Khamis, 12 Disember 2013

KENYATAAN MACAM KARTOON.....MEMANG MCA BUKAN MIC....MCA DIANGGOTAI ORANG2 CINA.....MIC DIANGGOTAI ORANG2 INDIA...TAK CAKAP PUN ORANG TAHU....APA LAH LU NI

SINGAPURA:  Lima lagi warga India akan didakwa hari ini berhubung insiden rusuhan di Little India, Ahad lepas.
       
Polis Singapura berkata lima warga terbabit berumur antara 24 hingga 45 tahun itu merupakan tangkapan terbaharu berhubung insiden itu.
       
Mereka akan didakwa atas kesalahan merusuh mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan. Setakat ini 27 warga India didakwa di mahkamah atas kesalahan sama.
       
Rusuhan meletus pada Ahad malam berikutan kemalangan maut melibatkan seorang warga India berumur 33 tahun di Little India. - Bernama
GEORGE TOWN:  Jambatan Kedua Pulau Pinang dijangka dibuka kepada umum pada akhir Februari depan setelah kerja-kerja sistem tol Lebuhraya Utara-Selatan (Plus) dan pengujian tahap keselamatan fizikal jambatan itu siap.
        
Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof berkata sistem tol Plus itu perlu dinaik taraf terlebih dahulu kerana pengguna dikehendaki membayar tol semasa keluar dari lebuh raya dan sebelum memasuki jambatan berkenaan.
        
"Kita masih lagi melakukan penambahbaikan dan akan membuka jambatan ini apabila sistem terbukti berjalan dengan baik selain disahkan selamat diguna oleh orang ramai," katanya kepada pemberita selepas melawat jambatan itu di sini hari ini.
        
Beliau berkata pembinaan fizikal jambatan itu telah mencapai tahap 99.9 peratus dan plaza tol jambatan berkenaan adalah yang terbesar di negara ini dengan 28 kiosk bayaran.
        
Kerajaan masih belum memutuskan kadar tol yang akan dikenakan, katanya.

Jambatan sepanjang 24 kilometer iaitu 17 km di atas laut dan tujuh km di atas darat, direka dengan mengutamakan kelestarian alam.
        
Projek kerajaan persekutuan dengan kos RM4.5 bilion itu adalah jambatan terpanjang di Asia Tenggara dan dijangka dapat mengurangkan 25 peratus kesesakan trafik di Jambatan Pulau Pinang.
        
Menjawab isu berlainan, Fadillah berkata semua 29 lebuh raya di negara ini mempunyai tempoh konsensi yang berbeza dengan tempoh kadar tol disemak semula antara tiga dan lima tahun, bergantung kepada perjanjian konsesi. - Bernama
NGO, siswa lancar gerakan turun kos sara hidup

Kumpulan NGO dan mahasiswa hari ini melancarkan gerakan mendesak kerajaan menurunkan kos sara hidup rakyat, antaranya ekoran tindakan kerajaan menghapuskan subsidi secara perlahan-lahan dan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

NONEGerakan yang disokong parti politik pembangkang itu antaranya mempersoalkan kenaikan kos sara hidup rakyat selepas pilihan raya umum ke-13 lalu.

Berucap dalam perhimpunan awal membantah perkara itu di ibu negara hari ini, pemimpin Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS) Ahmad Afif Zulkifli menyeru golongan muda tampil mendesak kerajaan melalui Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN).

"Buktinya satu demi satu isu kezaliman berlaku kepada kita, kenaikan barang makan dan minum juga mengalami kenaikan.

NONE"Adakah golongan muda mahu berdiam diri lagi? (Mahu) lawan atau senyap?" soalnya lagi sambil dijawab "lawan" oleh sebahagian besar daripada kira-kira 50 peserta yang hadir.

Turut hadir Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kaiat (gambar atas, di tengah), Ketua Kebangsaan Pemuda Sosialis DAP Malaysia (DAPSY), Teo Kok Seong dan beberapa pemimpin aktivis mahasiswa.

Gimik tangan terikat

Pada masa yang sama, beliau juga mengkritik kerajaan BN yang didakwa tidak jujur dan sudah menipu rakyat, berbeza dengan manifesto pilihan raya umum (PRU) sebelum ini.

NONE"BN janji macam-macam dalam PRU tetapi bila memerintah macam-macam naik (harga). Ada penyelewengan, ada rasuah.

"Graduan lepasan universiti akan bekerja di sektor awam mahupun swasta dengan gaji yang sedikit membuatkan kelompok ini tertekan dan terpaksa bekerja lebih masa menampung kehidupan," kata Suhaizan.

Sementara itu, demonstrasi di sebuah pusat membeli belah itu diwarnai dengan gimik pelancaran menyaksikan tiga peserta diikat tangan dan masing-masing memegang replikas berupa tol, petrol dan logo Tenaga Nasional Berhad (TNB).

NONEKemudian, Pengerusi TURUN Azan Safar tampil memotong ikatan tangan itu dan kesemua peserta melepaskan ke udara belon kuning bertulis perkataan "TURUN".

Orang ramai yang lalu-lalang, kebanyakan membeli belah untuk jualan hujung tahun, ada yang berhenti menjengah sebentar.

Dalam masa terdekat, gabungan itu merancang mengadakan forum membincangkan masalah kenaikan kos sara hidup dan mahu menyerahkan hasil penyelidikan mereka kepada pelbagai anggota Parlimen supaya membangkitkannya di Dewan Rakyat.
Ada dana PPB, Lembah Bujang tak dilindungi?
6:06PM Dis 11 2013
Kes seperti di Lembah Bujang apabila candi abad ke-8 dirobohkan boleh dielakkan dengan pembentukan jawatankuasa untuk melindungi tapak bersejarah, kata Persatuan Hindraf Malaysia (PHM).

Pengerusinya P Waythamoorthy berkata, jawatankuasa pemandu tapak warisan patut dianggotai pegawai daripada Jabatan Warisan Negara, kerajaan negeri dan persekutuan dan pakar bebas.

Katanya, pihak-pihak itu perlu bekerjasama untuk mewartakan kesemua kawasan warisan sejarah dan mengambil langkah sesuai mengelakkan kejadian yang tidak diingini di Candi 11 berulang kembali.

"Jawatankuasa pemandu tapak warisan patut meliputi semua aspek rancangan pengurusan tapak, pelaksanaan dan membuat cadangan relevan.

Ini termasuk memperkenalkan perlindungan sesuai dalam dasar perancangan sebagai reaksi terhadap ancaman seperti perubahan kegunaan tanah, pembangunan rumah dan aktiviti lain," kata Waythamoorthy.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau juga berkata, timbul tanda tanya kenapa tiada usaha dibuat bagi melindungi Lembah Bujang walaupun mendapat dana daripada Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan Jabatan Warisan Negara.
'Saya beritahu PM bahawa MCA bukan MIC'

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menangkis dakwaan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terlibat dalam pemilihan parti tersebut dan meminta beliau agar bersara.

“Saya beritahu perdana menteri bahawa MCA bukan MIC,” katanya ketika diminta menjelaskan dakwaan berhubung kegiatan Najib dan Umno di balik tabir pemilihan parti MCA.

NONE"MCA ialah parti berasaskan Cina, MIC adalah parti berasaskan India,” katanya lagi ketika diminta menjelaskan maksud kenyatannya itu.

Kenyataan tersebut dipercayai merujuk kepada pemilihan parti MIC, di mana dua jawatan tertinggi parti tersebut diterima tanpa pertandingan ekoran tekanan dari luar.

Chua menolak dakwaan bahawa persaraannya adalah kesan dari tekanan Najib dan Umno, seperti yang didakwa oleh veteran MCA Tan Sri Lim Ah Lek.

Lim sebelum ini mendakwa, perdana menteri itu mahu bari pemimpin baru untuk mengetuai parti tersebt.

"Saya telah bertemu PM, (Najib) menafikan bahawa beliau memberitahu Lim yang saya tidak harus mempertahankan jawatan,” katanya.
BILA ILMUAN BERBEZA BIDANG....BERBEZA TEMPAT BELAJAR....MAKA BERLAKU BERBEZA PENDAPAT....ITU BIASA.....TAK KAN ORANG KAFIR BULAT2 NAK MENYOKONG ISLAM....BEGITU JUGA SEBALIKNYA....HUJAH YANG BETUL BERDASARKAN QURAN DAN HADIS....AKAL KITA DAN ILMU ADALAH TERBATAS....
Maaf Nik Aziz, kita tak perlu momok sekularisme lagi

Bukanlah sebuah keanehan jika agama dan politik sering memiliki masalah yang sama.

Salah satu contoh masalah yang paling ketara dapat kita saksikan tatkala agamawan dan politikus saling mengunakan istilah-istilah sembarangan, yang secara spontan dianggap jelek dalam menjustifikasikan perkara bersifat politik dan keagamaan.

Saya membuat rumusan ini berdasarkan tulisan Nik Abdul Aziz Nik Mat, seorang agamawan sekali gus politikus PAS, berjudul "Isu Syiah: Nasionalis sekular lebih hebat menipu" seperti disiarkan Malaysiakini semalam.

Berdasarkan tulisan mursyidul am PAS tersebut, saya melihat Nik Abdul Aziz masih lagi terbeban dengan konsep yang sukar dipertahankan dewasa ini, terutamanya dari kaca mata kemasyarakatan.

Nik Abdul Aziz menggunakan istilah nasionalis, sekular dan gabungan nasionalis-sekular dengan memomokkannya sebagai "hebat menipu", "(tiada) manfaat", "palsunya seruan", "khurafat moden" dan lain-lain - semuanya negatif!

Momokan ini sangatlah tidak wajar. Ini kerana, semua parti politik di Malaysia, sama ada diakui atau tidak, beroperasi dalam kerangka nasional, termasuklah PAS.

Paling tidak, PAS terpaksa mengambil kira aspek-aspek kepentingan nasional dalam sebarang dasar-dasar terbarunya.

Sebab itu, kita dapat lihat betapa PAS semakin hari semakin terbuka (moga-moga), kerana mereka sebenarnya terpanggil untuk mempertimbangkan persekitaran masyarakat Malaysia yang majmuk.

Ini menunjukkan PAS serba sedikit juga parti berunsurkan nasionalis, kerana mereka terpaksa memperhitungkan keperluan pelbagai lapisan masyarakat di Malaysia, termasuklah keperluan masyarakat bukan Islam.

Sehubungan dengan itu, sekiranya menjadi nasionalis sebuah dosa besar di mata Nik Abdul Aziz, maka saya tidak tahu sebesar apakah lagi dosa untuk mereka yang digelar nasionalis-sekular.

Makna sekular kini longgar

Tentu saja, semua kata yang disandingkan sekular, akan secara langsungnya menjadi sebuah kosa kata paling dimusuhi, lebih-lebih lagi bila ia keluar dari lidah para agamawan.

Tetapi, apakah kita sejujurnya faham tentang makna sekular?

Dalam hal ini, kita harus mengakui bahawa Nik Abdul Aziz agak kekurangan analisis moden dalam memahami pembentukan dan perkembangan sesebuah negara moden dan fungsi kemasyarakatan.

Lebih malang lagi, kekurangan ini gagal ditampung pula oleh para agamawan lain di Malaysia, sehingga membantutkan pembangunan wacana agama dan politik di Malaysia, sekali gus menyebabkan kompleksiti masyarakat sukar dijernihkan.

Kita banyak menghabiskan masa berbahas mengenai hal yang serupa - dari agama, nasionalis, sekular dan berpusing-pusing pada lingkaran yang sama - tanpa cuba menyingkap jendela luar melihat perkembangan wacana semasa mengenai subjek-subjek tersebut.

Kalau tidak salah pengamatan saya, secara umumnya para agamawan di Malaysia mudah menyangka bahawa sekular berbahaya dan lawan besar agama.

Sungguhpun begitu, jika kita mengikuti wacana sekularisasi yang berlaku dewasa ini, dalam wacana akademik global, kita akan mengetahui bahawa makna sekular telah menjadi longgar dan tidak bererti memusuhi agama secara totok.

Malah, dalam sesetengah wacana sekularisasi, kata ini diibaratkan sama dengan kata rasionalisasi atau dalam perbahasan mazhab sosiologi dikaitkan dengan masyarakat kefungsian (functional society).

Justeru dalam perkembangan waktu, sekular bukanlah difahami dalam erti ketat seperti yang selesa dibayangkan para agamawan kita, termasuklah Nik Abdul Aziz dalam tulisannya yang sarat momokan tersebut.

Sekular, dengan hanya mengambil satu juzuk wacana sosiologi, sebuah proses rasionalisasi yang dilakukan oleh masyarakat bagi membentuk dasar-dasar yang bersifat politik secara bersama demi mencapai sebuah muafakat nasional.

Hal inilah yang pernah disedari PAS, bila mereka menggunakan istilah Negara Berkebajikan dan mengurangkan penggunakan istilah Negara Islam?

Corak pandangan bahaya

Menurut saya, tindakan itu sebenarnya tindakan rasionalisasi (baca: sekularisasi) kecil-kecilan yang PAS cuba dilakukan.

Dalam bahasa lain, PAS ketika berdepan dengan masyarakat luas, maka mereka terpaksa mengambil kira proses bersifat sekular bagi mencapai maksud-maksud politiknya.

Kerana itu, sejauh pengetahuan saya, tidak tepat bagi Nik Abdul Aziz menggunakan istilah nasionalis-sekular, lalu mencemuhnya seolah-olah dosa abadi bagi mereka yang berdiri atas nama nasionalis mahupun sekular.

Ada beberapa perkara lagi yang layak disentuh, terutamanya penegasan Nik Abdul Aziz berkenaan penyatuan atas nama agama, membasmi Syiah, dan lain-lain.

Tetapi itu semua bukanlah masalah, sekali lagi, jika Nik Abdul Aziz memahami konsep negara moden.

Pokoknya, Nik Abdul Aziz kehilangan idea dalam mencermati rangkaian hubungan antara agama dan masyarakat.

Dengan membayangkan bahawa agama berada atas masyarakat, itu seperti dengan sengaja Nik Abdul Aziz ingin menyatakan bahawa masyarakat kita tidak ada fungsinya.

Hemat saya, kalau kita teliti baik-baik, corak pandangan sebeginilah yang lebih bahaya berbanding dengan apa bahaya pun yang pernah kita kenal dalam kehidupan bernegara.

Setidaknya, sekularis-nasionalis, dengan mempertimbangkan kewacanaan semasanya, sedia menempatkan peranan masyarakat dalam membuat keputusan bersama.

Ini termasuklah menghormati peranan perlembagaan sebagai sebuah institusi politik moden.

Agama dahului perlembagaan?


Sebaliknya, para agamawan yang percaya pada "kejahatan nasionalis sekular" akan menjadikan masyarakat sebagai objek yang tidak berdialog dengan dinamika perkembangannya sendiri.

Bahkan, ada diantaranya berkhayal bahawa agama mendahului perlembangaan.

Kegagalan berfikir seperti inilah, kita menyaksikan betapa perbahasan semasa di Malaysia ada kecenderungan rasisme.

Kedangkalan bahkan kelucuan, yang mana semua kalimat ini patut dihalau jauh-jauh dari kerangka negara moden.

Dalam kata lain, dengan membenarkan momokan seperti ini dari terus menerus berlaku, ia sekali gus membuka pintu totalitarianisme seluas-luasnya. Dan ironinya pintu itu secara kudus dibuka oleh para agamawan kita.

Natijahnya, dengan bantuan agama dan agamawan, maka totalitarianisme ini akan menguburkan fungsi masyarakat dalam sebuah trilogi nesan: negara-agama-parti, sebuah kubur kenegaraan yang sesempit-sempitnya.

Jika inilah haluan yang negara kita pilih, sudah jadi tugas berat bagi segenap lapisan masyarakat untuk membantu (baca lagi: mengkritik juga membantu) PAS dalam memahami apa itu negara moden.

Jika tidak, perkembangan negara kita akan makin membosankan.


DAHLIA ABIDI menjiwai kehidupan surirumah sepenuh masa dan telah melengkapkan pengajian doktor falsafah (PhD) di sebuah institut politik di Paris.

Shafee nafi sebut dakwaan salahlaku AG

Peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menafikan bahawa beliau telah membuat kenyataan berhubung dakwaan salah laku ke atas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berhubung kes yang menyebabkan Malaysia kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura.

“Saya tidak pernah membayangkan atau menyebut (apa-apa) berhubung dana di Hong Kong atau perkara seperti itu,” katanya dalam afidavit setebal 26 halaman yang difailkan semalam.

Afidavit itu bagi menyanggah dakwaan dalam pengakuan bersumpah oleh bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim.

Shafee yang menyifatkan Mat Zain sebagai “pemarah” juga dengan tegas menafikan menerima apa-apa maklumat mengenai dakwaan berhubung tindakan dan kawalan Abdul Gani ke atas kes Pulau Batu Puteh yang diputuskan Mahkamah Keadilan Antarabangsa pada 23 Mei 2008.

Shafee seterusnya menafikan bahawa beliau membuat kenyataan mengenai siasatan kes 'mata lebam' Datuk Seri Anwar Ibrahim yang diketuai oleh Mat Zain.

“Semua perkara yang dikaitkan oleh Mat Zain kepada saya itu adalah khabar angin sekiranya ia berpunca daripada saya dan tidak boleh dijadikan bahan atau penyebab kepada apa-apa laporan polis yang bertanggungjawab ke atas sesiapa pun,” katanya.

Shafee turut mengulangi penafiannya ke atas dakwaan terdapat komplot dia antara beliau, Mat Zain, bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Datuk Ramli Yusuff, Matthias Chang dan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan Abdul Gani.

Beliau turut memberi amaran untuk mengambil tindakan ke atas mana-mana akhbar, tabloid dan blog yang menerbitkan laporan “berniat jahat” seperti itu.
'Ya, saya kagum Khomeini, tapi bukan Syiah'

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu mengakui kagum dengan kepimpinan bapa revolusi Iran Ayatullah Khomeini serta pemimpin Lubnan Hassan Nasrallah.

Bagaimanapun beliau tetap menafikan mengikuti fahaman Syiah.

"Dakwaan kagum dengan Khomeini, saya ucap terima kasih.

"Saya memang kagum dengan kepimpinan Khomeini kerana dia seorang pemimpin yang boleh bawa orang Islam berdiri sendiri.

"Saya juga kagum dengan Hassan Nasrullah," kata beliau dalam kenyataan ringkas hari ini.

Mohamad yang lebih dikenali dengan nama Mat Sabu turut menyatakan akan menyerahkan isu tersebut untuk diteliti peguamnya.
Saifuddin: Saya juga kagumi Khomeini
6:40PM Dis 12 2013
Bukti yang didedahkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung dakwaan bahawa timbalan presiden PAS Mohamad Sabu seorang pengikut Syiah tidak meyakinkan bekas anggota kabinet Datuk Saifuddin Abdullah.
KDN hari ini antara lainnya membangkitkan bahawa Mohamad pernah menyatakan kekaguman ke atas kepemimpinan dan perjuangan revolusi Iran 1979 Imam Rhollah Khomeini.
Saifuddin dalam tulisan di Twitter berkata, beliau juga mengagumi Khomeini, dan juga tokoh revolusi lain seperti tokoh anti-apartheid Nelson Mandela, pemimpin gerila Bolivia Che Guevara, dan pejuang kebebasan India Mahatma Gandhi.
"Saya kagum Mandela, Che Guevara, Ghandi, Mother Theresa. Adakah bermakna saya Kristian, komunis, Hindu?
"Saya juga kagum Khomeini. Adakah saya Syiah?," tulisnya.

KDN: Mat Sabu selawat Syiah, kagumi Khomeini

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi menyatakan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu pernah 'berselawat' sebagaimana yang diamalkan penganut Syiah pada 2005.

Dalam kenyataan yang dibacakan hari ini, Rahim berkata maklumat itu hasil dari temuramah antara pegawai KDN Zamihan Mat Zin bersama Ahli Majlis Fatwa Kedah, Profesor Madya Dr Abdul Aziz Hanafi.

"Dr Abdul Aziz Hanafi menjelaskan bahawa Mohamad Sabu pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan oleh penganut Syiah pada satu sesi ceramah PAS di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada tahun 2005," kata Abdul Rahim.

Abdul Rahim berkata Mohamad juga pernah menyatakan kekagumannya dengan kepimpinan dan perjuangan pemimpin revolusi Iran 1979, Imam Ruhollah Khomeini serta memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan Hassan Nasrullah.

Rahim berkata Mohamad juga kerap kali berulang-alik ke Iran untuk beberapa urusan seperti program penghantaran pelajar di Qom, Iran dan sudah empat-lima kali bertemu Hassan.

"Ketika mengulas mengenai perutusan hari Krismas pada tahun 2008 bagi penganut Kristian di Malaysia, beliau telah menggunakan pendekatan ulama Syiah iaitu Imam Khomeini sebagai terma tujukan untuk meraih sokongan politik dan agenda perpaduan," kata beliau.

Dalam kenyataan lima muka itu, Abduk Rahim turut memetik portal Antarapos dan blog www.dukeofumno.blogspot.com sebagai bukti Mohamad terlibat dalam Syiah.

Abdul Rahim berkata KDN mengambil sumber blog bertajuk "Ekslusif..!! Tok Guru Pondok Sahkan Mat Sabu Penganut Syiah" yang memetik seorang bernama 'Tuan Guru Haji Abd Rahim" dari Sg Jagung, Pendang, Kedah yang berkata pernah melihat Mohamad menunaikan solat dengan menggunakan sebiji batu kecil leper di tempat sujudnya.

"Amalan ini sinonim dengan golongan Syiah.

"Temuramah yang dibuat agensi berita AntaraPos dengan Datuk Audit Ghazali, Timbalan Presiden JATI menjelaskan bahawa Mohamad Sabu merupakan ikon Syiah dan beliau gagal menafikan dirinya mempunyai kaitan dengan Syiah," kata Abdul Rahim.

Selain itu, Mohamad juga dikatakan pernah mengunjungi masjid Syiah di Kg Aluar, Wilayah Satun, Thailand dan melakukan kunjungan mesra ke atas pemimpin Syiah dan menghadiri majlis ramah mesra di sana.

Beliau turut memberitahu media temuramah KDN dengan rakan Mohamad bernama CN Afghani di Masjid Jamek Kuala Lumpur tahun lalu serta bekas pemimpin politik yang pernah bersama beliau dalam perjuangan parti menunjukkan Mohamad 'cenderung' dengan fahaman tersebut.

"Keterangan dari rakan-rakan beliau yang pernah bersana-sama berjuang dalam lapangan politik yang sana turut memperakui bahawa beliau seorang yang mempunyai kaitan dengan Syiah," kata beliau.

Abdul Rahim mengatakan KDN termasuk polis serta agensi-agensi kerajaan lain seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan jabatan agama Islam negeri akan bekerjasama membendung pengaruh Syuah di kalangan umat Islam negara ini.

Bagaimanapun beliau langsung tidak memberi langkah lanjut yang akan dibuat KDN atau pihak lain berkenaan kes Mohamad malah menamatkan sidang media tanpa mengambil sebarang soalan.

"KDN akan bertanggungjawab terhadap aspek keselamatan manakala Jakim dan jabatan agama Islam negeri akan melihat dari aspek akidah dan penguatkuasaan di peringkat negeri," katanya.
Zahid Hamidi dedah 'bukti Syiah' petang ini

Penglibatan pemimpin kanan PAS dalam aktiviti Syiah akan didedahkan dalam sidang media khas di Kuala Lumpur pada petang ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi.

Ditanya sama ada beliau merujuk kepada Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Zahid hanya menjawab akan mengumumkan "penglibatannya".

"Oleh kerana dia mahu melihat bukti, kita akan tunjukkan bukti," kata Zahid dalam sidang media di ibu pejabat polis di Pulau Pinang hari ini.

Zahid berkata, pihaknya tidak bermain politik dan hanya memfokuskan kepada isu.

KDN Dedah 10 bukti kaitkan Mat Sabu dengan Syiah (Video Inside)


Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini mendedahkan 10 bukti penglibatan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dalam kegiatan Syiah yang kebanyakannya melibatkan perjuangan pemimpin besar revolusi Islam Iran Ayatollah Ruhullah Musawi al Khomeni.

Ketua Setiausaha KDN Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi berkata, Mohamad adalah orang yang disebut Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini.

"Penama yang menjadi subjek dalam kenyataan Ahmad Zahid sebelum ini adalah Mohamad. Beliau pernah menggesa umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeini melalui tulisan di Harakah pada Julai 2008.

"Beliau juga menyatakan kekaguman kepimpinan perjuangan Khomeini yang mana banyak mencorakkan kepimpinan beliau melalui ucapan pada Jun 2011," katanya dalam satu sidang media di Putrajaya hari ini.

Ahmad Zahid berkata di Pulau Pinang hari ini, bukti-bukti untuk menyokong tuduhan Mohamad yang dikenali sebagai Mat Sabu terlibat dalam aktiviti Syiah akan didedahkan hari ini.

Apabila ditanya jika pengumuman tersebut adalah mengenai dakwaan ke atas Mohamad, dia berkata, "Ia tentang perlibatan beliau dalam aktiviti Syiah" lapor The Malaysian Insider.

Selain itu korang lihat video ini..
 

Nampak macam nak cover Zahid saja kenyataan KSU KDN ni..

Tapi tak apa.. kalau nak tangkap Mat Sabu sebab dikatakan beliau pengikut Syiah kerana beliau kagum dengan perjuangan Khomeini.. jangan lupa tangkap juga Ibrahim Ali ni..


Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali, antara yang terawal bertemu dengan Imam Khomeini di Paris sebelum berlakunya Revolusi Islam Iran kata  Amin Iskandar.

Untuk pengetahuan KDN sebelum revolusi Syria majoriti ummat Islam mengagumi Khomeni termasuklah Dr Mahathir dan kita masih ingat Dr Mahathir pernah membuat forum bersama Ulama Syiah Iran dan adakah Mahathir itu juga pengikut Syiah..

Dan Malaysia masih lagi menjalinkan kerjasama dengan Iran dan menubuhkan kedutaan di Iran, dan adakah kerajaan Malaysia juga menyokong Iran dan Syiah?

Adakah dasar pandang ke timur dengan memandang pembangunan Jepun, adakah kita menganut fahaman Jepun dengan menyembah Matahari?

Adakah kita mengagumi ketabahan Nelson Mandela dikira sebagai Kafir kerana beliau merupakan seorang Kristian?

Teringat kata-kata Ulamak... Kebaikan Islam itu ada di mana-mana, jikalau kamu berjumpa di mana-mana kamu ambil lah kerana ia adalah kepunyaan Islam yang telah tercicir..wallahualam
ini ketua syiah msia nama nya mohd kamil zuhairi abd aziz , bebas kesana kemari bergerak menyebar ajaran syiah.....dia ngaku dia syiah, nak bukti apa lagi ??....awat buat lembu kenyang tak tangkap ??....zahid hamidi taktau atau buat buta pekak yg dok melalak hala pada mat sabu tak pasal2 tu kenapa ??.....

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT ... NANTI UMNO MALU!!!! ..MAT SABU DIKATAKAN PENGANUT SYIAH SEBAB DIA KAGUM DENGAN AYATOLLAH KHOMEINI..



Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi menyatakan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu pernah 'berselawat' sebagaimana yang diamalkan penganut Syiah pada 2005.

Dalam kenyataan yang dibacakan hari ini, Rahim berkata maklumat itu hasil dari temuramah antara pegawai KDN Zamihan Mat Zin bersama Ahli Majlis Fatwa Kedah, Profesor Madya Dr Abdul Aziz Hanafi.

"Dr Abdul Aziz Hanafi menjelaskan bahawa Mohamad Sabu pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan oleh penganut Syiah pada satu sesi ceramah PAS di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada tahun 2005," kata Abdul Rahim.

Abdul Rahim berkata Mohamad juga pernah menyatakan kekagumannya dengan kepimpinan dan perjuangan pemimpin revolusi Iran 1979, Imam Ruhollah Khomeini serta memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan Hassan Nasrullah.

Rahim berkata Mohamad juga kerap kali berulang-alik ke Iran untuk beberapa urusan seperti program penghantaran pelajar di Qom, Iran dan sudah empat-lima kali bertemu Hassan.

"Ketika mengulas mengenai perutusan hari Krismas pada tahun 2008 bagi penganut Kristian di Malaysia, beliau telah menggunakan pendekatan ulama Syiah iaitu Imam Khomeini sebagai terma tujukan untuk meraih sokongan politik dan agenda perpaduan," kata beliau.

BUKTI KUKUH SUNGGUH PADU LAGI KENTAL KUAT ... BOLEHLAH JAKIM TERUS CEKUP MAT SABU SEKARANG JUGA NI WEH!!!!!!

LUAHAN HATI PENDUDUK KUANTAN MANGSA BANJIR YANG AMAT KECEWA KERANA TERPEDAYA KEPADA JANJI-JANJI MANIS KERAJAAN UMNO/BN!!!


Inilah luahan perasaan dari seorang penduduk Sg Isap, Kuantan yang menjadi mangsa banjir baru-baru ini.

Luahan terbit dari lubuk hati yang cukup jujur dan ikhlas ... perasaan apabila ditimpa musibah betapa kerajaan UMNO/BN langsung tidak boleh diharapkan untuk disandarkan sekumit harapan.

Segala janji tinggal janji .. laungan menjadi benteng Melayu adalah omong-omong kosong .. Realitinya jika mendapat kepayahan dan kesusahan .. tanggunglah sendiri .. Nasib baik ada bantuan dari Parti KeADILan dan PAS.

BERITA TERKEJUT BERUK !!! .. BEKAS TIMBALAN MENTERI DAN AHLI MAJLIS TERTINGGI UMNO ADALAH SYIAH SEBAB SECARA TERBUKA KAGUM DENGAN AYATOLLAH KHOMEINI!!!



Bukti yang didedahkan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung dakwaan bahawa timbalan presiden PAS Mohamad Sabu seorang pengikut Syiah tidak meyakinkan bekas anggota kabinet Datuk Saifuddin Abdullah.

KDN hari ini antara lainnya membangkitkan bahawa Mohamad pernah menyatakan kekaguman ke atas kepemimpinan dan perjuangan revolusi Iran 1979 Imam Rhollah Khomeini.

Saifuddin dalam tulisan di Twitter berkata, beliau juga mengagumi Khomeini, dan juga tokoh revolusi lain seperti tokoh anti-apartheid Nelson Mandela, pemimpin gerila Bolivia Che Guevara, dan pejuang kebebasan India Mahatma Gandhi.

"Saya kagum Mandela, Che Guevara, Ghandi, Mother Theresa. Adakah bermakna saya Kristian, komunis, Hindu?

"Saya juga kagum Khomeini. Adakah saya Syiah?," tulisnya.



Tangkap jika serius basmi Syiah
Nik Aziz
KOTA BHARU - Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata kerajaan sepatutnya tangkap sahaja ketua atau pengikut Syiah di negara ini dan tidak perlu berdolak dalik jika mereka benar-benar serius mahu membasmi fahaman itu.

"Jika betul nak basmi Syiah, tangkap! Tak perlu berdolak dalik lagi. Masyarakat sudah bijak menilai bahawa bukan Syiah yang mahu diserang tetapi parti lawan (pembangkang) yang semakin dapat sambutan," kata Mursyidul Am Pas itu menerusi laman Facebooknya semalam.

Nik Abdul Aziz berkata, beliau sendiri sokong jika fahaman Syiah langsung tidak wujud di negara ini.

"Peranan ulamalah untuk memastikan umat Islam tidak terjebak dengan penyelewengan Syiah," ujarnya.

Dalam kenyataan lanjutnya, Nik Abdul Aziz berkata, jika seorang pemimpin politik menyebut bahawa ciri utama Syiah adalah menipu, nasionalis sekular pun juga tidak kurang menipu berbanding Syiah.

"Tidakkah menipu namanya apabila meuar-uarkan kononnya berjuang untuk kepentingan agama namun dalam masa yang sama bekerja untuk membelakangi syariat agama tersebut? Tidakkah menipu namanya apabila bermegah-megah dengan binaan masjid yang banyak dan indah tetapi tidak berusaha mendaulatkan hukum ALLAH SWT?

"Sedangkan ALLAH SWT yang disembah di dalam masjid itu ALLAH yang sama yang berkuasa di luar masjid?" katanya.

Menurut Nik Abdul Aziz, Syiah ialah musuh yang sudah muncul sejak berbelas abad. Ciri-ciri akidah mereka telah ditulis dan diterangkan oleh para ulama Sunnah dalam banyak penulisan.

"Saya tidak menyatakan Syiah tidak bahaya, tetapi saya agak pelik apabila sang harimau tiba-tiba berlagak baik mengingatkan sekumpulan kambing tentang bahaya serigala. Baguslah kalau harimau tiba-tiba ingin menjadi baik, tetapi sekurang-kurangnya bersihkanlah taring dan kuku terlebih dahulu daripada daging mangsa," katanya.

Menurut Nik Abdul Aziz lagi, memerangi Syiah dengan alasan supaya umat Islam tidak berpecah belah menampakkan pemimpin berkenaan masih kabur dalam terang.

"Manusia hanya boleh bersatu dengan Islam, bukan seruan kebangsaan," katanya.
Mohon share saya dah lama abaikan perjuangan umno, pru 13 saya berusaha membantu untuk mengekalkan pemerintahan pr di selangor alhamdulillah tidak sia2 pengorbanan walaupun sedikit kesal gagal ke putra jaya

OutSyed The Box: Nota Sedih, Amat Sedih Dari Sudut Hati Ahli UMNO
syedsoutsidethebox.blogspot.com
Hampir menitis air mata ini membaca luahan Dari PK.Apa yang dinyatakan memang terlampau banyak kebenarannya.Hati kecil ini sudah terdetik sekian

Wednesday, December 4, 2013

Nota Sedih, Amat Sedih Dari Sudut Hati Ahli UMNO

Assalamualaikum Pak Syed.
Saya mulakan nota ini dengan lafaz keramat Bismillahhirrahmannirrahim, agar dengannya saya terpandu dan terpimpin untuk menyatakan sesuatu dengan niat kerana Allah jua. Hidup ini ringkas, singkat. 
Saya bimbang jika saya bertangguh, tidak sempat maka saya akan gagal mnjawab di Mahkamah Allah Rabbuljalil.


Saya tidak berpeluang bercakap di Perhimpunan Agung UMNO walaupun saya telah mnjadi ahli UMNO sejak berumur 18 tahun 
(Puluhan tahun lalu) Pada ketika itu saya menjadi ahli UMNO kerana datuk nenek dan ibu bapa saya mahu saya mewarisi mereka. Menjadi ahli UMNO yang setia sehingga ke akhir hayat.


Setelah sekian lama, baru sekarang saya mencatat sesuatu yang lahir daripada sudut hati saya. Jauh terbenam. Bergelora dan bercampur baur. Sayu, bimbang, kasih, marah saling kait mengait. Keliru juga sedang ikut sama mengisi secara serentak perasaan dan pemikiran saya.


Kalau boleh saya ingin berdiri di puncak gunung. Seluruh saf kepimpinan UMNO duduk bersila di sekeliling saya, berteleku mendengar saya bercakap meluahkan segala perasaan dan pemikiran saya dan kemudian saya redha mengadap Tuhan dengan mata tertutup rapat.


Saya ini orang UMNO. Dulu, kini dan insyaallah selamanya. Ini amanah datuk nenek saya. Saya genggam erat amanah ini. Tapi pada masa datuk saya menjadi ahli UMNO, beliau beberapa kali berjabat salam dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman dan Allahyarham Tun Razak.


Datuk saya adalah ahli UMNO yang tidak memegang jawatan dalam parti, bahkan tidak bersekolah tinggi. Masih ada gambar kenangan mereka bersama tersimpan dalam almari peninggalan nenek. Walaupun telah kabur tapi ia tetap jelas dan dapat dikenali.


Pada masa itu tiada slogan atau ungkapan ' merasa denyut nadi rakyat '. Tetapi memang Presiden Parti turun ke cawangan cawangan UMNO , bercakap tentang hasrat dan cita cita parti. Arahala negara ke mana hendak dibawa.


Saya bertanya kepada rakan rakan Ketua Cawangan di kawasan saya, pernahkah bersalaman dengan Presiden UMNO? Tidak kata mereka sebab sewaktu Presiden parti turun ke negeri hanya pemimpin Bahagian dan Negeri yang berpeluang berdialog bersamanya.


Bahkan saya terkejut apabila diberitahu ada pemimpin cawangan tidak pernah bersua muka dengan Menteri Besar , tidak pernah. Maka sayapun mula rasa keliru, adakah benar UMNO ini parti inklusif atau sekadar pemanis mulut semata mata. UMNO sudah menjadi elitis dan bangsawan lebih bangsawan dari zaman Allahyarham ayahanda Tengku dulu. 


UMNO mesra rakyat, UMNO pejuang masa depan melayu, UMNO penyelamat melayu dan 1001 macam lagi retorik dan hegemoni politik yang berterusan disuapkan dan dimomokkan kedalam kepala otak orang melayu sehinggakan orang melayu sekarang ini sebegitu takut untuk berfikir dan bertindak melainkan terus memilih UMNO. Terus percaya UMNO pejuang dan menjamin survival melayu.


Barangkali kebenaran ini semua hanya 10 peratus sahaja tetapi yang 90 peratus lagi adalah bagi menjamin tembolok dan perut pemimpin UMNO terus kenyang dsn berisi. Hebat politik UMNO ni.


Saya mohon maaf kerana menjangka nyawa UMNO ini sudah tidak lama. Percayalah. Kunci nyawa UMNO adalah cawangan cawangan. Saya mula dapat rasakan pemimpin dan ahli di cawangan cawangan mula rasa seperti 'tidak berguna'.


Pengalaman menghadapi PRU 13 baru baru ini amat melukakan hati kami di cawangan cawangan. Tsunami 2008 telah menyebabkan UMNO memulakan gerak kerja sebaik sahaja keputusan PRU 12 diumumkan. Pusat Daerah Mengundi ditubuhkan, Bilik Gerakan dimulakan di peringkat Cawangan dan Lokaliti.


Di tempat saya, Ketua Cawangan diberikan peruntukan yang amat minima. Kerana itu ramai yang menggunakan wang sendiri untuk menjayakan kerja kerja Jalinan Rakyat, Ceramah dan bengkel. Tiada peruntukan, itulah alasan yang diberikan oleh Bahagian. Atas nama perjuangan, segala tanggungjawab dilaksanakan.


Tiba tiba kami terkejut apabila mendapat tahu, Kampung Baru Cina diberi peruntukan ratusan ribu ringgit. Hampir setiap minggu diadakan makan malam bertaraf hotel, menelan belanja puluhan ribu ringgit untuk sekali program. Maaf, saya kedengaran seperti cemburu, tetapi hakikatnya setiap minggu Ahli Parlimen kami hadir untuk program program bersama pengundi Cina dan India.


Sewaktu melawat ke kampung kami untuk Solat Jumaat, Ketua Cawangan diberikan tiga ratus ringgit untuk makan tengahari.


Di waktu PRU 13 makin hampir, kami di cawangan semakin tertekan. Program semakin
banyak, peruntukan tidak juga turun sehinggalah Parlimen dibubarkan. Bayangkan perasaan kami di cawangan cawangan bilamana diperuntukkan dengan biskut mayat, air mineral dan rokok jenama OK (Kononnya diimport dari India)


Merokok adalah amalan tidak sihat, tetapi Pemuda kita di cawangan sebahagiannya merokok. Kata mereka rokok OK ini, nyamukpun pengsan kerana asapnya.


Pemimpin bercakap tentang perjuangan dan pengorbanan tetapi mereka datang dengan kereta mewah dan menghisap curut luar negara.


Barangkali darah UMNO yang pekat menyebabkan kami terus bekerja dan alhamdulillah UMNO khasnya di kerusi luar bandar telah menyelamatkan kerajaan UMNO/BN ini. Perdana Menteri dan Presiden parti seakan amat menghargai UMNO apabila dengan berani mengisytiharkan Tsunami Cina telah berlaku.


UMNO menunggu dan menunggu. Apakah pengumuman besar Perdana Menteri untuk membalas pengorbanan kami selama ini. Sehingga kini tiada apa sebenarnya, tiada.


Yang diumumkan kenaikan harga minyak. Yang diumumkan kenaikan harga gula. Yang diumumkan kenaikan harga rokok. Dan yang diumumkan hari ini kenaikan tarif elektrik. Kami terkedu, malu. Kami beberapa hari tidak keluar ke kedai kopi kerana sewaktu kempen PRU13, kami janjikan Kerajaan yang prihatin dan memahami kesukaran rakyat.


Kami telah gagal mengotakan janji. Kami menjadi bahan lawak rakan rakan kerana hakikatnya selepas PRU 13, tiada apa apa yang istimewa untuk kita Orang Melayu yang telah menyelamatkan kerajaan UMNO/BN.


Kalaulah saya berpeluang bercakap kepada Perdana Menteri, saya ingin katakan betapa sukarnya menjadi aktivis UMNO di kampung kampung. Rakan rakan menyatakan Perdana Menteri telah hilang kawalan. Gagal mengawal segalanya. Saya bukan orang pandai. Bila ada orang datang dan beritahu orang kampung DS Najib sangat kuat membazir, mereka datang dengan data. Saya pula hampir percaya kerana Perdana Menteri tidak pernah menafikannya, bahkan kadang kala sinis bergelak ketawa.


Saya tak mampu menjawab bahawa DS Najib membazir apabila untuk ubahsuai rumah sahaja dalam tempoh lima tahun menghampiri 100 juta sedangkan untuk baikpulih rumah fakir miskin di kampung saya hanya lima ribu diperuntukkan.


Ada orang memberitahu  saya, Datin Rosmah Mansur mempunyai peruntukannya sendiri dan diwartakan dalam Bajet Negara. Apa agaknya yang patut saya nyatakan. Dalam Parlimenpun namanya disebut mengguna ' jet peribadi untuk lawan peribadi keluar negara '.


Anak anak muda di cawangan saya, yang pada PRU13 telah menyokong UMNO hari ini memberitahu saya bahawa di dalam blog dan face book banyak dinyatakan pembaziran yang Datuk Seri lakukan. Berbilion ringgit digunakan untuk hanya beberapa orang duduk berbincang dan memberi cadangan. Sedangkan yang bertungkus lumus memenangkan parti ialah kami di cawangan cawangan.


Anak anak kami celik maklumat. Mereka membaca berbagai cerita di dalam blog dan setakat ini tiada satupun yang dijawab oleh Perdana Menteri. Diam bermakna benar. Kami diminta untuk berhemah dalam berbelanja sedangkan Perdana Menteri dengan mudah berbelanja untuk sesuatu yang tidak pasti arah tujuannya.


Saya menerima amanah daripada datuk nenek saya, ibu bapa saya untuk terus bersama UMNO. Tapi saya berterus terang saya tidak berani meminta anak anak saya untuk setia bersama UMNO sedangkan saya sendiri mula meragui kemampuannya mentadbir negara.


Saya cuba berlapang dada. Namun kenyataannya pada setiap kali Datuk Seri bercakap tentang kemakmuran dan kemampuan negara, saya sentiasa terfikir kenapa semua harga barangan dan perkhidmatan naik sedangkan harga getah kami di kampung kekal rendah ?


Saya tidak fikir, saya mampu lagi untuk berdepan dengan orang kampung yang susah, anak muda yang menganggur dengan memberikan janji janji yang baru. Saya bimbang saya akan jadi orang tua yang tidak dihormati kerana bercakap perkara yang tidak betul.


Beberapa hari lagi UMNO akan mengadakan Perhimpunan Agung. Saya sudah dapat bayangkan, ucapan bersemangat Presiden Parti, disusuli sorak sorai perwakilan. Kemudian akan ada perwakilan mengatakan inilah ucapan terbaik Presiden Parti.


Perbahasan selepas itu, akan mengandungi pujian pujian dan lawak jenaka. Akhirnya semua pulang tanpa sebarang keputusan yang padu untuk membina umat Melayu.


Saya mula berasa bimbang kerana dalam hati saya sudah ada keraguan. Saya mula mencari apakah kekuatan DS Najib Razak untuk kita banggakan ? Malangnya sampai sekarang saya tidak menemui apa apa. Bahkan sebaliknya saya mula berasa, DS Najib hanya berjaya berjanji tapi gagal menepati janji.


Saya amat bimbang, jika dalam PRU 13, orang Melayu di kampung telah menangkan UMNO, pada PRU 14, orang Melayu yang berasa tertipu dan terpedaya tidak akan berikan sokongan yang sama.


Kalaulah saya boleh bercakap dengan DS Najib, saya ingin katakan barangkali masanya telah sampai untuk beliau berundur kerana beliau telah gagal dan UMNO perlukan orang yang lebih ' gagah berani' untuk mencapai kejayaan di masa depan. Konsultan dan penasihat penasihat DS Najib lebih teruk dari bebudak tingkat 4 sebelum ini. DS Najib sebenarnye lebih teruk dari PM sebelum dia. DS Najib harus baca rintihan dan suara dari blog blog popular untuk sedar diri dan mengetahui rating dia sebagai PM sekarang ini. DS Najib jangan hanya tertumpu kepada Utusan dan jangan hanya dengar Omar Ong. 


Perletakan jawatan Tun M sebagai penasihat Petronas mesti dilihat sebagai satu indikasi yang serius tentang tahap pemerintahan DS Najib.


Percaya saya, ramai orang Melayu tidak pandai bercakap tetapi semuanya mempunyai perasaan yang sudah semakin meluat dengan kepimpinan negara. Khalayak yang marhain ini sudah mulai muak dengan muka dan retorik PM sekarang.


PM nak jaga semua penasihat dan konsultan dia, jagalah!


Kalau kami rakyat yang setia ini tidak dipeduli, tidak didengari, tidak diendakan maka tunggulah PRU14 ini akan kami pastikan undi kami kepada "syaitan yang telah kami kenali" kerana selama ini, baru kami sedar, kami semua dibohongi oleh "malaikat yang tidak kami kenali"


PK



Tiada ulasan: