Khamis, 12 Disember 2013

DARI HUJAH DAN DAKWAAN KITA TAHU ILMU SETAKAT MANA....MUNGKIN JUGA NAK MENANG BILA BERHUJAH....KADANG2 DIAM ITU LEBIH BAIK...MAKA AMBIK YANG BAIKLAH

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT ... NANTI UMNO MALU!!!! ..MAT SABU DIKATAKAN PENGANUT SYIAH SEBAB DIA KAGUM DENGAN AYATOLLAH KHOMEINI..



Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi menyatakan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu pernah 'berselawat' sebagaimana yang diamalkan penganut Syiah pada 2005.

Dalam kenyataan yang dibacakan hari ini, Rahim berkata maklumat itu hasil dari temuramah antara pegawai KDN Zamihan Mat Zin bersama Ahli Majlis Fatwa Kedah, Profesor Madya Dr Abdul Aziz Hanafi.

"Dr Abdul Aziz Hanafi menjelaskan bahawa Mohamad Sabu pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan oleh penganut Syiah pada satu sesi ceramah PAS di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada tahun 2005," kata Abdul Rahim.

Abdul Rahim berkata Mohamad juga pernah menyatakan kekagumannya dengan kepimpinan dan perjuangan pemimpin revolusi Iran 1979, Imam Ruhollah Khomeini serta memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan Hassan Nasrullah.

Rahim berkata Mohamad juga kerap kali berulang-alik ke Iran untuk beberapa urusan seperti program penghantaran pelajar di Qom, Iran dan sudah empat-lima kali bertemu Hassan.

"Ketika mengulas mengenai perutusan hari Krismas pada tahun 2008 bagi penganut Kristian di Malaysia, beliau telah menggunakan pendekatan ulama Syiah iaitu Imam Khomeini sebagai terma tujukan untuk meraih sokongan politik dan agenda perpaduan," kata beliau.

BUKTI KUKUH SUNGGUH PADU LAGI KENTAL KUAT ... BOLEHLAH JAKIM TERUS CEKUP MAT SABU SEKARANG JUGA NI WEH!!!!!!

Hadits 33: Tanda-tanda Munafik

Diposkan oleh Admin BeDa pada Rabu, 23 November 2011 | 14.00 WIB


Pembahasan Hadits Shahih Bukhari, biidznillah, kini memasuki hadits ke-33. Hadits ini masih berada di bawah Kitab Al-Iman (كتاب الإيمان).

Sebagaimana judul yang diberikan oleh Imam Bukhari " باب عَلاَمَةِ الْمُنَافِقِ", pembahasan Hadits Shahih Bukhari ke-33 ini kita beri judul "Tanda-tanda Munafik".

Berikut ini matan (redaksi) Hadits Shahih Bukhari ke-33:

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ

Dari Abu Hurairah, bahwa Nabi SAW bersabda, "Tanda-tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara ia berbohong, jika berjanji ia mengingkari, dan jika diberi amanah ia berkhianat"

Penjelasan Hadits

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ
Dari Abu Hurairah, bahwa Nabi SAW bersabda, "Tanda-tanda orang munafik ada tiga:

Hadits ini adalah hadits yang sangat populer, sekaligus hadits yang sangat penting untuk memperingatkan kita agar waspada terhadap kemunafikan; jangan sampai penyakit itu menjangkiti kita.

Munafik (المنافق) artinya adalah orang yang nifaq (النفاق). Nifaq secara bahasa berarti ketidaksamaan antara lahir dan batin. Jika ketidaksamaan itu dalam hal keyakinan, hatinya kafir tetapi mulutnya mengatakan beriman, maka ia termasuk nifaq i'tiqadi. Pada zaman Rasulullah SAW, di Madinah ada munafik-munafik jenis ini dengan gembongnya bernama Abdullah bin Ubay bin Salul. Nifaq jenis ini seperti firman Allah SWT dalam surat Al-Baqarah :

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آَمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ

Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian," pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. (QS. Al-Baqarah : 8)

Karena kemunafikan itu masalah hati yang tersembunyi, maka tidak seorangpun yang bisa memastikan seseorang itu munafik atau bukan. Bahkan sahabat sekaliber Umar bin Khatab pun tidak mengetahuinya. Hanya seorang sahabat yang tahu satu per satu orang-orang munafik di Madinah waktu itu. Dialah Hudzaifah Ibnul Yaman. Hudzaifah mengetahui siapa orang-orang munafik karena Rasulullah SAW memberitahukan kepadanya. Itu merupakan salah satu keutamaan Hudzaifah sehingga ia dijuluki pemegang rahasia Rasulullah.

Meskipun tidak dapat diketahui secara pasti, kemunafikan bisa diwaspadai dari tanda-tandanya. Dalam hadits ini Rasulullah SAW menjelaskaskan bahwa tanda-tanda munafik itu ada tiga.

Jika tanda-tanda munafik ini ada pada seseorang, hendaklah orang itu diwaspadai supaya tidak dijadikan pemimpin bagi umat Islam. Namun yang lebih penting, dengan memperhatikan tiga tanda-tanda munafik ini kita mewaspadai diri kita agar jangan sampai kemunafikan hinggap dalam jiwa.

Tanda Munafik yang Pertama

إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ
jika berbicara ia berbohong

Inilah tanda munafik yang pertama; gemar berbohong. Semakin sering berbohong, semakin dekat dengan kemunafikan.

Dalam hadits lain Rasulullah SAW pernah mensifati seorang mukmin. Bahwa mungkin saja seorang mukmin itu penakut, mungkin saja bakhil, tetapi tidak mungkin seorang mukmin itu pembohong.

قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَانًا فَقَالَ نَعَمْ فَقِيلَ لَهُ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ بَخِيلًا فَقَالَ نَعَمْ فَقِيلَ لَهُ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ كَذَّابًا فَقَالَ لَاََََ

Ditanyakan kepada Rasulullah Saw: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi penakut?” Beliau menjawab: ‘Ya.” Lalu ditanya lagi: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi bakhil?” Beliau menjawab: “Ya.” Lalu ditanyakan lagi: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi pembohong?” Beliau menjawab: “Tidak!” (HR. Malik dari Sofwan bin Sulaim dalam Al-Muwatha')

Tanda Munafik yang Kedua


وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ
jika berjanji ia mengingkari

Inilah tanda munafik yang kedua; gemar mengingkari janji. Semakin sering mengingkari janji, semakin dekat dengan kemunafikan. Karenanya, berhati-hatilah dengan janji.

Tanda munafik yang kedua ini tidak lebih mudah dihindari daripada tanda munafik pertama. Sering kali seorang muslim sudah mampu menjaga agar perkataannya benar, menghindari berbohong, tetapi ia masih mudah berjanji padahal ia tahu dirinya sulit memenuhi janji itu. Apalagi jika seseorang menjadi pemimpin; dorongan untuk berjanji biasanya lebih besar. Maka intensitas memberikan janji semakin besar. Lihatlah praktik kampanye di zaman sekarang. Bukankah dalam satu pertemuan saja bisa dicatat sekian banyak janji? Berhati-hatilah.

Tanda Munafik yang Ketiga


وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ
dan jika diberi amanah ia berkhianat

Ini tanda munafik yang ketiga; mengkhianati amanah. Semakin sering dilakukan, semakin dekat dengan kemunafikan. Semakin besar amanah yang dikhianati, semakin jelas tanda kemunafikan. Sekali lagi, meskipun kita tidak bisa memastikan.

Amanah bentuknya bisa bermacam-macam. Bisa jadi ia adalah pekerjaan atau profesi yang di dalamnya ada kewajiban yang seharusnya kita penuhi. Bisa jadi ia adalah kepemimpinan yang dipercayakan kepada kita. Bahkan titipan barang dari orang lain agar kita menjaganya, atau rahasia dari orang lain agar kita menyimpannya, semua itu termasuk amanah.

Maka, marilah kita melakukan introspeksi diri agar tidak terjerumus dalam kemunafikan. Jika selama ini kita kurang komit terhadap kejujuran, mudah mengingkari janji atau menganggap remeh amanah, marilah kita bertaubat dan memperbaiki diri.



Pelajaran Hadits

Pelajaran yang bisa diambil dari hadits ini diantaranya adalah:
1. Munafik adalah orang yang nifaq, antara lahir dan batinnya tidak sama (bertolak belakang). Yang paling parah adalah ketika secara dzahir mengatakan beriman tetapi hatinya kafir ;
2. Meskipun orang munafik tidak dapat diketahui secara pasti, namun tanda-tandanya dapat dikenali;
3. Tanda-tanda orang munafik ada tiga yaitu jika berbicara ia dusta, jika berjanji ia mengingkari dan jika diberi amanah ia berkhianat.

Demikian Hadits ke-33 Shahih Bukhari dan penjelasannya, semoga kita dilindungi Allah SWT dari kemunafikan dan orang munafik, serta dikaruniai taufiq agar terjauh dari tanda-tanda munafik. Wallaahu a'lam bish shawab.[]


Ciri-ciri orang munafik

Dalam Islam, Munafik adalah salah satu kategori atau golongan manusia yang diletakkan tarafnya lebih rendah daripada Muslim biasa. Terdapat 30 ciri orang-orang yang dikategorikan sebagai yang dapat disebut munafik melalui petikan hadis Rasulullah s.a.w. Di dalam kehidupan sehari-hari, kita kerap mendengar perkataan "munafik" diucapkan orang.

Ciri-ciri munafik

Dusta

Hadis Rasulullah yang diriwayatkan Imam Ahmad Musnad dengan sanad yang baik:
"Celaka baginya, celaka baginya, celaka baginya. Iaitu seseorang yang berdusta agar orang-orang tertawa."
Di dalam kitab Sahih Bukhari dan Muslim pula), Rasulullah bersabda:
"Tanda orang munafik ada tiga, salah satunya adalah jika berbicara dia dusta."

Khianat

Sabda Rasulullah s.a.w.:
"Dan apabila berjanji, dia berkhianat."[1]
Petikan hadis ini menjelaskan bahawa barangsiapa memberikan janji kepada seseorang, sama ada kepada isterinya, anaknya, sahabatnya, atau kepada sesiapa sekalipun, kemudian dia mengkhianati janji tersebut tanpa ada sebab uzur syar'i atau halangan yang benar-benar menghalang tanpa dikehendakinya, maka telah melekat pada dirinya salah satu tanda kemunafikan.

Fujur Dalam Pertikaian

Fujur adalah keluar dari kebenaran secara sengaja sehingga kebenaran ini menjadi kebatilan dan kebatilan menjadi kebenaran. Maka, sabda Rasulullah s.a.w. tentang kemunafikan: [perlu rujukan]
"Dan apabila bertengkar (bertikai), dia melampaui batas."

Ingkar Janji

Sabda Rasulullah SAW:
"Tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara dia dusta, jika berjanji dia ingkar, dan jika dipercaya (diberi amanat) dia berkhianat." [2]

Malas Beribadah

Firman Allah s.w.t:
"Dan apabila mereka berdiri untuk sholat, mereka berdiri dengan malas."[3]
Jika orang munafik pergi ke masjid atau surau, dia mudah terasa berat dan seolah-olah mahu menyeret kakinya seakan-akan terbelenggu dengan rantai. Apabila tiba di masjid atau surau, dia gemar memilih saf yang paling akhir. Dia tidak mahu mengetahui apa yang dibaca di dalam solat.

Riya

Di hadapan manusia dia sholat dengan khusyuk tetapi ketika seorang diri, dia mempercepat sholatnya. apabila bersama orang lain dalam suatu majlis, dia tampak zuhud dan berakhlak baik, demikian juga pembicaraannya. Namun, jika dia seorang diri, dia akan melanggar hal-hal yang diharamkan oleh Allah SWT.[4]

Sedikit Berzikir

Firman Allah s.w.t.:
"Dan apabila mereka berdiri untuk solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka bermaksud riya' (dengan solat) di hadapan manusia. Dan tidaklah mereka menyebut Allah kecuali sedikit sekali." [5]

Mempercepat Sholat

Orang-orang munafik juga adalah orang yang mempercepatkan solat tanpa ada rasa khusyuk sedikit pun, tiada ketenangan dalam mengerjakannya, dan hanya sedikit mengingat Allah di dalamnya. Fikiran dan hatinya pula tidak menyatu. Dia tidak menghadirkan keagungan dan kebesaran Allah dalam solatnya.
Hadith Nabi SAW:
"Itulah sholat orang munafik, ... lalu mempercepat empat rakaat (sholatnya)"[1]

Mencela Orang Taat dan Soleh

Kaum munafik ini gemar memperolok orang-orang yang taat dengan ungkapan yang mengandung cemuhan dan celaan. Termasuk dalam kategori orang-orang taat di sini adalah mereka yang memiliki komitmen dalam menjalankan syari'at Allah dan Rasul-Nya, serta mereka yang berdakwah dan berjuang keras di jalan Allah (fi sabilillah). Maka, dalam setiap pertemuan sering kali kita temui orang munafik yang hanya mencela orang-orang soleh ini sebagai orang-orang yang kolot, kuno, ekstrim, fanatik, fundamentalis, dan lain-lain gelaran yang tidak menyenangkan.
Allah berfirman di dalam al-Quran:
"Orang-orang (munafik) yang mencela sebahagian dari orang-orang yang beriman mengenai sedekah-sedekah yang mereka berikan dengan sukarela, dan (mencela) orang-orang yang tidak dapat (mengadakan apa-apa untuk disedekahkan) kecuali sedikit sekadar kemampuannya, serta mereka mengejek-ejeknya, - Allah akan membalas ejek-ejekan mereka, dan bagi mereka (disediakan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya." [6]

Mepermainkan Al-Quran, As-Sunnah, dan Nabi Muhammad s.a.w.

Kes kemunafikan ini adalah termasuk dalam kategori istihzaa' iaitu adalah memperolok-olok atau mempermainkan hal-hal yang disunnahkan Rasulullah dan amalan-amalan lainnya. Orang yang suka memperolok-olok dengan sengaja hal-hal seperti itu dianggap jatuh kafir.
Firman Allah:
"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentulah mereka akan manjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja." Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok? Tidak usah kamu minta maaf, karena kamu kafir sesudah beriman. Jika Kami memaafkan segolongan kamu (lantaran mereka taubat), niscaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang-orang yang selalu berbuat dosa. " [7]

Bersumpah Palsu

Firman Allah SWT: "Mereka menjadikan sumpah-sumpah mereka sebagai perisai." (Al-Munafiqun: 2 & Al-Mujadilah: 16). Jika seseorang menanyakan kepada orang munafik tentang sesuatu, dia langsung bersumpah. Apa yang diucapkan orang munafik semata-mata untuk menutupi kedustaannya. Dia selalu mengumpat dan memfitnah orang lain. Maka jika seseorang itu menegurnya, dia segera mengelak dengan sumpahnya: "Demi Allah, sebenarnya kamu adalah orang yang paling aku sukai. Demi Allah, sesungguhnya kamu adalah sahabatku."

Enggan Berinfak

Orang-orang munafik memang selalu menghindari hal-hal yang menuntut pengorbanan, baik berupa harta maupun jiwa. Apabila menjumpai mereka berinfak, bersedekah, dan mendermakan hartanya, mereka lakukan kerana riya' dan sum'ah. Mereka enggan bersedekah, kerana pada hakikatnya, mereka tidak menghendaki pengorbanan harta, apalagi jiwa.[perlu rujukan]

Tidak Menghiraukan Nasib Sesama Kaum Muslimin

Mereka selalu menciptakan kelemahan-kelemahan dalam barisan muslimin. Inilah yang disebut At Takhdzil, yiaitu sikap meremehkan, menakut-nakuti, dan membiarkan kaum muslimin. Orang munafik percaya bahawa orang-orang kafir lebih kuat daripada kaum muslimin.

Memperbesar Kesalahan Orang

Orang munafik suka memperbesar sesuatu peristiwa atau kejadian. Jika ada orang yang tersilap tutur katanya secara tidak sengaja, maka si munafik ini akan memperbesarkannya dalam apabila bertemu dengan orang lain dan mengajuk kesalahan tersebut. Dia sendiri mengetahui bahawa orang itu mempunyai banyak kebaikan dan keutamaan, walau bagaimanapun, si munafik itu tidak bersedia mengungkapkannya kepada masyarakat melainkan kesilapan sahaja.
Firman Allah s.w.t:
"Demi sesungguhnya, jika orang-orang munafik, dan orang-orang yang ada penyakit (syak ragu-ragu) dalam hatinya, serta orang-orang yang menyebarkan berita-berita dusta di Madinah itu tidak berhenti (dari perbuatan jahat masing-masing), nescaya Kami akan mendesakmu memerangi mereka; sesudah itu mereka tidak akan tinggal berjiran denganmu di Madinah lagi melainkan sebentar sahaja."[8]

Mengingkari Takdir

Orang munafik selalu membantah dan tidak redha pada takdir Allah s.w.t. Maka, apabila ditimpa musibah atau ujian, dia mengatakan: "Bagaimana ini. Seandainya saya berbuat begini, nescaya akan menjadi begini." Dia pun selalu mengeluh kepada manusia lain. Hal ini jelas menunjukkan bahawa dia telah mengkufuri dan mengingkari Qadha dan Qadar.[perlu rujukan]
Firman Allah s.w.t.:
Katakanlah: "Siapakah yang dapat melindungi kamu dari kemurkaan Allah jika Dia mahu menimpakan bala bencana kepada kamu, atau (siapakah yang dapat menahan kemurahan Allah) jika Dia hendak memberikan rahmat kepada kamu? " Dan (ingatkanlah) mereka (yang munafik) itu: bahawa mereka tidak akan beroleh sesiapapun - yang lain dari Allah - yang akan menjadi pelindung atau penolong mereka.[9]

Mencaci Kehormatan Orang Soleh

Apabila orang munafik membelakangi orang-orang soleh, dia akan mencaci maki, mengejek, mengumpat, dan menjatuhkan kehormatan mereka semasa bertemu dengan orang lain.
Allah s.w.t. berfirman:
"Mereka mencaci kamu dengan lidah yang tajam, sedang mereka bakhil untuk berbuat kebaikan." [10]

Sering Meninggalkan Solat Berjemaah

Apabila seseorang itu segar, kuat, mempunyai waktu yang terluang, dan tidak memiliki uzur syar'i, namun tidak mahu hadir ke masjid atau surau ketika mendengar panggilan azan, maka saksikanlah dia sebagai orang munafik. [1]

Membuat Kerusakan Di Muka Bumi Dengan Dalih Mengadakan Perbaikan

Orang munafik akan selalu berusaha mengadu domba dan menghamburkan fitnah di antara sesama manusia. Dia juga sering memberikan kesaksian palsu, menyebabkan pertikaian antara seseorang dan saudaranya, atau antara ayah dan anaknya, serta selalu berusaha memfitnah dan menjelek-jelekkan nama seseorang. Firman Allah SWT: "Dan apabila dikatakan kepada mereka: janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, mereka menjawab: 'Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan kebaikan.' Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerusakan, tetapi mereka tidak sadar." (Al-Baqarah: 11-12).

Tidak Sesuai Antara Zahir Dengan Bathin Secara Zahir

Mereka membenarkan bahawa Nabi Muhammad SAW adalah Rasul Allah, tetapi di dalam hati mereka, Allah telah mendustakan kesaksian mereka. Sesungguhnya, kesaksian yang tampak benar secara Zahir itulah yang menyebabkan Mereka masuk ke dalam Neraka. Penampilan zahirnya bagus dan mempesona, tetapi di dalam batinnya terselubung niat busuk dan menghancurkan. Di luar dia menampakkan kekhusyukan, sedangkan di dalam hatinya ia main-main.

Takut Terhadap Kejadian Apa Saja

Orang-orang munafik selalu diliputi rasa takut. Jiwanya selalu tidak tenang, keinginannya hanya selalu mendambakan kehidupan yang tenang dan damai tanpa disibukkan oleh persoalan-persoalan hidup apapun.[perlu rujukan] Dia selalu berharap: "Tinggalkan dan biarkanlah kami dengan keadaan kami ini, semoga Allah memberikan nikmat ini kepada kami. Kami tidak ingin keadaan kami berubah." Padahal, keadaan tidaklah selalu apalagi menjadi lebih baik.

Mengelak Dengan Alasan yang Bohong

Firman Allah s.w.t.:
"Di antara mereka ada orang yang berkata: 'Berilah saya izin (tidak pergi berperang) dan janganlah kamu menjadikan saya terjerumus ke dalam fitnah.' Ketahuilah bahawa mereka telah terjerumus ke dalam fitnah. Dan sesungguhnya Neraka Jahanam itu benar-benar meliputi orang-orang yang kafir." [11]

Menyuruh Kemungkaran Dan Mencegah Kemakrufan

Mereka (orang munafik) menginginkan agar perbuatan keji tersiar di kalangan orang-orang beriman. Mereka menggembar-gemborkan tentang kemerdekaan wanita, persamaan hak, penanggalan hijab/jilbab. Mereka juga berusaha memasyarakatkan nyanyian dan konser, menyebarkan majalah-majalah porno (semi-porno) dan narkoba.

Bakhil

Orang-orang munafik sangat bakhil dalam masalah-masalah kebajikan. Mereka menggenggam tangan mereka dan tidak mau bersedekah atau menginfakkan sebahagian harta mereka untuk kebaikan, padahal mereka orang yang mampu dan berkecukupan.[perlu rujukan]

Lupa Kepada Allah SWT

Segala sesuatu selalu mereka ingat, kecuali Allah SWT. Oleh sebab itu, mereka senantiasa ingat kepada keluarganya, anak-anaknya, lagu-lagu, berbagai keinginan, dan segala sesuatu yang berhubungan dengan duniawi. Dalam fikiran dan batin mereka tidak pernah terlintas untuk mengingat (berdzikir) Allah SWT, kecuali sebagai tipu daya kepada sewsama manusia semata.[perlu rujukan]

Mendustakan Janji Allah Dan Rasul

Firman Allah s.w.t.:
"Dan (ingatlah) ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang berpenyakit dalam hatinya berkata: 'Allah dan Rasul-Nya tidak menjanjikan kepada kami selain tipu daya'." [12]

Lebih Memperhatikan Zahir, Mengabaikan Bathin

Orang munafik lebih mementingkan zahir dengan mengabaikan yang batin, tidak menegakkan sholat, tidak merasa diawasi Allah SWT, dan tidak mengenal zikir. Pada zahirnya, pakaian mereka demikian bagus menarik, tetapi batin mereka kosong, rusak dan lain sebaginya.

Sombong Dalam Berbicara

Orang-orang munafik selalu sombong dan angkuh dalam berbicara. Mereka banyak omong dan suka memfasih-fasihkan ucapan. Setiap kali berbicara, mereka akan selalu mengawalinya dengan ungkapan menakjubkan yang meyakinkan agar tampak seperti orang hebat, mulia, berwawasan luas, mengerti, berakal, dan berpendidikan. Padahal, pada hakikatnya dia tidak memiliki kemampuan apapun. Sama sekali tidak memiliki ilmu, bahkan bodoh.

Tidak memahami masalah-masalah agama

"Keistimewaan" orang-orang munafik adalah: mereka sama sekali tidak memahami masalah-masalah agama. Dia tahu bagaimana mengenderai mobil dan mengerti perihal mesinnya. Dia juga mengetahui hal-hal remeh dan pengetahuan-pengetahuan yang tidak pernah memberi manfaat kepadanya meski juga tidak mendatangkan mudharat baginya. Akan tetapi, apabila menghadapi dialog (tanya-jawab tentang persoalan-persoalan Ad Din (Islam)), dia sama sekali tidak dapat menjawab.[perlu rujukan]

Berpura-pura Dalam Dosa

Watak inilah yang paling penting membezakan antara orang munafik dan orang mukmin.
Orang munafik menganggap ringan perkara-perkara yang melawan hukum Allah, menentang-Nya dengan melakukan pelbagai kemungkaran dan kemaksiatan secara sembunyi. Akan tetapi, ketika dia berada di tengah-tengah manusia dia menunjukkan sebaliknya; iaitu berpura-pura taat.
Firman Allah SWT:
"Mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari Allah, padahal Allah beserta mereka, ketika pada suatu malam mereka menetapkan keputusan rahasia yang Allah tidak redhai. Dan adalah Allah Maha Meliputi (ilmu-Nya) terhadap apa yang mereka kerjakan. " [13]
Seseorang mukmin selalu merasa bahawa dirinya diawasi oleh Allah, baik ketika bersendirian mahupun bersama-sama orang lain. Malah, dia merasa lebih diawasi dan diperhatikan oleh Allah ketika seorang diri.

Senang Melihat Orang Lain Susah, Susah Bila Melihat Orang lain Senang

Orang munafik apabila mendengar berita bahawa seorang ulama yang soleh tertimpa suatu musibah, dia pun menyebarluaskan berita duka itu kepada masyarakat sambil menampakkan kesedihannya dan berkata: "Hanya Allahlah tempat memohon pertolongan. Kami telah mendengar bahawa si fulan telah tertimpa musibah begini dan begitu. Semoga Allah memberi kesabaran kepada kami dan beliau." Padahal, di dalam hatinya dia merasa senang dan terhibur karena musibah itu.[perlu rujukan]

Rujukan

  1. Jump up to: 1.0 1.1 1.2 (Inggeris)Characteristics Of The Genuine Munafiqs
  2. Jump up Sahih Bukhari & Muslim
  3. Jump up al-Quran 4:142
  4. Jump up Biographical Encyclopaedia of Sufis: Central Asia and Middle East.
  5. Jump up al-Quran 4:142
  6. Jump up al-Quran 9:79
ini ketua syiah msia nama nya mohd kamil zuhairi abd aziz , bebas kesana kemari bergerak menyebar ajaran syiah.....dia ngaku dia syiah, nak bukti apa lagi ??....awat buat lembu kenyang tak tangkap ??....zahid hamidi taktau atau buat buta pekak yg dok melalak hala pada mat sabu tak pasal2 tu kenapa ??.....
Like · · · 9 minutes ago · 
KDN: Mat Sabu selawat Syiah, kagumi Khomeini

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi menyatakan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu pernah 'berselawat' sebagaimana yang diamalkan penganut Syiah pada 2005.

Dalam kenyataan yang dibacakan hari ini, Rahim berkata maklumat itu hasil dari temuramah antara pegawai KDN Zamihan Mat Zin bersama Ahli Majlis Fatwa Kedah, Profesor Madya Dr Abdul Aziz Hanafi.

"Dr Abdul Aziz Hanafi menjelaskan bahawa Mohamad Sabu pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan oleh penganut Syiah pada satu sesi ceramah PAS di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada tahun 2005," kata Abdul Rahim.

Abdul Rahim berkata Mohamad juga pernah menyatakan kekagumannya dengan kepimpinan dan perjuangan pemimpin revolusi Iran 1979, Imam Ruhollah Khomeini serta memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan Hassan Nasrullah.

Rahim berkata Mohamad juga kerap kali berulang-alik ke Iran untuk beberapa urusan seperti program penghantaran pelajar di Qom, Iran dan sudah empat-lima kali bertemu Hassan.

"Ketika mengulas mengenai perutusan hari Krismas pada tahun 2008 bagi penganut Kristian di Malaysia, beliau telah menggunakan pendekatan ulama Syiah iaitu Imam Khomeini sebagai terma tujukan untuk meraih sokongan politik dan agenda perpaduan," kata beliau.




Astagfirullah terkantoi akhirnya ,tapi ada pengajaran pada Kakitangan yg lain?
Kakitangan JPJ 'kantoi' Sindiket curi jentera berat. Wanita antara 11 ditahan babit kerugian Bernilai RM 2.6 juta. /// Yang dah terlepas berapa banyak agaknya? Sendiri fikirlah kekawan.

Shahrizat masih agungkan Najib biarpun jelas tersalah langkah, kata wartawan veteran



Datuk A Kadir Jasin menempelak Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil (gambar) yang masih mengagungkan Datuk Seri Najib Razak dengan menggelar ‘mahaguru’meskipun kesalahan demi kesalahan dilakukan Perdana Menteri itu.
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan News Straits Times Press (NSTP) itu berkata, antara kelemahan Najib adalah kegagalannya menawan semula Selangor dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang disifatkannya rekod lebih buruk berbanding mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi.
"Najib tidak tahu apa yang perlu dilakukan di Selangor. Inilah ‘mahaguru’ Shahrizat,” katanya melalui kiriman di blog bertajuk “Ketua Wanita dan Mahaguru”.
Beliau berkata krisis moral juga turut membayangi Umno dan BN setelah bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim disingkirkan daripada parti atas isu tersebut.
Katanya, mujur Najib tidak meluluskan usul Shahrizat semasa Perhimpunan Agung Umno 2013 (PAU 2013) lalu untuk menubuhkan Bank Wanita yang turut menyarankan agar akaun Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat diperiksa bagi memastikan ia berada dalam keadaan teratur.
“Shahrizat tinggal serumah dan tidur bersama suami Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail tetapi beliau mendakwa tidak tahu-menahu suami dan anaknya terlibat dengan National Feedlot Corporation (NFC),” katanya yang menyifatkan rakyat tidak mudah diperbodohkan.
Kadir turut menyelar Najib atas cubaannya melantik bekas ahli PAS Mohammad Kazim Elias ke dalam ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno pada hujung bulan lalu namun ditolak oleh pendakwah bebas itu.
“Adakah Najib tidak mempelawa Mohammad Kazim menyertai MT? Mujur PAS tidak segeliga mana menyerang Mohammad Kazim. Mereka sepatutnya tidak bersuara dan biarkan beliau menjadi pengintip parti lawan.
“Mengapa mengadu negara lain mengintip kita? Najib sendiri menjemput pengintip menyertai MT. Jangan terkejut jika beliau suatu hari nanti menjemput ahli DAP dan PKR juga,” katanya yang menyangka prinsip itu diambil berdasarkan Umno yang dilabel parti rakyat,” katanya. – 11 Disember, 2013.

Rasuah punya pendapatan negara merosot - DSAI

Hebahkan Sumbangan Isteri Hanya Helah Najib Tutup Keborosan Rosmah

Kenyataan Kadir Jasin lambang kekecewaan penyokong Umno, kata penganalisis

Penganalisis berpendapat kenyataan bekas wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin tidak boleh dipandang remeh dan perlu mendapat perhatian pemimpin kerajaan kerana ia menggambarkan kekecewaan seorang penyokong Umno.

Ketua Eksekutif Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Ideas) Wan Saiful Wan Jan berkata meskipun cadangan Kadir lebih dilihat sebagai sindiran namun perkara itu tidak boleh dibiarkan kerana ia memberi kesan kepada kepimpinan kerajaan dan Umno terutamanya.

“Pandangannya berbentuk sinis tetapi perlu diberikan perhatian serius. Amat penting bagi pemimpin kerajaan memahaminya secara serius kerana ia melihatkan penyokong Umno sudah mula mengeluarkan pandangan yang melambangkan kekecewaan.

“Jangan dibiarkan orang yang menyokong kerajaan ini semakin kecewa dengan apa yang berlaku.” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Kadir pada Ahad lalu menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengkaji semula peranan menteri Kabinet selain melantik isteri Datin Seri Rosmah Mansor sebagai Menteri Tugas Khas.

Katanya melalui pelantikan itu, tiada pihak boleh membantah campur tangan Rosmah atau menuduh Najib dan anggota Kabinet menyalahgunakan kuasa dengan membenarkan penggunaan kemudahan kerajaan.

“Saya dah berbuih mulut mencadangkan agar Rosmah masuk politik dan dilantik menjadi menteri malah ke jawatan Perdana Menteri jika mendapat kepercayaan rakyat jelata,”
katanya yang menyatakan usaha itu boleh dibuat melalui pelantikan Rosmah sebagai senator.

Wan Saiful berkata tidak mudah bagi melantik Rosmah sebagai menteri dan menyifatkan pendedahan Najib semasa Perhimpunan Agung Umno 2013 (PAU 2013) pada Sabtu tidak akan meredakan kemarahan rakyat terhadap isteri Perdana Menteri itu.

“Tidak semudah itu kerana Rosmah tidak mempunyai jawatan dalam parti dan kerja yang dilakukannya tidak terlalu melibatkan isu politik. Ia sindiran dan tidak serius. Bagaimana bagus kerja yang dibuat oleh Rosmah, kritikan masyarakat juga perlu diambil kira,” katanya.

Beliau berkata penglibatan Rosmah dalam gerak kerja kerajaan perlu didefinisikan dengan betul dan didatangkan secara berstrategi agar tidak bertindih dengan peranan kementerian.

“Saya lihat kesilapan strategi perhubungan awam Najib. Ia boleh disebut kerana Presiden Amerika Syarikat Barack Obama sendiri selalu memuji isterinya. Itu perkara biasa tetapi di Malaysia suasananya agak tegang.

“Bila Najib berkata demikian, ia akan menambahkan kemarahan orang. Ia tidak membantu langsung. Ini hanya masalah strategi komunikasi masyarakat. Ini penglibatan yang baik tetapi tidak distrategikan dengan betul sehingga menjadi alat untuk menyerang kerajaan dan Umno sendiri,” katanya.

Najib semasa ucapan penangguhan PAU 2013 menyebut dua peristiwa jasa Rosmah kepada negara.

Katanya, bantuan pertama adalah menolong membebaskan seorang pelajar Malaysia yang ditahan pihak berkuasa Mesir kerana disyaki pengintip dan kedua menggunakan hubungan baik dengan keluarga diraja Arab Saudi membenarkan pelajar Malaysia yang lari daripada pemberontakan Mesir untuk masuk ke negara itu tanpa visa.

Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Teknologi Mara Prof Madya Dr Shaharuddin Badaruddin menyifatkan cadangan Kadir bagi melantik Rosmah akan lebih menggugat kedudukan Najin selain tiada keperluan melaksanakannya.

“Itu kenyataan sinis daripada seorang bekas wartawan. Sudah tentulah ada yang ingin disampaikan sama ada mengkritik secara langsung atau cadangan serius.


“Sekiranya perkara itu benar-benar berlaku, akan lebih menyukarkan kedudukan Najib. Bagi saya cadangan itu tidak praktikal. Tiada keperluan walau sehebat manapun Rosmah,” katanya.

Penganalisis politik dari Universiti Putra Malaysia Dr Jayum Jawan pula berpendapat Najib tidak seharusnya menghebahkan sumbangan isterinya itu kepada khalayak ramai kerana perkara itu lebih bersifat peribadi.

Katanya, Rosmah bukanlah mewakili mana-mana kementerian tetapi sebagai pemudah cara kepada suaminya yang menjadi pemimpin nombor satu negara.

“Itu cerita peribadi yang diceritakan Najib dalam PAU 2013. Rosmah tidak mewakili mana-mana kementerian tetapi sebagai wakil kepada suaminya.

“Ini bukan saranan yang ikhlas tetapi cuba memperli. Cadangan itu tidak masuk akal. Ada benda lain yang ingin dikritik dan beliau bermain dengan kata-kata,” katanya yang melihat Najib juga berhak mendedahkan sumbangan isterinya kepada negara.

Kadir ketika diminta mengulas dalam sebuah laman portal menarik balik tulisannya atas arahan kerajaan berkata, cadangan yang dikemukakannya atas hak sebagai wartawan dan rakyat bebas menyuarakan apa sahaja asalkan tidak melanggar undang-undang. -TMI

ULASAN GB

GB pernah ulas sebelum ini, petikan:


Belum ada isteri-isteri PM sebelum ini yang bertindak liar seperti yang dilakukan oleh isteri Mohd Najib, Rosmah Mansor namanya.

Najib nampaknya seperti tidak dapat mengekang dan mengawal tindakan Rosmah yang besar sangat nafsunya menjadi "diplomat" sekalipun bukan berhormat dan tidak pula bertauliah.

Rakyat BERHAK untuk mendesak Najib mengarahkan isterinya berhenti dari berkelakuan jelek yang menghabiskan wang rakyat.


Justeru itu, apa yang dilakukan Najib (menghebakah sumbangan Rosmah) hanyalah helah Najib menutup keborosan Rosmah selama ini yang telah merembat wang rakyat melalui PERMATA yang bukan di bawah mana-mana kementerian dan lansung tidak pernah diaudit aliran wang keluar masuknya.








Hanya spesis (Rosak Akidah) dari jenis ITIK GANTUNG yang jahil je bergantung hidup selain dari Allah s.w.t. Meraka yg waras ( Beriman ) x kan ikut ideologi spesis ni.. tul x?..haha
Like · · · 13 minutes ago ·

12 Disember 2013


KANTOI ! MISI BANTUAN BANJIR KUMPULAN PEMUDA UMNO SEKADAR LAKONAN TERBONGKAR...... SAKSIKANLAH....

EDISI KANTOI !!!.... GURU KECEWA DAN KUTUK HABIS PERANGAI KUMPULAN PEMUDA UMNO MISI BANTUAN MANGSA BANJIR DI KUANTAN!!!!

Kalau dilihat pada kata-kata seorang guru bernama Cikgu Fadzilah Mohamed Tahir sudah pasti kejadian ini berlaku di Pusat Pemindahan Banjir Sementara Sekolah Menengah Kebangsaan Sg Isap Murni Kuantan Pahang.

Cikgu ini dikatakan seorang penyokong kuat UMNO juga.

Dia boleh cakap kumpulan pemuda UMNO datang beratus orang .. janji nak buat gotong royong tapi hampeh .. sekadar datang untuk berposing bergambar. buat lakunan sembur-sembur sikit lepas tu cabut menghilangkan diri tak nampak lagi muka.


Khabarnya lakunan ini dikepalai sendiri oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang baru Khairul Azwan Harun.


Tak lupa juga cikgu ini sempat juga kutuk Ketua Pemuda UMNO KJ sambil berkata ..TQ KJ DATANG BERPOSING DI PUSAT PEMINDAHAN BANJIR SMK SG ISAP MURNI. NAK BERSALAM PUN XSEMPAT. MABELESS MENTERI MUDA.



Inilah apabila gerak kerja dibuat bukanya terbit dari naluri hati yang ikhlas dan jujur tetapi sekadar berlakun untuk berhibur nak beri rakyat kabur.


Berlakun cuci premis yang sudah suci bersih .. akhirnya terbongkar jua.




gambar yang trending di FB semalam....LAKONAN MEREKA DIPERTIKAIKAN....

Bayangkan...bagaimana gabannya lakonan tahap kebebalan menyapu,mengemop umnuu masa banjir...tpt sekangkang kera pun sampai tiga orang buat keroje..tu belum kira yang duk menebeng kat belakang..  sumber
INI APA CERITA.....KEIKHLASAN YANG PENTING......


Lori MPAJ Di Kuantan Untuk Kerja-kerja Pembersihan Sampah

Atas permohonan Ahli Parlimen Kuantan, YB Fuziah Salleh, kerajaan Pakatan rakyat Selangor di bawah kepimpinan Dato' Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengarahkan pihak Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) ke Kuantan untuk membantu pihak Majlis Perbandaran Kuantan dalam kerja-kerja pembersihan dan kutip sampah sarap.

Mana perginya lori Majlis Perbandaran Kuantan??? Jangan buat alasan banjir sampai perkara yang sekecil ini pun tak boleh nak settle. MPAJ yang jauh beratus batu pun boleh sampai. Adakah ini tekanan untuk rakyat di Kuantan kerana tidak memihak kepada BN pada PRU13 lepas?

- Tompo -

KEMAMAN:  Akibat terputus bekalan makanan ketika banjir melanda sekitar kawasan Felda Seberang Tayor, dekat sini, minggu lalu, mendorong mangsa banjir sanggup melakukan apa saja termasuk menangkap ternakan yang hanyut untuk dijadikan lauk.
          
Mereka adalah antara 200 orang daripada 30 keluarga peneroka Felda terbabit  yang ditempatkan di Dewan Sivik berikutan banjir paling buruk sejak rancangan tanah itu dibuka pada 1964.
          
Seorang mangsa, Maria Mohamad, 38, berkata keluarganya terpaksa berpindah serta merta apabila air mula naik secara mendadak pada 2 Dis lepas ke dewan sivik bagi menyelamatkan diri.
          
Katanya, sebelum itu dia sudah menempatkan pelbagai barangan di atas alang rumah yang dikira selamat kerana rumahnya berada di kawasan tinggi.
          
"Namun, air naik di luar jangkaan sehingga esoknya saya melihat kawasan sekitar terutama kawasan rendah menjadi lautan dengan semua rumah peneroka hanya nampak bumbung.

"Saya hanya mampu menyelamatkan diri dan anak-anak yang semuanya tinggal sehelai sepinggang," katanya kepada pemberita ketika ditemui di pusat sivik berkenaan di sini hari ini.
          
Maria berkata, pengalaman yang tidak mungkin dilupakannya adalah apabila bekalan makanan untuk menampung keperluan mangsa di pusat pemindahan itu terputus dan hanya tinggal sedikit beras.
          
Katanya, ketika itu air banjir mencecah sehingga paras bumbung rumah dan menghanyutkan pelbagai barangan termasuk ternakan akibat arus deras.
          
"Oleh kerana bekalan makanan terputus, kami mangsa banjir terfikir untuk mendapatkan makanan dan ketika itu juga terdapat ternakan seperti ayam dan kambing dihanyutkan air banjir.
          
"Kami sempat menangkap tiga ekor kambing yang hanyut melalui pusat pemindahan itu, yang ditangkap oleh penduduk yang kemudian disembelih. Kami fikir daripada mati begitu saja kambing yang hanyut itu lebih baik kami sembelih untuk dijadikan lauk," katanya.

Katanya oleh kerana bekalan makanan terputus kerana kenderaan penyelamat tidak boleh melalui untuk beberapa hari, pihaknya mengambil keputusan masak gulai kambing yang dimakan beramai-ramai dan ada juga penduduk kampung berkenaan menangkap beberapa ekor ayam yang berada atas pokok untuk dijadikan lauk.
          
Sementara itu, Pengurus Besar RKT Felda berkenaan, Jamil Abbas berkata saat mencemaskan apabila pihaknya perlu memikirkan cara untuk memberi makan 511 mangsa banjir termasuk yang ditempatkan di Sekolah Agama Rakyat (SAR) di rancangan itu dan di bangunan Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Felda tidak jauh dengan dewan sivik berkenaan apabila hanya tinggal 24 kampit beras.
          
Jamil berkata, ketika itu beliau meminta apa saja bahan makanan yang ada ditanam peneroka seperti pisang muda, ubi, betik, nangka untuk dimasak.
          
"Bahan makanan inilah yang ada, dimasak dengan nasi sekadar yang boleh mengalas perut untuk setiap mangsa banjir di situ," katanya.
          
Bagaimanapun tidak lama kemudian, katanya, semua peneroka merasa lega apabila bantuan tiba dengan helikopter selepas Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek meninjau mangsa banjir di Felda itu yang terputus hubungan dengan dunia luar.
          
Katanya, bantuan tiba pada 5 Dis sebelum disusuli bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Pejabat Daerah Kemaman. - Bernama
KUALA LUMPUR:  Seorang senator bimbang kecanggihan teknologi yang berorientasikan hiburan seperti iPhone dan komputer tablet boleh menghakis nilai kemesraan kekeluargaan.
               
Senator Datuk Lim Nget Yoon berkata meja makan sepatutnya menjadi tempat anggota keluarga bermesra, kini keadaan itu sudah berubah apabila golongan muda lebih berminat untuk bermain dengan alat teknologi.
          
"Orang (muda) akan fokus kepada telefon bimbit semasa menunggu makanan. Mereka tidak bercakap dan mata mereka tidak bertemu dengan mata orang tua.
          
"Sekiranya keadaan ini berterusan, apakah yang akan terjadi kepada generasi akan datang," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 di Dewan Negara semalam.
          
Beliau turut menggesa cadangan menaikkan tarif elektrik oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) dikaji semula agar ia tidak membebankan rakyat. - Bernama
ALOR SETAR: Sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO) BelaTani, akan mengadakan majlis taklimat dan dialog khas Tuntutan Kenaikan Harga Padi pada 14 Disember ini.

Program tersebut akan diadakan di Restoran Tepi Sungai, Lebuh raya Darul Aman (Jalan Bakar Bata), di sini bermula jam 8.30 malam.

Justeru, Bela Tani menjemput semua petani padi khasnya dari utara semenanjung terutama Pulau Pinang, Kedah dan Perlis untuk bersama hadir berkongsi maklumat dalam menuntut kenaikan harga padi.

Untuk keterangan lanjut boleh menghubungi talian 019-4663377.

Isu harga padi merupakan isu yang sudah lama diperjuangkan oleh pesawah namun tidak mendapat perhatian sewajarnya dari pihak kerajaan.

Terbaru isu ini menjadi fokus utama ketika kempen PAS pada Pilihan Raya Kecil Dun Sungai Limau baru-baru ini.

PAS membuat desakan tegas agar kerajaan menaikkan harga lantai padi yang tidak pernah disemak sejak 23 tahun lalu.

Kali terakhir harga laintai padi dinaikkan adalah pada tahun 1990 yang diperjuangkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu masih dalam kerajaan.

Bagi PAS, mereka mencadangkan kadar kenaikan harga lantai dari RM750 satu tan sekarang ini kepada RM1150 bagi membela nasib pesawah yang berdepan kos penanaman padi yang semakin meningkat.

PAS juga turut mendesak kerajaan agar menaikkan harga subsidi padi dari RM248 kepada RM372 untuk satu tan bersamaan RM3.72 sekilogram.

Sementara itu, baru baru ini Badan Bertindak Pesawah Malaysia hadir ke parlimen bagi menghantar memorandum kepada Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Memorandum itu antara menuntut gesaan serupa agar kerajaan menaikkan harga laiantai dan subsidi padi dan membantah penswastaan Bernas.
PATTANI:  Empat anggota tentera terkorban manakala sepuluh lagi cedera apabila kenderaan yang mereka naiki terkena bom buatan sendiri seberat 50kg yang diaktifkan menggunakan telefon bimbit.
          
Kejadian berlaku pada pukul 12.30 tengah hari tadi waktu tempatan di Kg Makkor, Mukim Plonghoil, Daerah Kapo, Pattani.
          
Pol. Col. Durolman Yaena, Ketua Polis Daerah Kapo berkata anggota tentera tersebut dalam perjalanan ke Kem Ingkhayuthaborihan Pattani untuk bertukar tugas dengan anggota lain.
          
Beliau berkata kejadian di Jalan Tungyangdaeng-Saiburi dan kira-kira 100 meter dari Sekolah Kebangsaan Kg Mako itu disyaki dilakukan puak pemisah.
          
Kejadian itu mengejutkan guru serta murid yang bertempiaran lari menyelamatkan diri. - Bernama

Tiada ulasan: