Selasa, 17 Disember 2013

MASUK POKET YANG TAK PENDULI HALAL HARAM...JENIS SAPU DAN BELASAH...DIAKHIRAT PULAK TIBALAH GILIRAN MEREKA KENA SAPU DAN BELASAH...SAPE MAKAN NANGKA TENTU RASA NANGKA TAK KAN RASA CEMPEDAK

KUALA LUMPUR: Sekali lagi sejarah Jamaat-e-Islami terpapar dalam sejarah gerakan Islam dunia apabila Penolong Setiausahanya, Syeikh Abdul Quader Molla dijatuhkan hukuman gantung sampai mati.

As-Syahid yang asalnya dihukum penjara seumur hidup telah dibicarakan semula oleh mahkamah Bangladesh yang dirancang oleh pihak sekular untuk menyekat dan mematikan gerakan Islam tersebut di Bangladesh.

“Akibat perancangan jahat ini, as-syahid menjadi mangsa kezaliman politik,” ujar Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Muhammad Khalil Abdul Hadi dalam satu kenyataan.

Justeru, tegasnya Dewan Pemuda PAS Malaysia mengecam tindakan zalim tersebut dan mendesak kerajaan Malaysia untuk turut memberikan tekanan politik kepada kerajaan Bangladesh agar menghentikan tindakan hukuman kejam seperti itu.

Katanya, jika benar kerajaan Malaysia ingin menjadi watak utama dalam membela umat Islam seluruh dunia, DPPM mendesak kerajaan Malaysia hari ini untuk turun bersama-sama menyelamatkan pejuang-pejuang Islam di tempat lain khususnya di Bangladesh.

 
KUANTAN: Keadaan banjir di Pahang semakin pulih dengan jumlah mangsa yang ditempatkan di pusat pemindahan berkurangan kepada 2,806 setakat 8 pagi ini, berbanding 3,543 orang pada 8 malam tadi.

Menurut Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang, kesemua mangsa banjir daripada 688 keluarga itu ditempatkan di 27 pusat pemindahan membabitkan 28 kawasan di tiga daerah yang terjejas banjir.

Jumlah tertinggi mangsa banjir masih direkodkan di Pekan iaitu 2,028 orang daripada 497 keluarga yang ditempatkan 21 pusat pemindahan berbanding 2,578 orang daripada 635 keluarga di 29 pusat pemindahan pada sebelah malam.

Di Kuantan masih kekal dengan 640 orang daripada 164 keluarga yang ditempatkan di tiga pusat pemindahan manakala Maran berkurangan kepada 138 orang daripada 27 keluarga berbanding 325 orang daripada 76 keluarga di tiga pusat pemindahan yang masih dibuka. - Bernama

 Gambar Sempoi !!! Syamsul Pengarah KL Gangster ..Jumpa Ustaz Azhar Idrus


Syamsul Yusof, berbual dengan Ustaz Azhar Idrus dan diperhatikan oleh Pierre Andre..ini mungkin dari twitter beliau sebelum ini, yang telah jemu menerbitkan filem..
KUALA LUMPUR: Kenaikan kadar tol yang dijangka bermula tahun hadapan merupakan satu lagi janji Barisan Nasional (BN) untuk mengenakan rakyat ditepati, kata Pengerusi Biro Kepenggunaan PKR, Yahya Shari.

Beliau berkata perkara terbabit sudah dijangka dan sentiasa berlaku selepas Barisan Nasional memenangi pilihanraya umum, lapor Selangor Kini.

Katanya, sudah menjadi satu kemestian dalam pentadbiran kerajaan yang ditadbir BN untuk membuat rakyat terbeban dan menderita ekoran kegagalan mentadbir negara dengan baik.

Beliau menganggap tol yang sedia ada sudah cukup membebankan rakyat dan kini secara berterusan kerajaan menindas rakyat dengan kenaikan kadar tol yang baru.

“Seperti biasa ia satu lagi janji BN untuk mengenakan rakyat ditepati sedangkan tol yang sedia ada sudah cukup membebankan rakyat.

“Ia tidak sepatutnya berlaku kerana secara berterusan kerajaan bawah pimpinan BN menindas rakyat,” katanya ketika dihubungi Selangor Kini.

Yahya turut menggesa Kerajaan Pusat supaya mengkaji semula persetujuan untuk membenarkan syarikat konsesi menaikkan kadar tol itu selepas semakan perjanjian antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya dilakukan.

“Jangan hanya kerana satu perjanjian itu menyebabkan rakyat terus menderita dengan pelbagai kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.

“Kita juga menuntut kerajaan supaya menyemak semula perjanjian berat sebelah itu kerana ia semakin rakus dan tidak akan mempedulikan beban hidup rakyat yang semakin melonjak,” katanya.

Banjir sudah surut, hujanpun berhenti, cuaca cerah, matahari mulai bersinar, keluar dari tempat persembunyiannya, seperti memberikan harapan kepada mangsa banjir untuk meneruskan kehidupan.

Selepas surut, mangsa banjir merenung kemusnahan harta benda mereka di mana-mana. Ada yang menitiskan air mata, namun kehidupan mesti diteruskan. Inilah ujian Allah s.w.t. yang hebat. Bagi mereka yang beriman ujian ini dihadapi dengan sabar dan tabah.

Ketibaan hujan dan banjir besar selama seminggu di Pahang, Terengganu dan Johor itu tidak dijangka oleh ramai orang, walaupun mereka memiliki segala kecanggihan ilmu kaji cuaca dan sebagainya.

Banjir itu menghantar natijah dan hikmah yang besar, menyerlahkan betapa puluhan ribu banyaknya warga PAS dari hampir seuruh negara - dari Presiden hingga ahli cawangan, khususnya dari Unit Amal - telah bertungkus lumus menolong mangsa banjir sejak mula hujan hingga banjir melimpah.

Kinipun mereka terus bertugas membersihkan sampah saraf dan kemusnahan yang diakibatkan oleh banjir di samping memberi bahan makanan, pakaian dan sebagainya.

Beribu-ribu banyaknya petugas PAS terus berkampung di kawasan yang ditimpa banjir besar itu. Ada yang mengambil cuti, yang bekerja sendiri terpaksa mengatur jadual kerja sendiri, ada yang pergi dan pulang bergantian dan pelbagai cara lagi.

Mereka menabur bakti di mana-mana dan bila-bika masa. Begitulah sifat pendukung  jamaah Islam, seperti yang pernah disebut oleh Imam Hasan Al-Banna, “Pendukung jamaah Islam sifatnya seperti minyak wangi, sentiasa menebarkan bau harum dan menyenangkan, di manapun ia berada”.

Sebenarnya rakyat pelbagai kaum dan agama tahu akan kebaikan dan khidmat bakti PAS kepada rakyat sejak sekian lama. Malangnya, musuh-musuh politik PAS sentiasa menafikannya melalui misi propaganda mereka. Tidak akan muncul di media mereka, baik di TV mahupun di media  mereka walau satu minitpun akan kebaikan PAS dan sahabatnya dalam Pakatan Rakyat. Begitulah juga apa yang terjadi ketika banjir besar berlaku baru-baru ini dan kita sangat memahaminya.

Namun begitu, rakyat yang tidak tertutup pintu hati mereka, yang masih oleh berfikir secara rasional, yang jumlahnya ramai, tahu akan khidmat bakti PAS dan tahu akan keluhuran PAS.

Pemimpin PAS tidak duduk bersenang hati dan menjalani kehidupan mewah, menghadiri jamuan mewah dipelbagai majlis di sana sini, tidak naik kapalterbang ke sana kemari, segala-galanya terhidang, tetapi mereka berhujan dan berpanas, sama-sama bertungkus lumus membantu rakyat di medan banjir. Sekujur tubuh dibasahi hujan, inilah khidmat bakti kepada rakyat.
Terasa sayunya hati menyaksikan bagaimana kanak-kanak mangsa banjir,  dalam keadaan lapar, menggigil kesejukan, berteduh di penjuru sebuah bangunan. Begitu juga melihatkan barisan mangsa banjir yang mengunyah makanan apa saja, untuk mengisi perut, di sebuah tempat penempatan mangsa banjir yang bersesak-sesak di Terengganu.

Juga sangat sayu menyaksikan bagaimana ibu tua merenung harta bendanya yang bertebaran di luar rumahnya selepas dirempuh banjir. Dan lebih sayu lagi menyaksikan seorang lelaki tua bertongkat, bersandar di sebuah rumah yang hampir roboh dipukul ribut dan banjir. Bagaimanakah hendak membina semula kehidupan, walaupun kehidupan mesti diteruskan. Inilah antara kisah sedih rakyat di kawasan banjir.

Kini, banjir sudah surut, tiada lagi hujan turun. Tetapi ada ramalan kemungkinan banjir kedua pula akan menyusul. Itu hanya ramalan dan apa yang perlu dilakukan ialah membuat persiapan yang cukup untuk menghadapinya. Dalam masa yang sama berdoa kepada Allah s.w.t. semoga tidak berlaku banjir kedua itu seperti yang diramalkan.

Selepas banjir ini, ada pula khabar yang sangat merunsingkan, bukan bunyi guruh dan hujan dari langit menghantar alamat banjir akan datang lagi, tetapi perkhabaran dari bumi, di mana harga barangan keperluan harian semakin meningkat. Harga makanan dijangka akan meningkat 10%, suatu jumlah yang tidak kecil bagi rakyat biasa, terutama yang berpendapatan rendah.

Menurut sebuah kenyataan Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), dijangkakan peningkatan sekurang-kurangnya 10 peratus bagi harga makanan dan minuman akibat kenaikan harga gula.

Pengarah Komunikasi Fomca, Mohd Yusof Abdul Rahman berkata, kadar kenaikan itu dijangka melibatkan jenis makanan siap di restoran dan kedai makan.
“Ada sesetengah kedai makan di Kuala Lumpur yang menaikkan harga makanan panas dan minuman. Nasi Goreng sehingga RM7 sepinggan. Ini kerana harga bahan masakan seperti gula dan bahan lain yang dibeli secara runcit oleh pemilik restoran telah meningkat,” katanya.

Kenaikan harga gula, turut mendorong kepada kenaikan harga barangan lain. Selepas ini kenaikan harga petrol dan terbaru pengumuman kerajaan menaikkan kadar tarif elektrik yang akan berkuatkuasa tahun depan.

Menurut Mohd Yusof harga barangan yang dipek dan bertin juga mungkin akan turut naik kerana gula adalah kandungan utama bahan makanan dan minuman.
Golongan paling terkesan akibat kenaikan ini sudah tentu golongan muda dan mereka yang tinggal di bandar. Ini kerana mereka bekerja sepanjang hari dan berada di pejabat. Mereka bergantung dan menjadi pengguna tetap,” tambahnya.

Sementara itu, Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz baru-baru ini berkata, beliau menjangkakan kadar inflasi negara kemingkinan meningkat daripada 2.8 kepada 3.0 peratus tahun depan ekoran kenaikan tarif elektrik yang diumum kerajaan.

Demikianlah sukarnya rakyat hendak meneruskan kehidupan dan semua ini menunjukkan bahawa jurang miskin kaya rakyat Malaysia semakin luas dan ini tidak baik bagi sebuah negara.

Rakyat biasa, bukan orang-orang besar, memang sangat terbeban dengan kos hidup yang demikian tinggi. Bukan saja mereka tidak mampu membeli rumah yang demikian mahal harganya, tetapi untuk menampung belanja harian untuk meneruskan hidup juga demikian sukar.

Untuk mengetahui semuanya ini pergilah meninjau kawasan kediaman rakyat biasa, bukan di kawasan elit di bandar-besar seluruh negara.
Daripada saya bersekolah pada tahun 1961, kita mula ingat dengan berbagai-bagai peristiwa sejak daripada darjah 3, 4, 5, 6 dan seterusnya ke sekolah menengah, sampailah kepada institut pengajian tinggi. Cerita yang popular pada waktu itu ialah kejahatan komunis, buruknya ideologi komunis, iaitu komunis kerjanya ialah membunuh orang ramai, menjahanamkan infrastruktur kerajaan, tidak percaya kepada Tuhan, mereka adalah pengganas dan amat ganas.

Melawan komunis adalah merupakan satu jihad, kerana pada waktu itu British dan kuasa barat mengahadapi komunis “insurgent” di Eropah, di Russia dan di Malaya. Komunis dan rangkaiannya bangun menentang penjajah British dan juga berusaha untuk menghalau British daripada Malaya dan tanah jajahannya.

Selepas merdeka, kerajaan Malaya yang merdeka menghadapi serangan atau pun penentangan daripada komunis yang berterusan. Di luar daripada Malaya pula berlaku peperangan Vietnam. Vietnam Utara dengan ideologi komunis, manakala Vietnam Selatan didokong oleh Amerika dan negara-negara barat. Malaya atau Malaysia bersama dengan rangkaian Amerika dan negara-negara barat menentang kemaraan regim komunis di Vietnam pimpinan Ho Chin Minh.

Mao Tze Tung yang berjaya membentuk kerajaan melalui “long march” yang dibuat pada tahun 1949 memang menggegarkan kuasa-kuasa serantau, khasnya Britain dan Amerika yang menguasai rantau Pasifik dan Asia Tenggara.

Manakala Russia pula, semakin hari semakin kuat menguasai negara-negara yang sekarang disebut CIS, dan pada tahun 1978 telah menguasai Afganistan. Oleh itu komunis, sosialis dan ideologi negara yang didokong oleh mereka menjadi musuh yang amat sangat kepada Malaya (Malaysia) negara British, Amerika dan sekutu Eropah Barat.

Ribuan menjadi mangsa, bahkan ratusan ribu telah menjadi mangsa hasil pertarungan komunis dan non-komunis, sama ada di Malaya atau di negara-negara lain. Bahkan di Vietnam sehingga jutaan rakyat telah terkorban.

Di Malaya (Malaysia) polis dan tentera dan orang ramai terkorban, begitulah juga di pihak yang mendokong komunis terkorban begitu banyak dalam pertarungan ideologi, pertarungan negara, pertarungan kuasa (adi-kuasa) di atas muka bumi ini.

Pada tahun 1975, peperangan di Vietnam telah tamat, Vietnam Utara berjaya mengalahkan Amerika dan juga sekutunya di Vietnam Selatan. Richard Nixon telah melawat China dan membuat satu hubungan diplomatik baru di dunia ini. Russia pula membuat pembaharuan di atas konsep “glasnost (openness) and perestroika (restructuring)” menarik keluar tentera dan kuasa politiknya di Afganistan dan di negara-negara CIS yang lain.

Malaysia menandatangani perjanjian damai dengan Parti Komunis Malaya pada tahun 1989 iaitu Rundingan Damai Haadyai. Pemimpin-pemimpin Parti Komunis Malaya boleh pulang ke tanah air jika mereka mahu, kecuali Cin Peng dan abunya tidak dapat kebenaran pulang, tetapi yang lain-lain boleh pulang atau diusahakan untuk pulang.

Selepas peristiwa Demontrasi Baling pada tahun 1974, aktivis jalanan dan juga penunjuk perasaan yang membela tunjuk perasaan di Baling diburu di bawah ISA, puluhan pelajar dan juga pensyarah ditahan di bawah ISA termasuk Anwar Ibrahim, Syen Husin Ali, Kamaruzaman Yaakob dan ratusan para pelajar dikejar di bawah buruan ISA. Aktivis pelajar berhaluan kiri iaitu Hishamudin Rais melepaskan diri ke luar negara hasil daripada buruan ISA. Selepas perjanjian damai pada tahun 1991, aktivis pelajar dan juga pemimpin kesatuan pelajar serta pemimpin Kelab Sosialis Universiti Malaya pulang ke tanah air, dan kemudiannya menjalankan aktiviti sosial dengan begitu hebat sekali.

Pada tahun ini, apabila timbul cerita Aishah yang kononnya di rekrut oleh komunis dan menganut fahaman Mao Tze Tung diberitakan ingin dibawa pulang ke Malaysia. Aktivis sosialis dan menjadi buruan ISA iaitu Hishamudin Rais ke England, dan beritanya ke England disiarkan oleh berbagai media di Malaysia, bahkan beliau dikatakan bersama dengan pihak kedutaan Malaysia mencari Aishah dan berusaha menemubual Aishah, dan diberi publisiti tentang aktiviti Hishamudin Rais di London untuk membawa pulang Aishah ke Malaysia.

Apa yang hendak saya tekankan di sini, ialah komunis yang menjadi buruan di tahun 50-an, 60-an, 70-an dan 80-an, sekarang boleh pulang, bahkan dipelawa pulang ke tanah air. Ertinya sesuatu ideologi yang diperangi itu bukanlah kekal, di mana ia hanyalah sementara. Apakah giliran memerangi ideologi Syiah ini berpanjangan atau sementara? Kita ikutilah perkembangan seterusnya.

Oleh itu permusuhan kepada komunis, sudah menjadi reda. Sekarang China telah muncul sebagai negara ekonomi, bahkan dua ke tiga tahun lagi akan menjadi kuasa ekonomi nombor satu dalam dunia mengatasi Amerika Syarikat dan sekaligus Eropah Barat.

Perdagangan dengan China sudah menjadi rebutan, bahkan setiap negara menunjukkan peningkatan angka “billion dollar” dalam urusan berdagang dengan China. Presiden China ialah seorang komunis telah datang ke Malaysia dan disambut dengan hamparan permaidani merah. Begitulah juga Russia muncul sebagai negara yang kuat dengan ekonomi, dengan hasil minyaknya yang begitu tinggi menguasai pasaran Eropah sekarang ini. Dan dianggap satu negara yang kukuh dalam bidang ekonomi dan ketenteraan.

Maka permusuhan kepada komunis, seolah-olah tidak ada lagi, walaupun hanya ada sentimen di sudut sejarah, apabila saya cuba menimbulkan isu Mat Indera pejuang kemerdekaan, telah dimarahi oleh pemerintah di atas sentimen lama, bukan pembaharuan untuk membenci dan menentang komunis seperti yang berlaku di tahun 50-an, 60-an atau 70-an dahulu.

Pada tahun 1979, berlaku Revolusi Islam di Iran. Revolusi ini dianggap mengancam kuasa barat dan kuasa Amerika di Timur Tengah. Yang dijatuhkan ialah kerajaan Shah yang disokong dan didokong oleh Amerika dan Israel. Oleh sebab Iran ialah sebuah negara Islam, maka pengaruh revolusi itu boleh tersebar ke mana-mana dunia Islam yang lain, untuk rakyat membuat penentuan supaya mereka tidak dikuasai oleh Amerika dan British. Maka untuk menyekat kemaraan itu isu Syiah ditimbulkan.

Sebelum itu rakyat Malaysia, khasnya ketika zaman saya di peringkat persekolahan rendah, menengah dan dikampus, tidak tahu apa itu Syiah. Datuk Mahfuz Omar apabila dituduh atau ditanya “Adakah beliau seorang Syiah..?” Beliau mengatakan “Syiah itu sejenis kuih kah?” Ertinya rakyat Malaysia umumnya tidak tahu apa dia itu Syiah? Apa dia itu mazhab yang lain? Mereka hanya tahu hanyalah Islam, dan bukan Islam.

Kita tahu hal mengenai Iran ialah kerana ia mempunyai atau memiliki permaisuri yang jelita, iaitu Farah Diba, yang popularnya seperti Lady Diana di England. Kita tahu Iran kuat dalam pasukan bola sepak. Kita tahu juga Iran selalu menang dalam pertandingan ratu cantik di peringkat Asia dan di peringkat dunia. Selain daripada itu kita tidak tahu.

Tetapi digelombangkan isu Syiah selepas revolusi pada tahun 1979, kemudiannya diikuti oleh peristiwa-peristiwa yang berlaku di Teluk, khasnya apabila kemunculan Hizbullah untuk menghadapi Israel dan kancah politik di Lubnan. Maka isu Syiah itu disemarakkan lagi.

Berlaku pula pertembungan di Syria, di mana munculnya kumpulan FSA yang disokong oleh pemain utamanya iaitu Saudi, Qatar, dan negara-negara barat seperti Amerika, Perancis, British dan sebagainya. Kebetulan Basyar al-Asad telah dikatakan bermazhab Syiah Alawi yang kita pun tidak tahu soal-soal mazhab di Syria itu. Maka isu Syiah menggantikan tempat komunis yang telah reda beberapa tahun kebelakangan ini.

Jikalau pertarungan hal komunis itu menyebabkan jutaan dan ribuan rakyat di kedua-dua pihak terkorban dan menjadi mangsa, kita tidak tahu hal isu Syiah ini pula, iaitu golongan yang pro dan yang menentangnya apa pula yang akan dihadapi oleh pemerintah dan juga rakyat. Saya yakin peristiwa ini tidak berpanjangan seperti isu komunis.

Iran berusaha untuk menjadikan negaranya, salah satu negara nuklear, di mana hujahnya untuk tenaga, untuk penyelidikan kesihatan pada masa sekarang dan pada masa yang akan datang. Barat cuba untuk memboikot perdagangan dengan Iran, sehingga rakyat Iran yang berada di luar, yang berada di atas sekatan yang mana mereka tidak boleh membuka akaun di mana-mana bank. Mereka hadapi tekanan yang begitu dahsyat. Inflasi di dalam negara mereka naik seperti roket. Tetapi kegigihan rakyatnya, akhirnya mereka berjaya mencapai pengkayaan nuklear melebihi 20 peratus.

Melebihi tahap 20 peratus, adalah satu tahap pada bila-bila masa boleh pergi kepada membuat bom nuklear dan sebagainya. Yang sukar ialah daripada 5 peratus sehingga kepada 20 peratus. Itulah yang diberitahu oleh IEAE kepada masyarakat dunia.

Mahu atau tidak mahu, Iran telah menjadi sebuah negara nuklear. Pada dua minggu yang lalu, satu kejutan telah berlaku di mana negara 5+1 bersetuju membuat perdamaian. Secara ringkasnya dengan Iran, dan mengizinkan Iran meneruskan pengkayaan uraniumnya (nuklear) tetapi tidaklah sampai kepada peringkat untuk menghasilkan bom nuklear.

Oleh itu, dalam masa 5 bulan lagi, jikalau perundingan ini berterusan maka “sanctions” atau sekatan ekonomi, teknologi, peralatan kepada Iran akan berkurangan ataupun akan beransur-ansur pulih. Maka dianggarkan Iran akan muncul sebagai negara yang kuat dengan ekonomi, kerana kekuatan minyak dan teknologinya yang ada sekarang ini. Dan dengan Iran sekarang ini menjadi pemain utama di rantau Timur Tengah sama ada di Iraq, di Syria, di Lebnon dan di Afganistan, sudah tentunya ia akan muncul sebagai satu kuasa baru di Timur Tengah.

Gendang anti Syiah pada waktu itu akan berkurangan, Amerika dan sekutu baratnya akan mengubah haluan serangan entah ke mana pula. Ideologi “Awang Liku” mana pula akan menjadi ancaman pada waktu itu.

Oleh sebab itulah, saya berkeyakinan penuh isu Syiah yang dimainkan termasuk saya sendiri yang menjadi mangsa dalam isu ini. Bagi pandangan peribadi saya, ini hanyalah isu sementara, dan akan lebih cepat padam daripada isu komunis yang berlarutan secara hebatnya iaitu jikalau di Malaya ini semenjak dari tahun 1948 di zaman “emergency” sehinggalah perjanjian damai pada tahun 1989, yang memakan masa yang panjang iaitu hampir 41 tahun. Tetapi isu Syiah ini akan berkurangan tidak lama lagi, apabila negara barat mula bersahabat semula dengan Iran. Dan propaganda anti Syiah ini akan berkurangan.

Walau bagaimanapun dalam setiap pertarungan ideologi ada yang akan menjadi mangsa, sama ada tuduhan itu palsu, rekaan dan sebagainya untuk memperkuatkan sesebuah kerajaan itu, atau sebuah parti politik itu, demi menunjukkan yang mereka “concern” terhadap keselamatan negara, ataupun sebagai propaganda untuk mereka meneruskan kuasa di suatu tempat. Pertarungan ideologi ini akan berterusan.

Walau bagaimanapun kita akan konsep keadilan sejagat, ada jenayah universal yang tetap dianggap jenayah, seperti membunuh orang tanpa sebab, memukul isteri, memukul anak, memukul menantu, memukul bakal menantu yang tak jadi, menggunakan kuasa untuk melindungi kesalahan, rasuah, mencuri wang rakyat, menindas rakyat, memakan riba. Semuanya itu adalah merupakan kesalahan-kesalahan walau apapun ideologi, ia akan tetap dianggap satu jenayah.

Begitulah juga mereka yang menolong anak yatim, membantu orang miskin, melawan rasuah, menentang penindasan, menjaga dan kasihan kepada binatang dan tumbuh-tumbuhan, alam sekitar, menggalakkan kehijauan, mewujudkan keharmonian antara kaum, memperjuangkan kebenaran sejagat, ideologi apa yang berkuasa, kumpulan apa yang naik, diterima umum sebagai perkara yang baik, yang perlu ada.

Oleh itu perjuangan hak dan batil akan berterusan “Ila Yaumil Qiamah…” tidak kira samada ideologi apa, keadaan apa yang berlaku di suatu tempat atau di sesuatu negara.

Saya berpegang di atas konsep perjuangan berdasarkan Islam, iaitu menegakkan yang ma’aruf dan menentang yang mungkar, dan beriman kepada ALLAH dan berusaha untuk mewujudkan keharmonian semua kaum di atas sifat apa yang diberitahu oleh kitab suci Al-Quran.

“Wama Arsalnaka ‘illa Rahmatal Lil Aalamin..” ,

“…Dan tidaklah Kami utuskan Engkau Muhammad kecuali untuk membawa kesejahteraan kepada sekelian alam…”. Itulah pandangan saya untuk kali ini.

Catatan Pilu, Yang Amat Menyayat Hati Dari Hati Seorang Ahli UMNO... bacalah!


Surat yang meluahkan isi hati seorang penyokong tegar UMNO ini asalnya disiarkan oleh sebuah Blog Pro UMNO yang boleh dianggap sebagai otai dalam UMNO..

Dalam surat ini penyokong tegar yang juga ahli UMNO sejak berumur 18 tahun lagi meluahkan kekecewaannya terhadap Najib yang jelas telah memungkiri janji-janjinya sebelum pilihanraya tempoh hari..

Korang bacalah... sedih oooo....


Assalamualaikum Pak Syed.

Saya mulakan nota ini dengan lafaz keramat Bismillahhirrahmannirrahim, agar dengannya saya terpandu dan terpimpin untuk menyatakan sesuatu dengan niat kerana Allah jua. Hidup ini ringkas, singkat.

Saya bimbang jika saya bertangguh, tidak sempat maka saya akan gagal mnjawab di Mahkamah Allah Rabbuljalil.

Saya tidak berpeluang bercakap di Perhimpunan Agung UMNO walaupun saya telah mnjadi ahli UMNO sejak berumur 18 tahun

(Puluhan tahun lalu) Pada ketika itu saya menjadi ahli UMNO kerana datuk nenek dan ibu bapa saya mahu saya mewarisi mereka. Menjadi ahli UMNO yang setia sehingga ke akhir hayat.

Setelah sekian lama, baru sekarang saya mencatat sesuatu yang lahir daripada sudut hati saya. Jauh terbenam. Bergelora dan bercampur baur. Sayu, bimbang, kasih, marah saling kait mengait. Keliru juga sedang ikut sama mengisi secara serentak perasaan dan pemikiran saya.

Kalau boleh saya ingin berdiri di puncak gunung. Seluruh saf kepimpinan UMNO duduk bersila di sekeliling saya, berteleku mendengar saya bercakap meluahkan segala perasaan dan pemikiran saya dan kemudian saya redha mengadap Tuhan dengan mata tertutup rapat.

Saya ini orang UMNO. Dulu, kini dan insyaallah selamanya. Ini amanah datuk nenek saya. Saya genggam erat amanah ini. Tapi pada masa datuk saya menjadi ahli UMNO, beliau beberapa kali berjabat salam dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman dan Allahyarham Tun Razak.

Datuk saya adalah ahli UMNO yang tidak memegang jawatan dalam parti, bahkan tidak bersekolah tinggi. Masih ada gambar kenangan mereka bersama tersimpan dalam almari peninggalan nenek. Walaupun telah kabur tapi ia tetap jelas dan dapat dikenali.

Pada masa itu tiada slogan atau ungkapan ' merasa denyut nadi rakyat '. Tetapi memang Presiden Parti turun ke cawangan cawangan UMNO , bercakap tentang hasrat dan cita cita parti. Arahala negara ke mana hendak dibawa.

Saya bertanya kepada rakan rakan Ketua Cawangan di kawasan saya, pernahkah bersalaman dengan Presiden UMNO? Tidak kata mereka sebab sewaktu Presiden parti turun ke negeri hanya pemimpin Bahagian dan Negeri yang berpeluang berdialog bersamanya.

Bahkan saya terkejut apabila diberitahu ada pemimpin cawangan tidak pernah bersua muka dengan Menteri Besar , tidak pernah. Maka sayapun mula rasa keliru, adakah benar UMNO ini parti inklusif atau sekadar pemanis mulut semata mata. UMNO sudah menjadi elitis dan bangsawan lebih bangsawan dari zaman Allahyarham ayahanda Tengku dulu.

UMNO mesra rakyat, UMNO pejuang masa depan melayu, UMNO penyelamat melayu dan 1001 macam lagi retorik dan hegemoni politik yang berterusan disuapkan dan dimomokkan kedalam kepala otak orang melayu sehinggakan orang melayu sekarang ini sebegitu takut untuk berfikir dan bertindak melainkan terus memilih UMNO. Terus percaya UMNO pejuang dan menjamin survival melayu.

Barangkali kebenaran ini semua hanya 10 peratus sahaja tetapi yang 90 peratus lagi adalah bagi menjamin tembolok dan perut pemimpin UMNO terus kenyang dsn berisi. Hebat politik UMNO ni.

Saya mohon maaf kerana menjangka nyawa UMNO ini sudah tidak lama. Percayalah. Kunci nyawa UMNO adalah cawangan cawangan. Saya mula dapat rasakan pemimpin dan ahli di cawangan cawangan mula rasa seperti 'tidak berguna'.

Pengalaman menghadapi PRU 13 baru baru ini amat melukakan hati kami di cawangan cawangan. Tsunami 2008 telah menyebabkan UMNO memulakan gerak kerja sebaik sahaja keputusan PRU 12 diumumkan. Pusat Daerah Mengundi ditubuhkan, Bilik Gerakan dimulakan di peringkat Cawangan dan Lokaliti.

Di tempat saya, Ketua Cawangan diberikan peruntukan yang amat minima. Kerana itu ramai yang menggunakan wang sendiri untuk menjayakan kerja kerja Jalinan Rakyat, Ceramah dan bengkel. Tiada peruntukan, itulah alasan yang diberikan oleh Bahagian. Atas nama perjuangan, segala tanggungjawab dilaksanakan.

Tiba tiba kami terkejut apabila mendapat tahu, Kampung Baru Cina diberi peruntukan ratusan ribu ringgit. Hampir setiap minggu diadakan makan malam bertaraf hotel, menelan belanja puluhan ribu ringgit untuk sekali program. Maaf, saya kedengaran seperti cemburu, tetapi hakikatnya setiap minggu Ahli Parlimen kami hadir untuk program program bersama pengundi Cina dan India.

Sewaktu melawat ke kampung kami untuk Solat Jumaat, Ketua Cawangan diberikan tiga ratus ringgit untuk makan tengahari.

Di waktu PRU 13 makin hampir, kami di cawangan semakin tertekan. Program semakin banyak, peruntukan tidak juga turun sehinggalah Parlimen dibubarkan. Bayangkan perasaan kami di cawangan cawangan bilamana diperuntukkan dengan biskut mayat, air mineral dan rokok jenama OK (Kononnya diimport dari India)

Merokok adalah amalan tidak sihat, tetapi Pemuda kita di cawangan sebahagiannya merokok. Kata mereka rokok OK ini, nyamukpun pengsan kerana asapnya.

Pemimpin bercakap tentang perjuangan dan pengorbanan tetapi mereka datang dengan kereta mewah dan menghisap curut luar negara.

Barangkali darah UMNO yang pekat menyebabkan kami terus bekerja dan alhamdulillah UMNO khasnya di kerusi luar bandar telah menyelamatkan kerajaan UMNO/BN ini. Perdana Menteri dan Presiden parti seakan amat menghargai UMNO apabila dengan berani mengisytiharkan Tsunami Cina telah berlaku.

UMNO menunggu dan menunggu. Apakah pengumuman besar Perdana Menteri untuk membalas pengorbanan kami selama ini. Sehingga kini tiada apa sebenarnya, tiada.

Yang diumumkan kenaikan harga minyak. Yang diumumkan kenaikan harga gula. Yang diumumkan kenaikan harga rokok. Dan yang diumumkan hari ini kenaikan tarif elektrik. Kami terkedu, malu. Kami beberapa hari tidak keluar ke kedai kopi kerana sewaktu kempen PRU13, kami janjikan Kerajaan yang prihatin dan memahami kesukaran rakyat.

Kami telah gagal mengotakan janji. Kami menjadi bahan lawak rakan rakan kerana hakikatnya selepas PRU 13, tiada apa apa yang istimewa untuk kita Orang Melayu yang telah menyelamatkan kerajaan UMNO/BN.

Kalaulah saya berpeluang bercakap kepada Perdana Menteri, saya ingin katakan betapa sukarnya menjadi aktivis UMNO di kampung kampung. Rakan rakan menyatakan Perdana Menteri telah hilang kawalan. Gagal mengawal segalanya. Saya bukan orang pandai. Bila ada orang datang dan beritahu orang kampung DS Najib sangat kuat membazir, mereka datang dengan data. Saya pula hampir percaya kerana Perdana Menteri tidak pernah menafikannya, bahkan kadang kala sinis bergelak ketawa.

Saya tak mampu menjawab bahawa DS Najib membazir apabila untuk ubahsuai rumah sahaja dalam tempoh lima tahun menghampiri 100 juta sedangkan untuk baikpulih rumah fakir miskin di kampung saya hanya lima ribu diperuntukkan.

Ada orang memberitahu saya, Datin Rosmah Mansur mempunyai peruntukannya sendiri dan diwartakan dalam Bajet Negara. Apa agaknya yang patut saya nyatakan. Dalam Parlimenpun namanya disebut mengguna ' jet peribadi untuk lawan peribadi keluar negara '.

Anak anak muda di cawangan saya, yang pada PRU13 telah menyokong UMNO hari ini memberitahu saya bahawa di dalam blog dan face book banyak dinyatakan pembaziran yang Datuk Seri lakukan. Berbilion ringgit digunakan untuk hanya beberapa orang duduk berbincang dan memberi cadangan. Sedangkan yang bertungkus lumus memenangkan parti ialah kami di cawangan cawangan.

Anak anak kami celik maklumat. Mereka membaca berbagai cerita di dalam blog dan setakat ini tiada satupun yang dijawab oleh Perdana Menteri. Diam bermakna benar. Kami diminta untuk berhemah dalam berbelanja sedangkan Perdana Menteri dengan mudah berbelanja untuk sesuatu yang tidak pasti arah tujuannya.

Saya menerima amanah daripada datuk nenek saya, ibu bapa saya untuk terus bersama UMNO. Tapi saya berterus terang saya tidak berani meminta anak anak saya untuk setia bersama UMNO sedangkan saya sendiri mula meragui kemampuannya mentadbir negara.

Saya cuba berlapang dada. Namun kenyataannya pada setiap kali Datuk Seri bercakap tentang kemakmuran dan kemampuan negara, saya sentiasa terfikir kenapa semua harga barangan dan perkhidmatan naik sedangkan harga getah kami di kampung kekal rendah ?

Saya tidak fikir, saya mampu lagi untuk berdepan dengan orang kampung yang susah, anak muda yang menganggur dengan memberikan janji janji yang baru. Saya bimbang saya akan jadi orang tua yang tidak dihormati kerana bercakap perkara yang tidak betul.

Beberapa hari lagi UMNO akan mengadakan Perhimpunan Agung. Saya sudah dapat bayangkan, ucapan bersemangat Presiden Parti, disusuli sorak sorai perwakilan. Kemudian akan ada perwakilan mengatakan inilah ucapan terbaik Presiden Parti.

Perbahasan selepas itu, akan mengandungi pujian pujian dan lawak jenaka. Akhirnya semua pulang tanpa sebarang keputusan yang padu untuk membina umat Melayu.

Saya mula berasa bimbang kerana dalam hati saya sudah ada keraguan. Saya mula mencari apakah kekuatan DS Najib Razak untuk kita banggakan ? Malangnya sampai sekarang saya tidak menemui apa apa. Bahkan sebaliknya saya mula berasa, DS Najib hanya berjaya berjanji tapi gagal menepati janji.

Saya amat bimbang, jika dalam PRU 13, orang Melayu di kampung telah menangkan UMNO, pada PRU 14, orang Melayu yang berasa tertipu dan terpedaya tidak akan berikan sokongan yang sama.

Kalaulah saya boleh bercakap dengan DS Najib, saya ingin katakan barangkali masanya telah sampai untuk beliau berundur kerana beliau telah gagal dan UMNO perlukan orang yang lebih ' gagah berani' untuk mencapai kejayaan di masa depan. Konsultan dan penasihat penasihat DS Najib lebih teruk dari bebudak tingkat 4 sebelum ini. DS Najib sebenarnye lebih teruk dari PM sebelum dia. DS Najib harus baca rintihan dan suara dari blog blog popular untuk sedar diri dan mengetahui rating dia sebagai PM sekarang ini. DS Najib jangan hanya tertumpu kepada Utusan dan jangan hanya dengar Omar Ong.

Perletakan jawatan Tun M sebagai penasihat Petronas mesti dilihat sebagai satu indikasi yang serius tentang tahap pemerintahan DS Najib.

Percaya saya, ramai orang Melayu tidak pandai bercakap tetapi semuanya mempunyai perasaan yang sudah semakin meluat dengan kepimpinan negara. Khalayak yang marhain ini sudah mulai muak dengan muka dan retorik PM sekarang.

PM nak jaga semua penasihat dan konsultan dia, jagalah!

Kalau kami rakyat yang setia ini tidak dipeduli, tidak didengari, tidak diendakan maka tunggulah PRU14 ini akan kami pastikan undi kami kepada "syaitan yang telah kami kenali" kerana selama ini, baru kami sedar, kami semua dibohongi oleh "malaikat yang tidak kami kenali"

Sumber surat dari SINI

Sedihnyaaaaaa.... kah.. kah.. kah...

Dah kena kencing tunggu apa lagi?.. Jangan biarkan diri anda terus menjadi mangsa pembodohan pemimpin UMNO...

Tulisan di atas diambil daripada blog Anak Sungai Derhaka.
Yang terbaharu, Khazanah Nasional Berhad akan menyumbang RM10 juta bagi membantu mangsa banjir di seluruh negara. Pengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika berucap pada majlis perasmian Hotel Traders, Puteri Harbour.

Sebelum ini sudah beberapa syarikat korporat yang turut menyumbang untuk membantu mangsa banjir. Sehingga kini belum ada jumlah rasmi keseluruhan sumbangan ini. Saya percaya jumlah yang diterima tentunya besar, maklumlah keuntungan tahunan syarikat-syarikat ini bukan sedikit jumlahnya. Malah TNB juga memperoleh berbillion ringgit.

Namun, saya sedikit musykil tentang dana yang dikumpulkan ini. Setiap kali kali berlaku bencana alam – banjir, tanah runtuh dan sebagainya – bantuan yang diterima berjumlah jutaan ringgit. Namun soal pengagihan tidak pernah didedahkan kepada umum.

Sebagai contoh kejadian banjir yang berlaku sekarang, dari segi bantuan masih jauh daripada mencapai tahap terbaik. Sedangkan sumbangan yang di terima oleh kerajaan begitu banyak. Namun yang kelihatan terkehadapan dalam membantu mangsa banjir ialah sukarelawan badan bukan kerajaan dan individu tertentu.

Apakah pemimpin kerajaan khususnya dari Umno-BN masih dibuai mimpi dan lena tertidur dalam kesejukan? Saya bimbang, pengumuman sumbangan yang berjuta ringgit ini hanyalah mainan untuk menyejukkan bahang kemarahan mangsa banjir?

Yang lebih mengharukan, kerajaan  mengumumkan akan memberikan bantuan wang tunai sekitar RM500 kepada mereka yang layak. Sedangkan jika sebahagian wang tunai yang diderma dibahagikan kepada semua mangsa, mereka boleh menerima ribuan ringgit setiap orang!

Saya sebenarnya cuba mengelak bersangka buruk, namun agak sukar. Hal ini kerana, ke manakah baki wang bantuan tersebut disimpan? Atau masuk poket siapa?

Saya timbulkan isu ini kerana setiap kali berlaku bencana alam kita terpaksa bermula dari kosong semula. Sepatutnya kita telah ada tabungan atau lebihan dari kutipan sebelumnya dan boleh digunakan serta merta apabila berlaku bencana.
Hari ini saya, keraguan saya tentang usaha-usaha kerajaan “menyerang” syiah mula kelihatan. Jelas, dalam akhbar kerajaan Umno-BN melalui menteri KDN memulakan serangan fasa kedua iaitu mengaitkan secara langsung pimpinan PAS dengan syiah.

Sedari awal saya agak curiga dengan kesungguhan Umno-BN untuk membantera ajaran syiah di Malaysia. Setahu saya Umno-BN bukanlah bersungguh-sungguh mengambil peduli sesuatu ajaran itu sesat atau tidak – yang penting bagi mereka ialah bagaimana mahu mengekalkan kuasa yang ada.

Seperti yang dijelaskan oleh Mursyidul Am PAS bahawa pegangan kebangsaan yang dianuti oleh Umno itu sendiri tidak selari dengan Ahlul sunnah wal jamaah. Jadi, ada mereka kisah tentang syiah sama ada sesat atau tidak.

Namun, sebaik menyedari bahawa isu syiah ada keuntungan politik, mereka dengan tangkas menjadi juara untuk menanganinya. Umno-BN memang bijak dalam hal ini. Jika mereka benar-benar juara dalam mempertahan akidah umat Islam di Malaysia, kenapa sepanjang menerajui kuasa lebih 50 tahun masih ramai umat Islam yang jahil – hatta dalam perkara asas Islam!

Oleh itu, saya meragui  keikhlasan Umno-BN menangani isu syiah ini, bahkan lebih kepada kepentingan kuasa politik mereka. Apatah lagi dalam PAU baru-baru ini, dengan jelas menterinya menghalakan sasaran kepada PAS!
Belum reda lagi kemarahan rakyat tentang tindakan kerajaan menaikkan tarif elektrik, kini telah terdengar desas-desus bahawa tambang pengangkutan awam jenis LRT dan monorel pula akan dinaikkan.

Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar menyatakan sedang mengkaji semula struktur tambang pengangkutan awam itu.

Syed Hamid berkata, ini disebabkan faktor peningkatan tarif elektrik di samping bagi memastikan jangka panjang industri rel mapan serta mengurangkan kebergantungan sokongan kewangan kerajaan.

Tindakan kerajaan mempertimbangkan untuk menaikkan harga tambang pengangkutan awam adalah rentetan 'penderaan' ke atas rakyat setelah pengumuman kenaikan tarif elektrik baru-baru ini.

Harga tambang pengangkutan awam jenis LRT dan monorel ketika ini sudah cukup membebankan rakyat di ibu kota dan dengan harga baru yang bakal diumumkan nanti akan menambahkan lagi beban yang ditanggung.

Pemuda PAS menolak sekeras-kerasnya hasrat kerajaan melalui SPAD untuk menaikkan harga pengangkutan awam itu kerana ianya akan menambahkan lagi beban rakyat khususnya di yang tinggal di ibu kota.

Kenaikan ini akan meneruskan episod kesengsaraan rakyat apabila sebelum ini dibebani dengan kenaikan harga minyak petrol, gula serta harga barangan keperluan dan yang terbaru, kenaikan tarif elektrik.

Pengumuman pelbagai kenaikan ini menzahirkan betapa tidak bertanggungjawabnya kerajaan kepada rakyat. Kerajaan seolah-olah hilang pertimbangan apabila sewenang-wenangnya menaikkan pelbagai harga tanpa rasa belas kasihan kepada rakyat.

Kerajaan perlu mendengar serta merasai denyutan nadi rakyat marhaen yang sedang dibebani oleh kos kehidupan semakin meningkat.

Saya kecewa dengan sikap kerajaan yang hanya tahu 'merompak' wang rakyat tetapi tidak langsung berusaha meningkatkan taraf hidup dan pendapatan perkapita rakyat.

Kerajaan tidak sepatutnya meletakkan tugas mereka untuk menyelesaikan masalah di bahu rakyat. Kerajaan tiada nilai kemanusiaan apabila tidak prihatin dengan bebanan yang rakyat tanggung ketika ini.

Timbul persoalan, berbagai harga telah dinaikkan, tidak cukupkah? Apa lagi kerajaan mahu?

Penulis ialah Exco Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.


Ya Allah, panjangkan lah umur tok guru. Kurniakanlah rezeki dan rahmat kepada beliau.

AKHIRNYA BLOGGER PRO UMNO MELUTUT MOHON AMPUN DAN MAAF DARI MB KELANTAN KERANA MEMFITNAH!!!


Omak Kau malas nak ulas lebih lanjut sangat sebab para pembaca boleh baca sendiri keratan akhbar atas tajuk ' KICKDEFELLA MOHON MAAF KEPADA MB".

Ini bukan kali pertama dia mohon maaf kerana buat kerja jijik kotor memfitnah para pemimpin PAS.

Sebelum ini dia juga ada mohon maaf dengan YB Dato' Paduka Husam Musa pun atas sebab memfitnah juga.
betoi tu.. janji di tepati
Rakyat salah, semua salah. UMNO hanya berpegang kepada janji. Kenyataan media di http://bit.ly/hentikankenaikantol Share & like page Rafizi Ramli. Mohon sebarkan!

Tiada ulasan: