Khamis, 18 Julai 2013

ZINA LEPAS TU BUANG...HUKUM ALLAH TAK TEGAK2 TAPI MENGAKU MEMBELA ISLAM...AKHIRAT KAUORANG JAWABLAH

Kerajaan kaji pemberian bonus buat penjawat awam
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak - Foto Bernama
PUTRAJAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan mengkaji kemungkinan memberi bonus kepada penjawat awam menjelang ketibaan Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut tidak lama lagi.
Perdana Menteri berkata kerajaan masih mempunyai masa untuk memutuskan perkara itu.
"Kita akan mengkaji perkara ini. Masih ada masa lagi," katanya dalam satu persidangan media di bilik mesyuarat khas pejabatnya di sini sejurus selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA) dengan empat syarikat yang bersetuju melabur RM1.96 bilion di negeri-negeri di kawasan Koridor Utara.
Beliau berkata demikian semasa ditanya mengenai kemungkinan ada berita baik buat 1.4 juta penjawat awam berikutan permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) semalam yang masih berharap kerajaan akan memberi bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam walaupun mereka akan menerima kenaikan gaji tahunan pada bulan ini.
Sebelum ini, Presidennya Datuk Omar Osman meminta kerajaan mempertimbang pemberian bonus setengah bulan gaji kepada penjawat awam sempena Aidilfitri kerana ia dapat mengurangkan beban penjawat awam membuat  persiapan hari raya kerana perbelanjaan ketika Ramadan dan Aidilfitri adalah tinggi berbanding hari biasa.
Kenyataan Cuepacs itu menyusul sehari selepas Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata kerajaan masih belum berbincang mengenai pemberian bonus, dan pengumuman Kenaikan Gaji Tahunan (KGT) dua kali untuk tahun ini sudah boleh dianggap sebagai bonus. - Bernama
Mayat bayi depan masjid
'Tolong sempurnakan bayi ini'
Hassan menunjukkan tempat mayat bayi perempuan dijumpai di dalam raga. Gambar kecil: Bayi perempuan dipercayai berusia dua hari ini ditemui di hadapan Masjid Saleng selepas kariah masjid selesai solat Subuh.
KULAIJAYA – ‘Tolong sempurnakan jenazah ini’. Pesanan nota itu ditemui bersama RM50 dalam sebuah raga berisi mayat bayi perempuan yang ditinggalkan di hadapan Masjid Saleng, pagi semalam.

Masih ada insan tergamak mencemar kesucian Ramadan dengan membuang mayat bayi yang mujur  dijumpai kariah masjid itu selepas  selesai menunaikan solat Subuh.

Si kecil tidak bernyawa dan masih bertali pusat itu berusia dua hari ditemui berbalut kain putih di hadapan pagar masjid, tali pusatnya hanya diikat dengan gelang getah.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya berkata, bayi berkenaan ditemui orang awam selepas ternampak sebuah raga mencurigakan di tepi pintu masjid berkenaan sekitar jam 6.05 pagi.

“Orang awam yang menemui raga berkenaan segera memeriksa dan mendapati seorang bayi perempuan yang telah meninggal dunia dibungkus dengan kain putih.

“Mereka turut menjumpai sampul surat mengandungi wang RM50 dan surat bertulis ‘Assalamualaikum, tolong sempurnakan jenazah ini yang tidak berdosa sekian terima kasih untuk hamba yang menolong’,” katanya.

Zulkefly berkata, bayi terbabit dipercayai ditinggalkan di hadapan masjid ketika kariah sedang menunaikan solat Subuh.

“Ini kerana raga berkenaan tidak ditemui semasa jemaah masuk ke dalam masjid,” katanya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan mendapati bayi perempuan berkenaan tidak mengalami sebarang kecacatan dan mayatnya dibawa ke Hospital Temenggong Seri Maharaja Tun Ibrahim, untuk bedah siasat.

“Pasukan siasatan dengan bantuan forensik Ibu Pejabat Kontinjen Johor telah ke tempat kejadian dan mendapati bayi cukup sifat itu sudah meninggal dunia.

“Hasil pemeriksaan polis mendapati rupa paras bayi berkenaan mirip kepada keturunan Melayu,” katanya.

Sementara itu, noja masjid, Hassan Mohd Tab, 63, berkata, kejadian disedari salah seorang kariah yang menyangka terdapat bantal diletakkan di hadapan pagar masjid.

“Kami segera melihat objek di hadapan pagar dan terkejut terdapat bayi perempuan di dalam raga yang diletak di situ. Saya segera hubungi polis apabila dapati bayi itu sudah tidak bernyawa,” katanya
Mayat bayi berulat dalam tong
GEORGETOWN - Begitu menyayat hati melihat keadaan mayat bayi sudah berulat ditemui di dalam tong sampah dibuang di sini semalam, umpama barang yang tidak ada harga langsung.

Penemuan mayat itu berjaya merungkai misteri bau busuk sejak seminggu lalu dari sebuah tong sampah di hadapan sebuah rumah di pangsapuri Jalan Lintang Madrasah, Jelutong Park.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Pulau Pinang, Senior Asisten Komisioner Mazlan Kesah berkata, mayat bayi yang belum diketahui jantina itu ditemui seorang penduduk yang tidak tahan dengan bau busuk sejak Selasa lalu.

Beliau berkata, keterangan awal pengadu iaitu seorang lelaki yang menyewa di sebuah rumah di situ terhidu bau busuk sejak 4 Jun lalu namun tidak ambil peduli kerana menyangka bangkai haiwan.

“Tetapi teman wanitanya yang datang ke rumahnya semalam (kelmarin) berasa tidak selesa lalu cuba mengesan punca bau itu. Apabila memeriksa tong sampah di luar rumah, mereka menemui mayat bayi sudah berulat yang dibungkus dengan plastik hitam,” katanya kepada media semalam.

Menurutnya, terkejut dengan penemuan itu, mereka kemudian menghubungi pihak berkuasa untuk mengambil tindakan.

“Siasatan awal mendapati, rumah yang disewa pengadu turut disewa seorang lelaki lain selain dua wanita lain. Bagaimanapun, dua wanita itu meninggalkan rumah berkenaan sejak 4 Jun lalu tanpa diketahui alasannya.

“Kita akan siasat sama ada dua wanita itu terlibat dengan kes ini. Mayat bayi dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang (HPP)  pada jam 9 pagi semalam untuk bedah siasat,” katanya.

Mazlan berkata, sehingga kini polis tidak melakukan sebarang tangkapan dan kes disiasat mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan iaitu menyembunyikan kelahiran dan membuang bayi yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun jika disabitkan kesalahan.
Cubaan tipu pusat perlindungan bayi
SENAI – Seorang warga asing sanggup menggunakan taktik licik dengan cuba menipu sebuah pusat perlindungan bayi di sekitar bandar raya ini supaya menanggung kos rawatan bersalin di hospital kerajaan, Februari lalu.

Wanita warga Indonesia berusia 30 tahun itu memberi alasan kononnya enggan menjaga anak yang dilahirkan bagi membolehkan pusat perlindungan bayi berkenaan membayar kos rawatan bersalinnya berjumlah hampir RM3,000.

Bagaimanapun, sebaik sahaja bil rawatan dijelaskan, dia tidak mahu menyerahkan anaknya dengan alasan teman lelaki ingin kembali semula dan mahu membesarkan anak secara bersama.

Pengurus Cawangan Yayasan Orphan Care, Tan Kee Lin berkata, wanita warga asing itu datang ke pusat perlindungan berkenaan pada Februari dan memohon perlindungan.

“Dia mahu tinggal di sini, tetapi kami tidak boleh terima kerana dia memiliki permit kerja dan perlu rujuk pada majikannya terlebih dahulu.

“Malah ketika bertemu kami, dia mendakwa enggan memelihara anaknya dan meminta sukarelawan dari pusat perlindungan itu agar mengambil anaknya di hospital.

“Beberapa hari kemudian, dia hubungi kami beritahu sudah melahirkan anak di hospital dan minta kami untuk ambil anaknya,” katanya, di sini, semalam.

Kee Lin berkata, wanita terbabit secara tiba-tiba enggan menyerahkan anaknya apabila bil hospital dijelaskan dengan memberikan pelbagai alasan.

“Selepas berbincang, wanita berkenaan akhirnya mengeluarkan wang tunai RM2,700 dari beg dan membayar semula kos rawatannya kepada kami sebelum membawa bayi perempuannya pergi,” katanya.

Selain itu, beliau berkata, sejak pusat perlindungan itu dibuka, pusat perlindungan berkenaan hanya menerima tiga kes termasuk satu kes membabitkan ibu tunggal berusia 35 tahun yang sudah mempunyai lima anak.

“Wanita itu mendakwa dia mempunyai masalah kewangan dan tidak dapat memberi komitmen untuk membesarkan anak kelimanya yang baru sahaja dilahirkan.

“Dia datang pada bulan lepas dan bayinya sudah pun diserahkan kepada keluarga angkat beberapa hari selepas itu,” katanya.

Katanya, pusat perlindungan yang beroperasi di Jalan Padi Mahsuri 1, Bandar Baru Uda itu dibuka 24 jam dan penjaga boleh menghantar bayi dengan memasukkannya ke dalam ruang perlindungan disediakan.
Bayi dalam bakul ditemui dalam kuil
Bayi dalam bakul
Bayi lelaki lengkap berpakaian yang ditemui di sebuah kuil, di sini, semalam.
SITIAWAN – Penduduk Taman Nesa, dekat sini gempar apabila dikejutkan dengan penemuan seorang bayi lelaki yang ditinggalkan di sebuah kuil.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi itu, bayi lelaki yang baru berusia seminggu itu ditinggalkan di kuil berkenaan dalam keadaan lengkap berpakaian dipercayai sejak awal pagi.

Kehadirannya disedari seorang sami yang kebetulan datang ke kuil itu untuk menjalankan upacara keagamaan.

Saksi kejadian, Mohd Shafarin Abd Samad, 22, berkata, bayi berkenaan dimasukkan dalam sebuah bakul rotan lama yang dialas menggunakan kain napkin dan diletakkan di atas meja yang terdapat di kuil itu.

“Sebaik sami itu maklumkan kepada penduduk ada bayi, kami datang untuk melihat, bayi itu nampak macam sihat sahaja, mungkin masih baru sebab tali pusat belum tanggal,” katanya.

Ketua Polis Daerah Manjung Asisten Komisioner Jaafar Baba ketika dihubungi berkata, pemeriksaan secara fizikal ke atas bayi berkenaan mendapati, tiada sebarang kesan kecederaan didapati pada tubuh bayi berkenaan.

Bagaimanapun katanya, bayi itu telah dirujuk ke Hospital Seri Manjung untuk pemeriksaan lanjut.

“Kita akan maklumkan kes ini kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi tujuan pengawasan.

“Polis akan meneruskan siasatan bagi mengesan individu terlibat termasuk ibu bapa bayi berkenaan,” katanya.
Ibu bayi perempuan dicari
Ibu bayi perempuan dicari
Mohd Zaflen dan Asmah bersama Nur Nabiela Syahrinie.
MUAR - Sepasang suami isteri dari Jalan Lama, Parit Tiram di sini, meminta kerjasama orang ramai untuk membantu mengesan wanita dipercayai ibu kepada seorang bayi perempuan yang ditinggalkan di rumahnya, kira-kira 20 bulan lalu.

Asmah Aliasak, 30, berkata, wanita tersebut menghilangkan diri sebaik menyerahkan seorang bayi perempuan yang baru lahir kepada ibu mertuanya.

Menurutnya, sejak itu, dia bersama suami, Mohd Zaflen Mokhtar, 35, memelihara bayi berkenaan yang diberi nama Nor Nabiela Syahrinie.

“Kami ingin menjadikannya anak angkat tetapi perlu mendapatkan dokumen kelahiran Nor Nabiela Syahrinie supaya dia dapat dijaga seperti kanak-kanak lain mengikut undang-undang,” katanya.
Justeru, orang ramai yang mengenali waris bayi terbabit dapat menghubungi Asmah di talian 014-2761487 atau 014-2603249.
Lampias nafsu dalam kereta
Memadu kasih dalam kereta
Anggota polis memeriksa kenderaan pasangan yang ditahan.
KULIM - Tindakan pasangan kekasih cuba melampiaskan nafsu di dalam kereta yang diletakkan berhampiran semak di Taman Tasek Kulim gagal apabila mereka dicekup oleh anggota polis yang melakukan pemeriksaan di kawasan berkenaan kira-kira jam 3 pagi semalam.

Ketika pemeriksaan dilakukan, pasangan kekasih berkenaan sedang berbaring di dalam kereta sebelum bergegas bangun sambil membetulkan pakaian masing-masing.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, curiga dengan keadaan kereta berkenaan, sepasukan anggota dari Cawangan Pencegahan Jenayah (CPJ) diketuai Timbalan Ketua Balai Polis Kulim, Sub Inspektor Mohd Najib Abd Aziz melakukan pemeriksaan.

Menurutnya, dari semakan yang dibuat, pasangan kekasih itu tidak mempunyai sebarang rekod lampau jenayah dan diarahkan beredar dari kawasan semak berkenaan.
"Tindakan pasangan kekasih berkenaan yang dipercayai cuba untuk melampiaskan nafsu di kawasan semak berkenaan amat dikesali.

"Walaupun tidak mempunyai sebarang rekod jenayah lampau namun tindakan sebegini mampu mengundang pelbagai kegiatan jenayah yang lain," katanya kepada Sinar Harian.

Ghuzlan berkata, pihaknya turut menasihatkan pasangan kekasih supaya tidak berpelesiran di sekitar kawasan Taman Tasek Kulim dan tempat terselindung terutama pada waktu lewat malam.

Katanya, pihaknya bimbang sekiranya kegiatan ini akan menyebabkan berlakunya kes lain seperti disamun oleh individu atau kumpulan yang tidak bertanggungjawab.

“Polis akan menahan sesiapa sahaja untuk pemeriksaan sekiranya berada dalam keadaan mencurigakan. Ini adalah untuk memastikan mereka berada dalam keadaan selamat dan tidak diancam oleh mana-mana pihak.

"Tindakan duduk di dalam kereta berdua-duaan di tempat terselindung boleh mendatangkan pelbagai masalah. Mereka boleh disamun dan kemungkinan terlibat dalam jenayah rogol. Saya menyarankan supaya mereka pergi ke kawasan yang cerah dan mempunyai orang supaya senang meminta pertolongan sekiranya berlaku kecemasan,” katanya.
Janda sanggup nikah warga Nepal
Janda sanggup nikah warga Nepal
Ketua Unit Penguatkuasa Agama Daerah Kluang, Anuar Kosnin, menyoal siasat janda dan pasangannya warga Nepal.
KLUANG - Seorang janda tiga anak ditangkap khalwat bersama pasangannya warga Nepal di salah sebuah hotel bajet di Simpang Renggam, di sini, kelmarin.

Mereka dicekup dalam sebuah bilik hotel berkenaan ketika operasi cegah maksiat oleh Jabatan Agama Johor (JAJ) Cawangan Kluang.

Wanita berusia 30 tahun itu sudah bercerai dengan suaminya kira-kira setahun lalu, mengakui berkenalan dengan pasangannya itu di kilang tempat mereka bekerja.

Wanita itu juga menyatakan kesediaan untuk bernikah dengan pasangannya meskipun menyedari lelaki itu bukan Islam.

Sementara itu, Pegawai Tadbir Agama Daerah Kluang, Mohd Khalil Md Noor mengesahkan penahanan pasangan terbabit, dan wanita berkenaan akan didakwa di bawah Seksyen 27(1)(a)&(b) Akta Kesalahan Jenayah Syariah Johor.

“Lelaki warga Nepal dilepaskan selepas pemeriksaan dan pengambilan maklumat diri, namun diminta untuk datang ke pejabat pada hari ini (semalam) untuk membantu siasatan.

“Manakala, wanita tersebut  turut dikehendaki melaporkan diri setelah dijamin oleh ahli keluarganya dan bakal berhadapan dengan hukuman denda tidak lebih RM3,000 atau Dua tahun Penjara atau kedua-duanya,” katanya.
Padah maksiat isteri orang
Padah maksiat isteri orang
Mangsa dan wanita berkenaan dibawa ke Balai Polis Jertih sebelum diserahkan kepada Pejabat Agama Daerah.
BESUT - Angkara mencintai isteri orang, seorang lelaki terpaksa bermalam dua malam di hospital akibat cedera dibelasah penduduk kampung apabila perbuatan terkutuk mereka dilihat suami wanita itu sendiri.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 malam kelmarin, lelaki berumur 20 tahun yang bekerja sebagai tukang jahit dari Kampung Pangkal Changgong, Machang, Kelantan itu cedera di beberapa bahagian badan termasuk kepala apabila dipukul penduduk kampung.

Difahamkan, dalam kejadian di sebuah kampung di kawasan Jabi yang terletak beberapa kilometer dari Kampung Renek di sini, lelaki terbabit dibelasah ketika berada di dalam rumah sewa wanita itu.

Sebelum itu, kira-kira jam 10 malam, wanita itu dikatakan telah pergi menghantar suaminya yang berusia 23 tahun bermain futsal di sebuah gelanggang futsal di kawasan Jertih.

Apabila pulang ke rumah, wanita itu dikatakan menghubungi buah hatinya dan mangsa datang ke rumah tersebut kerana telah membuat temu janji sebelum itu.

Difahamkan sejam kemudian, suami wanita itu menghubungi isterinya, namun tidak ada jawapan menyebabkan dia mengesyaki sesuatu lantas pulang ke rumah bersama rakannya untuk mengetahui apa yang berlaku.

Apabila tiba di rumah, dia dapati sebuah kereta Perodua Myvi berada di hadapan rumahnya sebelum dia mengintip melalui lubang rumah dan mendapati isterinya bersama seorang lelaki dalam keadaan kurang sopan.

Si suami kemudian masuk ke dalam rumah bersama penduduk kampung, menyebabkan berlaku pergelutan antara lelaki tersebut dan penduduk kampung.

Suami wanita itu yang bekerja sendiri kemudian menghubungi penguat kuasa syariah pejabat agama daerah sebelum pasangan itu diserahkan kepada pihak polis.

Difahamkan pasangan suami isteri itu mempunyai seorang anak berusia setahun lebih, tetapi ketika kejadian anak mereka berada dalam jagaan ibu bapa wanita berkenaan di Kampung Guntung, Setiu.

Menurutnya sumber, mangsa mengaku ketika kejadian dia baru selesai mengadakan hubungan seks dengan wanita berkenaan dan mereka berkenalan sejak awal tahun lagi.

Lelaki itu juga mendakwa kononnya dia tidak tahu wanita itu berstatus isteri orang kerana wanita terbabit memberitahu dia belum bersuami menyebabkan dia menjalin hubungan dengan suri rumah itu.

Dikatakan juga, lelaki tersebut mengenali pasangannya selepas dia tersalah nombor telefon menyebabkan dia menghubungi wanita itu dan dari situ hubungan mereka terus mesra dan sudah beberapa kali bertemu di pekan
Jertih sebelum ini.

Lelaki yang cedera di bahagian muka, kaki dan anggota badan itu dirawat di Hospital Besut sebelum dibenarkan keluar semalam namun ditahan semula oleh penguatkuasa pejabat agama saerah untuk diambil keterangan.

Pemangku Ketua Polis Daerah, DSP Noorzainy Mohd Noor ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan daripada suami wanita berkenaan dan tangkapan tersebut.

Menurutnya, pasangan tersebut diserahkan kepada pejabat agama daerah untuk tindakan seterusnya.
Khalwat: Gelora asmara lepas undi awal
Khalwat: Gelora asmara lepas undi
Pegawai penguatkuasa Jaij mengambil keterangan daripada pasangan berkenaan untuk tindakan lanjut.
BATU PAHAT - Seorang penjawat awam wanita  ditahan bersama pasangannya di salah sebuah hotel bajet  sekitar daerah ini dalam  operasi cegah maksiat, awal pagi semalam.

Wanita terbabit yang  bekerja di utara tanah air merayu kepada Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) Daerah Batu Pahat supaya tidak ditahan  dalam serbuan itu.

Dia turut mengaku baru sahaja selesai melaksanakan undian awal bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dan memberi alasan bimbang untuk pulang sekaligus mendorongnya mendaftar masuk hotel bajet berkenaan bersama teman lelakinya.
“Kes ini akan melibatkan kerjaya saya. Tak bolehkah kita 'settle' tepi bang,” katanya.

Timbalan Penguatkuasa JAIJ Daerah Batu Pahat, Saiful Ariffin Mohd Sopah berkata, wanita berusia 20an itu  didapati berada dalam keadaan yang mencurigakan bersama pasangannya.

Menurutnya, anggota dan pegawai penguatkuasa juga terpaksa menunggu beberapa minit sebelum pasangan berkenaan membuka pintu bilik hotel bajet tersebut.

“Semasa pintu bilik berkenaan dibuka, kami menemui seorang lelaki hanya memakai tuala, manakala pasangannya memakai pakaian lengkap.

“Pemeriksaan lanjut  mendapati, mereka ini tidak mempunyai hubungan yang sah dan turut menyatakan baru sahaja berkenalan sekitar enam bulan lalu serta berhasrat  untuk bernikah.

“Pada awalnya, pelbagai alasan diberikan pasangan itu terutama wanita terbabit  kerana bimbang penahanan itu akan memberi kesan  kepada kerjayanya sebagai  penjawat awam,” katanya.

Saiful Ariffin berkata, pasangan terbabit ditahan untuk tindakan selanjutnya kerana berada dalam keadaan berkurung di dalam bilik hotel dan melakukan perkara yang mencurigakan.

Jelasnya, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 27 (1) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 dan jika disabitkan kesalahan kedua mereka bakal berdepan hukuman denda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua- duanya sekali.

“Pasangan berkenaan kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat bagi proses dokumentasi sebelum ditahan bagi siasatan lanjut sebagai pengajaran kepada mereka.

“Semua pihak dinasihatkan tidak melakukan maksiat atau berada dalam keadaan mencurigakan bagi mengelak ditahan. JAIJ akan terus mengadakan lebih banyak serbuan dan pemeriksaan bagi memastikan daerah ini bebas  daripada maksiat,” katanya.
Khalwat: Sarjan tentera kantoi
Sarjan tentera kantoi
Ketua Unit Penguatkuasa Agama Daerah Kluang, Anuar Kosnin, menyoal siasat sarjan berkenaan.
KLUANG - Seorang anggota tentera berpangkat sarjan dicekup Bahagian Penguatkuasa Jabatan Agama Johor (JAJ) selepas didapati berkhalwat bersama kekasih gelapnya di sebuah hotel bajet di Simpang Renggam, di sini, kelmarin.

Meskipun tinggal di Johor Bahru, lelaki terbabit sanggup meninggalkan keluarganya di rumah semata-mata untuk bersama dengan wanita berkenaan yang dikenali di pasar malam, sejak enam bulan lalu.

Ketika serbuan, pasangan terbabit hanya memakai tuala untuk menutup badan seterusnya memberi alasan baru memasuki bilik hotel berkenaan.

“Kami baru sahaja masuk bilik ini 15 minit lalu. Tak ada buat apa pun, tolonglah lepaskan saya kerana saya sudah berkeluarga ada dua anak.

“Tolong jangan beritahu isteri saya kerana dia hanya tahu saya ke lokasi lain bersama kawan dan bukan ke sini,” katanya ketika merayu kepada pihak JAJ supaya tidak menahannya dalam  serbuan berkenaan.

Bagaimanapun, rayuan dibuat tidak diendahkan, dan JAJ bertindak terus menahan pasangan terbabit atas kesalahan berdua-duaan di dalam bilik bersama pasangan bukan muhrim.

Pegawai Tadbir Agama Kluang, Mohd Khalil Md Noor berkata, pasangan itu dibawa ke Balai Polis Simpang Renggam untuk laporan tangkapan sebelum dijamin keluarga masing-masing.

“Mereka akan didakwa di bawah seksyen 27(1)(a)&(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor yang membawa kepada hukuman denda maksima RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

“Pasangan terbabit juga dikehendaki membuat laporan semula ke Pejabat Agama Kluang pada hari ini (semalam) untuk diambil keterangan,” katanya.

Operasi melibatkan 10 anggota Bahagian Penguatkuasa JAJ daerah Kluang dan Batu Pahat itu bermula jam 11 malam itu berakhir kira-kira jam 4.30 pagi.
Disyaki bersekedudukan remaja ditahan
Disyaki bersekedudukan remaja ditahan
Polis membuat pemeriksaan terhadap kenderaan yang digunakan suspek.
KULIM - Dua pasangan remaja berusia 18 hingga 20 tahun ditahan penguat kuasa Pejabat Agama Islam Daerah Kulim (PADK) kerana disyaki bersekedudukan di sebuah rumah di taman perumahan di sini, kira-kira jam 1.30 pagi semalam.

Ketika serbuan dibuat, pegawai penguat kuasa PADK ternampak bayangan penghuni dalam rumah mengintai di pintu bagaimanapun, melarikan diri ke dalam rumah.

Setelah memperkenalkan diri, seorang remaja perempuan datang dan membuka pintu rumahnya.

Siasatan mendapati terdapat dua lelaki berada di dalam rumah dan tidak mempunyai hubungan mahram.

Mereka kemudiannya dibawa ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan.

Semua yang ditahan akan disiasat mengikut Seksyen 9 Enekman Jenayah Syariah Negeri Kedah dan jika sabit kesalahan mereka boleh didenda RM2,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.

Polis turut membuat pemeriksaan terhadap kenderaan digunakan salah seorang suspek apabila penduduk mencurigai kereta jenis Proton Wira digunakan suspek sering datang ke rumah di mana serbuan dibuat.

Pegawai penguat kuasa PADK menasihatkan kepada semua golongan remaja supaya tidak melakukan sebarang perlakuan tidak bermoral sepanjang Ramadan atau pun pada bila-bila masa sahaja.

Sekiranya mereka didapati bersekedudukan, PADK tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap suspek ditahan.

Menurutnya, sehingga kini lebih 10 pasangan ditahan dan ada di antaranya sudah menjalani hukuman atau membayar denda ditetapkan mahkamah.

Pelajar IPT Dirogol Kejam Teman Lelaki

gadKUALA KANGSAR – Seorang pelajar sebuah istitusi pengajian tinggi (IPT) di sini dirogol teman lelakinya, Jumaat lalu.
Dalam kejadian jam 2.30 petang itu, suspek berusia 48 tahun itu menggunakan helah mengajak mangsa keluar bersiar-siar di sekitar pekan Kuala Kangsar sebelum berhenti di sebuah rumah kosong bagi melakukan perbuatan terkutuk itu.
Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Asisten Komisioner Abdul Gaffar Mohammad, mangsa bersetuju untuk keluar dengan suspek setelah lelaki tersebut menghubungi mangsa dan mengajaknya bersiar-siar.
“Suspek membawa pengadu keluar berjalan-jalan di pekan sebelum mereka tiba di sebuah rumah kosong. Malangnya mangsa tidak tahu lokasi rumah berkenaan.
“Lelaki tersebut kemudian mengajak mangsa melakukan hubungan seks. Gadis itu dalam keadaan terpaksa telah melakukan hubungan seks dengan suspek,” katanya.
Abdul Gaffar berkata, suspek kemudiannya menghantar mangsa pulang ke rumah selepas melakukan kegiatan tersebut.
Menurutnya, mangsa membuat laporan mengatakan dia dirogol di Ibu Pejabat Polis Kuala Kangsar pada Ahad lepas.
Abdul Gaffar berkata, suspek yang juga kakitangan IPT berkenaan menyerah diri di IPD Kuala Kangsar pada hari sama mangsa membuat laporan polis.
Kes akan disiasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol, jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tidak kurang daripada lima tahun dan tidak lebih 20 tahun serta hukuman sebat. -Sh
Pelajar dicekup berkhalwat bersama tukang masak
Pasangan lelaki
Pasangan lelaki yang bekerja sebagai tukang masak ditahan kerana berkhalwat di sebuah bilik hotel, di bandar Dungun, petang kelmarin.
Pelajar tingkatan empat
Pelajar tingkatan empat dibawa ke Pejabat Agama Dungun selepas disyaki melakukan perbuatan tidak bermoral bersama teman lelakinya.
DUNGUN – Seorang pelajar tingkatan empat bersama teman lelakinya, seorang tukang masak di sebuah kedai makan ditahan Pegawai Penguat kuasa Syariah kerana berkhalwat di sebuah bilik hotel, dekat sini, lewat petang kelmarin.

Dalam serbuan itu, pegawai syariah bersama polis terpaksa memecahkan pintu bilik kerana pasangan terbabit enggan bekerjasama sebelum berjaya memasuki bilik disewa pasangan lelaki terbabit, sejak dua hari lalu.

Soal siasat mendapati, mereka tidak mempunyai hubungan muhrim dan bilik itu disewa pasangan lelaki yang berasal dari Balai Besar, dipercayai untuk melakukan hubungan seks.

Menurut pelajar terbabit, dia masuk ke bilik tersebut kira-kira jam 5 petang dan sempat melakukan seks bersama teman lelakinya yang telah berkahwin serta mempunyai seorang anak.

Pelajar terbabit yang masih bersekolah di sebuah sekolah menengah di Dungun itu juga turut mengakui pernah beberapa kali melakukan hubungan seks dengan pasangan berlainan dan menghadapi tindakan undang-undang kerana melakukan perbuatan tidak bermoral.

Lebih memeranjatkan, selepas ujian saringan air kencing dilakukan mendapati pasangan itu turut positif dadah jenis methapethamine.

Mereka kemudiannya dibawa ke Pejabat Agama Dungun untuk diambil keterangan sebelum dibebaskan selepas diikat jamin oleh keluarga masing-masing.

Mereka akan dihadapkan ke Mahkamah Rendah Syariah atas kesalahan mengikut Seksyen 31(a) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu 2001 yang boleh membawa hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pasangan terbabit juga turut disiasat mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952 kerana disyaki mengambil dadah.


Ahmad Mazlan shared Mesir Kini's photo.
Perhimpunan besar-besaran di Jalan Qasr el Aini menuju ke bangunan Kabinet Mesir bagi membantah kerajaan baru yang memulakan tugas pada hari ini.

Sumber : rightnow.io
#mesirkiniLike · · · 7 hours ago ·
Salam Ukhwah shared Green Project's photo.
TENTERA BRITISH MEMELUK ISLAM

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman"
Surah Al-Mu'minun, Ayat 1

Aku masih ingat ketika berusia 20 tahun, didalam sebuah gereja di Jerman, di sebuah berek Tentera British, mabuk sehingga jam 4 pagi, jelas aku ingat bagaimana aku menangis dan bertanya 'Tuhan' apa tujuan hidupku, untuk apa? Aku tidak tahu ketika itu bagaimana untuk meminta ampun, aku tidak tahu apa yang betul dan apa yang salah. Aku menghabiskan 12 tahun sebagai seorang tentera, di pelbagai tempat, jahil dengan apa yang merosakkan cara pemikiranku telah menyebabkan orang lain menderita. Tetapi aku pastinya tidak boleh menjadi terlalu jahat.

Kemudian aku bekerja dalam perkhidmatan keselamatan yang memberikan aku kesenangan, bekerja di peringkat tertinggi. Aku fikirkan yang aku akan menikmati kehidupan sebenar, tetapi aku tidak pernah benar-benar merasa gembira, sentiasa tercari-cari, tetapi tidak pernah jumpa penyelesaiannya.

Pada tahun 2008 aku telah ke Gambia dengan abangku untuk memancing. Gambia adalah sebuah negara Islam. Orang-orangnya begitu baik, membuatkan aku kurang selesa pada mulanya.

Semua orang yang aku jumpa begitu baik, begitu ramah, begitu mengalu-alukan, pada fikiranku mungkin mereka berbuat baik untuk mengambil kesempatan.

Kemudian aku kembali ke UK. Dirundung masalah. Aku mendapatkan nasihat dan bantuan dari jauh, iaitu dari saudara Hayaz Ibnu Hameen. Aku perlu faham tentang Islam ... ingin mengenali Allah (SWT), dan ingin mengenali siapa Muhammad (saw). Selepas banyak mengkaji dan sedikit usaha, aku dapat merealisasikannya. Selepas 40 tahun mencari, aku menjumpai segala-galanya.

Aku kembali ke Gambia, memeluk Islam. Allah tunjukkan aku jalan. Dan kini aku mula tahu untuk apa aku hidup, apa yang segala-galanya adalah mengenai Islam. Kini namaku Ibraheem Camara. Aku seorang Muslim dan aku menjalankan kerja dakwah di jalan Allah.

Sila SHARE! Mungkin diluar sana ramai yang masih tercari-cari seperti saudara baru kita IBRAHEEM CAMARA. Doakan beliau.

Tiada ulasan: