Rabu, 17 Julai 2013

TAK BERAT SEBELAH NI ORANG YANG KURANG CERDIK SAJA YANG KATA BEGITU

Polis gempur penyokong Morsi di Ramsis

Harakahdaily, 16 Jul 2013


(Penyokong Morsi dari Dataran Raba'ah mara ke dataran Ramsis melalui Jambatan 6 Oktober selepas mendengar berita rakan mereka digempur polis Mesir)

MESIR: Para penyokong Presiden sah Dr Muhammad Morsi yang mengadakan himpunan besar besaran dibeberapa kawasan di Kaherah semalam sekali lagi menerima 'layanan istimewa' pihak polis Mesir.

Malam tadi, polis mensasarkan himpunan di Dataran Ramsis dengan melepaskan gas pemedih mata ke arah lebih 100,000 penyokong Morsi yang sedang menunaikan solat terawih di Masjid Al-Fath dan kawasan sekitarnya.

Menurut beberapa laporan menyebut, tembakan gas juga turut masuk ke ruang solat di dalam masjid.

Pasukan polis yang dikenal pasti dari unit "Amn Markazi" didakwa bergerak dari Jambatan 6 Oktober waktu Isyak menuju ke Dataran Ramsis sebelum melepaskan gas pemedih mata kepada peserta himpunan yang bersolat terawih.

Ekoran tindakan polis itu, jutaan peserta yang berada di Dataran Raba'ah bertindak mara ke Dataran Ramsis bagi membantu rakan-rakan mereka yang digempur pihak polis.

Serangan ke atas penyokong Morsi ketika sedang bersolat ini merupaka kali ketiga dilakukan pihak polis dan tentera sejak rampasan kuasa lebih seminggu lalu.

Sebelum ini serangan serupa berlaku ketika penyokong Morsi sedang menunaikan solat Asar di bandar Arish, Sinai, dan satu lagi ketika sedang menunaikan Subuh di hadapan Bangunan Pengawal Republik, Kaherah yang menyaksikan puluhan penyokong Morsi terbunuh.

Tentera beku akaun pimpinan Ikhwan Muslimin

Harakahdaily, 16 Jul 2013
MESIR: Selepas mengeluarkan waran tangkap dan memburu pimpinan Ikhwanul Muslimin, pihak tentera Mesir terus membuat tekanan dengan membekukan akaun mereka pula.

Semalam, Pejabat Peguam Negara Mesir mengeluarkan arahan kepada Bank Sentral Mesir (CBE) agar membekukan pemilikan saham dan syarikat 14 orang pemimpin Ikhwan Muslimin.

Antara yang menjadi mangsa tindakan terbaru tentera ini termasuk Mursyidul Am Dr.Mohammed Badi'e, Naib Mursyidul Am Mahmud Izzat, Khairat Shatir, Rasyad Bayoumi, Presiden FJP Dr. Saad Katatni dan Naib Presiden Parti Wasat Esom Sultan.

Khairat Shatir, ahli perniagaan yang memiliki banyak syarikat perniagaan pernah beberapa tahun merengkuk dalam penjara di bawah rejim Mubarak bahkan syarikat miliknya diarah tutup.

Pernah tahun 1992 beliau membeli beberapa ekar tanah di bandar 6 Oktober untuk membina sebuah kilang komputer tetapi malangnya tanah dirampas, syarikat beliau disita dan beliau sendiri dihadapkan ke mahkamah tentera.

Difahamkan tindakan tersebut dibuat ekoran sisatan dijalankan pendawa raya terhadap dakwaan ke atas bekas Presiden Muhammad Morsi yang dijatuhkan melalui rampasan kuasa.

RTM: Shabery wajar dirujuk JK Hak Parlimen

Hazayani Zakaria, 16 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek mesti dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen, tegas Ahli Parlimen Padang Serai, N. Surendran.

Surendran berkata, kenyataan Ahmad Shabery bahawa RTM 'tidak berat sebelah atau memihak kepada mana-mana pihak' adalah tidak benar dan mengelirukan dewan.

Kenyataan tersebut dibuat Ahmad Shabery dalam jawapan bertulis kepada soalan Surendran pada 9 Julai lalu.

Justeru, Surendran mengemukakan usul pada 12 Julai lalu di bawah peraturan mesyuarat 36 (12) bagi membahaskan perkara tersebut.

"Jawapan bertulis menteri pada 9 Julai menyatakan maklumat yang disiarkan RTM adalah berdasarkan nilai berita yang sememangya tidak berat sebelah atau memihak kepada mana-mana pihak. Mana-mana media yang ada di sini tahu ini langsung tidak benar.

"Kita semua tahu RTM berat sebelah dan memihak kepada pemimpin BN. Maknananya jawapan menteri kepada saya adalah tidak benar dan saya kemukakan usul ini kerana perkara ini serius," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Terdahulu, Surendran membangkitkan perkara tersebut dalam dewan di hadapan Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Pandikar berkata, beliau akan mendapatkan maklum balas Ahmad Shabery dan akan membuat keputusan tersebut sebelum persidangan berakhir pada Khamis ini.

Surendran juga berkata, tindakan RTM yang hanya memberikan liputan kepada pemimpin BN adalah tidak adil kepada rakyat.

"Isu RTM hanya memberi liputan hanya kepada pemimpin BN adalah satu kesalahan besar.

"Siapa bayar untuk RTM? Rakyat. Bagaimana BN boleh guna kemudahan rakyat untuk Kemudahan mereka tanpa beri peluang kepada pembangkang," katanya yang juga Naib Presiden PKR.

Rakyat tidak perlukan ‘ahli parlimen kedai kopi’

Harakahdaily, 17 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Negara hari ini amnya dan rakyat keseluruhan khasnya tidak memerlukan ‘ahli parlimen kedai kopi’ ke arah memacu negara mencapai standard dan piawaian negara maju.

Demikian pandangan Ahli Parlimen Temerloh, Nasrudin Hassan sebagai respons kepada kekecohan yang tercetus di Dewan Rakyat semalam.

Berikut adalah tulisan beliau.

Parlimen adalah sidang para wakil rakyat yang dipilih melalui mandat rakyat teramai dalam pilihanraya. Ertinya mereka adalah figure terpilih seramai 222 orang mewakili rakyat seluruh negara. Sama ada mereka mewakili Barisan Nasional  [ 133 ] ataupun Pakatan Rakyat [ 89 ].

Kini wakil-wakil rakyat ini sedang bersidang dan bermesyuarat sejak 24 Jun 2013 yang lalu.

Mesyuarat pertama adalah untuk membahaskan Titah Diraja, Rang Undang-Undang dan Bajet Tambahan serta menjawab lisan soalan-soalan yang dikemukakan oleh ahli-ahli parlimen.

Masa sidang masih berbaki 2 hari sahaja lagi sebelum ia berakhir pada Khamis ini bersamaan 18 Julai 2013 bagi Mesyuarat Pertama pada Penggal Pertama.

Suasana sidang hari ini sangat mendukacitakan saya. Apabila terdapat Ahli Parlimen yang mengeluarkan kenyataan atau ungkapan yang sering disebut oleh Yang Dipertua  Dewan sebagai ‘kalimah unparliamentary’.

Mungkin kerana saya junior di Parlimen ini tetapi ia tetap menjadi satu kesalahan yang tidak wajar diungkap oleh ahli parlimen atau seorang yang bergelar pemimpin.

Contohnya semalam MP Kinabatangan beberapa kali mengeluarkan kenyataan yang saya anggap keterlaluan apabila melemparkan sangkaan jahat kononnya pasangan Alvin dan Vivian yang menghina Islam adalah tajaan DAP.

Lebih tidak beradab apabila beliau menyebut dengan nada yang tinggi perkataan ‘kafir laknat’ kepada seorang ahli parlimen yang lain meskipun ahli parlimen itu adalah seorang non muslim.

Saya menyaksikan situasi ini dengan penuh kesal. Usahkan saya, kelihatan Yang Dipertua Dewan juga sukar untuk mententeramkan mereka.

Berhujah menggunakan bahasa kesat dan nada suara memekik terlolong tanpa memperduli amaran Yang Dipertua supaya masing-masing duduk dan menumpukan kepada topik perbahasan.

Suasana parlimen semalam, kalaupun tidak menyerupai  ‘pasar borong’ , tidak keterlaluan kalau saya katakan ianya tidak ubah seperti kedai kopi.

Selayaknya ahli-ahli parlimen sebegini mempertingkatkan disiplin diri, berbahas berasaskan hujah , fakta dan figur, bukan emosi yang tidak menentu disulam pula sangkaan jahat antara satu sama lain.

Memekik terlolong meningkah antara satu sama lain. Ia tidak menyelesaikan masaalah dan tidak membantu ahli parlimen membuat keputusan dengan baik.

Saya harap ia tidak dicontohi oleh ahli-ahli parlimen baru. Ia adalah sempadan yang wajar dihindari.

Senior sayugianya menunjuk contoh yang baik kepada ahli parlimen yang  junior. Lebih penting untuk diinsafi betapa mereka sedang ditonton oleh rakyat bahkan sedang diperhatikan oleh dunia. Kualiti ahli parlimen ini masih rendah.

Justeru itu, negara perlukan perubahan besar untuk melahirkan ahli parlimen bertaraf dunia.

Sungguh saya sebut di sini bahawa negara hari ini amnya dan rakyat keseluruhan khasnya tidak memerlukan ‘ahli parlimen kedai kopi’ ke arah memacu negara mencapai standard dan piawaian negara maju.

R Terengganu dihalang serah memo rakyat kepada Muhyiddin

Khairul Azlam Mohamad, 17 Jul 2013
BESUT: Sekretariat Kembalikan Royalti (R) Terengganu yang bernaung di bawah Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat) gagal menyerahkan ‘Memorandum Rakyat’ kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ini kerana, sebaik sahaja tiga orang wakil R Terengganu menghampiri pentas majlis yang dihadiri oleh Muhyiddin, pengawal peribadi beliau segera menghalangnya serta ‘merampas’ memorandum tersebut.

Rombongan R itu, diketuai oleh aktivisnya Naraza Muda, Setiausaha Kerja R Terengganu, Syed Husain Syed Hassan dan Ahli Jawatankuasa R Besut, Amar Saufi tetapi tidak ada tangkapan terhadap mereka.

Kejadian tersebut berlaku kira-kira jam 4.00 petang di tapak perasmian Sekolah Menengah Alor Peroi dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Kuala Besut, dekat sini, semalam.

Naraza berkata rombongan R Terengganu melahirkan rasa dukacita dan kecewa dengan tindakan pengawal peribadi Muhyiddin yang menghalang memorandum tersebut disampaikan.

Katanya, ‘Memorandum Rakyat’ perlu disampaikan kepada menteri berkenaan bagi menuntut agar dikembalikan semula hak royalti petroleum negeri Terengganu yang dinafikan sejak tahun 2000.

“Kami rasa cukup dukacita dan kecewa kerana gagal serahkan ‘Memorandum Rakyat’ itu kepada Tan Sri (Muhyiddin) kerana dihalang oleh pegawal peribadinya. Kami rasa sedih dengan layanan buruk itu.

“Sebaik sahaja, saya menghampir beliau (Muhyiddin) dengan memanggil Tan Sri…terus tangan dikilas ke belakang dan tubuh saya ditarik keluar majlis, memorandum juga dirampas dan saya dilepaskan selepas itu,” ujarnya mencerita detik-detik ‘mencemaskan’ ketika ingin menyerahkan memorandum rakyat tersebut.

Beliau yang juga aktivis Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak) menyifatkan tindakan menghalangnya itu tidak wajar kerana Muhyiddin juga Timbalan Perdana Menteri bagi seluruh rakyat Malaysia.

Menurut Naraza, aktivis R Terengganu tidak akan berputus asa bagi menyerahkan semula memorandum tersebut kepada menteri-menteri yang hadir berkempen sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut.

Calon BN gagal selesai masalah Empangan Lowvier

Muhammad Faizal, 16 Jul 2013


BESUT: Kerajaan BN Terengganu didakwa gagal menyelesaikan masalah Empangan Lowvier di Pengkalan Nangka yang hampir runtuh sejak dua tahun lepas akibat dari kerja-kerja pengambilan pasir.

Kegagalan menyelesaikan masalah itu menyebabkan hampir 400 keluarga kerugian kerana gagal menguasahakan 1,000 ekar tanah sawah mereka.

Difahamkan, masalah tersebut turut terkait dengan calon BN Kuala Besut Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman yang ketika itu memegang jawatan sebagai Jurutera di Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Besut.

Menurut Anggota Jawatankuasa Induk PRK Kuala Besut, Datuk Abu Bakar Chik, sudah hampir tiga musim penduduk gagal menguasakan tanah sawah mereka menyebabkan keseluruhan petani kehilangan pendapatan kira-kira RM800 ribu semusim.

"Seribu ekar tanah gagal diusahakan akibat dari empangan yang hampir runtuh serta pecah, ini menyebabkan kerugian besar dihadapi penduduk sekitar dan mereka kehilangan punca pendapatan.

"Apa yang paling menyedihkan empangan tersebut pecah ketika calon BN Zaihan masih berkhidmat sebagai Jurutera di JPS Besut sebelum beliau berpindah ke Putrajaya," jelasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Markas Utama PAS Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut hari ini.

Menurutnya lagi, jika Zaihan merasakan beliau sebagai anak jati di Besut, beliau sepatutnya mengambil tanggungjawab penuh dengan bertindak cepat bagi menyelesaikan masalah yang melibatkan sebahagian besar petani di kawasan Kuala Besut.

"Empangan berada di bawah kuasa JPS dan sebagai jurutera Zaihan perlu menyelesaikannya sejak dulu lagi dan bukan sekarang.

"Ini bukannya serangan peribadi tetapi rekod perkhidmatan sebagai kakitangan kerajaan yang berhak diketahui oleh pengundi.

"Ini adalah kerana BN mencanangkan bahawa calonya adalah profesional anak tempatan yang diyakini mampu memberi khidmat dengan lebih baik untuk memajukan Kuala Besut," kata beliau lagi.

Dalam pada itu, Abu Bakar juga turut mempersoalkan tindakan JPS yang membina sebuah empangan sementara dengan membuat benteng pasir di sungai tersebut.

JPS telah membina empangan Lowvier sementara pada 29 November tahun lalu dan dijangkakan siap sepenuhnya pada 8 Ogos 2013.

"Saya pun hairan dengan pembinaan empangan baru, hanya menggunakan benteng pasir ditengah-tengah sungai dan kalau musim banjir saya pasti pasir itu tidak akan bertahan lama.

"Bagi saya Jabatan Alam Sekitar pun tidak akan meluluskan pembinaan empangan tersebut, bagaimana nak lulus kalau hanya letak pasir di tengah-tengah sungai," katanya.

NGO demo di hadapan parlimen bantah TPPA

Anis Nazri, 16 Jul 2013


KUALA LUMPUR: Sekumpulan NGO bertindak mengadakan demonstrasi di hadapan bangunan parlimen bagi membantah rundingan kerajaan berhubung perjanjian Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA).

Kumpulan yang menggelarkan diri mereka Gabungan Membantah TPPA itu berdiri di laluan masuk ke parlimen, sambil mengedarkan risalah berkaitan kepada kereta yang melalui jalan tersebut.

Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr. Nasir Hashim yang mengetuai bantahan itu menuntut kerajaan agar menangguhkan rundingan berkaitan TPPA itu sehingga rakyat dimaklumkan berkenaan rundingan tersebut.

"TPPA ini dilihat akan memberi kesan kepada negara dan rakyat. Rundingan telah berjalan sebanyak 17 kali, namun rakyat tidak mengetahui langsung berkaitan TPPA," kata beliau.

Sehubungan itu, selain menuntut kerajaan menangguhkan perjanjian tersebut, beliau juga mendesak agar isu itu turut dibahaskan di parlimen.

Katanya, perbahasan mengenai TPPA itu perlu dilakukan bagi memastikan semua pihak mengetahui apa di sebalik perjanjian tersebut, sebagaimana yang dilakukan di New Zealand dan Australia.

"Kita harap perbahasan mengenai TPPA ini di parlimen. Sebagai wakil rakyat, isu ini perlu diperhalusi bagi memastikan perjanjian ini tidak menekan rakyat," tegas beliau.

Sementara itu, wakil dari gabungan tersebut dibenarkan masuk untuk menemui wakil Pakatan Rakyat bagi menyerahkan memorandum bantahan itu.

Memorandum bantahan itu diserahkan kepada Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Micheal Jeyakumar; dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Isu berkaitan TPPA ini timbul apabila sebahagian besar rakyat Malaysia tidak tahu-menahu berhubung TPPA ini, sebelum lima perkara antara 29 perkara dalam TPPA itu dibocorkan baru-baru ini.

Beberapa NGO seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Majlis Tindakan Ekonomi Malaysia (MTEM) membantah rundingan yang dilakukan secara rahsia antara wakil Malaysia melalui MITI dengan AS kerana beranggapan rakyat Malaysia perlu dimaklumkan berkenaan kebaikan dan kesan dari TPPA itu.

Difahamkan, antara lima perkara dalam TPPA yang terbocor itu, salah satunya berkaitan dengan ubat-ubatan generik yang akan dipatenkan yang menyebabkan kelewatan kemasukan ubat-ubatan generik dengan harga berpatutan dalam pasaran Malaysia.

Jika peruntukan ini dipersetujui, rakyat Malaysia dikatakan akan terpaksa membayar harga yang lebih tinggi untuk ubat-ubatan untuk jangka masa yang lebih lama.

Tebus semula maruah PAS di Besut – Che Long

Aslani M, 16 Jul 2013
BESUT: Pengundi di Kuala Besut perlu menembus semula maruah mereka apabila tiga pilihan raya umum (PRU) lalu PAS tidak mendapat sebarang kerusi di parlimen Besut.

Calon PAS, Azlan Yusof atau sinonim dengan Che Long berkata, pilihan raya kecil Kuala Besut memberi peluang keemasan bagi pengundi Dun Kuala Besut membolehkan PAS bertapak semula.

“Ini adalah masa terbaik bagi mengembalikan semula kerusi Dun Kuala Besut kepada PAS. Ini kerana pada PRU 2004, PRU 2008 dan PRU 2003 PAS tidak mendapat sebarang kerusi di parlimen Besut.

“Oleh itu saya berharap pengundi memilih Che Long pada pilihan raya kali ini,” katanya pada ucapan ringkas memperkenalkan diri di Tok Saboh malam tadi.

Tok Saboh merupakan kubu Umno, di mana pada pilihan raya umum lalu calon BN mendapat majoriti 617 undi. Malah BN meneruskan penguasaan di Dun berkenaan sejak beberapa pilihan raya umum lalu.

Bagaimanapun di peti undi tersebut terdapat markas PAS iaitu Masjid Haji Yaakub.

Masjid berkenaan Jumaat lalu dikunjungi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi menyampaikan khutbah Jumaat.

Di sebelahnya terdapat Markas Dewan Ulama PAS bagi pilihan raya kecil Dun terbabit. Terdapat juga replika jet pejuang berwarna hijau di tepi jalan di hadapan masjid.

Jentera pilihan raya PAS Rantau Panjang dan Perak turut datang membantu kegiatan kempen di peti undi terbabit.

Pengerusi Perhubungan PKR Terengganu, Azan Ismail pula menyifatkan keputusan SPR mengadakan hari mengundi pada Rabu dianggap sebagai helah bagi mengelakkan pengundi luar balik mengundi.

Katanya, pengundi luar mungkin berfikir dua kali kerana mereka sekali lagi akan pulang bagi menyambut Hari Raya bersama keluarga.

Difahamkan terdapat lebih 1,000 pengundi luar Dun Kuala Besut yang tinggal di seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Hadir sama pada ceramah itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Naib Presiden, Salahuddin Ayub dan Setiausaha Majlis Syura Ulama, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh.

PRK 24 Julai sengaja nafi hak pengundi luar kawasan

Harakahdaily, 16 Jul 2013
KUALA LUMPUR: PAS kesal dengan tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memilih tarikh mengundi PRK Kuala Besut pada 24 Julai di pertengahan minggu bekerja.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tarikh itu dilihat sebagai sengaja untuk menafikan hak pengundi yang berada di luar kawasan Kuala Besut.

Justeru, katanya demokrasi dan hak mengundi setiap rakyat perlu dihormati.

Oleh itu, tegasnya memilih tarikh mengundi perlu mengambil kira kemudahan bagi pengundi untuk mengundi.

“Ini perlu untuk memastikan keputusan pilihan raya itu betul-betul melambangkan suara rakyat dengan peratusan keluar mengundi yang tinggi,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, semakan daftar pemilih mendapati lebih seribu pengundi berada di luar Kuala Besut.

Tambahnya, tindakan SPR menetapkan hari pengundian pada Rabu depan sangat menyusahkan pengundi untuk pulang membuang undi.


Katanya, apa juga alasan SPR, perkara itu tidak boleh diterima dan mesti dielakkan daripada berulang pada mana-mana pilihan raya kecil atau umum pada masa depan.

“Dengan mengadakan tarikh pengundian pada hari bekerja, PAS menjangka peratusan keluar mengundi akan berkurangan,” ujarnya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Namun, tegasnya lagi petugas PAS akan memberikan usaha terbaik untuk memastikan tiada pengundi hantu yang mengganti pengundi yang tidak pulang untuk membuang undi.

Walau bagaimanapun, kata beliau PAS menyeru seluruh ahli dan penyokong parti agar pulang untuk membuang undi, walaupun terpaksa bergegas pulang selepas pembuangan undi itu.

“Tunaikan tanggungjawab bagi memenangkan calon PAS bagi mencatat sejarah politik negara 16:16, Terengganu Baru,” ujarnya.

Hakim tidak ambil kira luahan twitter peguam

Aslani M, 16 Jul 2013
KOTA BHARU: Hakim Mahkamah Pilihan Raya di sini tidak mahu campur tangan dakwaan ada peguam cuba mempertikai keputusan penghakimannya dalam satu twitter baru-baru ini.

Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim berkata, perkara itu terpulang kepada Majlis Peguam untuk menentukan tindakan dan ia bukan di bawah bidang kuasanya.

Sebelum itu peguam responden pertama, Datuk Hafarizam Harun membangkitkan seorang peguam yang ditolak mahkamah bagi mewakili pempetisyen parlimen Machang meluah rasa kecewa dalam twitternya.

Pada prosiding bantahan awal minggu lepas hakim menolak peguam R Sivarasa, Latheefa Koya dan Muhammad Afiq Muhammad Noor mewakili pempetisyen kerana tidak dilantik melalui Kaedah 9 Kaedah-kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954.

Kehadiran ketiga-tiga peguam terbabit dibantah Hafarizam kemudian disokong peguam kanan persekutuan, Azizan Md Arshad yang mewakili responden kedua (pengurus pilihan raya) dan ketiga (Suruhanjaya Pilihan Raya).

Hakim menyifatkan keputusan dibuatnya telus, dan sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati boleh membawa ke peringkat lebih tinggi.

Manakala pada perbicaraan bantahan awal petisyen parlimen Machang hari ini, hakim menolak dengan kos petisyen berkenaan kerana tidak menepati Kaedah 9 Kaedah-kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954 bagi pelantikan peguam.

Selain itu tidak mengikut Kaedah 34 Kaedah-kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954 apabila peguam yang dilantik tidak membuat pengesahan menerima pelantikan.

Ekoran itu hakim menolak petisyen terbabit dengan kos sebanyak RM30,000 yang perlu dibayar pempetisyen kepada responden pertama.

Manakala setiap RM15,000 perlu dibayar kepada responden kedua dan ketiga.

Pada pilihan raya umum lalu, calon PKR parlimen Machang, Wan Zawawi Wan Ismail kalah kepada calon BN, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub majoriti 805 undi.

Sementara itu perbicaraan bantahan awal petisyen Parlimen Ketereh, Dun Air Lanas, Dun Kok Lanas, Dun Mengkebang dan Dun Manek Urai akan diadakan pada 18 Julai ini di hadapan hakim Datuk Louis O’hara.

Tiada ulasan: