Jumaat, 19 Julai 2013

PANAS PUNGGUNG...LAGI PANAS DINERAKA

CEO baru FGVH: Baru dua hari sudah panas punggung

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Baru dua hari memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Felda Global Ventures Holdings Bhd, namun Mohammed Emir Mavani Abdullah kini terpaksa berkira-kira berapa lama beliau boleh tahan di situ.

Ini ekoran laporan beliau mendapat PhD dari universiti yang tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia.

Mohammed Emir mengambilalih jawatan CEO FGVH dari Tan Sri Sabri Ahmad Selasa lepas.

Beliau mendapat PhD dari Warnborough Universiti di United Kingdom pada tahun 2008, lapor Business Times.

Beliau menafikan lembaga pengarah FGVH sedang mempertimbangkan semula perlantikannya.

"Saya memang ada PhD tetapi ia tidak diiktiraf...ia ijazah yang sebenar dari universiti yang sememangnya wujud. PhD bukan kriteria yang menyebabkan mereka memilih saya tetapi berdasarkan kemampuan saya. Isu ini tidak ada kaitan dengan saya mendapat pekerjaan ini," kata Mohammed Emir sebagaimana dilaporkan Reuters.

Namun laporan itu juga menyebut, Mohammed Emir diberikan enam bulan untuk meninggalkan FGVH.

Baik berbuka di rumah dari di restoren

Subky Latif, 18 Jul 2013
Tidak ada salah berbuka puasa di hotel mewah atau di restoren, bagi mereka yang berupaya sekalipun belanjanya besar. Sekalipun Islam mahukan semuanya sederhana termasuk berbuka, tetapi atas  sebab tertentu ada yang sekali sekala berbuka dengan keluarga di hotel-hotel sebagai meraikan isteri dan anak-anak yang sentiasa berpenat lelah menyediakan juadah berbukan di rumah.

Walaupun sekali ke restoran sepanjang sebulan puasa, soal berbuka secara sederhana tidak berbangkit lagi. Sekali berbuka di hotel mungkin belanjanya dengan sepuluh hari berbuka di rumah.

Masyarakat kita di bandar-bandar telah biasa  dengan hidup yang begitu, tidak mengapa berbuka di restoran sekalipun lebih sikit belanja.

Kita tidak melarang.

Tetapi saya memilih berbuka di rumah dan di masjid atau surau. Memang  ajaran berbuka sederhana itu mudah diamalkan di rumah dan di surau.

Pertama kita berbuka secara sederhana, makan apa yang ada.

Sebaik berbuka kita hendak segera solat waktu. Ada yang memillih makan yang manis-manis dulu dan terus solat. Lepas solat barulah betul-betul makan.

Masa tidak banyak selepas berbuka kerana masing-masing terpaksa bergegas ke surau dan masjid bagi menunaikan solat tarawih. Surau dan masjid tidak menunggu lama untuk memulakan tarawih. Masing-masing mahu segera selesai untuk lain-lain ibadat  dan suri-suri pula lebih suka pulang cepat bagi lain-lain kerja rumah.

Ada restoren dan hotel menyediakan musalla untuk solat, tetapi biasanya masing-masing makan dulu baru mengadakan solat. Biasanya orang tidak duduk sekejap semasa berbuka di restoran. Masing-masing datang dengan keluarga atau tetamu tidak menempah makanan begitu minima. Yang ditempah lebih mewah dari yang biasa dimakan di rumah.

Tidak mungkin berbuka sekejap, lepas itu masing-masing solat dan kemudian datang semula menghabiskan makanan yang dipesan.

Ke bilik air sebelum solat pun mengambil masa kerana  bilik air dikongsi dengan lain-lain pelanggan. Biasanya semua solat dekat nak luput waktu. Kemudian bagaimana dengan solat tarawih?

Tarawih itu hanya ada dalam bulan Ramadhan. Kecenderungan sekarang orang-orang yang  taqwa tidak mahu meninggalkan tarawih bahkan untuk semalam.  Mereka mahu memenuhi setiap malam Ramadhan itu dengan taarawih dan witir.

Puasa itu sendiri adalah ujian taqwa seseorang. Bersungguh-sungguh seseorang mengisi siang  dam malam Ramadhan itu ada bagi meningkatkan taqwa. Maka berlumba-lumbalah semua untuk beramal pada bulan taqwa itu. Orang yang taqwa rasa amat menyesal jika tertinggal tarawih sekalipun satu malam.

Jika berbuka dengan keluarga di restoran, maka akan beregopoh-gapah untuk ke surau atau masjid,  dan tidak mustahil tidak sempat tarawih berjamaah.

Walaupun tarawih itu boleh dilakukan sendirian di rumah, umumnya orang yang rendah taqwanya jika tidak ke surau, payahlah tarawihnya. Bukan semua tidak tarawih di rumah, tetapi ada yang kalau tidak  ke surau tidak tarawih di rumah.

Memang kadang-kadang kita tidak suka menunai jemputan berbuka di rumah orang lain, terutama jauh pula, kerana takut terlepas tarawih. Nasiblah juga tuan rumah memasukkan tarawih dalam pekej berbukanya.

Tetapi yang selesa pada saya ialah tidak ke mana dalam bulan Ramadhan, memilih berbuka di rumah atau di surau dari ke restoran.  Sebabnya mudah menyegerakan solat  waktu  dan tidak terburu-buru ke masjid.

Mahkamah tolak petisyen Telok Pasu, Rantau Abang

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA TERENGGANU: Mahkamah menolak petisyen yang dikemukakan Barisan Nasional (BN) ke atas dua anggota Dewan Undangan Negeri  PAS iaitu Telok Pasu dan juga Rantau Abang hari ini.

(Ridhuan [kiri] dan Alias...gembira dengan kemenangan)

Hakim Datuk Seri Mariana Yahya menolak petisyen itu dalam perbicaraan yang berlangsung di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu hari ini.

Dun Telok Pasu dimenangi calon PAS, Ridhuan Hashim mengalah calon BN Datuk Abdul Rahin Mat Said dengan majoriti 109 undi dalam pilihan raya umum lalu.

Dun Rantau Abang pula dimenangi calon PAS Alias Harun mengalahkan calon BN, Datuk Za'abar Mohd Adib dengan majoriti 90 undi sahaja.

Dalam perbicaraan hari ini, Adun-Adun PAS diwakili oleh peguam Saifudin Othman, Faris Irwan Mustafa, Kamaruzaman Abdul Wahab dan Azwan Rosli.

Calon Umno yang menjadi pempetisyen dalam kes ini pula diwakili lima peguam iaitu Rafai Adnan, Shahri adnan, Ahmad Shamsawal, Hazuan Hamidon dan Mohd Auliat.

Pihak defendan kedua dan ketiga dari Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pula diwakili oleh lapan peguam antaranya Mohd Alfaisi Hashim dan Hafisol Yusof.

Hakim turut memutuskan agar pempetisyen membayar kos sebanyak RM50,000 setiap petisyen untuk SPR manakala Adun PAS masing-masing RM30,000.

Antara punca penolakan mahkamah untuk kes Dun Rantau Abang adalah Ketua Tempat Mengundi SPR mempunyai kuasa penuh dan tidak boleh dipersoal untuk menolak kertas undi yang dicemarkan oleh dakwat kekal.

Untuk kes Telok Pasu pula, mahkamah bersetuju tindakan Ketua Tempat Mengundi menambah satu keping kertas undi ke dalam peti undi bagi mencukupkan jumlah itu hanya menjurus kepada ketidakpatuhan undang-undang pilihan raya.
Bagaimanapun ianya tidak menyentuh keputusan pilihanraya tersebut lalu ianya ditolak.

Ini adalah perbicaraan petisyen pilihan raya yang pertama berjalan di negeri Terengganu. Sebelum ini, perbicaraan telah berjalan di Kelantan.

Mahkamah 10 Julai lalu menolak petisyen yang difailkan PAS untuk membatalkan keputusan pilihan raya Dun Selising yang dimenangi BN pada PRU13 lalu.

Hakim Pilihan Raya Datuk Zamani Abdul Rahim, yang membuat keputusan itu, berkata ini kerana pihak pempetisyen gagal mematuhi peraturan penyampaian.

TPPA: NGO usahawan ICT gesa Malaysia tarik diri

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Gabungan NGO usahawan ICT yang bernaung di bawah Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) membuat kesimpulan bahawa TPPA tidak memberi manfaat kepada industri ICT yang masih baru di negara ini.

“Justeru, Malaysia harus menarik diri daripada mengganggotai TPPA serta-merta,” ujar gabungan NGO itu dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, sebagaimana di bawah.

Kami, gabungan NGO usahawan ICT yang bernaung di bawah Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) tidak bersetuju dengan rundingan dan perjanjian TPP atas dua dasar utama seperti berikut:

1)   Perjanjian TPP dijalankan secara rahsia dan tidak terbuka kepada orang ramai terutamanya kepada pemain industri.
2)     Tiada input atau pandangan dari orang ramai terutamanya pemain industri.
Kerisauan kami semakin memuncak apabila mengetahui 14 bab daripada 29 bab secara teknikalnya telah dimuktamadkan.
Berikut adalah perkara-perkara yang perlu diambil perhatian:

1)    Intellectual Property Chapter
Bab Harta Intelek telah bertambah sehingga 80 muka surat. Menurut beberapa perunding luar New Zealand, ini adalah bab paling panjang sekali.
Harta Intelek ini merangkumi hak cipta, trademarks, paten dan kemungkinan besar juga Geographical Indication.

2)    Isu Hakcipta (Copyright)
Apa yang menyebabkan kami bimbang adalah bab hakcipta ini tidak pernah dikeluarkan kepada umum dan tidak melibatkan pemain industri sendiri.
Tambah merisaukan, banyak cadangan dalam bentuk braket dan alternatif berdasarkan dokumen bocor dari negara seperti Australia, New Zealand, dan Chile.

Isu-isu utama yang membimbangkan adalah:
1.      Tiada teks yang didedahkan kepada umum terutamanya kepada pemain industri.
2.   Kegagalan tidak dijangka seperti DMCA (Digital Millennium Copyright Act) yang sepatutnya mengurangkan “lanun cetak rompak”, tetapi bertukar menjadi sekatan dan bahaya kepada pengguna, saintis, dan persaingan.
3.      Naik taraf Anti-Counterfeiting Trade Agreement (ACTA) yang telah ditandatangani pada Oktober 2011. 11 buah negara yang terlibat adalah US, EU, Switzeland, Kanada, Australia, New Zealand, Mexico, Singapura, Morocco, Japan, dan Korea Selatan.
a.       ACTA sangat kontrovesi kerana menggunakan penyedia servis Internet (ISP) untuk polis menangkap mereka yang melakukan jenayah hakcipta dengan melakukan penyaringan, atau sekatan kandungan digital atau menutup talian Internet pengguna.
b.      ACTA juga melanggar privasi hak individu (due process) melalui manipulasi penguatkuasaan autoriti dan proses fasilitasi untuk mengenakan hukuman pada individu.
c.       ACTA menggunakan Kunci Digital (Digital Lock) untuk kandungan digital. Sekaligus menjadikan mereka yang menukar format atau menyalin kepada alat lain daripada komputer ke e-readers (ipad dan sebagainya) sebagai penjenayah hakcipta.
d.      ACTA meningkatkan penalti bagi kesalahan hakcipta walaupun tujuan peribadi dan bukannya komersil.
4.      USTR (United State Trade Representative) berusaha ke arah semua negara yang telah menandatangani untuk menerima undang-undang hakcipta yang lebih kompleks dengan agenda utama memajukan industri hiburan dan farmasutikal mereka.
5.     TPP juga memberi kesan kepada bukan sahaja negara TPP yang terlibat, tetapi kepada negara lain yang terpaksa menerima secara tidak langsung kesan perjanjian ini seperti yang dilakukan USTR melalui Special 301 Report.
Kerisauan terhadap TPP – kebebasan bersuara, hak individu (due process), inovasi, masa depan infrastuktur global Internet, hak negara berdaulat untuk membangunkan polisi dan undang-undang mengikut keutamaan domestik.

Gabungan NGO Usahawan ICT di bawah MTEM Tidak Bersetuju Dan Menolak Rundingan TPP Atas Sebab Berikut:

(1) Isu penyalahgunaan TRIPS melalui Policy Laundering.
Dalam ekonomi digital, kewujudan Trade-Related Aspects of Intellectual Property (TRIPS) yang asalnya digunakan untuk mewujudkan keseimbangan dalam harta Intelek membolehkan tidak keseimbangan berlaku jika ada pihak yang melalukan Policy Laundering dengan menghantar Bill pada Kongres, contohnya idea tidak baik seperti PIPA, SOPA, atau contoh dalam negara kita Seksyen 114A yang dibahaskan dalam parlimen.

(2) Isu Cloud Computing
Pengkalan data mesti dijaga dalam negara untuk menjaga keselamatan sosial dan kedaulatan. Jika pengkalan data laman web, pengurusan traksaksi dan sebagainya mesti dibuka dan dihos pada pengkalan data luar negara, ia akan menjadi isu.

(3) Isu DRM (Digital Rights Management)
1)     Copyright Owner power over “Buffer Copies” (Salinan kecil dimana komputer memerlukan data tersebut untuk melakukan proses)  menyebabkan banyak transaksi akan memerlukan pelbagai lesen daripada pemilik IP sekaligus apabila digunakan banyak kali akan meningkatkan liabliti kepada pengguna.
2)    Digital Lock – mengawal pengedaran atau cara pengedaran, sebagai contoh digital produk hanya boleh digunakan lima kali, kemudian perlu bayar untuk mendapatkannya.
Kawalan format, penukaran format kepada alat pembaca lain juga merupakan kesalahan jenayah harta intelek.
3)     Kick / Ban People From Internet – TPP boleh memberi arahan kepada ISP (Internet Service Provider) untuk memutuskan sambungan internet berdasarkan undang-undang “three strikes” yang digunakan di US sekarang jika pengguna tiga kali membuat kesalahan.
4)     Criminalize small scale copyright infringement (Jenayah Hakcipta) – Contoh muat turun muzik sehingga polis merampas komputer atas alasan alat bantuan melakukan jenayah dan menghantar pengguna ke penjara.
Seorang pelajar menukar format untuk bacaan e-reader juga boleh dikenakan tindakan jenayah.

5)     The TPP should include limitations and exceptions to copyright.
Proposal rundingan yang bocor menyatakan hak cipta perlu terhad dan bersyarat, untuk digunakan bertujuan adil sebagai contoh untuk kegunaan gedung maklumat dan digunakan oleh mereka yang tidak mampu.
Isu utama adalah kita tiada jaminan bahawa TPP akan memasukkan proposal terhad dan bersyarat ini untuk seimbangkan hak pengguna dan hak pemilik hakcipta.

(4) Creative Content
Isu creative content seperti animasi dalam negara yang semakin popular boleh diceroboh oleh negara yang besar seperti Hollywood.
Mereka boleh mengeluarkan cerita animasi lebih murah untuk dijual ke negara lain, kerana di negara sendiri sudah untung berjuta dolar dan nilai rendah dijual diluar. Sekaligus membolehkan filem animasi tempatan tidak dapat bersaing.

Kesimpulan:
1)     Perkembangan e-commerce boleh merudum teruk dalam jangkamasa panjang.
2)     Rejim baru berdaftar menguasai liabiliti ISP.
3)     Duti Kastam atas Produk Digital
4)     Perlindungan atau galakan produk digital tempatan
5)     Penguatkuasaan Jenayah Harta Intelek melebihi WIPO Internet Treaties.

Kesan keseluruhan pada ekologi ekonomi digital ialah:
1)     Sekatan hak bersuara rakyat.
2)     Sekatan pencipta kandungan digital.
3)     Sekatan kebolehan syarikat teknologi mencipta produk inovasi.
4)   Sekatan kebolehan pengguna untuk gunakan kandungan digital dalam pelbagai cara.

Berdasarkan perkara-perkara di atas, kami membuat kesimpulan bahawa TPPA tidak memberi manfaat kepada industri ICT yang masih baru di negara ini. Justeru, Malaysia harus menarik diri daripada mengganggotai TPPA serta-merta.

Kenapa KJ kait Kuala Besut dengan kedudukan Najib?

Shahbudin Husin, 18 Jul 2013
Dalam usaha kempen untuk memastikan kemenangan calon BN di Kuala Besut, Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin (KJ) telah mengaitkan kemungkinan kedudukan Perdana Menteri, Najib Razak akan tergugat jika BN tewas dalam pilihanraya kecil ini.

Menurut beliau, jika BN tewas di Kuala Besut dan kedudukan jumlah kerusi DUN Terengganu menjadi seri serta kemungkinan akan diadakan pilihanraya peringkat negeri, suatu gelombang, gerakan dan goncangan yang akan menggugat kedudukan Najib akan berlaku.

Sehubungan itu, beliau beberapa kali merayu anak-anak muda Kuala Besut agar memastikan kemenangan BN dalam pilihanraya kecil ini bagi mengelakkan kedudukan Najib ssbagai Perdana Menteri dan Pengerusi BN daripada tergugat.

Sekali imbas ternampak macam KJ mahu mempertahankan kedudukan Najib apabila beliau menyebut mengenai perkara itu tetapi siapa yang dimaksudkan oleh KJ boleh menggugat kedudukan Perdana Menteri itu?

Selama ini orangramai hanya selalu mengaitkan keputusan pilihanraya Kuala Besut dengan kedudukan Menteri Besar Terengganu, Ahmad Said saja kerana jika PAS menang, kedudukan jumlah kerusi BN dengan PR menjadi seri dan akan membuat Ahmad Said menjadi goyah.

PAS sendiri dalam kempennya menggunakan slogan 16-16 Terengganu Baru iaitu mengenai kemungkinan mereka mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri. Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub juga yakin jika kedudukan menjadi 16-16, kerusi Menteri Besar Terengganu akan menjadi milik mereka.

Dalam kempen-kempen yang lain juga, PAS lebih banyak menyerang pentadbiran kerajaan negeri terutama berkaitan tanah, pembangunan, rasuah dan sebagainya.

PAS sendiri tidak melihat ada kaitan keputusan di Kuala Besut ini dengan kedudukan dan masa depan politik Najib dan menjatuhkan Perdana Menteri melalui Kuala Besut bukanlah matlamat PAS. Matlamat PAS dan PR memenangi Kuala Besut ialah untuk mengambil alih kerusi Menteri Besar saja.

Jadi, siapa yang dimaksudkan KJ boleh menggugat kedudukan Najib itu?

Kalau dengan kedudukan seri dan kemudian diadakan pilihanraya negeri pula, kalau pun PAS dan PR memenanginya, yang tumbang hanyalah kerajaan negeri dan hilang jawatan pula hanya Ahmad Said.

Dengan jatuhnya negeri Terengganu, kedudukan Najib sebagai Perdana Menteri tidak tergugat sama-sekali kerana kalah di peringkat negeri tidak menjejaskan 133 kerusi BN di Parlimen.

Kalau begitu, siapa yang sebenarnya boleh menggugat Najib seperti yang dimaksudkan KJ?

Mungkinkah dengan kekalahan BN di Kuala Besut dan jika diadakan pilihanraya peringkat negeri dan BN juga kalah kemudiannya, akan berlaku undi tidak percaya terhadap Najib di Parlimen?

Nampak macam tidak logik perkara itu akan berlaku kerana kekalahan di satu kerusi DUN atau kehilangan satu negeri tidak merupakan alasan yang kuat untuk membawa undi tidak percaya terhadap Najib.

Habis, siapa lagi yang boleh menggugat Najib?

Mungkinkah KJ sebenarnya ingin memberitahu bahawa kekalahan BN di Kuala Besut bermakna penolakan terhadap kepimpinan Najib sebagai Presiden UMNO dan ia seharusnya dilanjutkan kepada pemilihan UMNO yang akan diadakan hujung tahun ini. Desas-desus memang sudah lama bertiup bahawa Muhyiddin atau Tengku Razaleigh akan masuk gelanggang untuk mencabar Najib kali ini.

Tetapi menjadi persoalan juga jika KJ mengaitkan kekalahan BN di Kuala Besut dengan pertandingan jawatan Presiden UMNO sedangkan Pemuda UMNO sudah membuat keputusan sebaik saja PRU 13 lalu agar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden UMNO tidak dipertandingkan. Kalau sudah bersetuju jawatan Najib tidak ditandingi, apa yang ditakutkan dengan kedudukan Najib akan tergugat?

Atau adakah ini bermakna KJ sudah mengubah keputusan dan bersetuju jawatan Presiden UMNO ditandingi pula? Atau juga ini merupakan signal beliau bahawa sekiranya BN kalah di Kuala Besut, maka bermakna kedudukan Najib wajar menjadi pertimbangan semula 146,500 perwakilan UMNO yang akan mengundi pada kali ini?

Secara logiknya, apabila KJ mengaitkan Kuala Besut dengan kedudukan Najib yang bakal tergugat, ia tentunya lebih menjurus kepada pemilihan UMNO berbanding gugatan daripada PR dan Anwar Ibrahim. Dalam waktu yang terdekat ini juga, bahang pemilihan UMNO lebih memanas sementara ancaman daripada PR dan Anwar sudah kelihatan mulai sejuk.

Anwar dan PR selain menumpukan kepada proses membantah keputusan pilihanraya di mahkamah, mereka juga sudah mulai bergerak untuk memenangi PRU 14 lima tahun akan datang. Maknanya, Anwar bukan lagi ancaman kepada Najib.

Apabila KJ mengatakan kedudukan Najib bakal tergugat, apakah juga bermakna situasi Najib sekarang makin lemah? Apakah kedudukan Muhyiddin yang dikatakan akan mencabar Najib makin kuat dalam pemerhatian KJ?

Kemenangan BN di Kuala Besut mungkin mampu menyelamatkan Najib tetapi harus diingat kemenangan yang sama juga akan melonjakkan nama Muhyiddin kerana beliau merupakan Pengarah pilihanraya dan menghabiskan banyak masanya, bukan saja menemui rakyat, menjadi imam bahkan juga memberi banyak projek pembangunan segera untuk Kuala Besut.

Kuala Besut lebih menaikkan nama Muhyiddin, walaupun kemenangannya menggembirakan Najib dan Ahmad Said.

Dengan KJ secara tiba-tiba mengaitkan Kuala Besut dengan kedudukan dan masa depan Najib sedangkan PAS hanya ingin menumbangkan Ahmad Said sebagai Menteri Besar, bahang kempen mungkin akan menjadi bersimpang-siur dalam hari-hari terakhir menjelang 24 Julai ini. Kempen untuk calon BN akan menjadi bercampur-campur dengan kempen untuk mempertahan atau menyingkirkan Ahmad Said dan Najib.

Sama ada gelombang kempen untuk menukar kepimpinan Ahmad Said akan bertaut dengan usaha untuk menyingkirkan Najib atau gelombang menolak Najib menjadi lebih kuat akhirnya dan turut meresapi pemikiran pengundi Kuala Besut atau pengundi Kuala Besut tidak terkesan dengan semua permainan itu, kebarangkalian Kuala Besut bakal mencipta pelbagai arus politik untuk UMNO dan negara selepas ini tidak boleh dinafikan begitu saja.

Dan KJ mungkin sedang memerhati semua arus itu dan memikir-mikir arus manakah yang tidak akan menyebabkan hanyut dan kelemasan. - http://shahbudindotcom.blogspot.com

Tiada ulasan: