Sabtu, 28 Disember 2013

JADILAH YANG PEKA BUKAN YANG PEKAK



KUALA LUMPUR:  Kesal dengan tindakan regim Bangladesh pimpinan Sheikh Hasina menggantung sampai mati Penolong Setiausaha Agung Jamaat-e-Islami Bangladesh Abdul Quader Mullah (gambar), PAS serta wakil badan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum bantahan kepada Kedutaan Bangladesh di Jalan U-Thant, dekat sini, petang ini.

Lebih 500 orang diketuai Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berarak dari Masjid Tabung Haji di Jalan Tun Razak ke kedutaan selepas menunaikan solat Jumaat.

Mereka menyanyikan lagu rasmi PAS dan melaungkan slogan 'Hidup Islam', 'Hancur Kerajaan Zalim Bangladesh' sebelum pimpinan utama masuk menyerahkan memorandum kepada wakil kedutaan.

Selain Mohamad Sabu, turut masuk bertemu wakil kedutaan ialah Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Suhaizan Kaiyat, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof dan Timbalannya Dr Siti Mariah Mahmod, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, wakil PKR  dan Abim.

Mohamad Sabu ketika berucap kesal kerana wujud kecenderungan di peringkat antarabangsa untuk menghalang parti Islam membentuk kerajaan melalui proses demokrasi.

Di Malaysia, PAS katanya tegas menyokong demokrasi dan hanya akan mengambil alih kerajaan melalui pilihan raya.

"Ada trend sekarang ini untuk menghalang parti Islam menuju demokrasi. Di Bangladeh, selain seorang dihukum gantung sampai mati, enam orang turut menunggu hukuman yang sama dan pemuda-pemudanya dipenjarakan beramai-ramai," katanya.

"Soal hak asasi adalah perkara sejagat dan kita membantah kerajaan yang zalim.

"Di Malaysia juga PAS tegas ingin ambil kerajaan melalui demokrasi dan pilihan raya," katanya.

Himpunan aman itu berakhir jam 3.30 petang dengan bacaan doa oleh Ustaz Idris Ahmad.



KUALA LUMPUR: Saranan Mahathir dalam menangani beban kewangan negara dan keperluan menambah sumber pendapatan, menolak hujah Pengerusi Felda, Isa Samad bahawa kenaikan harga barang bukanlah salah Umno tetapi merupakan fenomena yang berlaku di seluruh dunia dan tidak dapat dielakkan oleh mana-mana kerajaan.

Demikian tulis Shahbudin Husin di dalam blognya.

Beliau mengulas tulisan bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir di blognya yang berkata, dalam menangani beban kewangan negara dan keperluan menambah sumber pendapatan, kerajaan sepatutnya mengurangkan kos pengeluaran dan bukannya menaikkan harga barangan yang tentunya akan memberi kesan kepada kehidupan rakyat.

Ini kerana, dengan mengurangkan kos, tahu berjimat-cermat dan mengawal ketirisan, tiada sebab barangan tidak boleh dijual dengan harga yang sama atau lebih rendah lagi.

Jika kos tidak mahu dikurangkan dan langkah berjimat tidak diusahakan sedangkan sebagai sebuah kerajaan ianya boleh dilakukan oleh Umno melalui iltizan para pemimpinnya, sudah tentulah memang salah Umno jika harga barangan terus meningkat.

Baca lagi
KUALA LUMPUR: Tahun 2014 yang akan tiba beberapa hari lagi bakal menjadi 'tahun barang naik' ekoran kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang disebabkan oleh kenaikan harga minyak dan tarif elektrik.
Ahli ekonomi, Dr Rosli Yaakob berkata, kenaikan harga petrol Ron95 sebanyak 20 sen seliter September lalu menyebabkan kenaikan menyeluruh harga barangan dan perkhidmatan kerana petroleum adalah salah satu barangan asas di dalam ekonomi.
"Semua alat pengangkutan mengunakan bahan bakar ini untuk bergerak. Kesan langsung dan segeranya adalah kos perkhidmatan pengangkutan naik.
"Perlu diingat bahawa perkhidmatan pengangkutan adalah satu perkhidmatan asas di dalam ekonomi dan semua barang-barang perlu diangkut dari lokasi pengeluaran ke lokasi pemasaran," kata bekas Penolong Gabenor Bank Negara itu ketika diwawancara Harakah.
Kenaikan harga bahan bakar ini, ujarnya akan menyebabkan kenaikan kos pengangkutan dan memberi kesan kepada kenaikan harga barangan.
Menurut beliau, tiada satu barangan pun dalam ekonomi yang tidak menggunakan perkhidmatan pengangkutan.
"Kalau ada pandangan bahawa kenaikan harga petroleum berpunca dari penarikan subsidi, ia  pandangan yang sukar dipertahankan," jelasnya.
Dr Rosli turut menyentuh kenaikan tarif elektrik yang menjadi bahan input penting dalam proses pembuatan barangan dan perkhidmatan.
"Tiada kilang pembuatan barangan yang tidak menggunakan tenaga eletrik hari ini? Apabila kos tenaga eletrik naik bermakna kos pengeluaran barangan dan perkhidmatan akan naik.
"Tenaga eletrik juga digunakan terus oleh pengguna untuk menerangi rumah kediaman mereka dan lain-lain keperluan rumah," jelas beliau.
Sehubungan itu, tambahnya kenaikan tarif eletrik akan menyumbang kepada kenaikan kos pembuatan barangan dan penyediaan perkhidmatan dan akhirnya menyumbang kepada kenaikan harga barangan pengguna di pasaran.
"Jelas bahawa kenaikan harga dua bahan asas dalam ekonomi ini pasti membawa kepada kenaikan harga barangan dan perkhidmatan," ujarnya.
Menurutnya, adalah sukar bagi harga barangan dan perkhidmatan turun setelah mengalami kenaikan dan ini sekaligus akan menyebabkan inflasi.
"Dalam keadaan harga barangan dan perkhidmatan yang semakin mahal dan pendapatan rakyat tidak bertambah secepat kadar kenaikan harga, maka kesannya ialah kos sara hidup akan terus naik dan taraf hidup rakyat akan merosot.
"Kuasa beli setiap ringgit akan menjadi semakin terhakis," ujarnya.
Beban daripada kenaikan harga barangan dan perkhidmatan  ini, ujar beliau akan dipikul oleh rakyat khasnya yang berpendapatan rendah dan miskin.
"Dengan menarik balik subsidi ke atas gula (juga bahan asas dalam ekonomi) dan petroleum, menaikkan harga tol lebuhraya, tambang pelbagai jenis pengangkutan dan dengan pengenaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) mulai April 2015, kerajaan sebenarnya menjadi pecetus kitaran inflasi (inflationary cycle)  dalam ekonomi," ujar beliau.
Soal beliau, adakah cetusan kitaran inflasi di dalam ekonomi yang ditanggung rakyat ini boleh dianggap sebagai "menjaga kepentingan masa hadapan ngara?"
Menurut beliau, demi kepentingan masa hadapan negara dan generasi akan datang, kerajaan perlu mendisiplinkan diri di dalam mengurus belanjawan negara.
Sehubungan itu, ujarnya kerajaan perlu mengikis sikap boros dalam berbelanja, menghapuskan pembaziran, menghentikan ketirisan dan mengekang budaya berhutang.
"Hasil dipungut banyak manapun sekiranya pemimpin negara tidak langsung terikat kepada satu disiplin belanjawan yang wajar, masa hadapan negara bakal tergugat dan generasi akan datang akan dibebani hutang besar seperti yang berlaku kepada negara Greece, Ireland dan Portugal hari ini," ujar beliau.   
KUALA LUMPUR: Ribut petir yang berlaku di kawasan perairan Sarawak, Labuan dan pantai barat Sabah dijangka berterusan sehingga lewat petang ini.
  
Jabatan Meteorologi dalam kenyataan hari ini berkata ribut petir itu boleh menyebabkan angin kencang berkelajuan 50 hingga 60kmsj dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 4.5m.
  
Ribut petir juga berlaku di kawasan perairan Selangor dan Sandakan, Sabah yang menyebabkan angin kencang sehingga 50kmsj dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5m, yang dijangka berterusan sehingga lewat petang ini.
  
Selain itu, keadaan ini juga berlaku di kawasan perairan Reef North, Palawan dan Layang-Layang yang boleh menyebabkan angin kencang melebihi 60kmsj dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian melebihi 5.5m.
  
Sementara itu, angin kencang dan laut bergelora di kawasan perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sarawak dijangka berterusan sehingga 31 Dis.

Angin kencang timur laut dengan kelajuan dari 60kmsj berlaku di perairan Kelantan, Terengganu, Pahang, Johor Timur, Samui, Tioman, Bunguran, Condore, Palawan, Reef North dan Layang-Layang serta ombak mencapai ketinggian melebihi 5.5m.
  
Kawasan pantai di negeri berkenaan turut terdedah kepada kejadian kenaikan paras air laut yang dijangka berterusan sehingga 31 Dis.
  
Keadaan ini berbahaya kepada semua aktiviti pantai dan perkapalan termasuk menangkap ikan, pekerja di pelantar minyak dan perkhidmatan feri.  - Bernama
KOTA BHARU:  Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob memberikan jawapan spontan ketika diminta mengulas dakwaan yang mengatakan beliau tidak akan menghantar wakil ke perhimpunan Turun 31 Disember ini.

“Saya sudah mengeluarkan kenyataan, rujuklah dalam facebook,”ujarnya ketika ditemui selepas majlis Graduasi Tahfiz Yayasan Islam Kelantan Ke-4, di Balai Islam Lundang, dekat sini, semalam.

Ahmad dalam laman facebooknya mengakui TURUN adalah gerakan rakyat yang terhasil daripada denyut nadi rakyat yang mengeluh sekian lama akibat kenaikan pelbagai harga barangan dan perkhidmatan kerana salah urus kerajaan BN.

“Saya sepenuhnya bersama kepimpinan PAS tentunya sentiasa bersama-sama gerakan rakyat untuk terus mendesak kerajaan Malaysia mendengar suara rintihan hari rakyat.

“Insya-Allah dengan desakan berterusan daripada rakyat, saya optimis gerakan ini akan berjaya mencapai matlamatnya,” ujar beliau.

Ustaz Ahmad yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan menolak momokan sesetengah pihak kononnya perhimpunan itu diadakan bertujuan untuk menggulingkan kerajaan.

"Ia hanya omongan palsu... Mereka juga  takut akan bayang-bayang sendiri," katanya.
KOTA BHARU:  Seramai 378 pelajar sekolah aliran Yayasan Islam Kelantan (Yik) mendapat keputusan 9A pada peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) baru-baru ini.

Dari pencapaian itu, seramai 190 pelajar Maahad Muhammadi Perempuan memperolehi 9A, 79 orang pelajar pula mendapat 8A dan 36 pelajar mendapat 7A.

Manakala di Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah pula, seramai 51 pelajarnya mendapat 9A, 27 pelajar (8A) dan 16 pelajar (7A).

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan (gambar)  berkata, jumlah pelajar yang memperolehi 9A meningkat kepada 63 orang berbanding 315 orang tahun lalu.

Beliau berkata demikian selepas majlis Graduasi Tahfiz Yayasan Islam Kelantan Kali Ke-4, di Balai Islam Lundang, di sini, semalam.

Katanya lagi, seramai 1,407  calon PMR memperolehi keputusan 5A hingga 9A, bertambah 76 pelajar berbanding tahun 2012.

“Sekolah terbaik bagi maahad pilihan adalah Maahad Muhammadi Pasir Pekan (96.67 peratus), Maahad Amir Indera Petra (89.73 peratus) dan Maahad Ahmadi Tanah Merah (82.56 peratus),” ujarnya.

Fadzli seterusnya memberitahu, bagi kategori sekolah bantuan kerajaan, sekolah terbaik adalah SMU(A) Syukuriah Lubok Setol (66.67 peratus), SMU(A) Sullamiah Bunut Payong (53.85  peratus) dan SMU(A) Tarbiah Diniah Tok Uban, Pasir Mas (53.06 peratus).

Menurutnya, sejumlah lima sekolah mencapai TPM 100 peratus dengan nilai gred purata sekolah masing-masing iaitu Maahad Tahfiz Sains Tanah Merah; Maahad Tahfiz Sains Nurul Aman, Kok Lanas; Maahad Tahfiz Sains Bustanul Ariffin, Tumpat; Maahad Muhammadi Perempuan; dan Maahad Tahfiz Sains Al Muhammadi, Kampung Nipah.

Sehubungan itu, beliau mewakili kerajaan negeri mengucapkan tahniah kepada semua  pelajar, guru serta ibu bapa yang telah bekerjasama membantu mencapai kecemerlangan sekolah di bawah Yik.
SHAH ALAM: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh (gambar) melahirkan kekecewaan dengan sikap kerajaan pusat yang dilihat bertindak lebih pantas ketika menghulurkan bantuan bernilai jutaan ringgit terhadap mangsa bencana alam di luar negara berbanding bantuan di Kuantan.

“Kita lihat apabila berlaku bencana di negara lain, baik kerajaan sendiri atau badan bukan kerajaan (NGO) berkaitan kerajaan begitu cepat menghulurkan bantuan bernilai jutaan ringgit.

“Kalau ada bencana di luar negara cepat sahaja bantuan dihulurkan tetapi dalam isu banjir di Kuantan kita masih belum dengar pengumuman bantuan yang besar. Kita bimbang penduduk Kuantan dianaktirikan hanya disebabkan idealogi politik,” katanya ketika dihubungi Selangor Kini,  semalam.

Menurutnya, dalam beberapa siri kejadian bencana alam di luar negara, lazimnya kerajaan bersedia menghulurkan bantuan sama ada dalam bentuk wang tunai, minuman, makanan, selimut, pegawai perubatan, anggota keselamatan dan sukarelawan lain daripada NGO berkaitan kerajaan.

"Kelab Putra Satu Malaysia (KP1M) turut menghantar sukarelawan yang dilengkapi doktor dan pelbagai kelengkapan lain melalui Misi Bantuan Kemanusiaan Bencana di beberapa negara seperti bencana Taufan Haiyan di Filipina dengan menelan kos perbelanjaan yang tinggi.

"Pemergian sukarelawan kelab itu juga mendapat perhatian khas daripada kerajaan dengan diiringi pasukan keselamatan dan dibawa dengan menggunakan pesawat khas Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM)," ujar beliau.

Walaupun usaha murni itu dialu-alukan, Fuziah kesal situasi seperti itu tidak berlaku ketika penduduk Kuantan sedang menghadapi bencana banjir apabila kelibat sukarelawan kelab yang dipengerusikan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim itu langsung tidak kelihatan.

"Kebanyakan mangsa banjir ketika itu terpaksa menyelamatkan diri sendiri sama ada dengan bantuan orang ramai atau bantuan daripada Jabatan Amal PAS dari luar Pahang.

"Jabatan Amal yang lebih gemar tidak menonjolkan diri dengan sebarang publisiti memainkan peranan cukup penting daripada awal banjir sehingga ke peringkat membantu penduduk membersihkan kediaman selepas banjir," jelas Fuziah. - Selangorkini

 

 

Tiada ulasan: