Khamis, 25 Julai 2013

JANGAN KITA BERSUBAHAT DENGAN PERKARA2 YANG DIHARAMKAN OLEH ALLAH SWT


Polis akan siasat kes sebar gambar murid makan
4:42PM Jul 25 2013
Pemangku Ketua Polis Selangor Datuk A Thaiveegan memberi amaran untuk mengenakan tindakan mengikut Akta Hasutan ke atas individu yang menyebar gambar menunjukkan murid bukan Islam makan di bilik persalinan SK Seri Pristana.
Thaiveegan dalam satu laporan Utusan Online berkata, penyebaran gambar berkenaan “boleh menimbulkan isu provokatif dan perbalahan kaum”.

"Polis tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan kepada pihak yang menyebarkan maklumat berbaur hasutan di laman sosial berkenaan isu yang membabitkan sekolah berkenaan," katanya seperti dipetik laman tersebut.

Gambar yang berlegar di Facebook itu dilaporkan mencetus kontroversi di kalangan pengguna Internet

Beberapa keping gambar di Facebook yang didakwa memaparkan murid bukan Muslim makan di kawasan bilik air di sebuah sekolah sewaktu bulan puasa mencetuskan kontroversi di kalangan pengguna Internet pada hari Selasa lalu.

Gambar itu dikesan dimuatkan oleh ibu bapa kepada pelajar sekolah terbabit, yang terletak berhampiran Sungai Buloh.

Ia menunjukkan pelajar duduk di meja makan yang terletak dalam kawasan bilik persalinan sekolah tersebut.

Timbalan menteri pendidikan II P Kamalanathan yang meninjau kawasan tersebut keesokan harinya bagaimanapun berkata, tindakan berkenaan tidak melibatkan soal agama atau kaum.

Kamalanathan yang berkata, ia hanya melibatkan lokasi kantin sementara tersebut, yang digunakan sejak Mac tahun ini.

Laporan awal mendakwa hanya pelajar bukan Islam dipaksa makan di kantin sementara tersebut pada bulan Ramadan.

Katanya, ia berlaku memandangkan kerja-kerja menaiktaraf kantin tersebut bermula antara seminggu hingga dua minggu lalu.

Kamalanathan juga berkata Persatuan Ibu Bapa dan Guru sekolah tersebut juga maklum mengenai kantin sementara tersebut sejak Mac kerana ia dibincangkan dalam satu mesyuarat sebelum ia dilaksanakan.
Mahkamah batal penukaran agama anak bawah umur

Dalam keputusan penting hari ini, Mahkamah Tinggi Ipoh membatalkan penukaran agama tiga orang kanak-kanak yang di bawah umur - anak kepada M Indira Gandhi. Bapa mereka telah menukar agama mereka kepada Islam tanpa pengetahuan Indira.

Hakim Lee Swee Seng memutuskan bahawa kanak-kanak tersebut tidak bertukar agama kerana mereka tidak melafazkan dua kalimah syahadah.

Hakim juga memutuskan bahawa cubaan menukar agama itu bertentangan dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita.

Ketika membaca penghakimannya selama satu jam 40 minit, Hakim Lee menegaskan bahawa keputusan itu tidak bermakna kemenangan bagi sesiapa pun, tetapi "kita perlu belajar untuk hidup dalam suasana harmoni".

MP Ipoh Barat M Kulasegaran, yang mewakili Indira (kanan) dan anak-anaknya, menyuarakan kegembiraannya dengan keputusan itu melalui twitter. Seorang lagi peguam Indira dalam kes tersebut ialah K Shanmuga.

Tiga anak Indira itu telah ditukar agama kepada Islam pada April 2009 oleh suaminya, Mohd Riduan Abdullah, tanpa pengetahuan beliau.

Beliau memfailkan kes sivil terhadap pengarah Jabatan Jabatan Agama Perak, kerajaan negeri dan persekutuan, Kementerian Pelajaran dan suaminya K Patmanathan (kini dikenali sebagai Riduan).

Beliau mempunyai dua orang anak perempuan, yang kini masing-masing berusia 16 tahun dan lima tahun, dan seorang anak lelaki berusia 15 tahun.

Isu kantin: Guru besar diarah bercuti
4:25PM Jul 25 2013
Guru besar SK Seri Pristana di Sungai Buloh Mohamad Nasir Mohd Noor berkata beliau diarahkan bercuti seminggu ekoran kontroversi melibatkan bilik persalinan sekolah tersebut yang dijadikan kantin sementara untuk muridnya.
Laporan Utusan Online yang memetik kenyataan Mohamad Nasir menyebut, Jabatan Pelajaran juga akan memutuskan tindakan selepas tempoh tersebut.

NONEMohamad Nasir berkata beliau juga membuat laporan polis atas dakwaan difitnah oleh ibu bapa dan pihak tertentu “secara tidak bertamadun”.

"Saya menerima panggilan telefon yang mencerca dan termasuk mengugut berikutan fitnah tersebut," katanya seperti dipetik Utusan Online.
Katanya lagi, murid berkenaan juga menggunakan bilik persalinan tersebut sebagai kantin sejak tiga bulan lalu memandangkan kantin sekolah tidak boleh menampung jumlah murid berkenaan.

Beliau berkata, kawasan itu juga telah dibersihkan dan dilengkapi sinki untuk mencuci tangan.

Para murid berkenaan dilarang membuang air di bilik persalinan tersebut manakala paip air di bilik persalinan tersebut juga telah dikunci, katanya lagi dalam laporan tersebut.
Rafizi: Timbalan, pengerusi SPR elak isu dakwat
2:25PM Jul 25 2013
MP PKR Rafizi Ramli mendakwa cabaran yang disuarakan pemimpin tertinggi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ke atasnya merupakan satu cara untuk mengelak daripada menjawab isu berhubung penggunaan dakwat kekal dalam pilihan raya 5 Mei.
Dakwanya, pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof dan timbalan, Datuk Wan Ahmad Wan Omar bersembunyi di sebalik cabaran berkenaan dan tidak berusaha membersihkan nama suruhanjaya tersebut.

“Tugas kedua-dua mereka adalah untuk menjawab perkara-perkara ini, bukannya berlagak dengan cabar-mencabar. Jika pendedahan saya itu salah, kenyataan saya di luar Dewan sudah cukup untuk mereka mengambil tindakan undang-undang.

"Kenapa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR beriya-iya mahu melindungi dan menyembunyikan identiti pembekal dakwat kekal sedangkan pembekal ini telah merosakkan kredibiliti SPR di mata rakyat?," katanya.
Rafizi mengulas cabaran Abdul Aziz dan Wan Ahmad semalam, yang mahu beliau mengulangi dakwaan mengaitkan kedua-duanya dengan pembekal dakwat tersebut.

Beliau berkata Abdul Aziz dan Wan Ahmad masih perlu menjawab soalan yang dikemukakannya sebelum ini, antaranya berhubung kontrak secara rundingan terus kepada syarikat yang membekal dakwat kekal dan kelengkapan pilihan raya itu.

Beliau juga mahu kedua-duanya menjelaskan mengenai penglibatkan dalam soal perolehan bahan tersebut.

“Apakah benar kedua-dua mereka lepas tangan sepenuhnya dalam hal ehwal pembekalan sedangkan ia adalah aspek paling utama pelaksanaan dakwat kekal yang diwar-warkan mereka?

“Apakah pengerusi dan timbalan pengerusi SPR tidak terlibat langsung di dalam sebarang perbincangan mengenai dakwat kekal, termasuk demonstrasi, kandungan kimia, kaedah pelaksanaan dan lain-lain?,” kata Rafizi.

Beliau juga menuntut kedua-duanya menjelaskan sama ada mereka telah membincangkan isu dakwat kekal tersebut dengan pegawai SPR yang lain.

“Mustahil pengerusi dan timbalan pengerusi menjawab media tanpa pengetahuan dan maklumat awal mengenai pelaksanaan dakwat kekal termasuklah hal ehwal logistiknya seperti pembekalan dan lain-lain?,” katanya.
Che Long: Kita pakat tengok janji projek BN

Biarpun menerima kekalahannya dalam pilihan raya kecil DUN Kuala Besut malam tadi, calon PAS Azlan Yusof menyindir kerajaan bahawa "rakyat nak tengok sungguh projek" yang dijanjikan oleh kerajaan BN direalisasikan.

Walaupun menganggap kekalahannya sebagai "tidak pelik dan biasa", calon yang mesra dipanggil Che Long itu berkata rakyat di Kuala Besut mendapat keuntungan dengan tawaran duit dan dijanjikan dengan projek mega oleh kerajaan.

"Kalah itu biasa sahaja, menang itu luar biasa. Ditakdirkan kalah, biasa bagi Che Long. Che Long kalah tidak berasa pelik kerana rakyat di Kuala Besut mendapat banyak duit dan projek yang ditawarkan lebih RM400 juta.

"Rakyat nak tengok sengoti (sungguh) ke dok (tidak) projek-projek tu. Kita pakat-pakat tengok, kalau panjang umur," katanya yang disambut gelak ketawa penyokongnya dalam sidang media malam tadi.

Sepanjang kempen pilihan raya kecil Kuala Besut, PAS membangkitkan isu peruntukan projek pembangunan di kawasan Kuala Besut dan menyenaraikan 15 projek yang dilaporkan oleh media massa yang keseluruhannya bernilai RM476.19 juta.

Dengan jumlah tersebut, PAS mendakwa setiap kertas undi bagi pengundi di DUN Kuala Besut mencecah RM27,000 dan meletakkan pilihan raya kecil itu antara yang termahal dalam sejarah.

Mengulas mengenai faktor kekalahannya, Azlan dengan nada berseloroh berkata beliau berlawan dengan kerajaan Malaysia yang menawarkan janji kepada rakyat Kuala Besut.

"Che Long lawan kerajaan Malaysia. Menteri dan timbalan menteri turun. Che Long kalah, biasa. Orang semua tahu apa janji (mereka)," sindirnya disambut gelak ketawa hadirin.

Pengurus pilihan raya kecil DUN Kuala Besut A Rahim Jusoh malam tadi mengumumkan calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman sebagai ADUN Kuala Besut.

Beliau menang dengan majoriti 2,592 undi setelah mendapat undi sebanyak 8,288 undi, manakala Azlan mendapat 5,696 undi.

Ditanya mengenai perancangannya selepas ini, Azlan berkata beliau akan meneruskan khidmat kebajikan seperti menunaikan janjinya untuk membina beberapa buah rumah pengundi di Teluk Bayu walaupun kalah dalam pilihan raya kecil.

Bahkan, katanya beliau yang juga bendahari PAS kawasan Besut akan meneruskan aktif dalam parti dan menggunakan pengalaman yang ditimbanya dalam pilihan raya kecil itu untuk menewaskan Umno dalam pilihan raya umum ke-14.

"Pengalaman itu digunakan sebaik mungkin. Che Long akan terus dengan perjuangan Islam dan parti, bekerja untuk menewaskan Umno pada pilihan raya umum ke-14," katanya.
CAP gesa k'jaan haram iklan foto wanita ghairah
2:59PM Jul 25 2013
Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) hari ini menggesa kerajaan mengharamkan iklan yang mempamerkan gambar wanita seksi atau lebih dikenali sebagai 'Hot-Girls' di papan-papan iklan di pusat bandar ini.
Presiden CAP S.M. Mohamed Idris berkata sejak kebelakangan ini banyak papan iklan elektronik menggunakan gambar wanita seksi dalam aksi yang menghairahkan untuk menarik pengunjung ke pusat-pusat hiburan.
"Kelab-kelab malam terutamanya di Lebuh Union mempamerkan gambar-gambar wanita yang dalam aksi menghairahkan adalah sesuatu yang tidak sesuai di negara ini dan melanggar Garis Panduan Penerbitan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNPP)," katanya.
Mohamed Idris berharap agar pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap kelab-kelab malam yang menggunakan iklan berkenaan.
- Bernama

Thursday, July 25, 2013

Ooo.. Patutlah PAS kalah di Kuala Besut.. Ini sebabnya rupanya..


Benar Che Long popular di kalangan masyarakat setempat iaitu 71.6 peratus lebih dikenali berbanding calon BN 14.2 peratus (tidak kenal kedua-duanya, 14.2 peratus) berdasarkan kajian Ilham Centre, tetapi popular tidak semestinya disukai.

Ini kerana, mengikut kajian Ilham Centre, sebuah badan pengkaji pilihan raya, 77.2 peratus dari pengundinya memilih faktor parti calon berbanding hanya 12.8 peratus faktor keperibadian calon.

Kajian juga menunjukkan 82.7 peratus pengundi Kuala Besut yakin dengan kelebihan BN yang mempunyai sumber kewangan yang besar.

Sebagaimana didedahkan oleh PAS, BN yang membelanjakan hampir setengah bilion ringgit atau RM19,000 bagi setiap pengundi untuk pilihan raya ini berjaya memenanginya.

Faktor terbesar adalah kedudukan Kuala Besut yang terpencil dari arus perdana politik tanah air yang mahukan perubahan.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri mengakui penduduk Kuala Besut perlu memperkasa penggunaan IT mereka untuk membolehkan mereka terdedah kepada maklumat semasa tanpa dikawal BN. 

Dalam PRU13, pengundi bandar yang terdedah kepada penggunaan internet dan media sosial menolak BN dan mengundi Pakatan Rakyat (PR) hampir di semua bandar utama di Malaysia kecuali Kangar melalui wakil mereka sama ada PAS, PKR atau DAP.

Di samping itu, kenangan lama perpecahan penduduk kawasan itu antara PAS dan Umno mengongkong mereka dari mendekati PAS walaupun PAS sudah berubah.

Isu kafir mengkafir dan sembahyang dua iman masih menjadi stigma yang tidak boleh mendekatkan penyokong Umno yang meninggalkan PAS sebelum ini.

Usaha PAS untuk menampilkan seorang ahli perniagaan dan bercakap tentang ekonomi berbanding dengan tradisi meletakkan calon 'ustaz' dan bercakap mengenai agama semata-mata, belum berjaya memecahkan tembok minda.

Isu-isu yang dimainkan PAS dalam menyerang Umno juga nampaknya berjaya dipatahkan dengan baik oleh BN dengan menggunakan kuasa wang mereka.

Misalnya, apabila PAS memainkan isu empangan yang rosak di bawah tangan calon BN, rakyat bertanya balik, siapa yang boleh memberi penyelesaian kepada masalah mereka, PAS atau Umno?

PAS berjaya mendedahkan isu tetapi BN melalui pengarah pilihan rayanya, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang datang dengan penyelesaian iaitu pengumuman peruntukan RM35 juta untuk membaiki balik empangan itu. 

Begitu juga kemiskinan. PAS memang berjaya mendedahkan betapa miskinnya penduduk Kuala Besut tetapi siapa yang boleh menyelesaikannya, PAS atau BN?

Pengumuman PAS bahawa mereka tidak mahu jawatan menteri besar bahkan Datuk Seri Ahmad Said akan terus jadi memegang jawatan itu walaupun menang dalam PRK ini lebih memburukkan keadaan.

Ia menghantar signal salah kepada pengundi. Kalau PAS menangpun, parti itu bukan boleh menyelesaikan kemiskinan mereka, BN juga yang mampu, melalui Ahmad Said di Terengganu dan kerajaan Pusat yang dikuasai BN.

Jika begitu, buat apa undi PAS? Baik kekal bersama BN, duit dapat, penyelesaian kepada masalah jelas kelihatan dan masa depan lebih cerah.

~ The Malaysian Insider

Tiada ulasan: