Jumaat, 19 Julai 2013

MACAM TAK NGAM JE

Muhyiddin diingatkan jangan makan umpan Khairy

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Ramai pemimpin Umno berharap timbalan presiden mereka, Tan Sri Muhyiddin Yasin tidak termakan dengan umpan ketua pemudanya, Khairy Jamaludin yang memberikan amaran kekalahan BN di Kuala Besut akan menggugat kedudukan presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak.

Sumber Umno menghubungi Harakahdaily setelah membaca kenyataan Menteri Belia dan Sukan itu berkata, Muhyidin tidak wajar jatuh dalam perangkap ini.

“Harap Tan Sri Muhyiddin tidak makan umpan Khairy. Pengarah pilihanraya kecil Kuala Besut ialah dia dan bukannya Najib. Jangan cuba ambil peluang ini untuk menjatuhkan Najib. Kerana sekiranya tewas, Najib akan salahkan dia dan bukan Najib dipersalahkan,” ujar sumber Umno kepada Harakahdaily.

Di parlimen semalam, Ketua Pemuda Umno itu meramalkan keadaan akan menjadi tidak menentu sekiranya PAS berjaya merampas kerusi Kuala Besut menjadikan kedua-dua parti menguasai jumlah kerusi yang sama banyak iaitu 16-16.

"Sekiranya kita tewas di sini, dan kalau sekiranya ada pilihan raya negeri Terengganu dan DUN Terengganu dibubarkan, satu gelombang – bukan biru – tetapi suatu gelombang, suatu gerakan, suatu goncangan akan berlaku sampai ke Dewan Rakyat.

"Dan kita tak mahu melihat kedudukan BN, kedudukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, pengerusi BN, presiden Umno digugat, oleh kerana apa yang berlaku di Kuala Besut.

"Oleh demikian saya merayu. Saya merayu dan saya mengajak anak muda Kuala Besut sepaya memastikan kemenangan, bukan hanya Kuala Besut, bukan hanya masa depan Kuala Besut, bukan hanya pembangunan Kuala Besut, tetapi memastikan BN terus memerintah Malaysia," katanya.

Sumber Umno tersebut turut bertanya pada Harakahdaily samada telah membaca artikel terbaru John Berthelsen di Asia Sentinel.

John mendakwa kini bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin sedang menguasai Umno dan Najib kini semakin tidak berkuasa.

Menurut sumber yang diperoleh beliau, rata-rata ahli Umno berpendapat politik perkauman Mahathir yang menyelamatkan Umno-BN di PRU13.

Sebaliknya, mereka merasakan tema 1Malaysia Najib yang cuba mencari undi bukan Melayu adalah punca kekalahan teruk pada BN.

Kini kata John, blog-blog Umno juga sedang mendesak agar Najib dihukum – termasuklah Zainuddin Maidin dan A Kadir Jasin, bekas ketua editor NST.

Namun begitu, kata John, Najib akan kekal sebagai presiden Umno kerana mendapat sokongan Mahathir, yang berkata tiada siapa yang layak menggantikan beliau.

“Diharap Tan Sri Muhyiddin dapat melihat semua ini sebagai muslihat untuk mengelirukan beliau sambil menyelamatkan Najib. Muhyiddin kena menang di Kuala Besut. Tapi Umno sedang disabotaj secara dalaman. Keputusan PRK Kuala Besut amat berkait rapat dengan pemilihan Umno akan datang,” kata sumber Umno lagi.

Ketika ditanya mengenai pandangan beliau mengenai PRK Kuala Besut, beliau berkata persaingan yang mula-mulanya nampak mudah bagi BN kini sudah bertukar sengit.

“Umno sememangnya menjangkakan PAS menurunkan seorang ustaz ataupun kekalkan calon Muslimat. Tapi tidak, PAS kali ini lebih bijak kerana memilih Che Long, sesuatu yang tidak dijangka Umno. Di Kuala Besut, susah nak cari orang yang tidak pernah dengar kemurahan hati Che Long dari segi membantu orang susah.

"Faktor Che Long seorang sudah menjadikan persaingan yang mudah ini menjadi sengit. Bertambah dengan kempen 16-16, penduduk Kuala Besut dan terutamanya penyokong Umno mungkin akan memberikan undi pada PAS kali ini,” tegas beliau.

Ditanya samada beliau ingin melihat 16-16 terjadi, sumber Umno dengan selamba berkata, “Teringin sangat. Ramai di Umno juga berpendapat yang sama.  Tapi di Kuala Besut, duit raya masih menjadi faktor penting menentukan hala undi.

"Tapi yang lebih menarik, lihatlah tangan-tangan gelap Umno di PRK Kuala Besut yang sudah tersedia mencatur untuk sabotaj keputusan PRK Kuala Besut untuk menguatkan diri dan mencantas musuh masing-masing. Jangan kelip mata daripada pertembungan Ahmad Said dan Idris Jusoh,” kata sumber Umno sebelum talian terputus.

Apa dipelajari daripada 2 kali stadium runtuh

Hazayani Zakaria, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, Gong Badak di Terengganu runtuh kali kedua kerana kerajaan lambat mengambil tindakan selepas keruntuhan pertama pada tahun 2009 lalu.

Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad (gambar) berkata, kerajaan negeri tidak mengambil iktibar daripada kejadian runtuh tersebut dengan melantik kontraktor yang tidak mempunyai lesen Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) untuk membaik pulih bumbung yang runtuh.

Katanya, kontraktor yang dilantik tidak tahu reka bentuk sebenar bumbung stadium dan tidak menanggalkan struktur bumbung yang tidak runtuh menyebabkan pekerja tidak tahu cara untuk membuka bumbung tersebut sehingga berlaku keruntuhan kali kedua.

"Kerajaan (seharusnya) boleh mempelajari daripada keadaan yang telah berlaku sebelum itu kalau kita mengenal pasti reka bentuk sebenar bumbung itu dan mengenal pasti kaedah membuka bumbung yang runtuh.

"Dalam pembinaan bumbung yang pertama didapati kontraktor tak berdaftar dengan CIDB dan tidak berpengalaman dan bumbung kedua yang runtuh juga kontraktornya tidak berdaftar dengan CIDB dan juga tidak berpengalaman.

"Apakah yang telah kita pelajari selepas empat tahun keruntuhan dan di antara dua keruntuhan itu RM40 juta barang-barang mekanikal dan set peralatan lain dicuri di bawah kawalan 24 jam sekuriti," kata beliau ketika mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau dalam soalan asal meminta Menteri Kerja Raya menyatakan hasil siasatan oleh pihak Kementerian pada tahun 2009 tentang keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan dan pihak yang bertanggungjawab atas tragedi keruntuhan tersebut.

Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin memberitahu, kementerian tersebut menubuhkan pasukan jawatankuasa khas yang terdiri daripada pakar-pakar industri pembinaan.

"Jawatankuasa akan mengkaji semula prosedur semasa pembinaan dan juga mengemukakan syor penambahbaikan kepada kerajaan untuk pertimbangan.

"Jawatankuasa diberikan tempoh masa tiga bulan untuk mengumpul dan melakukan siasatan dan melawat tapak," kata beliau.

Menurut beliau juga, jawatankuasa tersebut telah bermesyuarat sebanyak dua kali selain mengadakan lawatan dan sesi penerangan.

"Jawatankuasa perlu melaporkan kepada menteri kerja raya laporan pada minggu hadapan dan keseluruhan hasil sisatan dijangka akan diperolehi pada pertengahan September 2013," katanya.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad bangun mencelah dan mempersoal kelewatan penubuhan jawatankuasa tersebut.

"Kenapa baru sekarang nak tubuh? Selepas lima tahun peristiwa (runtuh) berlaku baru nak tubuh jawatankuasa," katanya.

Al-kisah lobak merah, telur dan biji kopi

Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man, 18 Jul 2013
Jamil datang ke rumah ustaz Ibrahim menceritakan bagaimana hidupnya diuji dengan penuh kesusahan. Jamil berkata beliau tidak mampu menghadapinya lagi dan ingin berputus asa. Jamil memberitahu ustaz Ibrahim beliau teramat letih untuk meneruskan perjuangan dan berlawan… setelah satu masalah selesai, satu masalah baru pula timbul.

Ustaz Ibrahim hanya mendengar dan tidak berkata apa-apa. Beliau menyuruh Jamil mengikutnya ke dapur.

Jamil pun mengikut tanya bertanya. Ustaz Ibrahim mengisi air di dalam tiga periuk kecil dan mendidih ketiga-tiganya serentak.

Semasa air mendidih, Ustaz Ibrahim memasukkan lobak merah ke periuk pertama, telur ke periuk kedua dan biji kopi ke periuk ketiga.

Jamil bertanya, “Apa yang ustaz buat? Nak masak apa tu?”

Ustaz Ibrahim tidak berkata apa-apa dan membiarkan air mendidih selama 20 minit. Setelah 20 minit, Ustaz Ibrahim mengeluarkan lobak merah, telur dan biji kopi ke dalam sebuah mangkuk.

“Jamil, apa yang enta nampak?”

“Lobak merah, telur dan kopi,” jawab Jamil.

Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk menyentuh lobak merah tersebut. Jamil terasa lembut. Kemudian Ustaz Ibrahim menyuruh Jamil untuk memecahkan telur tersebut. Selepas mengupas kulitnya, Jamil dapat satu telur masak penuh. Kemudian, Ustaz Jamil menyuruh Jamil mencuba air kopi di periuk ketiga. Jamil berasa rasanya penuh aroma kopi.

“Ustaz, apa maksud semua ini?” Jamil bertanya.

“Setiap benda ini (lobak merah, telur dan biji kopi) telah melalui kesusahan yang sama, iaitu air mendidih. Tapi setiap satunya memberikan reaksi berlainan.

Lobak merah masuk dalam keadaan keras, kuat dan kasar. Akan tetapi setelah melalui ujian air mendidih ia keluar lembik dan lemah.

Telur masuk dalam keadaan rapuh dan mudah pecah. Dalam cecair yang hanya dilindungi satu kulit yang nipis… akan tetapi setelah melalui ujian air didih, ia bertukar menjadi keras.

Bagi bijih kopi pula… ini lebih menarik. Semasa mereka dalam air mendidih, mereka menukar seluruh air mendidih kepada air kopi yang wangi aroma seperti yang diminum Jamil tadi,” terang Ustaz Ibrahim sambil tersenyum.

Mata Jamil seolah-olah terpukau dengan penjelasan Ustaz Ibrahim.

“Jadi, Jamil adalah yang mana satu? Bila kesusahan melanda, bagaimana Jamil menghadapinya? Lobak merah, telur ataupun biji kopi?” tanya Ustaz Ibrahim kepada Jamil yang tersentak dengan persoalan itu.

Semasa ujian Allah datang mengetuk pintu anda, bagaimana anda harus menghadapinya?

Adakah anda seperti lobak merah yang nampak kuat, tapi dengan kesusahan, anda bertukar menjadi lembik dan hilang segala kekuatan anda?

Ataupun anda seperti telur dengan hati yang bagaikan cecair yang mudah dipengaruhi haba dan setelah melalui musibah, luaran anda nampak tidak berubah, akan tetapi hati anda menjadi keras dan tidak gembira dan tidak beransur.

Ataupun anda ialah biji kopi, makin didih, anda mengubah keadaan situasi anda sehingga keadaan itu mengeluarkan bau aroma yang menakjubkan.

Jadi siapakah anda?

Ingat, Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuannya. Apabila menghadapi kesusahan, ingatlah Allah sedang menguji anda, dan anda seharusnya bertindak seperti biji kopi, bertambah baik dan mengubah keadaan sekeliling anda kepada perkara positif.

Masa paling sukar adalah masa terbaik untuk meningkatkan diri ke tahap yang lain.

Senyum.

ISA: Tiada khabar gembira selain pembebasan awal

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Suara Rakyat Malaysia (Suaram) menyambut baik mengenai ‘berita baik’ yang bakal diterima oleh tahanan ISA dan keluarga tahanan ISA yang diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri pada 11 Julai lepas.

“Walaupun tidak menjelaskan secara lanjut mengenai berita gembira tersebut, namun Suaram mengambil positif dan berharap agar berita baik itu ialah pembebasan serta merta kesemua baki tahanan ISA bersempena ketibaan Hari Raya Aidil Fitri,” ujar Penyelaras Suaram, Syukri Razab dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Kenyataan penuh seperti di bawah.

Suaram menyambut baik mengenai “berita baik” yang bakal diterima oleh tahanan ISA dan keluarga tahanan ISA yang diumumkan oleh Menteri Dalam Negeri pada 11 Julai lepas.

Walaupun tidak menjelaskan secara lanjut mengenai berita gembira tersebut, namun Suaram mengambil positif dan berharap agar berita baik itu ialah pembebasan serta merta kesemua baki tahanan ISA bersempena ketibaan Hari Raya Aidil Fitri.

Suaram ingin menyatakan kepada Menteri Dalam Negeri bahawa tidak ada khabar gembira untuk tahanan ISA selain daripada pembebasan serta merta kesemua tahanan yang masih dikurung di Kem Tahanan Kamunting.

Sekiranya ini berlaku, Suaram ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada Menteri Dalam Negeri kerana mendengar dan menghormati tuntutan rakyat.

Sejak pengumuman ISA akan dimansuhkan oleh Perdana Menteri pada 16 September 2011,  Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) secara konsisten terus menyampaikan suara rakyat kepada Bekas Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Hishammuddin Tun Hussein bagi mendesak pembebasan segera kesemua tahanan ISA.

Berdasarkan rekod Suaram, masih terdapat 13 orang tahanan ISA yang belum dibebaskan. Daripada jumlah tersebut, 7 orang warga tempatan, 2 orang warga Sri Lanka, 3 orang warga Filipina dan seorang warga Indonesia.

Suaram beranggapan pembebasan kesemua tahanan ISA tidak boleh dianggap sebagai hadiah atau bonus daripada Kerajaan kepada tahanan dan keluarga tahanan ISA.

Hal ini kerana pembebasan itu merupakan satu tanggungjawab yang sepatutnya sudah lama dilakukan oleh pihak Kerajaan. Pemansuhan ISA merupakan signifikan jelas yang menunjukkan Kerajaan akur kepada kehendak rakyat yang menuntut agar akta zalim ISA dimansuhkan.

Oleh itu tindakan Kerajaan membiarkan baki tahanan ISA terus dikurung dibawah akta zalim yang telah dimansuhkan merupakan satu tindakan yang tidak masuk akal.

Sekiranya tahanan ISA dibebaskan menjelang Hari Raya Adil Fitri ini,  Suaram mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada pihak kerajaan khususnya Menteri Dalam Negeri kerana melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya telah lama dilakukan.

Suaram juga berpendirian bahawa tanggungjawab Kerajaan bukan sekadar membebaskan tahanan, tetapi Kerajaan juga perlu menyiasat segala dakwaan penyeksaan yang telah dilakukan pihak Polis terhadap tahanan ISA dan mengheret mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Kerajaan juga perlu sedar betapa ISA bukan sekadar menzalimi tahanan, tetapi juga telah menyebabkan keluarga tahanan dihimpit kesusahan. Kebanyakan isteri tahanan ISA terpaksa mengambil alih peranan ketua keluarga dan berkerja mencari rezeki bagi menyara anak-anak yang masih kecil dan bersekolah.

Oleh itu, Kerajaan juga perlu membayar pampasan yang setimpal kepada kesemua keluarga tahanan ISA yang telah menanggung derita akibat akta zalim ISA.

Suaram juga ingin menyatakan kepada pihak Menteri Dalam Negeri, Sekiranya Kerajaan benar-benar ingin memberi "berita gembira" kepada tahanan ISA dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya, Kerajaan perlu memberi jaminan untuk tidak akan menggubal sebarang undang-undang pencegahan lain yang menghalalkan penahanan tanpa bicara seperti ISA dan EO.

Antara bak kut teh dan kepala lembu

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Sikap berat sebelah dan pendakwaan terpilih yang telah lama diamalkan oleh pihak berkuasa dan kerajaan sendiri, hanya akan menyebabkan keharmonian antara agama di Malaysia tercemar.

Justeru, penolong Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Muhammad Ismi Mat Taib menegaskan bahawa Islam tetap suci, namun sikap umat Islam yang tidak menjaga kehormatan diri sendiri menyebabkan salah faham umat bukan Islam terhadap Islam.

“Saya juga ingin mengingatkan pada kerajaan Malaysia agar tidak menjadikan isu ini sebagai alasan untuk meneruskan Akta Hasutan yang telah lama disalahgunakan untuk kepentingan politik parti pemerintah,” ujarnya yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Parit dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, sebagaimana di bawah.

Isu Bak Kut Teh sebenarnya bukanlah isu yang baru sahaja berlaku di Malaysia. Mungkin kerana isu ini melibatkan khinzir, maka isu ini berjaya menarik perhatian dan sensitiviti umat Islam.

Umat Islam tentu tidak dapat melupakan peristiwa Bak Kut Teh dengan mudah.

Namun, pasangan yang sama sebenarnya telah memulakan penghinaan terhadap masyarakat Malaysia apabila memuat naik video aksi terlampau di Internet, sambil menjadikan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek sebagai idola mereka.

Jika pemimpin UMNO-BN menuding jari kepada pemimpin DAP, kononnya DAP dalang penghinaan tersebut, UMNO-BN sepatutnya membuat koreksi dan bermuhasabah terlebih dahulu.

Chua Soi Lek, selain menjadi idola video aksi terlampau, beliau juga sebenarnya yang telah memulakan siri penghinaan terhadap agama Islam. Terdahulu, dalam siri blog rasmi beliau, beliau sendiri mengutuk hukum hudud dengan menyatakan bahawa hukum tersebut adalah ketinggalan zaman, bahkan mengutuk Adun BN dari Johor yang ingin menegakkan hukum hudud sebagai hilang akal.

Namun begitu, setiap isu yang dibawa oleh pemimpin UMNO-BN dilihat seolah-olah tidak sensitif, dan tidak mempunyai sebarang unsur hasutan.

Adakah sensitiviti umat Islam hanyalah pada ‘haiwan kaki pendek’ ini sahaja?

Masyarakat Malaysia juga sebenarnya tidak mudah untuk melupakan peristiwa demonstrasi kepala lembu yang pernah diadakan di Shah Alam.

Demonstrasi kepala lembu sepatutnya menerima layanan yang sama oleh undang-undang di Malaysia.

Jika kita marah orang lain hina agama kita, mengapa kita tidak boleh dimarahi apabila menghina agama orang lain?

Bagaimana pula sikap dan pendirian kerajaan terhadap mereka yang menghina agama sendiri? Ramai yang melenting apabila Duta Vatican mencampuri urusan penggunaan kalimah Allah.

Ramai pula pihak yang beria-ia mahu mempertahankan kalimah tersebut daripada digunakan oleh orang bukan Islam.

Hakikat bahawa kalimah Allah adalah khusus merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa, dan tidak boleh disalahguna adalah hakikat yang perlu diterima.

Namun, adakah Kerajaan benar-benar bersungguh mempertahankan hak Allah ke atas diri mereka yang telah dipilih untuk menerima amanah mentadbir Malaysia?

Benarlah sepertimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad SAW, bahawa Umat Islam pada akhir zaman hanyalah ibarat buih di laut. Berbuih ketika dipukul ombak, hanya desirnya yang kedengaran, namun tidak sedikitpun memberikan kesan.

Sikap berat sebelah dan pendakwaan terpilih yang telah lama diamalkan oleh pihak berkuasa dan pihak kerajaan sendiri, hanya akan menyebabkan keharmonian antara agama di Malaysia tercemar.

Islam tetap suci, namun sikap umat Islam yang tidak menjaga kehormatan diri sendiri menyebabkan salah faham umat bukan Islam terhadap Islam.

Saya juga ingin mengingatkan pada kerajaan Malaysia agar tidak menjadikan isu ini sebagai alasan untuk meneruskan Akta Hasutan yang telah lama disalahgunakan untuk kepentingan politik parti pemerintah.

Sisa kumbahan khinzir diwarisi sejak zaman BN

Mohd Sabri Said, 18 Jul 2013
TASEK GELUGOR: Exco Pertanian dan Asas Tani Negeri Pulau Pinang Dr. Afif Bahardin menyangkal dakwaan Menteri Pertanian dan Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob kononnya kerajaan negeri mengabaikan pencemaran akibat sisa kumbahan di sekitar Kampung Selamat dan mencemarkan Sungai Kerek yang berada dalam Parlimen Tasek Gelugor.

Katanya, isu tersebut bukan isu baru tetapi telah lama di mana Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat mewarisi masalah yang gagal diatasi oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum Mac 2008.

Sejak pengambil alihan tampuk pemerintahan dari BN ujarnya, tahun ini sahaja kerajaan negeri telah memperuntukkan RM90,000 dengan tujuan menurunkan kadar pencemaran najis khinzir yang dilepaskan terus ke sungai berkenaan.

"Saya menafikan kenyataan Menteri Pertanian dan Asas Tani dalam penggulungan beliau semasa menjawab persoalan Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Shabudin Yahya bahawa kerajaan negeri mengabaikan pencemaran sisa kumbuhan khinzir sehingga mencemarkan sungai.

“Masalahnya sekarang kami dah lakukan yang terbaik maka sebagai Kerajaan Persekutuan haruslah ada semangat membantu hasil peninggalan BN," ujar beliau yang juga Ahli Dewan Undagan Negeri (Adun) Seberang Jaya.

Jabatan Perkhidmatan Vaterinar Negeri Pulau Pinang (JPV) jelas beliau, melalui Unit Kawalan Pencemaran telah ditugaskan mengawal kadar efluen ladang khinzir yang mana bacaan BOD dari ladang tersebut akan dilaporkan kepada pihak MPSP  untuk tindakan penguatkuasaan.

Sekiranya ada sambungnya,  ladang yang melebihi bacaan BOD 50 akan ditahan permit pemindahan ternakan oleh JPV.

Tegas Dr Afif lagi antara aktiviti menghindarkan pencemaran dari tahun 2009 ialah mengagihkan bantuan effective microbe kepada penternak dan inovasi bahan murah bagi mengawal pencemaran.

Pada 2010 mengagihkan tong bagi menghasilkan Microbe sebagai galakan mempertingkatkan usaha mengawal pencemaran dan penghasilan inovasi Umas dan mengadakan kursus penggunaan Umas kepada penternak bagi tujuan pengawalan pencemaran.

Tahun 2011 pula aktivitinya, mengadakan kursus penghasilan Umas bagi membolehkan penternak menghasilkan sendiri dengan kos yang murah serta permohonan belanjawan di bawah RM-10 bagi tujuan menjalankan projek kawalan Sungai Kerek.

2012 mengadakan bengkel dengan penternak khinzir Kampung Selamat dalam usaha pencemaran projek pemuliharaan kualiti air Sungai Kerek di bawah RM-10 dan mewujudkan indek pencemaran ladang bagi mengatahui tahap sebenar pencemaran disetiap ladang khinzir.

Manakala tahun 2013 meneruskan aktiviti pemuliharaan kualiti air  Sungai Kerek di bawah belanjawan pembangunan negeri.

Bagi peluang Alvin, Vivian tebus kesalahan

Harakahdaily, 18 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Sepang, Mohamed Hanipa Maidin meminta umat Islam memberikan peluang kepada pasangan remaja Alvin dan Vivian untuk menebus kesalahannya.

"Islam, saya yakin, juga agama rahmah. Di dalam Al Quran juga Allah menyatakan bahawa Allah telah menulis untuk DiriNya rahmah (belas ikhsan).

"Maka oleh itu saya rasakan tidak salah bagi umat Islam untuk menerima kemaafan kedua pasangan remaja itu dan memberi mereka peluang untuk tidak lagi mengulangi perbuatan biadap mereka itu," kata Hanipa dalam kenyataannya.

Berikut adalah kenyataan penuh Hanipa.


BAGI PELUANG ALVIN DAN VIVIAN MENEBUS KESALAHAN


Banyak kenyataan dibuat yang meminta pasangan remaja Alvin dan Vivian berkenaan dengan tindakan mereka yang dilihat menghina agama Islam.

Yang terbaru mereka telah dikatakan meminta maaf di atas ketelanjuran mereka itu.

Ramai yang mendesak mereka dikenakan tindakan undang undang termasuk didakwa di bawah Akta Hasutan 1948.

Pendapat peribadi saya sebarang perbuatan menghina mana mana agama apatah lagi Islam adalah satu perbuatan yang terkutuk.

Ia tidak sewajarnya dilakukan oleh mana mana orang yang waras.
Islam tidak benarkan pengganutnya menghina agama atau kepercayaan orang lain kerana penghinaan itu  membuka ruang kepada penghinaan Islam itu sendiri.

Atas prinsip umum itu kita boleh mengerti mengapa orang Islam dan saya yakin majoriti pengganut bukan Islam di negara ini juga tidak dapat menerima tindakan pasangan remaja non muslim itu.

Namun Islam, saya yakin, juga agama rahmah. Di dalam Al Quran juga Allah menyatakan bahawa Allah telah menulis untuk DiriNya rahmah (belas ikhsan).

Maka oleh itu saya rasakan tidak salah bagi umat Islam untuk menerima kemaafan kedua pasangan remaja itu dan memberi mereka peluang untuk tidak lagi mengulangi perbuatan biadap mereka itu.

Saya percaya mereka sudah cukup terseksa dengan luahan kemarahan umat Islam di negara ini. Itu sudah cukup, bagi saya, menjadi hukuman perit ke atas mereka.

Saya rasa ugutan bunuh ke atas mereka, jika benar berlaku, adalah bukan anjuran Islam. Tentang sama ada pihak berkuasa akan mendakwa mereka itu kita tidak boleh campurtangan.

Namun saya rasa tidak perlulah mereka didakwa di bawah Akta Hasutan kerana Akta itu sendiri sudah banyak menzalimi rakyat negara ini.

Jika mereka didakwa di bawah Akta Hasutan kerana menghina Islam tidakkah pasangan remaja ini juga akan merasa bahawa ada diskriminasi dan ketidakadilan ke atas mereka.

Ini kerana orang Islam yang ingin bakar Bible dan menghina anutan orang Hindu tidak didakwa sehingga kini. Adakah ini keadilan? Tidak malukah kita kepada orang bukan Islam apabila kita sendiri gagal bersikap adil?

Di mana keadilan yang juga menjadi prinsip utama ajaran Islam hendak kita campakkan?

Bagilah peluang kedua kepada mereka berdua. Mereka adalah remaja yang mudah tergelincir. Percayalah Islam tidak akan dilemahkan dengan penghinaan mereka berdua dan Islam juga tidak dikuatkan hanya kerana kita melaung kuat untuk menghukum mereka di bawah Akta yang zalim seperti Akta Hasutan.

Dekatilah mereka dengan lemah lembut dan berhemah supaya segala keraguan mereka atas agama ini dapat dipadamkan dari benak pemikiran mereka.

Dalam seerah Rasulullah s.a.w pernah berlaku seorang penyair bukan Islam  yang suka menghina Nabi Muhammad s.a.w dan Syaidina Umar r.a meminta izin dari Rasulullah s.a.w untuk mencabut gigi penyair itu. Rasulullah s.a.w tidak benarkan. Dipendekkan cerita akhirnya penyair itu memasuki Islam dan mengguna bakatnya pula untuk menyebar ajaran Islam.

Wallahu a'lam.



Mohamed Hanipa Maidin
Ahli Parlimen Sepang.

Tiada ulasan: