Isnin, 22 Julai 2013

YANG MEWAH SENANG LENANG...YANG MISKIN DAIF DAN TAK TERBELA

22 individu Islam ditahan minum arak
BUTTERWORTH - Sembilan wanita antara 22 individu Islam yang ditahan kerana mengambil minuman keras di premis hiburan di Seberang Jaya dan Perai di sini awal pagi tadi.

Wanita tersebut turut merupakan pelayan pelangan (GRO) di premis berkenaan.

Ketua Pegawai Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), Khairul Azman Azizan berkata kesemua mereka disiasat menurut Seksyen 19 Enakmen Jenayah Syariah Pulau Pinang Kesalahan 1996 kerana menggunakan apa-apa minuman yang memabukkan di tempat awam yang jika sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Sembilan wanita itu juga disiasat menurut Seksyen 47/35 kerana menggalakkan kegiatan maksiat dan boleh dikenakan denda RM5,000 atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya jika sabit kesalahan, katanya. 

Beliau berkata kesemua mereka dibebaskan selepas diambil keterangan.

Khairul Azman berkata JAIPP turut mengeluar sembilan notis kepada sembilan pasangan Islam yang berkelakuan tidak senonoh di tempat awam di Pantai Bersih, yang boleh didenda RM1,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.  - Bernama
Putus tunang gara-gara Ashraf Muslim
Putus tunang gara-gara Ashraf Muslim
Bekas tunang (membelakangi kamera) dan Wan Sakinah - Gambar hiasan
MASIH belum reda mulut orang berkata tentang majlis perkahwinan mengejut antara Ashraf Muslim dengan Wan Sakinah Ahmad Saburi pada 7 Julai lalu, kini timbul isu baru yang jauh lebih mengejutkan.

Ini kerana, Ashraf bukan sahaja dikatakan kahwin kali kedua tanpa keizinan isteri pertamanya, Noor Dayana Lokman, 26, malah turut didakwa punca berlakunya putus tunang antara Sakinah dengan bekas tunangnya.

Melalui rancangan Melodi di TV3, bekas tunang Sakinah, 29, yang tidak mahu dinamakan telah muncul memberitahu tentang pertunangannya dengan wanita itu yang sebelum ini terputus gara-gara Ashraf, 32, menjalinkan hubungan dengannya.

Beliau turut mendakwa yang hubungan Ashraf dengan Sakinah terjalin sewaktu pelakon itu masih bergelar tunang kepada isteri pertamanya, Dayana.

“Rasanya hubungan antara Sakinah dengan Ashraf bermula bukan sembilan bulan selepas Ashraf berkahwin, malah sebelum dan semasa Ashraf dalam pertunangan dengan tunangnya (Dayana) dan saya dan Sakinah masih bertunang.

“Pada masa itu saya memang frust (kecewa), kerana saya sudah hampir berkahwin. Memang takdir telah menentukannya tapi macam mana takdir pun mesti ada sebab dan alasannya dan salah satu sebab pertunangan kami terputus kerana dia (Sakinah) ada hubungan dengan Ashraf

“Dan pertunangan saya dan Sakinah terputus 25 hari sebelum mereka melangsungkan perkahwinan,” katanya.

Bagaimanapun, bekas tunang Sakinah itu tetap menarik nafas lega apabila apa yang diperkatakannya sebelum ini bukanlah fitnah sebaliknya kenyataan.

“Alhamdulillah, apa yang Ashraf nafikan sebelum ini akhirnya terbongkar. Apa yang pernah saya suarakan sebelum ini dipersoalkan oleh orang luar sama ada saya memfitnah, tapi sekarang sudah terbukti.

“Sebelum ini apa yang saya cakap tidak dipercayai orang lain kerana mereka menganggap Ashraf seperti ustaz, tapi Alhamdulillah, akhirnya terbongkar,” ujarnya yang turut bersimpati dengan apa yang terjadi kepada Dayana.

Tidak berdendam dengan Sakinah meskipun hubungan yang terjalin tidak ke jinjang pelamin, beliau tetap mendoakan kebahagiaan Ashraf dan Sakinah sehingga ke akhir hayat.

Namun, apa yang diharapkan oleh beliau agar Ashraf tidak lari dengan apa yang berlaku sebaliknya bersikap seperti lelaki budiman kerana apa yang dilakukan (berpoligami) tidak salah.

“Ashraf patut berterus terang dan sedia menghadapi pihak media dan orang ramai,” jelas beliau.

Sebelum ini, Ashraf dan Sakinah mengemparkan industri hiburan tanah air apabila dikatakan kahwin lari di Thailand pada 7 Julai lalu.

Bapa mertuanya, Lokman Abdul Hamid, 54, tampil memberikan kenyataan bahawa Dayana tidak pernah reda dengan pernikahan kedua Ashraf.

Ashraf dan Dayana bernikah di Makkah pada 30 Ogos 2011, namun sehingga kini mereka masih belum dikurniakan zuriat.
Kualiti udara di Bukit Rambai semakin merosot
MELAKA - Kualiti udara di Bukit Rambai di sini semakin merosot apabila mencatat bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat iaitu 114 pada pukul 4 petang berbanding 105 tengah hari tadi.
  
Menurut Jabatan Alam Sekitar dalam laman sesawangnya, bacaan IPU di kawasan itu kekal berada pada tahap 105 pada pukul 1 tengah hari sebelum merosot kepada 108 pada pukul 2 petang dan 111 pada pukul 3 petang.
  
Sehingga kini, Bukit Rambai merupakan satu-satunya kawasan di negara ini kekal pada IPU tidak sihat. Kawasan Cheras di Kuala Lumpur mencatat IPU tidak sihat iaitu 101 pada pukul 3 petang, namun kembali kepada IPU sederhana iaitu 93 pada pukul 4 petang.
  
Kualiti udara di Bandaraya Melaka pula dilapor masih berada pada tahap IPU sederhana, bagaimanapun kualiti udara di kawasan itu merosot daripada 80 pada 12 tengah hari, 1 tengah hari (82), 2 petang (84), 3 petang (84) dan 4 petang (92).
  
Bacaan IPU antara 0 dan 50 dikategorikan sebagai baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 ke 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas sebagai bahaya.
  
Tinjauan Bernama di Bandaraya Melaka dan Bukit Rambai di sini mendapati kesan asap jerebu telah kelihatan namun tidak begitu menjejaskan jarak penglihatan. - Bernama
Singapura ramal jerebu berulang
Singapura Jerebu
SINGAPURA - Agensi Alam Sekitar Nasional (NEA) meramalkan republik ini mungkin mengalami jerebu beberapa hari lagi.
  
Ia berkata dalam tempoh dua hari lagi, cuaca kering dijangka berlaku di beberapa bahagian di Sumtera.
  
"Jika berlaku perubahan arah angin bertiup dari arah barat, Singapura mungkin mengalami suasana jerebu," katanya.
  
NEA berkata ia akan mengeluarkan amaran seterusnya jika keadaan itu berlaku dan menambah jumlah bintik-bintik panas di Sumatera yang dikesan satelit NOAA 18 meningkat dengan cepat sejak dua hari lalu sehingga mencecah 159 bintik pada Sabtu.
  
Dari bintik-bintik ini, 63 dikesan di wilayah Riau di Sumatra tengah, kira-kira 280 km dari Singapura, yang kepulan asap kelihatan dari bintik-bintik ini.
  
Bintik-bintik panas turut dikesan lebih ke utara di Aceh dan Sumatera Utara.
  
Sementara angin kini bertiup dari arah tenggara atau selatan, NEA berkata asap belum lagi bertiup ke arah Singapura pada masa sekarang.
  
Menurutnya, sesetengah negeri di Semenajung Malaysia mengalami kemerosotan kualiti udara sejak lewat pagi semalam dengan bacaan Indeks Pencemaran Udara paling tinggi iaitu 98 dicatat pada 5 pagi hari ini di Bukit Rambai, Melaka. - Bernama
'Beginilah rupa rumah kami'
'Beginilah rupa rumah kami'
Keadaan rumah Rozmi yang benar-benar usang dan hanya tunggu masa untuk roboh.
'Beginilah rupa rumah kami'
Rozmi (dua kiri) bersama isteri dan dua anaknya yang terpaksa terus tinggal di rumah usang mereka.
TANAH MERAH – “Kalau hujan lebat, kami terpaksa menadah besin merata tempat dan kalau kehabisan besin kami terpaksa mengelap air hujan di atas lantai atau biarkan sahaja begitu, sehingga hujan berhenti,” itu luahan kesedihan Rozmi Shafin, 42, seorang penoreh getah di Kampung Mengat, di sini yang terpaksa redha dengan apa yang sedang dialaminya.

Dia yang menoreh getah milik orang lain (pawah) telah beberapa kali mencuba untuk merubah nasibnya namun tidak berjaya. Justeru, dia memohon kalau diberikan sebuah rumah PPRT bagi melindungi keluarganya dari panas dan hujan.

“Saya dah lama memohon untuk memiliki rumah tersebut (PPRT), namun sehingga hari ini saya belum menerima apa-apa jawapan lagi,” katanya yang mempunyai empat orang anak.

Katanya, keseluruhan perkakas rumah yang didiami sekarang berkayu bulat dari jenis kayu gelugur pasir, beratap bata tanah sangkut, berusia hampir 90 tahun.

Menurutnya, papan lantai rumahnya sudah patah di sana sini dan papan dinding rumahnya banyak yang sumbing terutama di bahagian dapur.

“Kalau boleh dipercepatkan permintaan saya itu lagi baik. Saya bimbang kalau-kalau kediaman saya itu tumbang dipukul ribut, kerana rumah pusaka itu sudah terlalu uzur.

Kalau hujan air akan masuk ke dalam kediaman saya dari atap yang bocor dan papan dinding rumah yang sumbing,” katanya.

Hasil perkongsian hidup Rozmi dengan isterinya, Suria Abdullah, 40, mereka dikurniakan empat cahaya mata yang berusia antara 11 hingga 18 tahun.

Anak sulungnya, Nurul Azwa, 18, menuntut di Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Mohd Amirul,17, dengan adiknya, Nurallynanalisa masih belajar di Sekolah Menengah Dato Mahmud Paduka Raja 2, manakala anaknya yang bongsu, Nurulazlyn belajar di Sekolah Kebangsaan Kulim.

Sementara itu, Suria juga mengharapkan agar harapan mereka untuk mempunyai sebuah rumah PPRT menjadi kenyataan.

“Bila hujan ribut, kami berasa takut. Apa pun itulah rumah kami dan kami berlindung juga di atas rumah uzur itu. oleh itu saya harap, hajat kami nak miliki rumah tersebut dapat ditunaikan pihak yang berwajib,’ katanya.
Nasi, budu juadah berbuka
Nasi, budu juadah berbuka
Maimunah mengheret suaminya, Md Rahim menggunakan tikar ke ruang tamu selepas dimandikan.
MARANG – Seminggu lalu, keluarga Maimunah Mat Ali, 45, hanya mampu berbuka puasa dengan nasi dan budu yang dikongsi empat beranak tetapi semalam, mereka sekeluarga bersyukur kerana dapat merasa nasi berlaukkan sayur.

Walaupun jauh di sudut hati, Maimunah tidak sanggup melihat suaminya yang sakit, Md Rahim Jatim, 55, dan dua anaknya berlaukkan makanan itu sahaja, namun dia tidak mampu menyediakan lebih daripada itu kerana kemiskinan yang menghimpit.

“Anak bongsu, Roszairah, 7, jarang makan makanan berzat kerana kami tidak mampu. Jika ada duit sikit, kami lebih mengutamakan keperluan ubat-ubatan untuk bapanya yang sedang sakit," katanya.

Suaminya bukan sahaja menghidap penyakit misteri, malah turut mengalami kecederaan di kaki kirinya akibat ditimpa pokok getah beberapa tahun lalu, menyebabkan tanggungjawab sebagai ketua keluarga kini dipikul sepenuhnya oleh Maimunah.

Sungguhpun demikian, Maimunah berkata, anaknya tidak pernah bersungut walaupun hanya makan nasi putih dengan budu sahaja dan keadaan itu sering berlaku apabila bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) lambat diterima mereka.

Maimunah tidak bekerja kerana perlu menguruskan keluarganya, sementara anak sulungnya, Mohd Amirul, 21, kini bekerja di sebuah padang golf di Kuala Lumpur dan anak keduanya pula, Mohd Azuan, 16, bekerja sambilan di sekitar daerah ini.

Menurutnya, ketika sihat dahulu, suaminya melakukan pelbagai jenis kerja termasuk menjual buah-buahan dan biasanya mampu memperoleh pendapatan kira-kira RM50 sehari untuk menyara keluarga.

“Namun keadaan berubah sejak abang (suami) sakit dan dia sudah bertahun menderita akibat kaki kirinya ditimpa pokok getah.

"Justeru, kami sekeluarga bergantung sepenuhnya dengan bantuan JKM sebanyak RM400 sebulan dan ia habis digunakan untuk membeli ubat tahan sakit. Jika ada baki, barulah kami beli keperluan dapur dan menyedihkan kerana mahu minum teh atau kopi pun kami tidak mampu membelinya,” katanya.

Ditanya persiapan hari raya tahun ini pula, Maimunah berkata, seperti juga tahun sebelumnya, mereka sekeluarga hanya beraya ala kadar dan jika ada kuih-muih dan baju raya, semuanya itu hasil pemberian pihak yang bersimpati dengan nasib mereka.

Sementara itu, suaminya, Md Rahim turut menangis teresak-esak kerana tidak menyangka wakil Sinar Harian akan datang semula ke rumahnya semalam, kerana katanya, selepas kisahnya disiarkan akhbar ini tahun lepas, ramai pihak datang dan membantunya.

“Kami sekeluarga bersyukur kerana kisah hidup saya mendapat perhatian banyak pihak. Terima kasih kepada semua yang membantu sebelum ini. Hanya ALLAH SWT sahaja dapat membalas budi baik mereka.

“Saya kasihankan isteri kerana perlu menanggung keluarga dengan dibantu anak lelaki. Saya mahu bekerja semula tetapi tidak berdaya, malah isteri perlu menyuap saya makan kerana keadaan kesihatan semakin merosot,” katanya.

Md Rahim turut menyuarakan hasrat memohon sebuah kerusi roda yang baru kerana kemudahan sedia ada telah rosak.

Keluarga ini boleh dihubungi melalui talian 014-8346489 (Maimunah) jika mahu menghulurkan sumbangan.

“Kami sekeluarga juga amat berterima kasih kepada pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Jerung Seberang kerana sering datang bertanyakan khabar dan membantu kami semampu yang mereka boleh,"  katanya yang tinggal di Jalan Masjid, Kampung Jerung Seberang di Pengkalan Berangan.
[HARUS BACA SAMPAI HABIS]

Liberal Gurlz :
“Salam ustaz…..sorry for disturbing you…I just want to ask something from you…!!”

...Continue Reading
[HARUS BACA SAMPAI HABIS]

Liberal Gurlz :
“Salam ustaz…..sorry for disturbing you…I just want to ask something from you…!!”


Ustaz :
“Ok silakan……what you want to know…”


Liberal Gurlz :
“Ustaz it is true……perempuan tak menutup aurat ni jahat….?


Ustaz :
“Hmmm kalau mengikut hukum tak menutup aurat tu….memang jahat la kerana tak patuh perintah Allah.!!


Liberal Gurlz :
“No no no ustaz you ‘re really wrong……pakaian tak melambangkan perangai dan tingkahlaku….kalau ustaz nak tahu….ramai perempuan yang pakai tudung labuh nampak aje sopan…tetapi sebenarnya mereka nilah yang berperangai jahat…mereka hanya berselindung di sebalik tudung mereka…. Tu hipokrit namanya ustaz…..”


Ustaz :
“Sekurang –kurang nya mereka menutup aurat….dosa tidak menutup aurat adalah termasuk di dalam dosa besar kerana perbuatan mendedahkan aurat itu akan membuka pintu kepada zina”


Liberal gurlz :
“Ha ha ha ha ……I don’t think like that ustaz………..sebenarnya..masalah zina…rogol..sumbang mahram…..dan sebagainya yang melibatkan kerosakan akhlak kaum wanita adalah berpunca dari lelaki yang jahat dan bernafsu buas…..bukan sebab kami berpakaian tidak bertudung dan berpurdah.!!!”
“Ustaz pun tahu kan….orang lelaki ni…alim macam mana pun tapi bila tengok orang pompuan…..tercabut serban mereka……ha ha ha ha…”


Ustaz :
“Hai….macam perli saya aje ni….?”


Liberal Gurlz :
“Ha ha ha ha….ustaz tak termasuk la…..saya percaya ustaz….. kalau tak saya takkan tanya soalan ni…….ha ha ha ha……!!”


Ustaz :
“Islam mengatakan….Fitnah yang membuka pintu zina itu adalah banyaknya berpunca dari wanita yang tidak menutup aurat dan menjaga kehormatan mereka”


Liberal Gurlz :
“Habis tu ustaz…salah orang perempuan lah ye kalau…..orang perempuan diperdaya..dirogol…diragut kesuciannya oleh seorang lelaki playboy….?”


Ustaz :
"Bukan itu maksud saya…….apa yang saya nak katakana ialah…orang perempuan sekiranya tidak mendedahkan diri dengan penyebab yang menyebabkan lelaki cenderung untuk melakukan perbuatan yang jahat…maka selamatlah dirinya..dari sebarang ancaman dan gangguan seksual.”….

“Perbuatan membuka aurat itu bukankah menarik ghairah lelaki untuk melakukan sesuatu yang tak senonoh kepada seorang perempuan?”Hilangnya sifat malu seorang perempuan menyebabkan dirinya bercampur gaul dengan lelaki yang bukan mahram….menyebab terjadinya perbuatan berjumpa…berdating…berdua-duaan …..sehingga pihak yang ketiganya adalah syaitan…lalu syaitan pun membisikkan bisikan syahwat menyebabkan berlakunya perbuatan zina antara dua pasangan sejoli…!!”


Liberal Gurlz :
“Alah ustaz …itu sebab orang lelaki lah yang mulakan dulu……orang perempuan ni insan yang lemah terpaksa mengikut kehendak lelaki”


Ustaz :
“Hmmmm…itulah yang tak betul tu…..seorang wanita yang baik….mestilah tegas menjaga maruah dan kehormatan dirinya…..Allah menjadikan wanita ini dari tulang rusuk Nabi Allah Adam a.s untuk hidup mulia sebagai seorang isteri yang mempunyai tugas yang mulia iaitu sebagai peneman suami dan sebagai insan yang berkongsi suka duka bersama suami..setia berkhidmat untuk suami dengan perasaan kasih sayang yang dibina atas dasar cinta…melalui perkahwinan yang sah”

“Bukanlah kasih sayang namanya jika seorang wanita membiarkan dirinya menjadi tempat memuaskan nafsu..lelaki yang jahat….bukan cinta namanya…apabila seorang wanita membiarkan maruahnya dimusnahkan……bukanlah bahagia namanya apabila seorang wanita bersama dengn lelaki tanpa ikatan yang sah.”


Liberal Gurlz :
“Ok…ok….ustaz menang……Cuma saya nak ulangi balik ustaz pendapat saya tadi……perempuan yang bertudung pun bukannya baik sangat….ada diantara mereka ni ustaz yang lebih teruk akhlaknya daripada kami yang tidak bertudung ni….?”


Ustaz :
“Ha ha ha….janganlah disalahkan tudung jika akhlak seseorang itu buruk…..!!!....menutup aurat itu perintah Allah…sama ada manusia itu baik atau jahat…kan itu perintah Allah…kita tak boleh pertikaikan……!!”
“Jika akhlak seseorang itu jahat…..maka dia akan dikira dosanya mengikut akhlaknya yang jahat….tetapi jika dia tidak memakai tudung menutup aurat…..maka dosanya akan bertambah lagi…janganlah kita melakukan satu dosa…kemudian kita tambah lagi dosa…akibatnya derita kita di akhirat..lama kita diazab di dalam neraka…..!!”


Liberal Gurlz :
“Baiklah ustaz…mungkin tak faham maksud saya…….beginilah saya buat contoh supaya ustaz mudah faham……ada seorang wanita yang tidak menutup aurat…tetapi dia baik..rajin..pemurah ..penyayang…hormat ibubapa…..suka menolong orang…dan ada pula seorang perempuan yang bertudung…tapi jahat…suka mencaci mengata orang…..sombong…pentingkan diri sendiri…kedekut…suka cari gaduh….yang mana lebih baik ustaz……?”


Ustaz :
“Saya faham maksud awak…..oklah….tentang perempuan tidak bertudung walaupun dia..baik…buat amalan baik….pemurah…menolong orang…sememangnya dia akan mendapat pahala dengan amalan baik yang dilakukan….tetapi ingat…Nabi saw pernah menerangkan di dalam satu riwayat….bahawa diakhirat nanti apabila kita dihadapkan di hadapan Allah swt…kita akan ditanya..tentang dosa dan pahala….jika ada dosa yang kita lakukan…maka pahala kita akan dipotong….jika kita banyak melakukan amalan baik sekalipun…tetapi jika tidak menutup aurat….pahala kita akan dipotong mengikut lama mana kita mendedahkan aurat ketika di dunia ini semasa kita hidup….sehingga tiada lagi pahala yang nak dipotong..kita tanggung pula dosa orang yang rosak matanya..akhlaknya…disebabkan oleh kita yang membuka aurat….sehingga kita menjadi manusia yang paling muflis di akhirat lalu dicampakkan kita ke dalam neraka.”

“Adapun perempuan yang bertudung…dia terlepas dari dosa mendedahkan aurat…. Dan jika dia melakukan dosa yang lain…yakni seperti mencaci..mengata…sombong..dan sebagainya…maka itu dosa lain yang dia kena memohon dari Allah keampunan …agar tidak di azab diakhirat….sekiranya tidak dia akan diazab mengikut dosa yang dilakukan…..cumanya tempoh diazab itu tidaklah selama tempoh azab dosa orang yang mendedahkan aurat..kerana tempoh tinggal di neraka disebabkan oleh dosa buka aurat ni… lama sangat.”


Liberal Gurlz :
“Oh ye ke ustaz…..maaflah ustaz… saya tak pandai agama……saya cuma dengar orang bercerita…dan ada kawan-kawan saya yang menggelarkan diri mereka “ the liberal gurlz”……yang menyatakan…kalau tak boleh buang sifat-sifat……jahat dalam diri…tak guna pakai tudung labuh……munafik namanya tu……tunggulah sehingga kita benar-benar dah bersedia dan menjadi benar-benar baik….barulah kita pakai tudung tutup aurat…..”


Ustaz :
“Ha ha ha ha ha bila la agaknya tu ….baru awak jadi benar-benar baik…..bila dah masuk kubur….?”
“Satu perkara yang mesti kita ingat…dan perbetulkan persepsi kita…..berubah jadi baik dan bertaubat adalah perkara yang tak boleh ditangguh-tangguh…….berubah dan bertaubat mesti dilakukan serta merta …kerana jika kita tangguh dan tunggu dulu…..maka dikhuatiri kita tidak sempat..bertaubat dan berubah…kerana ajal maut itu tidak kita tahu bila tibanya….apakah kita boleh menjamin umur kita panjang?apakah kita boleh hidup sehingga ke detik masa kita bertaubat dan berubah……”please don’t make your life as a gambling game”jangan perjudikan hidup awak dengan hanya bersandarkan harapan yang tak pasti…..” Jika kita menyatakan kita kena tunggu sehingga dah benar-benar baik dan bersedia baru kita pakai tudung menutup aurat……maka adakah umur kita sepanjang itu untuk sampai ke detik itu????? Jika kita dimatikan Allah bagaimana?”

“Samalah macam awak tidak mahu kahwin hanya kerana awak nak tunggu calon suami yang benar-benar perfect..hensem….macho…hmmm sampai ke tua la tak kahwin jawabnya”


Liberal Gurlz :
“Hu huh u ustaz…gerun saya dengar penerangan ustaz ni…..barulah saya faham……..saya ingat apa yang dikatakn oleh kawan-kawan saya tu betul…rupa-rupanya sesat larat kita dibuatnya……!! Terima kasih ustaz…barulah saya faham….dan insyaallah saya akan berubah ….cumanya mungkin ambil masa juga ustaz….maklumlah bukan senang kita nak mulakan perubahan dan benda baru ni…..kawan-kawan saya “The liberal gurlz” pasti terkejut dan mentertawakan saya bila saya berubah memakai tudung…..aduihhhh susahnya ustaz…kalau diorang kutuk saya…mau menangis saya nanti…..”


Ustaz :
“Biarlah kita menangis di dunia ini kerana mentaati perintah Allah dari kita menangis di akhirat kerana di azab akibat mengingkari perintah Allah”


Liberal Gurlz :
“Isk…Isk…..Isk…ye lah ustaz…terima kasih….terima kasih…….saya rasa insaf sangat…..terima kasih ustaz…..semoga Allah mengampunkan dosa saya…..”


Ustaz :
“Insyaallah semoga Allah berikan awak kekuatan dan berubah dari yang baik kepada yang lebih baik……..saya akan doakan…..!!”

#copypaste

Kisah Sebenar Guru Yang Kematian Anak Di Dalam Kereta

by Nizarazu on July 21, 2013
Assalamualaikum dan selamat sejahtera, semalam admin ada kongsikan berita tentang budak 3 tahun yang mati kerana dikatakan ditinggalkan ibunya selama 5 jam di dalam kereta. Berikutan itu ini adalah kisah sebenar yang dikongsikan tentang kejadian itu.
Bebanan dan tugas yg ditanggung oleh para guru masa kini sangat berat. Kami ‘yang menurut printah’ ini terlalu memikirkn urusan kerja yg tak pernah surut sehinggakn kekadang keluarga dan rumahtangga terabai. Semalam, seorang rakan kami yang mengajar di smk usj4, Subang Jaya telah kehilangan seorang anak berumur 3 Thn yg lemas di dalam kereta.
Kisahnya, guru ini menghantar anaknya ke rumah pengasuh. Kebiasaannya, guru ini menghantar kedua2 anaknya yg masing2 berumur 4 dan 3 Thn. tetapi semalam hanya si kakak yang dihantar ke rumah pengasuh manakala si adik masih berada di seat belakang. Guru ini terus pergi ke sek kerana mengajar sesi ptg. Tiba di sek pada kul 11.45 pagi, guru itu tak menyedari anaknya berada di seat belakang. Guru itu mengambil buku di bahagian belakang tetapi langsung tak nampak si anak tadi dan terus MESYUARAT .
Selesai MESYUARAT pada kul 5 petang, ketika membuka pintu kereta belakang, si anak telah kaku tidak bernyawa. Paling menyedihkan ialah ank patung kecil yang dipegang basah dengan air mata si anak. Si ayah bergegas dr p.pinang balik ke Subang Jaya. Hari ini arwah masih belum dibuat postmoterm dan tak dibenarkan keluar dari rumah mayat kerana ibunya tak benarkan postmoterm ke atas anaknya.
Jadikanlah ini sebagai renungan dn iktibar kepada kita semua…Jgn tinggalkan anak2 kecil di dalam kereta. Sebelum mengunci kereta pastikan tiada orang di dalamnya. Walau apapun ajal maut di tangan tuhan, kita hanya mampu merancang. InsyaAllah , bagi si ibu, si anak tadi akan menunggunya di pintu syurga. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada arwah yang akhirnya boleh dibawa balik dan disembahyangkan selepas solat jumaat ini nanti. (kelmarin).
Maut di tingkap dapur
Maut di tingkap dapur
Salah seorang penduduk melihat tingkap yang meragut nyawa Sherol Aizam dalam kejadian kelmarin.
IPOH - Sangkaan seorang lelaki dirinya dapat melepasi tingkap sebuah rumah di Lengkok Kledang Raya, Taman Saz, di sini meleset dan dia ditemui mati dalam keadaan tersepit pada jeriji besi tingkap rumah berkenaan, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong memaklumkan, kejadian berlaku pada kira-kira jam 11 malam dan mangsa, Sherol Aizam Rashid, 27 ditemui oleh tuan rumah dalam keadaan hanya memakai seluar pendek (boxer) dengan separuh badannya tersangkut pada tingkap dapur rumah berkenaan.

Beliau berkata, maklumat berhubung kejadian diterima daripada pemilik rumah yang baru pulang dari berniaga dan anggota polis tiba di lokasi kejadian pada jam 12.15 pagi.

"Anggota yang tiba di lokasi ketika itu mendapati tubuh mangsa sudah kebiru-biruan dipercayai kesan keadaan dirinya yang tersepit pada jeriji besi tingkap dapur rumah berkenaan.

"Hasil soal siasat ke atas pemilik rumah mendapati dia tidak berada di rumah ketika kejadian. Dia (pemilik rumah) mendengar suara orang di bahagian dapur ketika tiba di rumah dan segera menghubungi polis selepas melihat lelaki itu," katanya ketika ditemui di perkarangan Jabatan Forensik Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), semalam.

Chang Keong berkata, polis terpaksa memotong jeriji besi untuk mengeluarkan mangsa sebelum menelefon ambulans untuk bantuan kecemasan, namun mangsa disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan ketika tiba di tempat kejadian.

Chang Keong turut memaklumkan bahawa, berdasarkan laporan bedah siasat mangsa didapati meninggal dunia akibat ‘postural asphyxia’, iaitu sesak nafas akibat tersepit dan tiada unsur jenayah ditemui pada mayat mangsa.

"Baju, seluar dan kasut mangsa ditemui dalam singki dapur rumah berkenaan dan jika waris tidak berpuas hati dengan keputusan bedah siasat, mereka mempunyai hak untuk memohon bedah siasat dijalankan untuk kali kedua.
"Waris mangsa juga boleh membuat laporan polis jika mereka tidak berpuas hati dan kita akan ambil tindakan berdasarkan laporan polis yang dibuat," katanya.

Bagaimanapun tiada penjelasan punca dan tujuan sebenar lelaki tersebut memasuki rumah terbabit dimaklumkan kepada media.

Dengar jeritan minta tolong

Pemilik rumah yang hanya ingin dikenali sebagai Chen, 55 berkata, ketika kejadian dia baru pulang selepas membantu isterinya berniaga makanan di Pasir Putih.

"Sebaik tiba di rumah saya dengan orang menjerit minta tolong dan saya terkejut melihat orang itu tersangkut di tingkap dapur rumah saya. Saya segera telefon polis untuk dapatkan bantuan," katanya.

Chen memaklumkan dia turut membuat satu laporan polis mendakwa dirinya diugut beberapa individu dan rumahnya dibaling dengan batu selepas kejadian itu.

Kedudukan rumah Chen serta rumah mangsa difahamkan berhampiran antara satu sama lain dengan hanya dipisahkan oleh dua buah rumah.

Bapa soal hasil bedah siasat

Sementara itu, bapa mangsa, Rashid Fuad, 50 memberitahu, kali terakhir dia bercakap dengan anak sulungnya itu adalah pada petang hari kejadian ketika mangsa menghubunginya untuk meminjam wang.

"Saya tak ada di rumah ketika itu, jadi saya suruh dia (Sherol Aizam) datang ke rumah pada waktu malam untuk ambil wang memandangkan dia menyewa bersama rakannya di Buntong.

"Saya sedih bila secara tiba-tiba diberitahu oleh isteri, anak saya meninggal dunia dalam keadaan menyayat hati," katanya yang mendakwa terkilan selepas tidak dibenarkan melawat jenazah mangsa.

Rashid berkata, isterinya, Zaiton Hassan, 45 serta beberapa ahli keluarga yang melawat jenazah mangsa pada jam 8 pagi semalam mendakwa telah melihat terdapat kesan lebam pada dada, tangan, leher dan kepala mangsa.

Katanya, maklumat berkenaan membuatkan dia merasa tidak puas hati dengan keputusan bedah siasat yang menyatakan mangsa meninggal dunia kerana sesak nafas akibat tersepit.

"Saya akan buat laporan polis berhubung perkara ini untuk memohon bedah siasat kali kedua diadakan," katanya yang tidak menandatangani surat pengesahan kematian dikeluarkan pihak hospital.

Dalam pada itu, Rashid mengakui tindakan mangsa yang dilihat seakan-akan cuba menceroboh rumah orang lain merupakan satu kesalahan, namun tetap merasa sedikit ralat kerana kematian anaknya itu seolah-olah perbuatan khianat.

Tiada ulasan: