Selasa, 10 Disember 2013

JALAN DITUTUP OK LAGI....JANGAN HATI DAH TERTUTUP MENERIMA KEBENARAN....TAK DAPEK ADEN MENOLONGNYA

Soalan:
 1. Apabila berlaku kematian membabitkan pembesar negara. Kita sering melihat sebahagian rakyat memakai pakaian tertentu seperti baju hitam/sokong berlilit putih dan sebagainya. Adakah amalan ini ada dalam ajaran Islam?

2. Sebagai kakitangan kerajaan, adakah wajar saya mematuhi arahan ini sekiran bukan daripada ajaran Islam?

Jawapan 1:
Dalam ajaran Islam, yang diwajibkan berkabung hanyalah isteri kematian suami iaitu selama 4 bulan 10 hari. Ini telah ditegaskan oleh al-Quran dan al-Sunnah. Dalam Surah al-Baqarah ayat 234, maksudnya:

“Dan mereka yang meninggal dunia antara kamu dengan meninggalkan isteri-isteri, hendaklah mereka menangguh (menunggu iddah) selama empat bulan, 10 hari..”.

Dalam hadis Nabi SAW bersabda:

“Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian suaminya, iaitu empat bulan 10 hari.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Berkabung dengan pantang larangnya mempunyai latar sejarah yang tersendiri yang berasal daripada amalan masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. Walau bagaimanapun, Islam membuang amalan buruk yang ada padanya dan mengekalkan atau menambah nilai-nilai baik agar dapat menjaga serta memelihara nama baik seorang isteri.

2. Hadis Nabi SAW:

“Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian suaminya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hadis ini menunjukkan bahawa selain isteri, tidak dibolehkan berkabung melainkan keizinan atau kelonggaran kepada wanita yang kematian keluarga, dengan syarat tidak lebih dari tiga hari. Sebab itu dalam riwayat Zainab binti Abi Salamah, dia berkata,

“Aku masuk menemui Ummu Habibah r.ha iaitu isteri Nabi SAW ketika sampainya berita kematian ayahnya Abu Sufyan r.a dari negeri Syam. Pada hari ketiga setelah ayahnya (Abu Sufyan) meninggal, Ummu Habibah meminta minyak wangi lalu mengusapkannya pada kedua sisi wajahnya dan kedua pergelangannya. Beliau berkata: Demi Allah! Aku sebenarnya tidak berkeinginan terhadap wangian, cumanya kerana aku pernah mendengar Rasulullah SAW : Tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat untuk berkabung atas kematian melebihi tiga hari, kecuali atas kematian suaminya, iaitu empat bulan 10 hari.”

3. Telah wafat Rasulullah SAW sedangkan para sahabat baginda yang amat mengasihi baginda tidak melakukan amalan berkabung. Telah wafat para khalifah yang sangat mulia; Abu Bakr, Umar, Uthman, ‘Ali dan seluruh para sahabat Nabi SAW yang mulia, umat Islam tidak pernah membuat amalan berkabung! Telah meninggal ‘Umar bin ‘Abd al-Aziz khalifah yang agung, umat Islam juga tidak berkabung. Padahal mereka lebih layak untuk ditangisi dan berkabung –jika diizinkan.

Generasi mereka lebih faham dan menghayati Islam dibandingkan kita. Telah meninggal ramai ulama yang sangat besar dan berjasa seperti para tabi’in, para imam hadis dan fekah, tidak pula umat Islam berkabung. Apakah ada sesiapa yang lebih mulia dari mereka semua untuk kita berkabung?

4. Maka amalan berkabung sempena kematian pembesar atau kerabat istana bukanlah dari ajaran Islam. Bahkan menyanggahi apa yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. Mereka yang meninggal pada hari ini tidak lebih mulia dari insan-insan soleh bermula Rasulullah SAW dan selepas baginda. Jika kematian mereka pun umat tidak berkabung kerana mematuhi arahan Rasulullah SAW, apakah kita merasai pembesar dan kerabat yang meninggal pada zaman ini lebih mulia dari mereka? Sama sekali tidak.

Jawapan 2:
Sabda Nabi SalLahu alayhi wasallam :

"Tiada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat pada Khaaliq (Allah)" - Hadis Riwayat Ahmad, Syaikhan, Abu Daud, Nasaie dan Ibnu Majah.

Saudara tidak wajar untuk mematuhi arahan yang bercanggah dengan syariat (sekalipun arahan tersebut datang daripada pemimpin Islam). Cubalah sedaya upaya untuk tidak terlibat dengan sebarang perkara yang tidak terkandung dalam ajaran Islam  seperti berkabung dan juga program yang melalaikan umat Islam.

KUANTAN: Mahasiswa ataupun golongan belia adalah asset negara. Mereka adalah tempat penilaian sejauh mana kualiti sesebuah negara itu pada masa hadapan. Kini, negara kita telah dilanda krisis bencana alam yang sungguh dahsyat sehingga dilaporkan kematian khususnya di negeri Pahang.
Tahukah anda lebih 40,000 mangsa banjir yang dilaporkan terpaksa di pusat pemindahan di Pahang? Kita juga dapat lihat sumbangan-sumbangan daripada parti pihak kerajaan mahupun pembangkang dalam isu ini. Persoalannya, dimanakah sumbangan mahasiswa dalam isu ini?

Disebalik kegelutan tersebut, Mahasiswa di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kuantan (UIAMK) telahpun memberikan bantuan tenaga dan kewangan sejak pada hari rabu yang lepas. Kini, di bawah Majlis Perwakilan Pelajar UIAM, Kuantan (MPPUIAMK), mereka telah menganjurkan sebuah program yang diberi nama IIUM Kuantan Flood Relief pada hujung minggu lalu. Terdapat empat program yang dijalankan sepanjang program tersebut:

1. Derma Kilat

MPPUIAMK dengan kerjasama semua persatuan dan jawatankuasa kolej kediaman telah berjaya untuk menggerakkan derma kilat di setiap kelas dan bilik termasuk masjid UIAMK. Kami berjaya mengumpulkan lebih RM 5,000 hasil sumbangan pelajar. Kami juga membuka ruang kepada pelajar yang ingin menyumbang dari sudut material seperti baju, seluar, cadar, selimut, tudung dsb. Sumbangan di dalam bentuk wang ini akan digunakan untuk membeli bahan makanan dan makanan kering untuk disediakan kepada mangsa banjir.

2. Bilik gerakan banjir dan Pusat pemulihan banjir

Dibawah aktiviti ini kami menyediakan sebanyak 2 buah kelas bertempat di Pusat Hentian Pelajar@One Stop Center(OSC) yang memuatkan sebanyak 12 keluarga daripada mangsa banjir. Bilik gerakan banjir akan menjadi pusat pelajar bertujuan sebagai :

i.Pusat perhubungan pelajar dengan jawatan kuasa pusat-pusat banjir sekitar kuanta

Hasil mesyuarat bersama MBP dan para pentadbir UIAM Kuantan, lebih 11 kawasan telah dikenal pasti yang memerlukan bantuan kecemasan.

ii. Pusat pengumpulan sumbangan pelajar disudut material dan kewangan.

Barang-barang yang telah disumbangkan oleh pelajar akan dibahagikan kepada barang kanak-kanak, dewasa, tudung, selimut dan cadar.

iii. Pusat informasi dan maklumat

Bilik ini juga digunakan untuk memberi maklumat tentang selok belok jalan di kuantan ini serta maklumat tentang keadaan di pusat pemulihan banjir bagi memudahkan pelajar-pelajar yang ingin membantu mangsa banjir dengan menaiki kenderaan sendiri. Melalui pusat ini, mereka mengagihkan tenaga kerja ke kawasan yang memerlukan bantuan.

3. Outreach

Melalui kerjasama MBP tadi, MPPUIAMK akan menyediakan 2 buah bas yang akan bergerak ke pusat pemulihan banjir di sekitar Kuantan. Outreach ini akan dijalankan selama 2 hari melalui kerjasama MBP ini. Alhamdulillah, Kami telah menerima sebanyak 112 pelajar yang bersedia menjadi sukarelawan untuk program ini. Antara kawasan yang telah dikenal pasti tersebut adalah di Sekolah Jenik Kebangsaan Chung Ching, Sekolah Kebangsaan Belukar, Maahad Darul Fikri, Chendering, Sekolah Kebangsaan Panglima Perang dan Sungai Isap.

4. Penyediaan makanan

Proses penyediaan makanan ini akan dikendalikan oleh pelajar UIAMK yang mengambil kursus dietetic@pemakanan. Proses ini akan dijalankan di bangunan Kuliyyah Sains Kesihatan Bersekutu. Proses seperti memasak, membungkus dan memindahkan makanan-makanan telah dijalankan oleh pelajar-pelajar UIAM tahun dua dan tiga kuliyyah dietetic. Dengan kerjasama semua pelajar, kami telah Berjaya menyediakan 500 set makanan untuk tengahari dan 300 set makanan pada malamnya untuk dibahagikan kepada semua kawasan yang terpilih.

Sekiranya anda berminat untuk memberi sumbangan untuk program kami anda boleh bank inkan kepada nombor akaun Bank Muamalat IIUM KUANTAN iaitu 06010002738719.


Petugas menyediakan makanan untuk mangsa banjir.

KUALA LUMPUR: Pemuda DAP Selangor menghantar bantuan barangan keperluan kepada mangsa banjir di Mentakab, Pahang semalam.

Ketua Pemuda DAP Selangor, Chua Yew Choong berkata, Pemuda DAP Selangor memutuskan untuk menghantar bantuan itu memandangkan keadaan banjir kali ini amat serius.

“Malah, kawan kami di sana juga memaklumkan kekurangan barangan keperluan. Jadi, kami putuskan penghantaran ini minggu lalu," ujarnya dipetik Roketkini.

Katanya, walaupun masa singkat, maklum balas daripada rakyat sangat bagus, dan pihaknya dapat kumpulkan banyak sumbangan dalam masa yang singkat.

“Selain barangan keperluan, kami juga kumpulkan wang tunai berjumlah RM400, serta cek yang akan dijumlahkan nanti,” katanya pada sidang media di ibu pejabat DAP Selangor, Petaling Jaya, semalam.

Sumbangan berupa makanan dan barangan kering seperti pakaian dan selimut itu dikumpulkan di ibu pejabat DAP Selangor pada Sabtu dan Ahad lalu, dan dihantar ke Mentakab menggunakan lori dengan berat tiga tan.

Turut mengiringi adalah Bendahari DAP Selangor, Chan Huan Guan; Setiausahan Organisasi DAP, Mohamat Samat dan Penolong Setiausahanya, Firdaus Babh.

Dalam pada itu, Firdaus Babh berharap sumbangan itu akan dapat meringankan beban yang ditanggung mangsa.

“Pemuda DAP Selangor cuba buat apa yang terdaya untuk membantu. Semoga ini dapat meringankan serba sedikit bebang mereka,” katanya lagi.
Saya terbaca kenyataan seorang pemimpin sebuah parti politik yang menyebut tentang Syiah. Katanya, ciri utama Syiah ialah menipu. Saya sekadar ingin memberikan respons ringkas sahaja.

Jika ciri utama Syiah disebut oleh beliau sebagai menipu, maka nasionalis sekular pun tidak kurang menipu berbanding Syiah.

Tidakkah menipu namanya apabila mewar-warkan kononnya berjuang untuk kepentingan agama namun di dalam masa yang sama bekerja untuk membelakangi syariat agama tersebut?

Tidakkah menipu namanya apabila bermegah-megah dengan binaan masjid yang banyak dan indah tetapi tidak berusaha mendaulatkan hukum Allah SWT? Sedangkan Allah SWT yang disembah di dalam masjid itu ialah Allah yang sama yang berkuasa di luar masjid? Atau mereka menyembah tuhan yang berlainan di dalam dan di luar masjid?

Hakikatnya, nasionalis sekular lebih hebat menipu berbanding Syiah. Syiah ialah musuh yang sudah muncul sejak berbelas abad. Ciri-ciri akidah mereka telah ditulis dan diterangkan oleh para ulama Sunnah di dalam banyak penulisan. Tinggal lagi, menjadi peranan para ulama untuk memastikan umat Islam tidak terjebak dengan penyelewengan Syiah.

Saya tidak menyatakan Syiah tidak bahaya, tetapi saya agak pelik apabila sang harimau tiba-tiba berlagak baik mengingatkan sekumpulan kambing tentang bahaya serigala. Baguslah kalau harimau tiba-tiba ingin menjadi baik, tetapi sekurang-kurangnya bersihkanlah taring dan kuku terlebih dahulu daripada daging mangsa.

Alasan untuk mengingatkan masyarakat tentang bahaya Syiah ialah agar umat Islam tidak berpecah belah. Saya sokong bahawa Syiah tidak wajar wujud di negara ini.

Namun dengan meletakkan alasan agar umat Islam tidak berpecah belah menampakkan pemimpin berkenaan masih kabur dalam terang. Benarlah tanpa lampu suluhan akidah yang benar, meraba-rabalah dalam kegelapan sekalipun mata tidak buta.

Manusia hanya boleh bersatu dengan Islam. Bukan seruan kebangsaan yang boleh menyatukan manusia. Usahlah disebarkan khurafat moden bahawa merekalah satu-satunya tempat untuk Melayu bergantung.

Sedarkah bahawa dahan yang didakwa kuat itu sedang mereput dimakan anai-anai?

Di zaman Rasulullah SAW, bangsa Habsyah dan bangsa Parsi boleh tunduk di bawah naungan Islam dan bukannya seruan kebangsaan. Rasulullah SAW seorang yang berbangsa Arab tidak pernah sesekali menyeru kepada semangat kebangsaan.

Bahkan sekalipun bangsa Arab seringkali mendakwa diri mereka sebagai bangsa yang mulia, ia tidak sekali-kali diungkapkan oleh baginda Rasulullah SAW. Inilah yang memikat bangsa lain untuk tunduk kepada Islam.

Jika nasionalis sekular itu benar-benar mahu masyarakat bersatu, campakkanlah ke laut ideologi kebangsaan yang tidak membawa apa-apa manfaat itu. Palsunya seruan yang dilaungkan sehingga bangsa pun tidak pernah dijaga. Kelantan menjadi bukti nyata. Negeri Melayu dipinggirkan dari pembangunan semata-mata kerana kerasukan politik sang harimau yang berpura-pura baik.

Justeru, janganlah mendabik dada diri sangat sebagai pembela Islam dengan menghentam Syiah. Masyarakat sudah bijak untuk menilai bahawa bukannya Syiah yang ingin diserang, tetapi parti lawan yang semakin mendapat sambutan.

Jika benar ingin membasmi Syiah, lakukan sahaja tangkapan dan tidak perlu berdolak-dalik. Soalnya, bagaimana ingin membuat tangkapan sedangkan di dalam parti sendiri pun berselindung penganut ajaran sesat.

Saya tidak menamakan sesiapa di dalam tulisan ini. Alhamdulillah jika ia boleh difahami dengan baik.

Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,
Al-Mursyidul Am Parti Islam Se-Malaysia (PAS)

Bertarikh: 7 Safar 1435H bersamaan 10 Disember 2013M
KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu tidak gentar dengan kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk mendedahkan bukti secara terperinci mengenai pemimpin PAS yang terlibat dalam fahaman Syiah.

Mohamad berkata, beliau sudah biasa dengan tuduhan seumpama itu termasuk ketika pemilihan PAS baru-baru ini.

“Umur saya sudah 59, kalau terpaksa habiskan sisa-sisa hidup saya naik turun mahkamah dan masuk penjara, saya akan hadapi,” katanya dipetik The Malaysian Insider.

Mohamad berkata, sejak menyertai PAS pada awal 1980-an, beliau sudah biasa dipenjarakan termasuk dua kali ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1984 dan semasa Operasi Lalang pada 1987.

“Peguam masih lagi kaji tindakan susulan yang akan dilakukan. Kita tunggu dulu pendedahan dia,” katanya merujuk kepada Ahmad Zahid.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak pasti sama ada Ahmad Zahid memaksudkan dirinya kerana Timbalan Presiden PAS bukan jawatan nombor dua dalam parti Islam itu.

“Di dalam PAS, jawatan tertinggi adalah Mursyidul Am yang dipegang oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Manakala jawatan kedua tertinggi adalah Tuan Guru Datuk Haron Din,” katanya.

Semalam, Ahmad Zahid berkata, beberapa bukti bahawa pemimpin PAS terlibat dengan fahaman Syiah akan diterangkan secara terperinci dalam satu sidang akhbar khas dalam masa terdekat.

Katanya, sidang akhbar itu akan diketuai Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi serta pegawainya.

Sehubungan itu, katanya, pemimpin yang didakwa terlibat itu tidak perlu takut atau menafikan penglibatannya dalam fahaman Syiah.

"Kenapa dia takut. Kalau pegawai saya tunjukkan bukti dia nak cakap apa?

“Salah satu elemen orang Syiah ialah berpura-pura," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri perhimpunan bulanan KDN di Putrajaya, semalam.

Ahmad Zahid berkata, kerajaan tidak mahu umat Islam berpecah-belah seperti negara lain hanya kerana fahaman mazhab berbeza.

Ahmad Zahid dalam ucapan penggulungan di Perhimpunan Agung Umno 2013 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur pada Sabtu berkata, pihaknya mengetahui bahawa pemimpin nombor dua PAS itu mengamalkan ajaran Syiah.

"Kita tak faham kenapa pilih pemimpin Syiah itu jadi orang nombor dua dalam PAS.

"Datuk Seri Jamil Khir, KDN beri kuasa ambil tindakan terhadap kepimpinan kedua parti itu," katanya merujuk kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang bertanggungjawab memegang portfolio agama.

Jamil Khir berkata, pembuktian kukuh perlu dibuat untuk menuduh seseorang itu penganut Syiah.

Katanya, ajaran Syiah bukan melibatkan parti semata-mata, kerana ia adalah berdasarkan iktikad seseorang penganut fahaman berkenaan.

Jamil Khir bagaimanapun enggan mengulas lanjut ketika ditanya sama ada Jakim sudah ada bukti untuk menahan Mohamad, sebaliknya menyerahkan perkara itu kepada polis.

"Elok tanya Zahid. Elok tanya polis,” katanya.
KEMAMAN:  Laluan utama dari Paka ke Kertih di sini ditutup selepas dinaiki air berikutan hujan lebat sejak awal hari ini.
            
Penolong Setiausaha Keselamatan (Penerangan) Majlis Keselamatan Negara Ahmad Redza Arshad berkata jalan utama itu terpaksa ditutup selepas ditenggelami air kira-kira satu meter.
            
"Hujan lebat sejak 2 pagi di sekitar Dungun menyebabkan beberapa kawasan dinaiki air. Air dari Bukit Bauk mengalir laju ke jalan, menyebabkan laluan di Durian Mentangau dilimpahi air dan tidak boleh dilalui semua kenderaan," katanya kepada Bernama hari ini.
            
Dalam perkembangan sama, beliau berkata beberapa kawasan di Marang dan Hulu Terengganu turut dinaiki air sedalam setengah meter, dengan penduduk diminta berjaga-jaga.
            
"Setakat ini masih di paras amaran, malah tidak ada penduduk yang dipindahkan," katanya.
            
Sementara itu, usaha Bernama untuk membuat liputan bantuan Felda kepada mangsa banjir bagi kawasan Dewan Undangan Negeri Air Putih di Felda Seberang Tayor dekat sini terbantut selepas jalan Chukai-Air Putih yang menghala ke situ dinaiki air.
            
Tinjauan juga mendapati Jalan Sungai Pinang ke Kampung Sungai Pinang berdekatan bandar Kemaman turut dinaiki air dan hanya boleh dilalui oleh kenderaan berat. - Bernama
KUALA LUMPUR:  Lima anggota polis bantuan warga Malaysia yang memiliki status penduduk tetap di Singapura, cedera ringan semasa membantu polis Singapura menangani rusuhan yang berlaku di Little India, Singapura pada Ahad.
            
Kementerian Luar dalam kenyataan di sini hari ini berkata perkara itu dimaklumkan secara tidak rasmi oleh Polis Singapura kepada Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura.
            
"Lima rakyat Malaysia itu yang bekerja di tiga firma keselamatan utama diambil bertugas oleh kerajaan Singapura untuk membantu polis Singapura dalam operasi berkenaan," menurut kenyataan itu.
            
Selain itu, kata Polis Singapura, seorang rakyat Malaysia turut ditahan bagi membantu siasatan berhubung kemungkinan terbabit dalam rusuhan itu.
            
Suruhanjaya Tinggi Malaysia akan menghulurkan bantuan konsular yang perlu kepada rakyat Malaysia yang terjejas dengan diselaraskan bersama pihak berkuasa Singapura.
            
Insiden itu adalah urusan dalaman Singapura dan Wisma Putra sering mengingatkan rakyat Malaysia yang berkunjung, bekerja atau tinggal di luar negara supaya menghormati undang-undang negara tuan rumah, sama seperti Malaysia mengharapkan warga asing yang tinggal di negara ini supaya mematuhi undang-undang di sini, menurut kenyataan itu.
            
Pada Ahad malam, rusuhan tercetus di Little India, susulan kemalangan maut membabitkan seorang warga India berusia 33 tahun.
            
Dalam insiden itu, yang pertama dalam sejarah Singapura sejak merdeka, 27 warga asing dari Asia Selatan ditahan bagi membantu siasatan.
            
Sepuluh anggota polis cedera manakala lima kenderaan polis, sebuah ambulans dan beberapa kenderaan persendirian pula rosak. - Bernama
Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah Kedah Darulaman

Kepada

Datuk Seri Ahmad Zahid HamidiNaib Presiden Umno Malaysia
Pejabat Umno
Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur

TUDUHAN SYIAH TERHADAP PEMIMPIN PAS: INGATLAH KEPADA ALLAH DATUK SERI

Datuk Seri,

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) mengecam sikap tidak konsisten  Datuk Seri selaku Naib Presiden Umno dan seorang muslim berkenaan isu tuduhan syiah kepada pemimpin nombor dua PAS dalam ucapan penggulungan Datuk Seri di dalam Perhimpunan Agung Umno 2013.

Datuk Seri mengatakan. "Kita tahu siapa pemimpin syiah dalam PAS, PAS ketepikan perbezaan politik, ini soal akidah dan soal masa depan negara, Kita hairan bagaimana PAS memilih pemimpin syiah itu untuk menjadi orang kedua dalam PAS". Video.  http:// www.youtube.com/ watch?v=G5bp_BocXWE

Pada hari berikutnya Datuk Seri bersilat lidah mengatakan Datuk Seri tidak menyebut nama individu tertentu. Sedangkan ia boleh ditafsirkan dengan jelas bahawa bayangan (innuendo) yang digunakan sangat jelas bahawa tiada orang yang dirujuk selain Tuan Haji Mohamad Sabu yang dipilih menjadi orang kedua dalam PAS.

Datuk Seri,

1. DPPNK menyeru agar kita semua bertaqwa kepada Allah dalam segala urusan kita. Sama ada ucapan dan perbuatan kita. Semua itu akan dipertanggungjawab di hadapan Allah.

2. DPPNK berpendapat tuduhan itu adalah amat berat. Tuduhan itu yang ditonton oleh jutaan rakyat Malaysia dan boleh ditonton oleh jutaan yang lain di dalam talian termsuk laman Youtube adalah amat besar dosanya sekiranya tidak disertakan dengan bukti. Pada masa yang sama si yang dituduh tidak berupaya membela diri di dalam majlis yang besar seperti itu.

3. Sekiranya ia adalah satu fitnah, maka Datuk Seri ingatlah firman Allah SWT di dalam Surah al-Buruj ayat ke 10, "Sesungguhnya orang yang memfitnah orang mukmin dan mukminat dan kemudiannya tidak bertaubat, maka bagi mereka neraka jahannam dan dan bagi mereka azam dari api yang membara."

4. Seterusnya di dalam sidang akhbar, Datuk Seri telah menafikan ucapan itu ditujukan kepada Haji Mohamad Sabu. Datuk Seri, kami tidak tahu apa yang ada di dalam hati Datuk Seri. Hanya Allah Yang Maha mengetahui. Namun begitu ingatlah akan Hadis Nabi SAW. "Abdullah bin Amr mengatakan bahwa Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda, Empat yang barangsiapa terdapat pada dirinya keempat sikap itu, maka dia adalah seorang munafik yang tulen. Barangsiapa yang pada dirinya terdapat salah satu dari sifat sifat itu, maka pada dirinya terdapat salah satu sikap munafik itu, sehingga dia meninggalkannya. Iaitu, apabila dipercaya dia berkhianat (dan dalam satu riwayat: apabila berjanji dia ingkar), apabila berbicara dia berdusta, apabila berjanji dia menipu, dan apabila bertengkar dia curang." Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari.

5. Datuk Seri, DPPNK menyeru agar kita berpegang kepada ajaran Islam. Kemukakanlah bukti. Cakaplah di tempat yang sepatutnya. Berilah keadilah kepada semua. Semoga Allah beri keadilan kepada kita di Mahkamah Keadilan Rabbul Jalil. Janganlah Datuk Seri ikat tangan orang yang tidak mampu pertahan diri, kemudian Datuk Seri pukul dan sorak lawan Datuk Seri. Lekeh sangatlah Datuk Seri.

6. Datuk Seri, DPPNK merasakan ucapan ini hanyalah sekadar sandiwara Datuk Seri bagi mengalih perhatian rakyat dari isu-isu negara yang lebih penting. Dengan kenaikan tarif eletrik yang tidak serius disentuh, kenaikan kos hidup, isu tol dan lain-lain yang membebankan rakyat.

7. Datuk Seri, yang lebih lawak ialah, Datuk Seri adalah seorang Menteri Kabinet, tetapi memberi arahan kepada Datuk Seri Jamil Khir yang juga Menteri Kabinet. Adakah ini caranya arahan dan gaya pengurusan negara kita. Ini bukan Kabinet dapur Datuk Seri. Adakah ia bermakna Datuk Seri Jamil Khir tak tahu bekerja? Lemah sangatkah beliau sehingga perlu diberi arahan dan diajar secara terbuka? Bagi kami ini adalah satu penghinaan kepada Datuk Seri Jamil Khir.

8. Datuk Seri, surat ini adalah pandangan ikhlas kami kepada Datuk Seri. Semoga surat ini Datuk Seri baca dengan tenang dan jauh dari prasangka. Sesungguhnya tiada seorangpun dari kita yang mampu menongkat langit.

Sekian, Terima Kasih.

Yang Benar. Akhukum fillah

Mohd Nasir Zakaria
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

 Dungun Dilanda Banjir Gelombang Kedua
Posted on Tuesday, December 10 @ 13:21:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu





Mulai semalam hujan turun tak henti-henti sehingga pagi tadi menyebabkan sekitar Bandar Dungun mengalami limpahan air yang tidak mengalir dan sebahagian besar jalan utama Kuala Terengganu - KL terjejas teruk akibat limpahan air ini. (Gambar di atas adalah gambar di hadapan Hospital Dungun)

Jalan utama Kuala Terengganu - KL melalui Dungun adalah tidak lebih daripada 800 meter daripada pantai. Mengikut pendapat kawasan pantai tidak sepatutnya ada limpahan air kerana air boleh mengalir terus ke pantai. Tapi malang sistem peparitan Dungun adalah paling teruk berbanding semua daerah di Terengganu.

Majlis Perbadaran Dungun adalah Majlis yang dikatakan 'makan gaji buta' manakalah JKR Dungun juga tidak berfungsi sebagaimana sepatutnya.



Takungan air akibat hujan lebat semalam. Air tak boleh mengalir di hadapan Hospital Dungun.



Stesyen pum Shell di tenggelami air.



Kawasan kampung juga ditenggelami air akibat air tak boleh mengalir.




Jalan Paka - Dungun di kawasan air hitam tanah runtuh dan mengakibatkan jalan tersesak. Ini adalah kesan air daripada bukit Bauk.



Jika tiada sistem saliran cekap Dungun tidak akan selamat daripada Banjir.

Tiada ulasan: