Khamis, 18 Julai 2013

ORANG YANG CERDIK

Syabab Pas Kampar shared Syrian revolutionary video's photo.
#URGENT!! Amanat Shaikh Muhammad Ali as-Sobuni kpd rakyat MALAYSIA

Isu sebenar yg berlaku di Syria.. kedatangan Ulama' (Sheikh Muhammad Ali al-Sabuni Syria) di UKM, mEnerangkn keadaan saudara kita di sana.. BESARNYA FITNAH SYIAH LAKNATULLAH!!

Syeikh mengatakan ada 3 sebab negara Syria lebih DIUTAMAKAN dari Palestine untuk jihad:

1)Beliau mengatakan keadaan di Syria lebih teruk dari Palestine.. Umat Islam telah ramai dibunuh dgn kejam.. Banding dgn Palestine, walau bertahun2 telah dijajah dizalimi, IBARAT kematian rakyat palastine 60 ribu org DALAM tempoh 60 tahun..

Tapi di Syria.. 60 ribu yg telah TERKORBAN dgn HANYA TEMPOH 2 TAHUN kekejaman berlaku.. tapi itu baru yang diwar2kn.. yg ditulis.. tapi disebaliknya ada lagi kematian yg tidak direkod berpuluh2 ribu lg kematian..

2) Sebab telah keluarnya fatwa dari ulama-ulama seluruh dunia, mereka bERdasarkn Quran dan Sunnah melihat keutamaan negara Syria tu yg istimewa.. dimana bumi Syria adalah bumi Dimasyh: tempat Nabi Isa akan turun nanti, Syam Syria.. dan Imam Mahdi mengikut dalil al-Quran..

3) Jadi jihad di negara Syria kerana bantu syria ibarat bantu Palestine.. tapi isu di Syria ramai org tak tahu bErbanding dgn Palestine.. di Syria tidak dibenarkan diwar2kan sgala mklumat, tiada media..tidak benarkan bantuan masuk pun.

kata sheikh, "tiada satu pun masjid di syria yg tidak dibom!", masjid di hina..org Syiah mencabuli wanita ahli sunnah dlm masjid.

di SYria tiada Hospital untuk bantu org Sunnah.. jika mereka dibom,mereka dibiarkn macam tu je..kesakitan hingga mati. si emak tak boleh tolong dan akan rahsiakn kematian ahli keluarganya, jika tidak akn ditangkap dn dibunuh juga..

SYIAH buat kekejaman sbb dia brpegang bahawa halal darah ahli sunnah wal jamaah.. mereka percaya jika dpt sembelih ahli sunnah, darahnya di bumi ni..akan dpt bangkitkn ketua mereka nanti iaitu: al Masih ad Dajal laknatullah!!!

#Ulama TU PESAN: , mereka taknak bantuan hanya duit sbb bukan boleh bawa masuk di syiria, bukan hanya doa kita2 je.. tapi beliau PESAN: sampaikanlah kepada yg lain.. ambil tahu cakna tentang negara Syiria, agar semua tahu dn brsatU

#BERSEMANGAT..... SEBARKAN SAUDARAKU.........ALLAHUAKBAR
ℱℴℓℓℴω► Syrian revolutionary video



AWAS.

Fahaman Liberalisme, Pluralisme Ancam Islam

Antarapos – Penularan fahaman liberalisme dan pluralisme di kalangan masyarakat negara ini amat membimbangkan kerana mampu mengancam agma.

fahaman tersebut menjadi satu ancaman kepada Islam kerana ia secara terang-terangan melanggar prinsip maqasid, iaitu matlamat-matlamat yang ingin dicapai oleh syariat demi kepentingan umat manusia.

“Sebelum jadi plural, ia (bermula) dengan liberal dulu, sebab liberal ni free thinking (pemikiran bebas). Dia tak terikat dengan authoriti, Al Quran, Hadis atau Al Ijmak.

“Fahaman liberalisme dan pluralisme ini memang mengancam agama. Ia sebenarnya bukan sekadar mengancam agama Islam, tapi seluruh agama yang lain sebab premis mereka yang liberal, tidak terikat dengan mana-mana ajaran dan hukum-hakam agama masing-masing,” katanya ketika menjadi tetamu jemputan dalam program Maqasid terbitan Antarapos, di pejabatnya, baru-baru ini.

kita umat islam mesti menolak pemimpin-pemimpin yang berfahaman liberal,

“Jadi di Malaysia ini AWAS ramai pemimpin parti politik yang mendokong pemikiran “sapare aude” (pemikiran bebas) , bahawa sudah beramal dengan doktrin dan falsafah sapare aude sudah berdekad-dekad.

“Sapare aude ini maknanya ialah membebaskan diri, membebaskan akal daripada terikat dengan mana-mana autoriti,” katanya lagi.

Mengulas lanjut, Ismail menjelaskan bagaimana fahaman liberal mengancam prinsip maqasid syariah, iaitu tidak mengambilkira elemen-elemen yang wajib dipelihara sebagaimana yang digariskan demi kemaslahatan seluruh ummah.

“Kenapa kita kata ia ancaman? Kita ambil prinsip maqasid yang lima itu. Pertama, memelihara agama, memelihara akal, memelihara nasab (keturunan), memelihara harta dan kemudian memelihara jiwa.

“Apa yang dimaksudkan dengan memelihara agama? Memelihara agama sudah tentulah memelihara tauhid. Tapi golongan liberal dan plural melihat tauhid itu sekadar percaya Tuhan yang satu…tidak,” katanya.

Merungkai ancaman fahaman ini kepada elemen maqasid syariah yang kedua, kata pendakwah ini lagi, seorang muslim harus memelihara diri dan jiwa, merangkumi makan minum, kediaman, pakaian dan sebagainya

Ini termasuklah pelaksanaan hukum hudud, yang bertujuan untuk memelihara kesejahteraan jiwa.

“Golongan liberal dan plural ini tak kisah makan minum, halal haram tak kira.

“Sebab itu, orang yang bunuh orang, hukum balasnya (jiwa dibalas jiwa). Jadi ini untuk memelihara jiwa,”kata beliau.

sekiranya prinsip maqasid tidak dipelihara, ancamannya kepada agama amat dahsyat, iaitu mewujudkan hubungan sejenis (tidak memelihara keturunan), melakukan sesuatu tanpa merujuk Al Quran, Hadis an Al Ijmak (tidak memelihara akal) serta sanggup menggadaikan negara (tidak memelihara harta).

“Jadi maknanya, dalam mempertahankan Al-Mal (harta) maka Al-Mal yang besar sekali negeri atau negara. Maka wajib (pelihara). Tapi bagi orang liberal dan plural, mereka tak kisah. Negeri pun dijual.

“Maqasid ini, kata ulama kita, tujuan maqasid ini adalah untuk membina satu sistem hidup untuk kebahagiaan dunia dan akhirat.

“Orang liberal ni dia tak jaga maqasid syariah,”.
ORG CERDIK BUKAN PADA IJAZAHNYA.. PADA SIJIL SPM NYA TAPI PADA:

Siapakah orang yang paling cerdik diantara orang-orang yang beriman?'' Jawab Nabi s.a.w. "orang yang paling cerdik ialah mereka yang banyak mengingati mati, dan banyak membuat persiapan untuk menghadapi kematian".

Harapan Mayat Di Dalam Kubur

by Abu Nafis
MAYAT
Harapan Mayat Di Dalam Kubur:
Mayat di dalam kubur tidak mengharapkan siraman air mawar..
Mayat di dalam kubur tidak mengharapkan dibina di atas kuburnya dengan binaan yang cantik..
Mayat di dalam kubur tidak mengharapkan rumput-rampai yang ada di atas kuburnya dipotong..
Tapi..
Mayat di dalam kubur mengharapkan doa dari anak-anak yang soleh..
Mayat di dalam kubur mengharapkan kiriman doa dari sanak saudara dan kenalannya..
Mayat di dalam kubur mengharapkan amal kebajikan 0rang hidup yang dilakukan untuknya..
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
ذَا مَاتَ اْلاِنْسَـان اِنـْقـَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ : صَدَقَـةٍ جَارِيَةٍ ، اَوْعِلْمٍ يـُنـْتـَفَعُ بـِهِ ، أوْوَلـَدٍ صَالحٍ يـَدْعُـوْلَهُ
“Apabila mati anak Adam,putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah,ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya”
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ : جَاءَ رَجُلٌ اِلَى النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُوْلَ اللهِ اِنَّ اُمِّيْ مَاتَتْ وَعَلَيْهَا صَوْمُ شَهْرٍ اَفَاَقْضِيْهِ عَنْهَا ؟ فَقَالَ : لَوْ كَانَ عَلَى اُمِّكَ دَيْنٌ اَكُنْتَ قَاضِيْهِ عَنْهَا ؟ قَالَ : نَعَمْ . قَالَ : فَدَيْنُ اللهِ اَحَقُّ اَنْ يُقْضَى.
Dari Ibn Abbar radiallahu ‘anhu berkata: Seorang lelaki datang kepada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: Ya Rasulullah! Ibuku telah meninggal sedangkan dia masih berhutang puasa sebulan belum dibayar,apakah boleh aku membayarnya untuk ibuku? Baginda menjawab: Andaikata ibumu menanggung hutang apakah engkau yang membayarnya? Beliau menjawab: Ya.Maka baginda bersabda: Hutang kepada Allah lebih patut dibayarnya”.
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا اَنَّ امْرَاَةً مِنْ جُهَيْنَةَ جَاءَ تْ اِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ : يَا رَسُوْلَ اللهِ ، اَنَّ اُمِّيْ نَذَرَتْ اَنْ تَحِجَّ فَلَمْ تَحِجَّ حَتَّى مَاتَتْ اَفَاَحِجُّ عَنْهَا ؟ قَالَ : نَعَمْ حُجِّيْ عَنْهَا . اَرَاَيْتِ لَوْ كَانَ عَلَيْهَا دَيْنٌ اَكُنْتَ قَاضِيَتَهُ ؟ اُقْضُوْا اللهَ فَاللهُ اَحَقُّ بِالْقَضَاءِ وَفِى رِوَايَةٍ : فَاللهُ اَحَقُّ بِالْوَفَاءِ.

“Dari Ibn Abbas radiallahu ‘anhuma berkata: Seorang perempuan dari suku Juhainah datang kepada nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bertanya: Ibuku nazar akan mengerjakan haji,tetapi dia telah meninggal sebelum menunaikan nazarnya apakah boleh aku menghajikannya? Baginda menjawab: Ya,hajikan untuknya, bagaimana sekiranya ibumu menanggung hutang,apakah engkau yang membayarnya? Bayarlah hak Allah,kepada Allah lebih layak orang membayarnya”.
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam ketika menziarahi jenazah Abu Salamah,Baginda Nabi s.a.w berdoa:
اللَّهمَّ اغْفِرْ لأَبِي سَلَمَةَ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ فِي الْمَهْدِيِّينَ، وَاخْلُفْهُ فِي عَقِبِهِ فِي الْغَابِرِينَ، وَاغْفِرْ لَنَا وَلَهُ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ، وَافْسَحْ لَهُ فِي قَبْرِهِ، وَنَوِّرْ لَهُ فِيهِ

“Ya Allah! Berilah keampunan kepada Abi Salamah.Angkatlah darjatnya di kalangan orang-orang yang diberi petunjuk.Jadilah penggantinya bagi anak-anaknya yang masih tinggal.Kurniakanlah keampunan untuk kami dan untuknya,wahai Tuhan sekelian alam.Lapangkanlah untuknya di dalam kuburnya dan terangilah untuknya di dalam kuburnya”.
(Riwayat Imam Muslim)
Hadis di atas menjadi dalil bahawa doa orang hidup akan memberi manfaat kepada si mati sekalipun doa itu bukan datang dari anaknya.


Hidayah Dihujung Nyawa

by Abu Nafis
600155_479474128772631_1778306378_n
Kata Sheikh Abu Ishak Al-Huweiny:
Dua orang pemuda memberitahuku mereka berada di hospital, mereka mendapati seorang pemuda bersama seorang wanita yg sakit tenat duduk di atas kerusi roda hospital..
pemuda itu kemudian meninggalkannya untuk membayar bill hospital,
dan dua orang pemuda tadi perasan bahawa wanita itu hendak meninggal dunia, lalu mereka pergi kepadanya dan mengajarkannya dua kalimah syahadah, katakanlah :

أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

“aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah rasul Allah”
Maka perempuan itu berkata:

أَشْهَدُ أَن لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ

“aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad adalah rasul Allah”.
lalu dia terus mati sejurus selepas mengucap..
Dan pemuda tadi yang sebenarnya anak wanita itu datang semula setelah bayar bill,lalu dia rebah dan menangis..
Maka dua orang pemuda itu datang kepadanya dan cuba menenangkannya dengan mengatakan bahawa mereka telah mengjarkan ibunya kalimah syahadah sejurus sebelum dia menghembus nafas terakhir,
tetapi pemuda itu marah dan menyembur mereka dengan makian dan berkata “kamu telah menjadikannya kafir!”.

Rupanya perempuan itu sebenarnya seorang kristian..
Subhanallaah..Kisah ini mengingatkan saya kepada pesanan imam al Ghazali,kata beliau jika bertemu dengan orang kafir,maka katakanlah (dalam hatimu) :
“Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak,mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh.Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk”.
Di dalam Hadis Nabi s.a.w disebutkan:
“…Dan sesungguhnya seseorang itu beramal dengan amalan ahli neraka sehingga tidak ada diantaranya dengan neraka kecuali sejengkal,maka atasnya takdir,lalu beramallah dia akan amalan ahli syurga,ketika itu dia mati,maka matinya mati beriman dan masuklah dia ke dalam syurga.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)
“Sesungguhnya amalan-amalan itu terletak pada penghabisan (umur)nya (Hadith Riwayat Bukhari).


4 Amalan Bahagia Di Alam Kubur Dan 4 Amalan Derita Di Alam Kubur

by Abu Nafis
kubur
Ada empat amalan yang boleh membahagiakan manusia di alam kubur dan ada 4 amalan yang memawa derita kepada Manusia di alam kubur..
Kata Abu-Laits:Siapa yang ingin selamat dari siksaan kubur maka harus melazimi (melaksanakan) empat perkara dan meninggalkan empat perkara.
4 Perkara Yang Mesti Dilazimi:
1. Menjaga solat lima waktu
2. Banyak bersedekah
3.Banyak membaca al-Quran
4. Memperbanyak bertasbih:

سبحان الله و الحمد لله و لا اله إلا الله و الله اكبر و لا حول و لا قوة إلا بالله

Subhanallah Walhamdulillah Wa laa Ilaha Illallah Wallahu Akbar,Walahaula WaLa Quwwata Illa Billah
Semua yang empat ini dapat menerangi kubur dan meluaskannya.
Adapun empat yang harus ditinggalkan ialah:
1. Berbohong
2. Khianat
3. Mengadu-domba
4. Menjaga kencing, sebab Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda: “Bersihkanlah kamu daripada air kencing,sebab umumnya siksa kubur itu berpunca daripada air kencing.(Maksudnya hendaklah dicuci kemaluan sebersih-bersihnya selepas membuang air kecil.)
Sumber : Kitab Tanbihul Ghafilin

Inilah mentaliti Menteri yang dipertanggungjawabkan menjaga keperluan rakyat di Malaysia
Petrol naik harga Jangan naik kereta,
Gula naik harga ,Jangan makan gula,
Ayam mahal jangan makan ayam.
Ikan mahal jangan makan ikan.

Daging mahal jangan makan daging.
Sayur mahal jangan makan sayur.
Rumah mahal jangan beli rumah
Jangan pernah merasakan ibadat yg kita lakukan sudah banyak atau lebih banyak drp orang lain...Perlu diingat, di akhirat nanti ramai yang beribadat, tetapi pada akhirnya semua amalan itu menjadi debu yang berterbangan disebabkan penyakit yang ada dlm hati, iaitu riak dan beribadat bukan kerana ALLAH...NA'UZUBILLAH....
Semoga semua amalan kita terutama di bulan Ramadhan ini diterima oleh ALLAH....

Khairul Hilmi Che Ali shared Alizar Ali's photo.
Rabu, 17 Julai 2013.

SIAPA YANG UNTUNG? Syarikat dapat RM13.55j, kerajaan RM3.4j

Kerajaan berjaya mengutip sebanyak RM20,020,500 kompaun hasil Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) bermula 11 Jun 2013 hingga 23 September 2012 dengan kutipan lebih kurang 10 peratus.

Menurut jawapan bertulis Menteri Pengangkutan kepada soalan Ahli Parlimen Kota Melaka Sim Tong Him di Dewan Rakyat hari ini, dalam tempoh yang sama sebanyak 673,339 saman kesalahan AES dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Berdasarkan Formula Tiga Langkah dalam Perjanjian Konsesi, agihan kutipan saman sehingga 15 Mei 2013 adalah sebanyak RM13,550,758 diberikan kepada syarikat manakala RM3,429,910 kepada kerajaan.

Sebanyak 14 kamera AES telah beroperasi di lokasi-lokasi berikut:

KM 375.9, Lebuhraya PLUS-Slim River (Arah ke Utara)
KM 7, Jalan Maharajalela, Teluk Intan (Aran ke Bagan Datoh)
KM 91, Jalan Ipoh-Butterworth (Arah ke Selatan)
KM 26, Jalan Ipoh-Kuala Kangsar (Persimpangan Kg. Kerdah)
KM 85.5, Jalan Ipoh-Kuala Lumpur (Arah ke Selatan)
KM 204.6, Lebuhraya PLUS-Taiping (Arah ke Utara)
Jalan Pasir Putih, Ipoh (Persimpangan Jalan Temenggung, Jalan King)
Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur (Persimpangan Jalan Sepadu)
Jalan Ipoh, Kuala Lumpur (Persimpangan Jalan Perhentian Sentul)
KM 6.6 SKVE (Puchong ke Kajang)
KM 301.6 Lebuhraya PLUS -Kajang (Arah ke Utara)
Jalan Lebuh Sentosa, Putrajaya (Kajang menuju ke PICC)
Jalan Persiaran Timur, Putrajaya (PICC menuju ke Kajang)
KM D7.9, Sungai Besi, Kuala Lumpur (Arah ke Selatan)


- Harakahdaily

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/.
Mampuihhh!!!!
Pejabat syarikat bekal dakwat SPR diburu wartawan

Syarikat yang didakwa membekalkan dakwat kekal bagi pilihan raya umum lalu Integrated Challenger Malaysia Sdn Bhd mula menjadi buruan wartawan selepas namanya didedahkan di Parlimen semalam.

Setakat jam 2.20 petang tadi, termasuk Malaysiakini, sudah tiga pengamal media hadir ke pejabat syarikat itu di Jalan Tengku Ampuan Zabedah A 9A, Seksyen 9, Shah Alam.

Bagaimanapun, kesemua pemberita terpaksa pulang hampa selepas gagal mendapat sebarang reaksi daripada Integrated Challenger, yang perolehan dakwat kekal itu kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Malaysiakini pada awalnya mengunjungi alamat syarikat tersebut berhampiran kawasan perumahan dan sebuah sekolah di Seksyen 13, Shah Alam, yang alamatnya diperoleh daripada carian maklumat di Google.

Bagaimanapun, tempat itu kini didapati menempatkan sebuah spa yang menawarkan khidmat terapi ozon dan penjagaan kesihatan.

Loceng pintu masuk spa yang terletak di tingkat dua bangunan kedai dan pejabat itu tidak dijawab oleh sesiapa selepas ditekan berulang kali.

Ruang dalam yang boleh dilihat menerusi kaca pintu juga gelap gelita. Sementara rak kasut di tepi kanan pintu dan sepasang kasut di atasnya diselaputi habuk yang tebal, seperti lama ditinggalkan.

'Dia ada tugas luar'

Enggan kecewa dengan penemuan itu, Malaysiakini berkunjung pula ke lokasi kedua di Seksyen 9 Shah Alam seperti tercatat dalam daftar syarikat, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Jika lokasi pertama adalah sebuah spa, lokasi kedua pula terletak di atas sebuah spa yang menawarkan khidmat pelangsingan dan urutan badan ala-Bali.

Malaysiakini terhalang untuk naik ke pejabat itu oleh pintu kaca yang berkunci namun berjaya bercakap dengan seorang pekerja pejabat melalui interkom.

Malaysiakini: Selamat petang. Ini pejabat Integrated Challenger Sdn Bhd kan? Saya hendak bercakap dengan Puan Norsiah Yusoff (yang dikatakan pengarahnya, hasil maklumat carian di Internet).

Pekerja: Dia tak ada di pejabat sekarang. Dia buat kerja luar.

Malaysiakini: Saya mahu dapatkan maklum balas tentang dakwaan syarikat ini membekalkan dakwat kekal untuk SPR. Siapa yang boleh saya hubungi?

Pekerja: Saya pun tak tahu encik. Puan Norsiah pun saya tak pasti bila dia akan selesai dengan tugasan luar dia.

Dakwaan hubungan rapat dengan bos SPR

Penyambut tetamu tersebut enggan memberikan nombor telefon Norsiah atau pegawai syarikat lain yang boleh mengesahkan dakwaan tersebut.

Malaysiakini juga menunggu selama sejam di kawasan berdekatan untuk menunggu kemunculan Norsiah atau pegawai lain syarikat itu.

Setengah jam kemudian, dua orang wartawan dari sebuah harian berbahasa Melayu juga tiba di lokasi sama tetapi difahamkan mereka dimaklumkan, premis itu bukan pejabat Integrated Challenger.

Mereka mahu menemui Mohamad Salleh Mohd Ismail, yang didakwa pemilik syarikat itu oleh Anggota Parlimen Pandan Rafizi Ramli semalam.

Bagaimanapun, wartawan berkenaan dimaklumkan, beliau sedang berada di luar negara.

Tidak lama kemudian, muncul lagi dua orang wartawan sebuah portal berita di lokasi sama.

Mereka pula dimaklumkan bahawa kedua-dua Mohamad Salleh dan Norsiah tidak ada di pejabat.

Anggota Parlimen Pandan Rafizi Ramli semalam di Dewan Rakyat mendedahkan Integrated Challenger sebagai syarikat yang didakwa sebagai pembekal dakwat kekal pilihan raya umum lalu.

Beliau menyebut nama serta nombor kad pengenalan individu yang didakwa sebagai pemilik syarikat terbabit.

Pengarah strategi PKR itu juga mendakwa syarikat itu mempunyai hubungan rapat dengan pengerusi dan timbalan pengerusi SPR, tuduhan yang dinafikan suruhanjaya itu.

Rafizi juga mendakwa, Integrated Challenger turut mendapat kontrak bernilai besar RM6.9 juta itu secara rundingan terus.


http://www.malaysiakini.com/news/235972
 

Wednesday, July 17, 2013


Tahu juga bab DOSA PAHALA...tapi yang pasti Pengerusi SPR sudah panas satu badan....

Aziz, Wan Ahmad Kepanasan Kerana Jolokan Rafizi

Pendedahan dibuat Ahli Parlimen Pandan yang bersemangat negarawan, Mohd Rafizi Ramli (foto) mengenai individu yang mendapat kontrek membekalkan dakwat kekal untuk kegunaan SPR dalam pilihan raya umum ke-13 lalu kononnya kenalan rapat dengan pemimpin tertinggi SPR, telah dinafi oleh Pengerusi SPR Abdul Aziz Yusuf.

Aziz menolak dakwaan itu dengan nada kesal sambil berkata; "kenapa hendak buat fitnah dalam bulan puasa ini, tak takut dosa ke?"

Dalam pendedahan di sidang parlimen hari ini Rafizi tidak langsung menyebut nama Aziz dan Wan Ahmad tetapi kenapa Aziz terasa panas punggung? Ada apa-apa ke?

Aziz seperti mana laporan dipetik berkata urusan pembekalan dakwat kekal itu dilakukan oleh Setiausaha SPR Kamarudin Baria, manakala beliau dan Wan Ahmad tidak tahu menahu. Ewah...beruk Bidah sungguh..

Penjelasan Aziz itu mungkin diterima dengan mudah oleh 'lembu-lembu' laki Sharizat Jalil atau 'anak-anak ayam kampung' yang diberikan Tajuddin Rahman kepada beberapa orang pengundi di Kuala Besut, dua tiga hari lepas tetapi bukan mereka yang otaknya berjalan dan tahu prosuder di dalam sesebuah organisasi.

Mereka yang ada otak dan otaknya bergerak akan membuat penilaian sendiri terhadap apa yang berlaku. Begitu juga ahli firasat sudah dapat membaca apa sebenar yang berlaku dengan merenung muka kedua mereka, Aziz dan Wan Omar.

Tidak munasabah kalau Aziz atau Wan Ahmad tidak mengetahui mengenai urusan pembelian dakwat itu atau berbagai peralatan lain sedangkan ianya bernilai jutaan ringgit. Peruntukan dakwat kekal itu saja bernilai lebih RM7 juta. Apakah boleh, sebagai seorang pengerusi dan timbalan pengerusi melepaskan begitu sahaja urusan pembelian dan perolehan lain kepada setiausaha?

Untuk mengukuhkan dakwaan Aziz ini mungkin rakan koribnya Wan Ahmad Wan Omar boleh membuat penjelasan berpandukan kepada pengalamannya yang pernah menjadi Setiausaha SPR sebelum ini. Apakah urusan perolehan untuk SPR diuruskan oleh setiausaha dan tidak ada apa-apa campur tangan pengerusi? Jawab Wan Omar, bantulah kawan itu.

Dalam pada itu Aziz juga membuat penjelasan pembelian dakwat kekal itu berjalan dengan baik. Beliau menghujah mengatakan ianya diluluskan oleh kementerian kewangan dengan baik. Alasan ia diluluskan oleh kementerian kewangan dengan baik tidak begitu kemas. Apakah maksud dengan baik itu, Jiz? Apakah apabila sesuatu diluluskan oleh kementerian kewangan ia dijamin tidak berlaku penyelewengan. Cara Aziz berfikir semacam lah beliau tidak pernah berkerja dengan kerajaan. Aduh..beruk Bidah terlekat ekor di selongan.

Pihak kementerian kewangan akan meluluskan berapa saja jumlah yang dikehendaki setelah ianya dilulus oleh SPR. Bajet itu disediakan oleh SPR di mana Aziz adalah pengerusinya. Mustahil kalau semasa membuat kelulusan itu Aziz tidak tahu? Mesti tahu. Rasanya Kamarudin tidak akan berani buat bersendiri memadangkan ia jumlah yang besar. Dan kalau benar Aziz tidak tahu seperti dijelaskan malangnya Malaysia mempunyai seorang pengerusi seperti Aziz.

Begitu juga cara Aziz melemparkan perkara itu kepada Kamarudin seakan-olah beliau mahu ianya dipikul oleh Kamarudin bersendirian tanpa mengaitkan dia dan Wan Ahmad. "Elok urusan ini diajukan kepada Kamaruddin," begitulah katanya dipetik.

Adalah sesuatu yang janggal Aziz sebagai pengerusi tidak mengetahui apa-apa mengenai tender menender pembekalan dakwat kekal itu. Sikap Aziz boleh disangsikan kerana sebelum ini dialah yang menegaskan dakwat itu kekal, (sambil menunjukkan jarinya yang berlumuran dakwat bagi menyakinkan orang ramai), selepas itu dia sendiri juga mengakui sebuah jawatankuasa akan ditubuhkan untuk menyiasat keadaan dakwat itu bila timbul kekalutan.

Sebenarnya sikap dolak dalih dan berpendirian tidak kemas beginilah menjadikan sebahagian besar pengundi semakin mempertikaikan akan ketelusan dan kebersihan SPR sebagai badan bebas. Sikap Aziz yang tidak tegas dalam pendirian mempertahankan keputusan dibuatnya itulah makin menyebabkan rakyat marah kepadanya dan juga SPR.

Pastinya isu berkaitan pembelian dakwat kekal dan dakwaan dibuat Rafizi dalam parlimen itu akan menjadi perhatian SPRM. SPRM tidak perlu melepaskan begitu saja memandangkan ia melibatkan kewangan rakyat yang besar. Cuma kita harap jangan dalam kasus ini teknik menggunakan 'Bafia' seperti mana berlaku ke atas pendedahan Rafizi mengenai akaun dalam perniagaan lembu gemuk (NFC) digunakan. Rafizi yang sebelum ini mendedahkan pernyataan kewangan syarikat NFC telah disaman atas kesalahan dibawah Bafia.

Dalam pada itu sejuta tahniah kepada Rafizi Ramli atas inisiatif mendedahkan perkara itu dalam memastikan wang rakyat tidak dibazirkan dan SPR sebagai badan bebas benar-benar bebas sesuai dengan kewujudannya. Langkah dan keberanian dipunyai Rafizi harus menjadi tiruan dan teladan wakil-wakil rakyat yang lain. [wm.kl.10:35 pm 16/07/13]

Alwi Bakri Luddin shared i-City Shah Alam's photo.
KUASA ALLAH (SUBHANALLAH)

LIKE,SHARE,TAG

bayi muncul selepas kejadian banjir....dan masih hidup..besar sungguh kuasaNya....

baca daan lihat gambar yang menyayat hati dan mengagumkan di sini-->>>http://cecetececete.blogspot.com/2013/04/bayi-muncul-selepas-banjir.html

IKLAN - tingkatkan LIKES PAGE dengan pantas dan murah -->>>http://on.fb.me/16YgRsY

-tun

PESAN/PETUA IMAM SYAFIE utk LELAKI
Empat perkara menguatkan badan
1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. Banyak berkelamin (bersetubuh)
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama

CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA’ & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

Doa, zikir, itulah kekuatan seorang muslim

Kalau rajin..tolong sebarkan maklumat ini kpd saudara Muslim Muslimat yg lain agar menjadi amalan kpda kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun beliau sudah meninggal.


LIKE PAGES : D'Rusila Store - Bangunan Pas Marang

Tiada ulasan: