Khamis, 19 Disember 2013

MUNGKIN KUTIPAN TOL....MINTA SEDEKAH CARA MODEN...JIKA PEMBAYAR TOL TIDAK REDA...AKHIRAT MEREKA NI AKAN DIDAKWA....SEBAB PEMBAYAR UNGKIT

54 peratus tak percaya hujah ekonomi k'jaan

Lebih dari separuh responden yang ditinjau oleh pusat kajian Merdeka Center berkata mereka “tidak percaya dengan kenyataan kerajaan mengenai ekonomi”.
Malah, seorang dari setiap lima orang yang diselidik dalam tinjauan itu berkata mereka “amat tidak percaya” dengan kenyataan berkenaan.

Tinjauan berkenaan meminta responden menyenaraikan masalah utama yang dihadapi negara ini dan mendapati isu ekonomi menjadi kebimbangan utama yang digariskan oleh 67 responden.

Kebimbangan lain yang disenaraikan di tahap lebih rendah ialah isu kaum, isu politik, jenayah dan masalah sosial.

Selain itu, kira-kira 55 peratus dari 1,000 rakyat Malaysia yang menjadi responden dari seluruh Malaysia berkata mereka tidak memahami Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dibentangkan oleh perdana menteri dalam Bajet 2014.

Merdeka Center: Populariti Najib menjunam
4:59PM Dis 18 2013
VIDEO l 0:54 minit
Satu tinjauan baru oleh pusat kajian Merdeka Center mendapati populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di kalangan pengundi menjunam 10 mata kepada 52 peratus dalam bulan Disember berbanding Ogos tahun ini.

Menurut Merdeka Center, tinjauan itu dibuat di kalangan 1,005 orang responden terdiri daripada pengundi Melayu, Cina dan India di semenanjung Malaysia di antara 4 hingga 12 Disember 2013.

"Masa culaan ini dibuat adalah selepas pengurangan subsidi bahan bakar pada September 2013, pembentangan belanjawan negara 2014 sewaktu kerajaan mengumumkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan kenyataan tambahan berkenaan kenaikan tarif elektrik yang dijangka bermula pada Januari 2014," kata Merdeka Center dalam kenyataannya.

Data berkenaan merekodkan tahap populariti Najib yang paling rendah sejak dilantik sebagai perdana menteri pada September 2009.

Populariti beliau direkodkan paling banyak merosot di kalangan pengundi masyarakat India iaitu sebanyak 19 peratus – 76 peratus pada Ogos lalu dan kini menjunam kepada 57 peratus.

Bagaimanapun, populariti Najib hanya merosot sedirkit di kalangan pengundi tanpa capaian Internet – sebanyak lima peratus sahaja berbanding pengundi tanpa capaian Internet dengan kadar kemersosotan lebih dua kali ganda sebanyak 12 peratus.

Kajian yang sama juga mendapati sebahagian besar responden tidak faham bagaimana GST akan memanfaatkan mereka.

"Culaan ini mendapati 55 peratus daripada pengundi semenanjung Malaysia melaporkan mereka kurang faham bagaimana GST akan berfungsi dan memberi kesan kepada mereka," kenyataan itu dipetik.

Di samping itu, 54 peratus daripada responden juga tidak percaya kepada kenyataan pemimpin kerajaan berkenaan situasi ekonomi negara, menurut Merdeka Center.

Khalid jawab Khalid: Projek lewat perkara biasa

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan kelewatan sesuatu projek siap adalah perkara biasa, sekali gus menolak kritikan anggota Parlimen Shah Alam Khalid Samad hari ini.

"Dalam 1,500 projek, mungkin hanya 10 yang mengalami kelewatan. Jadi itu bukan masalah besar. Kelewatan dan kecepatan sesuatu projek disiapkan ialah perkara biasa.

"Kita kena biarkan PBT (pihak berkuasa tempatan) untuk menjalankan tugas mereka kerana sebelum ini beberapa projek telah pun disegerakan pemberian CF (sijil menduduki).

"Namun ia memberi kesan negatif apabila pembeli berpindah masuk ke rumah mereka agak kecewa dengan hasil kerja (yang disegerakan itu)," jelasnya dalam sidang media di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor hari ini.

NONEKhalid Samad (kanan) hari ini antaranya menegur, pentadbiran kerajaan negeri dan juga PBT sedia ada menimbulkan banyak kerenah birokrasi sehingga menimbulkan konflik dengan pemaju.

Katanya, kerajaan negeri dan PBT sepatutnya dapat mentadbir dengan bersih dan pada masa yang sama menjalin kerjasama yang baik dengan sektor swasta dan bukan "berlaga" antara satu sama lain.

Pemimpin PAS itu memberi contoh dua projek di Shah Alam, iaitu pembinaan jalan alternatif ke Padang Jawa dan pembinaan satu kompleks pameran perabot yang masih belum selesai.
Guan Eng: Saya juga baik dengan Salleh Man

Ketua Menteri Pulau Pinang menafikan bahawa timbalan presiden PAS Mohamad Sabu dilantik sebagai pesuruhajaya PAS negeri tersebut ekoran hubungan baik antara mereka berdua.

Mohamad diketahui mempunyai hubungan baik dengan setiausaha agung DAP sejak kedua-duanya ditahan bawah ISA pada 1987.

Lim berkata beliau menghormati kepimpinan pusat PAS yang melantik Mohamad ke jawatan tersebut, namun berpendapat bahawa hubungan baik tersebut bukanlah satu kriteria pelantikan berkenaan.

Katanya, beliau juga mempunyai hubungan baik dengan bekas pesuruhjaya sebelum itu, Datuk Salleh Man, yang menamatkan khidmat selama lapan tahun di jawatan tersebut.

Salleh yang merupakan satu-satunya ADUN PAS di negeri itu mewakili kerusi berkenaan untuk penggal kedua kali ini.

"Saya ada hubungan baik dengan Salleh. Dia juga kata dia ada hubungan baik dengan saya.

"Jadi saya tak fikir (hubungan baik) itu satu kriteria. Ia keputusan dari PAS dan sama ada Salleh atau Mat Sabu, kami kenali kedua-duanya dan kami akan terusnya kerjasama kami,” katanya kepada pemberita hari ini.

Lim berkata keadaan itu bukannya seperti yang digambarkan “sesetengah pihak”, kerana PAS mempunyai alasan sendiri untuk menggantikan Salleh dengan Mohamad,” katanya.

K'jaan BN diingatkan pada manifesto kurangkan tol
3:51PM Dis 18 2013
Anggota Parlimen Kepala Batas daripada BN R Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican hari ini mengingatkan kerajaan BN kepada akujanji mereka sendiri dalam pilihan raya berhubung kos sara hidup sebelum menaikkan kadar tol lebuh raya.

NONEKatanya, dalam akujanji itu, BN secara spesifik berjanji mengurangkan kadar tol antara bandar secara berperingkat-peringkat dalam agenda pembangunan infrastruktur bertaraf dunia dan pembangunan luar bandar.

"Cadangan kenaikan kadar tol yang dikemukakan oleh pihak kerajaan wajar dikaji semula secara menyeluruh.

"Kenaikan dalam apa sahaja kuantum, akan menyukarkan rakyat khususnya dalam bandar, dan kalangan mereka yang sentiasa perlu menggunakan laluan bertol, baik dalam bandar mahupun antara bandar."
'Keputusan akhir tetap di tangan lembaga pengarah'

Kerajaan Selangor mengarahkan anak syarikatnya seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang memiliki pegangan minoriti saham di beberapa syarikat lebuh raya menentang kenaikan kadar tol tahun depan.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagaimanapun mengaku keputusan terakhir akan dibuat lembaga pengarah lebuh raya berkenaan dan bukan keputusan kerajaan negeri.

NONE"Kami telah arahkan ahli lembaga pengarah yang mewakili PKNS dalam syarikat konsesi membuat beberapa cadangan kepada syarikat ini untuk meminta tidak dinaikkan tol tersebut demi menjaga kepentingan rakyat.

"Kita harap perkara ini dapat dibincangkan dalam mesyuarat lembaga syarikat," kata Khalid dalam sidang media selepas mesyuarat exco hari ini.

Ketiga-tiga lebuh raya itu ialah Lebuh Raya Shah Alam (Kesas), Lebuh Raya Damansara-Puchong (LDP) dan Lebuh Raya Sprint di mana PKNS memiliki tidak lebih 30 peratus saham di setiap satu syarikat.
Khalid berkata walaupun tidak mempunyai kuasa majoriti, kerajaan negeri Selangor bertanggungjawab dan wajib sedaya upaya menunaikan tanggungjawab ke atas warga Selangor.
"Saya pasti pemegang majoriti saham berkenaan akan lebih memikirkan soal aliran wang dan bukannya hal ini... tapi apapun, Kerajaan Negeri mempunyai tanggungjawab terhadap rakyat.
Menurut Khalid, PKNS telah mendapat pulangan pelaburan yang tinggi.

“Kita rasa pulangan pelaburan PKNS sudah cukup baik dan tak perlu dtingkatkan lagi menerusi kenaikan harga tol,” jelas beliau.

"Kita tidak perlu ambil kesempatan mengaut keuntungan melampau hanya kerana Kerajaan Pusat gagal memastikan aliran tunai yang baik," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Penasihat ekonomi Selangor Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berkata, beliau setuju untuk mengeluarkan arahan kepada wakil kerajaan dalam syarikat konsesi untuk tidak menyokong kenaikan tol.

Semalam, 15 lebuh raya, kebanyakannya sekitar Kuala Lumpur, dilaporkan akan menaikkan kadar tol antara 50 sen hingga RM2 bermula 1 Januari tahun depan.

Selangor melalui Kumpulan Perangsang memiliki 20 peratus saham masing-masing di Lebuh Raya Damansara-Puchong (LDP) dan Lebuh Raya Sprint manakala PKNS menguasai 30 peratus saham di Lebuh Raya Shah Alam (Kesas).
Guan Eng: PM pernah runding, sekat kenaikan tol
4:35PM Dis 18 2013
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berkata kerajaan BN sebelum ini berjaya membuat rundingan dengan pemegang konsesi lebuh raya untuk mengekang kenaikan kadar tol.
Kata, BN berjaya berbuat demikian pada 2010, yang membolehkan kenaikan harga tol dibekukan selama lima tahun.
Jelasnya, perdana menteri pada 15 Oktober tahun 2010 mengumumkan pembekuan kadar tol selama lima tahun bagi Lebuh Raya Utara Selatan dan empat lebuh raya sewaktu membentangkan belanjawan 2011.

"Kerajaan BN pada masa itu mendakwa berjaya merundingkan semula perjanjian baru dengan PLUS supaya pembekuan selama lima tahun terhadap kenaikan tol dipersetujui.

"Oleh kerana itu, kerajaan BN sepatutnya tidak berbohong dengan mendakwa perjanjian lebuh raya tidak boleh dirunding semula untuk menghalang kenaikan tol buat syarikat-syarikat yang sudah memperoleh pulangan atas pelaburan mereka dalam kos membina tol apabila ia dirunding semula pada 2010," katanya dalam satu kenyataan.

Kumpulan Islam selar menteri isu tol
2:14PM Dis 18 2013
Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang menyarankan pengguna menggunakan jalan biasa jika tidak selesa dengan kenaikan kadar tol diselar kumpulan Islam.

NONEMereka melihat kenyataan itu sebagai celupar, angkuh, biadap serta tidak mempedulikan kesengsaraan rakyat.

Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) antaranya amat kesal dengan kenyataan tersebut dan menyifatkan sebagai penghinaan terhadap rakyat terbanyak.

"Beliau (Wahid) sewajarnya memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia atas keceluparan yang begitu biadab," kata presidennya Amidi Abd Manan (kiri) dalam kenyataan semalam.

Abim turut memberikan komitmen turut berkempen menentang kenaikan tol dan pelbagai harga barangan dan perkhidmatan yang menurutnya makin menjerut leher rakyat biasa.

Wahid (bawah) pada Isnin dilaporkan berkata, pengguna jalan raya boleh memilih untuk menggunakan jalan alternatif jika menganggap kenaikan tol terlalu tinggi.
NONESementara itu, Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) pula menyatakan rasa terkejut mereka dengan kenyataan "kurang bijang" Wahid itu.

"Kita menganggap kenyataan yang dikeluarkan beliau bersifat angkuh tanpa mengambil peduli kesengsaraan yang dilalui oleh rakyat melalui siri-siri penderaan satu demi satu di negara ini.

"Ini bukan soal nak bayar tol atau tidak, juga bukan soal perjanjian konsesi yang terkandung, tetapi ini soal kesungguhan kerajaan untuk mengurangkan beban dan kesengsaraan rakyat," kata Pengerusi majlis politiknya Ahmad Afif Zulkipli.

 

 

Tiada ulasan: