Rabu, 10 Julai 2013

TUJUH KHASIAT KURMA

PAS cadang rayu petisyen Dun Selising

Aslani M, 10 Jul 2013
KOTA BHARU: Hakim Mahkamah Pilihan Raya, Datuk Zamani Abdul Rahim hari ini menolak petisyen difailkan PAS bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Selising.

Ekoran itu peguam Hanipa Maidin (gambar) berkata, PAS bercadang mengemukakan rayuan di Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan hakim tersebut.

Manakala bantahan awal dikemukakan PAS terhadap petisyen kawasan parlimen Bachok, Dun Gaal dan Dun Jelawat juga ditolak dengan kos kerana dianggapnya tidak ada merit.

Hakim menetapkan kos sebanyak RM30,000 bagi setiap satu petisyen.

Bagaimanapun Hanipa meminta dikurangkan jumlah tersebut, lebih-lebih lagi sekarang sempena bulan Ramadan dan hakim terbabit juga pertama kali mengendalikan kes petisyen.

Ekoran itu hakim menetapkan 12 hingga 15 dan 18 hingga 22 Ogos bagi pembicaraan petisyen parlimen Bachok dan Dun Jelawat.

Manakala bagi Dun Gaal pula ditetapkan perbicaraan pada 1 hingga 5 September.

Sebelum ini PAS memfailkan petisyen bagi Dun Selising, Air Lanas dan Kok Lanas, manakala PKR bagi parlimen Machang dan Ketereh.

BN pula memfailkan petisyen bagi Parlimen Bachok, Dun Jelawat, Dun Gaal, Dun Mengkebang dan Dun Manek Urai.

Pada pilihan raya umum lalu Dun Selising dimenangi BN dengan majorit1 104 undi. Dun Air Lanas juga dimenangi BN majoriti 47 undi dan Dun Kok Lanas (BN) 169 undi.

Parlimen Machang dan Ketereh pula dimenang BN. Parlimen Bachok, Dun Jelawat, Gaal, Mengkebang dan Manek Urai dimenangi PAS.

Barisan peguam PAS diketuai Hanipa turut disertai beberapa lagi peguam termasuk Hisham Fauzi, Zulkifli Alawi, Rashid Mohamad, Firdaus Mohd Yusof, Ahmad Mustaki, Sharuddin Mohamad dan Mumtaza Mohd Mokhtar.

Manakala Datuk Mohd Hafarizam Harun, Abu Bakar, Nor Azli Ahmad, Alias Mohd Nor dan Rohana Ariffin mewakili Umno.

Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pula diwakili Azizan Arshad.

Perbicaraan hari ini juga menyaksikan perdebatan antara Hisham dan peguam mewakili Umno. Hafarizam membantah kehadiran Sivarasa, Latefa Koya dan Hafeez sebagai peguam PKR bagi petisyen parlimen Machang.

Hafarizam menyifatkan tiga peguam terbabit tiada autoriti kerana tidak dilantik pada peringkat awal ketika petisyen dikemukakan.

Namun hujah itu dibantah Hisham yang menyifatkan Sivarasa sepatutnya diberi peluang berhujah memandangkan pempetisyen ada hasrat melantik mereka.

Hakim kemudian membuat keputusan menerima bantahan tersebut dan Sivarasa tidak ada hak untuk mewakili pempetisyen.

Hakim juga menetapkan pada 8 hingga 12 September bagi mendengar bantahan awal petisyen parlimen Machang dan perbicaraan kes berkenaan sekiranya bantahan awal ditolak.

Warga MTT demo bantah tentera rampas kuasa Morsi

Khairul Azlam Mohamad, 10 Jul 2013



KUALA TERENGGANU: Seramai 600 warga Ma’ahad Tahfiz Wal-Tarbiyyah (MTT) Darul Iman terdiri daripada pelajar dan gurunya berdemonstrasi secara aman sebagai tanda solidariti kepada Presiden Mesir, Dr Mohamed Morsi yang diguling oleh tentera.

Kumpulan warga MTT tersebut menyatakan bantahan terhadap rampasan kuasa oleh pihak tentera Mesir serta mendesak kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf kerajaan kudeta boneka Amerika.

Mudir MTT, Ustaz Muzaihar Kamal Mustafa Kamal mendesak agar kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf kerajaan kudeta tajaan Amerika di Mesir.

Katanya, rampasan kuasa kerajaan oleh tentera Mesir yang bersekongkol dengan pihak barat tidak dapat diterima oleh masyarakat dunia.

Sebab itu, kata Muzaihar seluruh umat Islam yang prihatin termasuk di negara ini wajar menentang konspirasi tersebut.

“Kami, warga MTT terdiri dari para pelajar, guru dan kakitangan sekolah amat tidak bersetuju dan menentang tindakan rampasan kuasa tentera terhadap kerajaan Islam Mesir di bawah Dr Mohamed Morsi.

“Ini tanda solidariti kita terhadap umat Islam dan jamaah Islam Ikhwanul Muslimin di Mesir yang sedang dibunuh dan dizalimi oleh pihak yang memusuhi Islam,” tegasnya ketika berucap di hadapan para pelajar yang berdemonstrasi secara aman di pekarangan MTT, Kampung Tok Jiring, hari ini.

Menurutnya, seramai 600 pelajar, guru dan kakitangan MTT menyertai demontrasi aman itu sebagai tanda solidariti kepada Ikhwanul  Muslimin di Mesir.

Pada perhimpunan tersebut pelbagai sepanduk  dipamerkan antaranya ‘Kami bersama Presiden Mesir yang sah…Dr Morsi’, ‘Kembalikan Hak Rakyat’, ‘Ya Allah…Selamatkan Umat Islam Mesir’.

Antara pimpinan PAS yang hadir menyatakan sokongan ialah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik dan Pesuruhjaya PAS Sabah, Mohd Aminuddin Aling.

Lagi ahli parlimen Umno dapat habuan dari Najib

Shahbudin Husin, 10 Jul 2013
Proses pemberian habuan jawatan dan kedudukan kepada Ahli-Ahli Parlimen UMNO yang tercicir dalam perlantikan kabinet kini diteruskan dengan dua lagi Ahli Parlimen diberikan jawatan dalam syarikat GLC. Mereka yang terbaru menerima habuan ialah Ahli Parlimen Pulai, Nurjazlan Mohamed dilantik sebagai Pengerusi Telekom Malaysia dan Othman Abdul, Ahli Parlimen Pendang dilantik sebagai Pengerusi Menara Kuala Lumpur.

Nurjazlan sudah tiga penggal menjadi Ahli Parlimen Pulai dan merupakan anak sulung Allahyarham Mohamed Rahmat, bekas Setiausaha Agung UMNO dan Menteri Penerangan yang begitu dikenali dalam UMNO manakala Othman Abdul pula adalah ahli politik veteran di Kedah tetapi dibawa semula bertanding dalam pilihanraya baru-baru ini dengan misi untuk menewaskan Mat Sabu di Pendang.

Beberapa laporan sebelum ini menyebut bahawa Najib akan mengagih-agihkan pemberian jawatan dalam GLC dan agensi kerajaan kepada Ahli-Ahli Parlimen UMNO dan BN yang tidak dilantik ke jawatan kabinet sebagai sebahagian daripada proses membalas budi dan juga untuk memastikan kesetiaan mereka tidak berbelah bagi terhadapnya.

Ia bukan saja dari kemungkinan beliau ditentang dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini tetapi juga kebarangkalian berlakunya undi tidak percaya di Parlimen. Untuk jawatan Presiden UMNO, Najib kemungkinan disebut-sebut akan dicabar sama ada oleh Muhyiddin atau pun Tengku Razaleigh Hamzah manakala undi tidak percaya juga kemungkinannya akan memunculkan Tengku Razaleigh sebagai pilihan untuk ditonjolkan sebagai Perdana Menteri yang sedia di Parlimen.

Antara Ahli Parlimen yang sudah dilantik ialah Ahli Parlimen Mersing, Dr Latif sebagai Pengerusi SPNB, Azeez Rahim sebagai Pengerusi Tabung Haji, Rais Yatim sebagai Presiden UIA dan penasihat bertaraf menteri bagi kerajaan dalam hal ehwal sosial dan kebudayaan, Annuar Musa sebagai Pengerusi MARA serta Ng Yen Yen sebagai Pengerusi Lembaga Penggalakan Pelancongan dan juga penasihat pelancongan kerajaan bertaraf menteri.

Dipercayai Najib akan terus mengagih-agihkan habuan dan ganjaran ini kepada ramai Ahli Parlimen lagi untuk mencapai matlamat melindungi kepentingan politik dan masa depannya itu.

Beberapa perlantikan sebelum ini, terutamanya Azeez Rahim dikecam oleh banyak pihak kerana kelayakannya yang diragui manakala peribadinya pula disifatkan tidak sesuai untuk menerajui institusi besar seperti Tabung Haji yang mempunyai aset sejumlah RM35 billion dan terlibat dalam urusan berkaitan ibadah umat Islam. Perlantikan penasihat kerajaan bertaraf menteri pula dipertikai kerana ia dianggap suatu pembaziran dan menambahkan lagi beban perbelanjaan kerajaan.

Semalam Pakatan Rakyat juga membangkitkan isu yang sama dan mahukan Perdana Menteri melihat dari segi keperluannnya kepada kepentingan kerajaan serta beban perbelanjaan, dan tidak semata-mata kepada keuntungan dari segi politik sahaja.

Perlantikan Nurjazalan sebagai Pengerusi Telekom dan Othman Abdul sebagai Pengerusi Menara Kuala Lumpur adalah yang terbaru dibuat oleh Najib. Nurjazlan difahamkan sudah menerima surat perlantikan dan akan memulakan tugasnya awal Julai depan manakala Othman Abdul sudah pun memulakan tugasnya beberapa hari lalu.

Namun tidak seperti perlantikan Azeez Rahim yang dipertikaikan kerana kelayakannya serta Rais Yatim dan Ng Yen Yen yang dianggap pembaziran, perlantikan Nurjazlan dan Othman Abdul diterima dengan baik oleh banyak pihak.

Nurjazlan, seorang akauntan bertauliah yang sudah tiga penggal menjadi Ahli Parlimen Pulai di Johor dianggap berpatutan diberikan jawatan itu berikutan senioritinya sebagai Ahli Parlimen dan kedudukannya sebagai Ahli Lembaga Pengarah Telekom Malaysia sebelum ini. Perlantikan sebagai Pengerusi umpama kenaikan pangkat saja.

Dari sudut politik pula, Nurjazlan dianggap menyumbang kemenangan berharga kepada BN dalam pilihanraya lalu berikutan kemampuannya menewaskan Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub di kerusi Parlimen Pulai. Namun ada pihak juga merasakan berikutan kelayakan dan sumbangan besarnya itu, Nurjazlan sepatutnya lebih awal diberikan ganjaran oleh Najib dengan dilantik sebagai menteri atau timbalan menteri sebaik BN memenangi PRU 13 lalu.

Begitu juga dengan Othman Abdul, selain kelayakan dan senioritinya tidak dipertikaikan dengan perlantikannya sebagai Pengerusi Menara Kuala Lumpur, sumbangannya kepada politik BN juga dianggap besar kerana beliau dibawa keluar daripada dunia persaraan dan ditawarkan menjadi calon sekali lagi di Pendang ialah menahan kemaraan orang nombor dua PAS, Mat Sabu daripada menang di kerusi itu. Othman Abdul akhirnya berjaya menewaskan Mat Sabu dan kekal menjadikan Timbalan Presiden PAS itu tidak mampu membawa suaranya ke dalam Parlimen sejak dua penggal yang lalu.

Bagaimanapun sumbangannya yang agak besar itu dilihat tidak sepadan dengan sumbangan politiknya kepada BN berikutan Menara Kuala Lumpur yang dipengerusikannya hanyalah sebuah anak syarikat kecil milik Telekom Malaysia yang menguruskan Menara KL yang merupakan salah satu kawasan kunjungan popular untuk pelancong. Meskipun Menara KL popular di mata pelancong tetapi syarikat yang menguruskannya itu dianggap "syarikat miskin" saja dalam Telekom Malaysia.

Mungkin juga perlantikan sebagai Pengerusi Manara Kuala Lumpur ini hanyalah permulaan dan ganjaran kedua yang lebih besar sedang menunggunya selepas ini. http://shahbudindotcom.blogspot.com

Banner potong stim sudah dinaikkan di Kuala Besut

http://omakkau.blogspot.com, 10 Jul 2013

PRK DUN N 01 KUALA BESUT....BANNER POTONG STIM SUDAH MULA DINAIKKAN DI KUALA BESUT!!!!


Kini sudah mula kedengaran dan rungutan betapa rakyat tempatan Kuala Besut naik mual dan muak dengan ungkapan I Love PM berwajahkan Najib Razak.

Banner I Lov PM berwajahkan Najib Razak kini sudah mula dipasang merata tempat di Kuala Besut sebagai tanda kononnya rakyat Kuala Besut cukup sayang dan kasihkan Najib Razak.

Wajah Najib Razak kini cuba sekali lagi dijaja dan dijual kepada penduduk Kuala Besut untuk meraih undi dan tarik simpati.

Hakikatnya penduduk Kuala Besut dah naik menyampah dengan banner sedemikian rupa dari apa risikan yang diterima.

Mereka mauka apa yang UMNO/BN telah lakukan demi kebaikkan penduduk Kuala Besut setelah diberi kemenangan dan mandat pada PRU 13 lalu dan bukannya kain rentang mengampu Najib Razak.

Penduduk Kuala Besut mahukan nasib mereka dibela bukannya rentangan banner yang hipokrit yang tidak berpijak di bumi nyata.
Kuala Besut kawasan DUN luar bandar dan bukannya kawasan urban..Kalau kawasan urban bolehlah kain rentang maupun banner sedemikian boleh dianggap relevan.

Kalau berterusan UMNO/BN berkempen secara sebegini maka harapan DUN Terengganu menjadi 16-16 amatlah cerah sekali.

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

PAS menang PRK buka lembaran baru tuntut royalti

Hazayani Zakaria, 10 Jul 2013
KUALA BESUT: Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R Terengganu) menyeru seluruh ahli dan penyokong PAS berkampung di Kuala Besut bagi menghadapi Pilihan Raya Kecik (PRK) Kuala Besut pada 24 Julai ini.

Pengarah Sekretariat Royalti bagi PRK Kuala Besut, Naraza Muda berkata, PRK Kuala Besut merupakan talian hayat kepada R Terengganu untuk meneruskan tuntutan ke atas royalti petroleum Terengganu.

Menurut beliau, seluruh ahli harus menyedari bahawa PRK Kuala Besut amat penting kerana jumlah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang tergantung iaitu 16:16 menjadikan BN dalam keadaan bahaya.

"Saya merayu seluruh penyokong khasnya rakyat Terengganu supaya memerah keringat, memberi sokongan sama ada dalam bentuk buah fikiran atau secara zahir.

"Kemenangan PAS di Kuala Besut akan membuka satu lembaran baru kepada aktivis menuntut minyak dan gas dikembalikan kepada rakyat yang pasti tidak diambil perhatian oleh Kerajaan Terengganu bawah kepimpinan Datuk Seri Ahmad Said," kata beliau pada sidang media selepas mesyuarat R Terengganu di Jerteh, hari ini.

Naraza juga berkata, selepas penubuhan R Terengganu enam bulan lalu, Ahmad tidak memberi respons berhubung tindakannya menarik balik saman Kerajaan Terengganu ke atas Petronas dan Kerajaan Pusat.

Saman tersebut dikemukakan Kerajaan PAS di bawah Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dahulu.

Bagaimanapun, Ahmad menarik balik saman pada 20 Mac tahun lalu.

"Menteri besar tidak memberi respons walaupun satu ayat tentang royalti sebab dia antara yang terlibat secara langsung menarik balik saman yang dibuat kerajaan PAS dahulu.

"Nilaian pendapatan petroleum pasti akan bertambah dan lebih besar. Jika kini RM18 bilion, saya yakin hasil ini akan bertambah dan sehingga kini mekanisma pembayaran masih lagi kabur menyebabkan rakyat Terengganu kehilangan satu hak yang pastinya milik mereka apatah lagi pertikaian blok PM307 di Pahang," katanya.

Selan itu tegasnya, kemenangan PAS di Kuala Besut akan memungkinkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menambah satu kerusi Dun bagi memastikan tiada jumlah kerusi genap seperti yang dicadangkan oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh.

Karpal baru-baru ini berkata, SPR patut menambah sekurang-kurangnya satu kerusi Dun di negeri yang mempunyai jumlah kerusi genap.

Negeri lain yang mempunyai jumlah DUN genap ialah Pulau Pinang (40), Kedah (36), Pahang (42), Selangor (56), Negeri Sembilan (36), Melaka (28), Johor (56) dan Sabah (60).

Hari pengundian ditetapkan pada 24 Jula ini manakala hari penamaan calon pada 12 Julai.

PAS meletakkan ahli perniagaan, Azlan Endut @ Yusuf yang juga Bendahari PAS Kawasan Besut sebagai calonnya.

7 khasiat kurma yang patut anda tahu

Detik islam, 10 Jul 2013
Kurma (Phonex dactylifera) atau Tamar merupakan sejenis tumbuhan yang berbuah dan boleh dimakan sama ada ketika ia sudah masak atau masih mentah. kurma dikatakan tumbuhan yang mempunyai pelbagai khasiat dan kegunaan yang mana sebahagian daripadanya sudah terbukti secara saintifik. Malah dalam kitab suci al-Quran sahaja terdapat 21 ayat yang menyebut tentang kurma. Baginda Rasulullah SAW juga sendiri telah beberapa kali menyebut perihal kurma dan khasiatnya, dan amat sinonim dengan kisah sirah baginda.

“Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Di sana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan“ (Surah al-Mukminah : ayat 19)

“Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu.“
Sabda Rasulullah SAW.

Manakala sudut sains pula mengatakan, kandungan protein di dalam kurma adalah lebih kurang 2.5 peratus, serat 8.0 peratus manakala kandungan gulanya pula adalah sangat tinggi, yakni sehingga 63 peratus majoritinya adalah glukosa. Lemak yang terkandung di dalamnya pula adalah sangat sedikit iaitu sekitar 0.4 peratus sahaja. Kurma juga terkenal dalam dunia perubatan tradisional memandangkan ia juga kaya denga zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potassium, vitamin A, C dan niasin.

Apakah antara khasiat utama kurma?

1. Paling cepat diproses dan diserap, sekali gus memberikan tenaga segera.
Memandangkan kandungan gula ringkasnya (monosaccharide) yang sangat tinggi malah lebih tinggi dari pisang, kurma berupaya memberikan “tenaga segera” yang akan diserap oleh tubuh serta-merta. Berbeza dengan kebanyakan buah-buahan lain yang mengadungi sukrosa (disaccharide). Disaccharide seperti sukrosa harus dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi monosaccharide lalu diserap tubuh sebagai tenaga.

“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terdapat kurma, maka Baginda akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa teguk air.”
Hadis riwayat Ahmad

Makan kurma ketika berbuka puasa amat bagus kerana pada waktu ini, kita perlukan tenaga segera, dan bukannya tenaga yang “lambat untuk dicerna” seperti yang terkandung dalam kebanyakkan makanan berlemak dan bergoreng yang lain.

2.  Kaya dengan serat dan potassium
Kurma dimakan tanpa perlu membuang kulitnya dan pada kulitnya itulah terkandung serat. Kurma adalah antara buah-buahan yang amat kaya dengan serat, serat larut mahupun tak larut. Kita sering menganggap buah-buahan seperti pisang itu mengandungi serat yang tinggi, tetapi tahukah anda, dalam 100g Kurma terdapat 8g serat sedangkan dalam 100g Pisang hanya terdapat 2.6g serat sahaja? Tinggi serat amat baik untuk sistem pelawasan.

Selain itu, kurma kaya dengan Potassium dan beberapa zat galian yang lain. Potassium adalah elektrolit yang akan menyeimbangkan kembali kandungan air dalam tubuh badan apabila kita kehilangannya, terutama sepanjang tempoh berpuasa. Tidak perlu membeli 100 Plus sekiranya khuatir akan kekurangan elektrolit ketika berbuka, memadai dengan beberapa biji kurma dan air suam. Potassium juga membantu dalam pembinaan otot termasuk otot jantung dan mampu memelihara sistem saraf.

3.  Penguat memori
Ramai yang berfikiran hanya kismis yang baik untuk menguatkan daya ingatan, namun hakikatnya kurma juga tidak kurang hebatnya. Kurma amat sesuai untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

4. Baik untuk wanita mengandung/bersalin
Masih ingat kisah Maryam yang hanya memakan buah kurma semasa melahirkan Nabi Isa AS? Menerusi malaikat Jibrail, Allah telah mewahyukan kepada ibu Isa iaitu Maryam binti Imran supaya menggegar pohon kurma sehingga gugur lantas memakannya tatkala lemah selepas bersalin.

“Dan goncangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak,” (Surah Maryam : ayat 25)


Dan menurut sebuah laman web, buah kurma amat baik untuk wanita mengandung dan akan memudahkan wanita untuk melahirkan anak dan akan mengurangkan pengaliran darah semasa proses kelahiran. Malah anak yang dilahirkan kelak dipercayai akan mempunyai sifat-sifat yang baik, penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya (Sabda Rasulullah).

5. Penawar Racun
Diriwayat oleh Aishah RA, “Jika sesiapa yang selalu makan kurma akan dihindari daripada terkena racun yang dimakan.”

6. Merawat penyakit
Dalam perubatan homeopati, biji kurma dikisar halus seperti serbuk teh. Ia direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

7. Mengubati gangguan usus dan sembelit
Ketidakserasian dengan gluten menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna. Kurma mencegah ini dari berlaku.

http://detikislam.blogspot.com

Melatih anak berpuasa

Ustaz Abulfaruq Ayip Syafruddin, 09 Jul 2013
Walaupun para ulama belum mewajibkan anak-anak yang belum mukallaf (baligh) untuk menunaikan puasa, namun, hal ini tidaklah terlepas kewajipan para pendidik dan ibu bapa untuk melatih anak berpuasa. Hal ini sebagaimana yang telah dilakukan oleh para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah membiasakan melatih anak-anak mereka berpuasa. Hal itu tergambar dari hadis Rubayyi’ bintu al-Mu’awwidz radhiyallahu ‘anha.

Perhatian Islam terhadap anak-anak, dalam hal berpuasa ini, ditunjukkan pula melalui pembahasan khusus dalam Kitab Shahih Al-Bukhari. Al-Bukhari menyebutkan secara khusus terkait puasa anak-anak dengan menyebutkan dalam salah satu bab dengan judul ‘Shiyamu Ash-Shibyan’ (Puasa Anak-anak). Kepedulian ini semestinya dapat memberi galakan tersendiri bagi para ibu bapa atau pendidik untuk menggalakkan anak-anaknya berpuasa. Ada beberapa faedah yang boleh diperoleh melalui upaya melatih anak berpuasa. Antaranya :

Pertama, menanamkan pada anak keikhlasan dan merasa diawasi oleh Allah Ta’ala. Puasa akan melatih diri anak untuk jujur terhadap dirinya sendiri.

Kedua, menanamkan sikap sabar dengan keadaan yang menimpanya. Saat berpuasa, sang anak tentu merasakan lapar dan dahaga. Saat seperti itulah dirinya dilatih untuk menahan diri (bersabar) agar tidak berbuka. Puasa menjadikan dirinya untuk bersikap sabar.

Ketiga, menanamkan nilai-nilai kebaikan. Seseorang yang sedang berpuasa dituntut untuk banyak beramal soleh. Mulai dari menjaga lisan untuk tidak berucap yang tidak baik hingga menyempurnakan ibadah lainnya, seperti solat, membaca al-Quran, sedekah dan sebagainya. Keadaan bulan Ramadhan membuka peluang bagi anak-anak untuk mengerjakan amal soleh.

Keempat, menumbuhkan jiwa kesetiakawanan dan kesetaraan.

Kelima, menanamkan jiwa untuk bermurah hati, suka berderma. Sebagaimana dilakukan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam ketika bulan Ramadhan, baginda begitu sangat pemurah.

Demikian diantara kebaikan melatih anak berpuasa. Wallahu a’lam.

http://www.salafy.or.id

Cara solat terawih sendirian

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 09 Jul 2013
Soalan;
1. Bagaimanakah cara melakukan solat tarawih bersendirian?
2. Adakah selawat selepas setiap dua rakaat solat tarawih itu perlu dan bolehkah jika tidak berselawat.

Jawapan;

1. Solat terawih sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua rakaat-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam. Ketika hendak solat, niatkan di dalam hati untuk mengerjakan solat terawih atau qiyam Ramadhan, kemudian lakukan solat sebagaimana biasa. Bacaan-bacaan di dalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain. Kesimpulannya, yang berbeza dalam solat terawih ini ialah niatnya sahaja. Adapun rukun-rukun dan sunat-sunat di dalam solat, sama seperti dalam solat yang lain. Oleh sebab solat terawih dilakukan dua rakaat-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, 20 atau sebagainya).

2. Adapun berselawat selepas setiap dua rakaat, tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat terawih jika tidak melakukannya. Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu “Solat Terawih”. Selawat itu bukanlah sabit daripada amalan Nabi SAW secara khusus. Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, bertazkirah dan sebagainya. Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

http://fiqh-am.blogspot.com/

Gadis Melayu dilantik Ahli Majlis MPPP, blogger Umno naik angin

http://omakkau.blogspot.com, 10 Jul 2013

PERLANTIKAN GADIS MELAYU SEBAGAI AHLI MAJLIS, MAJLIS PERBANDARAN PULAU PINANG (MPPP) YANG MEMBUAT PARA BLOGGER UMNO NAIK ANGIN SATU BADAN!!!


Seorang gadis Melayu ahli DAP dari Cawangan Taman Bukit, Bukit Mertajam, yang dikenali dengan nama Sdri Nur, hari Isnin lepas telah dilantik secara rasmi sebagai salah seorang Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) menyebabkan beberapa blogger pro UMNO naik angin satu badan dengan melemparkan pelbagai tuduhan kononnya Kerajaan DAP/PR Pulau Pinang di bawah kepimpinan YAB Sdr Lim Guan Eng cuba nak bersendiwara.

Perlantikkan Sdri Nur jelas membuktikan tiada diskriminasi kaum dalam pemilihan Ahli-ahli Majlis di Majlis Perbandaran Pulau Pinang dimana Yang Dipertuanya adalah seorang wanita Melayu YBhg
Hajah Patahiyah binti Ismail.

Perlantikkan Sdri Nur telah menutup ruang para juak-juak UMNO menjaja cerita yang Kerajaan PR Pulau Pinang anti Melayu.

Jenayah meningkat, apa penyelesaiannya?

Syed Abdullah Syed Osman ,
Jenayah kini semakin menjadi-jadi. Dari jenayah ragut, pecah rumah, pecah mesin ATM, rogol, bunuh, sumbang mahram, rompakan bank, curi kereta, curi motosikal dan berbagai-bagai lagi. Jumlahnya semakin meningkat seolah-olah kita berada dizon yang bahaya dan tidak selamat lagi walaupun pihak berkuatkuasa ditambah berlipat kali ganda serta bertungkus lumus tetapi masih tidak mampu untuk mengatasi masalah jenayah di negara ini.

Pada saya, tiada jalan lain yang terbaik melainkan kita nekad dan tekad kembalikan semua masalah ini dengan berpandukan ajaran daripada al-Quran yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Hal ini kerana itulah sahaja penyelesaian kepada masalah ini. Jangan ada prasangka buruk atau cuba berdolak-dalik terhadap Islam dan yakinlah kepadanya sebagai pengakuan kita yang mengaku diri ini beriman dan patuh segala ajarannya.

Laksanakan hukum hudud tanpa berasa was-was dan jika undang-undang ini mampu mengatasi segala masalah berkaitan dengan jenayah, sudah tentu umat selain daripada Islam akan turut menyokongnya. Mereka juga mahukan keharmonian hidup tanpa diganggu dengan rompakan, pembunuhan, gangguan seksual dan sebagainya.

Mengapa dan kenapa kita harus bersimpati dengan peragut dan perompak yang menggunakan kekerasan mengancam untuk mencederakan atau membunuh terus mangsanya. Sedangkan penjara yang ada sekarang ini tidak lagi mampu untuk menempatkan pejenayah yang semakin ramai?

Kita bukan lagi terpaksa berhadapan penjenayah dari kalangan rakyat tempatan sendiri tetapi kini penjenayah dari luar pula. Mengapa kita harus menanggung makan minum mereka dipenjara sedangkan mereka ini telah melakukan jenayah.

Guling Morsi bawa kesan paling buruk buat Mesir

-, 09 Jul 2013



Rampasan kuasa di Mesir yang menggulingkan presiden yang sah dipilih oleh rakyat secara demokratik, Dr. Mohd Morsi minggu lalu meninggalkan kesan paling buruk terhadap negara tersebut sama ada dalam jangka pendek mahupun jangka panjang.

Negara tersebut yang selalu dimegahkan sebagai warisan Farouh (Firaun) dengan Piramid dan Sungai Nilnya dan lain-lain adalah antara negara tertua di benua Afrika dengan sejarah kediktaroran penguasanya. Bermula dari zaman Firaun membawalah ke zaman Hosni Mubarak dengan tenteranya hingga ia terguling dua tahun lalu.

Rampasan kuasa minggu lalu itu adalah yang kesekian kalinya berlaku di negara yang tidak pernah stabil itu. Apa yang berlaku di Mesir selama ini menunjukkan bahawa kuasa tentera mendominasi negara miskin itu, di mana menurut pemerhati, tentera menguasai sebanyak 40% penghidupan rakyat Mesir.

Rampasan kuasa terbaru minggu lalu itu menimbulkan beberapa akibat:

1)  Menyebabkan lebih banyak pertumpahan darah berlaku di mana pihak Ikhwanul Muslimin telah mengerahkan seluruh ahli dan penyokongnya supaya tampil menentang rejim tentera yang menggulingkan Dr. Mohd Morsi. Dalam masa yang sama pemimpin ulama dunia, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi mengeluarkan fatwa bahawa haram menggulingkan kerajaan yang sah, Dr. Mohd Morsi.

2)   Menyebabkan negara itu terbahagi dua, iaitu golongan pertama yang mahukan Islam memerintah dan satu lagi drnaliknya.

3)  Ekonomi Mesir yang parah akan lebih parah dan sukar dipulihkan. Ini sudah tentu ia tidak dapat membayar hutang yang begitu banyak kepada Amerika.

4)   Umat Islam sangat kecewa bahawa Mesir tidak menjadi negara umat Islam contoh walaupun ramai ulama dan wujudnya  Universiti Al-Azhar di negara itu.

5)   Memberikan gambaran bahawa demokrasi memang tidak serasi dengan Islam dan menimbulkan kepercayaan banyak pihak bahawa negara umat Islam tidak dapat menerima demokrasi.

6)  Tentera akan terus memusuhi Ikhwanul Muslimin, justru Dr. Mohd Morsi adalah datang dari Ikwanul Muslimin.

7)  Mengesahkan bahawa rampasan kuasa ini ditaja oleh Amerika dan disokong kuat oleh Israel.

Ini terbukti dari hubungan rapat antara tentera Mesir dengan Amerika dan Israel disebabkan bantuan kewangan yang diterima angkatan tentera Mesir dari Amerika setiap tahun berjumlah 1.3 billion dollar sejak 1987. Sejumlah 71.6 billion dollar telah diberikan oleh Amerika sejak 1948 sehingga 2011.

Untuk tahun 2014, Presiden Obama menyediakan 1.55 billion dollar untuk Mesir, di mana 1.3 billion untuk angkatan tentera dan 250 juta dollar untuk sektor ekonomi Mesir, sebagaimana dilaporkan di dalam laporan kongres Amerika Syarikat bertarikh 27 Jun 2013, di mana menyebut:

“With the President of Egypt hailing from the Muslim Brotherhood, some lawmakers and U.S. citizens are concerned that continued U.S. military aid and sales of U.S. equipment could be one day used by a government and military that is controlled by Islamist forces hostile to U.S. national security interests and to peace with Israel. Some opponents of U.S. military aid to Egypt may apply further scrutiny in the months ahead to proposed U.S. arms sales to Egypt financed by U.S. taxpayer dollars.”

Dengan Dr. Mohd Morsi dan Ikhwanul Muslimin dipilih oleh rakyat Mesir selaku kerajaan yang sah melalui pilihanraya, ia menjadi ancaman kepada Amerika Syarikat dan Israel. Justeru, kerana ‘dosa’ inilah, Morsi akhirnya digulingkan dengan jalan yang sangat licik, oleh pihak pihak yang berkepentingan. Inilah ‘dosa’ terbesar Morsi dan Ikhwan yang menyebabkan mereka disingkirkan.

Penasihat Keselamatan Amerika, Susan Rice menghubungi Dr. Mohd Morsi, memaklumkan  bahawa rampasan kuasa oleh tentera akan berlaku sekiranya beliau terus berdegil enggan meletak jawatan sejam sebelum ia digulingkan.

Dengan itu seluruh dunia telah mengetahui bahawa siapapun yang memerintah Mesir mestilah tunduk kepada arahan Amerika dan ini bermakna Mesir tidak bebas sebagai sebuah negara merdeka.

Ikhwanul Muslimin sangat sedar akan hal ini. Namun sebagai sebuah gerakan Islam yang sudah berumur 80 tahun, ia tidak ada pilihan lain melainkan menentang rejim serupa ini.

Hingga kini, semakin ramai penyokong Dr. Morsi telah terbunuh di samping beratus-ratus telah cedera dan ditahan oleh tentera Mesir yang menggunakan peluru hidup dalam pertempuran di Kaherah dan di bandar lain.

Penyokong Dr. Morsi, khususnya dari Ikhwanul Muslimin diberitakan semakin mara dibanyak bandar walaupun berdepan dengan tentera. Menurut pemerhati, ini adalah pertempuran paling sengit yang telah pernah berlaku di  negara itu di mana pihak tentera dilihat berusaha keras untuk menghapuskan Ikhwanul Muslimin.

Tetapi bolehkah ia menghapuskan Ikhwanul Muslimin? Jawabannya tidak  walau sebesar manapun tentangan.

Dari pengalaman sejarah sejak Ikhwanul Muslimin ditubuhkan 80 tahun lalu, pendukung gerakan Islam itu mempunyai semangat jihad yang sangat tinggi, istiqamah terhadap perjuangan mereka sangat luar biasa, justru mati syahid adalah cita-cita mereka.

Sepanjang sejarah Ikhwan, ribuan pejuangnya telah mati syahid dan ratusan ribu dipenjarakan kerana menentang rejim dektator Gemal Abd Naseer, Anwar Sadat membawa ke zaman Hosni Mubarak.

Dengan itu, menurut mereka yang tahu benar mengenai kekuatan Ikhwanul Muslimin bahawa gerakan Islsam itu tidak akan dapat dikalahkan walaupun ribuan akan shahid.

* Penulis boleh dihubungi melalui shukurharun@yahoo.com

Ramadhan bulan jihad

Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man, 09 Jul 2013
Ramadhan bulan jihad. Jihad melawan hawa nafsu serta jihad memenangkan perjuangan Islam. Kini Ramadhan datang kembali dalam keadaan saudara kita di Syria masih dicengkam kezaliman Regim Bashar Asad dan kuncu-kuncunya.

Saudara kita di Mesir pula sedang dirompak kemenangan rakyat oleh regim tentera yang di dalangi oleh Israel dan AS. Pada waktu yang sama saudara kita di Palestine, Burma terus dibuli.

Ramadhan kali ini juga kita berhadapan dengan PRK Kuala Besut yang hangat diperkatakan oleh orang ramai bagi mencatat sejarah 16 - 16 Terengganu Baru.

Suaatu rekod yang akan menjadi catatan sejarah politik negara seandainya pengundi memberi mandat kepada PAS. 16-16 bukan sahaja pengundi di Kuala Besut yang ingin melihat keadaan tersebut, bahkan seluruh negara, kerana ini adalah sejarah tersendiri.

Dalam suasana ini, Ramadhan datang kembali membawa seribu rahmat. PAS mengucapkan selamat datang ya Ramadan. Semoga keberkatan, rahmat dan keampunan akan kita peroleh. Marilah kita bersama menyumbang tenaga, wang ringgit dan doa agar kita berjaya mencapai kemenangan yang sangat penting ini.

Kepada para petugas yang telah berkorban meninggalkan keluarga dan tugas harian turun ke Kuala Besut bagi membantu jentera parti, kita ucapkan siru ala barakatillah. Semoga kita memperoleh ganjaran besar berjihad pada bulan Ramadhan. Suatu nikmat yang jarang kita peroleh.

Manakala yang tidak berkesempatan untuk hadir, biarlah wang ringgit, munajat doa agar kita berjaya. Setiap orang daripada kalangan ahli parti mesti menyumbang sesuatu agar ia menjadi saksi depan Allah di hari akhirat nanti.

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Selamat menyambut kedatangan Ramadhan kepada seluruh umat Islam di negara ini. Senyum.

Cabaran turun berat badan sepanjang Ramadhan

Harakahdaily, 10 Jul 2013

KUALA LUMPUR: 10 bulan lalu, iaitu Oktober 2012, berat badan Puan Sofea adalah 115 kilogram. Kini, selepas 10 bulan, berat badannya sudah 85 kilogram, iaitu berkurangan sebanyak 30 kilogram dalam masa 10 bulan. Semua ini dilakukan tanpa sebarang ubat-ubatan.


(Puan Sofea bersama suaminya yang menjadi ikon cabaran mengurangkan berat badan sempena Ramadhan ini)

Untuk enam bulan lagi, Puan Sofea mensasarkan untuk turunkan 35 kilogram lagi berat badannya bagi mencapai berat idea untuk ketinggian beliau iaitu 50 kilogram.

Inilah cerita di sebalik program '25 days Ramadhan weight loss challenge 2013' yang dilakukan sempena bulan Ramadhan ini. Program ini dianjurkan bersama oleh OneZedk Creative dan D Khyra Servises & Consultan.

Program ini dilancarkan 6 Julai lepas dan bakal berakhir 3 Ogos ini. Pada 6 Julai lalu, kira-kira 30 pesertanya mengambil ukuran berat badan masing-masing dan berat mereka akan ditimbang lagi 3 Ogos ini.

Peserta yang paling banyak peratusan penurunan berat badan mereka sepanjang 25 hari berpuasa ini akan mendapat hadiah dari pihak penganjur.

Untuk hadiah pertama, mereka akan mendapat wang tunai RM3,000, kedua RM1,500 dan ketiga RM1,000.

Setiap peserta yang menyertai program ini akan dikenakan yuran RM260 untuk menampung kos latihan, kaunseling dan terutamanya untuk majlis makan malam di majlis penutup dan penyampaian hadiah nanti.

Majlis pembukaan dan penutup diadakan di Kelab Golf Rahman Putra, Sungai Buluh.

Puan Sofea atau nama sebenarnya Nor Hafizah Husniah bt Husein, 36 tahun, adalah ikon program ini.

Sofea gemuk sejak kecil lagi. Ibu bapanya sentiasa susah mencarikan pakaian untuk beliau kerana saisnya terlalu berlebihan.

Titik perubahan berlaku apabila beliau melahirkan anaknya yang ke empat dalam keadaan cacat iaitu down sindrom. Sejak itu, anaknya yang kedua dan hanya berumur sembilan tahun yang mengambilalih segala kerjanya menjaga adiknya termasuk bayi mereka.

"Saya tidak dapat bergerak dengan bebas. Kebanyakannya duduk di atas kerusi termasuk memasak dan sukar sekali untuk tidur. Dialah segala-galanya yang menjalan tugas saya walaupun baru berumur sembilan tahun," cerita Puan Sofea bagaimana hidup beliau berubah.

Melalui program ini, beliau mahu pengalaman peribadinya dikongsikan bersama dengan pihak-pihak yang mengalami masalah yang sama.

PAS ada pengalaman berkempen bulan puasa

Salmiyah Harun, 10 Jul 2013

Tuan Guru Abdul Hadi mengumumkan Azlan Yusof sebagai calon PAS PRK Kuala Besut malam tadi.

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Besut yang diadakan dalam bulan puasa bukan menjadi penghalang untuk petugas PAS turun berkempen.

Malah, PAS mempunyai pengalaman berkempen dalam bulan puasa misalnya di Permatang Pasir, Pulau Pinang pada tahun 2009 di mana PAS berjaya memenangi kerusi itu.
Menurut Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli untuk PRK Kuala Besut ini PAS berharap petugasnya turun dengan bersemangat membawa satu perubahan imej yang baru kepada kerajaan Terengganu.
"Kalau keadaan sebelum ini PAS ada lapan dan BN ada 24 kerusi, apabila ada PRK ianya tidak mengubah apa-apa tetapi PRK kali iniakan mengubah senario politik Terengganu," katanya kepada Harakahdaily.
Beliau juga menganggap kesungguhan berkempen mestu diteruskan walaupun dalam keadaan berpuasa kerana PAS mempunyai agenda besar untuk mewujudkan suasana baru bukan di Kuala Besut bahkan si Kuala Terengganu.
Hatta juga mengakui berkempen ketika bulan puasa tidak agresif macam bulan-bulan lain kerana ada skatan fizikal.
Namum katanya, berkempen di sebelah malam akan menjadi lebih rancak dan meriah bukan sahaja melalui siri ceramah bahkan dapat bertemu pengundi di dalam majlis iftar dan terawih.
"Kita akan anjurkan program khusus ahli-ahli parlimen PAS dengan para pengundi waktu berkempen," katanya.

Tiada ulasan: