Isnin, 9 Disember 2013

JANGAN DAHULUI TAKDIR....ILMU KITA SERTA KEMAMPUAN KITA ADALAH TERBATAS...BANGSA ITU AKAN ROSAK BILA BUDAYA ASALNYA ROSAK.....ITU SEBAB MUSUH2 ISLAM SERTA IBLIS MENCIPTA BUDAYA BARU BERBENTUK HARAM AGAR DITIRU OLEH ORANG ISLAM...AKHIR KEPERCAYAAN ISLAMNYA TERCABUT

TERENGGANU DI BAWAH PEMERINTAHAN UMNO AMAT HEBAT SEKALI DALAM DUNIA ... BOLEH TAWARKAN KAWASAN PERUMAHAN BEBAS BANJIR TETAPI AKHIRNYA DI TENGGELAMI AIR JUGA!!!


Berdegar-degar sungguh pemjau perumahan Alam Perdana Pasir Semut Kemaman, Terengganu sampaikan boleh beri jaminan gerenti 110% kawasan perumahan berkenaan tidak akan di landa banjir.

Akhirnya banjir yang melanda Kemaman kini kawasan tersebut turut terlibat.

Bangsat punya pemaju perumahan ... lagi bangsat kerajaan negeri yang turut membiarkan rakyat tertipu.

Betul-betul bangsat .. Betul tak Mak Cik Ijat.

Video rusuhan di Little India berpunca dari kemalangan maut melibatkan warga India .. 5 kenderaan polis dan sebuah ambulans rosak dan tidak kurang 10 pegawai polis cedera. 

 

 

GAMBAR-GAMBAR RUSUHAN PALING TERUK SEJAK 1969 DI SINGAPURA ... BERPUNCA DARI SEBUAH BAS SWASTA MELANGGAR MATI SEORANG WARGA INDIA.



Ratusan pekerja warga asing merusuh di Singapura lewat malam Ahad apabila salah seorang daripada mereka, dilanggar oleh sebuah bas dalam satu kemalangan jalan raya.

Perusuh bertindak membakar kenderaan polis dalam keganasan yang disifatkan sebagai yang terburuk sejak 40 tahun.

Setakat ini seramai 18 orang dilaporkan tercedera.

Dalam satu kenyataan media, polis Singapura berkata kejadian bermula di kawasan Little India negara itu apabila seorang lelaki warganega India yang berumur 33 tahun, dilanggar oleh sebuah bus milik syarikat swasta.

Polis berkata lebih kurang 400 orang yang berada di tempat kejadian mula merusuh dan menyerang bas tersebut dan turut menyerang kenderaan polis yang tiba untuk mengawal keadaan.

Sepuluh orang polis, empat pegawai pertahanan serta pemandu bas dan konduktor berkenaan adalah antara mereka yang tercedera.

Seramai 27 pekerja warga asing dari Asia Selatan telah ditahan ekoran peristiwa itu dan boleh dipenjarakan selama tujuh tahun dan dirotan sekiranya didapati bersalah.

Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong berkata, walau apa pun sebab kejadian itu tercetus, tiada alasan untuk bertindak dengan keganasan melampau yang menyebabkan kerosakkan.

"Kami akan berusaha untuk mengenal pasti pesalah dan menggunakan undang-undang sepenuhnya untuk mengambil tindakan ke atas mereka," katanya.

Sebanyak lima buah kereta police, sebuah ambulans, serta beberapa kereta orang awam telah dibakar dalam rusuhan itu dan gambar-gambar serta video rusuhan itu tersebar dengan luasnya di laman media sosial.

Keadaan menjadi lebih terkawal apabila pasukan elit Perintah Operasi Khas dan Gurkha polis tiba di tempat kejadian.

Media Singapura MediaCorp berkata rusuhan ini adalah rusuhan pertama selepas kejadian rusuhan kaum pada tahun 1969.

Singapura bergantung kepada pekerja asing terutamanya dalam sektor pembinaan dan ramai diantara mereka sering berkumpul di Little India pada hari Ahad untuk membeli-belah, makan dan minum.

Undang-undang Singapura boleh menghukum sesiapa yang didapati bersenjata dalam rusuhan atau menggunakan sesuatu objek sebagai senjata, kepada penjara sehingga 10 tahun dengan kemungkinan sebatan.

 

Tsunami Melayu tidak Mustahil!




Sebelum saya hurai megenai isu pokok, saya nak komen mengenai kenyataan KM Melaka. Dia kata, orag Cina tidak perlu berdusta mengenai menyokong oang Melayu dalam PRU13 di Melaka. Saya jawab, orang UMNO yang Melayu pun tipu orang Melayu. Mustahil hanya UMNO sahaja yang boleh tipu dan munafik- Melayu pun jika mereka suka, dibenarkan menipu UMNO. Tak berdosa kalau tipu UMNO. UMNO bukan Allah dan Rasul.
Berapa bahagian UMNO di Melaka yang undi Ali Rustam bila dia bertanding naib presiden UMNO? Melayu UMNO  pun tipu sebahagian dari mereka. Jadi apa nak hairan, jika bangsa lain tidak menyokong UMNO bila sesama UMNO pun, tipu menipu ini perkara biasa. Jadi sebelum KM Melaka melalak sana sini, tengok di halaman sendiri dahulu. 
Kesian Ali Rustam. Ali Rustam saya dengar bergantang gantang menglahabaukan UMNO Melaka.
Tsunami Melayu.
Pemimpin UMNO buta atau apa? Yang memenangkan UMNO ialah Sabah dan Sarawak. UMNO dapat 88 parlimen sebab 14 UMNO itu datang dari Sabah. diSemananjung UMNO hanya menang 74 kerusi. Apa yang nak ek sangat. Kalau takde Sabah UMNO, BN hanya ada 119 kerusi sahaja. Jadi dengan 74 UMNO semananjung dan 14 UMNO Sabah, janganlah nak mengada ngada sangat.apa jadi kalau parti2 Kadazan, Dusun dan Murut yang BN meninggalkan BN? bari UMNO sedar langit tinggi atau rendah.
Adnan Mansor bukanlah dipilih Najib sebab kecerdikan nya. jadi tidak hairan lah jika Adnan Mansor dengan sombong kata Melayu tidak akan melakukan tsunami. Bingung betul pemimpin UMNO ini; Melayu sokong UMNO bukan sebab mereka cinta dan yakin apa yang UMNO perjuangkan. UMNO menang atas bimbang dan ragu dan rasa cemas orang Melayu. Bila hilang semua ini, orang akan melihat UMNO seperti diri nya yang sebetul- penipu dan pembohong dan penindas bangsa sendiri.
Parti yang menakut nakutkan bangsa sendiri- mereka takkan bertahan lama. Mereka sokong UMNO sebab UMNO berjaya menggambarkan mengundi PAS sama dengan undi DAP. Beri undi kepada PAS bererti beri undi kepada DAP. Maka jika DAP memerintah, maka masa depan Melayu akan hancur. Raja2 Melayu akan hapus, agama Islam akan diancam dan diganti dengan kristian, cakap bahasa Melayu tak boleh dan sebagainya. Berkhatan pun tak boleh! Ini cara UMNO tipu.
Adnan Mansor itu sendiri pun lambang pembohongan yang paling besar- dia bukan nya Tengku asli pun tapi tanpa segan silu menggunakan Tengku didepan nama nya. dia anak Raja Melayu mana?
Melayu sokong UMNO sebab UMNO berjaya setakat ini menggambarkan PAS, PKR dan DAP terutama nya akan menjahanamkan Melayu. Adnan Mansor lihatlah apabila Melayu lebih cerah minda mereka dan bila Melayu sedar bahawa yang melindungi dan menolong rakyat ialah kerajaan yang berdiri diatas prinsip perintah ikut undang2. Ketika itu UMNO akan mampus.
Selagi UMNO boleh melemahkan PAS dan melagakan2 PAS dengan DAP dan PKR- UMNO akan terus berkuasa. Ertinya UMNO panjang umur nya kerana membohongi dan menipu rakyat. Walhal orang Melayu tidak perlu hidup dalam ketakutan.
Fakta nya ialah negara ini majority nya Melayu. DAP menerima hakikat bahawa pemimpin negara ini mesti orang Melayu. Raja2 nya, PM2 nya dan pemimpin2 kerajaan yang lain. Kalau Tengku Adnan nak jadi PM pun kita sokong. Standard dia sama dnegan standard Dato Najib.
 Sebab itu UMNO sibuk mempromsi ulama yang mereka anggap sebagai ustaz kampong yang mudah tertipu dengan pengucapan dan pembohongan UMNO mengenai hal2 duniawi ini. Ulama PAS yang moden yang kuat Islam dan pintar membaca isiu2 duniawai digeruni oleh UMNO. Syukur PAS tidak tertuba mainan jahat UMNO.
Sejak bila orang UMNO sayangkan ulamak ? sejak bila orang UMNO suka meramaikan masjid dan surau? Di Pekan sendiri, pemimpin UMNO membanjiri surau dan masjid setahun sekali ketika Najib berbuka puasa selang sehari di Pekan. Pada masa yang lain, nak cari 5 orang UMNO dalam surau pun dikira suatu kejayaan yang menggegarkan dunia.
Tengku Adnan Mansor(tengku enjin sangkut) berkata bahawa tsunami Melayu mustahil berlaku. UMNO menang banyak kerusi- daripada 79 ke 88 kerusi parlimen. Melayu ramai sokong kita.
Lihat angkat dari SPR lah. Calun2 UMNO semua sekali dapat 3.4 juta. Tentu undi ini termasuk cina dan india dan bangsa lain yang sokong UMNO bukan? Andaikan 400,000 undi tersebut datang dari bukan Melayu. Maknanya, undi Melayu kepada calun UMNO sekitar 3 juta. Katalah Melayu tongong yang sokong calun2 MIC dan MCA sekitar 400,000 jugak. Maklum sahajalah bangsa2 kafir ini berdada dalam kabilah UMNO mestilah Cina dan India yang baik2 belaka dan mesti disokong oleh Melayu. Maka angka nya kensel mengensel.
Kita terima lah jumlah semua orang Melayu yang mengndi UMNO ialah 3.4 juta-seperti angka yang dikemukakan oleh SPR. Jumlah ini sama dengan jumlah ahli UMNO.maka secara keseluruhan nya, yang mengundi dan menyokong UMNO ialah bersamaan dengan jumlah ahli UMNO sahaja.
Jumlah pengundi Melayu dalam PRU13 ialah 7.3 juta.. kalau UMNO dapat 3.4 juta ertinya, 3.9 juta orang Melayu tidak menyokong UMNO. Ada sokong PAS, sokong PKR dan sokong DAP. Yang sokong DAP tidaklah seramai yang sokong PKR dan PAS tapi jumlah nya meningkat. Terutama bila DAP letak calon Melayu dan orang Melayu sudah tidak kira, mereka akan undi Melayu. Ini Melayu tulin bukan macam Melayu munafik UMNO bercakap mengenai Melayu, tapi hanya sokong Melayu UMNO.
Adnan Mansor bukanlah Najib pilih kerana kercerdikan  dia. Dia bukan cerdik orang nya. tengku nya pun tengku sangkut. Ertinya, rakyat biasa pun kalau tuanku2 Melayu setuju, boleh jadi tengku jugak. Orang melayu dari segi potensi, semua tengku2 belaka.
Tsunami Melayu sudah berlaku. Dan ianya akan di kukuhkan lagi dalam PRU 14.

MEMPERJUANGKAN BANGSA TETAPI MEMUSNAHKAN BUDAYA ADALAH SIA-SIA

Kenyataan Media TERAS
5 hb Disember 2013
TERAS Pengupayaan Melayu  menarik perhatian bahawa perhimpunan parti orang Melayu untuk menyuarakan nasib bangsa dalam keadaan jati diri serta kebudayaan yang semakin musnah dibawah parti yang mendakwa membela bangsa itu sendiri adalah perbuatan sia-sia.
Kami sangat kesal nampaknya persoalan akhlaq dan budaya orang Melayu yang terhakis akibat sikap kerajaan yang sangat liberal tidak menjadi perbahasan yang penting dikalangan mereka yang mendabik dada memperjuangkan Melayu.
hisham joget
TERAS mengesa agar Kerajaan laksanakan tanggungjawab menterjemahkan kembali Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang bersendikan budaya rakyat asal  , kebudayaan lain yang sesuai dan wajar serta Islam sebagai unsur penting .
Dasar itu diperkenalkan pada 1971 sebagai hasil dari Kongres Kebudayaan Kebangsaan yang dianjur oleh Kementerian Kebudayaan , Belia dan Sukan ketika itu.
Namun dalam keadaan pihak kerajaan yang kian  semakin liberal kerana teruja dengan arus pemodenan dan globalisasi atasnama perdagangan bebas , dasar tersebut nampaknya semakin tenggelam .
Dasar yang sudah berusia 33 tahun itu tidak lagi menjadi teras pembangunan negara , akan tetapi hanya sebagai ungkapan kata-kata , padahal proses de-kulturalisasi sudah sangat pantas sehingga keperibadian nasional tidak lagi ujud kecuali dalam bentuk kosmetik sahaja.
Sementara pihak kerajaan sering mendakwa bahawa kepentingan negara  dipertahankan  , namun bila jati diri dan budaya  rakyat  terjejas akibat dasar liberal yang diamalkan  oleh pihak kerajaan , ternyata ia tidak diambil peduli.
Kami melihat kerajaan tidak lagi menghiraukan tanggungjawabnya untuk memastikan Dasar Kebudayaan Kebangsaan diterjemahkan dalam semua acara yang dilaksanakan.
Bagi kami , hanya dengan menonjolkan aspek seni tari dan seni hiburan serta kraftangan bukan memenuhi maksud Dasar Kebudayaan Kebangsaan , kerana semua perkara tersebut telah menjadi bahan komersial untuk sektor pelancongan semata-mata.
Malangnya banyak acara-acara yang dilulus dan disertakan juga dalam program-program resmi kerajaan bercanggah dengan dasar tersebut . Dalam acara nasional seperti sambutan kemerdekaan , tahun baru , hari belia dan pelbagai sambutan resmi , kerajaan nampaknya sangat liberal ketika menapis persembahan yang sepatutnya dibenarkan  untuk tontonan awam.
Gara-gara mahu melayan apa yang disebut “selera anak muda “, kerajaan sendiri yang meluluskan persembahan kebudayaan yang sarat dengan ciri-ciri yang bercanggah dengan semua unsur yang ditekankan dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan tersebut. Inilah yang berlaku pada sambutan Hari Belia yang lalu.
Dalam acara Kebudayaan Kebangsaan , bila dipersembahkan kesenian bersifat tradisional , ia hanya menjadi persembahan kosmetik dan tidak memenuhi ciri , adab dan kesopanan yang berteraskan Islam serta adat resam yang bersendi peraturan agama seperti yang dikehndakki oleh dasar itu.
Kami mendapati  kerajaan tidak serius mempertahankan Islam yang menjadi salah satu unsur terpenting dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan . Ternyata kerajaan tidak peduli terutama bila  acara seni  dari luar  dibenarkan masuk ke dalam negara yang ternyata bertentangan dengan dasar Islam sebagai pegangan resmi negara ini.
Kami merumuskan juga industri hiburan yang berkembang dalam negara sekarang jelas semakin menunjukkan keghairahan untuk menciplak unsur , gaya dan model dari luar. Kerajaan dalam hal ini nampaknya sangat liberal ketika meluluskan bahan hiburan melalui siaran media massa.
Malah kami juga memerhatikan pelbagai budaya yang ditonjolkan  dalam media yang dikendali oleh kerajaan sendiri tidak mengendahkan soal batas adab dan peraturan Islam serta tradisi ketimuran yang berkaitan dengan filem , drama dan persembahan realiti show.
Perbahasan yang panas mengenai hak dan status istimewa orang Melayu tidak memberi sebarang makna jika jati diri dan budaya Melayu yang menjadi teras Kebudayaan Kebangsaan digadai oleh pihak kerajaan sendiri
Kami mengingatkan jika kerajaan hanya melihat  kebudayaan  dari sudut seni semata dan terbatas hanya kepada aspek promosi pelancongan sahaja , maka kami menyarankan supaya Kementerian yang sedia ada dirombak.
Jika kementerian sendiri gagal memahami maksud  kebudayaan dan pembangunan jati diri bangsa dan negara ,  maka  nama kebudayaan pada kementerian tersebut harus digugurkan.
Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS


Takut bini, bini yang menakutkan atau bini yang selalu menakut-nakutkan suami?

Tidak berapa lama dahulu ada rakan-rakan saya berjenaka semasa bersembang didalam satu majlis keramaian yang saya hadiri. Semasa itu isu pertemuan sulit diantara Najib dengan Anwar sedang heboh diperkatakan ramai. Ada seorang sahabat berkata Muhyiddin terasa dirinya tidak selamat lagi jika ada perundingan dan dilaksanakan keputusan perundingan itu. Dalam rundingan itu dikatakan Najib akan terus menjadi Perdana Menteri. Anwar pula akan menerima jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Muhyidin akan menjadi Timbalan Perdana Menteri Kedua. Betul atau tidak persetujuan itu berlaku tidak siapa yang tahu kerana pertemuan itu diuruskan oleh Yusuf Kala, bekas Naib Presiden Indonesia.
Sahabat saya yang bersama saya berkata, “Muhyidin sekarang pun adalah Timbalan Perdana Menteri Kedua kerana Timbalan Perdana Menteri Pertama ialah Najib Tun Razak. Perdana Menteri sebenarnya ialah Rosmah Mansor”. Semasa itu kami mengambilnya hanya sebagai jenaka dan tidak mengambilnya sebagai satu isu serius. Maklum sajalah politik di negara ini, sarat dengan spekulasi yang tidak menentu.
Tetapi Sabtu lepas jenaka diantara kami dimajlis keramaian itu sudah bukan jenaka lagi. Rakan yang berjenaka dengan kami dahulu itu menelefon dan berkata, “Ha bro, betui tak yang teman beritahu dulu? Najib sendiri ‘confirm’ kan yang isterinya sememangnya mempunyai keupayaan yang lebih dari Najib. Isterinya lebih hebat dari beliau sendiri. Ha…isterinya sememangnya bertaraf Perdana Menteri kemampuannya”.
Maksud rakan saya tadi ialah Najib sebenarnya adalah seperti Timbalan kepada Rosmah Mansor. Maka Muhyidin itu adalah Timbalan Perdana Menteri Kedua. Jika kita percaya dengan kata-kata Najib semasa ucapan penggulungan beliau sabtu lalu, sememangnya benar Rosmah itu adalah seperti ‘Perdana Menteri de facto’ kita. Itu lah sebabnya buat kali pertama kita mendengar Najib mengampu isterinya sendiri dihadapan khalayak ramai.
Najib pula disebaliknya ditakuti dan menjadi ampuan jemaah kabinet. Menteri-Menteri Besar serta Menteri seperti Shahidan Kassim yang mengampu Najib dan Rosmah sendiri. Maka benarlah Rosmah Mansor itu ‘Perdana Menteri de facto’ negara dan Timbalannya ialah Najib, suaminya yang pandai berucap bergegar itu.
Maka adalah elok dan molek jika Najib memberi laluan kepada isterinya untuk menjadi Perdana Menteri. “Let her become our real PM rather than acting like one” kata salah seorang sahabat saya yang selalu berhubung dengan saya.
Najib tercari-cari alasan untuk menutupi perlakuan isterinya, yang mengambil kesempatan kepada kuasa PM yang ada kepada suaminya. Di dunia ini sebenarnya ramai wanita yang menjadi isteri Perdana Menteri tetapi tidaklah dikempenkan oleh suami mereka untuk isteri mereka dalam apa-apa hal pun.
Tidak ada siapa yang mengenali isteri Lee Kuan Yew, pemimpin ternama dirantau ini. Isterinya hanya dikenali semasa beliau meninggal dunia, tetapi setelah beberapa lama beliau meninggal dunia orang ramai kembali lupa kepada nama beliau sehingga hari ini.
Tetapi disini berlainan keadaannya. Isteri Perdana Menteri kita hidup ‘glamour’ tidak tentu diarah, seolah-olah negara ini beliau sahaja yang punya. Kerana menyelamatkan seorang pelajar dan menguruskan membawa pulang pelajar-pelajar kita pulang ke Malaysia itu, isteri PM kita dibolehkan membelanjakan wang negara sesuka hatinya.
Tetapi kita hendak beritahu Najib, yang bukan beliau sahaja yang sayangkan atau takut isteri ini. Ramai yang lain begitu juga. Mungkin jika ada perbezaan sedikit, yang lain itu bukannya takut isteri sangat, tetapi isteri mereka selalu menakut-nakutkan mereka.Tetapi apakan daya, kita mempunyai slogan ‘Malaysia Boleh’.
Semuanya boleh, selain dari menggugurkan jawatan seorang Perdana Menteri nya. ‘Nasib kaulah jang!’.

Tiada ulasan: