Selasa, 30 Julai 2013

SEKARANG MAIN TEMBAK AJE

Penasihat Syeikhul Azhar Terus Mengkritik Syeikhul Azhar dan Kekejaman Tentera
Posted on Sunday, July 28 @ 22:57:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh SatuUmmat

Syeikh Hasan asy-Syafi’i, penasihat Syeikh Al-Azhar dan anggota Dewan Ulama Mesir, menyatakan pembantaian terhadap para peserta himpunan di  lapangan Rabiah al-Adawiyah, ibukota Kaherah pada Sabtu dini hari adalah kezaliman biadab yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam sejarah Mesir, laporan TV Al-Jazeera.

Syeikh asy-Syafi’I menyatakan penjajah sekalipun tidak pernah melakukan kebiadaban seperti yang dilakukan junta militer Mesir pada Sabtu pagi. Beliau menyerukan kepada “orang-orang mulia” di Mesir dan seluruh dunia untuk bergerak guna menghentikan serial pembantaian massal di Mesir.

Dalam sambungan telepon dengan TV Al-Jazeera, Syeikh asy-Syafi’i mengatakan, “Lebih dari 100 orang gugur dan 400 orang cedera. Mereka [junta militer] tidak membunuh saat berperang melawan zionis yang merampas tanah suci Palestin, mereka justru membunuh kaum muslimin warga Mesir yang tak bersenjata.”

Asy-Syafi’i menjelaskan bahawa pembantaian pada Sabtu pagi adalah tragedi yang belum terjadi pada era diktator yang paling kejam sekalipun. Diktator Gamal Abdun Nasir tidak membunuh para pendemo yang menentangnya pada 1967. Teebunuhnya seorang pendemo dalam sejarah Mesir sudah cukup untuk menumbangkan kabinet dan mengubah rejim.

Asy-Syafi’i mendesak ulama Mesir, ulama dunia Islam dan “orang-orang mulia” di seluruh dunia untuk bergerak cepat guna menghentikan serial pembantaian massal di Mesir.

“Di mana organisasi-organisasi HAM yang bergerak kerana gugurnya seorang korban? Di mana doctor Muhammad al-Baradei yang mengatakan ketika seorang pendemo gugur pada era Mursi bahawa Mursi telah kehilangan legaliti kepemimpinannya?”
“Saya menyerukan kepada seluruh ulama Mesir, dan paling depan di antara mereka adalah fadhilah Syeikh al-Azhar yang sebelumnya mengumumkan sabda Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bahawa darah seorang muslim di sisi Allah lebih suci dari kesucian Ka’bah dan bahawa runtuhnya Ka’bah lebih ringan dibandingkan tertumpahnya darah orang yang tak berdosa?”
Syeikh asy-Syafi’i juga menyerukan kepada orang-orang mulia di seluruh penjuru dunia “yang hati nuraninya tidak merasa tenang dengan pembantaian-pembataian yang terus berulang pada markas Garda Republik, monumen [Anwar] Sadat dan di sekitar masjid Al-Qaid Ibrahim di Alexandria, sehingga serial pembantaian massal tanpa alasan ini berhenti.”
(muhibalmajdi/arrahmah.com)
sumber

.......
http://satuumat.blogspot.com/

 Plot Najd Cuba Bunuh Morsi Terbongkar
Posted on Monday, July 29 @ 07:47:48 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: ismanusa

"حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ عَوْنٍ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا وَفِي يَمَنِنَا قَالَ قَالُوا وَفِي نَجْدِنَا قَالَ قَالَ اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَامِنَا وَفِي يَمَنِنَا قَالَ قَالُوا وَفِي نَجْدِنَا قَالَ قَالَ هُنَاكَ الزَّلَازِلُ وَالْفِتَنُ وَبِهَا يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna yang berkata telah menceritakan kepada kami Husain bin Hasan yang berkata telah menceritakan kepada kami Ibnu ‘Aun dari Nafi’ dari Ibnu Umar yang berkata [Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam] bersabda “Ya Allah berilah keberkatan kepada kami, pada Syam kami dan pada Yaman kami”.

Para sahabat berkata “dan juga Najd kami?”. Beliau bersabda “disana muncul kegoncangan dan fitnah, dan disanalah muncul tanduk setan” [Shahih Bukhari 2/33 no 1037]
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=146&hid=984&pid=98997


Pusat Tipudaya Najd

Rencana ini memaparkan rancangan menjatuhkan Morsi dilakukan secara terancang bermula dari peringkat awal pengunduran Mubarak lagi. Perancangan ini dilakukan secara menyeluruh dan dilakukan oleh rangkaian perisikan Saudi dan UAE. Berbanggalah Saudi ketika ini melihat darah umat Islam sedang membasahi bumi Mesir hanya kerana mereka mahukan NUR Islam menyinari Mesir. Boleh dikatakan setiap musibah menimpa umat Islam di rantau tersebut terdapat sumbangan yang besar dilakukan oleh Saudi. 

Pada 22 April 2011, Putera mahkota Mohammed bin Zayed telah membawa ketua perisikan dan keselamatannya bertemu dengan Raja Abdullah Arab Saudi bagi membincangkan kesan yang mengancam mereka akibat kebangkitan arab. Bin Zayed memberi amaran melainkan negara Kesatuan Negara-Negara Teluk (GCC) merangka polisi yang proaktif bagi membendung gelombang kebangkitan arab diseluruh arab pada ketika itu, kalau yidak dilakukan sesuatu semua kerajaan beraja arab akan jatuh. Tiga minggu kemudian dalam satu sidang kemuncak di Riyadh dia menyampaikan seruan yang sama terhadap ketua-ketua kerajaan negara GCC. Hanya Qatar mempunyai pandangan berbeza tetapi semua lima negara lain bersetuju. Bin Zayed dan Putera Bandar bin Sultan, ketua perisikan Saudi, menjalankan tugas untuk merangka rancangan yang berkesan bagi menghadapi fenomena Arab Spring dalam wilayah tersebut. Seterusnya Raja Abdullah mendapatkan persetujuan Raja Abdullah II untuk bersama-sama menjayakan rancangan tersebut manakala Qatar telah dikeluarkan dari kumpulan tersebut. 

Selama berdekad, UAE amat rapat dengan Mubarak dan juga kroninya. Sudah berbilion dolar hasil negara yang di songlap dimasukkan kedalam bank-bank di Abu Dhabi dan Dubai. Selepas kejatuhan Mubarak, ramai pegawai keselamatan dan ahli perniagaan yang korup secara diam-diam meninggalkan Mesir dan berpindah ke UAE. Bila Perdana Menteri terakhir Mubarak, Ahmad Shafiq kalah dalam pilihanraya presiden pada June 2012, dia juga melarikan diri ke UAE. Pada penghujung 2012, semakin jelas UAE menjadi tempat perancangan rangkaian bagi menggulingkan Morsi dan Ikhwan. 

Selang beberapa minggu selepas pembentukan kerajaan baru, penyokong-penyokong Shafiq dan jurucakap partinya Mohammad Abu Hamid, mengumumkan pada 21 August 2012 tentang senarai 15 tuntutan sebagai matlamat untuk menjatuhkan " Kerajaan Ikhwan". Dia memberi amaran tentang "Ikhwanisation" terhadap negara, iaitu perlantikan anggota ikhwan memegang jawatan penting negara, menyalahkan mereka atas kelemahan menyediakan keperluan asas terhadap rakyat. Abu Hamid seterusnya menyeru diadakan bantahan besar-besaran di Dataran Tahrir dengan tuduhan Morsi tamak kuasa, kuasa diktator, dan mencampuri badan kehakiman, lama sebelum presiden melakukan pindaan perlembagaan yang tidak dapat dilaksanakan tiga bulan kemudian. Dia juga menuntut pengharaman Ikhwan dan parti politik naungannya, menuntut penangkapan pemimpinnya yang dituduh khianat. Semua tuntutannya itu kemudiannya menjadi isu yang dibawa oleh semua parti pembangkang dan media-media yang anti-Morsi. 

Walaupun Morsi memegang kuasa dalam negara dan berjaya membersarakan kebanyakan general-general yang berpangkat tinggi pada awal Ogos, tetapi bidang kuasanya masih sedikit. Beliau tidak dapat menyingkirkan semua pengaruh Mubarak yang telah berakar umbi dalam pusat kekuasaannya, seperti pasukan tentera, pasukan perisik, badan-badan keselamatan dan juga pihak polis. Beliau diperdayakan bahawa mereka boleh bekerjasama dan boleh diberikan kepercayaan. Padahal badan-badan ini bersama dengan badan kehakiman, media-media sekular awam dan swasta, kebanyakan birokrasi hanya untuk kepentingan "golongan tertentu", adalah jaringan rangkaian korupsi yang telah wujud sejak berdekad lalu dan diberikan hak istimewa tertanam didalam segenap institusi negara. 

Saki-baki rejim Mubarak dan ahli perniagaan yang korup telah bergabung dan menyelinap dalam segenap badan tersebut. Manakala parti sekular yang telah berserakan telah bergabung buat pertama kali dan membentuk pergerakan yang dinamakan National Salvation Front (NSF) selepas Morsi mengumumkan perlembagaan baru pada hujung November. Gabungan itu disetai oleh hampir kesemua calun presiden yang tewas dan beberapa parti sekular. Gabungan tersebut jika dikira jumlah undi dalam pilihanraya parlimen memperolehi tidak lebih dari 25% undi sahaja. Ketuanya termasuklah Amr Moussa, Hamdein Sabbahi, Elsayed AlBadawi, Mohammad Abul Ghar, dan billionaire Naquib Sawiris. Gabungan NSF telah memilih bekas ketua IAEA, Mohammed ElBaradei sebagai jurucakapnya. 

Saudi Rancang pembunuhan Morsi 

Pada November 2012, Putera Bandar telah membentangkan dua rancangan terperinci kepada Amerika melalui CIA. Plan A ialah rancangan segera untuk menjatuhkan Morsi dalam awal Desember manakala Plan B merupakan rancangan jangka panjang yang melibatkan dua peringkat. Peringkat pertama ia menjalankan beberapa siri tunjuk perasaan bantahan yang akan mendorong penyingkiran Morsi, manakala peringkat kedua ialah menyatukan semua parti pembangkang bagi membentuk satu gabungan bagi menewaskan Ikhwan jika rancangan peringkat pertama gagal. CIA yang telah dimaklumi sepenuhnya tentang rancangan ini tidak menyatakan samada untuk menyokong atau membantah kerana dasar pentadbiran Obama yang bersikap talam dua muka, juga sedang mengadakan rundingan dengan kerajaan Morsi. 

Rancangan untuk menggulingkan Ikhwan dibuat supaya pembunuhan Morsi dilakukan di kediamannya pada 5 Disember lalu. Walau bagaimanapun ia didedahkan oleh pengawal presiden peringkat pertengahan yang setia dalam beberapa jam saja ia hendak dilaksanakan. Dengan bantuan Ikhwan, Morsi berjaya menggagalkan rancangan tersebut, walaupun begitu beliau enggan mendedahkannya kepada umum atau berbincang mengenainya. 

Pada Mac 2013, ketua NSF telah bertemu dengan Shafiq dan Bin Zayed di UAE. Mereka semua telah bersetuju bahawa satu-satunya cara untuk menyingkirkan Morsi dan Ikhwan dari tampuk kekuasaan ialah dengan menggangu pemerintahannnya dan menggugat kestabilan dalaman negara dan mempengaruhi kuasa barat, terutamanya US, UK, Perancis dan Jerman, untuk menyokong rampasan kuasa oleh tentera. Mengikut lapuran WSJ, beberapa pertemuan telah diadakan di Pengkalan Tentera Laut melibatkan pemimpin kanan tentera dan semua tali barut Mubarak. 

Rancangan semakin rancak 

Semasa pihak pembangkang berbelah-bagi untuk menyertai pilihanraya parlimen yang akan diadakan, Ikhwan dan pakatan parti-parti Islam yang bersamanya sedang bersiap-sedia menghadapai pertandingan yang akan diadakan. Manakala itu banyak kumpulan belia dan revolusi , yang memulakan kebangkitan 2011 sangat kecewa dengan keadaan politik semasa, kerajaan yang tidak memenuhi tuntutan mereka dan parti pembangkang yang tidak berkesan. Secara tiba-tiba muncul satu gerakan belia yang baru pada hujung April 2013. Gerakan yang tidak mempunyai pemimpin yang jelas itu menggelarkan gerakan mereka Tamarrud atau Pemberontak. Mereka menyatakan tujuan mereka ialah untuk mendapatkan tandatangan sebanyak 15juta dari rakyat, iaitu lebih sejuta dari undi yang diterima oleh Morsi dalam pilihanraya presiden bagi menuntut diadakan pilihanraya presiden lebih awal. 

Kumpulan pembangkang dengan serta-merta bersekongkol dengan Tamarrud dan menjanjikan bantuan bagi mencapai matlamat mereka. Ahli perniagaan billionaire dan penentang kuat Ikhwan, Sawiris mendakwa pada awal Julai bahawa dia telah menghabiskan berjuta-juta dolar dalam bentuk propaganda dan sokongan terhadap kumpulan tersebut. Tambahan pula bantuan sepenuhnya dari segi kemudahan dan kelengkapan diberikan oleh NDP, bekas parti politik Mubarak. Kebanyakan juga bekas-bekas pegawainya mengetuai usaha menyediaka sumber kelengkapan dalam mendapatkan tandatangan di seluruh Mesir. Manakala rangkaian media swasta menjalankan kempen fitnah melampau terhadap Morsi dan Ikhwan. Selama beberapa bulan, lebih dari sedozen rangkaian satelit menumpukan usaha memperlekehkan Morsi dan kumpulannya. Mereka dipersalahkan untuk setiap jenayah yang berlaku dan setiap masalah yang dihadapi oleh negara tersebut. Masa itu walaupun dalam media awam sepatutnya berkecuali telah turut serta melancarkan propaganda tersebut. Stesen rangkaian satelit yang di biayai oleh Saudi, berpejabat di UAE, al-Arabiyya yang turut menjalankan kempen propaganda tersebut dengan giatnya mempromosikan segala kegiatan Tamarrud dan menampilkan golongan penentang. Terjadi satu ketika ketika seorang tetamu terkenal dengan secara tidak sengaja dirakamkan ketika memegang kertas dengan jawapan disediakan ketika dia sedang menemuramah jurucakap Tamarrud. 

Tetapi Ikhwan bukan saja tidak cukup sedia menghadapi perang propoganda ini, tetapi ia juga memandang ringan terhadap ancaman tersebut. Walaupun apabila pakatan parti Islamnya telah memberi amaran terhadap pimpinan Ikhwan kemungkinan besar berlakunya rampasan kuasa seminggu sebelum Morsi digulingkan, tetapi diketepikan dengan jawapan berikut," Mereka (pembangkang) sebelum ini telah mengadakan 25 kali tunjuk perasaan, dan yang kali ini menjadi yang ke 26." 

Terdapat dua faktor utama kenapa Morsi dan ikhwan tidak bimbang tentang tunjuk perasaan yang akan dijalankan. Pertamanya, ketua tentera Gen. Abdel Fattah Sisi beberapa kali memberi jaminan kepada Morsi bahawa tentera tidak akan menggulingkan kerajaan dan akan tetap berpegang kepada proses demokratik. Walaupun pada masa Sisi mengeluarkan kenyataan mendesak diadakan kompromi seminggu sebelum tarikh malang 30 Jun, dia beritahu presiden supaya jangan bimbang dan dia terpaksa mengeluarkan amaran tersebut hanya untuk mengabui beberapa general tentera sahaja. Faktor yang kedua ialah Morsi dan Ikhwan beberapa kali diberi jaminan oleh duta US Anne Patterson bahawa US tidak akan menyokong sebarang usaha pihak tentera untuk menggulingkan presiden yang dipilih secara demokrasi. 

Tipudaya 

Menjelang pertengahan Jun, gerak kerja mereka telah berjalan sepenuhnya.Mereka menggerakkan professor dan ahli akademik terkenal daripada pihak penentang Waheed Abdelmagid dan Hassan Naf'ah, begitu juga professor undang-undang seperti Noor Farahat dan Husam Issa, mereka mendesak di seluruh rangkaian television bagi diadakan pilihanraya presiden yang awal, mencanangkan merupakan satu cara yang diterima dalam sistem demokrasi dan juga telah dilakukan dibeberapa negara termasuklah US semasa presiden Nixon meletak jawatan. Tetapi mereka menampak ketidak jujuran apabila tidak menjelaskan fakta sebenar dalam contoh yang mereka bawa, seperti Nixon yang meletak jawatan ketika dipanggil untuk membela didi dihadapan kongress. Digantikan oleh timbalannya, Gerald Ford sebagai presiden, tanpa pilihanraya yang awal. 

Tidak dapat bertahan lagi: terputusnya bekalan elektrik dan kekurangan bahan api 

Sepanjang bulan Jun serangan bertali arus oleh media terhadap kerajaan Morsi bukan sahaja sentiasa menyalahkannya atas masalah yang dihadapi oleh masyarakat Mesir, tetapi menumpukan terhadap tiga masalah yang sengaja diadakan; masalah tahap keselamatan semakin lemah, kerap terputus bekalan kuasa yang memakan masa berjam-jam bukan sahaja menjejaskan penduduk tetapi juga kawasan industri, dan begitu juga kekurangan bekalan minyak, menyebabkan barisan yang panjang di setiap stesen minyak. 

Mesir mempunyai 2480 stesen minyak, sebanyak 400 buah dikendalikan oleh kerajaan. Dan selebihnya 2000 stesen di miliki swasta oleh ahli perniagaan yang diberikan lesen ketika era Mubarak kerana mereka sangat rapat dengan rejim itu dan sangat setia. Kerajaan Morsi telah memastikan setiap stesen menerima bahagian masing-masing dan tiada alasan keputusan bekalan. Bahkan, beberapa hari sebelum digulingkan Morsi telah memberi amaran kepada stesen-stesen minyak akan membatalkan lesen mereka jika mereka enggan membekalkan minyak kepada pelanggan. Khalid Al-Shami seorang aktivis belia yang telah bersama penentang hinggalah semasa rampasan kuasa tentera, telah mendedahkan rancangan tersebut apabila dihadapan umum bahawa sejumlah pemilik stesen minyak swasta bersekongkol mengadakan krisis kekurangan bekalan minyak bagi membuat rakyat awam marah terhadap Morsi. Bukti paling jelas bahawa masalah kekurangan minyak di Mesir adalah dibuat-buat ialah ia telah selesai semalaman sahaja. Sebaik saja Morsi digulingkan bekalan minyak serta-merta pulih sediakala. 

Begitu juga dengan masalah keselamatan dan terputus bekalan elektrik, wujudnya konspirasi jelas ketara. Pasukan polis yang enggan melindungi kawasan penduduk semasa pemerintahan Morsi telah kembali bertugas sepenuhnya. Penjenayah dan samseng yang mengganas terhadap penduduk telah dapat dikawal oleh pihak keselamatan yang sama era Mubarak kecuali dikawasan dimana penyokong Morsi buat tunjuk perasaan. Bekalan elektrik yang sentiasa terputus berjam-jam setiap hari telah pulih dalam semalaman saja. Misteri dalam dua masalah yang amat sukar untuk diselesaikan ini akhirnya terjawab minggu ini. Dalam seramai 35 orang anggota kabinet yang dipilih oleh tentera, 8 telah dikekalkan termasuklah Menteri Dalam Negeri yang menjaga keselamatan dan Menteri Tenaga Elektrik. Orang menjangkakan menteri yang pertama dipecat oleh kerajaan yang menggulingkan kuasa ialah yang selama ini banyak mendapat aduan awam tentang ketidak cekapan mereka. Pihak pembangkang selama ini yang menyeru supaya menteri tersebut sebelum ini dipecat, sekarang ini pula menyanjung mereka dan menyokong mereka dikekalkan. Pendek kata, ramai pegawai khidmat awam yang menyatakan setia kepada presiden sebenarnya selama ini mengkhianati pentadbirannya dari dalam. 

Putar belit Nombor: Pembohongan yang berulang-ulang akhirnya orang percaya 

Pada minggu kedua Jun, Tamarrud mengumumkan telah mendapatkan tandatangan lebih dari 10 juta hanya dalam masa enam minggu. sepuluh hari kemudian jumlah itu telah meningkat mendadak kepada 22 juta tandatangan. Tidak lama selepas itu, jurucakap Tamarrud Mahmoud Badr telah mengumumkan menukar matlamat demonstrasi 30 Jun. Tidak lagi meminta supaya diadakan pilihanraya awal, tetapi mendesak supaya digulingkan Morsi, menggantikan dengan ketua SCC, menggantung perlembagaan, mengharamkan Ikhwan dan bicarakan pemimpinnya. Dalam beberapa hari tersebut media sentiasa mencanangkan propaganda hinggalah sampai hari kejadian. 

Pada 30 Jun, setiap watak tahu peranan masing-masing. Sehingga tiba waktu tengahari Tamarrud mengumumkan jumlah bantahan jalanan telah mencapai lebih dari 10 juta orang. Kemudiaannya meningkat 14 kemudian 17 kemudiannya 22 juta. Seterusnya pihak media mendakwa seramai 33 juta orang telah menyertai bantahan tersebut. Kapalterbang tentera terbang dengan formasi menghiburkan peserta dilangit atas dataran Tahir sambil menggugurkan bendera Mesir dan air minuman, sambil membentuk simbul hati untuk menunjukkan sokongan terhadap peserta demonstrasi. Pihak tentera juga menyediakan kelengkapan helikopter kepada Khalid Yousef, pengarah filem terkenal yang kuat menyokong penentang dan amat memusuhi Ikhwan. Yousef telah merakamkan demonstrasi tersebut dan menghasilkan sebuah filem yang terus di segenap rangkaian televesion di seluruh Mesir. Dalam beberapa jam sahaja, setiap media mendakwa jumlah peserta bantahan mencecah sepuluh juta dengan peserta di Dataran Tahrir sahaja mencapai antara 5 atau 8 juta. Pada hari rampasan kuasa, pertunjukan bunga api, cahaya laser dan festival diadakan dengan meriahnya. 

Kawasan Dataran Tahrir hanyalah seluas 12.3 ekar. Amjad Almonzer, seorang jurutera komunikasi dan Pakar Google Earth, secara terperinci telah membuktikan: walaupun segenap ceruk Dataran Tahrir dikira, keluasannya tidak melebihi 25 ekar. Walaupun dalam setiap meter persegi dikira seramai empat orang dan semua bangunan disekitarnya dianggap lapang, itupun tidak akan melebihi seramai 400 ribu orang pada hari tersebut. jika seramai jumlah 5-6 juta seperti digemburkan oleh penyokong tentera hendak dipertimbangkan, ini bermakna ini bermakna terdapat 50-60 orang dalam setiap meter persegi (5-6 per sq. ft.), jelas amat mustahil. Walaupun terdapat sejuta orang memenuhi setiap ceruk di Dataran Tahrir dan semua kawasan sekitar, ini akan menjadikan 10 orang per meter persegi, juga mustahil. Hatta pihak BBC pun mempersoalkan jumlah tersebut. 

Oleh itu paling ramaipun terdapat kurang dari setengah juta orang di Dataran Tahrir pada hari kemuncak demonstrasi dan kemungkinannya terdapat jumlah yang sama dilain-lain tempat di Mesir. Oleh itu jelas, hasrat pengundi Mesir yang inginkan perubahan yang lebih Islamik telah dikorbankan apabila hanya sejuta atau dua juta penunjuk perasaan membantah dalam masa sehari dua. 

Tiada Rahsia Lagi: Media anti-Morsi Ceritakan Segala-galanya 

Walaupun pada saat tidak ada seorangpun penunjuk perasaan di Dataran Tahrir, Okaz, surat khabar harian di Saudi telah menyiarkan terlebih dulu senario secara terperinci yang hanya terlerai tiga hari kemudian apabila tentera merampas kuasa. Hari berikutnya, akhbar al-Ahram, akhbar rasmi Mesir dan mempunyai edaran terbesar, telah menyiarkan berita utama ' Samada Letak Jawatan atau Digulingkan". Lapuran itu telah meramalkan butiran terperinci yang menggerunkan bagaimanakah perkara tersebuut akan terjadi, termasuklah katadua oleh tentera, penggulingan Morsi, penangkapan pemimpin Ikhwan dan penggantungan perlembagaan. Pada 3 Julai menjelang malam, Gen. Sisi mengumumkan penggulingan Morsi, penggantungan perlembagaan dan bermulanya pelan halatuju politik. sebenarnya ia adalah pelan yang sama yang telah diumumkan oleh Morsi, dan ditentang oleh pembangkang. Perbezaan hanyalah dia telah digulingkan. 

Harapan Hanyalah Kepada Pertolongan Allah

مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ وَهُوَ يُدْعَىٰ إِلَى الْإِسْلَامِ ۚوَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿٧﴾ يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّـهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّـهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ ﴿٨

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan dusta terhadap Allah sedang dia diajak kepada Islam? Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang zalim.Mereka ingin memadamkan cahaya Allah dengan mulut (tipu daya) mereka, tetapi Allah (justru) menyempurnakan cahaya-Nya, walau orang-orang kafir membencinya.(QS. Ash-Shaff [61] : 7-8) 

"Ya Allah kami memohon pertolongan Mu untuk saudara-saudara kami yang tertindas oleh golongan yang membenci Nur Islam, Ya Allah Engkau keringkanlah telaga-telaga minyak mereka kerana keangkuhan mereka memadamkan cahaya Mu ya Allah, Minyak yang Engkau kurniakan bukan mereka gunakan untuk menerangi bumi ini dengan Nur Islam ya Allah tetapi untuk menindas orang-orang yang beriman ya Allah, Ya Allah engkau tenggelamkanlah mereka dipadang pasir al-Baida ya Allah bersama-sama kekayaan mereka ya Allah, sesungguhnya engkau Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana"
 Hassan Al Banna dan Said Hawa
Posted on Sunday, July 28 @ 22:51:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: TinBuruk

"Balik kerja saya terus ke surau untuk berjamaah asar. Sampai di surau dah nampak si Hassan.

"Macam tunggu aku" terdetik dalam hati saya. Hassan tak kerja ke hari ini? saya tertanya-tanya dalam hati. Belum sempat nak parking nampak pula si Wahab.

"Mampuslah hari ini..." (bahasa tempatan yang bermaksud nahaslah!)

Saya tak sapa pun mereka terus naik ke surau untuk tunai solat asar. Selepas sahaja solat dan kami jamaah surau nak beredar Hassan dan Wahab datang kepada saya.

Belum sempat mereka membuka mulut, saya terus cakap "Mari sini saya nak cakap" kata saya sambil menarik mereka ke baranda surau.

"Kenal Hassan Al Banna?"
"Eh takkan tak kenal" kedua-dua menyampuk.

"Kenal Said Hawa?"
"Kenal" jawab mereka agak pelahan dan nada tak jelas. Rasanya kurang 'kofiden' kot!


Said Hawa menantu Iman Hassan Al Banna pernah dipenjara di Syria sekitar tahun 70an. Dulu orang sebut juga Said Hawa antara yang cuba menguasai Parti (Jamaah) Ikhwanul Muslimin. Ini pun kira penguasaan anak menantu.

Ikhwan pada masa itu juga dikuasai oleh golongan profesional.

"Untuk hari ini saya bagi satu nama yang tak asing kepada awak Hassan, Mustafar Masyhur seorang ahli fizik." Hassan dan Wahab terdiam.

Dia bergiat dengan Ikhwan semenjak Ikhwan tertubuh lagi iaitu pada tahun 1936. (terkejut 'beruk' Hassan bila saya sebut tahunnya sekali)

Mustafar Masyhur dipenjara terlalu lama dan dibebas sekitar awal 70an oleh Anwar Sadat. Beliau melarikan diri ke Kuwait apabila cubaan memejarakannya semula.

Musfatar Masyhur akhir menjadi Mursyidur Am Ikhwan, saya tak pasti tahun bila tapi sekitar 90an.

"Apa kaitannya" sampuk Wahab.

Kaitannya musuh dalam selimut dalam gerakan Islam yang memang Allah telah janjikan melalui hati-hati ahli jamaah yang lemah juga membangkitkan perkara yang sama bahawa Said Hawa ingin menyingkir golongan profesional.

Sejarah gerakan Islam tak lari daripada perkara ini, jika kita mengkaji dan menelaah. Ulama difitnah dengan tamak dan lahoba.


Sebab itu Ikhwan Muslimin berpecah dengan beberapa kefahaman, akhirnya Said Hawa menubuh Ikhwan tempatan di Syria. Di Jordan pula ada Ikhwan Jihadi kerana suasana peperangan di sana.

Penguasaan politik menyebabkan fitnah tersebar dan ahli-ahli yang "bodoh" dan termakan fitnah akhirnya menyebabkan jamaah menjadi celaru.

Perkara yang sama juga berlaku di zaman sahabat sehingga Jamaah Islam pada masa itu berpecah antara Ali dan Muawiyyah.

Suasana politik di Syria juga menyebabkan hubungan Ikhwan dengan Syiah menjadi sangat teruk dan akhirnya Said Hawa mengarang buku mengkafirkan ayatollah Khomeini.

"Hassan soal kafirkan Syiah yang tersebar di internet sekarang ini bukan cerita baru" kata saya.

Sebab itu kita kena banyak membaca dan menelaah. Jangan kita tertipu sedang banyak perkara kita masih tak tahu. Sejarah untuk diteladani dan difahami agar kita menjalani kehidupan kemudian dengan lebih baik.

Saya terus bangun dan meninggalkan Hassan dan Wahab.

"Saya kena beli makanan untuk berbuka... nanti sambung lagi" saya terus turun daripada surau. Saya sudah pasti dua orang ini tak akan puas hati dengan saya. Spesis macam mereka ini ada banyak dalam jamaah bukan boleh dengar nasihat dan tunjuk ajar kerana mereka selalu merasa mereka betul sehingga mereka boleh melabel orang lain tamak, tak ikhlas dan bodoh!


Kena baca
Parti Anak Menantu



Tin Buruk
http://tin-buruk.blogspot.com/"
 Dalam Pas Atau Luar Pas: Tolak Golongan Suka Sebar Fitnah...!!
Posted on Sunday, July 28 @ 20:46:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Tuan Ibrahim Tuan Man

Tiada pimpinan utama PAS terlibat dengan ajaran Syiah. Oleh itu, PAS mengecam tindakan media arus perdana yang cuba memberikan bayangan sebaliknya.

Tindakan tersebut lebih bersifat politik, dengan menghalakan tuduhan tanpa bukti kukuh hanya bersandar kepada andaian semata mata.

Tindakan beberapa orang pimpinan parti yang mempunyai hubungan peribadi dengan pimpinan Iran atau gerakan Islam Timur Tengah seperti Hizbullah bukan bermakna mereka pengikut Syiah. Jika begitu, bagaimana pula dengan mereka dan kerajaan yang mempunyai hubungan dengan Zionis Yahudi?

Isu Syiah bukan isu politik kerana ia merupakan isu aqidah dan kefahaman terhadap ajaran Islam. Atas sebab itu, PAS memberikan amaran kepada mana-mana pihak yang ingin menggunakan isu ini untuk menyerang pihak lawan untuk keuntungan politiknya.

PAS kesal dengan pelbagai tuduhan liar tidak berasas yang dilemparkan kepada parti. PAS menentang sebarang usaha untuk membawa fahaman Syiah ke negara ini kerana ia boleh menimbulkan pelbagai polemik dan pertembungan dalam masyarakat yang mendedahkan negara kepada perpecahan di kalangan umat Islam.

Ahli PAS mesti berpegang dengan ahli Sunnah Wal Jamaah. Jika ada yang menganut fahaman Syiah, maka ia secara automatik terkeluar dari menjadi ahli PAS.

PAS juga ada sistem pemantauan dalaman yang sentiasa aktif bagi memastikan seluruh ahli parti tidak melanggar syarat tersebut; dan kita mengalu-alukan sebarang bukti yang melibatkan ahli parti dapat dikemukakan kepada Jawatankuasa Disiplin Parti.

Kerajaan jangan hanya nampak Syiah sebagai ancaman negara, sedangkan ajaran Qadyani yang telah diwartakan sebagai ajaran sesat dan bercanggah dengan aqidah terus berjalan tanpa sebarang tindakan.

Cubaan jahat untuk mengaitkan pimpinan PAS dengan ajaran Syiah hanyalah usaha musuh-musuh PAS bagi memecahbelahkan parti terutama menjelang pemilihan parti pada November ini. Tiupan ini semakin dahsyat sehinggakan membaca artikel tertentu yang bercanggah pendapat juga boleh menimbulkan polemik dan menjadi senjata fitnah oleh pihak-pihak tertentu untuk menuduh pihak yang lain pro-Syiah.

Ahli PAS juga diseru tidak termakan dengan fitnah ini dan berjaga-jaga dengan taktik jahat pihak musuh untuk melaga-lagakan pemimpin dan ahli-ahli PAS dengan pelbagai label seperti antara ulamak dan profesional, liberal, kumpulan Erdogan, UG mahupun Syiah. Ingat, semua di bawah payung PAS adalah keluarga ahli PAS yang tidak berbelah-bahagi.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
 Fitnah Akhir Zaman
Posted on Sunday, July 28 @ 20:33:48 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh WTKO

Dalam arus pembangunan dan kemajuan, yang pesat di jalankan dewasa ini, umat Islam perlu berhati-hati agar mereka tidak terjatuh ke dalam fitnah yang berlaku secara terang-terangan di hadapan mata mereka serta yang berlaku tanpa di sedari dan tanpa dilihat dengan mata kasar mereka. Islam tidak memusuhi kemajuan dan pembangunan yang dilakukan oleh manusia tetapi Islam menetapkan agar pembangunan dan kemajuan di asas dan dikawal oleh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Allah SWT telah menegaskan dalam surah al Anfal ayat 28, yang bermaksud:
"Dan ketahuilah kamu bahawa sesungguhnya harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah (ujian). Dan sesungguhnya Allah di sisiNya balasan yang sangat besar."
Harta benda dan anak-anak adalah nikmat daripada Allah SWT sekiranya di urus dan dijaga  dengan baik dan mengikut dasar-dasar yang ditetapkan oleh Islam. Seandainya harta benda dan anak-anak tidak diurus dan dijaga dengan baik seperti yang dikehendaki Islam, ia boleh memudaratkan kehidupan seseorang muslim dari segi keimanan dan ubudiyah-nya kepada Allah SWT dan boleh berlaku kelalaian dalam melaksanakan tanggung-jawabnya sebagai Muslim.
Awaslah sentiasa dengan fitnah-fitnah yang berlaku melalui percakapan, fitnah pekerjaan, fitnah aqidah dan ideologi yang menyesatkan, fitnah menyaksikan kemungkaran dan maksiat yang berlaku di hadapan mata kerana semua bentuk fitnah tersebut boleh menghalang  dan menyekat pembangunan dan perlaksanaan Islam sebagai ad-din (sistem hidup). Umat Islam sendiri boleh menghakis keimanan dan ketaqwaan kita dan sekaligus melemahkan ubudiyah kita kepada Allah SWT. Dalam usaha menyekat fitnah-fitnah ini kita perlu memahami dua perkara asas :
1.     Memahami Islam sebagai ad-din melalui sumber-sumber yang muktabar atau dalam pengertian lain yang lebih khusus, memahami Islam malalui al-Quran dan Sunnah ar-Rasul SAW. Mempelajari   Islam daripada ulamak-ulamak yang jelas kefahaman mereka mengenai Islam serta keiltizaman  mereka dengan ajaran Islam dalam sebarang suasana. Dalam memahami Islam kita perlu belajar dan berakhlak Islam serta iltizam dengan ajarannya.
2.     Memahami keadaan yang ada sama ada Islamik atau tidak. Dalam perkataan lain memahami realiti dari segi aqidahnya, ibadahnya, syariatnya, akhlaknya dan nilai-nilai lain. Adakah ia berasaskan Islam atau pun tidak?
Rasulullah SAW mengingatkan kita agar mengelakkan diri daripada terjatuh dalam fitnah yang menimpa umatnya laksana malam yang gelap gelita dengan sabda baginda yang bermaksud:
"Bersegeralah kamu mengerjakan amalan-amalan bagi menolak fitnah yang datang seperti kegelapan malam yang gelap gelita. Pada sebelah pagi seseorang itu beriman dan pada sebelah petangnya ia menjadi kafir dan pada sebelah petangnya ia beriman dan pada sebelah paginya ia menjadi kafir. Dia menjual agamanya dengan harta benda dunia."
Sabda Rasul SAW lagi berhubung dengan fitnah yang bermaksud:
"Masa akan menjadi dekat (pendek), ilmu akan diangkat, fitnah akan lahir, dicampakkan akan sifat bakhil dan berlaku dengan banyaknya ‘harju’. Maka mereka bertanya: Wahai Rasul, apakah maksud harju. Baginda menjawab: harju adalah pembunuh."
Sebenarnya  apa yang dinyatakan oleh Rasul SAW di dalam hadis baginda, telahpun berlaku di dalam realiti kita hari ini. Ilmu telah diangkat atau ditarik balik. Ilmu yang dimaksudkan ialah ilmu ad-din atau ilmu syarak yang boleh memandu orang Islam kepada kebenaran, ilmu yang boleh menyelamatkan mereka daripada azab api neraka di akhirat kelak. Selain itu berlaku pembunuhan di sana sini.
Di dalam realiti sekarang, sungguh kurang ulamak-ulamak rabbaniyun (ulamak-ulamak yang takut kepada Allah SWT) yang memuliakan sifat-sifat zuhud, wara' dan sentiasa mengikut panduan Ilahi, menjadikan baginda SAW dan khulafa ar-Rasyidin sebagai panduan dan ikutan mereka, beramal dengan panduan al- Quran yang berbunyi: "Sesungguhnya  pada diri Rasul SAW itu ikutan yang baik bagi kamu" dan beramal dengan hadis yang bermaksud:
"Hendaklah kamu beramal dengan sunnahku dan sunnah khulafa ar-Rasyidin, Mahdiyin selepas aku dan gigitlah ia dengan geraham kamu (yakni peganglah kuat-kuat dan janganlah lepaskan dia."
Untuk menjaga diri daripada terjatuh ke dalam keadaan fitnah atau pengaruh kebatilan, Huzaifah pernah berkata kepada Rasul SAW dengan katanya: "Adakah selepas kebaikan ini akan datang pula kejahatan?" Baginda menjawab; ‘Ya’, ada tetapi bercampur dengan ‘dakhan’". Huzaifah bertanya, "Apakah ‘dakhan’ itu?".  Baginda menjawab, "Kaum atau golongan yang mengambil sunnah yang lain daripada sunnahku dan mengambil petunjuk lain daripada petunjukku. Kamu kenal mereka dan hendaklah kamu tentang mereka". Huzaifah bertanya lagi, "Apakah selepas ini ada keburukan lagi?" Baginda menjawab, ‘Ya’ ada iaitu pendakwah-pendakwah di tepi pintu meraka. Barangsiapa yang menyahut dakwah mereka, mereka akan menolaknya ke dalam neraka." Kata Huzaifah, "Bolehkah beri tahu sifat mereka, wahai Rasul SAW?" Baginda bersabda, "Mereka adalah sama warna kulitnya dengan kamu dan bercakap dengan bahasa kamu".
Rasul SAW memberi tahu umatnya tentang fitnah kehilangan sifat amanah dan paling susah untuk mendapat seorang yang bermaksud beramanah. Sabda Rasul SAW bermaksud:
"Seorang manusia masing-masing membuat janji dan hampir tidak terdapat seorang pun yang menunaikan janjinya."
Seterusnya Rasul SAW menjelaskan bagaimanakah amanah Allah Subhanahu Wata’ala disia-siakan. Suatu hari seorang Arabi datang menemui Rasul SAW dan bertanya, "Bilakah akan berlaku kiamat?" Maka baginda menjawab, "Bila amanah di sia-siakan maka tunggulah kiamat (kehancuran)." Arabi itu bertanya lagi, "Bagaimanakah amanah disia-siakan?" Rasul SAW bersabda, "Sekiranya sesuatu urusan itu diserahkan kepada bukan ahlinya maka tunggulah kiamat (yakni kehancuran)."
Bagi menyekat fitnah yang menyerang umat Islam dari segenap penjuru, maka perlulah umat Islam hari ini memperkuat dan memeperkemaskan benteng pertahanan mereka supaya tidak mudah terpedaya dengan segala macam fitnah yang disebutkan tadi. Firman Allah SWT dalam surah al-AnFal ayat 25 bermaksud:
"Jagalah olehmu akan fitnah yang tidak menimpa ke atas mereka yang zalim semata-mata dan ketahuilah bahawa Allah sangat dahsyat siksaan Nya."


Tragedi selepas bincang saham

ANGGOTA polis mengangkat mayat Hussain yang mati ditembak di dada dan rusuk kiri di sebuah tokong Cina di Lorong Ceylon semalam.


KUALA LUMPUR - Pengasas Kumpulan Perbankan Arab-Malaysia maut ditembak selepas bertemu dengan seorang lelaki bagi membincangkan urusan jual-beli saham di tempat letak kenderaan di sebuah tokong Cina di Lorong Ceylon di sini semalam.
Kejadian pukul 2 petang itu berlaku ketika Hussain Ahmad Najadi, 75, pergi ke tokong berkenaan bersama isterinya. Tokong itu terletak tidak jauh dari kawasan Bukit Bintang di sini.
Mangsa merupakan warga Iran dan mendapat taraf penduduk tetap Malaysia.
Hussain mati di tempat kejadian selepas terkena dua das tembakan di dada dan rusuk kiri manakala isterinya parah ditembak di pergelangan tangan kiri dan paha kanan.


Suspek kes tembak guru mungkin pembunuh upahan

KOTA BHARU - Polis tidak menolak kemungkinan pembunuhan seorang guru Sekolah Kebangsaan Beris Panchor yang ditembak semalam melibatkan  pembunuh upahan, serta bermotifkan dendam.
  
Ketua Polis Kelantan Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata polis sedang mengumpul maklumat berkaitan kejadian tersebut kerana mangsa difahamkan terlibat dalam perniagaan.
  
"Setakat ini maklumat yang kita terima 'hearsay' sahaja. Maklumat kata mangsa adalah seorang peniaga, tak bayar hutang, berjanji dengan orang tak betul, mungkin orang yang tertipu rasa marah. Langkah terbaik bila dia sakit hati, upah orang untuk tembak mangsa," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan di sini hari ini.
  
Jalaluddin berkata polis sukar mendapatkan saksi kes kerana masyarakat bimbang keselamatan diri terancam.
  
"Sama seperti beberapa kes-kes samun yang terjadi, kita tak pernah terima maklumat daripada masyarakat," katanya.
  
Hashim Mat Zain, 43, juga guru muzik, terbunuh selepas terkena tiga das tembakan di bahagian dada dan bahu kanan di simpang tiga Jalan Beris Panchor Tawang-Kota Baharu, berhampiran sekolah itu, pukul 1.40 tengah hari semalam. - Bernama

Bapa guru mati ditembak nafi sertai gengster

SUNGAI PETANI - Bapa kepada guru yang mati ditembak di Simpang Empat Keladi, Kulim dekat sini semalam mendakwa anaknya tidak pernah terbabit dalam kegiatan jenayah atau kumpulan haram.
A. Krishnasamy, 73, berkata anak bongsunya dari tujuh beradik itu amat disenangi ahli keluarga, sanak-saudara dan rakan-rakannya yang lain.
Beliau tidak percaya anaknya yang menjadi guru lebih 20 tahun dan juga ketua cawangan MIC terlibat dalam kegiatan tidak bermoral.
Shanmugam, 45, dilapor mati ditembak dua lelaki yang menunggang sebuah motosikal di persimpangan lampu isyarat di situ tengah hari semalam.
Mangsa dikatakan dalam perjalanan untuk mengajar di sekolahnya.
"Saya dan anggota keluarga saya amat kesal kerana anak saya dikaitkan dengan kumpulan gengster, sedangkan dia seorang guru yang disenangi dan mempunyai hubungan baik dengan semua orang," kata Krishnasamy kepada pemberita semasa menuntut mayat anaknya di Hospital Sultan Abdul Halim di sini hari ini.
Abang sulung mangsa, Balasubramaniam, 53, turut kesal dengan tuduhan adiknya terbabit dengan kumpulan haram.
Shanmugam merupakan lulusan Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak.
Beliau mengajar pendidikan jasmani dan mata pelajaran Sejarah di Sekolah Menengah Kebangsaan Berapit, Bukit Mertajam.
Pihak polis turut mengesahkan Shanmugam tidak mempunyai rekod jenayah. - Bernama

Lelaki parah ditembak di Bukit Mertajam

NIBONG TEBAL - Seorang lelaki cedera parah di paha kanan selepas ditembak ketika berhenti di lampu isyarat simpang empat Jalan Mengkuang, Bukit Mertajam di sini hari ini.

Lelaki berusia 30-an berasal dari Kulim itu kini dirawat di Hospital Kulim, Kedah.

"Siasatan awal mendapati lelaki itu mempunyai beberapa rekod jenayah," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah di sini hari ini.

Beliau berkata ketika kejadian pada pukul 8.30 malam itu, lelaki berkenaan bersama rakannya dipercayai dari Jalan Mengkuang menghala ke Lebuhraya Butterworth Kulim (BKE) untuk ke Kulim.

"Ketika kereta mereka berhenti di lampu isyarat simpang empat di situ, sebuah motosikal yang dinaiki dua lelaki menghampiri kenderaan yang dinaiki mereka dan seorang daripada lelaki itu melepaskan tembakan," katanya.

Mazlan ditemui selepas menghadiri Majlis Berbuka Puasa di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), di sini.

Mazlan berkata siasatan lanjut sedang dijalankan termasuk mengetahui motif kejadian. - Bernama

Anak terkejut pengasas bank dibunuh

KUALA LUMPUR - Anak lelaki pengasas Kumpulan Perbankan Arab Malaysian Hussain Ahmad Najadi terkejut dengan pembunuhan bapanya di sini hari ini.

"Saya terkejut apabila mendengar tentang kejadian bunuh itu, lebih-lebih lagi apabila ia dilakukan pada waktu siang di Kuala Lumpur," Pascal Najadi kepada Bernama dalam satu temu bual menerusi telefon dari Eropah.

Sehubungan itu, Pascal, 45, pemegang kerakyatan dua negara iaitu Switzerland dan British, menggesa pihak berkuasa Malaysia mengambil tindakan sewajarnya bagi menahan individu yang terlibat dalam pembunuhan bapanya serta mengheret mereka ke muka pengadilan.

Pascal, yang turut menceburi bidang perbankan, berkata ironinya adalah Hussain Ahmad dibunuh di Malaysia, negara yang amat disayanginya dan dianggap sebagai tanah tumpah darah beliau selama lebih empat dekad.

Hussain Ahmad, 75, maut manakala isterinya yang berusia 49 tahun cedera parah ditembak dari jarak dekat di parkir kereta selepas keluar dari Tokong Kuan Yin di Lorong Ceylon pada 2 petang.

Mangsa terkena dua das tembakan di bahagian dada dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala isterinya cedera di pergelangan tangan kiri serta peha kanan.

Siasatan awal polis mendapati seorang lelaki bersenjata merupakan antara tiga individu yang menunggu Hussain Ahmad di luar tokong berkenaan, yang dikatakan ke situ untuk bertemu rakannya bagi membincangkan urusan jual beli saham.

Pascal berkata beliau mengetahui tragedi yang menimpa bapanya beberapa jam selepas kejadian selain menerima panggilan daripada polis Malaysia berhubung pembunuhan itu.

Hussain Ahmad mengasaskan Kumpulan Perbankan Arab Malaysian pada 1975 sebelum ia bertukar tangan pada 1982 dan dikenali sebagai Arab Malaysian Bank atau Ambank. - Bernama


MyWatch: Keadaan Sanjeevan makin serius

Penasihat MyWatch S Gobi Krishnan berkata keadaan Pengerusi MyWatch R Sri Sanjeevan, yang ditembak Sabtu lalu, kini dikatakan semakin teruk.

Gobi Krishnan berkata pemindahan Sanjeevan ke Hospital Serdang sedang diatur supaya peluru yang tersangkut di tulang rusuknya dapat dikeluarkan melalui pembedahan.

"Keadaan beliau semakin teruk dan kami sedang atur perpindahannya ke Hospital Serdang. Beliau demam dan ia semakin teruk," kata Gobi sewaktu dihubungi.

Beliau bercakap dari Hospital Tuanku Ja'afar di Seremban, tempat Sanjeevan diwadkan sejak dua hari lalu.

"Beliau ditahan di sini selama dua hari kerana mereka kata Hospital Serdang belum beri kebenaran untuk beliau dipindahkan," katanya.
Seorang lelaki maut, 2 cedera ditembak ketika minum

Seorang lelaki maut dan dua cedera parah apabila ditembak oleh lelaki yang menaiki sebuah kereta ketika ketiga-tiga mereka sedang minum di bahagian luar sebuah restoran di Kampung Simee di Ipoh pada 10.15 malam tadi.

Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata Jasrafveenderjeet Singh, 25, yang cedera di leher meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.

Dua lagi yang cedera Koo Loo Kong, 55, dan Sarbjit Singh Harder Singh, 28, kini dirawat di hospital yang sama dan keadaan mereka dilaporkan stabil, katanya ketika dihubungi di Ipoh hari ini.

"Jasrafveenderjeet yang sedang minum bersama rakan-rakannya telah dihampiri sebuah kereta jenis Proton Wira yang dinaiki dua suspek.

"Mangsa kemudian bangun dan berjalan menuju ke kereta suspek sebelum kedengaran bunyi beberapa das tembakan yang dipercayai dilepaskan dari jarak dekat ke arah mangsa," katanya

Beberapa das tembakan itu tersasar dan mencederakan dua rakan mangsa yang berada di meja makan, katanya dan menurutnya semua mangsa dibawa ke hospital berkenaan oleh orang awam.

Sum berkata siasatan di tempat kejadian menemui beberapa kelongsong peluru dan polis sedang mengenal pasti dua suspek berkenaan dan menyiasat jenis senjata, kereta dinaiki suspek dan motif tembakan.

Katanya polis juga akan merakamkan percakapan saksi yang berada di tempat kejadian bagi membantu siasatan.

Beliau berkata siasatan mendapati Koo mempunyai 13 rekod kesalahan lampau.

-Bernama
 


Pengasas Arab M'sian Bank maut, isteri cedera parah ditembak


Pengasas Arab Malaysian Bank Hussain Ahmad Najadi maut manakala isterinya cedera parah ditembak dari jarak dekat di parkir kereta selepas keluar dari sebuah tokong Cina, Kuan Yin Temple, di Lorong Ceylon, di ibu negara hari ini.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata kejadian berlaku pada 2 petang ketika mangsa datang ke tokong itu berjumpa dengan seorang rakannya untuk berbincang mengenai urusan jual beli saham.

"Selang beberapa minit kemudian, mangsa didatangi seorang suspek lelaki dari arah belakang melepaskan tembakan rambang kepada kedua-dua mangsa yang ketika itu menuju ke parkir kereta.

"Hussain,75, terkena dua das tembakan di bahagian dada dan di sebelah rusuk kiri manakala isterinya, 49, terkena dua das tembakan di pergelangan tangan kiri serta di paha kanan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata mangsa disahkan mati di tempat kejadian dan dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk dibedah siasat manakala isterinya dihantar ke Hospital Tung Shin di ibu negara untuk rawatan.

Khairi berkata siasatan awal mendapati tiga suspek lelaki berumur lingkungan 35 hingga 40 tahun telah menunggu mangsa di luar tokong semasa mangsa sedang berbincang.

"Suspek meloloskan diri menggunakan teksi. Punca sebenar belum diketahui tetapi dipercayai mempunyai kaitan dengan perniagaan," katanya.

Sementara itu, seorang saksi yang mahu dikenali sebagai Lim, 50, berkata suspek didatangi seorang lelaki dari arah belakang sebaik keluar dari tokong itu.

"Tiba-tiba saya terdengar bunyi tembakan lebih dari lima das dilepaskan. Suspek kemudian melarikan diri ke bahagian tepi tokong dengan sebuah teksi," katanya ketika ditemui pemberita di tempat kejadian.

Lee mendakwa suspek dilihat memakai pakaian sukan, bercermin mata serta bertopi.

-Bernama



Kira ok maa.. kalau di banding dengan Iraq, pakistan... tapi jangan LAH DI banding KAN dengan Vietnam ... TAK SETARAF TUU.. vietnam kira maju sikit kot...
Kena Tembak lagi.. Sungguh Aman, Oh Malaysiaku TEMBAKLAND!!!
Kes 1 Pengasas Bank Arab-Malaysia ditembak mati, isteri cedera
July 29, 2013

Pengasas AmBank Berhad, Hussain Ahmad Najadi, 75, yang berasal dari Bahrain ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur hari ini sementara isterinya cedera terkena tembakan.

Beliau yang kini merupakan penduduk tetap Malaysia berjalan menuju ke keretanya bersama isteri apabila seorang yang bersenjata menuju ke arahnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah belakang menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian kira-kira pada jam 1.30 tengahari.

Isterinya yang cedera terkena tembakan di badan dikejarkan ke hospital.

Kes 2 : Seorang lelaki maut, 2 cedera ditembak ketika minum
Bernama
4:48PM Jul 29 2013

Seorang lelaki maut dan dua cedera parah apabila ditembak oleh lelaki yang menaiki sebuah kereta ketika ketiga-tiga mereka sedang minum di bahagian luar sebuah restoran di Kampung Simee di Ipoh pada 10.15 malam tadi.

Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata Jasrafveenderjeet Singh, 25, yang cedera di leher meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.

Dua lagi yang cedera Koo Loo Kong, 55, dan Sarbjit Singh Harder Singh, 28, kini dirawat di hospital yang sama dan keadaan mereka dilaporkan stabil, katanya ketika dihubungi di Ipoh hari ini.

"Jasrafveenderjeet yang sedang minum bersama rakan-rakannya telah dihampiri sebuah kereta jenis Proton Wira yang dinaiki dua suspek.

"Mangsa kemudian bangun dan berjalan menuju ke kereta suspek sebelum kedengaran bunyi beberapa das tembakan yang dipercayai dilepaskan dari jarak dekat ke arah mangsa," katanya

Beberapa das tembakan itu tersasar dan mencederakan dua rakan mangsa yang berada di meja makan, katanya dan menurutnya semua mangsa dibawa ke hospital berkenaan oleh orang awam.

Sum berkata siasatan di tempat kejadian menemui beberapa kelongsong peluru dan polis sedang mengenal pasti dua suspek berkenaan dan menyiasat jenis senjata, kereta dinaiki suspek dan motif tembakan.

Katanya polis juga akan merakamkan percakapan saksi yang berada di tempat kejadian bagi membantu siasatan.

Beliau berkata siasatan mendapati Koo mempunyai 13 rekod kesalahan lampau. -Bernama

KES 3 Lelaki parah ditembak di Bukit Mertajam
29 Julai 2013
NIBONG TEBAL - Seorang lelaki cedera parah di paha kanan selepas ditembak ketika berhenti di lampu isyarat simpang empat Jalan Mengkuang, Bukit Mertajam di sini hari ini.

Lelaki berusia 30-an berasal dari Kulim itu kini dirawat di Hospital Kulim, Kedah.

"Siasatan awal mendapati lelaki itu mempunyai beberapa rekod jenayah," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang SAC Mazlan Kesah di sini hari ini.

Beliau berkata ketika kejadian pada pukul 8.30 malam itu, lelaki berkenaan bersama rakannya dipercayai dari Jalan Mengkuang menghala ke Lebuhraya Butterworth Kulim (BKE) untuk ke Kulim.

"Ketika kereta mereka berhenti di lampu isyarat simpang empat di situ, sebuah motosikal yang dinaiki dua lelaki menghampiri kenderaan yang dinaiki mereka dan seorang daripada lelaki itu melepaskan tembakan," katanya.

Mazlan ditemui selepas menghadiri Majlis Berbuka Puasa di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan (SPS), di sini.

Mazlan berkata siasatan lanjut sedang dijalankan termasuk mengetahui motif kejadian. - Bernama

Lagi Berita Di SINI

http://azmieyusoff.blogspot.com/2013/07/kena-tembak-lagi-sungguh-aman-oh.html
 


'Tetap haram walau tak peraga baju mandi'

Penyertaan wanita Muslim dalam pertandingan ratu cantik diharamkan Majlis Fatwa Kebangsaan walaupun mereka tidak memperagakan baju mandi, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
"Majlis Fatwa tak sebut soal baju, dia kata pertandingan ratu cantik tak dibenarkan, ia bukan soal baju," kata Jamil Khir kepada pemberita tengahari tadi.

Beliau berkata demikian sewaktu mengulas kenyataan penganjur Miss Malaysia World 2013 yang mahu peserta Islam dibenarkan bertanding kerana mereka tidak akan memperagakan baju mandi.
Menurut Jamil lagi, keputusan majlis fatwa itu tidak boleh disemak semula dan mana-mana individu yang mahu menyangkal keputusan tersebut boleh didakwa atas tuduhan menghina fatwa.

"Kalau sangkal senang sahaja, kita ada undang-undang dan peruntukan, (hukumannya) tak berat sangat, (cuma) dua tahun (penjara) dan denda RM3m000," kata Jamil.
Katanya, hukuman itu adalah mengikut Seksyen 7 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 (Akta 559).

Penganjur acara berkenaan Meridian Surf Sdn Bhd minggu lalu mendakwa peserta Muslim mungkin akan dibenarkan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mengambil bahagian kerana mereka tidak akan diwajibkan mengenakan baju mandi.
JAWI menyifatkan dakwaan tersebut sebagai satu spekulasi.

Berita berkaitan:

Tiada ulasan: