Majistret tolak permohonan polis reman Pengerusi Turun
- Dec 24, 2013
- MUHAMMAD FAIZAL
Peguam Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi ketika dihubungi Harakahdaily menjelaskan pihaknya telah berhujah bagi membantah permohonan pihak polis itu kerana alasan yang tidak munasabah.
"Sebentar tadi kita telah berhujah di hadapan majistret apabila pihak polis memohon untuk menahan reman Azan selama tujuh hari.
"Hujah yang kita berikan adalah penahanan tersebut tidak munasabah dan kita meminta agar pihak polis membebaskan tahanan tersebut.
"Majistret telah menerima alasan yang kita berikan dan membenarkan pihak polis melengkapkan proses mengambil keterangan sebelum Azan dibebaskan," katanya.
sebelum itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia melalui Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) telah bertindak bagi membantu Azan.
Azan telah ditahan oleh pihak polis kira-kira jam 12 tengah malam tadi ketika sedang makan bersama kawan-kawannya di sebuah restoran di Kampung Baru.
Beliau ditahan di bawah seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan seksyen 124C Kanun Keseksaan.
Pusat pemeriksaan Tebedu tidak ditutup - Polis
- Dec 24, 2013
- .
Ketua Polis Daerah Serian DSP Mohd Jamali Uni berkata pusat pemeriksaan itu dibuka seperti biasa dan beroperasi selama 12 jam sehari dari pukul 6 pagi.
Beliau memberitahu Bernama bahawa perkhidmatan bas awam antara Kuching dan Pontianak juga kembali beroperasi seperti biasa selepas perkhidmatannya terjejas minggu lepas kerana dakwaan berlaku peras ugut dalam perjalanan (di wilayah Indonesia).
"Walaupun wujud dakwaan sedemikian, kami tidak menerima sebarang laporan lagi (daripada pengusaha bas) dan sungguhpun keadaan nampak kembali normal, kami akan terus membuat pemantauan," katanya.
Sementara itu, sumber dari Imigresen di sini bersetuju dengan Mohd Jamali dan berkata tiada arahan dikeluarkan untuk menutup pusat pemeriksaan itu buat sementara atas sebab keselamatan.
Pusat pemeriksaan Tebedu ialah satu daripada beberapa laluan yang menghubungkan Sarawak dan Kalimantan Indonesia. Perkhidmatan bas di laluan itu dikendalikan oleh empat syarikat bas ekspres Sarawak dan dua dari Indonesia.
Terdapat dakwaan daripada pengusaha bas bahawa bas yang memasuki Pontianak dari Sarawak dihalang oleh sekumpulan orang yang menuntut wang, untuk membolehkan mereka meneruskan perjalanan, dan berikutan itu beberapa pengusaha bas di Sawarak enggan menjalankan perkhidmatan di laluan itu. - Bernama
Di
negara komunis china. PERASUAH di tembak mati depan publik kerana
rasuah boleh menjahanam negara. Begitulah kuta nampak hudud diamalkan
oleh org bukan Islam.
Di Malaysia. Jika perasuah di tembak mati macam ni. Rasanya semua kerusi
menteri HILANG gitu jer.. dalam parliament tu kosong.. yang ada kerusi
pembangkang..
KOTA BHARU: Sultan Brunei baru-baru ini menerima mengadap Menteri Besar Kelantan bagi merakamkan ucapan tahniah di atas kejayaan kerajaan Brunei melaksanakan Kanun Perintah Jenayah Syariah 2013.
Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, pada hari pertama kunjungan itu Sultan Brunei memberi peluang rombongan dari Kelantan mengadap baginda.
“Ini satu penghormatan besar yang diberi kepada kerajaan Kelantan. Malah Tuanku bertitah kepada beberapa jabatan supaya memberi penjelasan kepada rombongan dari Kelantan.
“Kita berkesempatan mengunjungi Kementerian Hal Ehwal Ugama, Pejabat Peguam Negara, Mahkamah Syariah dan Pejabat Mufti Brunei.
“Di Kementerian Hal Ehwal Agama diadakan perbincangan dari hati ke hati. Manakala di Jabatan Peguam Negara pula kita bersempatan mendengar taklimat bagaimana pelaksanan panel code seiring dengan Kanun Jenayah Syariah,” katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.
Rombongan dari Kelantan seramai 10 orang turut disertai Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, anggota Exco, Mufti, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Muhamad dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Datuk Che Mohd Rahim Jusoh.
Kunjungan selama empat hari itu bermula pada 16 Disember lalu. Penginapan dan segala keperluan di Brunei dibiayai kerajaan Brunei.
Ahmad berkata, hasil perbincangan tersebut memperlihatkan kehebatan negara Brunei di bawah pemerintahan Sultan sekarang, menggunakan kuasa yang ada pada baginda.
“Pelaksanaannya tidak perlu melalui parlimen seperti di Malaysia. Ini kerana setiap titah sultan akan menjadi sebahagian undang-undang,” ujarnya.
Pelaksanaan kanun tersebut dibuat melalui tiga peringkat, fasa pertama bermula selepas enam bulan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah 2013 diwartakan.
Fasa kedua selepas 12 bulan daripada tarikh Perintah Kanun Peritah Jenayah Mahkamah Syariah diwartakan.
Dan fasa ketiga, selepas 24 bulan tarikh Perintah Kanun Perintah Jenayah Mahkamah Syariah diwartakan.
“Maklumat itu cukup penting bagi kita di Kelantan. Ini memberi ransangan kepada kerajaan Kelantan lebih bersedia untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah II yang diluluskan di Dewan Undangan Negeri pada 1993,” katanya.
Menurutnya juga rakyat Brunei pelbagai kaum dan agama menerima perundangan itu tanpa ada sebarang bantahan.
“Cuma ada kedutaan asing datang untuk mendapatkan pencerahan,” katanya.
(Ikuti tembual ekslusif dalam Harakah cetak akan datang)
“Ambil lebuh raya ini. Bayar tak apa. Lebih cepat sampai. Jimat minyak,” itulah kata-kata seorang rakyat jelata 10 tahun yang lalu ketika mengambil keputusan sama ada ingin menggunakan jalan yang biasa atau lebuh raya bertol.
Dulu, menggunakan lebuh raya bertol adalah satu pilihan kemewahan. Bayaran tol dikembalikan dalam bentuk servis “menjimatkan masa dan minyak.” Rakyat membayar tol untuk keselesaan jalan yang lebih luas, menjimatkan masa dan juga minyak.
Tapi kini, situasi sudah berlainan. Jumlah kereta di jalan meningkat dari hari ke hari. Jalan raya semakin sesak. Lebuh raya bertol telah bertukar menjadi sebahagian daripada jalan keperluan biasa untuk rakyat bekerja daripada satu tempat ke satu tempat yang lain, terutamanya di kota.
Menggunakan lebuh raya bertol pada hari ini, bukanlah lagi satu pilihan seperti dulu, tapi ia adalah satu keperluan. Tapi mutu servis yang dikembalikan daripada harga tol yang dibayar semakin kurang.
Lebuh raya bertol, ya ia masih lebih luas daripada jalan biasa, tapi ia juga sesak seperti jalan biasa. Masa dan minyak yang sepatutnya dapat dijimatkan, tidak lagi dapat dijimatkan kerana kesesakan. Maka nilai tambahan pada rakyat yang sanggup membayar tol semakin kurang.
Berdasarkan ini, mengapakah rakyat masih perlu membayar kadar tol yang semakin tinggi sedangkan nilai tambahan menggunakan lebuh raya bertol semakin berkurangan?
Lebih-lebih lagi apabila lebuh raya bertol kini bukan satu lagi pilihan kemewahan, tapi satu keperluan untuk kebanyakan rakyat di kota?
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata rakyat ada dua pilihan, sama ada membayar tol yang lebih tinggi atau membayar cukai yang lebih tinggi.
Apa kaitan kadar tol dengan cukai rakyat? Bukannya dua-dua dibayar oleh duit rakyat? Bezanya jika rakyat membayar kadar tol yang tinggi, mereka membayar kepada syarikat konsesi tapi jika rakyat membayar cukai yang tinggi, mereka membayar pada kerajaan.
Persoalannya, mengapa perlu menaikkan kadar tol? Dari segi jumlah kenderaan yang meningkat dari hari ke hari, keuntungan syarikat konsesi tol sudahpun berlipat kali ganda.
Apakah ada syarikat konsesi tol yang mengalami kerugian, atau keuntungan menurun untuk tiga tahun kebelakangan ini?
Sebelum menaikkan tol, bolehkah kerajaan dapat membuktikan mana-mana penyata kewangan syarikat konsesi tol yang rugi dan mencapai keuntungan menurun untuk tiga tahun berturut-turut?
Jika ada syarikat konsesi tol yang rugi, kerajaan tidak perlu berdolak-dalih untuk menukar pengurusan atau mengambilalih syarikat konsesi tersebut, kerana masakan perniagaan yang pasti untung ini boleh diuruskan sehingga mencapai kerugian?
Jika tiada syarikat konsesi tol yang mengalami kerugian mahupun keuntungan menurun, MENGAPA perlu menaikkan kadar tol?
Perdana Menteri juga harus ingat bahawa perniagaan tol ialah satu perniagaan menawarkan khidmat servis, seperti juga servis telekomunikasi telefon.
Dalam perniagaan khidmat servis, jarang ada perniagaan yang menaikkan harga servis tatkala jumlah pelanggan bertambah setiap hari tanpa perlu melakukan apa-apa (kerana rakyat terpaksa menggunakan lebuh raya bertol masa kini).
Bagi perniagaan sebegini, sepatutnya harga servis semakin menurun apabila jumlah pelanggan semakin bertambah, lebih-lebih lagi syarikat konsesi tol yang diswastakan kerana infrastruktur jalan adalah satu tanggungjawab sosial.
Seperti juga syarikat telekomunikasi, telefon bimbit berdata internet kini sudah menjadi satu keperluan dan bukan lagi satu kemewahan, dan oleh itu kadar servis untuk menggunakan infrastruktur telekomunikasi bertambah murah, namun keuntungan syarikat telekomunikasi tetap berlipat ganda kerana jumlah pelanggan semakin meningkat.
Boleh untung, tapi haruslah berpatutan.
Berdasarkan hujah-hujah di atas, sememangnya tiada alasan untuk menaikkan kadar tol, terutamanya daripada sudut rakyat.
Jadi mengapa Perdana Menteri menyuruh rakyat memilih antara menaikkan kadar tol dan membayar cukai yang lebih?
Jawapannya tidak lain tidak bukan pada perjanjian yang ditandatangani kerajaan dengan syarikat konsesi tol.
Dalam kemelut mengawal kemarahan rakyat, Perdana Menteri dan barisan kabinetnya langsung tidak berani menyentuh mengenai perjanjian konsesi tol yang masih di bawah OSA.
Hal ini kerana apa yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi tol akan lebih membangkitkan kemarahan rakyat daripada kadar kenaikan tol yang dicadangkan.
Apakah Perdana Menteri akan berani menjelaskan kaitan sebenar kenaikan kadar tol dengan cukai rakyat, dengan pampasan yang harus dibayar kerajaan pada syarikat konsesi tol akibat perjanjian konsesi tol yang tidak berani didedahkan atas nama “subsidi” untuk rakyat?
Mengapa perlu naikkan kadar tol pada syarikat konsesi yang tidak AKAN mengalami masalah perniagaan seperti kerugian besar daripada perniagaan mengutip tol daripada jumlah pelanggan yang semakin bertambah?
Dan mengapa kerajaan sanggup menandatangani satu perjanjian untuk membenarkan kadar tol dinaikkan secara berkala oleh syarikat konsesi yang tidak AKAN mengalami masalah kerugian daripada perniagaan mengutip tol daripada jumlah pelanggan yang semakin bertambah?
Pada kerajaan Selangor yang mengarahkan pemegang sahamnya di syarikat konsesi lebuhraya untuk menghalang kenaikan harga tol: -- Jika betul dapat menghalang kenaikan harga tol, mengapa tidak cuba terus untuk mengubah perjanjian konsesi tol dengan kerajaan supaya tol boleh dimansuhkan dengan secepat mungkin setelah mencapai tahap keuntungan tertentu?
Cuma lontaran untuk difikirkan.
KOTA BHARU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia
(SPRM) perlu menyisatkan segera peruntukan baja subsidi sebanyak RM4
juta yang didakwa seorang pemimpin Umno diberi kepada kerajaan negeri,
namun tidak diterima sehingga sekarang.
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bio Teknologi dan Teknologi Hijau, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, dakwaan dibuat pemimpin terbabit begitu serius, kerana sehingga kini peruntukan yang didakwa itu tidak pernah sampai kepada kerajaan negeri.
“Sebagai wakil rakyat dan pemimpin Umno di peringkat bahagian tentunya dakwaan dibuat berasaskan fakta. Ini kerana sejak 1990 sehingga sekarang kerajaan negeri tidak pernah menerima peruntukan bagi mengeluarkan baja subsidi padi.
“Sebaliknya kerajaan negeri menggunakan peruntukan sendiri sebanyak RM2 juta setahun bagi mengeluarkan baja subsidi padi kepada petani yang dinafikan mendapat baja subsidi cap dacing dikeluarkan kerajaan pusat.
“Jadi kita hendak tanya ke mana wang peruntukan sebanyak RM4 juta setahun disalurkan, sekiranya benar seperti didakwa pemimpin Umno terbabit, ini suatu yang serius,” katanya di sini.
Baru-baru ini Ketua Umno Pasir Puteh, Zawawi Othman dilaporkan mendakwa kerajaan pusat menyalurkan peruntukan sebanyak RM4 juta setahun kepada kerajaan negeri bagi membekalkan baja subsidi kepada petani.
Oleh itu beliau mendesak SPRM menyiasat segera penyelewengan tersebut.
Che Abdullah juga berkata, sepatutnya kerajaan negeri tidak mengeluarkan sendiri baja subsidi padi memandangkan baja tersebut tersebut sudah dikeluarkan kerajaan pusat.
Bagaimanapun malangnya kata beliau baja subsidi cap dacing tidak diagih sebagaimana sepatutnya apabila petani tidak menyokong Umno dihalang mendapatkannya.
Pada awal 1990-an petani dipaksa mengisi borang Umno bagi membolehkan mereka mendapat baja subsidi cap dacing.
Ekoran masalah itu, kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan sendiri baja subsidi pagi bagi membolehkan petani yang dinafikan hak dapat mengusahakan sawah.
“SPRM dan Jabatan Audit Negara perlu menyiasat segera kerana sehingga sekarang kerajaan negeri tidak pernah menerima sebarang peruntukan daripada pusat bagi menyediakan baja subsidi padi.
“Cuba bayangkan dalam tempoh 23 tahun sudah tentu jumlahnya lebih RM90 juta. Ini suatu jumlah yang cukup besar dan perlu disiasat segera penyelewengan wang rakyat,” ujarnya.
KUALA LUMPUR: Pengerusi Gerakan Turun Kos Sara Hidup
(Turun) Azan Safar akan akan disiasat polis di bawah seksyen 9(5) Akta
Perhimpunan Aman 2012 di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi jam 10.00
pagi ini.
Akta tersebut dibaca bersama seksyen 124C Kanun Keseksaan.
Azan ditahan reman kira-kira jam 12 tengah malam tadi ketika sedang makan bersama kawan-kawannya di sebuah restoran di Kampung Baru.
Sehubungan itu, sekumpulan anak muda akan bersolidariti untuk Azan di hadapan IPD Dang Wangi bermula jam 9.00 pagi ini.
"Mohon terus bersolidariti berikan sokongan. Perjuangan tida kakan berhenti di sini," katanya melalui mesej pesanan ringkas lewat tengah malam tadi.
Azan sebelum ini melancarkan Turun di hadapan Kompleks Membeli-belah Sogo sewaktu pelancaran Turun.
Turun merancang untuk mengadakan himpunan sewaktu sambutan ambang tahun baru 2014 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur sebagai protes kenakan harga barang dan perkhidmatan.
Oleh : Muhammad Ibnu Nazir.
Dan lagi Firman Allah SWT yang bermaksud :
Kanun syariah: MB Kelantan mengadap Sultan Brunei
- Dec 24, 2013
- ASLANI M
KOTA BHARU: Sultan Brunei baru-baru ini menerima mengadap Menteri Besar Kelantan bagi merakamkan ucapan tahniah di atas kejayaan kerajaan Brunei melaksanakan Kanun Perintah Jenayah Syariah 2013.
Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, pada hari pertama kunjungan itu Sultan Brunei memberi peluang rombongan dari Kelantan mengadap baginda.
“Ini satu penghormatan besar yang diberi kepada kerajaan Kelantan. Malah Tuanku bertitah kepada beberapa jabatan supaya memberi penjelasan kepada rombongan dari Kelantan.
“Kita berkesempatan mengunjungi Kementerian Hal Ehwal Ugama, Pejabat Peguam Negara, Mahkamah Syariah dan Pejabat Mufti Brunei.
“Di Kementerian Hal Ehwal Agama diadakan perbincangan dari hati ke hati. Manakala di Jabatan Peguam Negara pula kita bersempatan mendengar taklimat bagaimana pelaksanan panel code seiring dengan Kanun Jenayah Syariah,” katanya ketika ditemui di pejabatnya hari ini.
Rombongan dari Kelantan seramai 10 orang turut disertai Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, anggota Exco, Mufti, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Muhamad dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan, Datuk Che Mohd Rahim Jusoh.
Kunjungan selama empat hari itu bermula pada 16 Disember lalu. Penginapan dan segala keperluan di Brunei dibiayai kerajaan Brunei.
Ahmad berkata, hasil perbincangan tersebut memperlihatkan kehebatan negara Brunei di bawah pemerintahan Sultan sekarang, menggunakan kuasa yang ada pada baginda.
“Pelaksanaannya tidak perlu melalui parlimen seperti di Malaysia. Ini kerana setiap titah sultan akan menjadi sebahagian undang-undang,” ujarnya.
Pelaksanaan kanun tersebut dibuat melalui tiga peringkat, fasa pertama bermula selepas enam bulan Perintah Kanun Hukuman Jenayah Syariah 2013 diwartakan.
Fasa kedua selepas 12 bulan daripada tarikh Perintah Kanun Peritah Jenayah Mahkamah Syariah diwartakan.
Dan fasa ketiga, selepas 24 bulan tarikh Perintah Kanun Perintah Jenayah Mahkamah Syariah diwartakan.
“Maklumat itu cukup penting bagi kita di Kelantan. Ini memberi ransangan kepada kerajaan Kelantan lebih bersedia untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah II yang diluluskan di Dewan Undangan Negeri pada 1993,” katanya.
Menurutnya juga rakyat Brunei pelbagai kaum dan agama menerima perundangan itu tanpa ada sebarang bantahan.
“Cuma ada kedutaan asing datang untuk mendapatkan pencerahan,” katanya.
(Ikuti tembual ekslusif dalam Harakah cetak akan datang)
Najib, ini sebabnya rakyat bayar tol
- Dec 24, 2013
- TIMMY SAY
“Ambil lebuh raya ini. Bayar tak apa. Lebih cepat sampai. Jimat minyak,” itulah kata-kata seorang rakyat jelata 10 tahun yang lalu ketika mengambil keputusan sama ada ingin menggunakan jalan yang biasa atau lebuh raya bertol.
Dulu, menggunakan lebuh raya bertol adalah satu pilihan kemewahan. Bayaran tol dikembalikan dalam bentuk servis “menjimatkan masa dan minyak.” Rakyat membayar tol untuk keselesaan jalan yang lebih luas, menjimatkan masa dan juga minyak.
Tapi kini, situasi sudah berlainan. Jumlah kereta di jalan meningkat dari hari ke hari. Jalan raya semakin sesak. Lebuh raya bertol telah bertukar menjadi sebahagian daripada jalan keperluan biasa untuk rakyat bekerja daripada satu tempat ke satu tempat yang lain, terutamanya di kota.
Menggunakan lebuh raya bertol pada hari ini, bukanlah lagi satu pilihan seperti dulu, tapi ia adalah satu keperluan. Tapi mutu servis yang dikembalikan daripada harga tol yang dibayar semakin kurang.
Lebuh raya bertol, ya ia masih lebih luas daripada jalan biasa, tapi ia juga sesak seperti jalan biasa. Masa dan minyak yang sepatutnya dapat dijimatkan, tidak lagi dapat dijimatkan kerana kesesakan. Maka nilai tambahan pada rakyat yang sanggup membayar tol semakin kurang.
Berdasarkan ini, mengapakah rakyat masih perlu membayar kadar tol yang semakin tinggi sedangkan nilai tambahan menggunakan lebuh raya bertol semakin berkurangan?
Lebih-lebih lagi apabila lebuh raya bertol kini bukan satu lagi pilihan kemewahan, tapi satu keperluan untuk kebanyakan rakyat di kota?
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata rakyat ada dua pilihan, sama ada membayar tol yang lebih tinggi atau membayar cukai yang lebih tinggi.
Apa kaitan kadar tol dengan cukai rakyat? Bukannya dua-dua dibayar oleh duit rakyat? Bezanya jika rakyat membayar kadar tol yang tinggi, mereka membayar kepada syarikat konsesi tapi jika rakyat membayar cukai yang tinggi, mereka membayar pada kerajaan.
Persoalannya, mengapa perlu menaikkan kadar tol? Dari segi jumlah kenderaan yang meningkat dari hari ke hari, keuntungan syarikat konsesi tol sudahpun berlipat kali ganda.
Apakah ada syarikat konsesi tol yang mengalami kerugian, atau keuntungan menurun untuk tiga tahun kebelakangan ini?
Sebelum menaikkan tol, bolehkah kerajaan dapat membuktikan mana-mana penyata kewangan syarikat konsesi tol yang rugi dan mencapai keuntungan menurun untuk tiga tahun berturut-turut?
Jika ada syarikat konsesi tol yang rugi, kerajaan tidak perlu berdolak-dalih untuk menukar pengurusan atau mengambilalih syarikat konsesi tersebut, kerana masakan perniagaan yang pasti untung ini boleh diuruskan sehingga mencapai kerugian?
Jika tiada syarikat konsesi tol yang mengalami kerugian mahupun keuntungan menurun, MENGAPA perlu menaikkan kadar tol?
Perdana Menteri juga harus ingat bahawa perniagaan tol ialah satu perniagaan menawarkan khidmat servis, seperti juga servis telekomunikasi telefon.
Dalam perniagaan khidmat servis, jarang ada perniagaan yang menaikkan harga servis tatkala jumlah pelanggan bertambah setiap hari tanpa perlu melakukan apa-apa (kerana rakyat terpaksa menggunakan lebuh raya bertol masa kini).
Bagi perniagaan sebegini, sepatutnya harga servis semakin menurun apabila jumlah pelanggan semakin bertambah, lebih-lebih lagi syarikat konsesi tol yang diswastakan kerana infrastruktur jalan adalah satu tanggungjawab sosial.
Seperti juga syarikat telekomunikasi, telefon bimbit berdata internet kini sudah menjadi satu keperluan dan bukan lagi satu kemewahan, dan oleh itu kadar servis untuk menggunakan infrastruktur telekomunikasi bertambah murah, namun keuntungan syarikat telekomunikasi tetap berlipat ganda kerana jumlah pelanggan semakin meningkat.
Boleh untung, tapi haruslah berpatutan.
Berdasarkan hujah-hujah di atas, sememangnya tiada alasan untuk menaikkan kadar tol, terutamanya daripada sudut rakyat.
Jadi mengapa Perdana Menteri menyuruh rakyat memilih antara menaikkan kadar tol dan membayar cukai yang lebih?
Jawapannya tidak lain tidak bukan pada perjanjian yang ditandatangani kerajaan dengan syarikat konsesi tol.
Dalam kemelut mengawal kemarahan rakyat, Perdana Menteri dan barisan kabinetnya langsung tidak berani menyentuh mengenai perjanjian konsesi tol yang masih di bawah OSA.
Hal ini kerana apa yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi tol akan lebih membangkitkan kemarahan rakyat daripada kadar kenaikan tol yang dicadangkan.
Apakah Perdana Menteri akan berani menjelaskan kaitan sebenar kenaikan kadar tol dengan cukai rakyat, dengan pampasan yang harus dibayar kerajaan pada syarikat konsesi tol akibat perjanjian konsesi tol yang tidak berani didedahkan atas nama “subsidi” untuk rakyat?
Mengapa perlu naikkan kadar tol pada syarikat konsesi yang tidak AKAN mengalami masalah perniagaan seperti kerugian besar daripada perniagaan mengutip tol daripada jumlah pelanggan yang semakin bertambah?
Dan mengapa kerajaan sanggup menandatangani satu perjanjian untuk membenarkan kadar tol dinaikkan secara berkala oleh syarikat konsesi yang tidak AKAN mengalami masalah kerugian daripada perniagaan mengutip tol daripada jumlah pelanggan yang semakin bertambah?
Pada kerajaan Selangor yang mengarahkan pemegang sahamnya di syarikat konsesi lebuhraya untuk menghalang kenaikan harga tol: -- Jika betul dapat menghalang kenaikan harga tol, mengapa tidak cuba terus untuk mengubah perjanjian konsesi tol dengan kerajaan supaya tol boleh dimansuhkan dengan secepat mungkin setelah mencapai tahap keuntungan tertentu?
Cuma lontaran untuk difikirkan.
SPRM perlu siasat di mana peruntukan baja RM4 juta
- Dec 24, 2013
- ASLANI M
Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani, Bio Teknologi dan Teknologi Hijau, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, dakwaan dibuat pemimpin terbabit begitu serius, kerana sehingga kini peruntukan yang didakwa itu tidak pernah sampai kepada kerajaan negeri.
“Sebagai wakil rakyat dan pemimpin Umno di peringkat bahagian tentunya dakwaan dibuat berasaskan fakta. Ini kerana sejak 1990 sehingga sekarang kerajaan negeri tidak pernah menerima peruntukan bagi mengeluarkan baja subsidi padi.
“Sebaliknya kerajaan negeri menggunakan peruntukan sendiri sebanyak RM2 juta setahun bagi mengeluarkan baja subsidi padi kepada petani yang dinafikan mendapat baja subsidi cap dacing dikeluarkan kerajaan pusat.
“Jadi kita hendak tanya ke mana wang peruntukan sebanyak RM4 juta setahun disalurkan, sekiranya benar seperti didakwa pemimpin Umno terbabit, ini suatu yang serius,” katanya di sini.
Baru-baru ini Ketua Umno Pasir Puteh, Zawawi Othman dilaporkan mendakwa kerajaan pusat menyalurkan peruntukan sebanyak RM4 juta setahun kepada kerajaan negeri bagi membekalkan baja subsidi kepada petani.
Oleh itu beliau mendesak SPRM menyiasat segera penyelewengan tersebut.
Che Abdullah juga berkata, sepatutnya kerajaan negeri tidak mengeluarkan sendiri baja subsidi padi memandangkan baja tersebut tersebut sudah dikeluarkan kerajaan pusat.
Bagaimanapun malangnya kata beliau baja subsidi cap dacing tidak diagih sebagaimana sepatutnya apabila petani tidak menyokong Umno dihalang mendapatkannya.
Pada awal 1990-an petani dipaksa mengisi borang Umno bagi membolehkan mereka mendapat baja subsidi cap dacing.
Ekoran masalah itu, kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan sendiri baja subsidi pagi bagi membolehkan petani yang dinafikan hak dapat mengusahakan sawah.
“SPRM dan Jabatan Audit Negara perlu menyiasat segera kerana sehingga sekarang kerajaan negeri tidak pernah menerima sebarang peruntukan daripada pusat bagi menyediakan baja subsidi padi.
“Cuba bayangkan dalam tempoh 23 tahun sudah tentu jumlahnya lebih RM90 juta. Ini suatu jumlah yang cukup besar dan perlu disiasat segera penyelewengan wang rakyat,” ujarnya.
Pengerusi Turun akan disiasat polis pagi ini
- Dec 24, 2013
- HAZAYANI ZAKARIA
Akta tersebut dibaca bersama seksyen 124C Kanun Keseksaan.
Azan ditahan reman kira-kira jam 12 tengah malam tadi ketika sedang makan bersama kawan-kawannya di sebuah restoran di Kampung Baru.
Sehubungan itu, sekumpulan anak muda akan bersolidariti untuk Azan di hadapan IPD Dang Wangi bermula jam 9.00 pagi ini.
"Mohon terus bersolidariti berikan sokongan. Perjuangan tida kakan berhenti di sini," katanya melalui mesej pesanan ringkas lewat tengah malam tadi.
Azan sebelum ini melancarkan Turun di hadapan Kompleks Membeli-belah Sogo sewaktu pelancaran Turun.
Turun merancang untuk mengadakan himpunan sewaktu sambutan ambang tahun baru 2014 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur sebagai protes kenakan harga barang dan perkhidmatan.
Rahsia kalimah Tauhid dan keseimbangan
Assalaamu'alaikum. Dalam kalimah Tauhid iaitu La Ilaha Ilallah mempunyai dua bahagian iaitu Nafi dan Itsbat.
Nafi / An-Nafyu (penafian) - La Ilaha , tiada Tuhan yang selayaknya disembah, iaitu menafikan tuhan yang lain.
Itsbat (menetapkan) - Illa-Allah , melainkan Allah. Iaitu menetapkan hanya Allah lah satu-satunya Tuhan.
Kaitan kalimah Allah, Muhammad, dan Tauhid di bawah tiada disebut dalam
nas-nas AlQuran atau AlHadits. Dan ianya tidak semestinya betul, cuma
kaitannya ada dengan sains dan matematik.
“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, sama ada daripada yang ditumbuhkan oleh bumi atau daripada diri mereka ataupun daripada apa yang mereka tidak mengetahuinya.” [Surah Ya Sin, 36 : Ayat 36)
Ayat tentang BERPASANGAN atau KESEIMBANGAN dalam Surah Yasin di atas pun sudah menunjukkan keseimbangan pada surahnya yang ke 36 dan menyebutnya pada ayat yang 36.
“Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan, sama ada daripada yang ditumbuhkan oleh bumi atau daripada diri mereka ataupun daripada apa yang mereka tidak mengetahuinya.” [Surah Ya Sin, 36 : Ayat 36)
Ayat tentang BERPASANGAN atau KESEIMBANGAN dalam Surah Yasin di atas pun sudah menunjukkan keseimbangan pada surahnya yang ke 36 dan menyebutnya pada ayat yang 36.
Ada keseimbangan (balance) pada perkataan Allah dan Muhammad dalam Bahasa Arab. Begitu juga dengan kalimah Tauhid yang penuh. Sila lihat di bawah;
الله
= 4 huruf, iaitu Alif lam lam ha'
محمد
= 4 huruf , mim haa' mim dal
لا إله إلا الله
= 12 huruf
محمد رسول الله
= 12 huruf
4 + 4 = 8
12 + 12 = 24
Dalam sehari ada 24 jam. 24/8 = 3. Islam terbahagi kepada 3 cabang besar iaitu Aqidah (Tauhid / Usuluddin), Fiqh (Syariah) dan Akhlak (Ehsan / Tasawwuf). 3 ilmu tersebut ialah Ilmu Fardhu 'Ain yang wajib ke atas setiap Muslim mempelajarinya.
Dalam setahun ada 12 bulan kesemuanya, dan 4 bulan Haram iaitu Dzulqa'idah, Dzulhijjah, Muharram dan Rajab.
"Satu tahun itu ada 12 bulan. Di antaranya ada 4 bulan haram, iaitu 3 bulan berturut-turut, Dzulqa'idah, Dzulhijjah, dan Muharram serta Rajab yang berada di antara bulan jumada dan sya'ban." [Hadits Riwayat Bukhari no 2958]
Nabi Muhammad S.a.w lahir pada 12 Rabi'ul Awwal dan wafat juga pada 12 Rabi'ul awwal.
Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam karyanya dengan sanad daripada Jabir dan Ibnu Abbas, sesungguhnya baginda S.a.w telah dilahirkan pada tahun gajah hari Isnin, 12 Rabiulawal, padanya (12 Rabiulawal), aku diangkat ke langit (mi'raj), dan padanya berlaku hijrah, dan padanya juga wafat. (Ibn Kathir, al-Sirah al-Nabawiyyah, dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, cet:1, 2005, hlm: 35)
Nabi Musa a.s pernah memukul batu dengan tongkatnya hingga terpancarlah 12 mata air. “Dan (ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, ‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu’. Lantas terpancar daripadanya dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui tempat minumnya”. [Surah Baqarah, ayat 60]
Dalam sehari ada 24 jam. 24/8 = 3. Islam terbahagi kepada 3 cabang besar iaitu Aqidah (Tauhid / Usuluddin), Fiqh (Syariah) dan Akhlak (Ehsan / Tasawwuf). 3 ilmu tersebut ialah Ilmu Fardhu 'Ain yang wajib ke atas setiap Muslim mempelajarinya.
Dalam setahun ada 12 bulan kesemuanya, dan 4 bulan Haram iaitu Dzulqa'idah, Dzulhijjah, Muharram dan Rajab.
"Satu tahun itu ada 12 bulan. Di antaranya ada 4 bulan haram, iaitu 3 bulan berturut-turut, Dzulqa'idah, Dzulhijjah, dan Muharram serta Rajab yang berada di antara bulan jumada dan sya'ban." [Hadits Riwayat Bukhari no 2958]
Nabi Muhammad S.a.w lahir pada 12 Rabi'ul Awwal dan wafat juga pada 12 Rabi'ul awwal.
Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam karyanya dengan sanad daripada Jabir dan Ibnu Abbas, sesungguhnya baginda S.a.w telah dilahirkan pada tahun gajah hari Isnin, 12 Rabiulawal, padanya (12 Rabiulawal), aku diangkat ke langit (mi'raj), dan padanya berlaku hijrah, dan padanya juga wafat. (Ibn Kathir, al-Sirah al-Nabawiyyah, dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, cet:1, 2005, hlm: 35)
Nabi Musa a.s pernah memukul batu dengan tongkatnya hingga terpancarlah 12 mata air. “Dan (ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, ‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu’. Lantas terpancar daripadanya dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui tempat minumnya”. [Surah Baqarah, ayat 60]
Imam As-Syafi’e
rahimahullah, dan juga sebahagian besar para ‘ulama mengatakan bahawa
perkataan Allah itu tiada kata asalnya, dan tiada sebarang perkataan
lain yang terbit dari perkataan Allah. Nama itu merupakan namanya yang
agung, sebagaimana Dia memperkenalkan diriNya kepada Adam.
Walaubagaimana pun ada juga pendapat yang mengatakan kalimah محمد itu ada 5 huruf, kerana ada satu huruf "mim" rahsia yang ditasydidkan. Cuma kita ambil sekarang ini kalimah محمد yang nampak jelas dan biasa digunakan sahaja.
Kedua-dua nama Allah dan nama Adam bermula dengan huruf Alif (ا). Dan nama lain bagi Muhammad juga bermula dengan huruf Alif iaitu "Ahmad".
Sabda Rasulullah S.a.w yang bermaksud, "Sebaik-baik zikir adalah La Ilaha Illa-Allah, dan sebaik-baik doa ialah Alhamdulillah." (Hadits Riwayat Bukhari)
Sedikit berkenaan lafaz "alhamdulillah", Imam Fakhrul Razi di dalam kitab tafsirnya berkata bahawa perkataan Alhamdulillah ada 8 huruf dan pintu-pintu syurga juga ada 8,
maka barangsiapa yang mengucapkan perkataan Alhamdulillah dengan
keikhlasan dan kebersihan hatinya maka dia layak memasuki kelapan-lapan
pintu syurga di akhirat nanti.
Beliau juga berkata bahawa kalimah pertama yang diucapkan oleh Nabi Adam a.s ialah Alhamdulillah apabila roh sampai ke pusatnya.
الْحَمْدُللّهِ
= 8 huruf
Maka, perkataan Alhamdulillah berkait dengan Nama Allah dan Muhammad. Iaitu 4 huruf + 4 huruf = 8 huruf.
Alhamdulillah (الْحَمْدُللّهِ) bermaksud - "Segala puji bagi Allah"
Muhammad (محمد) bermaksud - "Yang terpuji"
Alhamdu dan Muhammad kedua-duanya berasal dari perkataan "hamida" (حَمِدَ) yang bermaksud "memuji".
Arsy terdiri dari 4 tiang yang dijunjung oleh 4 malaikat. Dan pada Hari Kiamat nanti ia akan dijunjung oleh 8 malaikat.
"Dan pada hari itu (Hari Kiamat) lapan malaikat menjunjung (memikul) ‘Arsy Tuhan-mu di atas (kepala) mereka." [Surah Al-Haaqqoh : 17]
Sila baca juga Betapa BESARnya alam ciptaan Allah S.w.t
Arsy terdiri dari 4 tiang yang dijunjung oleh 4 malaikat. Dan pada Hari Kiamat nanti ia akan dijunjung oleh 8 malaikat.
"Dan pada hari itu (Hari Kiamat) lapan malaikat menjunjung (memikul) ‘Arsy Tuhan-mu di atas (kepala) mereka." [Surah Al-Haaqqoh : 17]
Sila baca juga Betapa BESARnya alam ciptaan Allah S.w.t
Tambahan:
Rasulullah S.a.w diangkat menjadi Rasul pada usia 40 tahun.
Sumber hukum (perundangan) dalam Islam ada 4, iaitu AlQuran, AlHadits, Ijma' Ulama dan Qias.
Nombor 4 juga ada kaitan dengan Khulafa' Ar-Rasyidin iaitu 4 khalifah utama selepas wafatnya Nabi Muhammad S.a.w.
Sumber hukum (perundangan) dalam Islam ada 4, iaitu AlQuran, AlHadits, Ijma' Ulama dan Qias.
Nombor 4 juga ada kaitan dengan Khulafa' Ar-Rasyidin iaitu 4 khalifah utama selepas wafatnya Nabi Muhammad S.a.w.
Anggota WAJIB Wudhu' juga ada 4 iaitu muka, sebahagian kepala, kedua tangan hingga siku, dan kedua kaki hingga buku lali.
Roh melalui 4 alam iaitu Alam Roh, Alam Dunia, Alam Barzakh dan Alam Akhirat.
Roh melalui 4 alam iaitu Alam Roh, Alam Dunia, Alam Barzakh dan Alam Akhirat.
AlQuran diwahyukan kepada Nabi Muhammad S.a.w di zaman masyarakat
jahiliyyah yang mengagungkan sastera dan bahasa-bahasa indah. Dan
sekarang adalah zaman sains dan teknologi, tetapi AlQuran tetap bersinar
dengan rahsia-rahsia menariknya yang menunjukkan ia adalah mukjizat
yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.a.w dari Yang Maha Mencipta lagi
Maha Bijaksana, subhanAllah, alhamdulillah, Allahu akbar!.
“Kami akan memperlihatkan kepada
mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka
sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Qur’an itu benar. Dan
apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahawa sesungguhnya Dia
menyaksikan segala sesuatu?” Surah Fushshilat : Ayat 53
Wallahu a'lam ..
p/s: Tidak ketinggalan, puak Illuminati dan sekutu-sekutunya juga dari
dulu lagi suka dengan pernomboran dan meletakkan kod-kod rahsia dalam
binaan dan ciptaan mereka, mungkin kerana mahu mencabar AlQuran dan
kitab-kitab wahyu dari Allah .......
Jika anda ada mahu tambah apa-apa yang berkaitan, dipersilakan dengan
segala hormatnya, sama-sama kita berkongsi, terima kasih :)
Sila baca juga Lagi rahsia nombor-nombor dalam Islam
Rahsia di sebalik tubuh manusia
Dari makhluk terkecil hingga makhluk terbesar semuanya memuji Allah
Rahsia di sebalik tubuh manusia
Dari makhluk terkecil hingga makhluk terbesar semuanya memuji Allah
Kalimah Tauhid Kunci Syurga?
BismillahirRahmanirRahim. “Segala
puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan meminta pertolongan kepada-Nya.
Siapa yang ditunjuki Allah tidak ada yang akan menyesatkannya, dan siapa
yang disesatkan Allah tidak ada yang dapat menunjukinya. Sesungguhnya
sebenar-benar percakapan ialah Kitabullah (Al-Quran). Sebaik-baik
petunjuk, sunnah Muhammad SAW. Seburuk-buruk pekara, sesuatu pekara baru
yang diada-adakan dalam agama Allah. Setiap pekara baru yang
diada-adakan dalam agama adalah Bid’ah. Setiap bid’ah itu pasti
menyesatkan dan setiap pekara yang menyesatkan sudah tentu tempat
kembalinya ke neraka. Aku mengakui tidak ada Tuhan selain Allah
satu-satu-Nya, tidak ada sekutu bagi-Nya dan Muhammad SAW itu
sesungguhnya hamba-Nya dan Rasul-Nya.” Amma ba'du. Assalamu’alaikum
Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera buat semua pengunjung
yang setia di sini.
Kalimah tauhid iaitu kalimah ‘Laa Ilaaha Illallah’ kadang-kadang disebut juga dengan istilah Kalimah Ikhlas ataupun Kalimah suci. Pembahasan
tentang rukun dan syarat kalimah mulia ini dapatlah dikategorikan ke
dalam perbahasan yang sangat mustahak dan wajib dimaklumi oleh setiap
muslim. Malahan tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa mengetahui rukun
syarat kalimah tauhid adalah lebih utama daripada mengetahui
rukun-rukun Islam yang lain.
Secara amnya Rukun Kalimah Tauhid terbahagi kepada dua :
Nafi.
Iaitu menafikan bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah. Kalimah tersebut adalah “Laa Ilaaha”.
Ithbat.
Iaitu menetapkan bahawa hanya Allah yang berhak disembah. Dan kalimahnya pula adalah “Illallah”.
Kalimah
tauhid ini datangnya dalam bentuk nafi dan ithbat kerana bentuk
demikian adalah lebih murni natijahnya jika dibandingkan dengan hanya
ithbat. Kalaulah kalimah tauhid datangnya hanya dalam bentuk ithbat,
seperti :
“Tuhan adalah Allah”
Maka
kalimah tersebut hanya menetapkan bahawa Tuhannya adalah Allah tetapi
kalimah tersebut tidak menolak kemungkinan bahawa ia juga mempunyai
Tuhan selain daripada Allah Ta’ala.
Sebagai renungan, perhatikan pula kata-kata ini : “Saya Makan Nasi”.
Dalam
ayat ringkas tersebut ia hanya mengithbatkan (menetapkan) bahawa ia
makan nasi tetapi kalimah tersebut tidak menolak kemungkinan ia juga
makan makanan yang lain bersama nasi seperti lauk-pauk, sayur-sayuran
dan buah-buahan.
Dan ini berbeza jika ia mengatakan : “Saya Tidak Makan Apapun Kecuali Nasi”.
Ayat
ini pula memberi gambaran bahawa ia memang makan nasi dan saat yang
sama ayat tersebut juga menafikan kemungkinan bahawa ia makan sesuatu
selain daripada nasi.
Demikianlah perbezaannya jika kita menggunakan Nafi dan Ithbat untuk kalimah tauhid. Kalimah
tersebut bukan hanya berperanan menetapkan bahawa hanya Allah sebagai
Tuhan, tetapi pada masa yang sama juga menolak segala jenis tuhan-tuhan
yang lain. Saya akan cuba huraikan dan kongsikan pula berkenaan dengan ‘Syarat Kalimah Tauhid’
sebagai perbincangan kita seterusnya. Diharapkan agar pembaca di luar
sana dapat memahaminya dan berfikiran ikhlas serta terbuka setiap apa
yang saya kongsi dan huraikan ini sebagai wadah ilmu yang bermanfaat
untuk diri saya dan anda yang berada di luar sana. Insya’Allah.
Syarat Kalimah Tauhid.
Terdapat ramai di kalangan kita yang keliru dalam memahami tentang Hadith Nabi SAW yang bermaksud :
“Barang siapa yang berkata : Laa Ilaaha Illallah, dia akan masuk syurga”
Benarkah sedemikian?
Ramai berpendapat bahawa dengan hanya mengucapkan kalimah tauhid maka mereka terjamin akan masuk syurga. Padahal sebenarnya ia tidaklah sedemikian. Saya ulangi sekali lagi ia tidaklah sedemikian. Sesungguhnya bagi mereka yang mempunyai sangkaan sedemikian telah terpedaya dan tidak memahami kehendak kalimah tersebut.
Makna kalimah tauhid yang sebenarnya ialah membebaskan
diri daripada segala bentuk penyembahan dan berikrar menunpukan segala
jenis ibadah hanya kepada Allah Yang Maha Esa serta melaksanakannya
sesuai dengan apa yang disukai dan diredhai oleh-Nya.
Oleh
sebab itu sesiapa yang tidak mematuhi ketentuan di atas, seperti orang
yang beribadah kepada Allah tetapi masih juga memohon kepada wali-wali
atau orang-orang salih dalam doa atau nazarnya malahan ada yang sanggup
meminta pertolongan dari Iblis dan Syaitan Laknatullah, maka
perbuatannya itu akan merosakkan kalimah tauhid yang diucapkannya dan
kalimah tersebut tidak akan dapat membantunya di akhirat kelak.
Bagi
meraka yang selain beribadah kepada Allah tetapi masih beribadah kepada
selain-Nya seperti yang telah saya nyatakan seperti di atas, kerana
jahil atau tidak faham akan makna kalimah tersebut ataupun kerana dusta
di dalam imannya (Nifaq). Maka hendaklah bertaubat dan kembali kepada
ajaran Tauhid yang sebenar-benarnya.
Manakala
sejarah telah membuktikan akan hakikat tersebut, seperti apa yang
berlaku pada Abi Thalib yang enggan mengucapkan kalimah tauhid hingga
akhir hayatnya kerana beliau memahami akan makna kalimah itu. Ini kerana
apabila beliau mengucapkannya bermakna beliau mesti meninggalkan semua
berhala dan hanya menyembah Allah Yang Maha Esa. Dan inilah juga yang
berkemungkinan memberatkan beliau untuk melafaz dan memperakui kalimah
tersebut. Ada sesetengah Ulama’ berpendapat pula berbeza-beza pandangan
mengenai kematian beliau (Abi Thalib) tetapi hujahnya tidak kurang hebat
juga. Untuk mengetahui akan pekara ini mari kita sama-sama lihat Firman
Allah SWT dalam Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Dari
Said bin Musayyab r.a dari bapanya, katanya : “ketika Abi Thalib hampir
meninggal dunia, Rasulullah SAW datang mengunjunginya. Didapati beliau
di sana telah berada Abu Jahal dan Abdullah bin Abi Umayyah bin
Mughirah. Sabda Rasulullah SAW : “Wahai Pakcik! Ucapkan Laa Illaha
Illallah iaitu sebuah kalimah yang aku akan menjadi saksi bagi pakcik
nanti di hadapan Allah.” Kerana itu itu Abu Jahal dan Abdullah bin Abi
Umayyah berkata : “Hai Abu Thalib! Bencikah anda kepada agama ‘Abdul
Muthalib?” Rasulullah terus sahaja mengajar dan mengulang-ulang
ucapannya itu, tetapi akhirnya Abi Thalib mengatakan kepada mereka
bahawa dia tetap memeluk agama ‘Abdul Muthalib’ dan enggan mengucapkan
‘Laa Illaha Illallah’. Sabda Rasulullah SAW : Demi Allah! Akan kumohon
ampun bagi pakcik selama aku tidak dilarang melakukannya.” Lalu Allah
Azza Wa Jalla menurunkan ayat :
“Tidaklah
dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi
orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah
nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.”
(Surah at-Taubah : Ayat 113)
Kemudian
Allah Azza Wa Jalla menurunkan pula ayat yang sama berlakunya dengan
peristiwa Abi Thalib. Firman Allah kepada Rasulullah SAW :
“Sesungguhnya
engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada
sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah
jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang
dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua
yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk)
mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).” (Surah Al-Qasas :
Ayat 56).” (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 22).
Maka
perlu diketahui bahawa di Makkah pada ketika itu tidak ada orang
munafik kerana musyrikin berada di pihak yang kuat. Mereka tidak merasa
perlu untuk berpura-pura kepada orang Islam. Hal
ini berbeza dengan keadaan di Madinah. Setelah umat Islam menjadi kuat
dan golongan lain hanya merupakan puak minoriti maka timbullah golongan
yang berpura-pura mengakui Islam tetapi jiwa mereka menentang malahan
menunggu masa yang baik untuk memusnahkan Islam. Maka secara tidak
langsung ketika itu seperti Abdullah Bin Ubay Bin Salul (Ketua
orang-orang munafik di Madinah) dan lain-lain telah merancang sesuatu
untuk menjatuhkan Nabi SAW dan seterusnya menghancurkan Islam secara
gerakkan sulit dari dalam Madinah.
Saya juga tertarik dengan sebuah Hadith yang menguatkan lagi hujah tersebut yang bermaksud :
“Dari
Abu Hurairah r.a katanya : “Setelah Rasulullah SAW wafat dan Abu Bakar
r.a telah diangkat menjadi khalifah (penganti), sebahagian bangsa Arab
kafir kembali (murtad). Umar bin Khathab r.a berkata kepada Abu Bakar
r.a : “Kenapa anda hendak perangi orang-orang itu, padahal Rasulullah
SAW telah bersabda : Aku perintahkan memerangi manusia sehingga mereka
mengucapkan ‘Laa Ilaaha Illallah’. Kerana itu siapa yang telah mengucap ‘Laa
Ilaaha Illallah’ harus dilindungi harta dan jiwanya, kecuali apabila
dia melanggar hukum dan perhitungannya terserah pada Allah...” (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 18).
Oleh
yang demikian saya cuba huraikan serba sedikit mengenai syarat-syarat
yang diperlukan agar kalimah tauhid yang kita semua ucapkan itu
berperanan sebagai apa yang dikatakan “Kunci Pembuka Syurga”.
Ilmu.
Apa
ayng dimaksudkan dengan ilmu di sini adalah ilmu tentang rukun-rukun
kalimah tauhid iaitu ilmu berkaitan tentang Nafi dan Ithbat. Kerangka
ilmu sangat diperlukan untuk kesempurnaan segala sesuatu lebih-lebih
lagi berkenaan dengan aqidah.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Oleh
itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad)
bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah,
dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan
bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman – lelaki dan perempuan; dan
(ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan
keadaan penetapan kamu (di akhirat).” (Surah Muhammad : Ayat 19).
“Dan
segala yang mereka sembah yang lain dari Allah, tidak mempunyai
sebarang kuasa untuk memberikan syafaat pertolongan, kecuali sesiapa
yang memberi penerangan mengakui kebenaran dengan mentauhidkan Allah,
Tuhan Yang Sebenar-benarnya secara mereka mengetahuiNya dengan yakin
(bukan dengan kata-kata orang; maka merekalah yang mungkin diizinkan
memberi dan mendapat syafaat itu).” (Surah Az-Zukhruf : Ayat 86).
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Dari
Usman r.a katanya Rasulullah SAW bersabda “Barangsiapa mati dalam
keadaan dia yakin (berilmu) bahawa tidak ada Tuhan selain Allah, maka
dia masuk syurga.” (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 24).
Dari
nas-nas seperti yang telah saya nyatakan di atas, nyata bahawa ilmu
tentang kalimah tauhid tersebut baik Nafi atau Ithbatnya adalah menjadi
syarat agar kalimah itu berguna bagi orang yang mengucapkannya.
Ingatlah kita semua!
Lawan
Ilmu adalah jahil. Oleh sebab itu berdasarkan hadith di atas jelaslah
bahawa barang siapa yang jahil terhadap kehendak kalimah tauhid yang
diucapkannya maka kalimah tersebut tidak akan memberi manfaat kepadanya
di akhirat kelak. Atau dengan perkataan lain kalimah tersebut tidak
menjamin baginya untuk memasuki syurga Allah Ta’ala.
Yakin.
Jika
kita semua mengkaji serta melihat, faktor ilmu masih belum mencukup
kalau tidak diikuti oleh yakin kerana unsur yakin sangat penting di
dalam aqidah. Lawan yakin ialah syak (ragu). Maksudnya hati kita
mestilah penuh yakin dan tidak bercampur dengan syak sedikitpun terhadap
kandungan kalimah tauhid tersebut.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Sesungguhnya
orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang
percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya
dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda
dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar
(pengakuan imannya).” (Surah Al-Hujurat : Ayat 15).
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Dari
Sufyan bin Abdullah Ats Tsaqafi r.a katanya dia berkata kepada
Rasulullah SAW : “Ya Rasulullah! Ajarkanlah kepadaku suatu perkataan
yang aku tidak perlu lagi bertanya kepada orang lain.” Jawab Nabi SAW :
“Ucapkanlah : ‘Aku Iman (yakin) dengan Allah’. Kemudian teguhkan
pendirianmu itu!” (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 31).
Ikhlas.
Lawan
ikhlas adalah syirik. Agar kalimah tauhid berguna bagi yang
mengucapkannya, maka kita tidak boleh sama sekali terlibat atau
melibatkan diri serta ahli terdekat dengan gejala yang mendekatkan
dengan fenomena syirik. Kandungan utama kalimah tauhid adalah
mentauhidkan Allah Ta’ala dalam ibadah. Sedangkan syirik pula
mempersekutukan Allah dengan yang lain.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Pada
hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan
mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan
supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang
demikian itulah Ugama yang benar.” (Surah Al-Baiyina : Ayat 5).
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Dari
Anas Bin Malik r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda : “Akan dikeluarkan
dari neraka, orang yang mengucapkan “laa ilaaha illallah”, sedangkan
dalam hatinya terdapat iman seberat biji gandum. Kemudian orang yang
mengucapkan “laa ilaaha illallah” dan di dalam hatinya terdapat iman
seberat beras. Kemudian yang mengucapkan “laa ilaaha illallah” dan di
dalam hatinya terdapat iman seberat debu” (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 154).
Sebagaimana Sabda Rasulullah SAW mengenai dosa syirik adalah yang bermaksud :
“Dari
Abdurrahman bin Abu Bakrah r.a dari bapanya katanya : Kami berada di
sisi Rasulullah SAW, lalu beliau bersabda : “Perhatikanlah! Ku
beritahukan kepada kamu sekelian tentang dosa-dosa besar yang paling
besar : (Rasulullah mengucapkannya tiga kali) (1) Mempersekutukan
(syirik) Allah. (2) Derhaka kepada ibubapa. (3) Sumpah palsu. (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 68).
Siddiq.
Lawan
siddiq (benar) adalah kizb (dusta). Seseorang akan digolongkan ke dalam
golongan pendusta jika gerak geri dan perbuatannya berbeza dengan apa
yang diucapkannya sebelum mahupun selepas percakapan dan perbuatan
tersebut.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan
demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu
daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang
diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan
nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.” (Surah Al-Ankabut : Ayat 3).
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Dari
Abu Hurairah r.a katanya Nabi SAW bersabda : “Tanda-tanda munafik ada
tiga : (1) Apabila berkata, dia DUSTA. (2) Apabila berjanji. Dia
mungkir. (3) Apabila dipercayai,dia khianat.” (Hadith Sahih Riwayat Imam Bukhari r.h : Hadith No.27).
Nas-nas
di atas jelas menyatakan bahawa faktor benar (siddiq) adalah merupakan
salah satu syarat wajib dipenuhi oleh seseorang jika ia menginginkan
agar kalimah tauhid yang diucapkannya itu akan memberi faedah kepadanya
di akhirat kelak.
Mahabbah.
Mahabbah
atau cinta kepada Allah dan Rasulullah SAW adalah kemuncak cinta.
Inilah yang dikatakan cinta yang hakiki. Dua nama yang tersebut di dalam
dua kalimah syahadat yang kita ucapkan ialah Allah dan Muhammad dan
hendaklah mendapat tempat istimewa di dalam kehidupan kita. Cinta kita
kepada Allah dan Rasul mesti melebihi daripada cinta kita kepada yang
lain.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :
“Dari
Anas bin Malik r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda : “Belum sempurna
iman seseorang kamu, sebelum ia mencintaiku, melebihi daripada cintanya
kepada anaknya, kepada bapanya dan kepada manusia semuanya.”. (Hadith Sahih Riwayat Imam Muslim r.h : Hadith No. 35).
Dan
sebagaimana yang telah kita ketahui terdapat empat bukti cinta yang
tulen yang wajib kita mengetahuinya sebelum kita melafazkan dan
melakukannya dengan perbuatan.
Pertama : Menyebut selalu nama orang yang dicintai.
Kedua : Mengingatinya selalu.
Ketiga : Melakukan apa yang disukainya
Keempat : Menjauhi segala yang dibencinya.
Maka sudah sampai manakah cinta kita terhadap Allah Ta’ala dan Rasul-Nya?
Dapatkah kita buktikan dalam kehidupan kita sehari-harian?
Nas-nas
seperti yang telah saya kongsikan di atas mengambarkan bahawa cinta
adalah salah satu faktor penting untuk kesempurnaan kalimah tauhid kita.
Para sahabat telah membuktikan cinta mereka kepada Allah SWT dan Nabi
SAW serta ajaran-Nya. Mereka sanggup mengorbankan segala-galanya
termasuk mengadaikan nyawa mereka jika diperlukan demi menegakkan agama
Allah Ta’ala di muka bumi ini.
Inqyaad.
Lawan
kepada Inqyaad (mematuhi) kalimah tauhid ialah meninggalkannya (Tark).
Setiap muslim hendaklah merasa terikat dengan peraturan yang telah
ditetapkan oleh Allah Ta’ala dan Rasul-Nya sama ada dapat diketahui
hikmah perintah atau larangan tersebut ataupun tidak dapat diketahui.
Mereka mesti menerima sepenuhnya dengan tidak menolak sedikit pun
kehendak-kehendak kandungan kalimah tersebut.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan
sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah (dengan ikhlas)
sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan, maka sesungguhnya ia telah
berpegang kepada simpulan (tali ugama) yang teguh dan (ingatlah) kepada
Allah jualah kesudahan segala urusan.” (Surah Luqman : Ayat 22).
Nas-nas
seperti yang telah tertera di atas menyatakan dengan tegas bahawa bukti
kekuatan iman seseorang ialah jika ia dapat mematuhi sepenuhnya
kehendak Allah dan sentiasa menyesuaikan kehendak nafsunya dengan
syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Dan yang terakhir sekali sebagai rujukan dan panduan untuk kita bersama sebagai perkongsian yang bermanfaat di sini adalah “Menerima Konsepnya”.
Menerima Konsepnya.
Lawan
daripada menerima konsep kalimah tauhid ialah menolaknya. Kita tidak
boleh menolak sedikitpun kehendak dan kandungan kalimah tersebut.
Orang-orang munafikin sejak zaman dahulu seperti Abdullah bin Ubay juga
menyebut kalimah tauhid tetapi mereka menolak kandungannya. Begitu juga
dengan Abu Jahal, Abu Lahab dan sebagainya, mereka mengetahui akan
pekara tersebut tetapi mereka sebenarnya tidak beriman dan bertakwa
kepada kalimah ikhlas tersebut. Malahan merekalah juga yang mengaturkan
agar penderma-penderma dari kalangan mereka yang kafir agar memberi dan
mendermakan hasil dari sedekah dan pemberian yang halal bagi
membanggunkan kaabah pada masa itu.Merkea telah mengenakan undang-undang
agar duit yang berpunca dari pendapatan yang bersih sahaja boleh
dibenarkan untuk menampung kos menaik taraf kaabah pada masa itu.
Walaupun pada asasnya mereka semua itu adalah penentang yang kuat
terhadap usaha-usaha Nabi SAW dalam jalan syiar dakwah Baginda SAW.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
“Dan
mereka (yang mengingkari kerasulan Nabi Muhammad itu) merasa hairan,
bahawa mereka didatangi oleh seorang Rasul pemberi amaran, dari kalangan
mereka sendiri. Dan mereka yang kafir itu berkata: “Orang ini adalah
seorang ahli sihir, lagi pendusta.” (Surah Sad : Ayat 4).
Dan Firman Allah SWT lagi yang bermaksud :
“Sebenarnya
mereka dahulu apabila dikatakan kepadanya;” (ketahuilah, bahawa) tiada
Tuhan yang sebenar-benarnya melainkan Allah” – mereka bersikap takbur
mengingkarinya. Serta mereka berkata: ” Patutkah kami mesti meninggalkan
tuhan-tuhan yang kami sembah, kerana mendengar ajakan seorang penyair
gila?” (Surah As-Saffat : Ayat 35 & 36).
Demikianlah
rukun dan syarat yang perlu ditunaikan agar kalimah tauhid yang kita
ucapkan dapat memberi faedah di akhirat nanti. Perbincangan kita
hanyalah berkisarkan konsep aqidah dan jalannya sebagai rujukan kita
bersama, tetapi bagi mematuhinya, kita perlulah berjihad bagi memastikan
kalimah tauhid tersebut terpasak seutuh-utuhnya di dalam diri kita.
Maka tidak hairanlah mengapa orang dewasa kini lebih gemar melafazkannya
berlaki-kali tetapi masih berada di dalam belenggu kemaksiatan yang
tegar tanpa segan-silu pula sanggup menggelarkan diri sebagai seorang
Muslim yang mematuhi segala suruhan dan ajaran-Nya secara menyeluruh.
Oleh
yang demikian, untuk mencapai kemuncak kegemilangan mengecapi manisnya
di dunia dan manisnya pula di akhirat nanti adalah dengan redhanya Allah
ketika di dunia dan redhanya Allah juga ketika kita dimasukkan ke dalam
syurga Allah SWT. Itulah kemenangan yang mutlak yang perlu kita cari
dan gapai semahunya.
Tetapi persoalannya, Bukankah kalimah suci Laa Ilaaha Illallaah itu kunci syurga?
Benar malahan saya juga tidak menafikannya. Tetapi perlu diingati juga bahawa TIDAK
ADA SATU PUN KUNCI KECUALI ADA GIGI-GIGINYA! MAKA SEKIRANYA KITA
MEMBAWA KUNCI YANG SEMPURNA GIGI-GIGINYA, PASTI AKAN TERBUKALAH
PINTU-PINTU SYURGA TERSEBUT!
WaAllahua’lam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan