap atlet sukan UIAM yang dihantar untuk bertanding serta dalam bulan lepasterjadinya “polisi separuh masak” pihak pentadbiran UIAM yang menutup pintu gerbang utama untuk pelajar selepas pukul 12 malam dan pelajar terpaksa melalui pintu 3 (pintu belakang), kesannya para pelajar khususnya siswi diancam dengan cubaan jenayah ragut.

Terlalu banyak ketempangan yang timbul dan pihak pentadbir seolah-olah memejamkan mata di atas permasalahan kebajikan dan akademik yang timbul di tengah-tengah warga kampus.

Setiap polisi dan tindakan yang diambil oleh pihak pentadbir langsung tidak mengambil kira pandangan suara pelajar walaupun sudah ada MPP sebagai medium untuk pelajar meluahkan pendapat, dan sering kali kelihatan pihak pentadbir akan melaksanakan dahulu dasar, terlihat ada “flip-flop” baru ingin melihat pendapat pelajar.

Adakah pelajar dan kakitangan akademik hanya bahan uji kaji sesuatu dasar dan polisi? Sepastinya tidak. Malah lebih buruk bilamana pihak pentadbir menekan suara pelajar dengan memberi amaran dan memarahi mereka seandainya mengutarakan isu ini di dalam dewan mesyuarat.

Dalam isu projek berskala besar RM5 juta ini, seandainya dana tersebut digunakan untuk menampung dan memperbaiki masalah prasarana dan fasiliti yang timbul, pasti ia dapat mendatangkan manfaat yang lebih besar kepada pelajar dan kakitangan akademik, dan ia akan menguntungkan semua pihak berbanding pihak-pihak tertentu sahaja.

Pada sisi pandang Islam terhadap alam bina (Islamic Built Environment), terdapat hukum-hukum yang mendasari setiap pembinaan sesuatu bangunan. Antaranya wajib, mubah dan haram.

Hukum membina sesuatu bangunan menjadi wajib bila mana ia menjadi keperluan dan mendatangkan maslahah kepada umum, sebagai contoh pembinaan sekolah.

Sementara itu ia menjadi mubah (disukai) bila mana sesebuah bangunan itu masih elok dan dan tidak perlu lagi untuk diubah suai dan dibina semula kerana tidak dapat terdapat “physical defects”(kecacatan fizikal) pada bangunan tersebut.

Ia akan menjadi haram bila mana bangunan itu didirikan untuk dasar bermegah-megah, tidak mendatangkan manfaat kepada masyarakat sekitar dan penggunanya sendiri, serta ia tidak lebih sekadar penambah nilai estetika dengan adanya bangunan tersebut.

Dalam projek RM5 juta ini, ia dikhuatiri jatuh kepada hukum haram kerana ia melibatkan pembaziran wang dalam jumlah yang besar hanya untuk pintu gerbang utama dan pancuran air, sedangkan di sana banyak lagi permasalahan kebajikan dan akademik yang timbul.

Dalam masa yang sama, struktur binaan pintu gerbang utama dan pancuran air masih utuh dan elok, serta tidak terdapat kecacatan fizikal atau keretakan pada struktur binaan yang mendesak ia perlu dibina semula.

Dalam projek ini yang turut disertai oleh pihak Kulliyyah Seni Bina dan Reka Bentuk Alam Sekitar selain pihak pentadbir, seharusnya mereka bertindak lebih arif dalam memainkan peranan yang penting sebagai “project management consultant” (PMC) dalam menasihati Presiden UIAM yang “bermurah hati” untuk menderma RM5 juta tersebut agar ia dapat disalurkan kepada perkara yang lebih menjadi keutamaan.

Terlalu banyak masalah prasarana dan fasiliti yang timbul dan ia semuanya mesti diselesaikan terlebih dahulu, tidak perlulah tergesa-gesa untuk membina semula pintu gerbang utama dan pancuran air yang baharu, sedangkan pancuran air yang ada sekarang baru sahaja dibuat semula dalam beberapa tahun lepas. Bukankah ini satu pembaziran wang ringgit?

Keutamaan harus diberikan kepada keselesaan prasarana dan fasiliti serta matlamat UIAM untuk mencapai taraf “Research University” agar suasana pembelajaran yang kondusif dan teratur dapat diwujudkan terlebih dahulu.

Tidak ada makna seandainya diwujudkan pintu gerbang utama dan pancuran air yang baharu sedangkan taraf akademik universiti masih di takuk yang lama, “tangan-tangan jahat” politik luar masih menekan suara pelajar dan menyekat kegiatan akademik mereka, para pentadbir kampus bebas meletakkan dana pada tempat yang mereka rasa “sesuai” di samping para pensyarah ditakutkan dengan tindakan tatatertib dan surat tunjuk sebab seandainya berbeza pendapat dengan pihak pentadbir UIAM.

Para pelajar dan kakitangan akademik tidak mahu melihat UIAM hanya menjadi “padang permainan” elit pemerintah dalam mencorak laluan perjalanan akademikdan perubahan fizikal UIAM dengan projek-projek yang tidak mendatangkan manfaat terbanyak.

Sudah sampai masanya pihak pentadbiran kampus berhenti bertindak sesuka hati dalam mencatur dasar dan polisi kampus tanpa menilai suara pelajar dan kakitangan akademik selain membiarkan diri “digembala” oleh aparat politik luar.

Para pensyarah juga seharusnya lebih berani dalam menyuarakan pendapat menegur kesilapan pihak pentadbiran kampus, bukan setakat berani menghentam mereka dalam dewan kuliah di hadapan para pelajar.

Majlis Perwakilan Pelajar (SRC) UIAM pula yang dilihat lebih agresif melalui exco-exconya dalam memperjuangkan hak dan suara pelajar, ini satu perkembangan yang membanggakan.

Walaupun mempunyai presiden MPP yang dinobatkan sebagai “Tokoh Mahasiswa Kebangsaan”, dia tidak lebih sekadar menjadi “pak turut” terhadap pihak pentadbir kampus dan lebih menghabiskan masa berjalan “ke sana-sini” di luar kampus berbanding melihat lebih dekat masalah kebajikan pelajar dan kakitangan akademik.

Semua tindakan tidak masuk akal dan menghina nilai akademik kampus ini mesti dihentikan serta-merta.

Penulis ialah pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).
















PENGHINA ULAMA2.DALAM FB MAGERET JANNAH

Tiada ulasan: